جمعه ۲ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۵
پزشك خانواده
تغذيه تكميلي كودكان
000423.jpg
يك متخصص كودكان تصريح كرد: تغذيه تكميلي همراه با شيردادن به كودكان براي رشد و شادابي آنان ضروري است. كودكان پس از چهارماهگي به تغذيه تكميلي همراه با شير نياز دارند و براساس تحقيقات علمي، تغذيه تكميلي نقش اساسي در رشد و شادابي كودك دارد به طوري كه اگر دفعات تغذيه تكميلي برنج، لعاب برنج و به تدريج سبزيجات افزايش يابد بهتر است.

آيين مردم ايران
جشن و سرور در كردستان
استان كردستان از لحاظ فرهنگي سابقه بسيار جالب توجهي دارد كه نظير آن در ساير نقاط ايران كمتر ديده مي شود. زبان، شعر، رقص، موسيقي، آداب و رسوم به جاي مانده در اين پهنه از سرزمين ايران قدمتي ديرينه دارد. زبان كردي يكي از زبان هاي گروه هندي ـ اروپايي است و دستور زبان ويژه اي دارد. اين زبان در ايران چند شاخه مشخص و مجزا دارد:
الف ـ شاخه كرمانشاهي كه در استان كرمانشاه رايج است.
ب: شاخه اورامي كه يك لهجه بسيار قديمي با اصالت تاريخي است و در قسمت هاي جنوبي شهرستان مريوان و در شهرستان پاوه از استان كرمانشاه به اين زبان تكلم مي شود. ادبيات مكتوبي در اين شاخه از زبان كردي وجود دارد كه از آن جمله مي توان به كتاب مذهبي «معرفت پير» اشاره كرد.
ج: شاخه سوراني كه در قسمت اعظم استان كردستان تكلم مي شود و ادبيات مكتوب و كتاب هاي مذهبي بسياري به اين زبان نوشته شده است. اين شاخه، مهمترين و رايج ترين شاخه زبان كردي به شمار مي آيد. بعضي محققين زبان لري را هم شاخه اي از زبان كردي دانسته اند. تقريرات آيت الله مردوخ كه در كتاب «تاريخ مردوخ» آمده است، كردها را از حيث زبان به چهار شعبه كرمانج، گوران، لر و كلهر تقسيم مي كند.
به طور كلي زبان كردي زباني جدا از پارسي قديم نيست، بلكه زبان پربهايي است كه بيشتر لغات و اصطلاحات پارسي قديم را در خود حفظ كرده است. آثار بسياري به گونه هاي مختلف كردي مربوط به قرن هاي دوم و سوم هجري در دست است كه اكثر آنها از آثار عرفاني گروه پارسايان اهل حق محسوب مي شود. مكتوبات و آثار به دست آمده نشان مي دهد كه قبل از اسلام اديان مختلفي از قبيل مهرپرستي و زرتشتي در اين منطقه وجود داشته است كه به تدريج و با ترويج و گسترش دين مبين اسلام از صحنه خارج شده اند. دين مردم كردستان اسلام و بيشتر مردم آن پيرو مذهب تسنن (شافعي) و عده اي نيز پيرو مذهب تشيع هستند. تعدادي از پيروان اقليت هاي مذهبي (يهودي و مسيحي) نيز در كردستان زندگي مي كنند كه بيشتر آنها در شهرستان سنندج سكونت دارند.
مراسم عروسي
يكي ديگر از مراسم جشن و سرور كه به نحو باشكوهي و توام با سرود و رقص و پايكوبي برگزار مي شود، مراسم مربوط به عروسي و ازدواج است كه در مناطق شهري و روستايي استان تقريبا يكسان است و فقط در مناطقي كه جمعيت غيربومي قابل توجهي دارند تحت تاثير فرهنگ غيركردي با اندك تفاوتي برگزار مي شود. اين مراسم شامل نامزدي، روباز كردن، خريد لباس عروس، عقدكنان، تعيين زمان عروسي، حنابندان، حمام بردن عروس و شب عروسي است كه هر قسمت آن با هلهله، شادي و خواندن ترانه و سرود و رقص همراه است. مراسم عروسي به ويژه در ميان عشاير جلوه اي از رنگارنگي لباس زنان را كه مملو از طلب شادي مردم و به ويژه زنان عشاير است نشان مي دهد. عروسي عشاير كردستان نمايشگر فستيوال رنگ لباس و شادي است.
يكي از ويژگي هاي عروسي در بين كردهاي عشاير، شب نشيني سنتي است كه پيش از برگزاري جشن اصلي عروسي ترتيب داده مي شود. اين شب نشيني ها تا سال هاي اخير بسته به بضاعت مالي خانواده هاي عروس و داماد بين سه تا هفت شب ادامه داشت، اما امروز به دلايلي به يك الي دو شب و گاهي به سه شب يا بيشتر محدود شده است.
مقدمات ازدواج پسران و دختران جوان با مجلس خواستگاري و گفت وگو بر سر تعيين مهريه و خريد طلا و لباس توسط داماد براي عروس و تعيين تاريخ عقد و عروسي آغاز مي شود. بعد از طي اين مقدمات، مراسمي با عنوان شيريني خوران برگزار مي شود كه طي آن با اعلام نامزدي رسمي دختر و پسر، خطبه عقد نيز بين آنان جاري مي شود و مراسم عروسي به زمان ديگري موكول مي گردد. با نزديك شدن روز عروسي مجالس شب نشيني از سوي خانواده هاي دوطرف به طور جداگانه ترتيب مي يابد كه در آن از كليه نزديكان دو خانواده دعوت به عمل مي آيد.
با پايان يافتن شب نشيني روز عروسي فرا مي رسد كه در اين روز نيز ضمن ادامه رقص و پايكوبي و دادن ناهار به مهمانان، نزديك عصر داماد در حالي كه تعدادي از مهمانان خصوصا دختران و پسران جوان وي را همراهي مي كنند، به طرف خانه عروس حركت مي كنند و پس از صرف چاي و شيريني و كسب اجازه از والدين عروس، وي را به خانه داماد مي آورند و در اينجا شادي و نشاط حاضران به اوج خود مي رسد.
عروس و داماد پس از ورود به محل برگزاري مراسم، وارد حلقه رقص شده و طبق يك سنت ديرينه هريك به نوبت سرچوبي را در دست مي گيرند و درحالي كه جمع زيادي از دختران و پسران آنان را همراهي مي كنند، دقايقي به آرامي به پايكوبي مي پردازند. با رقص عروس و داماد، مبالغ هنگفتي از محل شاباش ها نصيب نوازندگان مي شود.
با پايان يافتن جشن عروسي و پس از گذشت يك هفته، كليه دعوت شدگان دو طرف به استثناي مردان و پسران، در منزل داماد جمع مي شوند و با برگزاري مراسم ديگري كه گستردگي مراسم شب نشيني و عروسي را ندارد، هداياي خود را كه عمدتا شامل پول نقد است به عروس و داماد اهدا مي كنند. اين هدايا كه در اصطلاح محلي «هفته» گفته مي شود با هدف كمك به تشكيل زندگي جديد زوج هاي جوان و جبران هزينه هاي عروسي آنان ارائه مي شود و هركسي تلاش مي كند كه هديه اش ارزشمندتر از هديه ديگري باشد.
منبع: مركز ايرانگردي و جهانگردي

غروب آن خيابان
000435.jpg
خيابان زير آسمان فلق گونه بود. پر ازدحام، سنگ فرش هايش زيرپاي بسياري از رهگذران سيلي مي خورد. مانكن هاي خوشبخت پشت ويترين با لباس هاي رنگارنگ، با چهره اي شاد و خندان اما با دلي پر ايستاده بودند. نورسفيدي كه پشت هم مي رفت و مي آمد به مانند بال كبوتري بود كه باز و بسته شود. هراز چندگاهي صداي دست فروشي كه روبه روي مغازه ها بساط خودش را علم كرده بود، در گوش جماعتي كه آن جا بودند، بي اجازه وارد مي شد.
آفتاب نور خودش را كم كم از سر مردم جمع مي كرد. عروسك ها و لباس ها، بچه ها را جلب مي كردند و قيمت هاي بالايشان پدران و مادران را از خودشان مي رنجاند. هياهوي بچه ها در پشت ويترين ها. انگشتان كوچكي كه به شيشه مغازه چسبيده بود. در ميان دست هايي كه به لباس ها اشاره مي كرد، ژاكتي كوچك و رنگ باخته كه تنها يك دكمه داشت بر روي جثه كوچك دختركي چند ساله خودنمايي مي كرد. مرد جواني هم پشت سر او ايستاده بود. گويي براي رفتن عجله داشت. اين پا و آن پا مي كرد. دخترك دست مرد را گرفت. دستش، دست كار بود. خشن، زبر و سخت. دخترك با دست ديگرش كه تا همان لحظه در دهانش بود لباسي را به پدرش نشان داد پيراهن كوچك پر از چين با قيمتي بزرگ و پر از صفر. ذهن كنجكاو مادر هم او را به جلو كشيد. پدر هنوز جوابي به دخترش نداده بود ولي مادر به محض اين كه قيمت لباس را ديد، پدر دست ديگرش را در جيبش گذاشته بود و اسكناس هاي كم داخل جيب را از ابتدا تا انتها چندين بار شمرد. پدراني كه در كنار هم ايستاده بودند، دستان خود را بر روي اسكناس هاي موجود در جيبشان گذاشته بودند، همه و همه مي دانستند كه در دل ديگري چه مي گذرد. چشمان پدر رقم هاي اتيكت روي لباس را از اول تا آخر چند بار شمرد. نگاه اين پدر تنها روي اتيكت ها نمي چرخيد. بلكه همراهان زيادي با او در پشت ويترين بودند. دخترش پافشاري مي كرد و او زمان را گم كرده بود.
دختر وقتي بي اعتنايي پدر را ديد، چيزي در گلويش شكسته شد و شروع به گريه كرد. ستاره هايي از اشك كه روي گونه هايش سر مي خورد و برزمين مي افتاد. پدر به ياد گريه هاي دوران كودكي خودش افتاد.
اما هنوز دخترش به سن و سال گريه هاي او هم نرسيده بود. اين فقر چيست؟ گذشته ام فقر، حال نداري و آينده اي. . . در همين اثنا به ياد صحبت يكي از مسئولين افتاد كه براي حل مشكل جمعيت تهران افزايش قيمت ها را عنوان كرده بود. هنوز در همين افكار غوطه ور بود كه صداي فرياد بلند دختر او را از افكارش بيرون آورد. ناگهان مادر دست دخترش را گرفت و او را از جلوي ويترين كنار برد. در ميان جماعت غريبي كه كاري جز سيلي زدن به سنگ فرش ها را نداشتند، گم شد. اما هنوز صداي دخترش به گوش مي رسيد.
پدر توان حركت نداشت. هنوز در مقابل ويترين بود. چهره مرد فروشنده كه بيكار پشت ميز كارش ايستاده بود به چشم مي خورد كه با نگاهي ملتمسانه مردم را به داخل مغازه دعوت مي كرد. ضربان قلب پدر هم به مانند نور سفيد بالاي مغازه يك در ميان مي زد. باد سردي مي وزيد. تاريكي يكسره سياهي خودش را روي شهر ريخته بود. همه چيز از ذهن پدر بيرون رفته بود اما گفته مسئول مربوطه هنوز در سرش پيچ مي خورد. به خودش آمد، در ميان جماعتي غريب مات و مبهوت ايستاده بود. نگران در ميان اين جماعت به دنبال همسر و فرزندش مي گشت. اما در اين ميان چشمان آشنايي، خريدار چشمان جست وجوگر او نبود.
باد تندي مي وزيد درخت هاي جوان رو به روي مغازه گويي پدر را سرزنش مي كرد همين طور كه به اين سرزنش ها گوش مي داد، دست گرمي، دستان سردش را گرفت. دختر كوچك كه هنوز چشمانش قرمز قرمز بود، به روي پدر لبخند مي زد. اما لبخند او گويي خنجري بود بر قلب پدر. پدر با چشمانش از دخترش عذرخواهي مي كرد و دختربچه با نگاه محجوبانه اش پدر را براي رفتن به خانه همراهي مي كرد.
مثل همه دخترها و پدرهاي آن خيابان.

مديريتي تازه براي تهران
000432.jpg
وظايف ستاد مديريت بحران شهر تهران بررسي و توجه روي قوانين و مقررات ايمن سازي تدوين
و يا هماهنگ كننده يا نظارت بر اجراي قوانين است
ساختمان ها فرو خواهند ريخت. لوله هاي گاز و شعله هاي خروشيده از آن نفس ها را خواهد بريد. آب و برق قطع خواهد شد و همه كوچه هاي آشتي كنان شهر در دل همديگر محو و ناپديد خواهند شد. اين تصاوير براي بعد از وقوع زلزله احتمالي تهران، تصاوير آشنا و باوركردني است. زمين شناسان با شناسايي گسل هاي زلزله در تهران هشدار بروز يك زلزله را در تهران داده اند.
اما اين بار قرار نيست غافلگير شويم. اين بار، قرار است با همه حوادث و اتفاقاتي كه در پي لرزش زمين نصيب ما خواهد شد، در كنار همه شعله هاي آتش و ديوارهاي فروريخته و همه خيابان هاي مسدود شده، به تمرين ديكته هاي از پيش انجام شده بپردازيم.
مشق اول را مركز مديريت بحران شهر تهران نوشته است.
•••
رئيس مركز مديريت بحران شهر تهران هدف راه اندازي اين مركز را افزايش ايمني شهر در مقابل حوادث مختلف و كاهش خسارت براي اهالي شهر عنوان مي كند.
او از پيش بيني زمين شناسان براساس وجود گسل هاي شمال و جنوب در شهر تهران و انتظار بروز يك زمين لرزه در شهر تهران مي گويد و اين كه چندان زمان وقوع زمين لرزه اهميت ندارد بلكه مسئله مهم ميزان آمادگي پيش از آن است.
000429.jpg

و اكنون مركز مديريت بحران شهر تهران در آغاز حضور كوتاه مدت خود تمرين مي كند تا اين آمادگي را براي تك تك شهروندان تهراني فراهم كند.
ضرورت مديريت بحران در شهر تهران در مقابل حوادثي همچون زلزله در سال ۱۳۶۸ در هيات دولت و كميته حوادث و بلاياي طبيعي مطرح شد. در همان دوران تهران براي چگونگي مقابله و آمادگي با حوادث و بلاياي طبيعي داراي طرحي بود كه مطالعات آن از قبل انجام شده بود اما تحقيقات انجام شده فاقد مصوبه مشخصي بود. در همان سال در كميته ملي كاهش بلاياي طبيعي طرح مطرح و تصويب شد تا شهرداري تهران با كمك وزارت كشور، طرح جامع شهر تهران را تهيه كند.
طرح جامع شهر تهران در سال ۶۹ تهيه و مقرر شد تا اساس كار بر مبناي امور اجرايي بوده و همه سازمان هاي مسئول در تهيه طرح، در اجراي آن نيز مشاركت داشته باشند. سرانجام در خردادماه سال ۸۰ طرح به تصويب كميته ملي كاهش اثرات بلاياي طبيعي رسيد.
ابراهيمي رئيس مركز از جمله اقدامات پيشنهاد شده در اين طرح براي مناطق ۲۱ گانه شهر تهران به تشكيل ۲۱ ستاد مديريت بحران در مناطق مختلف و فعال بودن ۱۲۰۰ نفر از مسئولان ستادهاي مديريت بحران اشاره مي كند و مي گويد: هر كدام از مناطق شهر تهران داراي يك مسئول مديريت بحران است كه هر كدام از اين مديران مناطق كار و فعاليت خود را آغاز كردند. اين مركز نيز به عنوان دستگاه كارشناسي ستاد مديريت بحران وظيفه هماهنگي بين مديران بحران مناطق را با يكديگر دارند. وي معتقد است در قالب اين آمادگي درجه ايمني شهر افزايش خواهد يافت و دستگاه هاي مرتبط در هنگام عمليات و همچنين عمليات نجات و بازسازي و عادي سازي شرايط، هماهنگي و همسويي بيشتري خواهند داشت.
هر چند رئيس مركز مديريت بحران شهر تهران تاكيد مي كند اموري كه در اين يك سال و نيم در اين مركز انجام شده در حدي است كه مي توان به صراحت گفت ما را از صفر به يك رسانده است. هر چند حجم امور انجام شده شايد به ظاهر بسيار اندك و كم اهميت باشد ولي واقعيت امر اين است كه در ابتداي راه قرار داريم و انتظار داريم در همين پيشرفت اندك مقاومت شهر تهران را افزايش داده و شهروندان آموزش هاي لازم را فرا گيرند.
ابراهيمي از برگزاري مانور زلزله ۲۱ منطقه شهر تهران در سال آينده خبر مي دهد و مي افزايد: براي ما بسيار حائز اهميت است كه شهروندان از وجود چنين سيستم و مركزي مطلع باشند و اين كه اين دستگاه در شروع فعاليت خود است.
به گفته وي يكي از وظايف اين ستاد بررسي و توجه روي قوانين و مقررات ايمن سازي، تدوين و يا هماهنگ كننده يا نظارت بر اجراي قوانين است.
وي مي گويد: مسئله اين جا است كه در پاره اي موارد قوانين مورد نظر را دارا هستيم اما اين قوانين يا قديمي بوده و يا ناقص هستند و يا اين كه به كل اجرا نمي شوند. اين ستاد موظف است با بررسي و تحقيق پيرامون اين قوانين و چگونگي اجرا و كاركرد آن، اقدامات اوليه را در پيشگيري از بروز حوادث انجام دهد.
از ديگر برنامه هاي درست اين ستاد آموزش گروهي از ساكنان واحدهاي مسكوني، تجاري و اداري است تا اين افراد به صورت داوطلب مسئول رسيدگي به ايمن سازي ساختمان مسكوني يا محل كار خود باشند.
دكتر ابراهيمي مي گويد: هدف از اجراي اين طرح افزايش مشاركت مردم در حفظ ايمني محل سكونت يا كارشان است.
برنامه ريزان ستاد مديريت بحران شهر تهران طرح آزمايشي را در شهرك اميد تهران پياده كرده اند كه در اين شهرك اعضاي هيات مديره شهرك مسئول برقراري اصول ايمني شهرك نيز محسوب مي شوند و به مسايل و موارد مورد نياز در اصول پيشگيري و جلوگيري از بروز برخي حوادث نظارت دارند. اين طرح در مجتمع تجاري گلستان و كارخانجات صنعتي آزمايش نيز در حال اجرا است و پيش بيني مي شود نمونه اين مشاركت ها در ابعاد كوچك يا بزرگ تر ديگرنيز پياده شده و تمرين مشاركت و مديريت افراد و شهروندان در پيشگيري از بروز حوادث و آمادگي با حادثه اي همچون زلزله تهران افزايش يابد. رئيس ستاد مديريت بحران شهر تهران معتقد است در بروز شرايط غيرطبيعي مردم بهترين نقش را مي توانند ايفا كنند و مي توان انتظار داشت در شرايط حاد پيش از رسيدن نيروهاي امداد در مرحله اول امدادگر خود بوده و سپس امدادگر اطرافيان خود باشند.
وي تاكيد مي كند: قطعا اجراي هر چه بهتر اين طرح هاي آموزش به امكانات، تجهيزات و بودجه بستگي دارد، اما اين راهي است كه در ابتداي آن قرار داشته و قرار است به همراه مشاركت مردم تجربيات تازه اي را به دست آوريم.
وي مهم ترين چالش ها و مسايل پيش روي ستاد را در ايفاي بهتر نقش و چگونگي هماهنگي بين سازمان ها اعلام مي كند و مي گويد: مديريت بحران شهر تهران مجموعه اي از سازمان هاي مسئول است كه مقرر شده اين مركز به عنوان يك ستاد مسئول هماهنگ كننده بين اين سازمان ها باشد. قطعا در بروز حادثه، هر كدام از اين سازمان ها با هماهنگي و تشريك مساعي و برنامه هاي عملياتي از قبل تدوين شده بايد به وظايف و نقش خود عمل كنند و چگونگي عمل كردن هر كدام از اين واحدها و هماهنگي با ساير قسمت ها از مهم ترين قسمت هاي عمليات است. از سوي ديگر بايد به اين نكته توجه داشت كه هماهنگي اين كار فقط بر عهده شهرداري تهران نيست بلكه شركتي مثل شركت برق منطقه اي و يا وزارت بهداشت و درمان نيز بايد قادر باشند در بروز يك حادثه طبق برنامه عملياتي از پيش تدوين شده پابه پاي ساير مجموعه ها عمل كنند.
دكتر ابراهيمي از ديگر مسايل پيش رو به بافت قديمي شهر تهران اشاره مي كند و مي گويد: بافت هاي فرسوده شهر تهران از عمده ترين نقاطي هستند كه در بروز حادثه اي همچون زلزله بيش ترين آسيب را متحمل خواهد شد. به گونه اي كه در اين مناطق هنوز زلزله نيامده ما با احتمال تخريب مواجه هستيم.
وي به تخليه اين مناطق اشاره مي كند و مي افزايد: در صورتي كه اين مناطق بازسازي نشود بيشترين آسيب را در اين مناطق خواهيم داشت.
با اين وجود رئيس ستاد مديريت بحران شهر تهران تاكيد مي كند مهم نيست چه زماني زلزله تهران رخ خواهد داد، بلكه مهم آغاز يك تمرين و مشاركت و ايجاد آمادگي است كه پيشروي ما در اين بعد مي تواند هر چه بيشتر از ميزان خسارت وارده بكاهد.
وي به داشتن مديريت بحران هماهنگ با شرايط خاص شهر تهران و توجه به ويژگي هاي اقتصادي، فرهنگي و شهرنشيني اشاره مي كند و مي افزايد: قطعا ما نمي توانيم الگوي مديريت بحران را از ساير كشورها كپي برداري كنيم اما مي توان موارد فني و علمي را الگوبرداري كرد و هماهنگ با شرايط خاص شهرنشيني خودمان مورد استفاده قرار داد.
وي به فاكتورهاي مورد توجه مديريت بحران مي پردازد و مي گويد: با استفاده از سازمان ها و نيروهايي كه، در همه بخش هاي مديريت و درمان كه توان خدمات رساني و پزشكي و درماني دارند و فعال هستند، مي توان يك برنامه عملياتي منسجم را طراحي و اجرا كرد. وظيفه عمده و مهم مديريت بحران شهر تهران نيز ايجاد هماهنگي بين سازمان هاي مسئول و مرتبط است كه همه آن ها به صورت مشترك هدفي در راستاي كاهش خسارات و افزايش ايمني شهر دارند.
ابراهيمي به اقدامات انجام شده در سطح ملي اشاره مي كند و مي گويد: از جمله اقدامات انجام شده در اين خصوص تهيه يك مصوبه طبق ماده ۴۴ برنامه سوم توسعه است كه با همكاري جمعيت هلال احمر و وزارت كشور و نيروهاي مقاومت بسيج، طرح جامع امداد نجات كشور تهيه شده و به زودي در هيات دولت مطرح مي شود. وي به تكامل در مديريت حوادث غيرمترقبه مي پردازد و مي افزايد: اين مصوبه جديد حدود ۶۰ ماده دارد كه مديريت حوادث را در سطح كشوري، ملي، استاني و شهرستاني تقويت مي كند و به نظر مي رسد با بهره مندي از اين طرح شاهد تكامل و توسعه در مديريت حوادث غيرمترقبه كشور باشيم.

