پنج شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۱ - Feb.27,2003
هلك امرو لم يعرف قدره.
كسي كه قدر خود را نشناخت، هلاك شد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
دل رميده ما را رفيق و مونس شد
ستاره اي بدرخشيد و ما ه مجلس شد
به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد
نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت
شب بتهوون در تالار وحدت
آثار لودويك وان بتهوون براي سازهاي پيانو، ويولون و ويلنسل در ساعت ۲۱ و ۳۰ نهم و دهم اسفند در تالار وحدت اجرا مي شود. اين آثار را رافائل ميناسكانيان، خاچيك بابايان و ولفگانگ پانهوفر اجرا مي كنند.
علاقه مندان مي توانند براي تهيه بليت به گيشه تالار وحدت مراجعه كنند.

رئيس انجمن موسيقي ايران:
ايجاد مركز ثبت آثار هنري، مانع كپي برداري از آنها مي شود
ايجاد مركز ثبت آثار هنري، مانع كپي برداري از آثار هنري مي شود. ايرج نعيمايي رئيس انجمن موسيقي ايران ضمن بيان اين مطلب به خبرنگار ايسنا گفت: هنوز هيچ مركز و مرجعي كه صاحب اثر بتواند با مراجعه به آن اثر خود را به ثبت برساند، در كشور به وجود نيامده است. وي افزود: در حال حاضر افرادي در زمينه هنري ادعا مي كنند كه از آثارشان كپي برداري شده است به دليل وجود نداشتن مركزي براي رسيدگي به اين قبيل شكايت ها، ناگزير به محاكم قضايي مراجعه مي كنند.
نعيمايي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه انجمن موسيقي ايران به دليل ماهيت كار خود امكان رسيدگي به اين قبيل شكايات را ندارد، گفت: ضروري است يك نهاد دولتي نظارت بر اين امور را عهده دار شود. نعيمايي با ابراز خرسندي از برپايي همايش بررسي حقوق مالكيت ادبي و هنري اين اقدام را گامي مثبت در راه پيوستن به كنوانسيون هاي بين المللي براي حمايت از حقوق معنوي جامعه هنري و ادبي دانست.

برترين هاي جشنواره مستند كيش معرفي شدند
چهارمين  جشنواره  سينماي  مستند در كيش  ديروز با معرفي  آثار برتر به  كار خود پايان  داد.
به گزارش ايرنا، جايزه  اول  هيأت  داوران  اين  جشنواره  شامل  لوح  زرين ، ديپلم  افتخار و هفت ميليون  ريال  جايزه  نقدي  «به  خاطر كوشش  در خلق  مستندي  مؤثر از يك  واقعيت تاريخي  جانكاه  و تلاش  مردمي براي  جبران  اين  فاجعه » به  فيلم  «كشتي  نوح » اعطا شد.
«سودابه  باباگپ » در فيلم
  ۲۶ دقيقه اي  «كشتي  نوح »، تبعات  جنگ  به  ويژه  جنگ دريايي  را در آبراه هاي  جنوب  كشور به  تصوير كشيده  و سرنوشت  چند كشتي  مفقودمطرود و تك  افتاده  را بازگو كرده  است .
لوح  زرين ، ديپلم  افتخار و پنج  ميليون  ريال  وجه  نقد، جايزه  اولين  اثرمستند يك  كارگردان  بود كه  از سوي  هيأت  داوران  چهارمين  جشنواره  سينماي مستند به  فيلم  «چشم  اندازهاي  سياوش  آباد» ساخته  «اميد بنكدار» و «كيوان  علي  محمدي » تعلق  گرفت . موضوع   اين  فيلم  مستند درباره  سياوش  كسرايي ، آبرنگ  ساز معاصر است و در آن سعي  شده  بيشتر به  آثار، حال  و هوا و روحيه   اين  هنرمند پرداخته  شود. جايزه  دوم  ويژه  هيأت  داوران  شامل  لوح  زرين ، ديپلم  افتخار و پنج  ميليون ريال  وجه  نقد، به  خاطر بيان  تأثيرگذار چگونگي  سترون  ماندن  شور آفرينش هنري  و پيامدهاي  آن به  فيلم  «به  من  نگاه  كن » ساخته  «سوسن  بياني»  اهدا شد.
اين  فيلم  با نگاهي  به گروه  نرگس  سياه  و اجراي  نمايش  سياه ها اثر ژان  ژنه ،اجراي  مدرن  و شگفت  انگيز رنجها، دردها، حسرتها و آرزوهاي  گروهي  جوان  بااستعداد را به  تصوير كشيده  است .
از ميان  آثار كوتاه  (حداكثر ۱۵ دقيقه ) هيأت  داوران  چهارمين  جشنواره سينماي  مستند، لوح زرين، ديپلم افتخار به همراه سه ميليون ريال جايزه نقدي را به فيلم «خالق جبار» ساخته «علي محمدقاسمي» اهدا كردكه در آن تفكرات يك مرد افغان از مشيت الهي در مدت ۱۳ دقيقه بازگو شده است.
هيات داوران همچنين براي بهترين اثر مستند در بخش «نگاه نو» لوح زرين، ديپلم افتخار و دو ميليون ريال جايزه نقدي را به «كورش فرزانگان» سازنده فيلم «پايان» كه در آن روياهاي يك پيرمرد لنگرساز به تصوير كشيده شده اعطا كرد.
ديپلم ويژه دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد، لوح زرين جشنواره همراه با امكانات يك سفر تحقيقي چهار روزه به يكي از مناطق آزاد كشور براي بررسي و تحقيق جهت ساخت يك فيلم مستند، به «مهدي پريزاد» كارگردان فيلم «در اندوه شريف» تعلق گرفت.
هيات داوران هيچ يك از ۳۲ فيلم
راه يافته به جشنواره را سزاوار دريافت جايزه بزرگ جشنواره سينماي مستند ندانست.
بيشترين رأي تماشاگران به دو فيلم «چشم اندازهاي سياوش آباد» و «من شوش را ديدم» اختصاص يافت و «انجمن روزنامه نگاران حامي ميراث فرهنگي» نيز به فيلم «پولكه آئين مذهبي» و «من شوش را ديدم» رأي و جوايزي را تخصيص داد.
داوري چهارمين جشنواره سينماي مستند را معصومه عطام، روبرت صافاريان، احمد ضابطي جهرمي، محسن عبدالوهاب و ارد عطاپور به عهده داشتند.
هيات داوران همچنين به پاس خدمات ارزشمند زنده ياد «محمود بهادري» كه در طول حدود سه دهه به عنوان فيلمبردار در عرصه سينماي مستند ايران نقشي ارزنده داشته، لوح زرين ديپلم افتخار جشنواره را به خانواده  آن مرحوم اهدا كرد.

آخرين كنسرت هاي سال در تالارهاي وحدت و رودكي
تا نهم اسفند آخرين كنسرت هاي سال ۱۳۸۱ برگزار مي شوند.
كنسرت موسيقي آذربايجاني همراه با حركات موزون امروز و فردا (ساعت ۲۱) در تالار رودكي برگزار مي شود.
سرپرست اين گروه بايرام محمد اف از باكو، سرپرست گروه حركات موزون ظريفه محمدآوا و خوانندگان اين كنسرت ذبيح الله قلي اف (احسن احمد اف) و الويه رحيم آوا هستند.
گروه موسيقي آوا آهنگ نيز در ساعت ۱۸ نهم اسفند در تالار رودكي برنامه اجرا مي كند.
نوازندگان اين گروه شهرام اصلاني، مسعود براره، حميد قنبري، برونو تالاورا، و كيا محمدزاده مي باشند كه قطعات ضربي را با سازهاي تنبك، دف، هل، ضرب زورخانه و دايره اجرا مي كنند.
همچنين گروه پريشاد كه قرار بود در جشنواره موسيقي فجر و در بخش ويژه بانوان اجراي برنامه داشته باشد، اما در آخرين لحظات برنامه آنها از جشنواره حذف شد با سرپرستي و خوانندگي پريچهر خلوتي در ساعت ۱۷ جمعه نهم اسفند در تالار وحدت برنامه اجرا مي كنند. علاقه مندان براي تهيه بليت اين كنسرت ها به گيشه تالار وحدت مراجعه كنند.

برگزيدگان جشنواره سينماي اجتماعي آبادان
فيلم «آوازهاي سرزمين مادري ام» ساخته بهمن قبادي، جايزه بهترين فيلم جشنواره سينماي اجتماعي آبادان را تصاحب كرد.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، هيأت داوران اين جشنواره، تهمينه ميلاني را براي كارگرداني فيلم «واكنش پنجم» به عنوان بهترين كارگردان انتخاب كرد و جايزه بهترين فيلمنامه خود را نيز براي فيلمنامه «بماني» به داريوش مهرجويي و وحيده محمدي اختصاص داد.
نيكي كريمي بازيگر «واكنش پنجم» موفق شد جايزه بهترين بازيگر زن را دريافت كند، در حالي كه جمشيد هاشم پور، همبازي او در اين فيلم براي بازي درخشانش در «واكنش پنجم» و «سفر به فردا» به عنوان بهترين بازيگر مرد انتخاب شد.
هيأت داوران جايزه ويژه خود را نيز به فيلم صورتي، ساخته فريدون جيراني اهدا كرد.
در ميان فيلم هاي مستند، فيلم «كشتي نوح» ساخته سودابه باباگپ جايزه بهترين فيلم مستند را گرفت. اين دومين جايزه اي بود كه اين فيلم موفق شد در طول يك روز دريافت كند. جشنواره فيلم مستند كيش نيز ديروز جايزه اول خود را به اين فيلم اختصاص داد.
در بخش مستند، فيلم «بچه هاي بلوچ» ساخته انسيه شاه حسيني نيز جايزه ويژه هيأت داوران را دريافت كرد.
ابراهيم فروزش، كارگردان «بچه هاي نفت» و محمدحسين حقيقي، كارگردان «سفر به فردا» دو جايزه ويژه «نگاه به خوزستان» را تصاحب كردند.

شرلوك هولمز در بخارست
فيلم تازه «شرلوك هولمز» در راه است و «مالكوم مك دوول» بازيگر بريتانيايي نقش اين كارآگاه معروف دنياي داستان را بازي خواهد كرد.
002935.jpg

به گزارش گاردين، «كريستوفرلي» نيز در اين فيلم در نقش «پروفسور موريارتي» دشمن خطرناك و شيطان صفت هلمز ظاهر خواهد شد.مع آوري اطلاعات مورد نياز، شرلوك هلمز را ياري مي كنند.
ماجراي فيلم بر كودكان خياباني لندن تمركز دارد كه در ج
اين فيلم «عجايب خيابان بيكر» نام دارد و صحنه هاي آن در روماني فيلمبرداري خواهد شد. براي اين كار لازم است در معماري خيابان هاي بخارست تغييرات اندكي توسط صحنه پردازان ايجاد شود تا فضاي لندن قرن ۱۹ را تداعي كند.
«مك دوول» نزد علاقه مندان به سينما به خاطر ايفاي نقش شخصيت ساديستيك «آلكس» در فيلم پرتقال كوكي، شاهكار استانلي كوبريك، شناخته مي شود.
002930.jpg
مالكوم مك دوول سريال تلويزيوني شرلوك هلمز
كريستوفرلي

