گروه اقتصادي: در آخرين روزهاي اسفندماه ۱۳۸۱، همچون آخرين روزهاي اسفند ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ موضوع واردات يا عدم واردات خودرو در كانون توجه محافل خبري قرار گرفته است. ارزش واردات خودرو، حتي اگر ۵۰ هزار دستگاه و قيمت هر دستگاه ۱۰ هزار دلار و نرخ تبديل دلار به ريال ۸۰۰۰ ريال باشد معادل ۴۰۰ ميليارد تومان خواهد شد كه حتي اگر سودي معادل ۱۵ درصد براي واردكننده ها متصور شود رقمي بالغ بر ۶۰ ميليارد تومان است.
|
|
اين وضعيت موجب شده تا حدس ها و گمانه زني ها درباره واردات خودرو در پايان سال افزايش يابد. در روزهاي گذشته بار ديگر صنعت خودرو در كانون توجه قرار گرفت. سازمان گسترش و نوسازي صنايع اعلام كرد نخستين دور مذاكرات با شركت رنو، نيسان براي توليد خودرو آغاز شده و ۱۹ اسفند ماه اين مذاكرات دنبال خواهد شد. رضا ويسه معاون وزير صنايع و معادن و رئيس هيأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع در روزهاي گذشته خبر داد كه توليد انواع خودرو در سال ۱۳۸۲ معادل ۷۰۰ هزار دستگاه خواهد شد كه با تقاضاي آن در بازار برابر خواهد شد. اين رقم روز گذشته در گفت و گوي اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن با ايرنا تكرار شد و او گفت: براي نوسازي صنايع خودرو ۵/۱ ميليارد دلار و براي دوگانه سوز كردن خودروها ۵۵۰ ميليون دلار از منابع نفتي اختصاص يافته است. وي افزود: نوسازي صنعت خودرو كشور با مشاركت و همكاري خودروسازان معتبر خارجي كه اكنون مذاكرات مربوط به آن در حال انجام است ،صورت خواهد گرفت .
|
|
وي اضافه كرد: ايران خواسته هاي خود را براي نوسازي صنعت خودرو، درماه هاي اخير به خودروسازان مهم دنيا اعلام كرده و هر كمپاني كه بر اساس منافع كشورمان ، بهترين پيشنهاد را ارائه كند، براي توليد خودرو مشترك پذيرفته خواهد شد.
جهانگيري با بيان اينكه تاكنون ، پيشنهاد هيچ يك از كمپاني ها رد ياپذيرفته نشده ، اظهار داشت : مذاكرات در اين مورد همچنان ادامه دارد و باقطعي شدن ، نتايج آن اعلام خواهد شد.
وي در عين حال ، تعادل در عرضه و تقاضا را مهمترين عامل در كاهش بهاي خودرو دانست و تصريح كرد: اين مهم اكنون از سياست هاي وزارت صنايع و معادن است و بر اين اساس ، توليد خودرو در سال آينده به بيش از ۷۰۰ هزار دستگاه خواهد رسيد. به گفته وي ، با توليد بيش از ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۸۲، وضعيت عرضه و تقاضاي خودرو تقريبا متعادل مي شود و خودروسازان بايد به دنبال راهكارهايي براي فروش خودروهاي توليدي خود از جمله روش اقساطي باشند. وي در پاسخ به سوالي در مورد ميزان تعرفه واردات خودرو در سال ۸۲ اظهارداشت : هنوز رقم دقيقي براي ميزان تعرفه واردات خودرو در سال آينده تعيين نشده ، اما به طور يقين بالاتر از صددرصد خواهد بود، ولي با اين حال باوزارت بازرگاني در حال گفت و گو هستيم . اين سخنان در حالي گفته شد كه طهماسب مظاهري وزير امور اقتصادي تأكيد دارد: صنعت خودرو كشور اكنون با صنايع پيشرفته دنيا فاصله زيادي دارد و حمايت از آن به نفع اقتصاد كشور نيست، به همين دليل دولت با واردات خودرو موافقت كرده است تا رقابت افزايش يابد. وي با اشاره به قانون خودرو گفت: در اين قانون به صراحت آمده است كه ورود خودرو آزاد است و دولت حق ممنوع كردن آن را ندارد و تنها مي تواند در شرايط خاص محدوديت هايي براي واردات آن اعمال كند. وي، ايجاد محدوديت در واردات خودرو در سال هاي گذشته، ايجاد ثبت سفارش و تعيين تعرفه هاي بالاي سود بازرگاني را از برنامه هاي حمايتي دولت در حمايت از صنعت خودرو ذكر كرد و گفت: اين امر سبب شد كه صنعت خودرو كشور در سال هاي اخير رشد كند.