پنج شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۱ - Feb.27,2003
آغاز بهره برداري از ۹۲ طرح عمراني در جنوب و شرق تهران
002970.jpg
گروه شهري: ۹۲ پروژه عمران شهري در جنوب، شرق و شمال شرقي تهران بعد از ظهر ديروز طي مراسمي با حضور موسوي لاري وزير كشور به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار ما از مجموع اين طرح ها،
۷۰ پروژه در منطقه ۴ اجرا شده است.
در مراسم بهره برداري از اين طرح ها، وزير كشور درخصوص  مشكلات  اجراي  پروژه هاي  عمراني  در شهر تهران  گفت : همه بخوبي  مي دانند كه  ساخت  و ساز در تهران  مشكلاتي  را همراه  دارد كه  در ديگرنقاط كمتر شاهد آن هستيم  و كساني  كه  در شهرداري  كار مي كنند در واقع  در صف نخست  مقابله  با اين  مشكلات  هستند.
وي  افزود: بايستي  تمامي مسئولين  دست  به  دست  هم  دهند تا پروژه هاي  عمراني به  اتمام  برسد ومردم  از مزاياي  آنها برخوردارشوند.
وي  گفت : اگر پروژه اي  راكد بماند و يا زمان  اجراي  آن طولاني  شود شايدبتوان  نيمي از مشكلات  را پذيرفت  ولي  مابقي  كار به  تلاش  خود مسئولين  بستگي دارد.
وي  اولويت  بندي  را در انجام  پروژه هاي  عمراني  مهم  قلمداد كرد و اظهارداشت : بايستي  تقسيم  بندي  بودجه  طوري  صورت  گيرد كه  پروژه هايي  كه  از ۶۰ تا۷۰ درصد پيشرفت  فيزيكي  برخوردار هستند در اولويت  قرار گيرند.
براساس اين گزارش پل دسترسي تقاطع هاي غيرهمسطح خيابان شهيد رجايي و شهيد دستواره (جوانمرد قصاب) كه به پل «خبرنگار»، يادبود خبرنگار شهيد «محمود صارمي» نامگذاري شده از جمله طرح هايي است كه ديروز افتتاح شد.
همچنانكه ذكر شد، ديروز بيش از ۷۰ طرح عمراني و خدماتي در منطقه چهار تهران  به  بهره برداري رسيد.
اين  طرح ها شامل  طرح هاي  عمراني و فني خدماتي فرهنگي ، ترافيكي  و اجتماعي  است .
وزير كشور و سرپرست  شهرداري  تهران  همچنين با حضور در شهرداري منطقه هشت، از طرح هاي جاري و در مرحله افتتاح اين منطقه بازديد كردند.

نخبگان در گفتگو با همشهري:
شوراها فراگيرترين نهاد دموكراتيك در ايران هستند
رأي مردم سرنوشت شهرها و روستاها را تعيين مي كند
002980.jpg

دكتر محمد تقي رهنمايي استاد دانشگاه تهران تجربه شورايي در جهان را موفقيت آميز مي داند و معتقد است: اگر مردم خواهان زندگي نظام مند و بالنده در جامعه شهري هستند، شوراها بازوي اجرايي قانوني و بهترين راهكار براي تحقق چنين هدفي است، ولي اگر مي خواهند در آمريت و حاكميت زندگي كنند بحث ديگري است.
002965.jpg
دكتر محمدتقي رهنمايي: مردم با حضور
در انتخابات شوراها براي سرنوشت خويش
تصميم مي گيرند

وي افزود: شوراها بهترين راهكار براي تحقق جامعه مدني و  نظام مندشدن مديريت شهري است.
وي حضور مردم در انتخابات شوراها را راهي به سوي تبلور جامعه مدني و تصميم گيري براي سرنوشت خويش دانست و افزود: شوراها تنها نهاد قانوني برخاسته از مردمند كه انتصابي نيستند و سهم بسزايي در برقراري توازن و تعادل در قدرت دارند.
دكتر شهيندخت خوارزمي جامعه شناس و محقق برجسته، شوراهاي شهر و روستا را واقعي ترين نهاد دموكراتيك بعد از انقلاب مي داند. وي البته از عملكرد نخستين دوره شوراي شهر تهران انتقاد دارد و آن را چندان قابل دفاع نمي داند. عملكردي كه به اعتقاد او شايد تا حدودي موجب سرخوردگي شماري از شهروندان شده باشد. با اين همه، دكتر خوارزمي اعتقاد دارد، راي ندادن راه خوبي براي بيان اين اعتراض نيست و منطقي ترين كار اين است كه با حضور در انتخابات تلاش كنيم فقط افراد با شايستگي حرفه اي به دوره دوم شوراي شهر تهران راه يابند.
002960.jpg
دكتر پرويز پيران:
كاستي ها نبايد مردم را از نهادي
كه متعلق به آنهاست، رويگردان كند
002975.jpg
دكتر شهيندخت خوارزمي:
شوراهاي شهر و روستا واقعي ترين نهاد
دموكراتيك در ايران به شمار مي آيند

دكتر خوارزمي تاكيد مي كند هيچ نهادي در ايران
به اندازه شوراها دموكراتيك نيست و لازم است از اين نظر شوراها تقويت شوند.
دكتر پرويز پيران جامعه شناس و استاد دانشگاه نيز مي گويد: در نبود تشكل هاي فراگير و نبود آلترناتيو مردمي چاره اي جز استفاده از امكانات موجود نيست.
وي با بيان اينكه كاستي هايي در شوراهاي شهر و روستا در دوره قبل وجود داشته است گفت: با اين حال مردم نبايد در برخورد با چنين مسائل و ناروايي ها و كاستي ها از نهادهايي كه مستقيما متعلق به خود آنهاست رويگردان شوند، بلكه با استواري تمام در انتخابات شركت كرده و افرادي را انتخاب كنند كه حاوي پيام انتقادي به مخالفان مردم سالاري باشند. دكتر پيران معتقد است تنها با استمرار مبارزات مردم، پرهيز از خشونت و قطبي كردن جامعه، با پشتكار و عدم انفعال مي توان ايراني ساخت كه فرزندان ما در آن دير و شاد زندگي كنند.

شهر نگار
جان يك شهروند چقدر مي ارزد؟
حضور در يك حوزه انتخابيه و دادن راي در يك روز تعطيل چقدر از وقت آدم را مي گيرد؟
يك ساعت؟ دو ساعت؟ سه ساعت و يا بيشتر؟
بعيد است از دو يا سه ساعت بيشتر باشد. اين يعني چقدر زحمت؟ در مقياس شهري مي توان براي آن يك معادل تعريف كرد.
در حال حاضر، مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا در تهران حدود نه هزار نفر در سال برآورد شده است، يعني تقريبا بيشتر از يك نفر در هر ساعت. پيش بيني شده است تا دو سال ديگر، اين مقدار دوبرابر خواهد شد، يعني در سال ۸۳ آلودگي هوا در تهران هر ساعت دست كم دو نفر را خواهد كشت. اين تعداد، مي تواند كمتر يا بيشتر بشود، بسته به اينكه برنامه اي براي نجات شهر وجود داشت باشد يا نه.
و بسته به اينكه ما براي جان خود، دست كم به قدر يك، يا دو يا سه ساعت صرف وقت اهميت قائل باشيم يا نه.
گروه شهري

كوچه خبر
اجبار براي بازسازي
براي نخستين بار، شهرداري منطقه هفت تهران به عنوان عامل تخريب يك بناي ثبت شده در آثار ملي هزينه بازسازي آن را پرداخت كرد.
ساختمان «خسرو افشار» در خيابان خاقاني تهران به سرهنگ افشار، افسر دوران پهلوي تعلق داشت كه عمليات ساخت آن در سال ۱۳۱۰ آغاز و تا سال ۱۳۲۰ كامل شد. اين ساختمان يكي از نخستين نمونه هاي تلفيق معماري مدرن و سنتي در يك بناي مسكوني است.
اين بنا پس از آنكه سال ها مخروبه و بدون مالك بود از سوي شهرداري ناحيه سه منطقه هفت شهرداري تهران تملك شد و به عنوان انبار شهرداري و استراحتگاه كارگران پيماني مورد استفاده قرار گرفت.
تخريب اين بنا علي رغم ثبت در فهرست آثار ملي، از سال گذشته توسط شهرداري منطقه هفت آغاز شد و پس از اخطار سازمان ميراث فرهنگي،  كل بنا در طول يك شب تخريب شد.
پس از پيگيريهاي سازمان ميراث فرهنگي، شهرداري منطقه هفت تهران پرداخت هزينه هاي لازم براي بازسازي اين بنا تحت نظارت كارشناسان ميراث فرهنگي را به عهده گرفت.
اين نخستين بار است كه يكي از عاملان تخريب يك بناي تاريخي تأمين هزينه بازسازي بنا را بر عهده مي گيرد و محاكم صالحه رأي به بازسازي بنا مي دهند.

توسط گشت هاي ۱۳۷ شهرداري تهران:
با مزاحمت هاي شغلي برخورد مي شود
مدير عامل  شركت  سامان دهي  صنايع  و مشاغل  تهران ، گفت : گشت هاي ۱۳۷شهرداري  تهران  با حركت  در سطح  شهر با مزاحمت هاي  شغلي  برخورد مي كنند.
سعيد ابوالحسني  در نشست  كميته  آلودگي  هوا ناشي  از بلاياي  طبيعي  كه  به  منظور بررسي  ساماندهي  انبارهاي  مواد شيميايي  تشكيل  شده  بود، افزود: راننده اين  گشت ها كارشناس  هستند و همراه  با حكمي  كه  در اختيار آنان  قرار مي گيرد نسبت  به  برخورد با متخلفين  اقدام  مي كنند.
وي  اظهار داشت : قسمت  عمده  فعاليت  اين  گشت ، شناسايي  انبارهاي  غيرمجاز مواد شيميايي  و تعطيلي  آنها خواهد بود. وي  ادامه  داد : اين  انبارها تهديدي  جدي  براي  شهروندان  است  و در صورت  بروز هر حادثه اي  اعم  از بلاياي  طبيعي، آلودگي  ناشي  از اين  انبارها و گاز متصاعد شده  مي تواند سلامتي  شهروندان  را تهديد كند.
معاون  امور مناطق  شركت  ساماندهي  صنايع  و مشاغل  نيز گفت: در حال  حاضر۲۵۰انبار مواد شيميايي  داراي  پروانه  ساخت  و ۷۵۰ انبار فاقد پروانه  در شهر وجود دارد كه  بايد هرچه  سريعتر براي  ساماندهي  آنها اقدام  كرد.

از سوي وزير پست و تلگراف و تلفن:
نرخ جديد مكالمات تلفني اعلام شد
گروه شهري: وزير پست  و تلگراف  و تلفن  اعلام  كرد تعرفه  هاي  جديد مكالمه  تلفن ثابت  به  منظور عادلانه  كردن  نرخهاي  مكالمات  شهري، بين  شهري  و
بين  المللي  با تصويب  شوراي  اقتصاد از بهمن  امسال  اعمال  شده است .
به  گزارش  واحد مركزي  خبر احمد معتمدي  در سومين  همايش  مديران عامل  شركتهاي  مخابرات  كشور در قشم    گفت: در سالهاي گذشته  تعرفه  ها به  صورت  سالانه  و با مجوز ۱۰ درصدي  افزايش  مي يافت اما عادلانه  بودن  آن مورد توجه  قرار نمي گرفت  و به  همين  علت  فاصله قيمت  پالس  هر واحد مكالمه  تلفن 
بين  الملل  با تلفن  شهري  گاه  به حدود ۶۶۰ برابر مي رسيد.
وي  اضافه  كرد: در نظام  جديد تعرفه اي طول  روز ۲۴ ساعت به  سه  زمان  ۸ ساعتي  از ۸ صبح  تا ۱۳ ، از ۱۳ تا ۲۱ و از ۲۱ به  ۸ بامداد روز بعد تقسيم  شده  و تعرفه  ساعت  ۲۱ تا ۸ بامداد كه  ارزانترين تعرفه  است  براي  روزهاي  جمعه  و تعطيل  نيز در نظر گرفته  مي شود.
به  گفته  معتمدي  براين  اساس  نرخ  مكالمه  ثابت  گذشته  معادل  ۳ دقيقه  يك پالس  محاسبه  مي شد ، تغيير كرد و در ساعات  ۸ صبح  تا ۱۳ معادل  ۷۵:۱دقيقه  ، در ساعات  ۱۳ تا ۲۱ معادل   ۲۵ :۲ دقيقه  و در ساعات  ۲۱ تا ۸ بامداد معادل۱۵ :۳ دقيقه  يك  پالس  محاسبه  خواهد شد. وزير پست  و تلگراف  و تلفن  در ادامه  گفت  نرخ  مكالمه  بين  شهري  نيزكاهش  يافته  و بطور ميانگين  ۱۸درصد ارزانتر شده  است .
وي  در مورد كاهش  نرخ  تلفن  خارجي  بين  الملل  افزود: بيشترين  كاهش در نرخ  مكالمات  بين  الملل  انجام  شده  ، بطوريكه  برخي  نرخها از جمله مكالمه  با سوريه  تا ۷۷ درصد و مكالمه  با قاره  هاي  اروپا و آمريكاحدود ۵۰ درصد كاهش  يافته  است .

پرسه در محله ها
ناحيه سبز
شهروندان در ناحيه سبز شهرداري تهران بر نحوه اجراي خدمات شهري نظارت مي كنند.
به گزارش روابط عمومي ناحيه سبز شهرداري تهران، هدف از اجراي اين طرح، ارائه چهره اي واقعي از نحوه مشاركت شهروندان در امور شهري است.
بدين ترتيب بخشي از نظارت بر مسائل شهري كه تا كنون از طرق مختلف توسط كاركنان شهرداري انجام مي شده به مردم واگذار مي شود.
در اين اقدام، ناحيه سبز تهران به ۹ بلوك تقسيم مي شود كه در هر بلوك دو رابط محلي بر همه امور مربوط به خدمات شهري همچون رفت و روب، جمع آوري و انتقال زباله و فضاي سبز نظارت مي كنند و گزارشهاي خود را مبني بر عدم رعايت موارد يادشده براي رسيدگيهاي لازم به ناحيه سبز گزارش مي دهند. بر همين اساس شهرداري ناحيه سبز از طريق تذكر، و اخطار به عوامل اجرايي نسبت به رفع معضل اقدام مي كند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |