عمر پرندههاينيمه
وزير جسارت
زمستاني روياي
اقتصاد حاشيه
ذينفوذ دولتيبازيگران شركتهاي مديران
اميد كورسوي آرژانتين ،
عمر پرندههاينيمه
صفحهاي تحريم 30 قانون.پرزيدنت آقاي امضاي با فقط:مهدوي حسين امير _ اقتصاد گروه
قانون ايناست نگذاشته باقي ايران هواپيمايي شركتهاي براي را منفذي هيچ متحده ايالات
متن در حتي آمريكا.ميكند محروم آمريكا ساخت درصد با 10 هواپيماهايي خريد از را ايران
انتقال آن موجب به كه ميكند پيشبيني را بندي هم كشورها ديگر به هواپيما فروش قرارداد
شرايط در ايران يعني.بود خواهد ممكن متحده ايالات موافقت با كشورها ديگر به هواپيما
.نيست غربي دوم دسته و نو هواپيماي هيچ خريد به قادر فعلي
شدن جهاني
در كه سالهاست كرده مشغول خود به را كشور مديران ذهن هماكنون كه صنعت جهانيسازي
تنها عملا فرانسه ايرباس و آمريكا بوئينگ كارخانه دو.است داده رخ هواپيماسازي صنعت
و روسيه ايرفلوت خطوط آنكه چه.ميروند شمار به جهان هوايي ترابري عرصه بازيگران
صنعت رشدميكنند سفر تهران به پرندهها اين با حاضر حال در هم روماني ميراويا
بسته بازارهاي كمك به تنها شوروي جماهير اتحاد زمان در هم روسيه و اوكراين هواپيماسازي
به كشورها اين تدريجي پيوستن و كشورها اين بازارهاي شدن باز با.بود ممكن شرقي اروپاي
تسخير هم را شرق آسمان ايرباس و بوئينگ (ناتو) شمالي آتلانتيك پيمان و اروپايي اتحاديه
و رسيده ميكروني ارقام به شرق توليدات ديگر و آنتونوف ياك ، توپولف ، توليد تيراژ.كرد
.دادهاند دست از جهاني بازارهاي در را خود جاي
خطوط در آسمان و هما آزادگان ناوگان آرم با آن F28- و F100- محصولات كه هم فوكر حتي
تقسيم بوئينگ و ايرباس بين هست هرچه.ندارد توجهي قابل توليد ديگر ميكنند ، پرواز داخلي
.اروپاست اتحاديه مشترك محصول حقيقت در و فرانسوي اسما ايرباس كمپاني توليدات.ميشود
آلمان و فرانسه انگلستان ، ايتاليا ، و ميسازد را هواپيما اين بال اسپانيا كالسا شركت
توسط آن موتور كه هواپيما اين از مدلهايي درصد دارند50/7 مشاركت آن توليد در هم
مدلها از برخي موتور.است آمريكايي هم ميشود ساخته بريتانيا (RR) "رولزرويس" كمپاني
مستقيم بازار كل كه شرايط اين در.ميشود خريداري كشور اين الكتريك جنرال شركت از كه هم
هنوز كه هواپيمايي.درآمد پرواز به اصفهان در ايران 140 آمريكاست قبضه در غيرمستقيم يا
هيات عضو مهرانپور محمود.نشدهاند آن گرفتن تحويل به حاضر داخلي هوايي خطوط ديگر و هما
غيرمنطقي امروز جهان در و گذشته دوران به مربوط را ايران 140 ساخت تفكر هما مديره
RR ،(آمريكا و فرانسه) CFM ،(آمريكا) GE دنيا در هواپيما موتور سازنده چهار.ميداند
.هستند (آمريكاست PW به متعلق آن درصد كه 40 چندمليتي) IAE و (انگليس)
نميتوانيم چون
و داخلي پروازهاي در كه فوكر فروند چند جز به ايران اسلامي جمهوري هواپيماي خريد تنها
بوده A 300_ ايرباس 600 فروند دو دارد ، كاربرد خليجفارس كشورهاي نظير نزديك مقاصد به
آمريكا وقت جمهور رئيس بوش جورج شخص اجازه با و 94 سالهاي 93 در هواپيما دو اين.است
ناو حمله علت به خاص ، مورد اين در خود امضاي با بوش رئيسجمهور.شدند واگذار ايران به
را تحريم قانون شد ، خليجفارس آبهاي روي آن سقوط به منجر كه ايراني ايرباس به آمريكايي
رئيسجمهور كه بود داده را ايرباس فروند خريد 6 درخواست ايران زمان آن در.كرد نقض
.كرد موافقت آن فروند با 2 فقط آمريكا
دوران در و بوش جورج پيروز رقيب زمان در متحده ايالات با هوايي صنعت رويارويي دومين
همراه به خود ساله هشت رياست آخر سالهاي در كه كلينتون بيل.داد روي دموكراتها حكومت
روندي ظاهر به و كرد اعتراف ايران با ارتباط در خود اشتباهات به خارجهاش وزير
مخالفت هما جزيي درخواست يك با گرفت پيش اسلامي جمهوري با مواجهه در را مسالمتجويانه
.كرد
فروند هفت بال به موتور اتصال قسمت دهد اجازه ايران به تا بود خواسته آمريكا از هما
شركت مجموعههاي در تعمير اين تا بود اين بر هم قرار.كند تعويض را بوئينگ 747
با آمريكا نهايت در و داد نتيجه ايران وكلاي پيگيريهاي.پذيرد صورت آلمان لوفتهانزاي
به متعلق باري كاربري با انقلاب از پيش هفتم هواپيماي چه.كرد موافقت فروند شش تعمير
اين.بود شده گذاشته هما اختيار در انقلاب شوراي مصوبه براساس و بوده هوايي نيروي
مسيرهاي در هماكنون نيست سازگار هوانوردي جهاني قوانين با ديگر پروازش كه هواپيما
توسط كشور هواپيماهاي تمامي.ميكند پرواز (ارتش به متعلق) ساها شركت آرم با و داخلي
سازمان ليست در كه پرندههايي از استفاده سبب همين به.ميشوند بيمه اروپايي شركتهاي
غيرممكن هم داخل در نكنند رعايت را بينالمللي استانداردهاي و نشده ثبت هوانوردي جهاني
.است
تركيه با معامله
كاظمي احمدرضا با او اختلافات سابقه.آمد ترابري و راه وزارت به دادمان رحمان بهمن 79 ،
سالهاي طي حجتي محمود وزارت زمان در.بازميگشت وزارت از پيش به هما روز آن مديرعامل
شنيده.بود هما مديرعامل كاظمي و راهآهن رئيس و وزير معاون دادمان رحمان تا 79 76
بدو در دادمان مرحوم.ميكرد سرزنش انتخابش اين براي را حجتي هم زمان آن در او ميشود
سالهاي همكلاسي كاظمي ، .كرد بركنار را اسلامي جمهوري هواپيمايي اصفهاني مديرعامل امر
.درآمد پارس گاز و نفت شركت مديره هيات عضويت به و رفت نفت وزارت به زنگنه دور
قبلي مديريت زمان در تركيه از ايرباس دوم دسته هواپيماي فروند خريد 6 مذاكرات عمده
هما ساختمان وارد كاظمي از پس كه مازندران استاندار كشاورزيان داوود سهم.بود شده انجام
.بود قراردادها امضاي تنها شد ،
دوم دسته هواپيماي فروش براي آمريكا حاكمه هيات رضايت توانست كه بود كشوري تنها تركيه
.كند جلب را ايران به
فرانسه از ايرباس خريد ماجراي با هواپيما اين خريد براي شركت اقدام تاييد در مهرانپور
شيراك ژاك با پاريس به رئيسجمهور سفر هنگام به خريد اين قرارداد":ميكند استناد
شده پرداخت ايرباس به دلار ميليون حدود 40 امروز تا و رسيد امضا به فرانسه رئيسجمهور
اين ميخواهيم خارجه وزارت از ما.ميكند خودداري موتور تحويل از رولزرويس اما.است
سفارشي هواپيماهاي موتور از درصد تنها 5/7 اينكه عليرغم ".كند حل انگلستان با را مشكل
سالانه 150 ايرباس كارخانهميكند امتناع آن تحويل از انگليس اما است آمريكايي ايران
بازار مهمترين ايران به فروند فروش 6 بهاي به نيست حاضر و دارد آمريكا به فروش فروند
تا نميدهد اجازه هم آمريكا در بوئينگ گسترده لابي اين بر علاوه.بدهد دست از را خود
رو 6 هر به.بماند محروم ايران بازار از شركت اين و شود شكسته ايرباس سوي از تحريم
دلار ميليون مبلغ 72 به جمعا داشت ، پرواز ساعت هزار آن 36 كهنهترين كه هواپيما فروند
.است دلار ميليون يكصد حدود در آن نو فروند هر قيمت كه هواپيمايي.شد خريداري هما سوي از
اورهال براي ديگر فروند سه و شد هما پروازي خطوط جذب ماه شهريور از آن فروند سه
پيشبيني اسلامي جمهوري هواپيمايي مديران.است تعمير دست در و شده پارك (اساسي تعميرات)
.گيرند قرار خطوط در ماه بهمن تا هم فروند سه اين ميكنند
به آن به نسبت را ويژهاي حساسيتهاي خريد اين انجام زمان از مجلس نمايندگان از برخي
مسئله اين به را توجه بيشترين بيجار نماينده رضايي و كاشمر نماينده خباز.دادند خرج
تريبون پشت به خريد همين براي را ترابري و راه وزير خرم احمد هم بار يك و دادند نشان
.فراخواندند مجلس
حال در و شده خريداري ماهان شركت توسط نيز مشابه هواپيماي فروند سه كه است حالي در اين
بزرگ شركت ديگر.است كرمان استان موليالموحدين خيريه بنياد به متعلق ماهان.پروازند
.است دوو خودرو توليدكننده موتور كرمان بنياد اين
در را ساعت هزار عدد 51 شد ، خريداري پيش چندي كه نيز اماراتي دوم دسته هواپيماي
خارجي ماموريت ساعت نفر نمايندگان 6200 ادعاي براساس.بود كرده ثبت خود پروازي كارنامه
هواپيما فروند خريد 6 براي اصلا ارقام اين:ميگويد مهرانپور.است شده خريدها اين صرف
ادامه او.است شده خلبانان آموزش و بازديد مذاكره ، صرف ساعات اين چون.نيست زياد
ميگيرند حقوق دلار حداكثر 2500 هما در هماكنون كه را ما پرسابقه خلبانان:ميدهد
.ميكنند استخدام دلار هزار با 7 قطري شركتهاي
شده سپري آن از نيمي ميانگين بهطور كه است ساعت هزار هواپيماها 60 اين پروازي عمر كل
از خريد و بوده آن كيفيت با متناسب هواپيماها اين بهاي كه ميكند استدلال همااست
شركت چند توسط دنيا در هواپيما قيمت چه.است بوده كشورمان پيشروي گزينه تنها تركيه
منتفي كاملا هوايي معاملات در گرانفروشي احتمال و ميشود تعيين خريدار درخواست با مشخص
اضافه ميرسد نظر به عصباني نمايندگان اظهارات از كه حالي در هما مديرعامل معاون.است
رئيسجمهور معاون و وزير دو تاييد با اسلامي جمهوري هواپيمايي مديره هيات عضو":ميكند
به اتهامها سيل وقت آن.ميرسد وزيران هيات تاييد به هم آن مديرعامل و ميشود برگزيده
بوده ، خانم فروشنده شركت حقوقي مسئول چون شدهاند مدعي كه رفته پيش آنجا تا خريد اين
و دو دسته هواپيماي خريد دارند اذعان همه "دهد فريب را ايراني كارشناسان شده موفق
رابطه و آمريكا تحريم است قرار گويا امانيست ما هوايي صنعت شان در تركيه از نيمهعمر
شركتهاي و مسافران و دهد نشان صنعت اين در را خود آثار متحده ايالات و ايران متخاصم
.باشند هزينه اين پرداختكنندگان اولين ايراني هواپيمايي
طلايي فرصت ايرلاين يونايتد و اير سوئيس معظم شركت دو ورشكستگي و سپتامبر 2001 حادثه
فروند پانصد و هزار يك ميشود گفته اينكه عليرغم.رفت دست از كه بود هواپيما خريد
ماندهاند بلااستفاده مسافر نبود علت به و شده پارك آمريكا صحراهاي از يكي در هواپيما
صنعت براي را تحريم شرايط و بيايد كوتاه خود موضع از ذرهاي نيست حاضر پسر بوش جورج اما
تجارت سازمان به ايران ورود برابر در كه گونه همان.كند سهلتر ايران هوايي ترابري
ايران هواپيمايي از گرهاي ايران 140 نظير طرحهايي قطعا.ميكند مقاومت (W.T.O) جهاني
.كرد بازنخواهد
وزير جسارت
هواپيما سوخت و قير بهاي آزادسازي از پس.است دولت براي ديگري آزمون روز آينده يكشنبه
كاسپين ، آسمان ، هما ، رقابتشد خواهد آزاد نيز هواپيما بليت قيمت ديماه پانزدهم از
.است چقدر ايران در هوايي نقل و حمل قيمتي كشش كه داد خواهد نشان...و ساها ماهان ،
معني ايران اقتصاد از بخش اين در تقاضا و عرضه و افتاد خواهد كار به قيمت عقربههاي
برابر در كمارتفاعي خاكريزههاي هواپيما بليت و سوخت و قير گرچهكرد خواهند پيدا
بايد هم جا همين تا اما هستند يارانه پرداخت مشمول اقلام ديگر و گندم و گازوئيل و بنزين
علمي و اقتصادي برخورد ارزي خوش سالهاي در كه ستود را نفت و ترابري و راه وزيران جسارت
ناعادلانه تخصيص تداوم كه را كساني انتقاد و كردند مبادله كاذب محبوبيتي و آرامش با را
.آوردند تاب ميكنند تجويز كشور هيدروكربوري منابع رفتن دست از بهاي به را يارانهها
بليت قيمت آزادسازي براي كشور هواپيمايي عالي شوراي مجوز جاري سال تابستان از خرم احمد
تومان ميليارد يكصد حدود و كرد عمومي افكار اقناع صرف را ماه شش او.داشت جيب در را
در دوم برنامه از دولت كه را قدمي تا پذيرفت را جاري سال در آسمان و هما شركت دو زيان
!كشور مسافرين درصد چهار براي بودجه ريال ميليارد هزار يك.بردارد بود ، آن برداشتن پي
و كشور راههاي گسترش يا راهآهن شبكه توسعه خدمت در ميتوانست كه ناعادلانهاي تخصيص
انعكاس و سريع پاسخ در اقتصادي آزادسازي رمز اماگيرد قرار بار حمل ناوگان نوسازي يا
كممسافر و زيانده پروازهاي بليت ، قيمت شدن آزاد با.است ملي اقتصاد ساحت در آن فوري
مدل هواپيماهاي اجاره و ناوگان تجهيز براي را لازم توان شركتها و شد خواهند برچيده
ترابري ناوگان نوسازي راه سد متحده ايالات تحريمهاي اگر چه.آورد خواهند دست به بالا
نيز فرانسه و آمريكا ساخت هواپيماي فناوري روزآمدترين از ميتوانستيم نبود ، كشور هوايي
چون اطراف خارجي شركتهاي هوايي ، صنعت سودآوري با كه نيست تصور از دور.شويم بهرهمند
اقدام ايران داخل در پرواز برقراري يا و ايران شركت تاسيس به هم تركيه و بحرين و امارات
شركت _ شگفتآور ارقام با جهان هوايي خطوط معتبرترين را خلبانانش كه ايراني مسافركند
به ميكند استخدام تومان ميليون ماهيانه 6/5 حقوق با را ايراني خلبانان قطر هواپيمايي
مانند و توپولوف 154 ياك 40 ، از برتر پرندههايي از استفاده شايسته ميگيرند ، خدمت
رئيس ،(دادمان دكتر) ترابري و راه وزير كه باشد كشوري تنها ايران شايد.اينهاست
در (فكوري و ستاري) آن هوايي نيروي فرمانده دو و (شاهچراغي مرحوم) كشوري هواپيمايي
تزلزل صنعت اين كردن اقتصادي مسير در دولت كه اميد.باختهاند جان هوايي غيرجنگي سانحه
هما شايد.كند بدل جهان هوايي برتر خط ده از يكي به دوباره را "اير ايران" و ندهد نشان
...گيرد اوج باز
زمستاني روياي
ايران 140 هواپيماي توليد بررسي
اول بخش
هاشمي اكبر
كوثري عباس:عكس
شيراك ژاكميشود خارج تلويزيوني كادرهاي از دست ناگهان ميخورد ، تكان آسمان در دستي
شيراك براق كفشهاي و پاها متوجه تلويزيوني دوربينهاي با همراه نگاهها.برميدارد قدم
اليزه كاخ پلههاي از متعارف عرف برخلاف و ناباوري در كه ميشود فرانسه رئيسجمهور
و شده شيراك متوجه ديگران اشاره با خودرواش ، به شدن سوار آستانه در خاتمي.ميرود پايين
از بسياري.ميزنند فلاش دوربينها.ميخورد گره هم در رئيسجمهور دو دستان بازميگردد ،
احترام را شيراك ژاك غيرمنتظره و غيرمعمول عمل اين و آمده وجد به ايران سياسي تحليلگران
ميان اين در اماميكنند عنوان خارجياش سياست و خاتمي به اروپا اتحاديه و فرانسه
خاتمي به احترام ضمن شيراك بودند باور اين بر نيز اقتصادي سياسي كارشناسان از عدهاي
پايين كه را پلههايي از نيمي تعداد به حداقل بتواند پرسود قراردادي در بود اميدوار
غولپيكر هواپيماي فروند فروش 4.بفروشد ايران به ايرباس پهنپيكر هواپيماي است ، آمده
اروپايي كنسرسيوم شانس ميتوانست ميشد ، برآورد دلار ميليون تا 800 آن ارزش كه ايرباس
كمپاني _ آمريكايي رقيب گذاشتن سر پشت براي را ايرباس (اسپانيا آلمان ، انگليس ، فرانسه ، )
بودند شاغل آن در نفر هزار كه 200 هوانوردي صنعت به نيز تازهاي خون و بيشتر _ بوئينگ
.گذاشت باقي شيراك پاهاي بر را خستگي "داماتو" قانون اما شد ، امضا قرارداد.كند تزريق
آن درصد از 10 بيش كه كالايي هر (آمريكا سوي از ايران تحريم) "داماتو" قانون براساس
.ميشد فروخته ايران به نبايد بود آمريكا ساخت
بيصبرانه و ميدانستند را اين صبور روسهاي.بود آمريكايي نيز ايرباس هواپيمايي موتور
.ميكردند لحظهشماري رفتهشان دست از مشتري دوباره كشيدن آغوش در براي
روسها گرم آغوش
وقت ، مجلس رئيس ناطقنوري علياكبر از گرمي به اوكراين نخستوزير.گرفت آغوششان در
سمت به را آنان و استقبال ايراني همراه هيات و بازرگاني اتاق رئيس خاموشي علينقي
اوكراين نخستوزير همراه به پاييزي روز آن در كه كساني جمله از كرد هدايت ويژه جايگاه
اوكراين در ايران وقت سفير مظاهري بهزاد بودند آمده كيف فرودگاه به استقبال مراسم براي
پيش از را آن مقدمات شخصا خود (مظاهري بهزاد) ايران سفير كه رسمي ديدار اين در.بود
دو اقتصادي مشترك كميسيون كه كردند توافق ناطقنوري و اوكراين نخستوزير بود كرده آماده
قرارداد وقتي اوكراين ، به سال 73 آذر در 15 ناطقنوري سفر از پس.كنند فعال را كشور
نهايي ايران وقت خارجه وزير ولايتي علياكبر توسط اوكراين و ايران تركمنستان ، سهجانبه
از اخباري تهران روزنامههاي.داشت همراه به خود با را متفاوتي بازتابهاي شد ، امضا و
به اوكراين مدعياند كشورها اين ميداد خبر كه رساندند چاپ به غربيرا كشورهاي ادعاهاي
شدن حائل دليل به كه شد آغاز گمانهزنيها زمان همان از.است فروخته نظامي صنايع ايران
به تركمنستان گاز انتقال براي اوكراين تركمنستان ، و اوكراين كشور دو بين خزر درياي
از بخشي بهعنوان اوكراين طرفي از.است ايران خاك نيازمند اروپا به آنجا از و كشورش
آن محصولات براي بازاري نيافتن صورت در كه بود صنعتي تكنولوژي وارث شوروي جماهير اتحاد
پارلمان رئيس "ماروز" قرارداد امضاي از پيش كه طور همانميشد زيانده صنعتي به تبديل
كالاهاي براي بازاري بهعنوان همه از پيش منطقه" بود گفته ناطقنوري به اوكراين
و تركمنستان گاز لوله خط عبور براي ايران اجازه رو اين از ".است اهميت داراي اوكرايني
اين امضاي براي ايران به اوكراين پيششرطهاي از آنتونف و توپولف هواپيماهاي خريد
قرارداد يك به تنها داخلي تحليلهاي اما.شد تلقي نظامي و اقتصادي سياسي ، قرارداد
و توپولف هواپيماهاي تكنولوژي به ايران تمايل از حكايت كه داشت اشاره سهجانبهاي
دفاع وزارت به وابسته (هسا) ايران هواپيماسازي صنايع شركت اساس برهمين داشت روسي آنتونف
برگزاري پي در و سال 1375 در بلكه سال 73 در نه ايران 140 ساخت قرارداد است مدعي
جالب اما.است رسيده امضا به اوكراين و ايران بين كشور حضور 9 با بينالمللي مناقصهاي
فوريه چاپ) "فلايت" مجله از نقل به كه گزارشي در هسا (شماره 46) داخلي نشريه در آنكه
سال] ميلادي سال 1993 در اوكراين و ايران" است آمده ايران 140 ، هواپيماي مورد در (2001
[آنتونف 140] هواپيما نوع اين از فروند توليد 80 قرارداد [1373_ سهجانبه قرارداد امضاي
ليكن":است آمده فلايت گزارش ادامه در ".رساندند امضا به غيرنظامي مصارف جهت را
اشارهاي هم اين شايد و ".دهد افزايش را قراردادها گونه اين حجم است علاقهمند اوكراين
به كه اوكراين نظامي توليدات مجتمعهاي ماشينسازي وزارت در آگاه مقام يك سخنان به داشت
خط ايجاد ورود در توافقي آوردن دست به آستانه در روسيه و اوكراين":بود گفته اينترفاكس
".هستند ايران در توپولف 334 نوع از مسافربري متوسط هواپيماهاي توليد
ارزش اما است ، محرمانه هنوز طرحي چنين ارزش كه ميدهد گزارش ادامه در اينترفاكس
اجراي و ميشود زده تخمين دلار ميليارد حدود 5 توليد خط برقراري شامل آن مشابه طرحهاي
از پس روسها ".بود خواهد هواپيما فروند حداقل 100 سال هر آن توليد ميزان و سال آن 10
هواپيماسازي دولتي كارخانه مديرعامل "مياليتسا اناتولي" بزرگ موفقيت اين آوردن دست به
مدتي آنكه جالب و دادند ارتقا اوكراين صنعتي سياستگذاري وزير سمت به را اوكراين خاركف
حامل هواپيماي سقوط از پس ايران ، در آنتونف 140 توليد خط راهاندازي با همزمان بعد ،
در ايران سابق سفير مظاهري بهزاد شاهچراغي ، شدن كشته و كشوري هواپيمايي سازمان رئيس
به توجه با.شد منصوب ايران كشوري هواپيمايي سازمان جديد رئيس بهعنوان نيز اوكراين
اوكراين و ايران تركمنستان ، سهجانبه قرارداد امضاي در وي نقش و كيف در مظاهري حضور
كشور هوايي ناوگان به روسي هواپيماهاي ورود زمينه سازمان اين به او آمدن با ميرفت گمان
نظامي سابقه و دفاع وزارت در ايران 140 هواپيماي ساخت آنكه خاصه.شود فراهم پيش از بيش
ميدانست ابتدا همان از مظاهري اگرچه.ميكرد كمك بيشتر فرضيه اين گرفتن قوت به مظاهري
عدم و روسي هواپيماهاي مثبت چندان نه سابقه و كشور هوايي ناوگان غربي ساختار دليل به
مونتاژ يا ساخت در داخلي نظامي بخش تكنولوژي به پروازي كادر و كارشناسان اعتماد
با (ايران مونتاژ) روسي هواپيماهاي پيوستن شد خواهد باعث مسافربري غيرنظامي هواپيماي
و مديران بركناري دلايل از يكي رو اين از شود روبهرو سازمان اين مديران از برخي مقاومت
.دانست مقاومتها اين شكست زمينه ميتوان را نظامياش دوستان ميان از جديد مديران آوردن
آمدن و مظاهري استعفاي شايعه گرفتن قوت با بعد سال كه 4 شد آشكار زماني مسئله اين
مديران از برخي (تهران و شيراز هوايي منطقه سابق رئيس) نظامي خلبانان از ابوطالبي
و راه وزير خرم احمد به نامهاي در كشوري فرودگاههاي شركت و كشوري هواپيمايي سازمان
و صنعت غيرنظامي و نظامي بخش دو پتانسيلهاي تلفيق فرضيه مورد در":نوشتند ترابري
بهعنوان روزها اين كه هم نظامي شخصيتهاي ديگر يا خلبانان چون عناصري از استفاده
مرحله دو در تز اين خورده شكست سوابق اگرچه:گفت بايد ميشود ، ياد آن از جديد راهكار
مديريتي اخير دوران در كه گفت ميتوان صراحتا ليكن است ، موجود انقلاب ، از قبل زماني
با و فرموده طرح خود دكترين بهعنوان را فرضيه اين سازمان سابق محترم رياست نيز سازمان
حساسترين راس در ايشان گماردن و صنعت نظامي بخش متخصصان و مديران صاحبنظران ، از دعوت
سازمان اصلي تصميمگيرندگان و مشاوران بهعنوان آنان از استفاده حتي و سازماني پستهاي
بر آن نتايج كه كردند فراهم را فرضيه اين اجراي شرايط ديگر يكبار كشوري ، هواپيمايي
بايد جديد مدير ميكنند تاكيد نامه نويسندگان همچنين ".است روشن و واضح كاملا همگان
حضور موانع داشتن عدم [از] و [داشته را] بينالمللي مجامع در موثر شركت توانايي"
سالانه اجلاسهاي در سطح عاليترين در اسلامي جمهوري شركت توانايي عدم) [باشد برخوردار]
رواديد صدور عدم دليل به ;است متصور هم نظامي اشخاص مورد در كه گذشته سال سه طي ايكائو
نظاميان ورود با مديران مخالفت "(!است بوده سازمان سابق رياست براي كانادا دولت سوي از
هم آن و داشت همراه به نيز را ديگري پيام كشوري هواپيمايي سازمان يعني غيرنظامي عرصه به
.بود كشور مسافربري و غيرنظامي هوايي ناوگان به نظامي بخش توليدات ورود با مخالفت
غرب سوي به ايران
ياك 40 روسي هواپيماي سقوط با.شد كشيده بيرون ايرباس هواپيماهاي خريد پرونده ديگر بار
همه گلستان استان مردم نمايندگان از جمعي و ترابري و راه وزير دادمان شدن كشته و
شخصيت دليل به بار اين كه چرا.شد كشور هوايي فرسوده ناوگان متوجه ديگر يكبار نگاهها
بلافاصله.داشت پي در را تاثيرگذاري و متفاوت بازتاب هوايي ، سانحه اين قربانيان ، حقوقي
به كه داد خبر تهران در فرانسه سفير و افتاد جريان به فرانسه از ايرباس خريد پرونده
موتور ايرباسها خريد براي مشكل مهمترين.شد خواهد حل ايرباس هواپيماي خريد مسئله زودي
از بود آمريكايي شركتهاي انحصار در ايرباس موتور ساخت آنكه دليل به.بود هواپيما اين
خريد پيگيري با همزمان.شد واگذار انگليس رولزرويس شركت به موتورها تهيه كار رو اين
دست هواپيماهاي خريد براي رايزنيها و بود جريان در نيز ديگري پرونده جديد هواپيماهاي
و 2 تركيه از دوم دست و 310 ايرباس 200 هواپيماي فروند بود70 شده آغاز قيمت ارزان دوم
شده خريداري هواپيماهاي شد مشخص مدتي از پس اماشد خريداري امارات كشور از نيز فروند
.است يافته پايان _ هواپيماها شناسنامه براساس _ مفيدشان عمر و داشته بالايي پروازي سيكل
كشوري هواپيمايي سازمان تفحص ، و تحقيق بحث و مجلس و مطبوعات به موضوع شدن كشيده با
كشور اما.كند ساكت را مجلس و مطبوعات غرامت ، پرداخت و هواپيماها دادن پس با كوشيد
به حاضر كرد اعلام تركيه و شد هواپيماها از يكي گرفتن پس به حاضر تنها امارات
براي را هواپيما ميتواند ايران كرد پيشنهاد و نيست شده فروخته هواپيماي بازپسگيري
صفحه در درشت تيتر با تهران روزنامههاي از برخي روز همان فرداي.بگذارد مناقصه به فروش
هواپيماي 48 هشت پس آن از و "داد نجات ورشكستگي از را تركايشاير هما ، " نوشتند اول
در كشوري هواپيمايي سازمان تفريحي مجموعه به كه بودند روزي انتظار در دلاري ميليون
.شدند داده انتقال دبستاني كودكان بازي و بازديد براي ارم پارك مجاورت
هيات اعضاي از نفر چند موافقت نتوانستند نيز انگلستان رولزرويس شركت مسئولين طرفي از
رئيس كشاورزيان و كنند جلب ايران به موتورها فروش براي بودند آمريكايي كه را خود مديره
هواپيماي خريد" كرد اعلام رسما و ريخت همه دست روي را پاكي آب ايران هواپيمايي شركت
".شد منتفي ايرباس جديد
اقتصاد حاشيه
ايران شبيه *
كمي خودرو ايران شركت مديران از توجهي قابل تعداد ناگهاني تغيير از كه كساني براي
صنايع در امسالبكاهد آنها تعجب از اندكي شايد كه داريم خبري شدهاند ، شوكه
مقالهاي انتشار طي ديولت آلماني روزنامه.بود تعويضها سال هم آلمان كشور خودروسازي
در كنيم نگاه مقاله اين به اگر.است پرداخته موضوع اين به "تعويض سال" عنوان تحت
خاطر ولت دي.نداشتهايم تحول و تغيير آلمانيها اندازه به امسال ما تازه كه مييابيم
آلمان خودروسازي صنايع در مديران تغيير اندازه به شاخصي هيچ سال 2002 در كه ميكند نشان
جاي واگن ، فولكس مدير پيش ، فرديناند:است زير شرح به تغييرات اين اهم.نميكرد توجه جلب
پانكه هلموت و رفت كنار ميلبرگ يواخيم و بيام شركت در.داد ريدر پيشتز برند به را خود
بالاخره.است شده زيمرمن رالف جايگزين ماتس برنهار هم فورد شركت در.شد مدير وي جاي به
روزنامه.بود پيفكين يوزف فرانتس جاي به وينتركورن مارتين جايگزيني شاهد هم آئودي شركت
صنايع وضعيت مديريتي پستهاي در فراوان تعويضهاي وجود با ميكند نشان خاطر ولت دي
.ندارد وجود چنداني رشد انتظار هم سال 2003 براي و است نامناسب همچنان آلمان خودروسازي
موروثي حكومت سواچ ، *
معروف رئيس هايك ، نيكلاس.ندارد خلاصي هايك خانواده از سواچ ساعتسازي كارخانه ظاهرا
البته.كند خودش جانشين دارد نام نيكلاس هم او اتفاقا كه را پسرش دارد قصد شركت ، اين
.بود خواهد خودش شركت اصلي مدير همچنان ظاهرا كه ميدهد اهميت رسمش و اسم به قدري به او
و كهل هلموت شرودر ، گرهارد نظير افرادي با دوستيش از سخن بارها اخير هفتههاي طي وي
رسما است ساله كه 74 پدر هايك نيكلاس ميلادي جديد سال آغاز با.است رانده كيسينجر هنري
خويش نفوذ حفظ بر علاوه پدر هايك.ميكند واگذار فرزندش به را سواچ سوئيسي شركت رياست
پيش سالها از.دارد سال پسر 48 هايك.ماند خواهد باقي سواچ سهامدار بزرگترين همچنان
به كار اين.ميكردند مطرح را حرفهايي پسر هايك جانشيني پيرامون سوئيس مردم از برخي
در چارلز پرنس همانند درست پسر هايك بودند معتقد برخي كه انجاميد درازا به قدري
شنيده را شايعات اين پدر هايك ظاهرا.رفت خواهد بازنشستگي به وليعهدي مقام در انگلستان
از كه خود معروف مارك با 17 شركت اين.است گرفته وضعيت اين تغيير به تصميم دليل اين به و
همچنين و كرد اشاره رادو و تيسوت كلاين ، كالوين لانگينز ، اومگا ، به ميتوان آنها جمله
خالص سود و داشت فرانكي ميليارد بازاري 4 سال 2001 در الكترونيكي قطعات و جواهرات تجارت
.است نفر هزار حدود 20 در سواچ پرسنل تعداد.رسيد سوئيس فرانك ميليارد نيم از بيش به آن
نوعي هموطنانش از برخي اعتقاد به است ، آمده دنيا به لبنان كشور در كه پدر هايك نيكلاس
جاهطلب 20 مدير اين.است معروفتر هم جمهور رئيس از حتي كه ميگويد خودش.است اسطوره
نجات _ بود درگيرش كه بحراني واسطه به _ نابودي از را سوئيس ساعتسازي صنايع پيش سال
.است شده وي متوجه هم قضايي اتهاماتي اخيرا البته.داد
ذينفوذ دولتيبازيگران شركتهاي مديران
جنانصفت محمدصادق
كه رفتاري و گذشته سال چند در ساپكو شركت فعلي عامل مدير ،"پورمجيب رمضانعلي" سرنوشت
.است "دولتي شركتهاي" اهميت از زندهاي نمونه شده وي با
عاملي مديريت به و شد گذاشته كنار ساپكو شركت ازمعاونت ابتدا گذشته سال چند در كه وي
تحولات از پس رفت ، خصوصي بخش كارخانه يك به نيز آنجا از سپس و كرد قناعت شتابكار شركت
است كافي دارد وي كه شغلي اهميت براي.كرد فوقالعادهاي جهش خودروسازي صنعت در مديريتي
رسيد مگاموتور شركت عاملي مديريت به وي كه مقطعي و فعلي مقطع دو در را كشور روزنامههاي
نشان ميشد گفته وي به قطعهساز شركت دهها سوي از كه تبريكهايي سيل.كنيد بررسي
.است گرفته قرار تعيينكنندهاي جايگاه در اينك وي كه ميدهد
براي قرارداد عقد با كه دارد را توانايي اين (باشد هركه) ساپكو دولتي شركت مديرعامل
غيرقابل تاثيري ديگر ، شركت يك با قرارداد عقد عدم يا و قطعهساز شركت يك از قطعات خريد
كتاب نويسندگان كه است دليل همين به.بگذارد شركتها مديران و صاحب سرنوشت بر انكار
علي مترجم بودجه ، 1378 ، و برنامه سازمان انتشارات) "تعديل سياستهاي و بحران رونق ، "
"دولتي شركتهاي رهبران" ميپردازند "ذينفع" گروههاي درباره بحث به كه هنگامي ،(حياتي
و "كارگري تشكلهاي" ،"بازرگانان" ،"خارجي بازيگران" ،"سياسي رهبران" كنار در را
اعتقاد بهميآورند شمار به "ذينفوذ گروه" يك را آنها و نشانده "كشاورزي تشكلهاي"
كه "هستند توجه قابل سياسي نفوذ با افرادي اغلب دولتي شركتهاي رهبران" كتاب نويسندگان
مخالفت ميدهد قرار تنگنا در را آنها كه جايي در ويژه به دولت سياستهاي با ميتوانند
.كنند
آنكه از پس ويژه به _ ايران در "دولتي شركتهاي" ميدهد نشان شده انجام بررسيهاي
خصوصي بخش به را خود دولتي شركتهاي توانستند و 1990 دهه 1980 در كشورها از بسياري
جهان در _ ملي مقياس به نسبت _ دولتي شركتهاي قويترين زمره در اكنون _ كنند واگذار
از نشان شركتها اين به اخير سالهاي در كشور كل بودجه از درصد تا 65 اختصاص 60.هستند
فشار تحت اخير سالهاي در البته دولتي ، شركتهاي رهبران و مديران.دارد آنها قدرتمندي
.دارند و داشته قرار
"شفاف" بهطور اندازهاي تا را آنها "بودجه" كردهاند تلاش برنامهريزان اخير سالهاي در
دولتي "شركتهاي بودجه كالبدشكافي" عنوان تحت پس اين از كه يادداشتهايي.دهند نشان
دارد دولتي شركتهاي بودجه پيچيدگيهاي و ابهامها به اشاره سر از نگاهي شد خواهد درج
.است آمده كشور كل بودجه 1382 لايحه شماره 3 پيوست در آنها نام كه
اميد كورسوي آرژانتين ،
*برگ اشتاوس هيلدگارد
توليد.كرد تجربه را خود تاريخ اقتصادي بحران بزرگترين گذشته ماه دوازده ظرف آرژانتين
كرد پيدا كاهش درصد صنعتي 40 سرمايهگذاريهاي يافت ، كاهش درصد يازده كشور داخلي ناخالص
سقوط ، سناريوي اين وجود با.شد كمتر درصد گذشته 40 سال يك طي مصرفي كالاهاي قيمت و
سال براي دولت حتي.ميخورد چشم به اقتصادي احياي از هم اندكي نشانههاي تدريج به اكنون
اختلافنظر زمينه اين در خصوصي موسسات البته.ميكند مطرح را رشد درصد پيشبيني 3 آينده
.ميگيرد بر در را درصد سيزده مثبت تا درصد دو منفي از آنها پيشبينيهاي و دارند
اكثر شد مشخص گرفت صورت آلمان و آرژانتين بازرگاني اتاق توسط كه نظرسنجي يك براساس
حداكثر به قرن بحران ميرسد نظر به.است شده سپري آرژانتين بحران اوج معتقدند شركتها
.رفت نخواهد فراتر فعلي مرز از ديگر و رسيده خود
با بايد و داشت رشدي نميتوان داخلي تواناييهاي به اتكا با فعلا كه است روشن البته
از بيش كشور ، پول واحد پزو ، ارزش.كرد تلاش راه اين در خارجي سرمايههاي واردات تقويت
اندوختههاي به نميتوان وجه هيچ به ميسازد مشخص امر اين و است يافته كاهش درصد هفتاد
به مقرون فعاليت خارجي بخشهاي برخي تا ميشود موجب پزو ارزش كاهش.كرد اكتفا داخلي
.است يورو كاريك ساعت هر دستمزد ميانگين حاضر حال در.باشند داشته آرژانتين در صرفهاي
خارجي شركتهاي بعضي فعاليت به را مضاعفي جذابيت هم آرژانتين اقتصاد سنتي مزاياي برخي
همچنين.دارند بالايي نسبتا آموزشهاي سطح آرژانتين جمعيت از توجهي قابل بخش.ميدهد
.شدهاند حفظ هم هنوز كه شد ايجاد كشور در مدرني زيربنايي امكانات نود دهه طي
آنها از كدام هيچ و دارند فعاليت آرژانتين در خارجي خودروسازي شركت ده فوق دلايل به
هم را خويش كار دامنه بعضا بلكه نكردند ، متوقف را خود توليد اقتصادي بحران وجود با هم
را جديد سرمايهگذاريهاي كه كردهاند اعلام پژو و تويوتا مثال عنوان به.ميدهند گسترش
كه است رشتههايي از يكي خودروسازي رشته كه است حالي در اين تازه.داد خواهند صورت
خود سطح پايينترين به كشور خودروي بازار.ديدهاند آرژانتين بحران از را آسيب بيشترين
مهم بسيار شركت اين براي مركوسور اقتصادي جامعه چشمانداز لذا.رسيد گذشته قرن نيم ظرف
شده تشكيل پاراگوئه و اروگوئه برزيل ، آرژانتين ، مشاركت با مركوسور اقتصادي جامعه.است
كشورهاي و آرژانتين ميان كه گمركي دوجانبه قراردادهاي برخي مركوسور بازار بر علاوه.است
قراردادهاي اينباشد مهم بسيار خودروسازي صنعت براي ميتوانند نيز شدهاند منعقد منطقه
.ميشوند گمركي گسترده تسهيلات موجب و شده منعقد شيلي و مكزيك برزيل ، با دوجانبه
افزايش به كمكي ميتواند هم (CNG) مايع گاز به آرژانتين خودروي پاركينگهاي تجهيز
وضع بنزين بر كه مالياتي از استفاده با خودروها كردن گازسوز طرح.باشد كشور اين صادرات
استفاده با آرژانتين در موجود خودروهاي كل درصد ده حدود اكنون هم از.ميشود تهيه شده ،
از استفاده بهاي دهم يك حدود گاز از استفاده هزينه.ميكنند حركت گاز ارزان سوخت از
دهه طي.دارد آينده براي خوبي شانسهاي نيز پتروشيمي رشته.است كشور در معمولي بنزين
.داشت رشد امسال هم آن صادرات.است گرفته صورت رشته اين در زيادي سرمايهگذاريهاي گذشته
توليد بخش يافت ، رشد سال 2002 در آن صادرات كه نبود رشتهاي تنها پتروشيمي رشته البته
.بود روبهرو صادرات افزايش با اقتصادي بحران رغم به امسال هم كائوچو و مصنوعي مواد
سال 2002 در.باشند داشته توجهي قابل رشد صادرات به اتكا با ميتوانند هم شيميايي صنايع
.يافت افزايش درصد حدود 13 پايه شيميايي محصولات توليد
آرژانتين باشد كه چه هر.مينگرند آينده به خوشبيني با هم نرمافزار محلي توليدكنندگان
حال در كارشناسان اين حقوقدارد اختيار در (IT) اطلاعرساني فناوري متخصص زيادي تعداد
رشد شانسهاي نيز توريسم.است پايين بسيار بينالمللي استانداردهاي با مقايسه در حاضر
مشابه مدت از بيش درصد خارجي 30 توريستهاي تعداد سال 2002 سوم ماهه سه طي.دارد خوبي
.بود آن از قبل سال
در كشاورزي.نميبرد سود كشور پول ارزش كاهش از كشاورزي اندازه به رشتهاي هيچ البته
اين كرده پيدا كاهش پزو ارزش كه حالا.است صادرات به متمايل هم سنتي صورت به آرژانتين
تن ميليون ركورد 70 به روغني گياهان و غلات توليد ميرود انتظار.ميشود مضاعف تمايل
رواج با و رهگذر اين از نيز دولت.ميشود زده حدس تن ميليون هم 5/32 سويا توليدبرسد
اين صادرات بر ماليات.ميكند خود نصيب را كلاني سود كشاورزي صادرات بر ماليات مجدد
.است درصد حداكثر 20 محصولات
زيرا است ، نوسان در (خطر) داموكلوس شمشير مثبت نشانهاي اين تمامي بالاي بر البته
بخش آرژانتين طرف اين به ژانويه ماه از.مانده باقي لاينحل همچنان كشور بدهيهاي موضوع
جهاني ، بانك به بدهيها اقساط پرداخت اكتبر ماه از.است نساخته محقق را خود تعهدات اعظم
بخش بدهيهاي سال 2001 اواخر.است شده متوقف آمريكا توسعه بانك و پول بينالمللي صندوق
در.داشتند بدهي ديگر دلار ميليون نيز 28 ايالتها.بود دلار ميليون بر 145 بالغ عمومي
مطبوعات نوشته به.ميشد داخلي ناخالص توليد درصد معادل 61 بدهيها بار ميزان زمان آن
زودي به كه كرده اعلام دولت.شدهاند برابر دو سال 2002 پايان در مذكور ارقام آرژانتين
به اماكرد خواهد آغاز بدهيها بازپرداخت نوع تغيير براي را خصوصي طلبكاران با مذاكره
روال به بايد بدهيها و است تغيير غيرقابل پول بينالمللي صندوق قرارداد كه ميرسد نظر
اجرا تدريج به وام اعطاي براي صندوق مهم پيششرطهاي لذا.شوند پرداخت شده توافق
.ميشوند
ديولت روزنامه اقتصادي تحليلگر*
|