|
آينده دانشگاههاي
بخش واپسين - اطلاعات عصر در دانشگاه
.ميكنند ارزيابي جديد دوره احتمالي دستاورد را آموزش روزافزون شدن تجاري دورنماي بعضي
جديد نظام براي مطلوبي ساختار شايد دولتي ، چه و خصوصي چه عالي ، آموزش فعلي نهادهاي
باشند نداشته
گذشته دهه اما گذاشتهاند ، عرصه به پا كه سالهاست شركتها به متعلق دانشگاههاي
نظر به اما نيست ، دست در موثقي آمار اگرچه.است بوده پديده اين از جديدي موج ظهور شاهد
هزينه سنتي عالي آموزش نهادهاي با مقايسه در متحده ، ايالات شركتهاي امروزه ميرسد
اساس بر.ميكنند ارائه خدمات بيشتري فراگيران به و ميپردازند آموزش براي بيشتري
و ميكند هزينه زمينه اين در سالانه دلار ميليون تا 150 موتورولا 120 شركت گزارشها ،
به.ميدهد اختصاص آموزش براي را خود درآمدهاي از درصد پنج از بيش آندرسون آرتور شركت
اين در را خود كلي درآمد درصد دو از بيش دانشگاه دارنده شركتهاي گفت ميتوان متوسط طور
.ميكنند هزينه زمينه
از بيش به مورد از 400 شركتها به متعلق دانشگاههاي رشد شاهد همچنين گذشته دهه
يك به جديد اسم دادن معني به دانشگاه تاسيس شركتها بعضي براي.است بوده مورد 1000
در تحولات آهنگ به توجه معني به عمل اين ديگر شركتهاي بعضي براي.است سنتي كاركرد
مقابل در واكنش را كار اين كه هستند نيز شركتهايي حال عين در.است دانش و علم دنياي
.ميدانند كيفيت كنترل و فعاليت رايج استانداردهاي به نياز و جهاني توسعه ضرورتهاي
ا مدرك ، درسي ، واحد به چنداني اهميت جديد پديدههاي اين سنتي ، دانشگاههاي برخلاف
شركتها به وابسته دانشگاههاي.نميدهند دانشگاهها كنوني محيط نوع از محيطي و عتبار
در.دارند دانش انتقال براي جديد فناوري به زيادي اتكاي فينيكس و WGU دانشگاه مانند
يا و كارمند يك كه كنند آسان قدري به را آموزش به دسترسي كه است آن هدف امكان صورت
.شود بهرهمند آن از خود كار محل در بتواند كارگر
و سو يك از سنتي دانشگاههاي به نسبت (علمي هيات اعضاي و)دانشجويان گرايش
اهميت قدري به بخش دو اين بين مبادلاتاست نوسان در ديگر سويي از شركتها دانشگاههاي
نموده واحد ارزشيابي نام به خدماتي ارائه به مبادرت آمريكا آموزش شوراي كه است يافته
ارزشيابي شركتها به متعلق دانشگاههاي تحصيلي رشتههاي ارزشيابي نوع اين طي.است
.دهند انتقال دانشگاهها و كالجها به را درسي واحدهاي بتوانند افراد تا ميشود
اطلاعات ، ارائهكنندگان كه دنيايي در.است كيفيت به مربوط مسائل فوق مسائل پيامد
ارائهكننده كه وقتي است؟ اعتبار داراي (چيزي چه يا و) كسي چه هستند ، جهاني و فراگير
ارزيابي كار است ، كتابخانه و دانشكده داراي و ساله صد يك سابقه با ثابت نهاد يك اطلاعات
اينترنت در جهاني شبكه يك دانش ارائهكننده آن در كه است شرايطي از متفاوت كاملا كيفيت
دادهها ، كيفيت ميتوان چگونه ميگيرد ، انجام متمركز غير صورت به آموزش كار كه وقتي.است
اهميت ما براي كه را آموزش مدت طولاني نتايج همه از مهمتر و خرد و دانش اطلاعات ،
به ما آيا دارد؟ اهميت كسي چه براي موضوع اين كه اين جالبتر و داد؟ تشخيص دارد ، زيادي
آموزشي محصولات ساختن معتبر جهت در آموزشي ، نهادهاي و برنامهها به بخشيدن اعتبار جاي
كرد؟ خواهيم حركت
جديد دنياي بعضي ، براي.دارد وجود زيادي بيجواب سوالات نقطه اين در كه گفت بايد
ايجاد بوده ، مطرح ديرباز از كه سوالاتي به پاسخ ارائه معني به جديد رقباي ظهور و فناوري
دوره ظهور از است ممكن ديگر بعضي.است نشاط و هيجان عرضه و بهرهبرداري براي فرصتهايي
آن ارزشهاي و عالي آموزش اساس كه هستند آن نگران پيوسته آنان ولي نباشند متاسف جديد
عكسالعمل كه دارند وجود هم زيادي تعداد البته.گيرد مخاطرهقرار در است ممكن
.است تفكر دو هر از محتاطانهاي تركيب آنها
آموزش كردن تجاري
امر اين و است آموزش و اطلاعات به دسترسي امكان و گسترش حال در آشكارا جديد فناوري
كه اين براي مثال ، عنوان به.است كرده تغيير دچار را عالي آموزش اقتصاد شرايط
به مقرون اقتصادي نظر از آموزش جديد آورندگان فراهم براي فناوري در اوليه سرمايهگذاري
توسعه آموزشي سيستمهاي ارائه براي وسيعتر حوزههاي به نياز احتمالا آنها بشود ، صرفه
جهت لازم سرمايه آوردن فراهم براي همچنين.داشت خواهند خود محصولات و يافته
در.آمد خواهد وجود جديديبه ائتلافهاي و شركتها يقينا جديد فناوري از بهرهبرداري
عرصه به پا سرمايهها از استفاده براي توزيع جديد ائتلافهاي و احتمالاشبكهها نتيجه
.گذاشت خواهند
ارزيابي جديد دوره احتمالي دستاورد را آموزش روزافزون شدن تجاري دورنماي بعضي
نظام براي مطلوبي ساختار شايد دولتي ، چه و خصوصي چه عالي ، آموزش فعلي نهادهاي.ميكنند
عنوان به مختلف دانشگاههاي در مجزا آموزشي بخشهاي در كه اساتيديباشند نداشته جديد
آشكار و اصلي مهرههاي جديد دوره در هستند مشغول آموزش دنياي دهنده تشكيل عناصر
و سيستم طراحان رسانه ، متخصصان محققان ، گروه شاهد جديد دوره عوض در.نميشوند محسوب
و بوده پرمخاطره كارهاي انجام براي لازم ظرفيت داراي همگي كه بود خواهد عمده بازاريابان
خواهند فعاليت است ، رايج سنتي دانشگاهي فرهنگ در كه آنچه از فعالتر و سريعتر بسيار
آموزش ، و الكترونيكي ارتباطات جديد دنياي در مكان مفهوم شدن كمرنگ با علاوه ، به.نمود
كه اين خلاصه.شود تغيير دچار است ممكن عالي آموزش در دولتها سرمايهگذاري اصول
خصوصي سرمايههاي پشتوانه با مالي سيستمهاي و آموزشي نهادهاي از جديدي كاملا شكلهاي
.ميكنند پيدا ظهور دولتي سرمايههاي جاي به
هزينهها به مربوط مسائل
بهتر حتي و ارزان عالي آموزش نمودن فراهم جديد فناوري نيافته تحقق وعدههاي از يكي
اولويتهاي سياستگذاران است ، نبوده بيتفاوت بالقوه مزيت اين به نسبت دولت.ميباشد
آن دنبال به اشتياق با و ميدهند ارزيابيقرار مورد را عمومي سرمايههاي مختلف
فراهم عالي آموزش به گسترده نيازهاي رفع براي را سريعي راهحل جديد فناوري كه هستند
آماده افراد تعداد يكم و بيست قرن اول سالهاي در ميرود انتظار مثال عنوان به.نمايد
آمريكا ، كشور غربي جنوب و جنوب غرب ، در مخصوصا سنتي ، نظام مطابق دانشگاه به ورود
انجمن جمله از برنامهريزان ، و سياستمداران از بعضي ميان اين دريابد افزايش
دسترسي براي تقاضا بتواند جديد فناوري كه دارند انتظار غربي ، ايالتهاي فرمانداران
سيستمهاي توسعه به مربوط هزينههاي كه آن بدون نمايد ، رفع را عالي آموزش به گسترده
.باشد دربرداشته را آموزش سنتي
به و نمايد محقق را روياها اين است نتوانسته اقتصادي واقعيتهاي تاكنون اما
.است شده آنها افزايش موجب هزينهها كاهش جاي به دانشگاهها و كالجها در فناوري كارگيري
ما كه چرا آيد ، عمل به بلندمدت در توجهي قابل صرفهجوييهاي است ممكن وجود ، اين با
صرفا و داشت نخواهيم موجود آموزشي سيستمهاي در فناوري تجهيزات كردن اضافه به نيازي
وسيع مخاطبان دادن قرار پوشش تحت براي آموزش ارائه جديد جهاني سيستمهاي بود خواهد لازم
.كند ثابت را امر اين ميتواند زمان كه گفت بايد اما.شود گرفته كار به
مشخصي زياد مفهوم و معني آموزشي نهادهاي براي مسائل اين همه كه است اين واقعيت
به وادار را آنها و بوده متفاوت مختلف ، دانشگاهي محافل در آنها تاثيرات و ندارد
مورد فني غير كوچك كالجهاي از بعضي است ممكن مثلا.است نموده گوناگون عكسالعملهاي
از قسمتهايي اگر يا ;كنند پيدا جديدي و دوباره حيات ديگر بعضي ولي گرفته قرار تهديد
قرار شده ياد كالجهاي دسترس در و ميشد داده انتقال فناوري طريق از علمي محتواي
كنند ، بازي را مشاور و برنامهريز مربي ، نقش ميتوانستند علمي هيات اعضاي اگر و ميگرفت
در.بياورد ارمغان به كالجها اين براي ويژهاي رقابتي امتياز يك ميتوانست جديد فناوري
و بود خواهد فرد يك عنوان به دانشجو شخصيت رشد بر اصلي تاكيد آموزشي مركز چنين يك
به اطلاعرساني منابع كه صورتي در همچنين.داشت نخواهد زيادي اهميت صرف اطلاعات انتقال
خواهد متفاوتي كاملا معني آموزشي موسسات براي كتابخانه نقش بشوند ، متصل جهاني شبكههاي
.گرفت خواهد قرار ارزيابي مورد مختلفي شيوههاي با و داشت
كدامند؟ دگرگونيها
تاثيرات و فعاليت دامنه هستند؟ مواجه تغييرات از حجمي چه با دانشگاهها و كالجها
حاضر حال در باشد ، چه هر آن نهايي تاثير و ميرسد نظر به نامحدود كاملا جديد فناوري
تدريس سياستگذاري ، سازماندهي ، شيوه در تحولات اين.است كرده متحول را عالي آموزش موسسات
.يافت خواهد ادامه نيز آينده قرن در شك بدون تغييرات اين.ميشود مشاهده..و فرهنگ و
كه اين وجود با هماكنون.است مكان مقوله مجهولات ، مهمترين از يكي ميان اين در
كه است گشته استوار فرض اين محور بر آمريكا عالي آموزش است ، تغيير حال در آموزش دنياي
قابل دانشجو و استاد بين مستقيم ارتباط طريق از و شده تعريف مكان يك در آموزش و يادگيري
ضامن و آموزش انتقال اصلي ابزار سرمايهگذاري ، مبناي استاد كه معني بدين.است انجام
.ميباشد آن كيفيت اصلي
كشيده نقد به آموزش سنتي فرهنگ و گرفته قرار سوال مورد بنيادي تصورات اين امروزه
.است شده
راههايي دنبال به بايد ما نيست ، درست دراكر نظر كه كند ثابت عالي آموزش بناست اگر
و فرهنگ موجود ، ساختار حال عين در و كنيم تقويت را خود مثبت نقاط بتوانيم تا باشيم
از را آموزش مفهوم و معني بود خواهيم مجبور ما.دهيم تغيير را يادگيري و آموزش شيوههاي
و ارزيابي مورد چگونه آموزش كيفيت هستيم؟ آموزشي نوع چه دنبال به ما.كنيم تعريف نو
جايگاهي چه جامعه كلان سطح در آموزش جديد دنياي نهايت در و گرفت؟ خواهد قرار داوري
.داشت خواهند متفاوتي عكسالعملهاي آموزشي نهادهاي كه گفت ميتوان قطعا داشت؟ خواهد
نتيجه شايد.شد خواهد تغيير دچار تدريجا ديگر بعضي و يافته تغيير ناگهاني طور به بعضي
.باشد عالي آموزش در آزاديها و فرصتها روزافزون افزايش تحولات اين نهايي
ايكنبري استانلي: نويسنده
(ع)امامحسين دانشگاه علمي هيات عضو حاجيرستملو قدرت:ترجمه
Reference
Interview: Seeing Thing as They Really Are, Forbes, 1997Drucker, P.F.
P.159.127. )
|
|