كريستوفرلي نيز در سومين قسمت از سري فيلم هاي «جنگ ستارگان» نقش شخصيت مرموز «كنت دوكو» را ايفا كرده است.
سري داستان هاي «شرلوك هولمز» نوشته سرآرتور كونان دويل، تاكنون در فيلم ها و سريال هاي تلويزيوني متعدد مورد استفاده قرار گرفته است. يكي از اين سريال ها، بارها از تلويزيون ايران
پخش شده و علاقه مندان زيادي دارد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
*گزارش هايي كه در اين روز در اسفند ۱۳۳۶ در تهران انتشار يافت نشان مي داد كه سرلشكر ولي قره ني معاون ستاد و رئيس اداره اطلاعات ارتش بازداشت شده و در محكمه نظامي محاكمه خواهد شد. طبق شايعات آن روز، اين ژنرال قصد حذف شاه را داشت.
* ۲۸ فوريه ۱۸۸۱ نيروهاي روسيه شهر تاريخي مرو را تصرف و ضميمه قلمرو آن كشور كردند. مرو بارها حاكم نشين خراسان بزرگ، از شهرهاي باستاني ايران و مهد فرهنگ ايراني و احياء زبان و ادبيات فارسي بود و سامانيان بزرگترين كتابخانه عمومي را كه الگوي كتابخانه هاي امروز جهان شده است در آنجا تاسيس كردند. كتابخانه مرو در عين حال يك كتابخانه پژوهشي و مركز تاليف و ترجمه و تكثير كتاب به زبان فارسي بود. روس ها قبلا بخارا و خيوه را تصرف كرده بودند. دولت تهران دو واحد نظامي براي دفاع از مرو به فرماندهي دو شاهزاده قاجار روانه ساخته بود كه بين راه در حوالي قوچان ميان اين دو شاهزاده اختلاف شخصي بروز كرد و ماموريت به اجرا در نيامد.
* در همين روز در سال ۱۹۲۱، دولت لنين به منظور خنثي كردن توطئه هاي انگلستان؛ با افغانستان يك پيمان دائمي دوستي، كمك متقابل و عدم مداخله در امور يكديگر را امضاء كرد و سياست بي طرفي و عدم تعهد افغانستان به دليل همين پيمان بود. دولت لنين چنين پيماني را هم با ايران امضاء كرده بود و ايران در برابر الغاء همه دعاوي و امتيازات و مطالبات روسيه تزاري متعهد شده بود كه با دولت هاي مخالف و معارض روسيه شوروي وارد پيمان نظامي نشود. شاه با وارد ساختن ايران به پيمان بغداد (سنتو) عملا آن قرارداد را نقض كرد.
* رامبراند نقاش بلند آوازه هلندي ۲۷ فوريه ۱۶۲۲ (روزي چون امروز) به دنيا آمد.
* بانك انگلستان در اين روز در سال ۱۷۹۷ پوند كاغذي به جريان گذارد و اين كار را از اسكناس يك پوندي شروع كرد.
* مردم فرانسه در اين روز در سال ۱۸۴۸ لوئي فيليپ، پادشاه فرانسه را به انگلستان فراري دادند و در اين كشور جمهوري دوم را بر پا ساختند. نظام جمهوري فرانسه پس از انقلاب اين كشور دوباره سلطنتي شده بود.
* جنگ آمريكا با عراق در اين روز در سال۱۹۹۱، پس از پرتاب موشك از عراق به يك قرارگاه نظاميان آمريكايي در كشور سعودي كه منجر به كشته شدن
