علمي دفاع قابليت
پرورش و آموزش وزير حاجي مرتضي با گفتوگو
دوم بخش
.رسيد چاپ به صفحه همين در پرورش و آموزش وزير با همشهري گفتوگوي نخست بخش ديروز:اشاره
مردم مشاركت نحوه چون مسائلي درباره همشهري خبرنگار مصاحبه ، اين از بخش دومين در امروز
ارتقاء چگونگي پرورش ، و آموزش وزير پژوهشي و فعاليتعلمي محورهاي پرورش ، و آموزش در
.ميآيد پي در گفتوگو اين.است نشسته گفتوگو به حاجي مرتضي با... و معلمان علمي سطح
به نه است شخصي سلايق دليل به بعضا دارد ، وجود مدرسهها شدن نشاط با راه در كه موانعي
قانوني دلايل خاطر
را محوري خودش ، كار براي وزيري هر.ميكنم مطرح ديگري شكل به را پرسشم دهيد اجازه اگر *
وزير كه طوري به باشد ، پژوهشيداشته و علمي مبناي ميبايست محور اين كه ميكند انتخاب
كاره نيمه قبلي وزير برنامههاي و كند دنبال و پيگيري را قبلي وزير برنامههاي نيز بعدي
باشد داشته پژوهشي و علمي جنبه كه شما برنامههاي محور كه است اين من سوال.نشود متوقف
، چيست؟ نشود قطع بعدي وزير توسط و
بگويد وزير فقط كه نيست طوري پرورش و آموزش حوزه در تصميمها و برنامهها -
كرديد اشاره شما كه بلكههمانطور.بدهم انجام را برنامه اين يا كار اين ميخواهم
شوراي مثل جايي در بايد بود ، علمي دفاع قابل اگر.باشد داشته علمي دفاع قابليت بايد
آنجا و شود مطرح آموزشي برنامههاي خصوص در تصميمگير مرجع عنوان به پرورش و آموزش عالي
دولت مصوبه به كه صورتي در بشود ، تصويب پرورش و آموزش عالي شوراي در اگر.برسد تصويب به
و آموزش خود در صورت اين غير در ميشود ، ارائه مجلس سپس و دولت به باشد داشته نياز
بنابراين.شد خواهد اجرا پرورش و آموزش عالي شوراي تصويب از پس البته پرورشكه
پرورش و آموزش عالي شوراي در كه برنامههايي ميتواند وزير كه كرد تلقي چنين نميتوان
شوراي براي برهان و دليل با كه اين مگر.بزند جديدي حرف خودش و كند متوقف را شده تصويب
و است اشكالي داراي ميشده اجرا قبلا كه برنامهاي كه كند ثابت پرورش و آموزش عالي
مراحل كه شد مطرح محوري مدرسه طرح مظفر آقاي دوره در كه اين ضمن.كند تغيير بايد
آن خصوص در كه برنامههايي از يكي.نشد اجرا ولي بود ، شده طي آن تصميمگيري و كارشناسي
نيز رابطه همين در.شود عملياتي محوري مدرسه طرح كه بود اين داشتم اصرار
حداقل مدرسه ، مدير انتخاب نحوه مدرسه ، اختيارات مدرسه ، مديريت براي برنامهريزيهايي
نميتواند بيايد ، كه وزيري هر بنابراين.شد اجرا باشد داشته بايد مدير يك كه شرايطي
رخ فاجعه يك واقع در بدهد ، رخ تربيت و تعليم در اتفاقي چنين اگر چون.بزند جديد حرفهاي
.داد خواهد
و "آموزش" جدايي كه بود اين كردهام اعلام نيز برنامههايم در كه چيزي آن اما
با بايد را "پرورشي" و "آموزشي" بحثهاي بنابراين ميزند ، لطمه بچهها تربيت به "پرورش"
پيش كه گرفت صورت پژوهشهايي پشتوانه با كار اين البته.شد عمل موضوع اين به كه ديد هم
.بود شده انجام پرورش و درآموزش اين از
معلمان روحيه افزايش جهت در مدرسهها زيباسازي مدرسهها ، كردن نشاط با ديگر موضوع
دارد ، وجود مدرسهها شدن نشاط با راه در كه موانعي حاضر حال دراست دانشآموزان و
مدارس محيط كردن نشاط با براي.قانوني دلايل خاطر به نه است شخصي سلايق دليل به بعضا
.است بررسي حال در دولت در كه كردهايم تهيه لايحهاي
كار و تعامل روحيه ايجاد نظام ، اهداف تحقق براي شهروند تربيت و مردم مشاركت توسعه
در معلمان به دادن نقش همچنين.داريم تاكيد آن اجراي بر كه است مواردي ديگر از جمعي
به.است پرورش و آموزش وزارت اهداف و برنامهها ديگر از پرورش و آموزش تصميمگيريهاي
عالي شوراي سوي از كه است طرحهايي از يكي معلمان نظر با مديران انتخاب نمونه عنوان
مي معلمان شد ، تعيين مدير يك شرايط وقتي طرح ، اين اساس بر.است شده تصويب پرورش و آموزش
.ميشوند انتخاب ساله سه دوره يك براي مديران اين.كنند انتخاب را مدرسه مدير توانند
فعالتر و آنها عملي مشاركتهاي توسعه دانشآموزان ، به دادن شخصيت چون ديگري موارد
.ميكنم دنبال كه است برنامههايي ديگر از دانشآموزي شوراهاي شدن
درباره تحقيقي اخيرا.كرديد اشاره مردمي مشاركتهاي به صحبتهايتان در جنابعالي *
و اولياء انجمن به مربوط آن كهمحور است شده انجام پرورش و آموزش در مردم مشاركت
اين.كرد اقدام مردمي كمكهاي جذب به ميتوان انجمن اين طريق از كه اين و است مربيان
و آموزش بروني و دروني كاركردهاي برنامهريزي ، از ناشي مشكلات و كاستيها به تحقيق
چشم پژوهش اين كل در.دارد اشاره وپرورش آموزش در مشاركت مفهوم به مسئولان نگرش پرورش ،
نظر.است نگشوده مربيان و اولياء انجمن طريق از مردم مشاركت براي اميدواركنندهاي انداز
چيست؟ شما
ما كه حالي در.است مطرح مشاركت توسعه موانع عنوان به كرديد مطرح شما كه مسائلي -
گفتهام همكارانم به بارها.شود عملي مردم مشاركت تا كنيم تلاش موانع اين رفع براي بايد
پول مردم از ميخواهيم كه ميآيد وجود به تلقي اين ميشود ، صحبت مردم مشاركت از وقتي كه
در است ممكن البته كه ميخواهيم پرورش و آموزش اهداف تحقق براي را مشاركت ما.بگيريم
.شود مطرح مالي نيازهاي نيز جايي
باشد بيماريهايي از پيشگيري و اطلاعرساني ميتواند مشاركت جنبههاي از يكي مثلا
و مدرسه در را مطالبي ايدزميتوانيم بيماري مورد در مثلا.ميكند تهديد را جوانان كه
خارج در هم پشتيباني يك ميبايست البته.كنيم مطرح دانشآموزان براي كتاب يك قالب در يا
جور يك مدرسه در دانشآموز يك كرديد اشاره كه يعنيهمانطوري.پذيرد صورت مدرسه محيط از
شده برخوردار دوگانه شخصيت يك از واقع در و ديگر جور مدرسه از خارج در و ميكند رفتار
واقع در دانشآموزي چنين و ميكند وارد دانشآموز به را لطمه بزرگترين مسئله اين است ،
.نميدهد نشان خودش از صادقانهاي رفتار چون.ميشود تربيت كه است شهروندي نوع بدترين
در يعني.نيابند پرورش شخصيتي دو دانشآموزان تا هستيم مردم مشاركت طالب خاطر همين به
تا نداريم قصد اصلا واقع در.ميكنند رفتار منزل در كه كنند رفتار همانطور مدرسه
افراد راه در موجود موانع داريم قصد بلكه.كنيم محدود دادن پول به تنها را مردم مشاركت
حال در.برداريم رويشان پيش از را تربيت و تعليم مسير در سرمايهگذاري به علاقهمند
و آموزش اختيار در را ميسازند كه مدرسهاي يا كه هستند مدرسهساز خيرين از تعدادي حاضر
موانع بايد خاطر همين بهميپردازند مدرسه آن اداره به خود يا و ميدهند قرار پرورش
بايد ميبخشد ، را آن و ميسازد مدرسهاي كسي اگر لذا برسانيم حداقل به را آنها مشاركت
و سرمايه نقش شاهد شخص اين تا كنيم حفظ امناء هيات عضو عنوان به حداقل را او كنيم تلاش
.باشد كودكان پرورش جهت در او اقدام
و هست هم مديريتي و فكري مشاركت بلكه نيست ، مالي مشاركت صرفا ما مشاركت بنابراين
حال هر به.است شده ابلاغ تهيهو نيز خاص دستورالعملهايي و ضوابط بعضا كدام هر براي
و آموزش در مردم و اولياء مشاركت كه بيندازيم جا را فرهنگ اين پرورش و آموزش در بايد ما
.نميشود محدود مالي مشاركت به تنها و است ضروري امري پرورش
دقيقا بيندازيم راجا مشاركت فرهنگ بايد ميگوييد كه اين *
اين در.بود آن از پيش دوره در نجفي آقاي حتي و قبل دوره در مظفر آقاي گفتههاي مشابه
اين گرفتهاند ، پرورشقرار و آموزش وزارت مسند بر كه كساني همه سالها
است؟ نشده حال به تا چرا ولي كردهاند ، بيان را مطالب
است دائمي حركت يك اين.كند پيدا توسعه بايد و شده آغاز مشاركت.است شده كار اين -
بدانيم ، مشاركت از نوعي را غيرانتفاعي مدرسههاي اگر.است داشته هم خوبي پيشرفتهاي و
به 3 آنها تعداد مدتي از پس ولي بود ، محدود بسيار مدرسهها اين تعداد كار ابتداي در
اين.بشود هم بيشتر غيرانتفاعي مدارس تعداد است لازم حتيرسيد درصد به 5 سپس و درصد
گذشته 40 سال به نسبت جاري سال در مدرسهساز خيرين مشاركت حتي.است تدريجي امر يك مساله
.است داشته افزايش درصد
بانشاطكردن و مدارس زيباسازي برنامههايتان از يكي كه كرديد اشاره جنابعالي *
مساله اينكرديد اشاره كشور سطح در نيز غيرانتفاعي مدارس توسعه به.است بوده مدرسهها
خاصي شرايط از بايد تربيتي و آموزشي كاركرد نظر از مدرسه يك كه است بديهي كاملا
با متناسب مناسبي ، حياط و باشد برخوردار مناسب فضايي از ميبايست مثلا.باشد برخوردار
.كنند راحتي احساس محيط در دانشآموزان تا باشد داشته آموزشي محيط يك استانداردهاي
مكاني در مناسب ، حياط بدون كوچك ، خانه يك از شده تشكيل ما غيرانتفاعي مدارس از بسياري
نشاط با براي سياستشما با مساله اين.نيستند هم نورگير آنها از برخي حتي نامناسبكه
يك محيطي شرايط گرفتن نظر در بدون غيرانتفاعي مدارس توسعه و است تعارض در مدرسه كردن
چيست؟ شما نظر.ميشود اعمال مدرسه
حساب كردهاند ، تاسيس را مدرسهاي شود ، تدوين مدارس استاندارد كه اين از پيش اگر -
غيرانتفاعي مدرسه تاسيس متقاضي كه كساني براي حاضر حال در.ميكنيم جدا را مدارس اين
غيرانتفاعي مدرسه تاسيس مجوز صورتي در متقاضيان به لذا.است شده تعريف فضا حداقل هستند ،
مدارس مجوز كه نخست روزهاي در است ممكن.كنند تامين را شده اعلام فضاي كه ميشود داده
.است شده مشخص حداقلها اين حاضر حال در وليبود نشده تدوين حداقلها اين هنوز شد ، داده
در شما نگراني خاطر همين به.است شده مشخص نيز ساختمان ابعاد خصوص در حتي حداقلها اين
از و شده داده مجوز آنها به درگذشته كه مدارسي درباره بايد و ندارد لزومي آينده و حال
.چارهايانديشيد نبودند ، برخوردار لازم فضاي
علمي سطح ارتقاي كه داريد استحضار.معلمان علمي سطح ارتقاي به داشتيد اشارهاي *
اعتراضات از برخي چنانچه.باشد آنها معيشتي وضعيت از نميتواندجدا قطعا معلمان
دليل به چند هرشد انجام راستا اين در نيز آنها توسط راهپيمايي و تجمع برپايي و معلمان
ولي است ، دشوار معلمان معيشتي وضعيت به رسيدگي دولت ، بودجه كسري و معلمان زياد تعداد
داريد؟ برنامهاي چه زمينه اين در شما
بايد معلم اطلاعات و ميرود شمار به كاريآنها ضرورت معلمان ، علمي سطح ارتقاي -
تحصيلكرده ، معلم تربيت مراكز در پيش سال كه 20 كسي.باشد بهروز تدريس توانايي لحاظ به
حالي در.دهد ادامه موفق و خوب روش يك عنوان به راهمچنان سالپيش بيست روش است ممكن
مساله نيز انساني نيروي لايحه در.كرد خواهد انتخاب جديدتريرا و بهتر آموزش ، روش با كه
يك نه است علمي محيط يك پرورش و آموزش محيط.است شده پيشبيني معلمان آموزش و بازآموزي
به نيز آموزشها نوع.است اجتنابناپذير معلمان آموزش بنابراين صرفااجرايي ، محيط
توافقهايي نيز رابطه همين در.ميشود تقسيم خدمت ضمن و بلندمدت آموزشهايكوتاهمدت ،
.كند پيدا توسعه آموزشها اين استتا گرفته صورت فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت با
معلمان ، براي تنها نه كرديد ، اشاره آنها به كه تجمعاتي سواي معلمان معيشتي بحث ولي
البته.است روبهرو محدوديتهايي با دولت چون.دارد وجود مردم مختلف اقشار براي بلكه
يكي.داد كاهش را مردم معيشتي دغدغههاي و نگرانيها ميتوان چگونه كه كرد جستوجو بايد
شد ، ترميم اتخاذ امسال كه تصميمي با كه است معلمان ترميمدريافتيهاي راهها ، اين از
يك شاهد معلمان ، حقوق افزايش با داريم انتظار بنابراين.گرفت صورت معلمان حقوق در خوبي
.است كلان نيازهاي معلمان ، نيازهاي از برخي ولي.باشيم معيشتيآنها وضعيت در بهبودي
نسبت معلمان مسكن وام نيز رابطه همين در.است موارد اين از يكي مسكن به آنها نياز مثلا
مسكن قيمت تهران در بويژه شهرها از برخي در البتهاست شده برابر چهار حدود قبل ، سال به
سال نتوانيم شايد البته.هستند روبهرو مسكن نداشتن مشكل با مردم از بسياري و است بالا
كه لحاظسرانهاي به ولي.است محدود بانكي منابع چون افزايشدهيم ، را رقم اين آينده
درمان بخش به هزينهها از بخش يك همچنين.داشتهايم خوبي رشد است ، گرفته مسكنتعلق وام
و گرفت تعلق مكمل بيمه تومان ميليون يك خانواده هر ازاي به پارسال.مييابد اختصاص
درمانها از برخي بيمه البته.است يافته افزايش تومان ميليون به 5/1 رقم اين امسال
نظرم به.نبود مكمل بيمه مشمول پارسال كه زايمان مثلابيمه است ، شده اضافه امسال
ميتوانيم آيا كه اين ولي.است بوده مناسب شده ، برداشته دولت بضاعت حد در كه قدمهايي
دولت كارمندان ساير براي كه همچنان.نميتوانيم كه است روشن بدهيم ، پاسخ نيازها همه به
.كرد رفع را آنها مشكلات همه وان_نميت و دارد وجود مشكلاتي چنين نيز
بتوانيم اگرهستيم پرورش و آموزش هزينههاي كاهش براي راههايي دنبال البته
ما اختيار در بيشتري منافع كنيم ، كم را پرورش و آموزش هزينههاي
.داشت خواهد پرورش و آموزش كيفيت ارتقاي بر مثبتي تاثير قطعا كه ميگيرد قرار
كادر و مربيان معلمان ، يعني پرورش و آموزش همكاران به مساله اين از بخشي البته
هزينههاي كاهش راههاي تا كرده پيدا ماموريت تيم يك حاضر حال در.برميگردد آموزشي
.كند بررسي را پرورش و آموزش
طور به مسائل همه بايد پرورش و آموزش در.ميكنم مطرح را معلمان مساله دوباره *
كه است طبيعي باشد ، روبهرو معيشتي مسائل با معلمي وقتيشود ديده سيستماتيك و پيوسته
شايد.برميگردانم آموزشابتدايي به را مساله اين.ميگذارد تاثير او كاركرد بر
اين در چون.باشد ابتدايي دوره دانشآموزان ميان در تحصيلي دوره حساسترين و مهمترين
.بود اميدوار خوب شهروند يك تربيت براي ميتوان و ميگيرد شكل كودك شخصيت كه است دوره
ميان ساده مقايسه يك ولي.دارد نياز معلمان و مربيان بهترين به دوره اين كه است طبيعي
ساير با دوره اين بين حتي و متوسطه و راهنمايي با ابتدايي دوره در معلمان وضعيت
معلمان امتيازات و حقالتدريس كار ، ساعت در زيادي تفاوت كه ميبينيم نهادها و سازمانها
معلماني اكثر خاطر همين بهدارد وجود بخشها كارمندانساير و مقاطع ساير با ابتدايي
راهنمايي دوره در ابتدايي ، دوره در تدريس جاي ميدهندبه ترجيح دارند بالاتري تحصيلات كه
هم خصوصي تدريس به بيكاري ساعات در ميتوانند كه اين بويژه.كنند متوسطهتدريس و
چيست؟ تفاوتها اين دليل.بپردازند
بيشتري حقوق از متوسطه و راهنمايي دوره معلم با مساوي شرايط در ابتدايي دوره معلم -
معلمان از بيشتر درصد ابتدايي 20 دوره معلمان شغل فوقالعاده كه اين ضمن.است برخوردار
البته.شود ابتدايي معلمان به بيشتري توجه كه است شده تلاش بنابراين.است ديگر دورههاي
پرداخت حاضر حال در كه رقمهايي بود شما صحبتهاي در كه حساسيتهايي همان دليل به
كه نكاتي ولي.نيست كافي تهران شهر در بيدغدغه و آرام خوب ، زندگي يك براي ميشود ،
.است كم كرديد اشاره
دارد ادامه
اميرشاهي سيدافشين:گفتوگو
|