اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير حضور با
داد پايان خود كار به جوانان بزرگ جشنواره
پوياست جامعه يك لازمه شادابي و نشاط
:ايران سال برگزيده كتاب دوره سه برنده
نمايشگاههاي در ايران ادبي كتابهاي عرضه
يابد گسترش بايد كتاب بينالمللي
گذشته هفته در كتاب نشر وضعيت گزارش
در كشورهاي در دور راه از آموزش معماي
!توسعه حال
نگري؟ آينده چقدر
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير حضور با
داد پايان خود كار به جوانان بزرگ جشنواره
(ره)خميني امام حضرت حرم در چهارشنبه روز از كه جوانان بزرگ جشنواره:فرهنگي علمي گروه
بود ، نموده كار به آغاز مساجد هنري و فرهنگي كانونهاي اعضاي توانمنديهاي ارائه هدف با و
خود كار به نمونه نفرات از تقدير و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير حضور با (جمعه) ديروز عصر
.داد پايان
كانونهاي منتخبين از سال تا 25 جوانان 15 از نفر حضور 1500 با كه جشنواره اين در
ورزشي و هنري علمي ، فرهنگي ، قرآني ، علوم مختلف رشتههاي در كه كشور مساجد هنري و فرهنگي
مراكز از بازديد ضمن روز سه مدت در بود گرديده تشكيل بودند شده برتر رتبههاي حائز
بويژه معصومين ائمه ولايت ويژه جشنهاي برگزاري همچنين و تاريخي و هنري مذهبي ، مختلف
نمايش به هنري و فرهنگي مختلف عرصههاي در را مساجد جوانان توانمنديهاي (ع)حسين امام
.گذاردند
ارشاد و فرهنگ وزير كشور مساجد هنري و فرهنگي كانونهاي عالي ستاد عمومي روابط گزارش به
از تشكر و تقدير ضمن بود ، كرده پيدا حضور جشنواره اين پاياني مراسم در كه اسلامي
هستند ، فعاليت به مشغول مختلف رشتههاي در كه مساجد جوانان كليه و دستاندركاران
عنوان به هنري و فرهنگي علمي ، گوناگون ابعاد در مساجد تقويت و بيشتر جديت خواستار
.شدند ديني اصيل پايگاههاي
پوياست جامعه يك لازمه شادابي و نشاط
برنامههاي دارد ضرورت پوياستو جامعه يك لازمه شادابي و نشاط:فرهنگي علمي گروه
.كند فراهم را جوانان ويژه به مردم شادابي زمينه كه باشد گونهاي به فرهنگي
جشنواره نخستين گشايش مراسم در پنجشنبه اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير "جامعي مسجد احمد"
دارد كه مباركي اعياد خاطر به شعبان ماه:گفت سعدآباد تاريخي - فرهنگي مجموعه در "اميد"
.است مسلمانان براي بانشاط ماههاي از
در مردم بيشتر چه هر مشاركت افزايش و ديني معرفت گسترش در عاملي را "اميد" جشنواره وي
.دانست هنري و فرهنگي برنامههاي و جشنها
شعبان ، ماه مذهبي مناسبتهاي هنري ، و فرهنگي برنامه اين اجراي با:داشت اظهار ارشاد وزير
.ميگيرد قرار پوشش تحت
:افزود مذهبي برنامههاي و جشنها اين در فعال حضور براي مردم از دعوت با جامعي ، مسجد
اعضاي ميشود باعث ارزشها ، تقويت بر علاوه شاديبخش ، ايام اين در مردم پرشكوه حضور
.شوند برخوردار تنوع و نشاط از جامعه
:ايران سال برگزيده كتاب دوره سه برنده
نمايشگاههاي در ايران ادبي كتابهاي عرضه
گسترشيابد بايد كتاب بينالمللي
در:كرد تاكيد ايران اسلامي جمهوري سال برگزيده كتاب دوره سه برنده:فرهنگي علمي گروه
