چهارشنبه كودك فيلم بينالمللي جشنواره
ميشود آغاز اصفهان در
كودكان خلاقيت پرورش براي توصيههايي
كودكان زبان فرآيند آغاز قون ، و قان
كرد كار به آغاز كودك جهاني روز مراسم
شد مرمت (ع) محسن امامزاده بناي
چهارشنبه كودك فيلم بينالمللي جشنواره
ميشود آغاز اصفهان در
.شد اعلام نوجوانان و كودكان فيلم جشنواره هفدهمين بينالمللي مسابقه بخش فيلمهاي
رقابت به جشنواره بينالمللي بخش در بلند و كوتاه فيلم جشنواره 32 عمومي روابط گزارش به
.ميپردازند
بوسه بازي ، جنگ وايكينگها ، گنج و انگلستان ، بكاسين از استتار:از عبارتند فيلمها اين
فرشته انگلستان ، از دختر يك با فيلمي فرانسه ، از آسماني ارتباط است ، بس دروغ بندانگشتي ،
دانمارك ، از اولسن جوانان گروه و بزرگ دختربچه ژاپن ، از اشباح شهر سريلانكا ، از كوچك
براي فنلاند ، دوستي از كور موش گنج برزيل ، از آمازون شاد جيرجيرك مصر ، از آخر صحنه
فنلاند ، جويندگان از بزغاله سه و سرراهي سوئد ، از بگير را دختر آن كادونكا ، كلون بولت ،
چين ، از فرزند و 25 پدر يك نروژ ، از بپذير را قلبم و طلايي پرنده و دخترك برزيل ، از
.چك از رسانهها
هستند فيلمي نيز 5 فردا براي درسي كارنامه ، روز كوچك ، پرندهباز كولي ، كردم ، پيدا خودم
حاتمي ، رهبر شاه علي فراهت ، بهزاد توسط فيلمها اين.دارند حضور بخش اين در ايران از كه
.شدهاند كارگرداني حيدرنژاد رضا و كرامتي مسعود قنبري ،
اصفهان در مهر تا 22 از 16 نوجوانان و كودكان فيلمهاي بينالمللي جشنواره هفدهمين
.شد خواهد برگزار
كودكان خلاقيت پرورش براي توصيههايي
افتاد ، جالبي اتفاق دبستان به ورود آماده كودكان سنجش برنامه يك در چنديپيش:اشاره
كودك مصاحبه هنگام در داشت نشر و سالهاشحشر فرزند 6 با روزه همه كه جواني مادر
بچه از مربيان از يكي ظاهرا.كرد برخورد جالبي موضوع با غيرانتفاعي مدرسه مربيان با
توپ يك" شعر ديگر روايتي با او كند ، قرائت را شعري خواهد مي
اين از مربيان هم و مادر هم ميخواند ، آنان براي جديد مفهوم و قافيه با را "قلقليه دارم
كردن پيش و پس با بچه كه ميشوند متوجه كنكاش از پس بالاخره ميخورند ، يكه مفاهيم
.است يافته دست مفهوم اين به جملهها
خود كودكان گفتار و كردار رفتار ، در پديدهها نوع اين با شايد خانوادهها اغلب
والدين از دسته آن حال اين با.كمتوجه يا و هستند بيتوجه يا آنان از برخي.مواجهشوند
توصيههاي كارگيري به با ميكنندميتوانند توجه خود كودكان رفتارهاي كوچكترين به كه
به البته دهند ، سوق شكوفايي خود مرحله به را خود كودكان خلاقيت ، پرورش دوازدهگانه
نكتهسنجي و سوء يك از حوصله و صبر داشتن.نيست ساده هم آنچنان روشها اين كارگيري
"آرامفرد منصوره خانم".كند جلوگيري بچهها "شدن خنگ" از آينده در ميتواند آنان رفتار
.آيد مي پي در كه است كرده تهيه زمينه اين در را مطلبي
آن ، آني لذت خاطر به تنها نه خلاقيت.است تخيل از شدهاي محدود يا شده كنترل شكل خلاقيت
نهايي نتيجه اين.ميشود برده كار نيزبه نهايي نتايج خاطر به بلكه
است ممكن خلاقيت.ببينند را آن ميتوانند نيز ديگران كه ميگيرد خود به شكلي معمولا
واسطه به.باشد جديد غذاي يك پخت يا موسيقي جديد قطعه يك لباس ، يك نقاشي ، يك خلق شامل
قوه داراي كه افرادي همچنين.بيفزايد خود انساني پيشرفتهاي به ميتواند شخص خلاقيت
زندگي در بيشتري پيشرفتهاي هستند ، معمولابه خلاقيت فاقد كه كساني به نسبت هستند خلاقيت
.ميشوند نائل
كودكان در خلاقيت افزايش شيوه
طوري بايد كودك به آموزشكنيد راهنمايي را او كودكتان ذهن در تازه سوالات ايجاد براي *
كودك ، سوالات به دادن جواب هنگام بايد معلم.كند هدايت تازه سوالات طرف به را او كه باشد
و هرگز خير ، بلي ، قبيل از كلماتي بردن كار به از و دهد سوق جديد مهارتهاي طرف به را او
معلومات و كودك سوالات بين كاملي ارتباط نميتواند جوابها نوع اين.كند دوري آن امثال
.كند برقرار او قبلي
مناسب و صحيح پاسخهاي مثل چيز هيچ امر اين براي.دهيد پرورش را كودكتان در كنجكاوي حس *
دريافت با ميخواهد كه است تشنهاي ذهن از انعكاس واقع در سوال.نيست موثر او سوالات به
فورا بايد احتياج چه اگر كند ، سيراب را خود ميداند او از بهتر كه فردي از جواب
جهت مفيد ايدهاي و افكار ميتواند جواب ، غالبا و سوال بين مكث كمي ولي شود برآورده
.آورد بار گفتوگوبه مباحثهو
خانه امور درباره كودك ، بلكه به مربوط امور درباره بايد تنها نه مربيان و والدين *
و بحث به خود ، حضور در بزرگسالان عقايد مانند را او عقايد و كنند نظرخواهي او از ومدرسه
.بگذارند گفتوگو
آنها خلاقيت نوعي به كه كودكاني.بگذاريد احترام كودكتان تازه و جديد عقايد به *
به است ممكن آنها مربيان و والدين لذا.ميكنند درك را مفاهيم و روابط شده ، برانگيخته
به قادر بزرگسالان كه ميكنند مطرح را عقايدي چنان گاهي و باشند نداشته توجه آنها
رشد در ميتواند جديد ، عقايد ابراز به كودكان تشويق نيستند ، آنها جايگزيني و ارزشيابي
.شود واقع موثر آنان خلاقيت
مشخصات از يكي.اجتنابكنيد كودكتان زندگي در حد از بيش دخالتهاي و مراقبتها از *
اين مربيان و والدين وظيفه.اندازد كار به راخودش توانايياش كه است اين خلاق انسان
و ذوق مطابق اوقات گاهي كه دهند اجازه كودكان به و دارند نگه زنده را قابليت اين كه است
و زندگي در بزرگسالان حد از زياد دخالتهاي و مراقبتها.كنند كشف را اشياء خود سليقه
.ميكند تضعيف را آنها مبتكرانه يادگيري قابليت كودكان ، رفتار
كنيد تقاضا كودكتان از.كنند تكميل را تمام نيمه امور و اشياء كه بخواهيد كودكان از *
را ناقص اشياء حتي و نيمهتمام نقاشيهاي و تصاوير و ناكامل وداستانهاي ناتمام جملات تا
و كند متصل يكديگر به را آنها بتواند خودش كه بخريد اسباببازيهايي او براي.كنند كامل
.كند خلق مختلفي مدلهاي آنها با
را آنها كودك است لازم اشياء مشاهده بر علاوه.كنند لمس و مشاهده نزديك از را اشياء *
از كه كودكاني نميكند ، ارضا را كودك كنجكاوي تنهايي به شيء مشاهده زيرا لمسنمايد ،
.ميدهند دست از را اختراع و كشف جهت لازم توانايي ميشوند ، محروم اشياء كردن لمس
آزمونهاي به پاسخگويي و اختراعات خيالي ، بازيهاي در را آنها اشياء لمس با همراه مشاهده
او مخصوصا.كنند لمس را منزل بيخطر وسايل دهيد اجازه كودكان به.ميدهد ياري خلاقيت
لذت بشقابها و قابلمه و كاسه با بازي و كابينتها داخل از آشپزخانه ظروف كشيدن بيرون از
.ميبرد زيادي
كودكان.نخريد را علاقه مورد چيزهاي يا بستني يا آدامس خاص مارك يك هميشه كودكان براي *
خريد از و كنند امتحان را مختلفي مدلهاي پوشاك ، و خوراكي خريد در كه كنيد تشويق را
.كنيد اجتناب يكسان و تكراري كالاهاي
در ميرويد بيرون او با كه زماني.نبريد خانه به خاص مسير يك از هميشه را كودكان *
.برويم خانه به جديد راه يك از ميخواهيم حالا كه بدهيد توضيح او به خانه به برگشت هنگام
يك فقط و دارد وجود مختلفي راههاي هدف يك به رسيدن براي كه درمييابد طريق اين از او
.ندارد وجود ثابتي راه
و ابزارها كاربردهاي.كنيد سوال كودكان از خاص وسيله يك مختلف كاربردهاي مورد در *
تو نظر به كه بپرسيد او از و دهيد شرح كودكتان براي را داريد خانه در كه مختلفي وسايل
مستعد را كودكان ذهن شما طريق بدين.باشد داشته ميتواند وسيله اين ديگري كاربردهاي چه
.ميكنيد
و نمايشگاهها و موزهها به كودكان با همراه.آوريد بهعمل ديدن جديد مكانهاي از *
.كنند شناسايي را گوناگون مكانهاي نزديك از كه دهيد اجازه و برويد زيبا طبيعت
ازسطح را كودكتان اتاق ديوار از متر يك حدود.بچسبانيد سفيد كاغذهاي او اتاق به *
هرگونه كه بگوييد او به و بچسبانيد سفيد افقيكاغذ و سراسري طور به بالا طرف به زمين
از اتاقش تزيين در.كند طراحي و نقاشي را اتاقش كاغذها اين روي دارد دوست كه
اتاق در را وسايلش محل بار يك روز چند هر كه دهيد ياد او به.نماييد استفاده سليقهاش
.يابد پرورش او در خلاقيت زمينه وسيله بدين تا دهد تغيير
كودكان زبان فرآيند آغاز ، قو و قان
اين به آنان البته ميپردازند؟ گفتن سخن به چگونه كودكان نميدانند والدين اغلب:اشاره
اين شروع بنابراين آنهاست ، زباني مرحله آغاز كودكان ، "قون و قان" كه هستند واقف نكته
را مطلبي "مطلق بشيرنژاد اعظم".باشد آينده در گفتن سخن مقدمه ميتواند كودكان در اصوات
سخن كودكان در زباني اصوات شكلگيري نحوه از نوعي به كه است كرده ترجمه اينترنت از
.ميخوانيم را مطلب اين هم با.ميگويد
و شور با كه است توصيف غيرقابل و شيرين لحظهاي كودكان ، توسط لغات اولين كردن بيان
توليد را اصواتي لغات ، اولين گفتن از پيش كودكان اما.ميشود همراه كودك والدين اشتياق
يادگيري عطف نقطه واقع در علمي ، پژوهش يك طبق (قون و قان) آغازين اصوات اين كه ميكنند
.است كودكان در زبان
اما.پرداختهاند تفحص و تحقيق به زبان فرآيند پيدايش درباره متمادي سالهاي دانشمندان
آن لورا".باشد زبان پيچيده فرآيند اسرار راهگشاي حدودي تا ميتواند كودكان ، قون و قان
(قون و قان) "آغازين اصوات":ميگويد دارتساموس دانشكده از علمي نشريه نويسنده ،"تو پتي
و ضروري مرحلهاي و ميشود ديده جانوران گونههاي تمام در كه است عمومي و همگاني رفتاري
درست ميگردد ، پديدار كودك رشد از ويژهاي دوره در كه چرا.ميشود محسوب اجتنابناپدير
".ميآيد بوجود انسان رشد از ويژهاي دوره در كه انسانها گونه در بلوغ پديده مثل
زبان سرچشمه و منشا
دانشمندان از تعدادي.كردهاند ارائه گوناگوني نظريات زبان سرچشمه و منشا درباره محققين
دهان با جويدن و كردن گريه مانند كه است حركتي مهارت نوعي تنها "قون و قان" كه معتقدند
گفتن سخن در مقدماتي مرحلهاي "قون و قان" كه باورند اين بر ديگر عدهاي.ميشود مرتبط
خود نوبه به موضوع اين صحت يافتن.ميشود دهانسازمتمايز اصوات ديگر از بنابراين است ،
درباره نيز ديگري مختلف ديدگاههاي.دارد زبان تكامل از ما درك براي زياد بسيار تاثيري
واژهها و لغات از انسانها گونه فقط چرا اينكه بر مبني دارد وجود كودكان ، قون و قان
بهرهمند رويكرد اين از نميتوانند جانوران ديگر گونههاي كه حالي در ميكنند استفاده
.شوند
گفتن به شروع اتفاقي و تصادفي طور به انسانها كه دارند عقيده پژوهشگران از تعدادي
آروارهها درآوردن حركت به با كه دريافتند ما نياكان و اجداد اينكه از پس شايد ميكنند ،
زبان كه معتقدند محققين از برخي كه حالي در.كنند توليد را گوناگوني صداهاي ميتوانند
.ميكند معرفي ناطق انسان يك عنوان به را ما كه است كليدي ابزاري
آغازين اصوات توليد فرضيه يافتن براي مونتريل در ژيل مگ دانشگاه از آكا هولو و تو پتي
و آياقان اولا كه دادند انجام زيادي آزمايشهاي كودكان ، توسط
درست نيز زبان پديده بودن تصادفي فرضيه صورت اين در است ، "دهان تكان" صرفا كودكان قون
انسان مغز پس باشد ارتباط در زبان فرآيند با قون و قان اگر اينكه دوم فرضيه و بود خواهد
كرد توجه آن به بايد كه ديگر مهم موضوع.است شده طراحي ويژه گونهاي به گفتن سخن براي
به.نشود وارد آسيبي آنها به كه داد ، قرار آزمايش مورد را كودكان بايد چگونه كه است اين
و ناميزان صورت به گفتن شناسايي براي طريقي "كناري شاخص" از پژوهشگران سبب ، همين
صحبت هنگام به افراد دهان راست سمت دانشمندان ، نظريات برطبق.كردند استفاده جهتدار
در انسان مغز در زبان سيستمهاي زيرا ميشود ، عريض و باز چپ سمت از بيشتر كمي كردن
"تو پتي".است گرفته قرار دارد ، بهعهده را صورت راست سمت كنترل كه قسمتي يعني چپ نيمكره
ما چشمان زيرا.نميكنيم توجه موضوع اين به معمولا ما گفتوگو هنگام به كه است معتقد
آيينهاي اگر اما ميكند تنظيم و اصلاح را نامتوازن تصاوير اتوماتيك ، و خودكار طور به
خواهيم مشاهده گفتوگو حين در را پديده اين حتما بگذاريم خود مقابل مناسب زاويه در را
تعيين براي عيني شيوهاي عنوان به "كناري شاخص" از متخصصين كه است سال از 30 بيش.كرد
در نيز "كناري شاخص" درواقع.ميكنند استفاده گفتن ، سخن هنگام به "راست سمت ناميزاني"
مورد قلبي حملههاي يا مغزي سكتههاي در مغزي آسيبهاي سريع تشخيص براي پزشكي علم
.ميگيرد قرار استفاده
روشن معناي فاقد و هستند تكراري هجاهاي داراي گفتار زبان صداي با كه آواهايي به
كدام هيچ كه ميكنند توليد نيز ديگري آواهاي و اصوات كودكان.گويند قون و قان ميباشند
توليد بازيگوشي هنگام در كودكان كه هستند اصواتي جزو و ندارند را قون و قان خصوصيات از
.(_ه _ه ااا) مثل ميكنند
.كنند آزمايش كودكان در را مختلف اصوات و رويكردلبخند گرفتند تصميم همكارش و تو پتي
فعاليت نوع سه و كردند انتخاب بود فرانسوي يا انگليسي والدينشان گويش كه كودك آنها 10
:ميگويد "تو پتي".دادند قرار بررسي و مطالعه مورد فيلمبرداري دوربين طريق از را زباني
را اوليه صوتي رفتارهاي تمام و دهان كنترل صرفا را قون و قان اگر فرضيه اين براساس
كردن گريه كردن ، دره دهن زدن ، لبخند بين نبايد بنابراين بگيريم نظر در غيرزباني فعاليتي
بيانگر تحقيقات ، از حاصل نتايج اما.شد قايل تفاوت و تمايز اصوات از مجموعهاي توليد و
.است ديگري موضوع
راست ، قسمت در كودك دهان قون ، و قان هنگام به كه ميدهد نشان پژوهشها از حاصله نتايج
از عريضتر كودكان دهان چپ سمت زدن ، لبخند هنگام به و ميشود ، چپ سمت از عريضتر كمي
متوازن و متقارن كاملا كودكان دهان غيرزباني اصوات توليد هنگام در و ميشود راست قسمت
قون و قان هنگام به تنها مغز ، در زبان كنترل مركز كه گرفت نتيجه ميتوان بنابراين.است
لبخند هنگام به دارد قرار مغز راست سمت در كه احساس كنترل مركز همچنين.است فعال كودكان
از حاكي علمي يافتههايميشود عريضتر دهان چپ سمت سبب ، همين به و ميشود فعال زدن ،
زباني فعاليت يك نيز كودكان قون و قان و هستند مرتبط يكديگر به زباني مراكز كه است آن
.ميشود محسوب
بتوانند پژوهشها ، از حاصل علمي يافتههاي كارگيري به با كه هستند اميدوار پژوهشگران
كمك آغازين اصوات توليد هنگام به كودكانشان زباني اختلالات شناسايي براي را والدين
وجود ارتباط زبان ، فرآيند و كودكان آغازين اصوات بين پژوهشها ، نتايج براساس.نمايند
را لغات اولين كودكان زماني ، چه كه كرد پيشبيني نميتوان روشن و صريح طور به اما دارد
تا ميكشد طول ماه تا 5 بين 2 ،(قون و قان) آغازين اصوات توليد ازكرد خواهند ادا
به كودكان كه هنگامي تو ، پتي نظر طبق بر.بياورند زبان به را لغات اولين بتوانند كودكان
چندان آنان توسط لغات اولين اداي كنند ، توليد را اوليه اصوات و آواها پيوسته ، و جدي طور
.نيست دور هم
كرد كار به آغاز كودك جهاني روز مراسم
و فرهنگي آفرينشهاي مركز در يكشنبه روز كودك جهاني روز مراسم:علميفرهنگي گروه
.يافت گشايش نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون هنري
در فعال غيردولتي و دولتي تشكل دارد ، 40 ادامه مهرماه هفدهم تا كه مراسم اين در
.كردهاند برپا را "ما دوستان همه" نام با نمايشگاهي كودكان از حمايت زمينه
با تا دارند تلاش سرگرمكننده و شاد برنامههاي ارائه ضمن شركتكننده گروههاي
به احترام" ،"نوعدوستي" ،"صلح" همچون مفاهيمي با را كودكان غيرمستقيم آموزشهاي
.كنند آشنا خود "همنوعان و همسالان از حمايت" ،"زيست محيط
مراسم اين و شود مي برگزار مهرماه با 16 برابر اكتبر هشتم كودك ، جهاني روز مراسم
نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون مراكز در مهرماه تا 17 از 14 ايران ، در
.ميشود برپا كشور سراسر
شد مرمت (ع) محسن امامزاده بناي
روستاي در واقع ق._ه قرن 8 آثار از محسن امامزاده بناي از ديگر بخشي:فرهنگي علمي گروه
.شد مرمت كوه امامزاده منطقه برفجين
بنا اين اول شبستان.است شبستان دو با پوششي دو گنبد دو با پيوسته حرم دو داراي بنا اين
(ع) النقي علي بن محسن امامزاده مدفن دوم شبستان و (ع) امير حضرت صحابه از تن سه دفن محل
و بخشي استحكام ادامه همدان استان احياء و حفظ معاون توتونچي مهندس گفته به.است
پشت ايزولاسيون شرقي ، ضلع بام پشت از بخشي از آواربرداري و بنا شمالي ضلع حجرات نماسازي
جمله از..و بنا غربي ضلع سكوسازي شده ، احداث آجري سطوح بندكشي سنتي ، مصالح با بام
.ميشود محسوب بنا اين بازسازي موارد
در شماره 823 با پيشتر كه بنا اين كشور فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
دو و است قبله راستاي در گنبد دو و ايوان يك از متشكل گرفته قرار ايران ملي آثار فهرست
.ميكند كامل را بنا غربي حجره سه و ايوان سوي دو در دواشكوبه حجم
|