شلوار بالشتك دار براي افراد مسن
000426.jpg
محققان آلماني شلوار بالشتك داري ابداع كرده اند كه مي تواند براي افراد مسن به منظور جلوگيري از شكستگي استخوان لگن استفاده شود. گفته مي شود نتايج تحقيق بر روي هزار نفر از افراد مسن نشان داد كه اين شلوارها مي تواند به ميزان قابل ملاحظه اي شكستگي را در افراد مسن كاهش دهد. هزينه تهيه اين شلوارها ۵۰ پوند است و استفاده از آن ميليون ها پوند صرفه جويي در هزينه هاي درماني ناشي از شكستگي استخوان لگن در بردارد.

خطر بيماري قلبي در خانواده هاي پرفرزند
براساس يك پژوهش پدران و مادران سرپرست خانواده هاي پر فرزند بيش از والدين كم فرزند در معرض بيماري هاي قلبي قرار دارند. نتايج تحقيقات پژوهشگران دانشگاه «بريستول» انگليس نشان مي دهد والديني كه داراي دو فرزند هستند نسبت به خانواده هاي پرجمعيت تر كمتر دچار بيماري هاي قلبي به ويژه انسداد شرائين قلب مي شوند. در اين چارچوب مشخص شده به ازاي هر فرزند بيشتر خطر نارسايي قلبي در ميان والدين افزايش مي يابد.
اين تحقيق نشان مي دهد كه افزايش تعداد فرزندان منجر به بروز چاقي در ميان پدر و مادران مي شود.
همچنين احتمال بروز بيماري قلبي در مادراني كه داراي بيش از دو فرزند هستند به ازاي هر فرزند ۳۰ درصد و براي پدران به ازاي هر فرزند ۱۲ درصد افزايش مي يابد. بر پايه اين پژوهش مادراني كه داراي بيش از دو فرزند هستند علايمي از افزايش مقاومت سلول ها در برابر انسولين و بالا رفتن قند خون (ديابت) را بروز مي دهند.

ظروف يك بار مصرف
000420.jpg
نتايج يك پژوهش نشان داد: «ماده پلي اتيلني سنگين به كار رفته در ظروف يك بار مصرف و بطري نوشابه و كيسه حمل شير داراي خاصيت جهش زايي نيست. » نتايج پژوهشي كه اثر جهش زايي پلي اتيلن سبك و سنگين در ظروف نگهداري مواد غذايي شامل ليوان و ظروف يك بار مصرف، بطري حمل مايعات، كيسه هاي نايلوني داخلي و خارجي جهت نگهداري مواد غذايي در سردخانه و همچنين پخت مواد غذايي در فر و مايكروفر و كيسه حمل شير مورد مطالعه قرار گرفته است، مي افزايد: «پلي اتيلن سبك كه معمولا از مونومرها و راديكال هاي آزاد تشكيل شده و شفاف است در كيسه هاي نايلوني نازك باعث موتاسيون برگشتي در جهت سنتز هيستيدين مي شود، كيسه هاي نايلوني كه به روغن جامد و يا مايع آغشته شده اند اثر جهش زايي آنها افزايش مي يابد. »


روش جديد ورود به اتاق عمل
براي نخستين بار در كشور كودكان بيمار در بيمارستان دكتر شيخ مشهد با استفاده از روش جديد بدون اضطراب و نگراني روحي راهي اتاق عمل مي شوند. دانشگاه علوم پزشكي مشهد در اجراي اين طرح انواع وسايل بازي و سرگرمي براي كودكان تهيه و كودكان بيمار همراه مادر خود در فضايي شاداب و صميمي لحظات قبل از عمل را مي گذراند. متخصصان بي هوشي حين گفت وگو و گرفتن شرح حال فرزند، كودك را بيهوش كرده و سپس وي را از آغوش گرم مادر جدا مي كنند تا عمل جراحي انجام شود. با اجراي اين طرح تجربه دردناك جداسازي كودك از آغوش مادر تكرار نمي شود و كودك بدون اضطراب و پريشاني خاطر تن به عمل جراحي مي دهد.

جامعه
اقتصاد
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
ايران
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  ايران  |  شهر  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |