جمعه ۲ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۵
پرستارها زيرذره بين كامپيوتر
در واقع در هر موقعيتي هيچ راه حل قطعي براي خطاي بشري وجود ندارد و حتي بهترين سيستم ها نيز پس از اجرا محتاج مراقبت پايدار و طراحي مجدد هستند
000325.jpg
ترجمه: نيلي زماني
محققان دريافتند يك سيستم كامپيوتري جديد كه از باركدها براي مراقبت از درمان بيماران استفاده مي كند، بسيار موفق خواهد بود. اما اين سيستم خالي از مشكلات جديد و جدي براي پرستاراني كه مسئول مراقبت از بيمار هستند نخواهد بود. به گفته اميلي پترسون (E.Patterson) متخصص روش تحقيق در انستيتو ارگونوميك ايالت اوهايو «اين سيستم به طور كلي موفق به نظر مي رسد. در واقع در هر موقعيتي هيچ راه حل قطعي براي خطاي بشري وجود ندارد و حتي بهترين سيستم ها نيز پس از اجرا محتاج مراقبت پايدار و طراحي مجدد هستند. » اداره بهداشت و ترانس (VA) اخيرا سيستم توزيع دارويي موسوم به اجراي باركدي درمان (BCMA) طراحي و از پترسون خواست تا آن را ارزيابي كنند. موضوع اصلي اين است كه آيا باركدها مي توانند متخصصان مراقبت درمان را در تشخيص اينكه يك بيمار داروي صحيح را در زمان و مقدار درست مصرف مي كند، ياري كنند يا نه. پترسون با همكاري مركز ايمني بيمار اين تحقيقات را در سين سيناتي هدايت و نتايج آن را در نشريه اخير ژورنال انجمن انفورماتيك پزشكي آمريكا چاپ كرد. مارتا رندر (M.Render) مدير اين مركز و دانشيار پزشكي داخلي در دانشگاه سين سيناتي و ريچارد كوك (R.Cook) مدير آزمايشگاه تكنولوژي هاي شناخت در دانشگاه شيكاگو از ديگر نويسندگان مقاله بودند. منابع مالي اين تحقيق توسط دپارتمان اداري و ترانس تامين شد. در سيستم BCMA داروخانه هاي بيمارستان با استفاده از باركدها داروها را طبقه بندي مي كنند و بيماران نيز مچ بندهايي مجهز به باركد مي پوشند. پرستاران مچ بند بيمار را بررسي مي كنند و يك كامپيوتر لپ تاپ روي گاري دستي مخصوص حمل دارو نسخه هاي بيمار را نشان مي دهد. پرستار پيش از دادن دارو شيشه يا ظروف ديگر حاوي دارو را با استفاده از دستگاه اسكن مي خواند و BCMA نام آن دارو را در رديف داروهاي تحويل شده ثبت مي كند. اگر پرستار به طور اتفاقي دارو يا مقدار مصرف نادرستي را اسكن كند يا سعي كند دارو را در زمان نادرستي به بيمار بدهد بلافاصله اخطاري در صفحه نمايش كامپيوتر ظاهر مي شود. پترسون فعاليت هاي ۲۶ پرستار در سه بيمارستاني كه داروها با استفاده از BCMA توزيع مي كردند را دنبال كرد. همچنين وي نسخه هاي جديدي كه توسط پزشكان به گزارش پزشكي الكترونيكي بيماران وارد و توسط مسئولان داروخانه طبقه بندي مي شد را مورد بررسي قرار داد. سپس وي براي سنجش عقايد مختلف در مورد اين سيستم با اين افراد و همچنين پرسنل واحد كامپيوتر بيمارستان و مديران بخش پرستاري مصاحبه كرد.
اين تحقيق صرفا خطاهايي را كه توسط BCMA كشف يا از آنها جلوگيري شده بود مورد بررسي قرار نداد اما در عوض بر اثرات متقابل كاربران با سيستم براي يافتن راه هاي بهتر ساختن آن تمركز يافت. امروزه تقريبآ تمام بيمارستان هاي وابسته به VA از نسخه ۲.۰ نرم افزار BCMA استفاده مي كنند. پترسون و همكارانش كمك مي كنند تا نسخه ۳.۰ نرم افزار كه در آن برخي از مشكلات يافت شده در خلال تحقيق حل خواهد شد، ساخته شود. پس از آن نيز پترسون و همكارانش براي ارتقاي سيستم به همكاري شان ادامه خواهند داد. پترسون به بررسي سال ۱۹۹۹ در مورد بيمارستان بريگام و مدرسه پزشكي هاروارد كه براساس آن زماني كه پزشكان ورود دستورات نسخه هاي شان از طريق كامپيوتر را آغاز كردند خطاهاي دارويي ۸۶ درصد كاهش يافت، اشاره كرد. به اعتقاد وي زماني كه سيستم هاي كامپيوتري براي حساب آوردن عوامل انساني بهينه سازي شوند خطاها مي توانند حتي به بيشتر از اين مقدار نيز كاهش يابند.
در بررسي جديد ايالت اوهايو پنج اثر جانبي منفي پيش بيني نشده از مرسوم كردن BCMA در بيمارستان ها كشف شد. گاهي اوقات كامپيوتر به طور خودكار داروها را از فهرست نسخه هاي بيماري حذف مي كند. براي مثال به علت اينكه يك بيمار هنگامي كه فرض شده بود دارو دريافت كرده است و در بخش ديگري از بيمارستان بود نتوانست مقدار معين دارو را به موقع دريافت كند. زماني كه اين بيمار به محل بستري خود بازگشت و پرستار داروهايش را كنترل كرد، BCMA به دليل سپري شدن يك محدوده زماني آن را از قلم انداخته بود و ديگر چيزي نشان نداد. در بيشتر موارد پرستارها نسبت به نحوه توزيع دارو آگاه بودند و از مسئول داروخانه مي خواستند كه دوباره آن را به فهرست نسخه اضافه كند. دراين روش در مقايسه با يك سيستم مبتني بر يادداشت، هماهنگي كمتري بين پزشكان و پرستاران وجود داشت. پزشكان كمتر از معمول دستورات دارويي بيمار را مورد بازبيني قرار دادند چرا كه انجام چنين كاري توسط كامپيوتر BCMA به مراتب دشوارتر و وقت گيرتر از روش قديمي بود كه به سادگي شامل خواندن يادداشت پرستار روي يك جدول پزشكي كاغذي مي شد. اين يعني كاهش آگاهي پزشكان و پرستاران نسبت به اينكه آيا داروي بيماري بايد تغيير كند يا نه. در خلال پرمشغله ترين ساعات روز پرستاران براي صرفه جويي در وقت مجبور بودند برخي از تشريفات مورد نياز BCMA را حذف كنند. براي مثال هميشه باركدها در اولين اقدام به درستي اسكن نمي شوند.
پرستاران اغلب براي جلوگيري از دوباره كاري به هنگام اسكن كردن باركدها، عدد هفت رقمي باركد را به شكل دستي وارد مي كردند. پرستاران به خاطر تحويل به موقع داروها دچار اضطراب شدند. زماني كه داروها حتي چند دقيقه دير يا زود داده مي شدند پرستاران بايد توضيحي به كامپيوتر مي دادند و نگران بودند كه تحويل ديرهنگام داروها انعكاس بدي در عملكرد شغلي آنها خواهد داشت. به عنوان يكي از نتايج اين اضطراب، پرستاران مايل بودند تحويل دقيقا سر وقت داروها را نسبت به ساير وظايف شان در اولويت قرار دهند. كامپيوتر دستورات غيرمعمول مقدار مصرف دارو را به راحتي نمي پذيرفت. اگر چه سيستم باعث افزايش كارايي نحوه نظارت بر مقدار مصرف ثابت دارو شد اما براي پذيرش مقادير افزايش يا كاهش يافته تنظيم نشده بود. براي مثال مسئولان داروخانه مجبور بودند براي بيماري كه درمان وي تدريجا طي يك دوره دو هفته اي پايان مي يافت ۱۴ مقدار روزانه متفاوت را به دستگاه وارد كنند.
در آينده پترسون و همكارانش چگونگي استفاده متفاوت از BCMA در بخش مراقبت هاي فوري آسايشگاه سالمندان و بخش مراقبت هاي ويژه را مورد بررسي قرار مي دهند. راجر چاپمن (R.Chapman) ديگر متخصص روش تحقيق در انستيتو ارگونوميك ايالت اوهايو قصد دارد در مورد اثرات استفاده پرستارها از PDAها، يا همان دستيار ديجيتالي شخصي، به جاي كامپيوترهاي لپ تاپ در سيستم BCMA تحقيق كند.
اخيرآ سازمان نظارت بر دارو و غذا (FDA) در حال بررسي لزوم طبقه بندي تمام داروهاي تجويزي با باركدها است. در نشست عمومي اخير، FDA عنوان كرد مقاله پترسون اهميت تضمين انعطاف پذيري سيستم هاي باركدي نظارت پزشكي را براي اصلاح شدن در مواقع بروز مشكلات، نمايان مي كند.
Science Daily, Jan.۲۰۰۳

توافق براي سرعت
000350.jpg
ترجمه: كيوان فيض اللهي
پروژه مشتركي بين صنعت و دانشگاه با توليد ميكروچيپ هاي سريع تر، ارزان تر و مطمئن تر به جرقه يك انقلاب جهاني در صنايع الكترونيك منجر مي شود. دانشگاه نيوكسل و شركت اتمل انگلستان با همكاري يكديگر تلاش مي كنند ميكروچيپ هايي از جنس سيليكون مصنوعي بسازند. اين ماده از افزودن فلزي به نام ژرمانيوم به سيليكون هاي معمولي كه در توليد نيمه رساناها به كار مي روند، ساخته مي شود. در اين پروژه شركت اتمل كه تراشه هاي سيليكوني اش در محصولات مختلفي از جمله كارت هاي هوشمند و دستگاه هاي بازي مثل XBOX به كار مي رود نقش ميزبان را براي گروهي از محققان دانشگاه نيوكسل به رهبري آنتوني اونيل (A.Oneill) استاد ارشد ميكروالكترونيك، بازي مي كند. به گفته اونيل «با اين فرايند ما مي توانيم ريزتراشه هاي سيليكوني بسازيم كه بسيار سريع تر و كم مصرف تر از ريزتراشه هاي معمولي خواهد بود» تيم پنج نفره محققان كه مهمان اتمل هستند در نظر دارند اولين تكنولوژي سيليكون مصنوعي را توليد كنند. پروفسور اونيل كه نزديك به ۱۰ سال است با فرايندهاي سيليكون مصنوعي سروكله مي زند، افزود: «در ۳۰ سال گذشته هر ۱۸ ماه يك بار عملكرد ريزتراشه ها دو برابر شده اند اما پايان راه اكنون نزديك است و اين به معني نياز به اختراع جديدي مثل سيليكون مصنوعي است تا در صف جلو ميكروالكترونيك قرار بگيرد. »
به گفته كريگ مك اينس (C.McInncs) مدير داخلي شركت اتمل «اين بهترين خبر براي ما خواهد بود چرا كه تحقيق حقيقي تجاري و توسعه را برايمان به ارمغان مي آورد. اين مسئله به رشد اقتصادي مبتني بر دانش كه براي آينده حياتي است، كمك مي كند. ما در اينجا از پتانسيل توسعه فرايند جديدي كه تراشه هاي سريع تر و ارزان تري را در اختيارمان قرار مي دهد، برخورداريم. آنها پيشتازان بازار فردا خواهند بود. اتمل و دانشگاه نيوكسل دست به دست هم داده اند تا يكي از سريع ترين ريزتراشه هاي جهان را بسازند. » پروژه تحقيق و توسعه در كارخانه نيمه رساناسازي اتمل بناشد و اكنون در حال رفع پيچيدگي هاي كار با ماده جديد موسوم به سيليكون ژرمانيوم است. سيليكون تحت فشار در تركيب سيليكون ـ ژرمانيوم يكي از تكنولوژي هاي نوظهور كليدي براي توليد نيمه رساناها است. اگر اين ريسك موفق از آب دربيايد تكنولوژي تراز اولي را به ارمغان مي آورد. دو طرف اين پروژه به يك توافق همكاري مشترك رسيدند و در پايان نيز اگر نتيجه چيز بي نظيري از آب در آيد سود اين توسعه تقسيم خواهد شد. اتمل دانش توليد اين طرح را براي تسريع توسعه و ساخت آن تامين خواهد كرد. اين اقدام مشترك نشان دهنده پيشرفتي در فعاليت مشترك بين دانشگاه نيوكسل و صنعت است. پروفسور اونيل افزود: «اين حقيقتا خارج كردن تحقيق از آزمايشگاه و ورود آن به دنياي تجارت است. همكاري با اتمل به ما اجازه خواهد داد تا خيلي سريع تر از اينكه با تكيه بر منابع محدود دانشگاهي اين محصول را از تخته سياه به حقيقتي قابل فروش تبديل كنيم وارد بازار فروش شويم». وي افزود: «وارد كردن سريع محصولات به بازار در دنياي سريع السير توليد و توسعه نيمه رساناها امري حياتي است. اگر موفق شويم اولين سازنده آن در جهان خواهيم بود. »
Science Daily, Jan.۲۰۰۳

در جست وجوي حيات
000355.jpg
ترجمه: سوسن خامنه
دانشمندان با استفاده از تكنولوژي پيشرفته تصويربرداري و شبيه سازي عددي براي اولين بار نيم نگاهي به فعاليت يك ماشين سلولي در هنگام كار در سلول هاي زنده انداختند. اين عمل مفهوم جديدي از ماشين هاي سلولي را تحت عنوان شبكه هاي پروتئيني پويا پايه گذاري مي كند كه برخلاف آنچه دانشمندان از قبل مي پنداشتند ثابت و پايدار باشند، دائما در حال ساخت و بازسازي خودشان درون سلول هستند. اين تحقيق در شماره بيست و دوم نوامبر ۲۰۰۲ نشريه علم چاپ شد.
محققان از انستيتو سرطان ملي (NCI) با همكاري ساير دانشمندان از سه موسسه ديگر ماشين سلولي اي مشهور به پليمراز RNA I، آنزيمي كه گروه خاصي از ژن ها را در سلول رمزگشايي مي كند، مورد بررسي قرار دادند. پليمراز از بيش از ده زيربخش پروتئيني تركيب شده است. محققان با تجزيه و تحليل زماني كه صرف مي شود تا بيشتر زير بخش ها به يك ژن برسند و خودشان را به شكل يك شبكه پروتئيني كاركردي مونتاژ كنند، دريافتند كه پليمراز RNA I دائما در حال جدا كردن و مونتاژ كردن خود از استخر بزرگي از زير بخش ها در سلول است. به گفته تام ميستلي (T.Misteli) از گروه زيست شناسي سلولي NCI و محقق ارشد در اين پروژه «اين اكتشافات مدل هاي اخير ماشين هاي سلولي را به رقابت مي طلبد. ديگر نمي توان ماشين هاي سلولي را بسان ماشين هاي مصنوع بشر شبكه هايي پايدار، ثابت و با ساختاري معين پنداشت. » محققان دريافتند كه زيربخش هاي پليمراز هر بار كه ژني خوانده مي شود در مدت متوسط ۴/۱ ثانيه به شكل شبكه اي گردهم مي آيند. شبيه سازي هاي كامپيوتري نشان مي دهد كه هر شكل گيري از اثرات متقابل تصادفي و بدون نظم زيربخش هاي پروتئين ناشي مي شود كه اساسا به تركيب شايسته تر منجر مي شود. به محض اينكه يك پليمراز كامل خواندن ژني را به پايان رساند، زيربخش ها به سرعت جدا شده و در ميان سلول پخش مي شوند. محققان حدس مي زنند طبيعت پوياي ماشين هاي سلولي به اجزا اجازه مي دهد تا در پاسخ به تغيير شرايط محيطي، به شكل مورد نياز مونتاژ شوند. به گفته ميروسلاو داندر (M.Dundr) از انستيتو سرطان ملي «روشي كه در اينجا به كار مي بريم به ما اجازه مي دهد بعد كاملا جديدي در زمان فرايندهاي سلولي را مورد مطالعه قرار دهيم. » محققان پيش بيني مي كنند اين روش در آينده به نگرش بي سابقه اي به بسياري از ديگر فرايندهاي زيست شناختي منجر شود. محققان براي به تصوير كشيدن فعاليت پليمراز درون يك سلول زنده بسياري از زيربخش هاي كوچك تر را با استفاده از پروتئين يك ستاره دريايي كوچك كه نور فلوئورسان ساطع شده از آن زير ميكروسكوپ قابل ديدن است، مورد توجه قرار دادند. آنها براي پيگيري مونتاژ و از هم گسيختگي اين زيربخش ها پالس ليزر بسيار كوتاه و پرقدرتي به سلول اعمال كردند. در حالي كه بسياري از زيربخش هاي دنبال شده در سلول به ساطع كردن نور فلوئورسان ادامه دادند، ليزر نور خارج شده از بخشي از سلول را بي رنگ كرد. هنگامي كه زيربخش هاي پليمراز آغاز به حركت به سوي ناحيه بي رنگ شده كردند مي شد حركتشان را با كاهش ميزان فلوئورسان رديابي كرد. محققان با استفاده از اطلاعات جمع آوري شده در مورد زماني كه طول مي كشد تا زيربخش هاي مشخص شده با فلوئورسان پلميراز يك شبكه كامل پلميراز RNA I را تشكيل دهند و سپس گسيخته شوند، شبيه سازي هاي كامپيوتري اي براي آزمايش مدل هاي گوناگون چگونگي مونتاژ پليمراز و خواندن ژن ها فراهم كنند. تركيب مشاهدات درون سلول هاي زنده و روش هاي عددي محققان را به برآورد خواص زيست فيزيكي بنيادي سلول ها قادر ساخت. به نظر مي رسد اين روش اولين گام رو به جلو براي كامل كردن مدل هاي كامپيوتري سلول ها و موجودات زنده باشد.
Science Daily

فن و فوت
از توليد به مصرف
000330.jpg

گيبسون گيتارساز افسانه اي دست به ابتكار فوق العاده جالبي زده است. گيتار برقي جديد او قابليت اتصال مستقيم به كامپيوتر را داراست به اين ترتيب هارد كامپيوتر شما مي تواند مستقيما هر صدايي كه گيتارتان توليد مي كند ضبط كند.جفري والير مهندس ارشد آزمايشگاه گيبسون در توضيح اين گيتار جديد مي گويد: «اين گيتار نيازي به تركيب گر Synthesizer (دستگاهي كه گفتار، موسيقي و صداهاي ديگر را به طور الكترونيكي و ديجيتالي توليد مي كند) و يا نرم افزار ويژه يا برنامه بخصوص ندارد، اين گفتار از سويي خصوصيات واقعي صداي گيتار را حفظ مي كند و از سويي ديگر كنترل و توانايي را بالا مي برد به گونه اي كه نوازنده به بهترين شكل مي تواند احساسات خود را ابراز كند. » آزمايشگاه گيبسون سه سال است كه روي اين فناوري كار مي كند. اين ابزار موسيقي از اتصال Ethernet و از استاندارد شبكه هاي كابلي پيروي مي كند. درواقع اين گيتار به تمامي قابليت هاي لازم براي استوديوهاي جديد موسيقي مجهز شده است. شبكه هاي سيمي آنالوگ همواره نويز (صداي ناخواسته و مزاحم) ايجاد مي كردند اما اين مشكل در گيتارهاي جديدي كه به كامپيوتر وصل مي شوند حل شده است.

۱۶ هزار حسگر در بند انگشت
000340.jpg

دانشمندان مي گويند حسگرهاي بيولوژيكي [Biosensor] مي توانند عملكرد سلول هاي عصبي را براي انسان روشن سازند. محققان آلماني به نوعي فناوري جديد در زمينه نيمه رساناها دسته يافته اند كه قادر است سيگنال هاي الكتريكي سلول هاي عصبي زنده را خوانده، به ثبت برساند. به كمك كامپيوتر دانشمندان به درك بهتري از عملكرد مغز دست پيدا مي كنند. اين فناوري جديد در خدمت مطالعه بيماري هاي مغزي - عصبي از جمله آلزايمر و Roland Thewes قرار خواهد گرفت. نام كمپاني سازنده اين تراشه ها Infineon است كه دفتر مركزي آن در مونيخ است. از مهمترين كاربردهاي اين تراشه آن است كه بدون آسيب رساندن به انسان ها، بررسي داروهاي گوناگون روي سلول هاي عصبي ممكن شده است. محققان اينفينيان با همكاري دانشمندان موسسه ماكس پلانك روي تراشه هايي كار كرده اند كه نوعي حسگر بيولوژيكي اند و Neuro - chip تراشه عصبي نام دارند. اين تراشه جديد در كنفرانس بين المللي مدارهاي «Solid - State » عرضه شد. در اين كنفرانس دانشمندان نشان دادند چگونه اين تراشه قادر است از مغز حلزون هاي زنده سيگنال هاي الكتريكي را به ثبت برساند. تراشه عصبي به اندازه ناخن انگشت است اما ۱۶ هزار حسگر در آن به كار رفته است. اين حسگرها كوچكترين تغييرات الكتريكي را به ثبت مي رسانند. در همين ابزار كوچك، آمپلي فايرهايي به كار رفته است كه براي تقويت سيگنال ها به كار مي رود.

رام كردن موجودات ذره بيني
در آينده اي نه چندان دور كامپيوترها را ماشين آلات در كارخانه ها نخواهند ساخت اين وظيفه برعهده باكتري ها گذاشته خواهد شد. دانشمنداني كه در نشست سالانه «انجمن پيشرفت هاي دانش در آمريكا» شركت كرده بودند در مورد ميكروارگانيسم هايي صحبت مي كردند كه به خانواده مخمرها تعلق دارند و قادرند سيم بسازند. در پيش بيني هاي اين دانشمندان به اسفنج هايي اشاره شد كه قادرند موادي بسازند كه در ساخت صفحات خورشيدي به كار روند.
درواقع اين موجودات ذره بيني براي فناوري هاي نسل آينده - كه در آن ابزارهاي الكترونيكي چندين برابر كوچكتر خواهند بود - نقش اساسي را بازي خواهند كرد. از ديرباز دانشمندان به اين حقيقت پي برده اند كه موجودات زنده اعم از گياه و جانور انواعي از مواد شيميايي و بيولوژيكي بسيار پيچيده مي سازند كه زندگي به وسيله آنها ممكن مي شود. از مهمترين اين مواد پروتئين ها هستند. صنعت الكترونيك نيز به اين فكر افتاده است كه دامنه تحقيقاتش را در دنياي موجودات زنده ذره بيني وسيع تر كند به ويژه براي آنكه ابزارهاي الكترونيكي كوچكتر شوند سيليكون ها تا يك حدي قابليت كوچك شدن دارند، از آن حد كه كوچكتر مي شوند قوانين حاكم بر آن نيز تغيير مي كند به نحوي كه ديگر نمي توان بعضي از خواص را از آنها انتظار داشت. ساختن ابزارهاي الكترونيك به وسيله موجودات زنده ذره بيني به جاي ماشين آلات منفعت هاي بيشماري دارد از جمله آنكه ضايعات به حداقل مي رسد، از لحاظ زيست محيطي آسيب كمتري ايجاد مي شود و محصولات كوچكتر، ارزانتر و پاكتر توليد مي شوند. روزگاري انسان اسب ها را رام مي كرد، اكنون به فكر آن افتاده است تا موجودات ذره بيني را رام كند.

سال شمار اتومبيل ـ ۲۱
جگوار ۱۹۹۶ آخرين گام بلند جگوار
XK8 گستره وسيعي از خصوصيات ايمني از جمله كيسه هاي هواي دوتايي و كمربندهاي ايمني خاصي كه در مواقع آتش سوزي باز مي شوند را در خود جاي داده است كه باعث شد تمامي آيين نامه هاي تصادفات در سراسر دنيا را پشت سر بگذارد. از زمان معرفي اين اتومبيل در نمايشگاه ژنو، هنگامي كه لقب بهترين را از آن خود كرد همواره نظرها و تشويق ها را از سراسر دنيا به خاطر طراحي، زيبايي، عملكرد و هندلينگ فوق العاده اش به سوي خود جلب كرد. در همين حال استراتژي هاي به كار رفته در ساخت XK8 منجر به كسب جوايز مختلف براي تيم هاي جگوار در توليد اين مدل جديد شد.
000345.jpg

كمپاني جگوار جايزه بزرگ صنايع توليد تحت عنوان توليدكننده سال را در سال ۱۹۹۶ و جايزه برتري توليد در سال ۱۹۹۶ را از آن خود كرد. كمپاني هفتاد و پنجمين سالگرد تاسيس خود را در سال ۱۹۹۶ جشن گرفت. آخرين اتومبيل اتومبيل هاي چهار نفره با موتور ۱۲ سيلندر V شكل و ۶ سيلندر خطي به ترتيب در ماه آوريل و ژوئن سال ۱۹۹۶ كامل شدند. از اواسط دهه ۱۹۹۰ تقاضا براي مدل هاي ۱۲ سيلندر هم در آمريكا و هم در اروپا تدريجا كاهش يافت. گسترده رو به رشد موتورهاي شش سيلندر قدرتمند AJ-۱۶ به خصوص در نوع مجهز به سوپرشارژر سطوح مشابهي از عدم آلودگي ارائه مي كرد در حالي كه مصرف سوخت بسيار پايين تري داشتند. از دور خارج شدن اتومبيل چهار نفره شش سيلندري كه در سال ۱۹۹۴ معرفي شد و اولين مدل جگوار در عصر جديد بود، نشان دهنده رنسانس كيفيت كمپاني بود. سري اتومبيل هاي XJ با سطوح بي سابقه اي از رضايت مشتري و به همان اندازه بهترين استانداردهاي رقابتي را به دست آوردند.
اين سري از اتومبيل ها با سري جديد XJهاي ۸ سيلندر كه براساس موفقيت XJ قبلي ساخته شد و آخرين استراتژي بلندمدت توليد جگوار است، جايگزين شد. اصلاح زيركانه طراحي خارجي زيبا و نرم اين اتومبيل چهار نفره نشان از تغييرات گسترده اي در زير بدنه داشت. موتور آلياژي ۳۲ سوپاپ AJ-V8 كه اولين بار در مدل XK8 معرفي شد اكنون در اتومبيل هاي چهار نفره سري XJ و به سه شكل مختلف قرار مي گرفت. تمامي اين مدل ها كه شامل ۲/۳ ليتري، ۴ ليتري عادي و ۴ ليتري بسيار كارآمد مجهز به سوپرشارژر مي شدند با جعبه دنده خودكار پنج سرعته جفت شدند. به منظور بالا بردن كيفيت، دوام و عملكرد بيش از ۳۰ درصد از ساختار بدنه، جديد يا اصلاح شده است.
000305.jpg

همچنين مقاومت پيچشي كه عامل تعيين كننده اي در بهبود بدنه اتومبيل است نيز اصلاح شد تا باعث شود جگوار در ميان بزرگان قرار گيرد. قالب هاي لطيف سپرهاي جديد و جلو پنجره جديد، زيبايي سطوح شكل داده شده ورق بدنه را تكميل مي كند. تمامي چراغ هاي بيروني اتومبيل از آخرين تكنولوژي سطح منعكس كننده مختلف برخوردارند كه باعث افزايش ده درصدي خروجي چراغ هاي جلو و بخشيدن ظاهر درخشنده جواهرساني به آن شده است. طراحي فضاي داخلي اتومبيل هاي سري V8XJ انقلاب هم زماني براي نشانه هاي طراحي جگوار است، جايي كه مواد سنتي و هنرمندي استادكار به گونه اي متفكرانه با تكنولوژي پيشرفته تركيب شده اند. راحتي سرنشين، ارگونوميك و فضاي مخصوص پاي سرنشين اصلاح شده اند در حالي كه ايمني با توجه به كيسه هاي هواي كناري براي صندلي هاي جلو و كمربندهاي ايمني جديد، افزايش يافته است. بدنه اتومبيل نيز تقويت شده است تا به آيين نامه جهاني ايمني دست يابد. سيستم هاي ديناميكي اتومبيل هاي سري V8XJ براي افزايش لذت افسانه اي رانندگي با جگوار دوباره طراحي شدند تا جايي كه امكان داشت سعي شد تا سيستم هاي شاسي اتومبيل اسپورتي XK8 با لوازم و تجهيزات اتومبيل V8 جديد سازگار شود. گستره تغييرات شامل يك سيستم تعليق جلوي جديد، آخرين سيستم ترمز توليد شركت توس (Teves) موسوم به MKXX، فرمان هيدروليك متناسب با سرعت هاي گوناگون، پدال گاز سيمي و سيستم تعليق عقب سازگار شده، مي شد.

تكنيك
اقتصاد
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
ايران
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  ايران  |  شهر  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |