دانشآموز ميليون از 18 استقبال آماده مدارس ،
غيرانتفاعي مدارس تاسيس قانون از استفاده با
كشور در اسلامي معارف و علوم دبيرستانهاي
ميشود تاسيس
بخش اقامتي اماكن به ريال ميليارد 500
مييابد اختصاص خصوصي
درسي؟ برنامه يا كتاب
دانشآموز ميليون از 18 استقبال آماده مدارس ،
آموز دانش ميليون از 18 بيش مهر ماه از روز نخستين با همزمان:فرهنگي علمي گروه
.ميكنند آغاز را خود تحصيلي سال كشور ، مدارس در
مطلب اين اعلام با پرورش و آموزش وزارت مدارس بازگشايي ستاد رئيس "اصغرفاني علي" دكتر
پرورش و آموزش وزارت در كميسيون سه مستمر فعاليت ماه از 9 پس:گفت ايرنا به
روز نخستين از مشكلي هيچ بدون و است فراهم جديد تحصيلي سال آغاز براي چيز همه
سال در استانها مراكز اعلام اساس بر:گفت وي.ميشود آغاز دروس تدريس مهرماه از
اعلام وي.است بهتر بسيار قبل سال به نسبت وپرورش آموزش وزارت امكانات جاري
و توزيعشده كشور سراسر در درسي كتب جلد ميليون بر 170 افزون حاضر درحال:كرد
.ميرسد بهاتمام درسي كتب چاپ تيرماه اواخر در كه است بار نخستين اين
غيرانتفاعي مدارس تاسيس قانون از استفاده با
كشور در اسلامي معارف و علوم دبيرستانهاي
ميشود تاسيس
معارف و علوم دبيرستانهاي تاسيس از پرورش و آموزش وزارت:فرهنگي علمي گروه
غير دبيرستانهاي اساسنامه و انتفاعي غير مدارس تاسيس قانون از استفاده با اسلامي
.داد خبر پرورش و آموزش به وابسته
به آييننامهايكه برابر مدارس پرورش ، اين و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
اين عملكرد نحوه هرسال پرورش و آموزش وزارت و ميشوند تاسيس رسيده وزير تصويب
.ميدهد گزارش عالي شوراي به را دبيرستانها
معارف و علوم دبيرستانهاي موسسين از يكي حداقل يا موسسس گزارش ، اين براساس
يا و سهحوزوي سطح حداقل تحصيلي مدرك داراي بايد مربوط ، ضوابط بر علاوه اسلامي ،
و دانشگاهها از اسلامي ومعارف علوم با مرتبط رشتههاي در ارشد كارشناسي مدرك داراي
علميه حوزه مديريت باگواهي شده شناخته علماي از يا و بوده عالي آموزش مراكز
.باشد
رسدو مي پرورش و آموزش عالي شوراي تصويب به ياموسسين موسس صلاحيت تاييد
.بود خواهند اسلامي معارف و علوم رشته داراي فقط مذكور دبيرستانهاي
اين بر سابق كه اسلامي معارف و علوم دبيرستانهاي:شدهاست تاكيد گزارش اين در
تابعشرايط خود آتي تغييرات در كردهاند دريافت مجوز پرورش و آموزش عالي شوراي از
.بود خواهند مصوبه اين در مندرج
بخش اقامتي اماكن به ريال ميليارد 500
مييابد اختصاص خصوصي
امسال اعتبار ريال ميليارد تا 500 بين 200 اقامتي اماكن توسعه براي:فرهنگي علمي گروه
.ميگيرد قرار خصوصي بخش اختيار در
در ايرنا به مطلب اين اعلام با ديروز جهانگردي و ايرانگردي سازمان رئيس "معزالدين محمد"
اماكن اين توسعه براي را رقم اين برابر پنج تا چهار بايد نيز خصوصي بخش:گفت سمنان
.كند هزينه
بخش و خصوصي بخش مشاركت ميزان ايران گردشگري توسعه ملي برنامه در اينكه به اشاره با وي
هزار دو سالانه ملي طرح اين اول سال پنج برنامه در:داشت اظهار است شده مشخص دولتي
.شد خواهد هدايت گردشگري بخش به ملي اعتبار ريال ميليارد
گردشگري بخش در بايد نيز خصوصي بخش اعتبار ريال ميليارد هزار چهار همچنين وي ، گفته به
.شود جذب و هدايت
درسي؟ برنامه يا كتاب
ايران پرورش و آموزش درسي برنامهريزي نظام در اصلاحات روند به نگاهي
سازمان و (2)سابق آموزشي نوسازي و پژوهش سازمان) (1)آموزشي برنامهريزي و پژوهش سازمان
برنامهريزي وظيفهاش تاكنون ، (1335) تاسيس بدو از كه اين رغم به ((3)اسبق درسي كتابهاي
علمي جدي ، داشته ، كه حداهميتي در مهم فعاليت اين گذشته سال در 45 ليكن است درسيبوده
براي پژوهشي -پشتوانهعلمي تامين بهلزوم توجه وكم است نشده تلقي سيستمي و تخصصي و
و همت همه درسي ، برنامه فرآيندپيچيدهطراحي گرفتن نظر ودر آموزشي محتواي تهيه
كه اينبوده بر اصل.است كرده درسي كتابهاي موقع به چاپ و تاليف صرف را خود توانايي
وارد كتاب محتواي داشتهباشندو دست درسيدر سالكتاب هر مهرماه اول دانشآموز و معلم
.شود دانشآموز حافظه
تاليف و تاليف كارشناسان واقع در درسي ، كتابهاي تاليف و برنامهريزي كارشناسان برخي
ظاهرش آنقدر هرسال و شدند آموزشي محتواي تهيه سرگرم آنقدر آنها بودند ، درسي كتابهاي
آنچه درباره پژوهشي گزارشهاي نه كه بودند محصولخود غرق آنقدر و كردند دستكاري را
دليلي نه و ميكردند توجه معلمان پيشنهادهاي به نه ميگرفتند ، جدي را كردهاند توليد
تنها نه امروز دانشآموزان از درنتيجهبسياريميدادند ارائه كردند ، تهيه برآنچه
دارند اكراه آنها ونگهداري مطالعه از بلكه ندارند ، دوست را خود درسي كتابهاي از بسياري
پرتاب گوشهاي به بيزاري و خشم با را آن كتاب ميدهند ، امتحان را درس يك ووقتي
صميمي ارتباط مخاطبش با نويسنده كه را غيردرسي معدود كتابهاي بچهها ، همين اماميكنند
احساس را انتخاب قدرت و درك لذت و ميآموزد او به را گرفتن ياد راه و كرده برقرار
را آن نيستند حاضر و ميكنند نگهداري خوب ميكنند ، مطالعه علاقه با بار چندين ميكند ،
ما درسي كتاب هرگاه لذا.دارند دوستش مهربان دوست يك مثل و دهند(امانت به حتي) كسي به
.انتخابكردهايم را راهدرست كه باشيم نداشته شك يافت ، را جايگاهي چنين
حجفروش احمد
درسي كتاب جاي به درسي برنامه بودن محور
كتاب به منحصر اشتباها كه آموزشي مواد آن يابهمفهوموسيعتر وي آموزشي محتواي
.است درسي برنامه عناصر از يكي فقط درسيشده ،
تربيت و تعليم دستگاه ارشد مقامات و مسئولان مردم ، از بسياري كه هستيم شاهد همه امروزه
معتقدند متخصصان از بسياري كه حالي در است ، "محور كتاب" ما آموزش كه دارند اذعان كشور ،
برنامه ، كتاب جاي به حاضرند ما كارشناسان راستي امابه.شود"محور برنامه" بايستي
درسي برنامه درسي ، قبلازتاليفكتاب دارند آمادگي آيا دهند؟ خودقرار كار رامحور
كنند؟ راتوليد
دوره درسي برنامه چارچوب توليدبرنامهدرسيرادارند؟آيا علمي مسير طي حوصله آيا
نگرشهاي و مهارتها دوره ، هدفهاي دوره ، درسي برنامه بر حاكم اصول:شامل) تحصيلي
و ارزشيابي اجرايي ، نظام راهبردهاي دروس ، زماني جدول يادگيري ، حوزههاي دانشآموزان ،
؟ است شده تدوين و تهيه(دوره معلم عمومي صلاحيتهاي بالاخره
برنامه قالب در جهان كشورهاي از بسياري كه) تحصيلي دوره درسي برنامه چارچوب تهيه براي
و تعليم سياستهاي مهمترين و دانشآموزان ، نيازهاي(National Curriculum) ملي درسي
چه و كرد طي بايستي را مقدمات و مراحل كدام ،(كردهاند لحاظ آن در را خود كشور تربيت
باشند؟ آن توليد دستاندركار بايستي كساني
كردهايم؟ تربيت ملي درسي برنامه طراحي براي خبره كارشناسان تاكنون آيا
سوال دو پاسخ كنند؟متاسفانه ايفا را خود نقش مهم اين در ميتوانند دانشگاهي متخصصان آيا
متخصصان از است لازم كارشناسان ، و متخصصان تربيت براي كه كرد نبايد شك و است منفي آخر
عليرغم بيندازيم تاخير به را كار اين هرچه و بگيريم كمك پيشرفته كشورهاي خبره
چيزي و ميشويم سرگردان بيشتر موجود خم و پرپيچ و تاريك راه در بيشتر سرمايهگذاري
.شد نخواهد عايدمان
ماده جزيي و كلي هدفهاي درسي ، برنامه رويكرد:شامل) درسي ماده درسي برنامه راهنماي آيا
از ارزشيابي شيوههاي يادگيري ، -ياددهي روشهاي محتوا ، توالي و وسعت جدولهاي درسي ،
براساس است قرار مولفان و (درسي ماده ارائه براي معلم اختصاصي صلاحيتهاي و آموختهها
ساير و تمرين و كار كتاب معلم ، راهنماي كتاب درسي ، كتاب شامل) آموزشي مواد آن ،
است؟ شده تهيه قبلا كنند ، توليد را (آموزشي رسانههاي
و آموزشي مواد توليد و درسي برنامهريزي متخصص ناظران وسيله به شد گفته آنچه همه آيا
است؟ شده تاييد تصميمگيري قانوني مراجع
بخشي اعتبار آموزشي مواد و درسي ماده راهنماي درسي ، برنامه چارچوب آيا ديگر ، عبارت به
شدهاند؟
نظام اركان مهمترين به مربوط كه سوالات اغلباين پاسخ حاضر حال در متاسفانه
و درسي ماده درسي برنامه راهنماي تحصيلي ، دوره درسي برنامه چارچوب) درسي برنامهريزي
نداريم را شهامت اين اما.است خير ;است (درسي برنامه راهنماي بر مبتني آموزشي مواد
."نداريم را تخصصي كار اين انجام براي لازم مهارت و نگرشي علمي ، بضاعت ما" كه بگوييم
درسي برنامهريزي نظام اركان
آموزشي مواد توليد اينكه از اعم) متفاوت پرورش و آموزش نظامهاي در برنامهدرسي طراحي
سه اين تاثير تحت همواره(باشد مدار فرآيند يا مدار موضوع باشد ، غيرمتمركز يا متمركز
چه داشتهباشيم ، متمركز كاملا ديسيپليني رويكرد چه است ، تواليآن مهمورعايت ركن
برنامهريزي سهركنمهمنظام از هستيميكي قادر نه غيرمتمركز ، ساختگراييكاملا
.دهيم آنراتغيير توالي و درسيراناديدهبگيريم ، نهميتوانيمسيرتكاملي
.سهركناكتفاكنند همين به درسينميتوانند البتهمجرياننظامبرنامهريزي
تهيه در تحصيلي دوره هدفهاي و درسي برنامه زيراقبلازتعييناصولحاكمبر
نيازسنجي براي و بپردازند درسي برنامه در نيازسنجي به است لازم درسي ، برنامه چارچوب
كاربردي ، و توسعهاي بنيادي ، پژوهشهاي طريق استاز لازم(خرد و مياني كلان ، سطوح در)
را ايران اسلامي جمهوري نظام در درسي برنامه طراحي و نيازها سنجش براي نظري مباني
مطلوب ، انسان ويژگيهاي پرورش ، و آموزش فلسفه و ارزشي نظام:شامل نهگانه بخشهاي)
روانشناختي ويژگيهاي برنامهدرسي ، در رويكردها انتخاب جامعه ، آينده و مرحلهاي نيازهاي
منبعث فرهنگي شاخصهاي برنامهدرسي ، نوينموردنياز فناوريهاي و دانش مباني فراگيران ،
تهيه (..و اشتغال روند و تحصيل ادامه روند آموزشي ، نظام جامعه ، رهبران نظرات و دين از
براي كافي زمان اختصاص و دقت حوصله ، صبر ، همهنيازمند اين تحقق و نمايند تدوين و
كم و كمصبر كه آنها.است تحقيقي پروژههاي ارزشيابي و نظارت و اجرا سازماندهي ،
آن به و ندارند اعتقاد مهم تصميمات زيربناي عنوان تحقيقبه به كه آنها حوصلهاند ،
كه آنها.علميبدهند درسي برنامه اجازهطراحي خود به نبايد نميدهند ، اهميت
بگيرند ، تصميم زود است ، كهمستلزممداقهزياد كشور بنيادي و مهم مسايل در ميخواهند
فرهنگي و آموزشي -علمي مسايل در غلط وتصميمات نمايند اتخاذ صحيح تصميم نميتوانند
از ديگر ، پس سوي از.داشت خواهد دنبال مردمبه جبرانناپذيريرابراي خسارتهاي
برنامه بايستي ،(آموزشي مواد توليد يعني) درسي برنامهريزي نظام سوم بهركن دستيابي
به (كشور مدارس جامعه صفحات با مناسب) نمونه آزمايشمدارس بوته در شدهرا توليد درسي
آماري ، نمونه و جامعه تعيين و اجرايي طرح تهيه:مراحل طي طريق از آزمايشي اجراي مرحله
در كنترل عوامل استقرار اجراو شرايط كردن فراهم معلمان ، آموزش برنامه اجراي و تهيه
.گذاشت (آزمايش اجراي حين
مطلوب نحو مرحلهبه اين بخشي اعتبار اگر مراحل ، اين طي از بعد
ارزشيابي درسي برنامه سالاول ميشودوطي آغاز درسي برنامه سراسري اجراي شد ، انجام
معين مدت براي درسي برنامه سند اعمالاصلاحاتنهايي ، از پس و شد خواهد نهايي و تكويني
پيش و متوسطه دوره در و سال حداقل 3 راهنمايي دوره در سال ، پنج حداقل ابتدايي دوره در)
.يافت خواهد دوام و اشاعه (سال چهار حداقل نيز دانشگاهي
برنامهدرسي رسميت و مشروعيت
مسامحه با درسي برنامهريزي علمي نظام در فعاليت بين 67 از كه است اين تلخ واقعيت
.نميشود انجام ديگر فعاليت و 57 ميشود انجام اكنون هم آن فعاليت گفت 10 ميتوان
آموزشي برنامهريزي و پژوهش سازمان رئيس ايران ، پروش و آموزش تاريخ در بار اولين براي
را سازمان وي.است كرده تاكيد سازمان فعاليتهاي براي مشروعيت و رسالت بيانيه داشتن به
است معتقد بلكه نميكند ، معرفي جامعه آيندهسازان تربيت براي انديشه توليد متولي تنها
نظري مباني ساختن در دارند ، بايد جامعهرابرعهده رهبري كه حكومتي مهم نهادهاي
آن راهبردي و مهم تصميمات در و باشند داشته نقش ايران اسلامي جمهوري در درسي برنامههاي
به اتكا بدون و پژوهشي و علمي پشتوانههاي بدون درسي كتاب تاليف وي.باشند دخيل
مبتني درسي نظامبرنامهريزي كلان نقشه طراحي سفارش و نميتابد رابر ملي برنامهدرسي
در آن ، رسميت و مشروعيت براي و ميدهد قرار اولويت نوينرادر فناوريهاي و علوم بر
و آموزش وزير و سازمان علمي هماهنگي شوراي) تصميمگيري در راهبردي و گوناگون مراجع
اين ايشان رهبري ، معظم مقام حضور به موضوع گزارش از پس و ميرساند تصويب به (پرورش
.ميكنند توصيف كار درصد درسي 50 برنامهريزي رادر مهندسي
چهارم و سوم ساله پنج برنامه دو در كلي نقشه اجراي
مثل اينكه عليرغم) ورسمي مشروع درسي برنامهريزي نظام ملي و كلي نقشه اين اكنون
محور است لازم (ندارد همراه را برنامهريزي متخصصان همه توافق ديگر ، مسايل از بسياري
و بالقوه تواناييهاي از استفاده با مدت ، اين طي و گيرد قرار پژوهش ساله برنامههاي 10
سازمان ، خارج آگاه متخصصان كارگيري وبه سازمان دروني بالفعل
.شود گرفته كار به مساعي همه گامآن ، به گام اجراي به نسبت
به.برنميآيد سازمان عهده از حتي و دفتر يك عهده از وظايفوسيع اين است ، مسلم آنچه
مراجع و مجريان بين درسي برنامهريزي عمليات توزيع عنوانجدول تحت جدولي منظور همين
.باشد عمل راهنماي ميتواند كه است شده تهيه تصميمگيري
مورد اگر كه شده تاسيس سازمان در اتكا قابل علمي مرجع عنوان به سازمان پژوهشي موسسه
نظام در پژوهشي -علمي پشتوانههاي خوبي به ميتواند گيرد ، قرار جانبه همه حمايت
مواد بويژه و درسي برنامههاي) شده توليد محصول و نمايد تامين را درسي برنامهريزي
نظام هدفهاي و اصول مباني ، به توجه و استاندارد و علمي رابامحكهاي(آموزشي
.كند ارزشيابي (نهايي و آزمايشي تكويني ، مرحله سه طي) ديني ارزشهاي و آموزشي
:پانوشتها
اسلامي جمهوري انقلاب شوراي وسيله به تاريخ 25/12/1358 در سازمان نامگذاري آخرين -1
ايران
تاسيس 1355 -2
تاسيس 1335 -3
تصميمگيري مراجع و مجريان بين درسي برنامهريزي عمليات توزيع جدول
|