صفحه اول روزنامه هاي جهان
• كريستين ساينس مانيتور به رغم بحران عراق، حضور آمريكا در كابل افزايش مي يابد • الحيات عبدالله گل و اردوغان بر سر مسئله عراق اختلاف دارند
brown.gif
HAMSHAHRI
No .2985,FRI.Feb.21,2003
جمعه ۲ اسفند ۱۳۸۱
سال يازدهم - شماره ۲۹۸۵
صفحه اول روزنامه هاي جهان
• نيويورك تايمز آمريكا به معامله با تركيه در جنگ با عراق خوشبين است • هاآرتص ايران آخرين ۵ يهودي متهم به جاسوسي براي اسرائيل را آزاد كرد
000450.jpg
نگاه جهان
كريستين ساينس مانيتور
ساعات شرعي

اذان ظهر: ساعت۲۱و۱۸
اذان مغرب: ساعت ۸۱ و۱۰ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و۱۳
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۴۵

بازي بوش با احساسات مذهبي آمريكايي ها
000453.jpg

جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا از جمله روساي جمهور آمريكاست كه وانمود مي كند بسيار مذهبي و مسيحي سفت و سخت است. به گزارش شبكه ۵ تلويزيون فرانسه، بوش به خبرنگاران گفته است: هر روز انجيل مي خواند و جلسات در كاخ سفيد با دعا آغاز مي شود با اين حال تقواي بوش در ده ماه اخير رنگ و بويي جنگ طلبانه به خود گرفته است. جورج بوش در سخنراني هاي ماه هاي گذشته همواره به خداوند اشاره مي كند و در سخنراني خود در ايالت تنسي در برابر مسيحيان درباره عراق بارها به آرمان هاي الهي اشاره كرد و گفت ما موظف به دفاع از كشور خود هستيم و جهان را به سوي صلح سوق مي دهيم. آزادي نعمتي الهي براي هر انسان در جهان است.
بسياري از ناظران معتقدند بوش با قرار دادن اولويت هاي سياسي خود در بين عقايد مذهبي مي كوشد افكار عمومي را به سياست هاي خود متقاعد سازد.
وي پس از وقايع ۱۱ سپتامبر اين گونه وانمود مي كند كه ماموريتي الهي براي دفاع از آمريكا دارد. كن واينشتين معاون موسسه هودسون گفت به گفته نزديكان رئيس جمهور بوش در روزهاي پس از يازدهم سپتامبر به نقش خود پي برد و وي عقيده دارد براي ورود به كاخ سفيد از جانب خداوند انتخاب شده است و به عنوان رئيس جمهور ماموريتي الهي دارد. اين گزارش حاكي است تقواي بوش گفت وگو را براي افرادي كه با وي هم عقيده نيستند دشوار مي سازد.
در آمريكا برخي از اين سوء استفاده از مذهب در سياست اظهار نگراني كرده اند چرا كه اين روش ممكن است به روساي جمهوري بعدي سرايت كند. واينشتين افزود: در برخي محافل به ويژه در ميان مسيحيان باتيست جنوب آمريكا و انجيلي ها همواره آشكارا از اعتقاد و ايمان خود صحبت مي كرده اند. اما درون دولت كسي از مذهب و اعتقاد خود حرفي نمي زد. اين گزارش حاكي است بوش در اين اعتقاد خود بسيار گزينشي عمل مي كند و تقاضاهاي مسئولان مذهبي را كه با جنگ مخالفت مي كنند ناديده مي گيرد. راديو رسمي واتيكان نيز جنگ صليبي آمريكا را محكوم كرد و آشكارا عليه جنگ موضع گرفت. در فرانسه نيز مسيحيان براي صلح بسيج شده اند.

پيشنهاد جديد اسرائيل براي طرح صلح خاورميانه

روزنامه اسرائيلي هاآرتص نوشت اسرائيل مي خواهد در نقشه مسيري كه كميته چهارجانبه صلح خاورميانه به منظور پايان دادن به مناقشه اسرائيل و فلسطين پيشنهاد كرده است تغييرات زيادي بدهد. آريل شارون چند ماه پيش با اين طرح موافقت كرد و گفت مي خواهد پيش از ارائه آن به كابينه جديد تغييرات اساسي در آن ايجاد كند. اين طرح را كميته چهارجانبه خاورميانه متشكل از آمريكا، روسيه، اتحاديه اروپا و سازمان ملل متحد تهيه كرده است. در اين طرح موسوم به نقشه مسير تشكيل يك دولت مستقل فلسطيني تا سال ۲۰۰۵ در كنار اسرائيل پيش بيني شده است. تغييرات مورد نظر را گروهي متشكل از وزراي دفاع و امور خارجه اسرائيل و نمايندگان ارتش سرويس امنيت داخلي شين بت به رياست رئيس كابينه آريل شارون تدوين كرده اند.
به نوشته هاآرتص مهمترين تغييرات پيش بيني شده شامل موارد زير است: تشكيل رهبري جديد فلسطين پيش شرطي خواهد بود براي هرگونه توافق براي ايجاد يك حكومت مستقل فلسطيني. وظايف نخست وزير آتي فلسطين بايد به روشني تبيين شود. مقامات فلسطيني بايد در بيانيه اي از حق بازگشت پناهندگان اولين جنگ اسرائيل با اعراب در سال ۱۹۴۸ چشم پوشي كند. حاكميت فلسطينيان در طول مدت كار دولت موقت بايد بسيار محدود شود. همچنين پليس دولت آتي فلسطين بايد تنها به سلاح هاي سبك مجهز شود و به نوعي غيرنظامي باشد. مرزها و حريم هوايي كشور مستقل فلسطين بايد تحت كنترل اسرائيل باشد و اين كشور حق ندارد با كشورهاي دشمن اسرائيل پيمان اتحاد امضا كند. خواسته هاي امنيتي اسرائيل براي برقراري آتش بس نيز بايد با خواسته جورج تنت رئيس سازمان سيا و خواسته هاي آنتوني زيني فرستاده ويژه آمريكا در خاورميانه هماهنگي داشته باشد.

موج تازه بازداشت جوانان باسك

دولت اسپانيا به بهانه مبارزه با تروريسم، طي سه روز گذشته ده ها تن از جوانان و نوجوانان منطقه باسك اين كشور را بازداشت كرد.
بازداشت شدگان كه بسياري از آنها را افرادي بين ۱۶ تا ۲۲ سال تشكيل مي دهند، متهم به عضويت يا همكاري با سازمان جدايي طلب باسك (اتا) شده اند.
موج دستگيري ها به دنبال ترور يك مامور پليس اسپانيا در شهر آندواين از توابع باسك صورت مي گيرد.
دستور بازداشت و زنداني شدن اين افراد را يك قاضي سرشناس اسپانيايي ويژه مبارزه با تروريسم به نام بالتازار گارسون صادر كرده است. اين قاضي اسپانيايي تاكنون در سركوب اعضاي سازمان جدايي طلب باسك يك نقش كليدي را ايفا كرده است. پليس اسپانيا در يورش به منازل مختلف در منطقه باسك، روز سه شنبه ۸ نفر، روز چهارشنبه ۱۴ نفر و صبح روز پنج شنبه ۸ تن ديگر را بازداشت كرد.
افرادي كه امروز بازداشت شدند، دست اندركاران يك روزنامه باسكي به نام «ائوسكالدونون اگونكاريا» هستند و مدير مسئول آن نيز در بين دستگيرشدگان قرار دارد. دفاتر اين روزنامه در شهر بيلبائو و منازل مسكوني بازداشت شدگان از سوي ماموران پليس بازرسي شده است. معاون مدير مسئول اين روزنامه هرگونه اتهامي را در مورد ارتباط كاركنان آن با سازمان اتا رد كرده است.
دولت اسپانيا طي دو سال گذشته مبارزه عليه سازمان اتا را تشديد كرده و در اين راه نيز موفق به وارد آوردن ضربات سنگيني به پيكره نظامي و سياسي اين تشيكلات شده است. متوقف شدن روند بمب گذاري هاي سازمان اتا در اسپانيا و كاهش سوءقصدها در اين كشور از موثر بودن روند برخورد پليسي و قضايي با اين سازمان حكايت مي كند. اين در حالي است كه بيش از ۵ هزار و ۵۰۰ مامور محافظ از مقامات مسئول در منطقه باسك اسپانيا حفاظت مي كنند.

واكنش هماهنگ رسانه هاي انگليسي زبان
تبليغات آمريكا عليه ژاك شيراك
000456.jpg

به اعتقاد برخي از تحليلگران مخالفت شيراك با جنگ عليه عراق نه به خاطر صلح طلبي فرانسويان بلكه به دليل هراس از افشاي روابط ديرينه اش با صدام و از دست رفتن معاملات پر سود تجاري با عراق است
با توجه به شدت گرفتن اختلافات بين اروپا و آمريكا بر سر جنگ با عراق و موضع گيري هاي اخير ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه در اين مورد، تحركاتي از سوي جبهه طرفدار آمريكا و جنگ با عراق عليه فرانسه و به خصوص شخص شيراك آغاز شده است.
روزنامه سان، از روزنامه هاي پرشمارگان چاپ انگلستان، صفحه اول يكي از شماره هاي خود را كاملا به مقاله اي تحت عنوان «شيراك يك كرم است» به زبان فرانسه اختصاص داده است. در اين مقاله آمده است: «مردم انگلستان معتقدند كه برخورد متكبرانه آقاي شيراك در عرصه بين المللي صرفا با هدف جلوه دادن كشورش بزرگتر از آنچه واقعا هست، انجام مي شود. »
اين مقاله در ادامه مي افزايد: «ما انگليسي ها فكر مي كنيم كه فرانسوي ها كمك هاي ملل ديگر، به خصوص آمريكا و انگلستان را به آنها در دو جنگ جهاني فراموش كرده اند. »
در پايان مقاله روزنامه سان از فرانسوي ها مي پرسد: «به نام ده ميليون خواننده خود از شما مي پرسيم: آيا از داشتن چنين رئيس جمهوري شرمنده نيستيد؟»
از سوي ديگر سايت اينترنتي استراتفور به روابط دوستي ديرينه بين صدام و شيراك پرداخته و علت مخالفت شديد شيراك با جنگ عليه عراق را ترس از اين عنوان كرده كه ممكن است معلوم شود كه وي ـ منظور شخص شيراك است، نه فرانسه  ـ چقدر به صدام حسين در دستيابي به سلاح هاي كشتارجمعي كمك كرده است. اين سايت به اين نكته اشاره مي كند كه راكتور هسته اي عراق كه در سال ۱۹۸۱ توسط اسرائيل بمباران شد، به كمك فرانسه ساخته شده است و در سال ۱۹۸۶ شيراك طي نامه اي به صدام قول داده است كه در بازسازي اين راكتور به عراق كمك خواهد كرد. استراتفور پيشينه دوستي صدام و شيراك را به سال ۱۹۶۴ باز مي گرداند، زماني كه شيراك به بغداد سفر كرد و با مرد شماره ۲ عراق در آن زمان، يعني صدام حسين معاون رئيس جمهور، ملاقات نمود. طي اين ملاقات مهمترين موضوع گفت وگوهاي آنان خريد يك نيروگاه هسته اي توسط عراق بود. پس از اين ديدار عراق يك راكتور هسته اي ۶۰ مگاواتي را از فرانسه خريداري كرد و شيراك صدام را «دوست نزديك و شخصي خود» خواند.
در ضمن بغداد يك راكتور تحقيقاتي يك مگاواتي از فرانسه خريداري نمود و فرانسه موافقت كرد ۶۰۰ نفر از تكنسين ها و دانشمندان هسته اي عراق را آموزش دهد. به علاوه فرانسه موافقت كرد سلاح هايي را به ارزش ۵/۱ ميليارد دلار به عراق بفروشد و در عوض يك قرارداد سودآور نفتي با عراق منعقد كند. در سال ،۱۹۸۶ هفته نامه گاردين منچستر از شيراك نقل مي كند كه وي واقعا به صدام حسين علاقه مند است.
نكته جالب اين جاست كه اين قرارداد هيچ ربطي به دولت فرانسه نداشته است. والري ژيسكاردستن، رئيس جمهور اسبق فرانسه در سال ۱۹۹۴ دقيقا اين مطلب را عنوان كرده است. وقتي وي از اين قرارداد مطلع شد آن را به حالت تعليق درآورد. از ديگر نكاتي كه در مطبوعات و رسانه هاي مختلف به آن اشاره شد، اين است كه عراق شريك شماره يك تجاري فرانسه در زمينه نفت و تسليحات محسوب مي شود.
به اعتقاد برخي از تحليلگران مخالفت شيراك با جنگ عليه عراق نه به خاطر صلح طلبي فرانسويان بلكه به دليل هراس از افشاي روابط ديرينه اش با صدام و از دست رفتن معاملات پر سود تجاري با عراق است.

فرمانده نيروي هوايي پاكستان كشته شد

فرمانده نيروي هوايي پاكستان كه براي بازديد از يك پايگاه هوايي اين كشور در ايالت سرحد عازم شهر كوهات بود، در يك حادثه هوايي كشته شد. براساس گزارش هاي دريافتي از ايالت سرحد، هواپيماي حامل سپهبد هوايي «مصحف علي مير» فرمانده نيروي هوايي و ۱۶ تن ديگر از افسران ارشد اين نيرو صبح پنج شنبه در منطقه كوهستاني «تولنج» در ۳۵ كيلومتري شهر كوهات دچار سانحه شد و سقوط كرد. منابع رسمي پاكستان اعلام كردند: لاشه هواپيما كه از نوع فوكر و متعلق به نيروي هوايي پاكستان بوده، پيدا شده است و كارشناسان سرگرم بررسي آن هستند. در جريان سقوط اين هواپيما علاوه بر مقامات نيروي هوايي پاكستان كليه خدمه هواپيما نيز كه احتمالا پنج نفر بوده اند، جان باخته اند. ارتشبد پرويز مشرف رئيس جمهوري و ميرظفرالله خان جمالي نخست وزير پاكستان با انتشار پيام هاي جداگانه، از اين حادثه ابراز تاسف كردند. سپهبد هوايي «مصحف علي مير» در آبان ماه ۱۳۶۹ به فرماندهي نيروي هوايي پاكستان منصوب شده بود. در همين حال بلافاصله پس از كشته شدن فرمانده نيروي هوايي پاكستان، ارتشبد مشرف طي حكمي سپهبد هوايي سيد قيصر حسين را به فرماندهي نيروي هوايي اين كشور منصوب كرد.

يادداشت
مصالحه اي براي كاهش اختلافات

اجلاس سران اتحاديه اروپا در بروكسل در حالي پايان يافت كه آنان به دشواري موفق به صدور بيانيه پاياني در خصوص بحران عراق شدند. قبل از نشست سران اتحاديه، وزراي خارجه ساعت ها وقت خود را صرف دستيابي به يك چارچوب مشترك و مقدماتي براي اين جلسه كرده بودند. يوشكا فيشر وزير خارجه آلمان بعد از جلسه مقدماتي وزراي خارجه اتحاديه اظهار داشت كه اعضا به يك توافق حداقل رسيده اند اما اختلاف نظرها همچنان وجود دارد. هفته ها قبل به دنبال اختلافات آشكاري كه در مورد چگونگي حل بحران عراق در اتحاديه اروپا به وجود آمده بود و اصرار طرفين براي تأمين خواسته خود موجوديت اتحاديه و نهادهاي مرتبط با آن را زير سوال برده بود. زماني كه درخواست حمايت ناتو از تركيه با مخالفت فرانسه، آلمان و بلژيك روبه رو شد با توجه به نقش تأثيرگذار آن بر اتحاديه اروپا بسياري از صاحبنظران تنها راه برون رفت از بن بست كنوني را مصالحه براي يك راه حل بينابين مي دانستند. بدون شك توافقي كه پس از يك هفته كشمكش در ناتو براي حمايت ناتو از تركيه انجام گرفت مقدمه همان مصالحه اي بود كه در پايان نشست سران اتحاديه اروپا به دست آمد.
محور حامي حل مسالمت آميز بحران عراق به رهبري فرانسه و آلمان در اتحاديه اروپا امتيازي كه در ناتو داد روز بعد معادل آن را در جلسه سران از محور بريتانيا كه از حاميان سرسخت اقدام نظامي است گرفت. اين توافق كه هر دو طرف را در مقطع كنوني خشنود كرده است براي چند هفته مي تواند تأثير تعيين كننده اي بر بحران عراق داشته باشد. هرچند كه شايد بتوان اظهار نمود كه توافق در ناتو با توجه به عملياتي بودن آن عيني تر بوده است و توافقي كه سران اتحاديه در پايان نشست خود امضا نمودند بيشتر حول يك تعهد اخلاقي دور مي زند كه در مراحل بعدي مي تواند نقض شود.
رهبران اتحاديه اروپايي با صدور بيانيه اي كه در پايان اجلاس خود انتشار دادند ضمن درخواست از عراق براي همكاري فعالانه تر و استفاده از آخرين فرصت ها بر لزوم حل مسالمت آميز بحران كنوني تأكيد نمودند. در قسمتي از اين بيانيه از عراق خواسته شده تا به قطعنامه هاي سازمان ملل گردن نهد چرا كه بازرسان تا ابد و براي هميشه نمي توانند در اين كشور بمانند. چنين تأكيدي براي ترغيب عراق به همكاري فعالانه تر و اخطار به آنان كه اين مسئله را يك بازي نپندارند كه بتوان براي مدت طولاني آن را ادامه داد، بوده است. اما بارزترين نمود بيانيه در آن جاست كه به صراحت مي گويد: جنگ اجتناب ناپذير نيست و مي توان از آن دوري جست. آنان همچنان بر ادامه كار بازرسان و نقش سازمان ملل براي حل مسالمت بحران تأكيد دوباره اي مي كنند. مطمئنا اين وجه بيانيه نيز همسو با نگرش جامعه جهاني و اكثريت اعضاي شوراي امنيت براي اجتناب از جنگ خواهد بود. شايد حضور كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد در اجلاس سران اتحاديه اروپا و سخنان او در اين اجلاس را بتوان روح مصالحه موجود كه در بيانيه پاياني منعكس شده دانست. دبير كل سازمان ملل در سخنراني خود مقابل اين رهبران به صراحت گفت كه تصميم درباره اطاعت عراق از قطعنامه ۱۴۴۱ سازمان ملل به عهده شوراي امنيت است و در قطعنامه هيچ گونه ضرب الاجلي مشخص نشده است. كوفي عنان با اظهار اينكه در شرايط كنوني بازرسي ها ادامه مي يابد تأكيد نمود چنانچه اين شورا موفق به حل موضوع شود بر مشروعيت خود افزوده است. او همچنين از عراق خواست كه به طور فعالانه و فورا خلع سلاح شود چرا كه اگر شوراي امنيت به اين نتيجه برسد كه وقت خود را تلف مي كند ممكن است به اين بازرسي ها پايان دهد.
اظهارنظرهاي مقامات اروپايي كه بلافاصله بعد از پايان اجلاس سران انجام گرفت نشان داد كه بيانيه منتشر شده يك توافق مقطعي و كوتاه مدت مي باشد كه با توجه به شرايط خاص كنوني اتخاذ شده است. مسلما اين مصالحه هرچند كه اصرار شد تا به عنوان رويه واحد اتحاديه اروپا معرفي گردد اما براي اعضا نمي تواند الزام آور باشد چرا كه منوط به هيچ منشور حقوقي خاص اتحاديه اروپا نشده است.
با تمام اين اوصاف اصل اين توافق و مصالحه از دو جهت مي تواند مثبت تلقي شده و به نفع حل مسالمت آميز بحران عراق به حساب آيد. يكي به دليل آنكه منعكس كننده خواست اكثريت اعضا و افكار عمومي درون اتحاديه است كه قبلا طي تظاهرات سراسري پانزدهم فوريه تبلور اجتماعي خود را نشان داده بود. ديگر اينكه حداقل براي كوتاه مدت مسئوليت نقض آن را متوجه اعضايي خواهد نمود كه مستعد پذيرش و حمايت از اقدام نظامي هستند و به تبع همين مسئله فشار افكار عمومي داخلي و انزواي منطقه اي را براي آنان در پي خواهد داشت. چرا كه روح بيانيه در مجموع پذيرش فرآيند حل مسالمت آميز بحران و تداوم كار بازرسان بوده است. بيانيه بروكسل از يك زاويه ديگر نيز داراي اهميت تلقي مي شود و آن اينكه با رد پاراگراف پيشنهادي توني بلر در خصوص استفاده از زور چنين گزينه اي در بيانيه لحاظ نشد. اين موضوع مويد اين است كه اكثريت در اتحاديه اروپا ضرورت استفاده از زور و اقدام نظامي را در شرايط كنوني نمي پذيرند. چنانچه به عكس توني بلر كه در پايان اجلاس اظهار نمود عراق بايد بداند كه اين آخرين فرصت براي خلع سلاح داوطلبانه است و در صورت عدم تمكين بايد با زور خلع سلاح شود شيراك و شرودر به صراحت استفاده از زور را در شرايط كنوني رد نمودند.

اخبار كوتاه

مبارك: مصر جايي براي تبعيديان ندارد
حسني مبارك رئيس جمهوري مصر با رد امكان پذيرش صدام حسين براي اقامت در اين كشور گفت كه مصر جايي براي تبعيديان ندارد. وي در گفت وگو با تلويزيون آلمان افزود، من فكر نمي كنم كه صدام قصد داشته باشد به تبعيد برود. مبارك كه براي ديدار با مقام هاي آلماني به برلين سفر كرده بود، اظهار داشت فكر مي كنم كه تبعيد براي صدام بسيار سخت است. به گفته رئيس جمهوري مصر، چنانچه صدام قصد تبعيد رفتن را داشته باشد گروه زيادي كه در اطراف وي هستند، اجازه نمي دهند تا صدام به تبعيد برود. اين مقام مصري با بيان اين كه چنانچه صدام به سياست فعلي خود ادامه دهد منطقه گرفتار يك فاجعه خواهد شد، در صورت انعطاف پذيري عراق و همكاري با بازرسان سلاح، احتمالا جنگي بروز نخواهد كرد.

نامه جديد سليمان ابوغيث
با گذشت چند روز از پخش نوارهاي صوتي بن لادن و انتشار نامه اي از ايمن الظواهري مرد شماره ۲ القاعده سليمان ابوغيث سخنگوي سازمان القاعده با اشاره به بحران عراق قتل يهوديان و صليبي ها را جايز دانست. به نوشته شماره امروز روزنامه الحيات سليمان ابوغيث در نامه جديد خود كه در پايگاه اينترنتي منتدي الجهاد منتشر شد با اشاره به بحران عراق گفت: ما در آستانه آغاز جنگي ويرانگر قرار داريم كه نه تنها جسم و روح ما را تكه تكه خواهد كرد بلكه جنگي است كه براي لكه دار كردن آبرو، سلب اختيارات غارت ثروت ها و تغيير چهره جهان اسلام متناسب با مصلحت و منفعت يهوديان و صليبيان است. ابوغيث در نامه خود آورده است جنگ نزديك است به گونه اي كه فرصتي براي فكر كردن نيست و مجالي براي انتخاب گزينه ها و اتخاذ تصميمات قطعي يا مشورت وجود ندارد پس اقدام مطلوب چيست. آنچه امروز واجب است و هيچ چيز نمي تواند جايگزين آن شود مقابله با دشمن مشترك يعني يهوديان و صليبيان است كه هيچ كس در كافر بودن و عداوت آنان عليه مسلمانان شكي ندارد.

نظاميان تركيه در قطر
دوازده تن از افسران رابط ارتش تركيه در پايگاه العديد قطر حضور دارند. روزنامه البيان نوشت دوازده تن از افسران رابط ارتش تركيه هم اكنون در پايگاه نظامي آمريكايي العديد قطر كه مقر اصلي فرماندهي عمليات نظامي ارتش آمريكا بر ضدعراق است حضور دارند و مشغول همكاري با نظاميان آمريكايي مستقر در اين پايگاه هستند. اين روزنامه در ادامه نوشت اين افسران ترك نزديك به يك ماه قبل به طور كاملا محرمانه به اين پايگاه منتقل شده اند و انتقال آنان با زمان انتقال بيش از هزار تن از افسران آمريكايي از ستاد فرماندهي مركزي آمريكا در فلوريدا به قطر مقارن بود و هم اكنون همگي آنان زير نظر ژنرال تامي فرانكس مشغول فعاليت هستند.

احتمال حمايت پاكستان از جنگ عراق
فيصل صالح حيات وزير كشور پاكستان امروز اعلام كرد اسلام آباد احتمال حمايت اين كشور را از قطعنامه جديد شوراي امنيت كه در آن مجوز توسل به زور بر ضد عراق صادر شده باشد، رد نمي كند.فيصل صالح حيات وزير كشور پاكستان در حاشيه سمينار مبارزه با قاچاق انسان در اسلام آباد با بيان اين مطلب به خبرنگاران گفت ما منتظر خواهيم ماند تا ببينيم چه نوع قطعنامه اي پيشنهاد خواهد شد و محتواي آنچه خواهد بود و آيا در آن اهداف سازمان ملل متحد و نيز سازمان كنفرانس اسلامي اعاده شده است يا خير. وي تاكيد كرد من نمي توانم در شرايط فعلي احتمال دادن راي مثبت يا منفي پاكستان را به قطعنامه جديد منتفي بدانم.

صفحه اول روزنامه هاي جهان

• كريستين ساينس مانيتور
به رغم بحران عراق، حضور آمريكا در كابل افزايش مي يابد
• الحيات عبدالله گل و اردوغان بر سر مسئله عراق اختلاف دارند
• نيويورك تايمز
آمريكا به معامله با تركيه در جنگ با عراق خوشبين است
• هاآرتص ايران آخرين ۵ يهودي متهم به جاسوسي براي اسرائيل را آزاد كرد

ساعات شرعي

اذان ظهر: ساعت۲۱و۱۸ـ اذان مغرب: ساعت ۸۱ و۱۰ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و۱۳ـ طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۴۵

موج تازه بازداشت جوانان باسك

دولت اسپانيا به بهانه مبارزه با تروريسم، طي سه روز گذشته ده ها تن از جوانان و نوجوانان منطقه باسك اين كشور را بازداشت كرد.
بازداشت شدگان كه بسياري از آنها را افرادي بين ۱۶ تا ۲۲ سال تشكيل مي دهند، متهم به عضويت يا همكاري با سازمان جدايي طلب باسك (اتا) شده اند.
موج دستگيري ها به دنبال ترور يك مامور پليس اسپانيا در شهر آندواين از توابع باسك صورت مي گيرد.
دستور بازداشت و زنداني شدن اين افراد را يك قاضي سرشناس اسپانيايي ويژه مبارزه با تروريسم به نام بالتازار گارسون صادر كرده است. اين قاضي اسپانيايي تاكنون در سركوب اعضاي سازمان جدايي طلب باسك يك نقش كليدي را ايفا كرده است. پليس اسپانيا در يورش به منازل مختلف در منطقه باسك، روز سه شنبه ۸ نفر، روز چهارشنبه ۱۴ نفر و صبح روز پنج شنبه ۸ تن ديگر را بازداشت كرد.
افرادي كه امروز بازداشت شدند، دست اندركاران يك روزنامه باسكي به نام «ائوسكالدونون اگونكاريا» هستند و مدير مسئول آن نيز در بين دستگيرشدگان قرار دارد. دفاتر اين روزنامه در شهر بيلبائو و منازل مسكوني بازداشت شدگان از سوي ماموران پليس بازرسي شده است. معاون مدير مسئول اين روزنامه هرگونه اتهامي را در مورد ارتباط كاركنان آن با سازمان اتا رد كرده است.
دولت اسپانيا طي دو سال گذشته مبارزه عليه سازمان اتا را تشديد كرده و در اين راه نيز موفق به وارد آوردن ضربات سنگيني به پيكره نظامي و سياسي اين تشيكلات شده است. متوقف شدن روند بمب گذاري هاي سازمان اتا در اسپانيا و كاهش سوءقصدها در اين كشور از موثر بودن روند برخورد پليسي و قضايي با اين سازمان حكايت مي كند. اين در حالي است كه بيش از ۵ هزار و ۵۰۰ مامور محافظ از مقامات مسئول در منطقه باسك اسپانيا حفاظت مي كنند.

بازي بوش با احساسات مذهبي آمريكايي ها

جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا از جمله روساي جمهور آمريكاست كه وانمود مي كند بسيار مذهبي و مسيحي سفت و سخت است. به گزارش شبكه ۵ تلويزيون فرانسه، بوش به خبرنگاران گفته است: هر روز انجيل مي خواند و جلسات در كاخ سفيد با دعا آغاز مي شود با اين حال تقواي بوش در ده ماه اخير رنگ و بويي جنگ طلبانه به خود گرفته است. جورج بوش در سخنراني هاي ماه هاي گذشته همواره به خداوند اشاره مي كند و در سخنراني خود در ايالت تنسي در برابر مسيحيان درباره عراق بارها به آرمان هاي الهي اشاره كرد و گفت ما موظف به دفاع از كشور خود هستيم و جهان را به سوي صلح سوق مي دهيم. آزادي نعمتي الهي براي هر انسان در جهان است.
بسياري از ناظران معتقدند بوش با قرار دادن اولويت هاي سياسي خود در بين عقايد مذهبي مي كوشد افكار عمومي را به سياست هاي خود متقاعد سازد.
وي پس از وقايع ۱۱ سپتامبر اين گونه وانمود مي كند كه ماموريتي الهي براي دفاع از آمريكا دارد. كن واينشتين معاون موسسه هودسون گفت به گفته نزديكان رئيس جمهور بوش در روزهاي پس از يازدهم سپتامبر به نقش خود پي برد و وي عقيده دارد براي ورود به كاخ سفيد از جانب خداوند انتخاب شده است و به عنوان رئيس جمهور ماموريتي الهي دارد. اين گزارش حاكي است تقواي بوش گفت وگو را براي افرادي كه با وي هم عقيده نيستند دشوار مي سازد.
در آمريكا برخي از اين سوء استفاده از مذهب در سياست اظهار نگراني كرده اند چرا كه اين روش ممكن است به روساي جمهوري بعدي سرايت كند. واينشتين افزود: در برخي محافل به ويژه در ميان مسيحيان باتيست جنوب آمريكا و انجيلي ها همواره آشكارا از اعتقاد و ايمان خود صحبت مي كرده اند. اما درون دولت كسي از مذهب و اعتقاد خود حرفي نمي زد. اين گزارش حاكي است بوش در اين اعتقاد خود بسيار گزينشي عمل مي كند و تقاضاهاي مسئولان مذهبي را كه با جنگ مخالفت مي كنند ناديده مي گيرد. راديو رسمي واتيكان نيز جنگ صليبي آمريكا را محكوم كرد و آشكارا عليه جنگ موضع گرفت. در فرانسه نيز مسيحيان براي صلح بسيج شده اند.

واكنش هماهنگ رسانه هاي انگليسي زبان
تبليغات آمريكا عليه ژاك شيراك
به اعتقاد برخي از تحليلگران مخالفت شيراك با جنگ عليه عراق نه به خاطر صلح طلبي فرانسويان بلكه به دليل هراس از افشاي روابط ديرينه اش با صدام و از دست رفتن معاملات پر سود تجاري با عراق است

با توجه به شدت گرفتن اختلافات بين اروپا و آمريكا بر سر جنگ با عراق و موضع گيري هاي اخير ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه در اين مورد، تحركاتي از سوي جبهه طرفدار آمريكا و جنگ با عراق عليه فرانسه و به خصوص شخص شيراك آغاز شده است.
روزنامه سان، از روزنامه هاي پرشمارگان چاپ انگلستان، صفحه اول يكي از شماره هاي خود را كاملا به مقاله اي تحت عنوان «شيراك يك كرم است» به زبان فرانسه اختصاص داده است. در اين مقاله آمده است: «مردم انگلستان معتقدند كه برخورد متكبرانه آقاي شيراك در عرصه بين المللي صرفا با هدف جلوه دادن كشورش بزرگتر از آنچه واقعا هست، انجام مي شود. »
اين مقاله در ادامه مي افزايد: «ما انگليسي ها فكر مي كنيم كه فرانسوي ها كمك هاي ملل ديگر، به خصوص آمريكا و انگلستان را به آنها در دو جنگ جهاني فراموش كرده اند. »
در پايان مقاله روزنامه سان از فرانسوي ها مي پرسد: «به نام ده ميليون خواننده خود از شما مي پرسيم: آيا از داشتن چنين رئيس جمهوري شرمنده نيستيد؟»
از سوي ديگر سايت اينترنتي استراتفور به روابط دوستي ديرينه بين صدام و شيراك پرداخته و علت مخالفت شديد شيراك با جنگ عليه عراق را ترس از اين عنوان كرده كه ممكن است معلوم شود كه وي ـ منظور شخص شيراك است، نه فرانسه  ـ چقدر به صدام حسين در دستيابي به سلاح هاي كشتارجمعي كمك كرده است. اين سايت به اين نكته اشاره مي كند كه راكتور هسته اي عراق كه در سال ۱۹۸۱ توسط اسرائيل بمباران شد، به كمك فرانسه ساخته شده است و در سال ۱۹۸۶ شيراك طي نامه اي به صدام قول داده است كه در بازسازي اين راكتور به عراق كمك خواهد كرد. استراتفور پيشينه دوستي صدام و شيراك را به سال ۱۹۶۴ باز مي گرداند، زماني كه شيراك به بغداد سفر كرد و با مرد شماره ۲ عراق در آن زمان، يعني صدام حسين معاون رئيس جمهور، ملاقات نمود. طي اين ملاقات مهمترين موضوع گفت وگوهاي آنان خريد يك نيروگاه هسته اي توسط عراق بود. پس از اين ديدار عراق يك راكتور هسته اي ۶۰ مگاواتي را از فرانسه خريداري كرد و شيراك صدام را «دوست نزديك و شخصي خود» خواند.
در ضمن بغداد يك راكتور تحقيقاتي يك مگاواتي از فرانسه خريداري نمود و فرانسه موافقت كرد ۶۰۰ نفر از تكنسين ها و دانشمندان هسته اي عراق را آموزش دهد. به علاوه فرانسه موافقت كرد سلاح هايي را به ارزش ۵/۱ ميليارد دلار به عراق بفروشد و در عوض يك قرارداد سودآور نفتي با عراق منعقد كند. در سال ،۱۹۸۶ هفته نامه گاردين منچستر از شيراك نقل مي كند كه وي واقعا به صدام حسين علاقه مند است.
نكته جالب اين جاست كه اين قرارداد هيچ ربطي به دولت فرانسه نداشته است. والري ژيسكاردستن، رئيس جمهور اسبق فرانسه در سال ۱۹۹۴ دقيقا اين مطلب را عنوان كرده است. وقتي وي از اين قرارداد مطلع شد آن را به حالت تعليق درآورد. از ديگر نكاتي كه در مطبوعات و رسانه هاي مختلف به آن اشاره شد، اين است كه عراق شريك شماره يك تجاري فرانسه در زمينه نفت و تسليحات محسوب مي شود.
به اعتقاد برخي از تحليلگران مخالفت شيراك با جنگ عليه عراق نه به خاطر صلح طلبي فرانسويان بلكه به دليل هراس از افشاي روابط ديرينه اش با صدام و از دست رفتن معاملات پر سود تجاري با عراق است.

پيشنهاد جديد اسرائيل براي طرح صلح خاورميانه

روزنامه اسرائيلي هاآرتص نوشت اسرائيل مي خواهد در نقشه مسيري كه كميته چهارجانبه صلح خاورميانه به منظور پايان دادن به مناقشه اسرائيل و فلسطين پيشنهاد كرده است تغييرات زيادي بدهد. آريل شارون چند ماه پيش با اين طرح موافقت كرد و گفت مي خواهد پيش از ارائه آن به كابينه جديد تغييرات اساسي در آن ايجاد كند. اين طرح را كميته چهارجانبه خاورميانه متشكل از آمريكا، روسيه، اتحاديه اروپا و سازمان ملل متحد تهيه كرده است. در اين طرح موسوم به نقشه مسير تشكيل يك دولت مستقل فلسطيني تا سال ۲۰۰۵ در كنار اسرائيل پيش بيني شده است. تغييرات مورد نظر را گروهي متشكل از وزراي دفاع و امور خارجه اسرائيل و نمايندگان ارتش سرويس امنيت داخلي شين بت به رياست رئيس كابينه آريل شارون تدوين كرده اند.
به نوشته هاآرتص مهمترين تغييرات پيش بيني شده شامل موارد زير است: تشكيل رهبري جديد فلسطين پيش شرطي خواهد بود براي هرگونه توافق براي ايجاد يك حكومت مستقل فلسطيني. وظايف نخست وزير آتي فلسطين بايد به روشني تبيين شود. مقامات فلسطيني بايد در بيانيه اي از حق بازگشت پناهندگان اولين جنگ اسرائيل با اعراب در سال ۱۹۴۸ چشم پوشي كند. حاكميت فلسطينيان در طول مدت كار دولت موقت بايد بسيار محدود شود. همچنين پليس دولت آتي فلسطين بايد تنها به سلاح هاي سبك مجهز شود و به نوعي غيرنظامي باشد. مرزها و حريم هوايي كشور مستقل فلسطين بايد تحت كنترل اسرائيل باشد و اين كشور حق ندارد با كشورهاي دشمن اسرائيل پيمان اتحاد امضا كند. خواسته هاي امنيتي اسرائيل براي برقراري آتش بس نيز بايد با خواسته جورج تنت رئيس سازمان سيا و خواسته هاي آنتوني زيني فرستاده ويژه آمريكا در خاورميانه هماهنگي داشته باشد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران:
اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه : ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
۲۰۵۱۴۷۵-2055666
۲۰۴۹۹۳۰-2048436
تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

صفحه آخر
اقتصاد
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
ايران
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  ايران  |  شهر  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |