توسعه براي ژاپن آموزشي دوره دومين
شد برگزار ايران گردشگري
معرفي با هنر و پژوهش جشنواره سومين
شد برگزار برگزيدگان
نشدهاند گريز دين جوانان :اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
پرديس فناوري پارك
كشور بينالمللي بازار فن اولين
فرهنگي يادداشت
فرهنگي اخبار
افست شركت از پرورش و آموزش وزير ديدار
:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت سوي از
شد صادر هنري و فرهنگي موسسه فعاليت 34 مجوز
شد برگزار"منزوي احمد" بزرگداشت مراسم
سه ملي ناخالص توليد درآمد از پژوهش سهم
است درصد دهم
شد مشخص چغازنبيل باستاني شهر بافت كلي ساختار
است شناخت گرو در ماندن
توسعه براي ژاپن آموزشي دوره دومين
شد برگزار ايران گردشگري
سطح در ايران گردشگري توسعه براي ژاپن آموزشي دوره دومين:فرهنگي علمي گروه
.شد برگزار دولتي و بخشخصوصي مديران
ژاپن بينالمللي همكاريهاي آژانس مراكز در روز مدت 35 به كه دوره اين در
هتلها ، مديران از تن هفت شد ، برگزار ژاپن شهرهاي ديگر و توكيو در (جايكا)
.داشتند شركت ايران گردشگري صنعت مسئولان و مسافرتي آژانسهاي
گروه سرپرستي كه جهانگردي و ايرانگردي سازمان هفتم منطقه مدير ،"اكبري رسول"
توكيو در ايرنا بهخبرنگار دوره اين پايان در جمعه روز داشت ، عهده به را اعزامي
نقش ميتواند دورهها اين گردشگري ، جهاني چرخه به ژاپنيها پيوند بواسطه گفت ،
.كنند ايفا ايران در صنعت اين ارتقاي در موثري
امور با ايران جهانگردي صنعت مديران آشنايي دورهها اين برگزاري از هدف
اينصنعت ترويج و توسعه چگونگي كلي بهطور و هتلداري ، ميهمانداري ، بازاريابي ،
.است ژاپن در
با كه گفت ايرنا به دوره ، اين برگزاري ژاپني دستاندركاران از سايتو ، ماكاتو
در ژاپني جهانگردان براي مقصد يك صورت به هنوز ايران گردشگري جاذبههاي وجود
.است نيامده
تطابقنداشتن و سو ، يك از ايران اوضاع با ژاپنيها ناآشنايي را امر اين علت وي
.دانست ديگر ، سوي از ژاپنيها سليقه با ايران گردشگري تورهاي برنامه
معرفي با هنر و پژوهش جشنواره سومين
شد برگزار برگزيدگان
با هنر و پژوهش جشنواره سومين كشور ، سراسر در پژوهش هفته با همزمان:فرهنگي علمي گروه
شريعتي فني دانشكده محل در ارتباطات و هنر فرهنگ ، پژوهشگاه و شريعتي دانشگاه همكاري
:شدند معرفي شرح اين به جشنواره اين برگزيدگان و شد برگزار
:بخشنمايشگاهي در
(اردبيل رازي آموزشكده گرافيك رشته) سيدي ميرمهدي:اول رتبه حسيني ، افتخار و عزت عنوان*
تصويري ارتباط رشته) رضاپور الهام:اول رتبه مينياتور ، به نگاه يا رنگ تركيببندي *
.(شريعتي دانشكده
دانشكده لباس و پارچه طراحي رشته) فيروزي مريم:اول رتبه ،(تذهيب گروه) تصويرسازي *
.(شريعتي
لباس طراحي رشته) موقر قاسمي الهام:اول رتبه ايران ، مينياتور از الهام با پرترهسازي *
.(شريعتي دانشكده
.(سوره دانشگاه دستي صنايع رشته) دوستي راضيه:اول رتبه ايران ، مينياتور در تصويرسازي *
.(شريعتي دانشكده پارچه طراحي رشته) گياهچيني ناهيد:اول رتبه لباس ، و پارچه طراحي *
:مسابقه بخش در
.(شريعتي دانشكده تصويري ارتباط رشته) افشار سارا:اول رتبه تركيببندي ، *
.(اردبيل رازي آموزشكده گرافيك) سيدي ميرمهدي:اول رتبه مينياتور ، در تصويرسازي *
.(شريعتي دانشكده تصويري ارتباط ) نصيري صديقه:اول رتبه پرترهسازي ، *
.(شريعتي پارچهدانشكده چاپ و طراحي ) شجري فاطمه:اول رتبه لباس ، و پارچه طراحي *
.(شريعتي دانشكده پارچه چاپ و طراحي ) رئيسپور ليلا:اول رتبه لباس ، طراحي *
.(دانشكدهشريعتي تصويري ارتباط ) ندافي سارا:اول رتبه حسيني ، افتخار و عزت*
پژوهشگران فرهنگي ، ميراث پژوهشي نمايشگاه و همايش برپايي همزمانبا همچنين
مترجم و پيشكسوت ، معاصر گروه سه در فرهنگي ميراث سازمان نمونه
.شدند معرفي
نشدهاند گريز دين جوانان :اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
جامعه در دينداري افزايش دغدغه:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير:فرهنگي علمي گروه
.داد خرج به بيشتري حساسيت آن به نسبت بايد كه است جامعه در عمومي دغدغهاي
در پژوهشگرانبرتركشور از تجليل آيين چهارمين در شنبه پنج روز "مسجدجامعي احمد"
نيز من:افزود قم (ره) خميني امام علميه مدرسه اجتماعات تالار در دين حوزه
دغدغهرا اين ديني حكومت دولتو در مسئول و ديندار فردي عنوان به
.داد افزايش جامعه در را دينورزي ميتوان چگونه كه دارم
سستشدن مترادف يا و معنا به جامعهاي ، چنين در ديني ارزشهاي شدن سست:كرد اضافه وي
.است اجتماعي هنجارهاي و اخلاق
انسجام و ثبات به علاقه جهت از ندارند دين با دقيقي پيوند كه آنها حتي:شد يادآور وي
.باشند نگران ديني ارزشهاي و دين سرنوشت به نسبت بايد اجتماعي
از فارغ نميتوان را پرسشي چنين:گفت جامعه در دينورزي افزايش خصوص در مسجدجامعي
.داد پاسخ روز تحولات و مقتضيات
و ميشوند طرح بسيار حجم و سرعت با فكري جديد جريانهاي جامعه در امروز:افزود وي
و جوانان ويژه به ميكنند ، وارد جامعه فرهنگ ميدان به خود با تازه پرسشهاي
.ميآيند دين از تازه پرسشهايي با ديني ايمان و انديشه حوزه در تحصيلكردگان
گريز دين ما جوانان ميشود ، طرح اشتباه به گاهي كه آنچه برخلاف:شد يادآور وي
.است برخوردار دين عرصه در مستحكم بنيانهاي از هنوز جامعه نشدهاند ،
پرديس فناوري پارك
كشور بينالمللي بازار فن اولين
و صنعت ساختاري زنجيره تكميل عدم كشور ، اقتصادي و علمي توسعه موانع از يكي:اشاره
يكي.است گرفته صورت كشور در فراواني تلاشهاي تاكنون مشكل اين رفع براي.است دانشگاه
واسطه عنوان به كه است فناوري و علمي پاركهاي ايجاد درجهان ، مشكل اين حل سازوكارهاي از
حومه در پرديس فناوري پارك ايجاد اساس ، اين بر.ميكنند عمل صنعت و دانشگاه ارتباطي
صنعتي دانشگاه همكاري با جمهوري رياست فناوري همكاريهاي دفتر توسط گذشته سال از تهران
.است شده شروع شريف
كشور بينالمللي فنبازار اولين ايجاد آينده ، در پارك اين برنامههاي مهمترين از يكي
پي در چه آناست اختراعات و نوآوري و فناوري تقاضاي و عرضه براي بستري كه بود خواهد
.پارك اين استبا مختصري آشنايي ميآيد
توسعه زنجيره از حلقهاي و اجتماعي نهادهاي از يكي عنوان به فناوري و علمي پاركهاي
فناوري ، پاركهاي ايجاد اهداف جمله از.گرفتند شكل دهه 1960 در فناوري ، بر مبتني اقتصادي
از بسياري و است متخصصان واشتغالزايي اقتصادي توسعه و تكنولوژيك نوآوري افزايش
براي هماهنگ و انديشمند راهبرد يك از بخشي عنوان به فناوري پاركهاي از سياستگذاران
جلب ابزار عنوان به فناوري پاركهاي ديگر ، طرف از.ميبرند نام منطقهاي يا ملي توسعه
آن بر علاوه و ميشوند شناخته بينالمللي سطح در پيشرفته فناوري بر مبتني شركتهاي
امروزه.ميروند شمار به كارآفرينان فعاليت توسعه و دانشمندان و متخصصان جذب براي محملي
تعداد اين از بيش و شده ايجاد جهان كشور از 55 بيش در فناوري و علمي پارك از 1000 بيش
شكلگيري همچنين.دارد مهم اجتماعي نهاد اين به كشورها توجه از نشان كه است ساخت حال در
و ميگيرد صورت پاركها اين درون از تكنولوژيكي نوظهور پديدههاي از بسياري توسعه و
متوسط و كوچك شركتهاي براي فعاليت و كار شرايط مناسب ، محيطي ايجاد با ميكوشند دولتها
در بويژه دولت نقش لذا.كنند فراهم را فناوري بر مبتني بينالمللي شركتهاي جذب و
پارك لذااست حياتي و موثر بسيار پاركها اين وموفقيت توسعه در ايران ، همچون كشورهايي
موثر رقابت و فناوري توسعه جهت تكنولوژيكي ، مراكز از حمايت و تشويق هدف با پرديس فناوري
.شد ايجاد تكنولوژيكي نهاد اين الگوسازي جهت و جهاني بازار در
تاسيس جمهوري رياست فناوري همكاريهاي دفتر توسط ماه 1380 ارديبهشت در پرديس فناوري پارك
.است هكتار آن 20 كنوني مساحت و داشته قرار تهران شرق شمال كيلومتري در 25 پارك اين.شد
صنعتي دانشگاه و فناوري همكاريهاي دفتر از متشكل امنايي هيات عهده به پارك سياستگذاري
در خارجي سرمايهگذاري و بينالمللي همكاري گونه هر از پرديس فناوري پارك.است شريف
.ميكند استقبال پارك نياز مورد خدمات و پيشرفته فناوريهاي خصوص در پارك
پارك رسالتهاي -الف
توسعه در را آنها تكنولوژيكي ، مراكز حمايت و تشويق با دارد ماموريت پرديس فناوري پارك
:از عبارتند پارك اهداف.كند حمايت جهاني بازار در موثر رقابت و فناوري
;ودانشگاه صنعت ارتباط تحقق و تحقيقات نتايج سازي تجاري *
;نوآوري بر متكي نوپا مهندسي و تحقيقاتي شركتهاي و موسسات از حمايت و ايجاد به كمك *
;دانش بر متكي صنايع رشد و رقابت قدرت افزايش *
;فناوري انتقال روند تسريع و خارجي سرمايهگذاري جذب به كمك *
.(بازار فن)كشور تكنولوژيكي توانمنديهاي ارائه و شناسايي جهت محيطي ايجاد *
پارك جامع طرح بخشهاي -ب
(شركتها منطقه)خصوصي شركتهاي توسعه و تحقيق بخش -1
وعمومي باز فضاهاي -2
پارك ، مركزي مجتمع -3
بخش و پارك مديريتي ستاد:شامل
اطلاعرساني ، كارگزاري ، مراكز ،(رشد مركز) انكوباتور ،(Techno Market) بازار فن
.شهري و عمومي خدمات مراكز و...و كنفرانس و نمايشگاه سالن آزمايشگاه ،
پارك خدمات (ج
چونخدمات خدماتي ارائه به پرديس فناوري پارك:داد خواهد ارائه پارك كه عمدهاي خدمات
و ارزيابي خصوص در طرحها ، خدمات اقتصادي -فني توجيه و مالي پتنت ، خدمات ثبت و حقوقي
خدمات آموزشي ، خدمات و مديريتي و تجاري بازاريابي ، خدمات تكنولوژيها ، شناسايي
بيمهاي ، و مالي بانكي ، خدمات فناوري ، انتقال و شركتها براي استراتژيك برنامهريزي
كنفرانس ، سالن نمايشگاه ، سالن پيشرفته ، امكانات با ويژه جلسات برگزاري جهت فضا ارائه
امكانات رستوران ، مهمانسرا ، :قبيل از شهري خدمات مناسب ، كيفيت و سرعت با اينترنت خدمات
اطلاعرساني ، كتابخانهاي ، امكانات..و آژانسها تريا ، كافه درماني ، و بهداشتي ورزشي ،
.پرداخت كارگاهي ، خواهد و آزمايشگاهي خدمات و اطلاعاتي بانكهاي
پارك تكنولوژيكي فعاليتهاي گروهبندي -د
;انفورماتيك و الكترونيك بخش *
;اتوماسيون و مكانيك بخش *
.بيوتكنولوژي و شيمي بخش *
.درآمدهاند پرديس فناوري پارك عضويت به صنعتي و علمي موسسه و شركت به 44 قريب تاكنون
فرهنگي يادداشت
پژوهش هفته موسم هم باز
صحرايي فريبا
"پژوهش" و "تحقيق" فوايد در مسئولان مكرر تاكيدات و گفتهها و فرارسيد دوباره پژوهش هفته
.شد گرفته ازسر
مدارس در پژوهش شدن نهادي ضرورت بر مبني پرورش و آموزش وزير سخنان گذشته هفته همچنين
.بود روزنامهها صفحات زينتبخش درس كلاسهاي در پژوهش فرهنگ گسترش و كشور
مقام عاليترين توسط مدرسه دوران و كودكي سنين از پژوهش و تحقيق روحيه ترويج بر تاكيد
به گفته از روزي ميبايست و است علمي كاملا اساس و مبنا داراي كشور ، تربيت و تعليم نظام
اعضاي تك تك نزد لازم بينش و فرهنگ ايجاد تحقيقات ، توسعه نخست شرط چراكه.درآيد عمل
.است محور پژوهش و توانمند آموزشي نظام داشتن نيز فرهنگي چنين ايجاد شرط و است جامعه
چون معضلاتي و مشكلات بر علاوه ما مدارس در پژوهش نهادينهسازي فرايند كه است آن واقعيت
برنامهاي فقدان و پرورش و آموزش بر حاكم مديريت نظام تجهيزاتي ، از و مالي محدوديتهاي
. است حوزهنيزآسيبديده اين در آيندهنگر و جامع
و اداري كادر هزار صد و ميليون يك و دانشآموز ميليون از 18 مركب پرورش و آموزش وزارت
و پرسشگر خلاق ، فرزنداني تربيت داعيه سالهاست...و منطقه و 700 مدرسه و 130000 آموزشي
اين خود سطح در پژوهشي اولويتهاي نيست پيدا هنوز آنكه حال ميپروراند ، سر در را محقق
ميگيرد؟ صورت طويل و عريض نهاد اين در علمي پژوهش چند سالانه و كدامند وزارتخانه
درتصميمگيريها آنها از كداميك و است كاربردي و جديد مفيد ، پژوهشها اين درصد چند
ميگيرند؟ قرار عنايت مورد
در پژوهشمحور تحول يك پيريزي با پرورش و آموزش در "اصلاحات مهندسي" شعار كه مادام
آموزش نظام در درسي برنامهريزي براي عملي - علمي الگويي ترسيم و درسي برنامهريزي نظام
اين هرم فوقاني سطوح از پژوهش به توجه فرهنگ و لازم ساختار و نشود دنبال كشور پرورش و
اميدوار كشور آموزشي نظام در پژوهش آينده به ، نميتوان نيابد گسترش و ايجاد وزارتخانه
.بود
فرهنگي اخبار
گرفت تعلق پلشير خانه به يونسكو شايستگي جايزه
شركت سوي از كه اصفهان جلفاي در واقع ساله قدمت 300 با پلشير خانه مرمت و بهسازي پروژه
ميراث از حفاظت به خاص رهيافتي در برجسته نمونهاي عنوان يافته ، به پايان پلشير مهندسان
.شد آرام اقيانوس حوزه و آسيا در يونسكو شايستگي جايزه برنده فرهنگي
از پروژه اين:گفت خبر اين اعلام با پلشير مشاور مهندسان مديرعامل قانعي محمدرضا دكتر
چهار بر مشتمل آرام اقيانوس حوزه و آسيايي كشور پانزده از شده داده شركت پروژه ميان 46
دو تجاري ، پروژه دوازده خانه ، پنج آموزشي ، مركز سه مذهبي ، عمارت چهارده فرهنگي ، مركز
متشكل داوري هيات سوي از برتر پروژه عنوان به گياهشناسي باغ يك و يادمان دو خيابان ،
.شد شايستگي جايزه دريافت به موفق فرهنگي ميراث از حفاظت بينالمللي كارشناس هفت از
در زوليان خانه نام با پيشتر كه قاجار و زنديه صفويه ، معماري دوره سه با پلشير خانه
سه از پس و خريداري شده ياد شركت سوي از سال 77 در رسيده ، ثبت به ايران ملي آثار فهرست
گرفته قرار استفاده مورد شركت محل عنوان به حاضر حال در بهسازي و بازپيرايي مرمت ، سال
.است
و اداري فضاهاي ، شهرسازي و معماري هاي آتليه به خانه اين اتاقهاي كاربري تغيير اين در
خانه اين شده شناخته مالك نخستين. است يافته اختصاص مهندسي خدمات مطالعات و پژوهش محل
جلفاي ارامنه كدخدايان از "وكيلالدوله لئون" ساخت تاريخ بدون و مساحت مترمربع با 711
.است بوده اصفهان
افست شركت از پرورش و آموزش وزير ديدار
آن برنامههاي و فعاليتها از افست ، شركت در حضور پرورشبا و آموزش وزير حاجي ، مرتضي
.آورد عمل به بازديد آموزشي مجلات و كمكدرسي درسي ، كتابهاي چاپ زمينه در شركت
ساير و مديرعامل با ملاقات در مرتضيحاجي پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
مخاطب جذب در آن مطلوب چاپ و كتاب اهميت از بازديد ، حاشيه در شركت آن دستاندركاران
.بيانداشت را نكاتي
آموزشي مجله نسخه ميليون حدود 20 و كمكآموزشي و درسي كتاب جلد ميليون از 90 بيش سالانه
.ميرسد چاپ به افست شركت توسط پرورش و آموزش وزارت
:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت سوي از
شد صادر هنري و فرهنگي موسسه فعاليت 34 مجوز
فعاليت 34 مجوز سال 1381 در فرهنگي مراكز امور به رسيدگي هيات جلسه دومين و بيست در
.شد صادر هنري و فرهنگي موسسه
اعضا اكثريت حضور با كه جلسه اين در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
شهرستانها ساير در فرهنگي موسسه و 20 تهران در فرهنگي موسسه تاسيس 14 با شد ، تشكيل
.شد موافقت
مهتاب ، درخشان پرداپژوهان ، مهد هنري و فرهنگي موسسات تهران استان در گزارش اين براساس
سيما نوين ، پديده هنر ، فراآواي تهران ، متمم هدايت ، فروغ رايكا ، دلآوا ، پارسيان ، مهد
فعاليت مجوز (عج) موعود مهدي هنري فرهنگي بنياد و بهار ، مهيار هنر ، و فرهنگ گسترش شرق ،
.گرفتند
استان در جانگير و نيكانديش هوشمند ، هنري فرهنگي ، موسسات كار به شروع با همچنين
شمال ، مهرآوه شمال ، سبز انديشه اميدآفرينان ، قم ، استان در برهان و عرفات كربلا ، هرمزگان ،
بوي خراسان ، استان در هشتم آفتاب و انديشه گام مازندران ، استان در دانش فروغ و نامجو
زنجان ، استان در آفتاب خانه غربي ، آذربايجان استان در نو طرح فارس ، استان در ياس گل
و كهگيلويه استان در علمالهدي اصفهان ، استان در پژوه هنر كرمانشاه ، استان در زاگرس
.شد موافقت ايلام استان در سينمايي منتقدين و بويراحمد
شد برگزار"منزوي احمد" بزرگداشت مراسم
و شخصيتهايعلمي از جمعي حضور با نگار ، فهرست "منزوي احمد" بزرگداشت مراسم
.شد برگزار فرهنگي مفاخر و آثار انجمن در فرهنگي
:گفت اينمراسم در فرهنگي مفاخر و آثار انجمن مديره هيات رئيس "محقق مهدي"دكتر
كارهاي از وي فهرستنگاري فعاليت و كشور درخشان چهرههاي از "منزوي احمد" استاد
.است ماندگار
را زمانيطولاني بلكه كرد استفاده داخلي فهرستهاي از تنها نه منزوي:افزود وي
از كه را ميراثي آن تا كرد سپري پاكستان و هند قاره شبه در سختي و مشقت با
در كه را آثاري وهمچنين بگنجاند فهرست اين در است رفته قاره شبه به ايران
.بياورد خود فهرست در نوشتهشده ، فارسي زبان به اروپا شرق و صغير آسياي
ورئيس ايران ملي كتابخانه رئيس جمهوري ، رئيس مشاور "بجنوردي كاظم" سيد
كردن منزويصحبت احمد درباره:گفت مراسم اين در نيز اسلامي بزرگ دائرالمعارف
سنگيني و باربزرگ كه است فروتن بسيار فردي ايشان اينكه بخاطر است ، مشكل كمي
.ميكشد دوش بر را
اينمراسم در نيز كتابداري استاد و دانشگاه علمي هيات عضو "انصاري آفرين نوش"
نداشتهباشيم بودن ايراني از جامع تعريف يك تا ايراني عنوان به ما:گفت
.بشويم جهاني نميتوانيم
نهكتابشناسم ، غايب و حاضر استادان برابر در من:گفت مراسم اين در منزوي احمد
مركزتحقيقات" خدمت در دوره 15 ، 16ساله در بيشتر كردهام هرچه شناس ، نسخه نه
دايرالمعارف مركز" در ساله دوره 12 و اسلامآباد در "پاكستان و ايران فارسي
.است بوده اينمركز در دستيارانم همكاري و كمك با و "اسلامي بزرگ
سه ملي ناخالص درآمدتوليد از پژوهش سهم
است درصد دهم
سال 81 در كشور ملي ناخالص درآمد از پژوهش سهم:گفت كشور تربيت و تعليم پژوهشكده رئيس
.است درصد سهدهم تنها
امام فرهنگي كانون در "پرورش و درآموزش پژوهش توسعه" همايش در "جويباري علياصغر"
حال در كشورهاي در و درصد هشت يافته توسعه كشورهاي در سهم اين:افزود اصفهان (ره)خميني
.است درصد چهار توسعه
رقم اين گذشته سال در شده ، تعيين يكدرصد كشور در سهم اين اينكه برغم وي ، گفته به
.است بوده درصد سهدهم
شد مشخص چغازنبيل باستاني شهر بافت كلي ساختار
كلي ساختار چغازنبيل و تپه هفت باستاني محوطههاي در ژئوفيزيك اندازهگيريهاي اتمام با
رابطه و جهت ابعاد ، ساختمانها ، قرارگيري محل ،(چغازنبيل) دوراونتاش باستاني شهر بافت
.شد مشخص يكديگر با آنها
بررسيهاي جديد فصل:گفت خبر اين اعلام با چغازنبيل پروژه مدير طالبيان محمد
با ژئوفيزيك اندازهگيريهاي و گذشته فصل حفاري برداشتهاي تكميل شامل باستانشناسي
متخصص گروهي و آلمان (mainz) ماينز دانشگاه پشتيباني تپه هفت و چغازنبيل پروژه همكاري
.است شده آغاز (Kiel) كيل دانشگاه از
است شناخت گرو در ماندن
(آذرماه تا 30 23) پژوهش هفته اتمام مناسبت به
اكبرياني هاشم محمد
پديدهاي جامعه ، بگذريم ، آن كنار از بيتوجه چه و باشيم داشته پژوهش به اعتقاد چه
و تحولات در.باشد داشته فكري جريان يا گروه يك تلاش به بستگي تحولاتش كه نيست
امكانناپذير يا و سخت آنها كنترل كه موثرند بسياري مولفههاي جامعه ، يك دگرديسيهاي
.ندارد تحولات شكلگيري در توفيري آنها از آگاهي عدم يا آگاهي كه است جهت همين به و است
و كند جلوگيري جديد عصر در جوامع شدن صنعتي از نتوانست انساني عامل هيچ مثال بهعنوان
ترتيب اين به.شد مواجه شكست با آن پيامدهاي حذف و شدن صنعتي با مقابله براي تلاشي هر
بر را راه نميتوانست آن دستاوردهاي يا عوارض و جديد عصر درباره پژوهش عدم يا پژوهش
.ببندد آن ظهور
مهم موضوع اما داد خواهد رخ تحول.است تحولات با مواجهه چگونگي آن و دارد وجود نكته يك
كه تحولات از بخش آن به دادن جهت -است1 مهم هدف دو به دستيابي براي تحول اين شناخت
ارزشهاي با نيز و مادي منافع با را تحولات تا است آن بر هدف اين.دارند جهتدهي قابليت
هويت از بخشهايي كردن دگرگون نيز و منافع شكل و ماهيت در تحول -كند20 همسو قبول ، مورد
آنها بر راه كردن سد و مقابله امكان كه بنيادين تحولات با شدن همسان جهت اجتماعي و فردي
.ندارد وجود
دنياي در كه معرفيكرد ابزاري ضروريترين را آن وان_ميت پژوهش ، به رويكردي چنين با
در هدف ، به رسيدن.داد قرار بيتوجهي و بيمهري مورد را آن نبايد هيچگاه امروز پيچيده
است ، جانبه همه و گسترده سريع ، حال همان در و اجتنابناپذير آن در تحولات كه دنيايي
كه قطعاآنها.پديدهها شناخت آن دنبال به و پژوهش به جدي آوردن روي جز ندارد راهي
و تصميمگيري مبناي ايستا ، و متصلب شكلي و ماهيت با را خود منافع انديشههاو باورها ،
كه دسته اين.ميبندند خود حيات ادامه و بقا براي را راهها تمامي ميدهند ، قرار عمل
منجر كه پژوهشي گونه هر با نيستند ، (گروهي و فردي خود) "خود" در تحولي هيچگونه به حاضر
.ميكنند مقابله سخت آنهاست موقعيت با نامتناسب يافتههايي به
وهمين ميپردازد خود نقد به درون از خود كه است آن دموكراسي ويژگيهاي از ميگويند
از را امكان اين دموكراسي ديگر عبارت بهميسازد ميسر را آن بقاي ادامه نيز مكانيسم
برنامهها ، تصميمها ، نقد.بپردازند حمله و نقد به كه ميستاند باز خود از بيرون نيروهاي
آن فروپاشي به منجر تا نميگيرد انجام بيرون از دموكراسي در عملكردها و سياستگذاريها
از و پرداخته نقد به تا ميدهد را اجازه اين خود دروني نيروهاي به دموكراسي بلكه شود
بسته سخت دموكراسي حيات است طبيعي.دارد وجود هميشه نظام اصلاح و ترميم امكان طريق اين
شناخت نيازمند همه از قبل نيز اصلاح و ترميم آن دنبال به و نقد اين و است ويژگي همين به
و پژوهش براي مناسبي زمينههاي هستند ، واقف موضوع اين بر كه آنها.است پژوهش و
افزايش لازم ، تسهيلات آوردن فراهم حقوقي ، و سياسي مالي ، امنيتميكنند ايجاد پژوهشگران
تداوم كه آنها تا ميگيرد انجام كه است اقداماتي از همگي... و پژوهشگر اجتماعي شان
به جهت هر به باري.ببرند بهره آمده دست به نتايج از بتوانند هستند طالب را خود حيات
و نميكند گروه چند يا يك خواست به موكول را خود تحولات جامعه ميگرديم ، باز اول سخن
با شناخت ، و پژوهش از استفاده با كه سازند امكانپذير را خود ي بقا ميتوانند گروههايي
.كنند همزيستي تحولات
|