آرام زندگي
نگذرد ما حزب از كه ميكند غلط واقعيت
ناصر توطئه افسانه
آمريكا تازه ادعاهاي
آرام زندگي
ايران در مذهبي اقليتهاي
با مقايسه در كشور اين نيست سخت مذهبي اقليتهاي براي وجه هيچ به ايران در زندگي
دارد را بهشت حكم كويت و سعودي عربستان
قاجار دوران در ايران ارامنه زندگي از نقاشي يك
هدايتي امير:مترجم
،(ره)خميني امام از بزرگ تصويري تهران ارمنيهاي اعظم كليساي مقابل ساختمان ديوار روي
وجود گرچه.كليساست به رو آن نگاه جهت كه شده داده قرار ايران ، اسلامي جمهوري بنيانگذار
در آن مشاهده اما ميشود ، محسوب عادي كاملا امري شهر مختلف نقاط در خميني امام تصاوير
سركيسيان ، صبوح.مينمايد جاذب و تاملبرانگيز قدري اول وهله در ارمنيها كليساي مقابل
. است اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت به متعلق مقابل ساختمان ميگويد زود كليساخيلي اسقف
در كشور اين.نيست سخت مذهبي اقليتهاي براي وجه هيچ به ايران در زندگي":ميگويد او
برايمان ادامه در سركيسيان اسقف ".دارد را بهشت حكم كويت ، و سعودي عربستان با مقايسه
داراي پايتخت ، ارمنيهاي او گفتههاي به بناميگويد تهران ارمنيهاي جامعه امكانات از
ارمنيها اينها بر علاوه.هستند عامالمنفعه سازمان و 27 كودكستان اختصاصي ، 5 مدرسه 23
.ميكنند تبعيت خود ويژه وراثتي و خانوادگي قوانين از ايران در
مراسم انجام براي ارتدوكس كليساي شش كه هستند ساكن تهران در ارمني هزار حاضر 80 حال در
به نزديك اسلامي انقلاب از پيش در پايتخت ساكن ارامنه جمعيت البتهاست فعال آنها مذهبي
خارج ، به مهاجرت موج با همگام آنها از قابلتوجهي بخش منتها بود ، حاضر حال رقم برابر دو
از نگراني با سركيسيان اسقف كه است نكاتي همان از يكي درست اين و شدهاند خارج كشور از
حدود 150 حاضر حال در ايران ارمنيهاي اقليت جمعيت رسمي ، آمار بنابر.ميكند ياد آن
جمله از دو هر كه هستند اسلامي شوراي مجلس در نماينده دو داراي آنهااست نفر هزار
مجلس ، در ارامنه فعال نمايندگان.ميشوند محسوب ايران پارلمان اصلاحطلب جناح اعضاي
بلكه ارامنه فقط نه را خود كه آنها.كردهاند مهمي بسيار مسائل درگير را خود اخيرا
كليت كه را اقليتها حقوق از برخي دارند قصد ميبينند ، مذهبي اقليتهاي تمامي نماينده
مشكل عمدهترين.آورند دست به شده دريغ آنها از عمل در ولي شده تصويب اساسي قانون در آن
با الهي اديان تمامي پيروان صراحتا اساسي قانون در گرچه.است ديه مسئله آنها پيشروي
.است مسلمانان نصف اندازه به مسلمان غير ديه ميزان عمل در اما اند شده دانسته برابر هم
عامل ببازد جان رانندگي تصادف نظير حادثهاي اثر بر مسلمان فرد يك اگر مثال عنوان به
پول يا ديه عنوان به مقتول بازماندگان به دلار هزار معادل 15 حدودا مبلغي بايد حادثه
رقم غيرمسلمان فرد يك براي حادثه همين بروز صورت در كه است حالي در اين.بپردازد خون
با كه ارمنيهايي از بسياري طور همين و سركيسيان اسقف.ميكند پيدا كاهش نصف به پرداختي
موافقت كنوني قانون لغو با است حاضر مجلس كه ميكردند اميدواري اظهار كرديم صحبت آنها
.كند
مهاجرت دليل آنها از بسياري ميشود ، نيز اصفهان ارمنيهاي شامل اميدواري اظهار اين
.ميدانند ناعادلانهاي قوانين چنين يك وجود را كشور از خارج به خانوادهشان اعضاي
معتقدند آنها اكثر كه چند هر (.شد تصويب مقاله اين از پس اقليتها ديه برابري لايحه)
در ارامنه از برخي حضور وضعيت ، بهبود اين نشانههاي از يكياست بهبود به رو وضعيت اين
البته.است بوده سابقه كم بسيار تاكنون سال 1979 انقلاب از پس كه چيزي است ، دولتي مشاغل
بود دليلي خود آمريكا سپتامبر يازدهم حوادث از پس اصفهان در خارجي جهانگردان تعداد كاهش
.كنند فكر دولتي مشاغل به بيشتر ارمنيها تا
سال 1604 در اول عباس شاهدانست ايران در ارامنه تجمع مركز مهمترين بايد را اصفهان
هدف.آورد اصفهان به ايران ، مختلف نقاط از را ارمني صنعتگر هزار يكصد حدود ميلادي
كه بود عظيمي و باشكوه بناهاي احداث خود ، پايتخت به افراد اين آوردن از صفوي شاهزاده
سوي آن در دور منطقهاي در را ارمنيها عباس ، شاه.هستند جا بر پا تمام ابهت با هم هنوز
ارمني كتابدار مينامسيان ، آقاي گفته به بنا آنها كه بود آنجا در و داد اسكان زايندهرود
تاكنون هنگام آن از ارمنيها.رساندند چاپ به خاورميانه منطقه سراسر در را كتاب اولين
به يهوديان ايران ، مذهبي اقليتهاي ميان در.بودهاند پيشرو و سختكوش مردمي همواره
شرايط داراي اسرائيل ، و ايران حكومتهاي موضعگيريهاي و خاورميانه خاص شرايط دليل
نشان خوبي به خود ميدان اين در حاضر "مسجدالقدس" و اصفهان فلسطين ميدان.هستند حساستري
و خويشتنداري مورد اين در اهميت حائز نكته اما.دارد مستقل فلسطين از ايران طرفداري از
ديويدز ، كنيسه مسجدالقدس ، مقابل در.است اثر اين در يهوديان و مسلمانان عيني تفاهم
كه هم راهپيماييهايي.دارد قرار اصفهان در يهوديان پرستشگاه دوازده از كنيسه مهمترين
انجام به فلسطين ميدان نه و امام ميدان در همواره ميشود برگزار اسرائيل دولت عليه
مسائل از را اسرائيل دولت شكل شهر مردم كه دارد آن از نشان مسائل اين همه.ميرسد
.نميدانند سهيم فلسطين مردم اذيت و آزار در وجه هيچ به را آنها و دانسته جدا يهوديان
فرهنگ با و فهيم مردماني عنوان به ايرانيها كه گفت ما به جهانگردي بخش كاركنان از يكي
نمونه.شدهاند قائل تفاوت يهوديشان هموطنان بيگناهي و حكومتها تبليغات ميان همواره
پادشاه كوروش كه هنگام آن كرد ، مشاهده نيز باستان ايران تاريخ در ميتوان را شعور اين
اين در و آمدند اصفهان به آنها آن از پس و كرد آزاد را يهوديان بابل ، فتح از پس هخامنشي
اطراف و دور آن در نگهباني هيچ ظاهرا ميرويم ، ديويدز كنيسه سمت به.گزيدند سكني شهر
از تن چند داخل درميكند باز برايمان را در انبوه ، سفيد ريش با خاخام يك.ندارد وجود
آنها ميان در كه هستند نوشتن و خواندن مشغول اصفهان يهوديان نفري جامعه 1500 اعضاي
ما به جوان مردان همان از يكيميخورند چشم به بقيه از بيش كودكان و جوان مردان
يك ".است كرده را كار اين حالا تا داشت را اسرائيل به رفتن خيال كه كس هر":ميگويد
سخنان ".هستيم ايراني ما ماست ، كشور اينجا":ميگويد وي سخنان ادامه در نيز مسن خانم
راحتتر بسيار اينجا در زندگي":بود گفته كه است اصفهان فرماندار سخنان با سو هم آنها
نباشند ، چالشيمواجه هيچ با ايران يهوديان كه نيست هم اينگونه البته ".است اسرائيل از
براي جاسوسي به يهودي چند آن طي و افتاد جريان به شيراز در پيش سال دو كه پروندهاي
نمونه شدند ، متهم كشور اين به بوشهر اتمي نيروگاه به مربوط اطلاعات انتقال و اسرائيل
در نيز پرونده اين كه چند هر مواجهند ، آن با يهوديان كه است احتمالياي چالشهاي بارز
دادگاه متعدد جلسات برپايي و كشمكش مدتها از پس ;نداشت ناگواري چندان سرانجام نهايت
براي جرم همين كه شد اعلام اسرائيل دولت با همدستي متهمين ، عليه مانده باقي اتهام تنها
شده ايجاد حساسيتهاي.داشت پي در را زندان معادل مجازاتهايي (مسلمان دو و) يهودي ده
امر اين بارز نمونه.كنند رفتار پيش از محتاطتر بسيار آنها تا شده باعث يهوديان به نسبت
،"ربيزاده كنيسه مدير" زيرا.كرد مشاهده عينه به شيراز ، يهوديان جامعه در ميشد را
نشد حاضر وجه هيچ به است ، باز روزه همه كه شيراز يهوديان عبادتگاه سيزده از كنسيه تنها
.كند اظهارنظر يهوديان پرونده به راجع ايران مسئول مقامات موافقت بدون
محكومين از تن چهار تاكنون آورديم ، دست به يهوديان محافل از كه غيررسمي اطلاعات بنابر
آينده سال پنج تا حداكثر و شدهاند آزاد زندان از بود ، بقيه از كمتر مجازاتشان كه يهودي
چندان نيز زندانيان كنوني وضعيت.شد خواهند آزاد نيز مانده باقي يهوديان تمامي
ساعت سه تا ملاقاتهايي ماموران ، حضور در البته ماه ، هر مجازند ، آنها نيست ، ناخوشايند
تاثير ايران در آنها زندگي روند بر شيراز يهوديان ماجراي كه نيست شكي.باشند داشته
ميشود ، محسوب كشور از خارج به آنها مهاجرت دلايل عمدهترين از يكي حاضر حال در و گذاشته
.باشند داشته گله ايران در زندگي عمومي وضعيت از كه نشنيديم آنها از كدام هيچ از ما اما
ايجاد برايشان مزاحمتي هيچ و داشتهاند راحتي زندگي ايران در كه ميگفتند آنها تمامي
داراي اديان _ آسماني اديان تمامي پيروان ايران رسمي قوانين براساس كه آنجايي از.نشده
نيز ايرانيان باستاني پيامبر زرتشت ، دين پيروان آزادند ، كشور اين در _ مقدس كتاب
شهرهاي در زرتشتي هزار سي تقريبا.بپردازند خود مذهبي فرايض انجام به دارند حق آزادانه
مقدس آتش كه عبادتگاههايي _ خود آتشكدههاي در كهمجازند ميكنند زندگي ايران مختلف
جواني با آتشكدهها اين از يكي در.بپردازند عبادت به _ نميشود خاموش آنها در هرگز
.بود علاقهمند زرتشتي دختر يك به كه كرديم برخورد ايراني
فرقه] به نسبت همه از پيش كشور اين رهبران و است ممنوع ايران در مذهبي تبليغ هرگونه
نانوشته قانون صورت به اكنون ظاهرا آنچه.ميدهند نشان حساسيت خود از بهائيت [ضاله
مواجه مشكلي با باشند مذهبي اقليتهاي جزو تولد بدو از كه كساني كه است اين دارد جريان
.نميشوند
سايتونگ سورشر نويه:منبع
نگذرد ما حزب از كه ميكند غلط واقعيت
ميگفت استالين
پاياني بخش _ ربيعي علي با گفتوگو
و خودم گذشته به ميكنم افتخار و هستم پايبند خودم گذشته به نسبت ميگويم بيتعارف
ميدانم متعهد خودم گذشته به نسبت را خودم
دغدغه اكنون هم بوده سياسي نظام حفظ بيشتر دغدغهاش انقلاب اول دهه از كه جرياني چطور *
است؟ داده رخ دليل چه به تحول اين است؟ اجتماعي تحولات درك اصلياش
نسبت من ميگويم بيتعارف من يعني.است سياسي نظام چارچوب همين در هم اين اينكه براي
خودم گذشته به نسبت را خودم و خودم گذشته به ميكنم افتخار و هستم پايبند خودم گذشته به
جناح يك امروز كه چند هر.ميدانم متعهد را خودم انقلاب و امام به نسبت.ميدانم متعهد
ميكنند تكرار مدام هم مخالفين نفي براي و ميدهند را شعارش اينكه با عملا دسته يك و
من ولي بگويند ، را آن نخواهند است ممكن هم دسته يك و گذاشتند كنار را تعهدشان عمل در
.ميكنم افتخار هم خيلي
(نظام حفظ) زندگيتان اصلي پروژه راستاي در اجتماعي تحولات درك ميكنيد فكر شما يعني *
.است
اجتماعي تحول اين به تا كردند فداكاري كشور اين نسلدر يك از بيش نسل يك نه نسل ، يك
نگاه موضوع اين به راحتي اين به چطور ما شد ، دگرگون سياسي ساختار يك تا شد ، منجر
درك را اين كه من ولي باشد ، نكرده درك و نفهمد را تحول اين جديد نسل است ممكن.ميكنيم
بعد كه سياسي نظام اين نتواند تحول اين و ندارم پاس را تحول اين اگر كه ميدانم.كردم
نسل اين به بايد را اين من ميافتد ، اتفاقي چه پشتاش بماند ، آمد ، بزرگ انقلاب آن از
و برميگرديم يا ما بالاخره است ، عظيم تحول آن از ناشي كه سياسي نظام اين اگر.بگويم
خوشبختي راه اين در من.ميكنند تحميل ما به را نظامها شكل همان يا و ميكنيم بازسازي
باز كنيم ، بازسازي را خودمان بتوانيم كه ميبينم اين در را جامعه سعادت من.نميبينم را
اين مردم خواست با انطباقي و هدايتي شكل يك به و كنم منطبق را خود بتوانم و كنم تفسير
و بزنم را حرفها اين ناچارم امروز من بالاخره است اينطور چونببرم جلو را سياسي نظام
.بكشم را آژيرها اين
تاثير ما سياسي جناحهاي در خيلي حرفها اين شايد ميكنيد فكر كه است اين از ناشي اين *
.بودند كار مسند در كه آنهايي يعني نگذاشته
هيچ.ميدانم مفيد اتفاقا جامعه سعادت براي را امنيت حوزه در فكري امكان و كار من
كارشناسان امنيتيشان حوزه در بالاخره هم يافته توسعه دولتهاي از دولتي هيچ و جامعهاي
كشور در متاسفانه ميكنند فعاليت اينها همه جامعهشناسي سياسي ، علوم محققان سياسي ، علوم
از تلقي بوده خورده گره مردم حقوق با امنيت هميشه اينكه لحاظ به ما كشورهاي نوع در و ما
بايد ما كه معتقدم من اتفاقا ميگيرد ، قرار مردم حقوق مقابل در حتما كه است اين امنيت
تئوريهاي تمامباشد مردم حقوق حافظ بايد امنيت كه بدهيم نشان را امنيت ديگر روي آن
.باشد جامعه رشد و مردم حقوق حفظ براي بايد امنيتي
همه مقابل در شهروندان حقوق مدافع حقيقت در امنيتي نهاد كه ميرسد جايي همان به اين
.خارجي يا و داخل در بيگانه از اعم.ميشود بيگانه گونه
نهادهاي سازمانها ، احزاب ، گروهي ، امنيت فردي ، امنيت تنها نه فردي ، امنيت سطح كردم عرض
پاسخگو مناسبي نحو به بتواند هم را اينها امنيت بايد ما امنيتي نهاد اجتماعي ، مختلف
فراملي و ملي اجتماعي نهادهاي و سازماني فردي ، سطوح همه در هم فرامليما امنيت و باشد
.باشد پاسخگو بتواند بايد را
پرده پشت از و داديد نشان را خودتان گرايشهاي تقريبا از 76 بعد سالهاي در شما *
فكر بود زنجيرهاي قتلهاي بحث اول اتفاق.اتفاق سه _ دو در خصوص به آمديد بيرون
است؟ انجاميده شكست به شد منجر قتلها به كه تفكري اين حالا تا ميكنيد
حلقههاي بالاخره حوادث اين اكثر درشوم وارد مسائل اين در خيلي نيستم مايل من
.بوده فرهنگي مقوله يك از غلط تلقي يك اين اساسا ميكنم فكر منميبينند آسيب ضعيفتر
نيست؟ زنده ديگر و است خورده شكست تفكر اين ميكنيد فكر *
كه نميگويم.است بوده غلط تلقيهاي از ناشي ديگري نحو به ميكنم فكر هم حجاريان ترور
.ميدهد بروز ديگر جايي را خودش ديگري نحو به ولي غلط تفكر هستند قبليها همان اينها
است؟ شده منتقل غيررسمي ساختار به رسمي ساختار از يعني *
شاه در مسجدي در كه افرادي.ميبينم راستا همين در هم را ديگر ترورهاي من حتي
همه.كردند ترور هم را رازيني آقاي و گرفتند ترور به تصميم جا همان و بودند عبدالعظيم
كه هياهو اين در و است مهم الان آنچه.است فرهنگ و دين مقوله از غلط تلقي نوعي اينها
كسي حالاشود هياهو اين وارد كه ندارد جامعه براي هم نفعي و بگويم پاسخ نميخواهم
...و بگردند عامل دنبال و نگفته يا گفته كسي چه كه باشد اين دنبال
آن تا كنيم درك حقيقت در ما كه بود اين بوده ماجرا اين در اصلي راهحل كه آنچه بالاخره
نگرشتان خيلي بگوييد شايد شماكنيد نگاه را كوي ماجراي حتي.كنيم اصلاح را تلقيمان
.ميدانم طبيعي كاملا ماجراي يك را اين باز من ولي است طبيعيانگاري
و سياسي تلقي واقعا ميشدند كوي وارد كه ميداد سامان آنجا را نيرو كه كسي آن يعني
.بگيرد را خاكريز يك ميرود كه بود اين فرهنگياش
دارد؟ وجود جامعه در كه بود ارزشي تحولات همان مقابل در اين *
كه آنطرف نه و بود خاتمي دولت عليه كودتا دانشگاه كوي ماجراي كه ندارم قبول من
فرهنگي تلقي يك يعني.ندارم قبول را هيچكدام من.بود نظام بقيه عليه كودتا ميگويند
واقعا ميگفتند كه شوقي و شور آن با دخيل افراد برخي وقتي بود اين احساسم.بود
.دارد وجود دشمني آنجا كه ميگيرند را آن و ميشوند خاكريز يك وارد كه بود اين تلقيشان
به تلقياش طرز و نگاه نوع يك باز ميدهد بيرون آنجا از دانشجو كه انعكاسي تلقي حتي
.است تلقي طرز مسئلهمان ما.است موضوعات
.كرديد ايران سياسي ادبيات وارد بار اولين براي را شخصيها لباس حال هر در *
.مبارزه از تلقي طرز در ميباشد ، ما ساختاري نارسايي از جزيي هم مسئله اين كنيد نگاه
.است ارزشي شكافهاي شدن تيز در نگرانيها از حكايت يك خود اين
اهرم يك عنوان به را غلط تفكر طرز اين نيز محافل در متاسفانه و ميكنند فكر برخيها
يك با و شده ارزشي شكاف دچار جامعه هرچند ميگويند اينها.ميكنند تكرار اقتدار
مباحث برخي كردن چاشني با و ديدن مطلق حق موضع در را خود و ديگران و همه غيرانگاري
اهل كار به پا اقليت اين ولي ميروند شدن اقليت سمت به هرچند معتقدند ديني تاريخي
و حق موضع در ديگر سويي از و ديگران به سوسولانگارانه نگاه يك با و ميباشد مبارزه
تنها نه اين ببينيد.ميكنند تحليل را نهايي روند ديگران باطلانگاري با كردن ، باطل
بنيانبرافكن و خطرناك نگاه يك بلكه نيست ما سياسي و اجتماعي مسائل از سطحي و ساده تلقي
.ميسازد دور عاقلانه و آگاهانه تدبير و مسائل حل سمت به رفتن از را ما نگاه اين ميباشد
شكافهاي كردن باطل و حق اساساميباشد بياساس جهت چند از اينها تصور قطع طور به
و بدعت يك بلكه سياسي مسائل در ناروا بدعت يك شكافها اين به دميدن ديني روح و اجتماعي
همان اين بيتعارف است مباحث اين در باطل و حق اساس و ديني مباحث به بزرگ جفاي نوعي به
هيچانگاري ديگر سوي از و است اجتماعي و سياسي چالشهاي در ديني مسائل از سوءاستفاده
و موجود رفتاري فكري بافت و گذشته بحرانهاي نيمچه به نگاهي.است غلط تصور يك ديگران
معتقدم من.زد خواهد هم به را معادله اين قطعا بحراني شرايط در لمپنيسم سوءاستفاده حتي
.است اشتباه بسيار جامعه در داده رخ شكافهاي مورد در گفتن سخن جور اين اساسا
كرد؟ بايد چه هميشگي ، پرسش يك و *
عقبه هنوز كه معتقدم ولي بپيچم را نسخهاي و راهكار كه نميبينم حدي در را خودم من
همه عليرغم و دارد وجود بسياري پيوندهاي.گذاشته باقي ما براي اساسي ظرفيتهاي انقلاب
را ما ميتواند كه دارد وجود مردم و نخبگان در اجتماعي مسائل فهم از درجهاي نارساييها
:ميگفت استالين.است اجتماعي واقعيتهاي به كردن باور مهم.دهد عبور بحرانها از
كنند فكر اينگونه نبايد سياسي ، جريانهاي "نگذرد ما حزب از كه ميكند غلط واقعيت"
وفاداري و نزدن گره قدرت خواستگاه به را علتها علتها ، ديدن درست داده ، رخ مسائل فهم
.است مسائل حل مقدمه اينها.دارند نظر اتفاق آن بر جامعه همه كه است آرمانهايي به
مشكل مقوله سه اين از يكي در نظامها و دولتها اگر ميشود گفته علمي بيان يك به امروز
و نظام نهادهاي نظام ، ساختار:بود نخواهند ماندگار درازمدت در دولتها اين باشند ، داشته
يك به نظام وجودي فلسفه معنا يك به است مهمتر همه از نظام ايده من نظر به.نظام ايده
با آن مميزه ميكند مشخص را دولت و ملت پيوند و نظام يك ماندگاري كه ايدئولوژياي معنا
رقيب ايدههاي با اولا بتواند خارج در چه و داخل در چه بايد "ايده" اين.است خارج جهان
.كند متصل هم به را چيز همه چسب يك مثل عمومي سازگاري يك در داخل در ثانيا و كند رقابت
ناصر توطئه افسانه
گنابادي محمد
1751Raisonne de Science kosjdk Nhdvihgluhvt مانند جهان بزرگ دايرالمعارفهاي _ 7
تمام...و آمريكانا لاروسكا ، دايرالمعارف بريتانيكا ، دايرالمعارف فرانسه ، چاپ 1751
.نمودهاند ثبت واژه همين با را فارس خليج تاكنون قديم از مشهور دايرالمعارفهاي
:كتاب در _ 8
و فهرست The Island of Tunb and Abumusa An Iranian Argument in Search of Peace
فارس خليج نام ايران ، به ابوموسي و تنب جزاير تعلق علاوهبر كه تاريخي نقشه مشخصات 27
.است گرديده ارائه كردهاند ، ثبت نيز را
خصوصي آرشيوهاي و موزهها در موجود نقشههاي تصاوير حاوي تاريخي اطلس يك آلمان در _ 9
نام جهان نقشههاي مورد هر 15 كه شده چاپ ميلادي تا 1800 سالهاي 1420 به متعلق آلمان
.دارد بر در را فارس خليج
نام تغيير توطئه كه عبدالناصر جمال
ميدهند نسبت وي به را فارس خليج
كتابخانه جمله از جهان معتبر آرشيوهاي و موزهها كتابخانهها ، در موجود اسناد _ 10
در كه سال 1285 به متعلق هالدينگان ريچارد معروف نقشه جمله از و لندن قاهره ، و اسكندريه
سنپيتر كليساي گنبد سقف مانند نقاشيهايي ميشود ، نگهداري بريتانيا هرفورد موزه
بشري تمدن آغاز از فارس خليج واژه كه ميدهد نشان تختجمشيد كلي لوح سيهزار و واتيكان
در موجود تاريخي نقشه صدها از نمونهاي اينها.است شده ثبت جهان مراجع و منابع همه در
ريشههاي تاريخ اعماق در و ثبت آنها بر فارس خليج نام كه است غيرعربي مختلف منابع و كتب
.است گردانيده مستحكم را آن
و مورخين سياحان ، سفرنامهنويسان ، كتب تمام در سال هزار سه حدود فارس خليج نام
و آثار.است بوده مزين كردهاند بازديد جغرافيايي منطقه اين از كه جهان نقشهنگارهاي
صدر از عربي و اسلامي دريانورد و جغرافيانويس سياح ، مورخ ، دانشمند ، از 200 بيشتر كتب
پهنه هيچكدام كه دارد وجود مختلف زبانهاي به جهان كتابخانههاي در اخير قرون تا اسلام
درياي را آبي پهنه اين آنها تمامي برعكس بلكه نناميدهاند عربي خليج را ايران جنوب آبي
هردوت عصر از تاريخي نقشه ششهزار از بيشتر.ناميدهاند فارس خليج يا و فارس بحر پارس ،
وجود جهان سراسر در اطلسهايي موزهها كتابخانهها ، در اخير قرن تا مقدوني اسكندر و
.ناميدهاند فارس خليج با مترادف را آبي پهنه اين مختلف زبانهاي با كه دارد
فارس خليج منطقه تمدن تاريخ از دورهاي يادآور و تاريخي حقيقت يك فارس خليج بنابراين
حفظ در مصريها ميكنند پرهيز تاريخي نامهاي تغيير از متمدن ملل كه همانطور و است
سابق شوروي جمهوريهاي و كوشيدهاند سويز اسيوط ، سينا ، سالوم ، اسكندريه ، مانند نامهايي
كوشيدهاند خود ملي تاريخ از بخشي عنوان به شوروي دوره تاريخي آثار و مجسمهها حفظ در
تمدن تاريخ از بخشي عنوان به را نام اين كه ميداند واجب خود بر نيز متمدن خليجي فرد هر
.كند حفظ خود
عرب روشنفكران و ايران ، مردم عمومي افكار تصور برخلاف و مقاله اين ادعاي برخلاف ثانيا
ظريف توطئه يك اين بلكه نبوده فارس خليج نام تغيير باني ناصر كه ميدهد نشان پژوهشها
خود سلطه در را فارس خليج ابد تا ميكرد تصور كه استعمار ابتدا در.است بوده استعماري
در نيافت مقبوليت بيمسما نام اين چون و ناميد بريتانيا درياچه را خليج اين داشت ، خواهد
آنها اموال و خلعيد ايران در انگليس نفت استعمارگر شركتهاي از كه زماني سال 1951
به ماندند ناكام ايران نفت كردن ملي رهبران ترور در كه استعمار ماموران گرديد ، مصادره
سياسي كارگزار ويژه به و منطقه در انگليس كارگزاران.نمودند اقدام فارس خليج نام ترور
اين سپس و كردند مطرح خود مكاتبات در را عربي خليج و عربي ساحل نام بحرين در انگليس
.گرديد تكميل سال 1957 در اوين رودريك انگليس كارگزار "عربي خليج" كتاب انتشار با توطئه
حقارتهاي سيطره از تازگي به كه عربي گروهي رسانههاي در بلافاصله كتاب اين انتشار
ظرافت به توجه بدون عرب همسايگان اين و يافت ، گسترده بازتاب بودند ، يافته رهايي استعمار
خليج ساله هزار سه نام تخريب و ترور به و گرفتند دست به را قلم سلاح استعمار ، توطئه
تبليغات سال 1958 از كويت تبليغات وزارت ارگان العربي ماهنامه ويژه به و پرداختند فارس
اين نبود ايران خويشتنداري و صبورانه سياست اگر كه كرد شروع زمينه اين در را گستردهاي
واقع در رواني جنگ اما.شود منجر اعراب و ايران ميان خطير بحرانهاي به ميتوانست توطئه
اين.يافت ادامه بودند تاريخي اصالت و هويت يك فاقد كه كشورهايي از دسته آن سوي از
فارس خليج نام مصر 1957 رود طغيان نام به انورسادات كتاب در حتي مصر در كه است درحالي
و.است ناميده آرام اقيانوس تا فارس خليج از را عرب جهان حدود نيز ناصر و رفته كار به
.ميرود كار به فارس خليج مصر چاپ كتب در بعضا هم هنوز
شد شروع فارس خليج در استعمار كارگزاران توسط قبل قرن نيم فارسيستيزي استعماري توطئه
متوقف روند اين ديگر ميرود انتظار كه ميزنند دامن آن به هنوز عربي مطبوعات از بعضي و
و اعراب براي آينده در زيادي معنوي و مادي خطرات مسلمي ، حقيقت چنين كردن وارونه.گردد
جهانيان نزد را عرب سياسيون و رهبران ميتواند حقيقت اين كردن قلب.دارد اسلام جهان
همانند اساسي موضوعات در اعراب ادعاهاي مشروعيت گاه آن و نمايد معرفي متقلب و دروغگو
.رفت خواهد سوال زير نيز اسرائيل و اعراب سرزمينهاي حقانيت
آمريكا تازه ادعاهاي
كشورهاي در مذهبي آزاديهاي بررسي به كه است كرده منتشر را گزارشي آمريكا خارجه وزارت
ناقضان عنوان به كشور نام 32 وزارتخانه اين گزارش خلاصه درميپردازد جهان مختلف
و اقتدارگرا كشورهاي عنوان به كشور نام 6 مذكور گزارش دراست آمده مذهبي آزاديهاي
.دارند كنترل تحت را مذهبي عمل يا فكر گونه هر كه شد ، برده توتاليتري
است حالي در اينويتنام و كرهشمالي لائوس ، كوبا ، چين ، برمه ، از عبارتند كشور اين 6
آنچه درباره گزارشي انتشار با آمريكا خارجه وزارت":نوشت اسلامي جمهوري روزنامه كه
مسلمان ديگر كشور چند و ايران اسلامي جمهوري "ديگر بار" شده ، خوانده "ديني آزاديهاي"
مذكور هاي كشور از بعد بود ، درست اسلامي جمهوري روزنامه اشاره.داد قرار انتقاد مورد را
نداشتهاند مذهبي اقليتهاي آزاديهاي روند در بهبودي كه كشورهايي ضميمه در ايران نام
.بود آمده
ايران در صائبين
ازبكستان ، تركمنستان ، سودان ، سعودي ، عربستان پاكستان ، عراق ، كشورهاي ايران ، نام ذيل در
اريتره ، برونئي ، نيجريه ، اندونزي ، هند ، گواتمالا ، گرجستان ، مصر ، بلاروس ، بنگلادش ،
كشورهاي.است آمده تركيه و روسيه مولداوي ، مالزي ، اردن ، ،"اشغالي سرزمينهاي و اسرائيل"
نوشته به.شدهاند ذكر مذهبي آزاديهاي ناقض كشور ذيل 32 در نيز آلمان و فرانسه بلژيك ،
كه است شده ادعا آمريكا خارجه امور وزارت اخير گزارش در اسلامي جمهوري روزنامه
.ميبرند رنج اشتغال زمينه در بهخصوص زيادي تبعيضهاي از ايران در ديني اقليتهاي
مذهب و اسلام رسمي دين ايران اساسي قانون طبق كه ميشود متذكر آمريكا خارجه وزارت گزارش
(مذكور گزارش تخمين به) ايران ميليوني جمعيت 66 كل از.است اثنيعشري شيعه شده پذيرفته
را ايران جمعيت ميباشند100درصد شيعه مقدار 89درصد اين از و.هستند مسلمان 99درصد
غرب ، جنوب در كه هستند كردها و بلوچها اعراب ، تركمنها ، شامل كه ميدهند تشكيل سنيها
گزارش اين":اسلامي جمهوري روزنامه نوشته به.هستند پراكنده شرق و غرب شمال نيز و شرق
جمهوري روزنامه) ماندايي فرقه پيروان و صوفيه بهائيان ، يهوديان ، مسيحيان ، است مدعي
اوليه گرايش يك و ميباشد صائبين از عبارت كه را Mandaeans فارسي ترجمه از گويا اسلامي
عنوان به - قرآن در آنها نام و ميكنند زندگي خوزستان از مناطقي در كه است مسيحيت از
وزارت گزارش ".هستند ايران اقليتهاي جمله از.(است نداشته اطلاعي آمده ، نيز - كتاب اهل
اين) كه است مدعي اما است ، بوده عاجز ايران در صوفيه جمعيت ميزان تخمين از آمريكا خارجه
ادعاي به كه دارند جمعيت تا 30هزار يهود 20 پيروان (است مخدوش علمي دقت لحاظ به آمار
شده كاسته گذشته دهه دو در يهودي جمعيت تا 80هزار ميزان 75 نسبت به تعداد اين از گزارش
پروتستانها و آسوريها ارمنيها ، شامل كه دارند جمعيت تا 120هزار بين 115 مسيحيان.است
مهاجرت ايران از مسيحي تا 20هزار بين 15 سال هر كه ميكند ادعا باز گزارش اينميباشد
آمار طبق آنكه گو).دارند جمعيت نفر هزار زرتشتيها 35 و هزار ده تا صائبين 5.ميكنند
جمهوري روزنامه تحليل.(است نفر هزار از 60 بيش ايران زرتشتيان جمعيت متحد ملل سازمان
اين نظامي حمله آستانه در كه آمريكا خارجه وزارت اخير اقدام" كه است آن ايران اسلامي
همراهي منظور به ايران بر فشار كردن وارد براي تلاش از نشان گرفته ، صورت عراق به كشور
".آمريكاست اهداف با
دبي در پايي جاي
آمريكا و ايران روابط بررسي به كه شده تاسيس دبي در دفتري اخيرا كه است شده شايعه
با و دارد فارسي زبان به خوبي تسلط كه است آمريكايي فرد يك دفتر اين مدير.ميپردازد
سياستمداران آثار مطالعه به علاقهمند فرد اين ظاهرا.است آشنا ايراني ادبيات و فرهنگ
به آن در كه كشوري نزديكترين اين از پيش.هست هم ايراني اصلاحطلب روزنامهنگاران و
يك پيش چندي كه است درحالي اين.بود قبرس ميشد ، پرداخته آمريكا و ايران روابط بررسي
شود تاسيس دبي در است قرار كه بود داده دفتري تاسيس از خبر "امروز" نام به ايراني سايت
برخي نام حتي امروز سايت در.بپردازند آمريكا با مذاكره به جناحها برخي آن طريق از و
نهتنها اكنون كه است درحالي اين شد تكذيب امروز سايت خبر اما بود شده برده نيز افراد
اين تاسيس به اقدام آمريكايي طرف كه است نگرفته صورت ايراني جناحهاي سوي از تلاش اين
كه آمريكاست حاكميت در ميانهرو نيروهاي سوي از تلاش اين احتمالا.است نموده دفتر
.هستند ايران با تعامل به معتقد
|