۲۸ نظامي آمريكايي شد پايان يافت.
روزگار
در پي ركود بورس سهام شركت ها و تنزل پي در پي آن و بالا نرفتن نرخ بهره پس انداز از ۲ در صد، آمريكائيان پول خود را در خريد و فروش مستغلات به كار انداخته اند. يك ايراني واسطه معاملات مستغلات در منطقه واشنگتن پايتخت ايالات متحده گفته است كه اوضاع معاملات خانه و زمين در اينجا، به وضعي كه در سال هاي ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۶ در تهران حاكم بود شبيه شده است. به اين ترتيب كه خريدار قولنامه خريد را امضاء مي كند و هنوز معامله انجام نشده، قولنامه را به ديگري واگذار مي كند و سود مي برد و يا اين كه خانه را با وام بانك و موسسات اعتبار دهنده ديگر مي خرد و يكي دو ماه بر در آن قفل مي زند، دوباره آن را به بازار مي آورد و با سود مي فروشد. وي اضافه كرده است كه اين داد و ستدهاي به سبك ايران ربع قرن پيش باعث افزايش قيمت ها شده و ظرف دو سه سال اخير خانه ها مثلا در حومه واشنگتن ۳۰ تا ۵۰ درصد افزايش بها يافته اند كه قبلا سابقه نداشته و چون با بالا رفتن بهاي خانه، اجاره بها هم بالا مي رود موجب نگراني شده است.
پرسش هاي پزشكي
دكتر گريفيت در پاسخ به پرسشي، دردهاي سرطاني را كه عمدتا شديد هستند ناشي از گسترش سرطان (ياغي شدن سلول ها و خارج شدن از محدوده طبيعي) به ماهيچه ها و استخوان بيان داشته و گفته است كه استخوان بر اثر گسترش سرطان دچار تركهاي موئين درد آور مي شود.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
ماندگار
ريچارد ال. هيل تاريخدان قرن ۲۰ در اين روز در سال ۱۹۹۶ در۹۴ سالگي درگذشت. وي در كتاب خود «در اهميت آموزش تاريخ» نوشته است كه درس تاريخ در دبستان و مدارس مياني (راهنمايي تحصيلي) بايد به صورت داستان هاي حماسي گفته شود تا نوجوان به آن علاقه مند گردد كه علاقه به تاريخ ملي، عشق به وطن و فداكاري در راه آن را تقويت مي كند.
هيل ضمن اشاره به اقدام سازمان آموزش وپرورش ژاپن كه براي تحكيم عشق به وطن، در آستانه جنگ جهاني دوم برنامه تدريس تاريخ را در مدارس سه برابر كرد، نوشته است كه همين دانش آموزان بودند كه حتي پس از جنگ در جنگل هاي دورافتاده آسياي جنوب شرقي برگ درخت مي خوردند و تا سال ها حاضر به تسليم شدن نبودند. وي به نويسندگان توصيه كرده است كه به جاي نگارش اين همه رمان عشقي بروند داستانهاي تاريخي را دوباره نويسي كنند. ضمن اين داستان ها كه خوانندگان بيشتري هم ممكن است داشته باشند نه تنها عشق به وطن بلكه اخلاق حسنه را به طور غير مستقيم مي توان در افراد تقويت كرد.

گنجينه
در صناعت دبيري
هر صناعت كه تعلق به تفكر دارد (همچون دبيري)، صاحب صناعت بايد كه فارغ دل و مرفه باشد، كه اگر به خلاف اين بود، سهام فكر او متلاشي شود (حواسش پرت مي شود) و بر هدف صواب به جمع نيايد، زيرا كه جز به جمعيت خاطر، به چنان كلمات[مناسب] باز نتواند خورد.
نظامي عروضي
چهارمقاله

گشتي در دنياي خبرها
اولين پيوند صورت جهان
لندن: براي نخستين بار پيوند صورت روي يك دختر ۱۴ ساله در انگليس انجام خواهد شد.
اين دختر نوجوان در سن دوسالگي در شعله هاي آتش گير افتاد و از ناحيه صورت دچار سوختگي شديد شد.
قرار است صورت يك انسان مرده به صورت اين دختر پيوند زده شود. پيش از اين هيچ كس حاضر به دريافت چنين پيوندي نشده بود اما اين دختر به صورت داوطلبانه خواستار انجام اين عمل جراحي شده است.

عذرخواهي كافي است
شيكاگو: انسان از خطا و اشتباه مصون نيست و اين موضوع در مورد پزشكان نيز صادق است.
اما در اغلب مواقع پزشكان به خطايي كه در حين درمان بيمار خود انجام داده اند اعتراف نمي كنند و حتي اگر بيمار متوجه خطاي پزشك شود، حاضر نمي شوند از او عذرخواهي كنند.
نتايج تازه ترين آمارگيري در چند كشور جهان حاكي از آن است، علت معذرت خواهي نكردن پزشكان از بيماران پس از ارتكاب خطا ترس آنان از عواقب حقوقي قضيه است چون احتمال دارد كه بيمار به دادگاه شكايت كرده و غرامت دريافت كند.
اما اين تصور پزشكان چندان صحيح نيست چون آمار نشان داده است كه اغلب بيماران به عذرخواهي پزشك بسنده مي كنند و پيگير جنبه حقوقي خطاي پزشك نمي شوند.
سرب، جواب برف
فيلادلفيا: دو روز قبل هنگامي كه يك زن و شوهر با دختر كوچكشان از يك كليسا خارج مي شدند مورد حمله چند دختربچه با گلوله هاي برفي قرار گرفتند.
اما اين پايان ماجرا نبود چون يكي از گلوله هاي برفي به سر فرزند اين زوج اصابت كرد و اشك از چشمان وي جاري شد.
به هر حال والدين اين دختر بچه براي اينكه اقدام پرتاب كنندگان برف را تلافي كنند چند ساعت پس از درگيري با اسلحه به همان مكان بازگشته و ۵ گلوله به سوي بچه ها شليك كردند كه يكي از گلوله ها به سر يك دختر ۱۰ ساله برخورد كرد و او را از پاي درآورد.
در حال حاضر زن و شوهر قاتل در بازداشت بسر مي برند.
تنبيه دزد نامه ها
سن فرانسيسكو: مردي كه بسته هاي پستي و نامه هاي مردم را بسرقت مي برد به تحمل دو ماه حبس و ايستادن به مدت ۱۰۰ ساعت در مقابل اداره مركزي پست سن فرانسيسكو محكوم شد.
اين مرد پس از سپري كردن دوران حبس خود بايد به مدت ۱۰۰ ساعت مقابل اداره پست بايستد البته در طول اين زمان تابلويي به بدن وي نصب خواهد شد كه روي اين تابلو نوشته شده: «من نامه ها را به سرقت مي بردم و حالا تنبيه شده ام.»
سيگار در خمير پيتزا
ليل: ديروز ماموران گمرك كشور فرانسه به كاميون يخچال داري كه خمير پيتزا حمل مي كرد مشكوك شدند و به بازرسي آن پرداختند. ماموران پس از بازرسي داخل كاميون متوجه شدند كه ۱۵۲ هزار جعبه سيگار در ميان خميرهاي پيتزا جاسازي شده است. اين سيگارهاي قاچاق در حدود ۶۰۰هزار يورو ارزش داشت.
مبارزه با آلودگي هوا در شانگهاي
شانگهاي: مسئولان شهر شانگهاي در چين تلاش گسترده اي را براي مبارزه با آلودگي هوا در اين شهر آغاز كرده اند.
از اين پس ميزان گازهاي آلاينده خروجي از اگزوز خودروها براساس استانداردهاي اروپايي محاسبه خواهد شد.
براساس اين طرح جديد، از اين پس هر خودرو تازه اي كه مطابق با اين استانداردها نباشد، پلاك دريافت نخواهد كرد. همچنين ۴۰ هزار دستگاه تاكسي و ۱۸ هزار دستگاه اتوبوس اين شهر بايد حداكثر تا سال ۲۰۰۵ خود را با اين استانداردها تطبيق دهند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۷ دقيقه
اذان مغرب: ساعت ۱۸ و ۱۶ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و۱۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۷ دقيقه

گل و گياه
شيرخشت
002925.jpg
نام علمي: Cotoneaster Salicifolius شExbruyensis'
خانواده: ROSACEAE
درختچه اي زيبا و هميشه سبز با شاخه هاي كماني شكل و برگهاي باريك و سرنيزه اي به رنگ سبز تيره، گلهاي كوچك و سفيدرنگ آن با
۵ گلبرگ مدور در اوايل تابستان ظاهر شده و در فصل پاييز به خوشه هاي آويخته اي از ميوه هاي سفيد - كرم رنگ تبديل مي گردند.
نيازها: مكان آفتابي يا نيم سايه، جهت كاشت در شرايط خشك مناسب بوده و خاكهاي غرقابي را نمي پسندد، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي نيمه رسيده در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
گنجينه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |