:نقاش جعفري ، ابراهيم محمد
است واقعيت به نو نگاهي خلاقيت
آمد نقاشيهايم كمك به ادبيات هم باز
نوما 2000 كودك كتاب تصويرگري كارگاه آثار نمايشگاه
در قزويني سيفي الحسني ميرعماد معرفي
فشرده لوح دو قالب
دارد عكس در را مزاحم نقش رنگ ،
:نقاش جعفري ، ابراهيم محمد
است واقعيت به نو نگاهي خلاقيت
چند در تدريس مشغول اكنون كه كشور نقاشي هنر رشته استادان از و نقاش جعفري ابراهيم محمد
پيرامون بررسي و بحث به تهران معاصر هنرهاي موزه در نشستي طي اخيرا است ، هنري دانشكده
.است پرداخته اسلام جهان نقاشي تحولات
ويداريم با امروز نقاشي هنر زمينه در نيز و باره اين در شنودي و گفت مناسبت ، همين به
.ميگذرد نظرتان از كه
نقاش براي كه است اين نقاشي رشته دانشجويان به دانشگاه مدرس اين توصيه سخن هر از پيش
در مشايخي عليرضا پيش سالها دارم ياد به:ميگويد كردو نگاه نقاشي به نبايد فقط شدن
قديمي و سنتي موسيقي هستندكه كشوري تنها ميكنند فكر ايران مردم داشت اظهار جلسهاي
موسيقي داراي دنيا همه كه حالي در ;كنند نگهداري محكم طور به آن از ميخواهند و دارند
كه چيزي و كرد عينازنده ديگر بار نميتوان را سنت.بود سنت پاسدار بايد و است سنتي
و بيايد بيرون اگر ريشه و ميماند ريشه مثل سنت كه است ميافزايم ، اين مطلب اين به من
و گلها برگها ، ساقهها ، آن ، بر و بماند كهن خاك در بايد ريشه.ميخشكد بخورد ، هوا
ميوه باشد ، نداشته ريشه به شباهتي هيچ ميوه است ممكن كه همانطور;برويد جوان ميوههاي
.باشد نداشته آن ريشه به ظاهري شباهت شايد نيز هنر
و زندگي هنر ، براي تعريفي چه ميپرسم دانشجويان از اخيرا چون دادم را توضيح اين
متوجه بايد ميكنند فكر ما جوان هنرمندان كه است اشتباه اين من ، نظر به داريد؟ خلاقيت
ميرسد نظر به و كنند تكرار سريعا را همان تا است خبر چه ببينند و باشند بيرون دنياي
.بگيرد شكل آن بايد اول كه ماست درون در چيزي.ميشود پيروز آنها خلاقيت مدبر كه
نو نگاهي خلاقيت ، .است خلاقيت كلمهاش بزرگترين دارم ، ذهنم در هنر از من كه تعريفي
خلاقه خيال اگر.ميبرد پيش را هنر كه است انگيزهاي مهمترين تخيل ، .است واقعيت به
.است خلاق تخيل بيان نمايش نيز ، هنري اثر از من تعريفندارد وجود هنري نباشد ،
به موسسهاي اگر كنيد فرض كه است اين تصورم اسلام ، جهان نقاشي نمايشگاه مورد در
آدمهايي تخيل به مربوط خلاق انرژيهاي جمعآوري به تصميم جريان ، يك شكل به و شورايي طور
ميگذارند ، احترام اسلام به حتي يا و دارند اسلامي ذهنيت اسلامياند ، انديشه داراي كه
آزادنگري و تفكر دورخيز ، واقعا كار اين ولي.است شايسته بسيار اقدامي ميگيرد ،
كه چه آن همه رسيد ، اسلام جهان نقاشي دوسالانه سومين برپايي به نوبت وقتي تا ميخواهد
هنرمنداني بتواندهمه داريم ، شيعهمان خلاق سيالو جريان در و اسلامي ريشههاي در ما
شركت به ميتپد عرفان يا و رهايي درونگرايي ، و انديشه آزادي براي دلشان نحوي به كه را
.كند وادار جريان اين در
بلند فضاي اين در تنگنظري و خودخواهي حتي و غفلت اهمال ، كوچكترين چنانچه سويي از
آسان كاري چنين انجام بنابراين ، .ميبرد سوال زير را مسائل اين همه باشد ، داشته وجود
.نيست
خلاقيت ، گوهر كشف موزه ، اين از من تعريف گفتم معاصر هنرهاي موزه وقت رئيس به روزي
تعريف ، درست اين اكنون.است مردم به گوهر اين شناساندن و آيندگان براي گوهر اين نگهداري
گذشته سال دو در خلاقيكه تخيل يعني من براي بيينال معني.ميشود مربوط جريان همين به
كه است بزرگي ميهماني شامل و است نشده ارائه و مطرح هنوز كه گذشتهاي سالهاي در يا
حال هر به.ميكنند جرياني چنين متوجه را جهان مردم و ميشوند جمع يكديگر گرد هنرمندان
جهاني كمك بايد باشد ، بلكه نهاد يك كار تنها نبايد نمايشگاهي چنين برگزاري ميكنم ، فكر
.باشد داشته نيز
جهان عنوان با برگزارينمايشگاهي آيا كه سوال اين به پاسخ در جعفري ابراهيم محمد
نميشود ، آن محدوديت موجب شكل ، اين به نقاشي هنر با موضوعي برخورد كلي بهطور اسلامو
نيز و مسيحي هنرمندان آثار از كوچكي نمايشگاه پيش چندياست خوبي بسيار سوال اين:گفت
دانشجو فرهنگسراي در داشت ، ارتباط مسيحيت موضوع با تابلوهايشان نوعي به كه هنرمنداني
آن صميمت است ، مهم آنچه و نيست مطرح نمايشگاه كميت كه بود اين من احساس.بود شده برپا
بهاران باغ ، شكوفه يك با و نميشود چراغان شهر ستاره يك با كهميگويند است درست است ،
بيدريغ مهتاب / باراني پرطراوت آن اي:كه است گونه اين اوقات گاهي اما نميشود ،
ترم نگاه در برگ هر /پنهاني آتش شعلههاي با /برگردم تو چشم به سفر از چون /بياباني
.است چراغاني شاد شهر غنچه هر /است باغي
صورت اين در كه قائليم برايش كيفيتي چه بگوييم بايد و نيست آن كميت به هنر مساله
و آزاده فرهيخته ، آدمهاي تمامي پذيرفت بايد و ندارد وجود اسمي محدوديت و عنوان ديگر
حضور ما حس سوي آن در وسيعي جريان و نيست ما حس چند همين فقط زندگي كه ميدانند پاك
را اسلام كلمه حتي و جهاني هنر در معنوي آثار نام كنيمبه برپا جرياني اگر اما.دارد
پاسخ كردهاند ، برپا را نمايشگاه اين افرادي چه بپرسند كه كساني نبريم ، كار به هم
همه حكومتها ، همه از وسيعتر خيلي هنر.مسلمانند و است شيعه نامشان كه كساني ميشنوند
بيتابي هنري ، محصول اثر":ثالثميگويد اخوان دليل همين به.است هنرمندان همه و زمانها
تعريف اين به ما اگر ".ميگيرد قرار نبوت شعور پرتو در حساسيتش كه وقتي ;است هنرمند
.كند درست اندازه و فضا ديوار ، محدوده ، هنر ، براي نميتواند هيچكس كه ميبينيم برسيم
دارد ، وجود بزرگي هنرمند و حساسي ذهن اگر تا باشد رها سيال ، جريان يك گذاشت بايد
.گيرد قرار شعور اين پرتو جريان در حساسيتش
بر مشغولند كار به افكاري با جوانان روزها ، اين:ميگويد ديگر جايي در هنرمند اين
.نميشناسد را آن كسي كنند عوض را آن اگر كه ميدهند انجام كاري معتقدند اساسكه اين
مهم كنيم ، ديگر كار چه با و چگونه ميفهميماينكه ما مفهومي ، هنر از بعد كه حالي در
.دارد اهميت كه است خلاق تخيل عصاره و دروني نياز اين بلكهنيست
سبكها ، دارد گذشته كارهاي به نگاهي ميدهم ، انجام من كه كارهايي دليل همين به
ميآيد ، بازار به تازهاي داروي اگر كه نيست پزشكي داروهاي مثل نقاشي تكنيكهاي و آثار
و ميكرد صحبت من با تازهاش فيلم مورد اخيرادر سينايي خسرو.برود كنار كهنه داروي
دارم قصد من كه حالي است ، در دوبيتي كه شعر اين گفت شوخي به او.خواندم برايش را شعري من
اسبيا مدرنيسم ، در كه معتقدي آيا گفتم پاسخ در.كنم معرفي مدرن هنرمند عنوان به را تو
اگر گفتم او بههست حتما كه اسب گفت سينايي نيستند؟ مسافرت درشكهوسيله يا و گاري
و كرد سفر درختان شاخه زير از هواپيمانميتوان با.هست حتما هم هواپيما هست ، اسب
.شنيد را آب صداي
در ريشه اگر ميگويم جوانان به من و است سفر وسيله يك مدرنيسم در هواپيما بنابراين
.انكار كنيد ، چه باور ميروييد ، چه داريد ، كهن
آمد نقاشيهايم كمك به ادبيات هم باز
نقاش درودي ايران سخنان تازهترين به اختصاص هفته ، اين هنرمندان با گفتوگو ستون
در معالجه براي ماه سه مدت به كه هنرمند اين شنيديمدارد كشور سوررئاليست و معاصر
از جديدي كتاب چاپ مشغول نيز و بازگشته سفر از تازگي به ميبرد ، سر به فرانسه
.است نقاشيهايش
خبر؟ چه جديدتان كتاب از درودي خانم *
پنج حدود ولي برساند چاپ به را كتاب اين بود قرار كه داشتم ناشري بگويم بايد اول -
.داد پس من به را آن سپس و كشيد طول سالونيم
كارهاي از مقداري كنم ، سفر فرانسه به پا شكستگي معالجه براي شدم مجبور كه زماني
اينجا در كه اسكنهايي چون.رساندم انجام به آنجا در را نقاشيها اسكن جمله از كتاب
هرحال به.باشد نقاشيام كارهاي جوابگوي نميتوانست كه داشتند كيفيتي بودند ، شده تهيه
هستم آن ناشر خودم نيز فعلا.كنم چاپ فوقالعادهاي كيفيت با را كتاب اين گرفتم تصميم
.ميگيرد صورت اسلامي جمهوري انتشارات و چاپ سازمان در كتاب چاپ و
همچنين.گرفت را انرژيام و نيرو همه هم و شد من حيات باعث هم كتاب اين هرحال به
كار و دادهام انجام را كارهايم تمام اين از پيش ميكنم فكر چون شد ، زندگيام دليل
.است نمانده باقي دادن انجام براي ديگري
كردهايد؟ انتخاب آن براي عنواني چه *
هم بار سه هر و زدم تفال و كردم رجوع حافظ به بار سه كتاب ، عنوان يافتن براي -
.آمد "بين جهان چشمه"
هنر دوستداران و هنردوستان سوي از خوبي استقبال با "نقطه دو فاصله" قبليتان كتاب *
.شد مواجه نقاشي
دوست را آن مردم اگر ميدهد نشان چون خوشحالم ، خيلي بابت اين از من و.بله -
خرسندم ، كتاب اين موفقيت از.است هفتم چاپ حال در اكنون و نميرسيد ششم چاپ به نداشتند ،
مطرح را معمولي آدمهاي باشيد ، داشته خاطر به اگر و ميدهد آشتي نقاشي با را آدمها چون
.است زندگيشان عشق و حجم طرح ، رنگ ، و هستند كارشان مشغول و ندارند ادعايي كه ميكند
آدم مينشينند ، نقاشي پايه سه پشت كه لحظه آن فقط همهاند مثل خود ، عادي زندگي در يعني
.ميشوند متفاوتي
آثار با كتابهايم طريق از مردم هنوز كه هستم ناراحت بسيار جهتي از همه ، اين با
حتما نبود لازم كه حالي در.آمد من كمك به ادبيات بازهم يعني.ميشوند آشنا نقاشيام
و شعر طريق از دوباره كه معتقدم هرحال بهاست مستقلي قلمروي نقاشي چون شود ، چنين
.بپردازم نقاشيهايم بيشتر معرفي به توانستم ادبيات
باز جامعه آگاهي و خواست به كلي بهطور و دارد عموميت قضيه اين نميكنيد فكر آيا*
دهند؟ نشان تمايل خود از و كنند استقبال هنري آثار ديدن و نقاشي هنر از تا ميگردد
آن هم سرعت اين به و نداريم نقاشي فرهنگ ما كه بپذيريم را تلخ واقعيت اين بايد -
داشته تكيه شعرمان و ادبيات بر همواره ما فرهنگ واقع ، در.نميآوريم دست به را فرهنگ
تلخي حادثه اين است ، نشده تربيت نقاشي ديدن به چشمانمان هنوز كه اين دردناكتراست
يك تا بكشيم انتظار بايد سالها كه است واقعيت اين گوياي آمده ، پيش من براي كه نيز
دارد زمان و تجربه به نياز مساله اين ناگزير ، .شود ايجاد زمينه اين در مستقل قلمروي
بد كار با را خوب كار بتواند بايد نيز هنري آثار مخاطب.است اجتنابناپذير زمان اين و
آثار ديدار به بيشتر رايانه ، چشممان مدد به اميدوارم.برسد نتيجه به خود و كند مقايسه
نقاشي هنر از و باشد ما فرهنگ جزء آينده ساليان طي و تدريج به نقاشي و كند عادت نقاشي
.ببريم لذت هنر ، متفاوت قلمروهاي ديگر و موسيقي شعر ، ادبيات ، از جدا
نوما 2000 كودك كتاب تصويرگري كارگاه آثار نمايشگاه
برپا تهران در ماه دي از 12 نوما 2000 كودك كتاب تصويرگري كارگاه آثار از نمايشگاهي
.است شده
كتاب تصويرگري كارگاه نوجوانان ، و كودكان فكري پرورش كانون عمومي روابط گزارش به
توسط مهرماه پنجم تا دوم روزهاي در نوما برگزيده آثار نمايشگاه برپايي با همزمان
.بود شده برگزار ژاپني برجسته تصويرگر نيشيمورا
غريبپور بهزاد و آهويي همتي ابوالفضل همراه به نيشيمورا آموزشي كارگاه اين در
به بار براينخستين كارگاه اين.داشتند عهده به را تصويرگر دانشجوي آموزش 28 كار
آفرينشهاي مركز در (ACCU) يونسكو اقيانوسيه آسيا مركز همكاري با و ايران درخواست
.بود شده برپا "بازي" عنوان با كانون هنري و فرهنگي
برپا روز مدت10 به ديماه تا 22 از 12 آموزشي كارگاه اين آثار از كه نمايشگاهي در
با كودك كتاب آموزشي كارگاه در.درآمدهاند نمايش به جوان هنرمندان اين آثار شده ،
و كودكان كتابهاي تصويرگري آثار كمبودهاي تا شد غيرداستاني ، تلاش جنبههاي بر تاكيد
نيشيمورا.شود مرتفع است ، داستاني كتابهاي براساس بيشتر كه ايران در نوجوانان
كتاب وتصويرگري ميپردازد تصويرگري به غيرداستاني موضوعهاي در بيشتر ژاپني تصويرگر
.است كودكان براي او پرارزش آثار از هيروشيما حماسه و ژاپن تاريخ
برنامههاي از نوجوانان و كودكان كتابهاي تصويرگري زمينه در تخصصي نشستهاي برپايي
.است نمايشگاه اين ديگر
مركز نگارخانه در يادشده تاتاريخ كودك كتاب تصويرگري كارگاه آثار نمايشگاه
.يافت خواهد ادامه حجاب خيابان در واقع كانون هنري و فرهنگي آفرينشهاي
مسابقههاي معتبرترين از خود نوع در ژاپن "نوما" كودك كتاب تصويرگري مسابقه
تصويرگران از تعدادي آن مختلف دردورههاي كه ميشود محسوب جهان در هنري بينالمللي
بار نخستين براي مسابقه اين برگزيدگان آثاريافتهاند دست بزرگي موفقيتهاي به ايراني
.بود شده گذاشته نمايش به امسال مهرماه هفدهم تا دوم روزهاي طي ايران در
پيمان" ،"تيموريان آناهيتا" شد ، برگزار ژاپن در تازگي به كه نيز نوما 2002 كنكور در
اين تشويقي ايراني ، جايزه ديگر تصويرگر چهار و سوم جايزه "شفيعي فرشيد" و "رحيميزاده
.ساختند خود آن از را مسابقه
در قزويني سيفي الحسني ميرعماد معرفي
فشرده لوح دو قالب
فشرده لوح دو قالب در قزويني سيفي عمادالحسني نامور و برجسته خوشنويس كامل معرفي
.شد تهيه و طراحي
، هفته هنري و فرهنگي موسسه همكاري با سنتي هنرهاي رشته دائرهالمعارف 109 مركز
به مربوط زمينههاي ساير و زندگي به راجع فشرده لوح دو تهيه و طراحي به اقدام
.است كرده ايراني شهير خوشنويس قزويني سيفي ميرعمادالحسني
در هفته هنري فرهنگي موسسه همكاري با سنتي هنرهاي رشته نه و صد دايرهالمعارف مركز
خوشنويسي عالم شهيد دومين درگذشت سالروز صدمين چهار بينالمللي همايش برگزاري آستانه
و طراحي به اقدام (فروردين 82)تركيه سراي توپقاپو موزه در قزويني سيفي ميرعمادالحسني
فعاليتهاي شخصيت ، زندگي ، تحليل و تجزيه شامل سخنراني ساعته فشرده 150 لوح دو تهيه
در و ميرعماد مقلدين و پيروان همدورهها ، شاگردان ، تعلم و تعليم استادان ، فرهنگي ،
.است پرداخته وي آثار كتابشناسي و آثار بررسي نهايت
ابوالفضل دكتر محفوظي ، صادق دكتر پژوهشهاي به استناد با مجموعه گزارش ، اين اين بنابر
اميرخاني ، غلامحسين آغداشلو ، آيدين:همچون ايران برجسته استادان تحليل و تجزيه و ذابح
حسين محمد ساعتچي ، علياكبر رسولي ، جليل خاتمي ، الهه خروش ، كيخسرو بختياري ، جواد
.است گرديده تهيه..و گرجستاني علي محمد كابلي ، يدالله فلسفي ، احمد امير عطارچيان ،
دارد عكس در را مزاحم نقش رنگ ،
كتاب در تحميلي جنگ موضوع با وي عكسهاي مجموعه تازگي به كه معاصر عكاس صادقي ، سعيد
:گفت ايران در عكاسي هنر كنوني وضعيت مورد در است ، رسيده چاپ به "شكسته شكوفههاي"
قابهايش كه بهطوري گرفت ، تازهاي جان پشتكار و جديت با انقلاب و جنگ سالهاي در عكاسي"
نشانه را جامعه امنيت نهتنها ثروت و قدرت تركيب امروز اما.ميساخت مسحور را انساني هر
است كرده هضم خود درون در نيز را جامعه روان و روح بلكه است ، رفته
و سياه عكاسي تكنيك از شكسته شكوفههاي آلبوم در چرا كه سوال اين به پاسخ در وي
تاملي و مكث گونه هر مانع و دارد عكس در را مزاحم نقش رنگ":گفت كردهايد استفاده سفيد
واقع در.ميبرد بين هستند ، از سنديت داراي كه را تاريخي عكسهاي ارزش رنگ ، بخصوص.ميشود
و واقعيتر را احساسات و هستند نزديكتر انسان ذهني باور به سفيد و سياه عكسهاي
اينكه ، ضمن ندارد وجود مزاحمي هيچ سفيد و سياه قابهاي درون.ميكنند منتقل تاثيرگذارتر
."بگيرم رنگي عكسهاي شهيدان از كه كنم تصور نميتوانستم هيچگاه
|