ايراني كهن ميراث بايد فرانكفورت كتاب نمايشگاه جمله از كتاب بينالمللي نمايشگاههاي
.كند جذب را خود مخاطبان بتواند تا شود عرضه
در پنجشنبه روز است ، كرده شركت فرانكفورت كتاب نمايشگاه در كه "آذرنوش آذرتاش دكتر"
فردوسي سعدي ، حافظ ، آثار همچون ايران قديم كتابهاي:گفت ايرنا اعزامي خبرنگار با گفتگو
.است ايراني ناشران بيشتر توجه نيازمند امر اين و است جهانيان توجه مورد مولوي و
و دارد را خود خاص مخاطبان فارسي كهن ادبيات:افزود تهران دانشگاه الهيات دانشگاه استاد
.كنند عرضه مختلف زبانهاي به را ماندني و مهم آثار اين ايراني ناشران كه است ضروري
تحرير رشته به را علمي مقاله و 300 كتاب عنوان از 20 بيش تاكنون كه دانشگاه استاد اين
و كرد تاسف ابراز ادبي قديمي متون ترجمه به نسبت ايراني ناشران كمتوجهي از درآورده ،
ديگران و "نو مزون" و "گوتنر" و "بريل" همچون خارجي ناشران توسط ايراني ناشران خلا:گفت
شد ، معرفي ايران در ماندگار چهره از 30 يكي عنوان به سال 79 در كه آذرنوش.است پرشده
.كرد انتقاد فرانكفورت كتاب نمايشگاه در ايراني دايرالمعارف مركز دو حضور عدم از همچنين
"نشر عرصه در بهترينها عرضه" براي محلي را فرانكفورت كتاب نمايشگاه دانشگاه استاد اين
داشته كتاب نمايشگاههاي اين در فعالتري حضور بايد ايراني بزرگ ناشران:گفت و دانست
.باشند
كتاب امسال نمايشگاه ايران ، اسلامي بزرگ دايرالمعارف مركزي علمي هيات عضو اين
قالب در كتابها درباره جامعي و دقيق اطلاعات:افزود و كرد توصيف "دلنشين" را فرانكفورت
.است مفيد بسيار بازديدكننده براي كه شده ارائه بروشورها
گذشته هفته در كتاب نشر وضعيت گزارش
.شد منتشر كشور در مهر تا 17 از 10 كتاب عنوان علميفرهنگي426 گروه
اين موسسه ، اين اطلاعاتي بانك در موجود آمار براساس كتاب خانه عمومي روابط گزارش به
عنوان هر متوسط شمارگان و شد منتشر مجلد و 200 هزار و 199 ميليون شمارگان 2 در كتابها
كتاب هر و يافت انتشار صفحه هزار و 550 ميليون در 569 عنوان اين 426.بود جلد 5162
.شد منتشر صفحه در 259 متوسط بهطور
عنوان و 75 تاليف (كتابها مجموع درصد 82) عنوان هفته ، 351 اين در
عنوان و 241 نخست چاپ (كتابها مجموع درصد 43) عنوان ترجمه ، 185 (كتابها مجموع درصد 18)
.بود مجدد چاپ (كتابها مجموع درصد 57)
پس و شد منتشر رياضيات و طبيعي علوم موضوع با عنوان با 77 موضوعي نظر از كتابها بيشترين
با64 هركدام اجتماعي علوم و ادبيات موضوعات بهترتيب آن از
عنوان ، با 31 هنر عنوان ، با 47 علمي علوم عنوان ، با 48 زبان عنوان ، با 63 دين عنوان ،
عنوانقرار با 4 كليات و عنوان با 11 روانشناسي و فلسفه عنوان ، با 17 جغرافيا و تاريخ
.گرفتهاند
!توسعه حال در كشورهاي در دور راه از آموزش معماي
جهان در مجازي آموزش و دور راه از آموزش كاربرد مشكلات و وعدهها از گزارشي
نعيمي وحيدرضا:مترجم
الكترونيك ارتباط طريق از موفقيتآميزي بهطور ميتوان را يادگيري و آموزش كه فكر اين
محققساخت ، دارند ، زيادي جدايي زمان و نظرفضا از كه دانشآموزاني و آموزگاران بين
صنعتي كشورهاي در.بيم هم و هيجان هم ياس ، هم و است آورده پديد اميد هم كه است مفهومي
آموزش براي فراواني فرصتهاي و هستند بالا مدرسهروي و سوادي با ميزان داراي كه پيشرفته
"انقلاب" اين "نامحدود" امكانات كه دارد وجود رشدي به ادبياترو دارد ، وجود عالي
.ميستايد را آموزش در
است ، يافتني دست هدفي كامپيوتري فناوري به همگاني دسترسي كه جوامعي در حتي حال ، اين در
الكترونيك ابزار گسترده كاربرد پيشبيني.است پرشوري منتقدان داراي دور راه از آموزش
.است بوده همراه كمتري جنجال با درسي منابع نظر از فقير كشورهاي در درسي مطالب عرضه جهت
گامي نشاندهنده چرا و بيچون دور راه از آموزش كه مبنا براين كلي فرض پيش يك واقع در
در كشورهاي در آموزش در فناوري اين كاربرد مورد در بحثها تمام به تقريبا است ، پيش به
.است داده شكل توسعه حال
راه از آموزش مورد در انتقادي مطالب گسترده حجم با مقايسه در حاضر حال در وجود ، اين با
در كشورهاي مورد در محدودي انتقادي ادبيات فقط است ، شده شماليتوليد آمريكاي در كه دور
در الكترونيك فناوري كاربرد امكان دقيق تحليل و تجزيه حال ، اين بادارد وجود توسعه حال
با ارتباط در حال به تا كه دور راه از آموزش نقايص از بسياري كه دهد نشان بسا ، چه آموزش
يا است صادق توسعه حال در كشورهاي مورد در نيز ، است ، شده شناسايي پيشرفته صنعتي كشورهاي
مورد در توجهي قابل نگرانيهاي اين ، بر افزون.كند بروز شديدتري اشكال به است ممكن حتي
كشورهاي در كه دارد وجود توسعه حال در كشورهاي در دور راه از آموزش تاثيرات و پيامد
.نيست مطرح ثروتمندتر
توسعه حال در و يافته توسعه كشورهاي در دور راه از آموزندگان براي بالقوه فوايد از برخي
همه از مهمتر) ميكند ارائه دور راه از آموزش كه آموزشي به بيشتر دسترسي از است عبارت
آموزش ، زمانبندي انعطافپذيري ،(ميشود خوانده "غيرسنتي دانشآموز" فزاينده بهطور آنچه
در) مسافرت به نياز بدون خواندن درس امكان و شخص هر يادگيري شتاب براساس پيشرفت امكان
عرضه به ملزم يا تشويق را آموزگاران كه موسساتي مورد در علاوه ، به.(خانه ترك بدون واقع
اميد با دورافتاده دانشآموزان به دسترسي امكان ميكنند ، كامپيوتري شبكه در درس
زيرساختهاي ساير و پاركينگ دانشجويي ، مسكن درس ، كلاس ساخت هزينه در بسيار صرفهجويي
.است همراه استادان حقوق در بالقوه عمده صرفهجوييهاي علاوه به فيزيكي
فناوري كاهش به رو هزينه نظر از توسعه حال در كشورهاي براي دور راه از آموزش فوايد
با.ميشود مطرح آنها قيمت با مقايسه در كامپيوترها فزاينده ظرفيت و سرعت و كامپيوتري
نظر به جهاني ، مدار اطلاعات اقتصاد به پيوستن براي كشورها اين به وارده فشار به توجه
فراهم كمتر هزينه با را افراد از بيشتري شمار بهتر آموزش امكان دور راه از آموزش ميرسد
.ميكند
كشورهاي در آن كاربرد در حتي جدي نقايص برخي داراي دور راه از آموزش حال ، همين در
زماني محدوديتهاي زياد ، سرمايهگذاري و هزينه از عبارتند نقايص ايناست صنعتي پيشرفته
بسيار دشواري همشاگرديها ، بقيه و استاد از دانشجويان جدايي استاد ، روي فشارها ساير و
كه تحصيل ترك ميزان و نديدهاند دررو رو هرگز كه دانشجوياني كافي ارزيابي در استادان
.است كلاسي دورههاي از بيشتر بسيار
حال در كشورهاي به دور راه از آموزش صدوربرنامههاي هنگام به مشكلات اين از بسياري
.است دشوار فناوري تغيير اجتماعي پيامد پيشبينيميشود بازتوليد توسعه
فقرا و ناتوانان توقعات برآوردن با زندگي كيفيت بهبود باعث تنها نه فناوري كاربرد اغلب
.ميشود نابرابري اساسي مشكلات تشديد باعث غيرمنتظره و عجيب روشهاي به بلكه نميشود ،
جهان" ميدهد ، قرار مخالف سوي دو در را فناوري "نداران" و "دارايان" كه ديجيتال شكاف
كه را كساني سوم جهان در و ميكند جدا فناوري اين به دسترسي بدون جهان از را "متصل
ساير و اينترنت از استفاده جهت كامپيوتر مهارتهاي و سوادي با لازم سطح داراي
سن ، تحصيل ، درآمد ، .ميكند متمايز مهارتها اين فاقد افراد از هستند ، ارتباطي فناوريهاي
ارتباطات از استفاده به نسبت معقولي اميد داراي كه را كساني جنسيت و زبان قوميت ،
.ميكند جدا اميد هيچ يا اندك اميد داراي افراد از هستند ، الكترونيك
روشهاي توسعه حال در كشورهاي در دانشجويان به دور راه از آموزش عرضه هزينه تعيين
دانشجو سرانه هزينههاي بر مبتني محاسبات بيشتر كه است اين مشكلات از يكي.دارد مختلفي
از.نميگيرد نظر در ميكنند ، ثبتنام ابتدا در كه را دانشجوياني تحصيل ترك ميزان
پيشنهاد طراحان از گروهي دارد ، بسياري هزينه به نياز جديد دورههاي ايجاد كه آنجايي
كشوري در) بيشتر مالي توان داراي نهادي به دور راه از آموزش مطالب تدوين كه ميكنند
و مطالب طراحي مورد در جدي مشكلات شده بستهبندي دورههاي اما.شود واگذار (صنعتي
مورد در جاري مشكلات تشديد به است ممكن و ميآورد پديد فرهنگي نظر از مناسب رويكردهاي
آنجايي از براين ، افزونبيانجامد ميشود ، تلقي شمالي آمريكاي و اروپا فرهنگي سلطه آنچه
به محدود منابع اختصاص نيست ، نامحدود توسعه حال در كشورهاي در آموزش مالي منابع كه
و ميگيرد صورت كه است انتخابي مبين معلم حضور با كلاسي آموزش مثلا نه و كامپيوتر
.ميشود ايجاد كه فرصتي
خصوص به است ، آنان حفظ و دانشجويان به دسترسي براي موثر راهي دررو رو آموزش اگر
به را خود علاقه شوند ناچار مقطعي در برنامهريزان شايد دانشجويان ، حاشيهنشينترين
واجد استادان گروهي تربيت ابتدايي وظيفه به و بگذارند كنار فناوري بر مبتني راهحلهاي
كامپيوتري انقلاب در خواهينخواهي كه افرادي به بتوانند كه بپردازند علاقهمند و شرايط
"ابزار نگهبان" به كلاس معلم مقام تنزل فعلي شكل به.كنند پيدا دسترسي ماند ، خواهند جا
به را "كنندهتر سرگرم" يا "خبرهتر" يا "داناتر" شخصي تا ميكند روشن را دستگاهي كه
-جا همه آموزگاران كه است زماني در آموزگاري حرفه از زدايي مهارت دهنده نشان آورد ، كلاس
اين و شدهاند احترام و اعتبار افت دچار خود جامعه در -توسعه حال در كشورهاي در خصوص به
.است آنان واقعي دستمزد كاهش بر علاوه
مهارت رو اين از.كرد خواهد تشديد صنعتي كشورهاي در شده توليد مطالب كاربرد را مشكل اين
آموزش به مناسب مالي منابع تعيين هنگام به بايد كه است اجتماعي هزينه يك معلم ، از زدايي
.گرفت نظر در توسعه حال در كشورهاي در
نگري؟ آينده چقدر
آموزشي يادداشت
مديران ، بنابراين.است كشور هر پرورش آموزشو اصلي وظيفه فردا انسانهاي تربيت و تعليم
جهان در زندگي مقتضيات و الزامات با بايستي پرورش ، و آموزش ريزان برنامه و سياستگذاران
تربيت و تعليم براي را خود فعاليتهاي جهتگيري بتوانند تا باشند داشته كامل آشنايي فردا
دگرگونيهاي و تحولات سرعت پيش چندي تا اگر.نمايند تنظيم آن مبناي بر كشور آينده نسل
به ملزم چندان را خود پرورش ، و آموزش كارگزاران و ميرسيد نظر به كند جهان در مختلف
.است گرديده شرايطكاملامتفاوت امروزه نميديدند ، آينده شناخت
بشري تمدن و زندگي چهره بينالمللي ، پيچيده و نوين روابط و پيشرفته فناوريهاي و دانش
اين با را خود نتوانند كه جوامعي ميان ، اين در.ميسازد جديدي تغييرات دستخوش روز هر را
نداشته آنها با را خود انطباقسريع توانايي و نمايند هماهنگ تغييرات و دگرگونيها
قاعده اين از نيز ما جامعه كه كرد خواهند تجربه جبرانناپذيريرا لطمات و صدمات باشند ،
و اجتماعي مختلف تحولات و فرهنگي علمي ، نوظهور پديدههاي رخداد.است مستثنينمانده
كه داده پرورشقرار و فرارويآموزش را جديدي مسئوليتهاي هدفهاو اقتصاديهمواره
كه هنگامي.است شده برخورد باآنها بيتفاوتي با يا و شده گرفته كمترجدي متاسفانه
با پرورش و آموزش سازگاري براي كه اقداماتي كند آهنگ با را جهاني سريع تحولات سرعت
به نسبت چرا كه درمييابيم سهولت به ميكنيم ، مقايسه گرفته صورت ملي مصالح و مقتضيات
عرصههاي در عديدهاي مشكلات با ما جامعه امروزه چرا و ماندهايم عقب جهان پيشرفتهاي
دعواهاي و باقيمانده لاينحل همچنان كه است شده روبهرو فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ،
دريافت سادگي به ميتوان تعمق اندكي بااست درگرفته آنها بر گذاشتن سرپوش براي مختلفي
سنتي تفكرات ، درآيندهنگري زاييدهضعف ايراني ، جامعه كنوني معضلات از بسياري كه
نظام برنامهريزان شناختناكافي.است آن در نامنسجم عملكردهاي و كشور پرورش و درآموزش
غيرواقعبينانه نگرشهاي برخي و يكم و بيست قرن تربيت و تعليم مقتضيات از پرورش و آموزش
خود خطير رسالت به نتواند كشور تربيت و تعليم نهاد تا گرديده باعث همواره عرصه اين در
كلمهنقش واقعي مفهوم به انساني منابع توسعه در و نمايد عمل موجود ، انتظارات حد در
بين حاصل شكاف ، روند اين تداوم صورت در است بديهي.دهد اختصاص خود به را برجستهاي
همچنين و تكنولوژي و دانش سطح لحاظ از جهان كشورهاي ساير مردم و ايراني شهروندان
و ثروت توليد آنها دركنار و همزيستياجتماعي قوانين به پايبندي و جمعي زندگي مهارتهاي
.شد خواهد عميقتر عمومي رفاه و امنيت به نيل
منوط ايراني جامعه در تمدن و فرهنگ و علم گسترش و اجتماعي اقتصادي ، بنيانهاي استحكام
كارآمد نيروهاي بهرهگيرياز پرورشو و آموزش برنامههاي و اهداف در كامل بازنگري به
آينده ميتوان طريق اين از تنها كه است برنامهريزي و مديريت بخشهاي در شايسته و
آن به بايد زود يا دير كه آيندهاي.كرد ترسيم كشور جوان و آينده نسل براي را اميدبخشي
.شود پرداخته
فرهادپور صالح
|