جمع به دوباره "بهار" ماه از 28 پس
ميپيوندد روزنامهها
نوعي توزيع به نسبت مسئول مقام يك هشدار
كشور در خطرناك مخدر ماده
پرونده به علني رسيدگي جلسه اولين
ميشود برگزار آلوده گوشتهاي
به نگاران روزنامه :نژاد معتمد دكتر
نيستند اميدوار خود آينده
!ممنوع تنبيه
هفته مناسبت به ايران شناسي جامعه انجمن
كرد تشريح پژوهش
پژوهش راهبردهاي و موانع ضرورتها اهداف ،
ايران در شناختي جامعه
جمع به دوباره "بهار" ماه از 28 پس
ميپيوندد روزنامهها
.پيوست خواهد مطبوعات خانواده به ديگر بار بهار روزنامه:اجتماعي گروه
دانشجويان خبرگزاري خبرنگار با گفتگو در بهار روزنامه مسئول مدير پورعزيزي ، سعيد
دوره يك بهار:گفت بهار ، روزنامه مجدد انتشار درباره فوق ، خبر اعلام با ،(ايسنا) ايران
.كشيد طول ماه و 9 سال يك كه داشت موقت توقيف
مورد از 18 كه شد برگزار جاري سال ماه ارديبهشت بهار ، روزنامه محاكمه:افزود وي
مسئول مدير براي مطبوعاتي فعاليتهاي از ماهه محروميت 6 و محكوميت حكم مورد در 3 شكايت ،
شده فراهم آن انتشار مقدمات حاضر حال در و يافته پايان اكنون ماهه دوره 6 اين شد ، صادر
.ميگردد باز كشور مطبوعات عرصه به زودي به و است
دادگاه موقت ، توقيف و ماهه محروميت 6 دوره در:خاطرنشانكرد بهار روزنامه مسئول مدير
.نكرد تلقي محكوميت جزو را توقيف دوران در آن انتشار عدم و كرد سكوت مطبوعات
مدعيالعموم جانب از شكايت مورد دو:داشت ابراز روزنامه از شكايت موارد توضيح در وي
مورد دو در و داشت پي در نقدي جريمه مورد ، اين كه است بوده خصوصي شكايت مورد ، يك در و
.است بوده قضاييه قوه به اهانت دادگاه تلقي ديگر ،
آن دوباره نميتوان ماه گذشت 28 از پس:گفت روزنامه ، كادر و مديران درباره عزيزي پور
دوباره فراخواني امكان انتشار عدم طولاني دوران به توجه با زيرا گرفت ، كار به را افراد
وي.گذاشت خواهد مطبوعات عرصه به پا جديد ، گروه با بهار و بود نخواهد ميسر سابق همكاران
نيز زمان آن در:كرد تصريح داشت ، نخواهد زيادي تغيير روزنامه انتشار نحوه اينكه بيان با
همين نيز حاضر حال در و كنيم رعايت را اخبار درست ارائه و اطلاعرساني اصول داشتيم سعي
در كه گونهاي به را خود رساني اطلاع فعاليت اميدواريم و داد خواهيم ادامه را اصول
بر تاكيد با بهار روزنامه مسئول مدير.دهيم ادامه باشد ، موثر موجود سياسي فضاي به تلطيف
روزنامه داشتيم ، نيز گذشته در كه سياستي براساس:كرد تصريح بهار ، روزنامه بودن مستقل
.ميشود تلقي دولت از مستقل و طلب اصلاح روزنامهاي بهار
نوعي توزيع به نسبت مسئول مقام يك هشدار
كشور در خطرناك مخدر ماده
به نسبت موادمخدر ، با مبارزه ستاد مجلس امور و حقوقي پشتيباني ، معاون:اجتماعي گروه
.داد هشدار كشور در "روانگردان" موادمخدر توزيع و توليد
اين:افزود اردكان روستاي و شهر اسلامي شوراهاي همايش در پنجشنبه روز "عاملي جبل مجتبي"
از ناشي مواد ، اين برخلاف و است مرفين و هروئين حشيش ، ترياك ، از غير چيزي مخدر ، ماده
.نيست خشخاش طبيعي كشت
در و داشته كمتري حجم كه است دسترس قابل شيميايي مواد نوعي مواد ، اين:داشت اظهار وي
وارد اروپايي كشورهاي از بيشتر و دارد مخربتري اثرات افيوني ، مواد ساير با مقايسه
.ميشود
خطرناك ماده اين از كيلوگرم و 614 يكهزار مجموعا امسال نخست ماهه هشت طي:شد يادآور وي
.دارد افزايش درصد دو قبل ، سال مشابه مدت با مقايسه در رقم اين كه شده كشف كشور در
آينده ، سالهاي براي ولي نيست كننده نااميد كشور ، در موادمخدر فعلي شرايط:گفت مسئول اين
.است هشداردهنده
بسيج ، انتظامي ، ماموران ميان مسلحانه ، درگيري مورد امسال 752 ماهه هشت طي وي گفته به
شدن 148 كشته به منجر كه پيوسته وقوع به موادمخدر قاچاقچيان و اشرار با سپاه و اطلاعات
.است شده اشرار از نفر
مشابه مدت با مقايسه در شرور كشتهشدگان تعداد و شده انجام عمليات تعداد وي ، گفته به
.است داشته كاهش درصد و 62 درصد چهار ترتيب به قبل ، سال
ماهه هشت به نسبت كه كرد ذكر نفر را 55 ماموران با درگيري در شده زخمي افراد تعداد وي
.است داشته كاهش درصد گذشته ، 63 سال
ذكر گروه و 210 يكهزار را موادمخدر با رابطه در شده متلاشي گروههاي تعداد عاملي ، جبل
.دارد افزايش درصد پنج پارسال ، مشابه مدت با مقايسه در كه كرد
اعلام نفر و 92 ترتيب 38 به را مدت اين در عمليات تعداد اين مجروحان و شهداي تعداد وي
.است داشته كاهش درصد و 28 درصد ترتيب 61 به قبل ، سال مشابه مدت به نسبت كه كرد
كشور سطح در موادمخدر كيلوگرم و 863 هزار مجموع 101 در مدت اين طي مسئول ، اين گفته به
نشان افزايش درصد گذشته ، 22 سال نخست ماهه هشت با مقايسه در رقم اين كه شده ضبط و كشف
هزار پنج هروئين ، كيلوگرم و 571 هزار دو شده ، كشف مواد مجموع از:داشت اظهار ويميدهد
بقيه ، و ترياك كيلوگرم و 725 هزار و 51 حشيش كيلوگرم و 315 هزار مرفين ، 40 كيلوگرم و 636
.است بوده افيوني مواد ساير
دستگير موادمخدر قاچاق و مصرف توزيع ، با رابطه در نفر هزار همچنين 238:كرد تاكيد وي
.بودهاند معتاد بقيه و كننده توزيع و قاچاقچي آنها از نفر و 67 هزار كه 77 شدند
از بويژه و خارجي اتباع از شده دستگير قاچاقچيان از نفر و 292 هزار دو وي گفته به
.هستند عربي كشورهاي و پاكستان افغانستان ، كشورهاي
قاچاقچيان ، تعداد:گفت موادمخدر با مبارزه ستاد مجلس امور و حقوقي پشتيباني ، معاون
ترتيب به قبل سال مشابه مدت با مقايسه در مدت اين طي شده دستگير بيگانه اتباع و معتادان
.است داشته افزايش درصد يك و درصد درصد ، 67 32
روزانه:گفت "ميدهند تشكيل زنان را دستگيرشدگان مجموع از درصد سه" اينكه بيان با وي
.است شده ضبط و كشف نيز افيوني مواد كيلوگرم و 415 دستگير موادمخدر ، با رابطه در نفر 968
بيشترين كه كردهاند فوت موادمخدر مصرف خاطر به نفر و 732 يكهزار مدت ، اين طي:افزود وي
تهران ، كرمانشاه ، فارس ، استانهاي و بوده هرمزگان استان به مربوط نفر با 232 تعداد
.دارند قرار بعدي ردههاي در كرمان و بلوچستان و سيستان خوزستان ، لرستان ،
.كرد ذكر درصد سه را زن شدههاي فوت تعداد مسئول ، مقام اين
تا هستند اعتياد درگير نوعي به كه كساني درصد نيز35 تحصيلي لحاظ از:گفت وي
چهاردهم نيز دكترا مقطع در كردهاند ، تحصيل ابتدايي مقطع تا درصد و 26 راهنمايي مقطع
اختصاص خود به را درصد دهم دو كدام هر نيز ليسانس و ليسانس فوق دارندگان و درصد
.دادهاند
كارگر درصد ، آزاد 22 شغل داراي درصد ، را 29 بيكار معتادان تعداد وي
دانشآموز و درصد صدم دانشجو45 درصد ، كارمند5 درصد ، كاسب 9 14درصد ،
.كرد ذكر درصد صدم را19
درگير اعتياد با نوعي به كه كساني درصد سن22:داشت اظهار عاملي جبل
و تا 39 بين 35 درصد ، 15 تا 34 بين30 درصد ، 21 تا 29 بين 25 هستند ،
دهم نيز 9 سال از15 وكمتر بوده سال تا 18 2درصدبين15
.دادهاند اختصاص درصدرابهخود
ولي يافته افزايش كشور در موادمخدر قاچاق و مصرف ترانزيت ، ورود ، ميزان اينكه بيان با وي
معناست اين به موضوع اين:گفت يافته ، كاهش دستگيرشدگان و كشتهشدگان درگيريها ، ميزان
.ميكنند استفاده خود مقاصد به رسيدن براي ديگري روشهاي و مكانيزمها از دشمنان كه
شايد و ميشود پيچيدهتر ما كشور در روز به روز موادمخدر ، مقوله متاسفانه:داد هشدار وي
تمام آن تبع به كه باشد موادمخدر ما ، امنيت نگراني اصلي مقوله آينده ، سال چند طي
.ميشود حاصل اجتماعي آسيبهاي
پرونده به علني رسيدگي جلسه اولين
ميشود برگزار آلوده گوشتهاي
روزسه آلوده گوشتهاي پرونده متهمين اتهامات به علني رسيدگي جلسه نخستين:اجتماعي گروه
شعبه 26 رئيس عليمرداني جليل رياست به اسلامي انقلاب دادگاههاي محل در آينده هفته شنبه
.شد خواهد تشكيل (غذايي مواد ويژه) تهران عمومي دادگاه
و بوده علني دادگاه جلسه":است تهرانآمده استان كل دادگستري عمومي روابط اطلاعيه در
دادگاههاي آئيندادرسي قانون ماده 188 ذيل (1)تبصره بويژه قانوني مقررات رعايت با
."است بلامانع جمعي رسانههاي و شهروندان تمامي حضور كيفري امور در انقلاب و عمومي
به نگاران روزنامه :نژاد معتمد دكتر
نيستند اميدوار خود آينده
روز پژوهش ، هفته با همزمان نژاد معتمد كاظم ازدكتر تجليل مراسم:اجتماعي گروه
.شد برگزار تهران دانشگاه مديريت دانشكده الغدير تالار در شنبه پنج
حرفه بودن متزلزل به اشاره با مراسم اين در نژاد معتمد ايرنادكتر گزارش به
مستقل و حرفهاي شكل به ما كشور در نگاري روزنامه:گفت ايران در روزنامهنگاري
.نيستند اميدوار خود شغلي آينده به نسبت روزنامهنگاران و ندارد وجود
تلاش روزنامهنگاران حرفهاي استقلال تامين براي بايد:افزود دانشگاه استاد اين
.نمود تهيه را نياز مورد قانون شدهميتوان كه تلاشهايي و تحقيقات وبا كرد ،
فناوري علميو توسعه راهبردهاي كنگره برگزاري به اشاره با نژاد معتمد دكتر
به كه آنجا از:گفت سال1400 ، اطلاعاتي جامعه و ايران علمي همايش و ايران
پوشش نيز كشور مطبوعات متاسفانه نميشود ، كافي توجه پژوهشي _ تحقيقاتي كارهاي
.نداشتند مهم رويكرد دو اين به نسبت مناسبي خبري
گسترش:گفت و دانست بيان آزادي همانند را تخصصي و علمي نشريات اهميت وي
را كشور آن توسعه و پيشرفت زمينه هركشوري در علمي نشريات افزايش و بيان آزادي
.ساخت خواهد فراهم
بخش كنار در كه اميدواريم: طباطباييگفت علامه دانشگاه ارتباطات علوم استاد
وي.يابد افزايش خصوصي بخش به وابسته علمي نشريات گسترش براي زمينه دولتي ،
زيادي پيشرفتهاي كتاب انتشار و مطبوعات زمينه در انقلاب از پس حال هر به:افزود
سال در كتاب عنوان هزار سه انتشار از نشر ، بخش در كه گونهاي به داشتهايم ،
.رسيدهايم سال در كتاب عنوان به30هزار
!ممنوع تنبيه
متوقع افرادي يا ، كنند مي تنبيه زياد را خود كودكان و دارند بزن دست كه والديني *
آمدهاند تنگ به زندگي زياد مشكلات و مسائل از يا و هستند
است خطرناك بسيار سال بچههايزير 2 براي تنبيه و خشونت اعمال *
شوند واقع والدينشان بدرفتاري و شتم و ضرب مورد مبادا اينكه خاطر به كه هستند بچههايي
مينامند"سرد مراقبت"را حالت اين پزشكان كه ميبرند بسر انزوا در اوقات اكثر
با كه خود آشنايان و دوستان به چگونه كه يافت درخواهيد مقاله اين خواندن با
.كنيد كمك ميكنند ، بدرفتاري فرزندانشان
سال و سن اين در او كه اين از پزشك و ميكند مراجعه كودكان دكتر مطب به جواني خانم
ناحيه در دردي از است ساله هشت كه او بزرگ فرزند.ميكند تعجب بسيار است فرزند سه داراي
گونه اين اظهار پزشك نظر به.ميكند شكايت است افتادن اثر در مادر اظهار بنابر كه شكم
و درد اين كه ميشود متوجه بچه پشت كبودي ديدن با اما.است طبيعي و عادي امري دردها
نگاهي با عكسبرداري از پس پزشك.است نيامده بوجود خوردن زمين يا و افتادن اثر كبوديدر
."كنم پيدا نميتوانم كبودي اين براي دليلي":ميگويد مادر به برانگيز سوال
:ميگويد آرامي به و ميكند مراجعه پزشك به جوان خانم آن مجددا بعد روز چند
."بود خورده او پشت به من دست بلكه بود نيفتاده زمين به فرزندم"
در ناراحتي با مادر و."است بوده كار در هم احتمالاچوبي":ميپرسد بوك دكتر
بعد و "متاسفم بسيار هم بابت اين از و بشود اينطور كه نميخواستم اصلا":ميگويد پاسخ
در و است كرده ازدواج دارد فرزند سه كه مردي با كه ميكند تعريف اينطور را ماجرا كل
خوشبختي احساس بابت اين از اصلا و ميباشد فرزندش آمدن دنيا به انتظار در حاضر حال
به زندگي اين از كه بود آن بيانگر او حالت.ندارد را بچه سه اين تحمل ديگر و نميكند
و بدرفتاري از بدتر هم عملي استهيچ كودكان با بدرفتاري از نمونه يك ايناست آمده تنگ
او كه آنبود بدهد انجام جوان زن حق در توانست پزشك كه كمكي تنهانيست بچهها زدن كتك
.كند معرفي روانشناس يك به را
چه تا عمل اين شدت چيست؟ از ناشي خانوادهها در بچهها با بدرفتاري واقعي علت اما
كرد؟ كمك بچهها از دسته اين به ميتوان چگونه و است؟ حدي
بچهها با بدرفتاري ميزان و شدت
درصد فرزندان70 با والدين بدرفتاري مورد در آمده عمل به همهپرسي يك در
ميبرند سر به آلمان نيدرزاكسن شهر بازپروري كانون در كه سال تا 20 بين 16 نوجوانان از
كه داشتهاند اظهار درصد و 9 گرفتهاند قرار خود والدين شتم و ضرب مورد كه نمودند عنوان
كودك ميليون والدين 11 آمده عمل به بررسي طي و داشتهاند بدي رفتار آنها با والدينشان
.شدهاند بدني تنبيه كودك ميليون و 14 زدهاند سيلي آنها گوش به آلماني
سال طول در كودكان با والدين شتم و ضرب مورد اعلام 2000 از حاكي پليس گزارشهاي
.است ميزان اين از بيش واقعي آمار البته كه ميباشد
ناشي والدين بدرفتاري اصلي علت":ميگويد كودكان از حمايت اتحاديه عضو فولمر كاترين
آلمان در سال 2000 از كه ميشود متذكر همچنين وي ".است خانوادگي و شخصي مشكلات از
.است ديگري چيز واقعيت البته كه شود مي اجرا "ممنوع بدني تنبيه عنوان تحت" قانوني
آن بيانگر مونيخ شهر اجتماعي مددكار فريدريش اولريك سوي از آمده عمل به بررسيهاي
همچنين و خشونتوالدين و زور اعمال اثر كودكاندر جراحات آمار سال 1991 از كه است
گونه اين آمار سال 1998 از و است يافته افزايش مرتب طور به كودكان از جنسي سوءاستفاده
.است رسيده خود اوج به گزارشها
چيست؟ كودكان با بدرفتاري علت
كودكان با والدين بدرفتاري باعث متعددي عوامل كه نمودهاند اعلام اجتماعي مددكاران
:ميباشد ذيل شرح به موارد اين از برخي كه ميشود
تربيت و تعليم امر در والدين آشنايي عدم -1
امر در والدين اكثرا":ميگويد اشتوتگارت شهر تحقيقاتي بخش سرپرست وانسور خانم
ميكند راتعريف جواني مادر ماجراي و"ندارند مناسبي الگوي خود فرزندان تربيت و تعليم
يا و ميگرفت آغوش در را مرتبااو فرزندش به حد از بيش علاقه و بيتجربگي علت به كه
فكر هرگز و ميخواباند پشت به هميشه خواب هنگام در را نوزاد و مينشاند پاهايش روي
سر نتيجه در بخواباند پهلو آن و پهلو اين به خواب هنگام را بچه بايستي كه بود نكرده
هم طبيعي رشد و نبوده پا و بادست رفتن راه به قادر و درآمده غيرطبيعي شكل به فرزندش
.است نداشته
حتي و است كاري چه انجام به قادر سني چه در كودك كه نميدانند حتي والدين از بعضي
بدون ساله كودك 2 يك كه اين يا و دريابند را نوزاد حد از بيش گريه علت نتوانند شايد
يا و رو و زير را ميز كشوي اينكه از نوپا كودك يك و نيست غذايش خوردن به قادر غذا ريختن
قصد اصلا ميكند پلا و پخش را صوت ضبط نوارهاي احيانا يا و ميكند پاره را مجلهها
كه سال و كمسن والدين ميان در موارد گونه اين البتهندارد را خود والدين ناراحتي
اين خود با حتي و ميشود مشاهده بيشتر ، ندارند فرزندشان تربيت براي مناسبي الگوي
.است نشده مناسبي رفتار كودكي دوران در والدين
والدين بودن متوقع -2
ميشوند عمل اين مرتكب دارندواكثرا بزن دست كه والديني":است معتقد فولمر كاترين
".آمدهاند تنگ به زندگي زياد مشكلات و مسائل از يا و هستند متوقع افرادي يا
كه ميدارد اظهار اشتوتگارت شهر كودكان از حمايت مركز سرپرست كرايمر كريستين همچنين
كه ميكنند شكايت موضوع اين از و ميزنند تلفن من به نگران و افسرده اكثرامادراني
سر بر مرتبا و بيايند كنار فرزندشان با نميتوانند و نيست ساخته دستشان از كاري ديگر
به او سر كه است كرده پرت محكم چنان را فرزندش كه اين از مادري يا و ميزنند فرياد آنها
.ميكند پشيماني و ناراحتي اظهار ، است خورده ديوار
والدين بودن منزوي -3
و كمك هيچگونه خود فرزندان كردن بزرگ امر در و دارند خردسال فرزندان كه مادراني
زياد مشغله علت به اجتماعي ارتباط هرگونه برقراري از زمان مرور به ندارند ياوري
كار منزله به مادران از دسته اين براي زندگي":است معتقد كرايمر.ميكنند كنارهگيري
صحبت يا و زدن تلفن حوصله حتي كه ميشوند خسته قدري به شبها و است ساعته چهار و بيست
به تمايلي نيز خانواده كل بلكه مادران فقط نه زمان مرور به"ندارند را كسي با كردن
گاهي و ميكنند دور ديگران از را خود كم كم و نداشته را افراد ديگر با ارتباط برقراري
يا و صعبالعلاج بيماريهاي داشتن يا و بودن تعقيب تحت و بدهكاري چون دلايلي اوقات
.ميشود خانوادهها انزواي باعث افسردگي
خانوادهها مالي مشكلات -4
قرار بررسي مورد را كودكان حمايت مركز كودكان 16 با بدرفتاري مورد محقق 318 دو
با كودكان اين خانواده سوم دو كه است آن از حاكي بررسيها و مطالعات اين نتيجه و دادند
.برخوردارند متوسطي بسيار زندگي سطح از و ميكنند معاش امرار اجتماعي هزينه كمك دريافت
زندگي سطح از كه خانوادههايي در فقط كودكان با بدرفتاري البته":ميگويد هرمن دكتر
برخي در بلكه نميشود ديده هستند مالي مشكلات و مسائل درگير يا و برخوردارند متوسطي
."است شده مشاهده فرزندان با بدرفتاري نيز مرفه خانوادههاي
سركش و لجوج بچههاي -5
بيماري كه بچههايي يا و شدهاند اولاد صاحب زود و نبوده فرزند خواهان كه والديني
و ميشوند خود والدين نااميدي و ياس باعث بعضا دارند جسماني و رواني و روحي
براي تنبيه و خشونت اعمال كه ميشوند واقع تنبيه مورد نااميدي و ياس خاطر به
از بچهها از دسته اين است معتقد كودكان پزشك يك.است خطرناك بسيار سال زير 2 بچههاي
گريه شديدا بدهند انجام والدينشان بدرفتاري مقابل در كاري هيچ نميتوانند كه اين
قرار روحي فشارهاي تحت بنابراين ميكنند ناسازگاري و لجبازي به شروع يا و ميكنند
بر سويي تاثير تالمات گونه اين هستند حساس بسيار جسماني نظر از كودكان چون و ميگيرند
باعث بچهها به نااميدي و ياس يا و زندگي مشكلات و مسائل انتقال همچنين.ميگذارد آنها
.ميشود آنها ذهني عقبافتادگي
شناخت راهكارهاي
چيست؟ بچهها از دسته اين
به كفش و جوراب بدون شما همسايه پسر ميبينيد زمستان در كه زماني":ميگويد وانسور
از يكي كه ميكند تعريف برايتان شما دختر اوقات گاهي يا ميدود طرف آن و طرف اين
بدناو بد بوي و ميآيد مدرسه به كند عوض را لباسش كه اين بدون هفتهها هايش همشاگردي
اين چون كنيد تعجب موارد اينگونه شنيدن يا و ديدن با بايستي ميشود ديگران ناراحتي باعث
.ميباشد فرزندانشان به والدين بيتوجهي و بيمهري بر مبني دهنده هشدار علائم موارد
البته و باشد نگرانكننده ميتواند بچهها بدن در رنگ آبي لكههاي مشاهده اوقات گاهي
اينكه تشخيص كه ميشود ديده رنگ آبي لكههاي بچهها بدن در اوقات اكثر ميگويد بوك دكتر
چندان است آمده بوجود عمدي ضربات اثر در يا و افتادن يا كردن بازي اثر در لكهها اين
خود از ميتوانيد ميگويد را حقيقت شما به فرزندتان كه ميدانيد اگر البته و نيست آسان
.كنيد سوال او
است بهگونهاي آنها رفتار اكثرا ميشوند بدني تنبيه كه بچههايي":ميگويد هرمن
بچهها از دسته استاين معتقد متخصصين از يكي".ميكند جلب خود به را ديگران توجه كه
تلاش اكثرا و سربزيرند و مودب بسيار بزرگترها برابر در و هستند ترسو كاملا يا
برعكس يا و سرنزند آنها از خطايي تا دهند انجام احسن نحو به را كارهايشان كه ميكنند
.ميشوند ديگران اذيت و آزار باعث و هستند تهاجمي خيلي و ندارند مناسبي رفتار
والدينشان بدرفتاري و شتم و ضرب مورد مبادا اينكه خاطر به كه هستند بچههايي حتي
"سرد مراقبت"را حالت اين پزشكان كه ميبرند بسر انزوا در اوقات اكثر شوند واقع
.مينامند
كرد؟ بچهها اين به ميتوان كمكي چه
ما ذهن در سوال اين بلافاصله است شده بدني تنبيه شديدا كودكي كه خبر اين شنيدن با
زماني.ميافتد اتفاقاتي چنين هم ما همسايگي در يا و من خانواده در آيا كه ميشود تداعي
دخالت بايد آيا ميزند خودراسيلي ميبينيممادريكودك كه
ما دست از كمكي چه همسايهراميشنويم كودك وزاري گريه صداي كه زماني يا و كنيم
برميآيد؟
فرزندش صورت به ناراحت و عصبي مادري كه ببينم فروشگاهي در چنانچه:ميگويد كرايمر
و ميشوند خستهكننده واقعا بچهها وقتها بعضي ميگويم او به دوستانه فقط ميزند سيلي
به ناخودآگاه مادر دست ميكنم فكر قضاوتي هيچگونه بدون و ميكنند كلافه را بزرگترها
خانه زنگ ميدهم ترجيح همسايه فرزند گريه صداي شنيدن صورت در و است خورده فرزندش صورت
اين از امر بدو در شايد بكنم؟ شما به كمكي ميتوانم آيا بگويم دوستانه و بزنم را آنها
.شد خواهند نيز خوشحال شما حضور از حتي بعد ماههاي در اما نشود استقبالي شما كار
عامل بهترين همسايه با كردن برقرار ارتباط كه معتقدند متخصصين تمامي كلي طور به
.است فرزندان با والدين بدرفتاري و خانوادهها شدن منزوي براي پيشگيري
des Best مجله:منبع
خداكرمي فاطمه:ترجمه
هفته مناسبت ايرانبه جامعهشناسي انجمن
كرد تشريح پژوهش
پژوهش راهبردهاي و موانع ضرورتها اهداف ،
ايران در ي-جامعهشناخ
امور تدبير و پايداري بهگشت ، در محوري نقش كه فرهنگي نظام كليدي زيرمجموعههاي از يكي
كه است اين گرو در اساسا هم علمي پيشرفت.است علمي نظام خرده ميكند ، ايفا امروز جوامع
و مستمر طور به مختلف ابعاد و سطوح در خاص طور به آن نخبگان و عام طور به جامعه آحاد
.بپردازند خردمندانه گفتگوي و جو و پرس تجربه ، تفكر ، به پيوسته
هدفمند هرگاه كه هستند مكملي فرآيند چهار خردمندانه ، گفتگوي و جو و پرس تجربه ، تفكر ،
بوجود را پژوهشاجتماعي جمله پژوهشاز و علم جوهره و بنياد شوند ، روشمند و
.ميآورند
اهداف و ضرورتها -جامعهشناختي پژوهش -الف
كه است منتظم و خردمندانه فعاليتي پژوهش از منظور.است دانش توليد اصلي پژوهشمنبع
انجام توسعهاي و تجربي بنيادي ، دادههاي و ايدهها توليد جهت در تجربي و نظري صورت به
مسائل با خود توسعه و تغييرات فرآيند در كه ايران ، گذار حال در امروزي جامعه درميشود
در اجتماعي پژوهش روبروست ، عديدهاي (..و اجتماعي فرهنگي ، فكري ، ) نرمافزاري موانع و
برخوردار خاصي ضرورت و اهميت از توسعه برنامهريزيهاي نياز مورد علمي اطلاعات توليد جهت
و پژوهش فرهنگ بين گفت توان مي تطبيقي و تاريخي مطالعات نتايج براساس كه طوري به.است
وجود توجهي قابل همبستگي اجتماعي توسعه و علمي توسعه پژوهش ، توسعه بين و توسعه فرهنگ
در كه مثبتي اثربخشي بر علاوه جامعهشناختي دانش كاربست ويژه به و ترويج و آموزش.دارد
نوبه به ميكند ، ايفا برنامهريزيها عملكرد و نتايجتصميمگيريها كيف و كم ارتقاء
دادههاي و عمليايدهها ارزش و علمي اعتبار ارزيابي و آزمون براي مناسبي مبناي خود
.است نوين فرضيههاي و پرسشها طرح و شده توليد علمي
و پيشبيني تبيين ، توصيف ، در زيستي فيزيكيو علوم كه نقشي و جايگاه به توجه با
به اجتماعي علوم كه ميرود انتظار دارند ، زيستي و فيزيكي پديدههاي و مسائل پيشگيري
اجتماعي ، مسائل صحيح طرح به اجتماعي علوم رشته اصليترين عنوان به هم جامعهشناسي ويژه
آنها پيشبيني و علل تبيين و ريشهيابي پديدهها ، و مسائل ويژگيهاي و كيف و كم توصيف
در را امور مسئولان و مردم علمي ، يافتههاي بر مبتني راهبردهاي ارائه با و بپردازد
جامعه توسعه و تغييرات فرآيند علمي ، مديريت و اجتماعي آسيبهاي و مسائل پيشگيري و اصلاح
به بايد طبيعي ، علوم با اجتماعي علوم تشابه وجوه بر علاوه مقايسهاي چنين در.نمايد كمك
.شود توجه غيره و موانع مسائل ، هدف ، روش ، موضوع ، لحاظ از آنها تمايز وجوه
هر اجتماعي نظام در كه است خردهنظامهايي از يكي تنها معرفت يعني آن محتواي و فرهنگ
به هم و آن خود دروني ويژگيهاي به هم نظامي چنين عملكرد بنابراين.دارد وجود جامعهاي
تعامل در عناصر اين مجموعه.دارد بستگي اقتصادي و سياسي اجتماعي ، خردهنظامهاي ساير
از يكي عنوان به هم جامعهشناسي.اجتماعياند حيات بخش سامان هم با منطقي و ارگانيك
ويژگيهاي خاطر به شايد و ديگر علمي رشتههاي از يك هر همانند و فرهنگي خردهنظام عناصر
:يعني:پژوهشياش اهداف تحقق راستاي در خود حقيقي نقش ايفاي براي دارد كه خاصي
ارزشمند و معتبر جامعهشناختي دادههاي و ايدهها توليد-1
شده توليد دادههاي و ايدهها ترويج و آموزش-2
جامعه در آنها كاربست براي لازم تمهيدات ايجاد-3
كمبود چون عديدهاي اقتصادي و سياسي اجتماعي ، فرهنگي ، فكري ، موانع و مسائل با
فضاي بودن نامناسب و پژوهشي - علمي سازمان ضعف انگيزه ، با و متعهد متخصص ، پژوهشگران
آسيبهاي و مسائل با مقابلهصحيح براي كه شرايطي در امروزي ، ايران در.روبروست پژوهش
و نظم ساماندهي و توسعه و تغييرات فرآيند علمي مديريت و جامعه افزايش حال در و موجود
هاي يافته كاربست و ، ترويج آموزش توليد ، و علمي پژوهشهاي انجام نيازمند اجتماعي تضادهاي
و مياني خود ، سطوح همه در توليدانديشه منبع ترين اصلي عنوان به پژوهش امر. هستيم علمي
شرايط ايجاد و آنها برداشتن ميان از كه روبروست عديدهاي بسيار موانع و مسائل با كلان
و افراد همه همكاري و همفكري برنامهريزي ، نيازمند اجتماعي ، پژوهش و علمي توليد تحقق
.است جامعه در پژوهش كاربست و ، ترويج آموزش توليد ، دستاندركار گروههاي
اجتماعي پژوهش و علمي توليد شرايط -ب
خرد درسطح-1
فرضيهسازي ، مسالهيابي ، در پژوهشگر علمي توان و مهارت و علمي بينش -11
نوين علمي دانش توليد و تئوريسازي و فرضيهآزمايي
(آن به ارجنهادن و پژوهش به اعتقاد) پژوهش به گرايش ميزان-12
مسئوليت احساس و حقيقتگويي و حقيقتجويي فرآيند در پژوهشگر علمي اخلاق و تعهد-13
خود علمي يافتههاي برابر در
انديشه توليد و پژوهش به پژوهشگر علاقه و انگيزه-14
نوآوريپژوهشگر و خلاقيت هوش ، -15
مياني سطح در-2
مولد پژوهشگر تربيت توان و پژوهشمدار آموزش-21
شده توليد دادههاي و ايدهها علمي ارزش و علمي اعتبار و پژوهش كيفيت بر تاكيد-22
نوين فنآوريهاي به پژوهشگران دسترسي و پژوهش در نياز مورد اطلاعات ذخيرهسازي-23
روزآمد اطلاعات و اطلاعاتي
دولت به غيروابسته نهادهاي قالب در پژوهشگران بين پژوهشي - علمي تعاملات گسترش-24
(NGOS)
پژوهشي -علمي اخلاق و هنجارها رمزگذاري-25
مشاركتي و شايستهسالاري ملاكهاي مبناي بر پژوهشي -علمي امور مديريت و ساماندهي-26
پژوهش سختافزاري امور براي كافي منابع تجهيز-27
كلان سطح در-3
متعهد و متخصص مسالهپرداز ، مبتكر ، متفكر ، پژوهشگراني وجود-31
خردورزي و خردگرايي -نقد و گفتگو فرهنگ رواج-32
جامعه نخبگان و فرهنگ سوي از پژوهشگر و پژوهش به ويژه توجه و ارزشگزاري-33
تدبير در علمي يافتههاي بكارگيري در آن نخبگان به جامعه سوي از غالب تمايل وجود-34
اجتماعي امور
و رسمي بخشهاي بين روابط در تعديل و تنظيم و عام اجتماع و مدني نهادهاي توسعه-35
جامعه غيررسمي
تتبع ، در پژوهشگران عمل استقلال و شغلي و فكري امنيت و آزادي ميزان و سياسي توسعه-36
علمي تبادل و توليد
شايستهسالاري ترويج و توسعه-37
براي سرمايهگذاري و علمي دانش توليد و پژوهش براي تقاضا ميزان و اقتصادي توسعه-38
آن تحقق
جامعه سطح در خردورزي توسعه و بسط-39
كشور برنامهريزي و اجرايي علمي ، مكمل بخشهاي بين ارگانيك تعامل ايجاد-310
داخلي ناخالص درآمد از پژوهش سهم افزايش -311
پژوهشي نهادهاي و پژوهشگران عملكرد كيفيت براساس شده تعيين پژوهشي بودجه توزيع-312
.جامعه در فعال
|