كليد هاي طلايي براي كنكوري ها
چقدر از توانايي هاي خود استفاده مي كنيد؟
وقتي از دانش آموزان كنكوري سؤال مي كنيم كه از چند درصد توانايي هاي خود استفاده مي كنيد؟ اگرچه پاسخها متفاوت است، اما كمتر كسي ادعا مي كند كه به طور كامل از توانايي هاي خود بهره مي برد. تجربه نشان داده است كه ارزيابي دانش آموزان درباره ميزان استفاده از توانايي هايشان بين ۴۰ تا ۸۰ درصد است. امكان دارد كه اين ميزان در همه زمانها يكسان نباشد و دچار افت و خيز شود. همچنين، اين افت و خيز ممكن است هم در مورد دانش آموزان قوي و هم دانش آموزان ضعيف اتفاق بيافتد. چرا نمي توانيم از همه توانايي و انرژي خود براي كاري كه آن را مهم مي دانيم، استفاده كنيم؟ بقيه توان و انرژي ما كجا مي رود و صرف چه چيزهايي مي شود؟
۱- تقسيم انرژي- به طور حتم، منظور از تقسيم انرژي در ورزشهايي مانند دو و ميداني، شنا و حتي فوتبال را مي دانيد. يك دونده استقامت از ابتداي مسير بايد به نحوي انرژي خود را تقسيم كند كه نه همه آن را در ابتداي حركت صرف نمايد و نه در آخر كم بياورد. اين موضوع درباره كنكور نيز مصداق دارد. نه بايد آنچنان تند برويد كه براي روزهاي آخر ديگر رمقي نداشته باشيد و نه آنچنان كند كه نتوانيد از توانايي هايتان استفاده مطلوب ببريد. لازم است شما هم مانند آن دونده استقامت، نماي ذهني كلي از مسير داشته باشيد تا برنامه كاري خود را براساس آن تنظيم كنيد. ممكن است امروز خيلي سرحال باشيد و بتوانيد زياد درس بخوانيد، اما اگر فردا اوضاع به همين صورت نبود چه مي كنيد؟ هميشه اعتدال بهترين روش است و زرنگي شما در تهيه برنامه، تنظيم يك برنامه اعتدالي است.
كليد سي و يكم - با ترسيم يك دورنماي كلي از مسير حركت در ذهن خود، انرژي تان را به صورت متعادل در اين مسير تنظيم كنيد.
* * *
۲- كنترل انرژي- يكي از عواملي كه موجب مي شود نتوانيد از توانايي هاي خود استفاده بهينه بكنيد، صرف انرژي براي اموري است كه فعلا كم اهميت تلقي مي شوند. اگر نتوانيد كنترل انرژي خود را به دست بگيريد، بايد ضرر و زيانهاي بعدي را هم بپذيريد و تحمل كنيد. براي روشن شدن منظور به سه مثال اكتفا مي كنيم. شما مي توانيد موارد ديگري را به آنها بيافزاييد.
* يكي ازمشغوليات ذهني كه باعث هدر رفتن گسترده انرژي و وقت مي شود، تلويزيون است. عادت به مشاهده سريالها و برنامه هاي مختلف، تنها از نظر زماني كه صرف ديدن آنها مي كنيد مشكل ساز نيستند، بلكه تأثيرات بعدي آنها مهمتر است. بعداز ديدن يك سريال، حتي اگر تلويزيون را خاموش كنيد، عملا سوژه سريال در ذهن شما جريان دارد و تمام نشده است. اين كه چه اتفاقاتي در سريال افتاد و احتمالا در قسمت هاي بعدي چه مي شود، تا مدتي مشغله ذهني مي گردد.
* موضوعات ورزشي به خصوص فوتبال هم مشغله اي ذهني است كه اگر چه جالب هم باشد، فعلا وقت آن نيست. پيگيري اخبار ورزشي، جر وبحث هاي قرمز و آبي، خريد روزنامه هاي ورزشي و مواردي مشابه، آن هم با حساسيت هاي زيادي كه بعضي ها دارند موضوعاتي نيستند كه در حال حاضر ارزش وقت صرف كردن داشته باشند.
* جر و بحث هاي خانوادگي و هرگونه گفت وگوهاي تنش زا درباره كنكور و موضوعات ديگر با افراد خانواده يا دوستان به لحاظ انرژي كه صرف مي شود، بايد كنترل شوند. حساسيت هاي بي مورد درباره اين كه حتما بايد حرف خود را به كرسي بنشانيد و ثابت كنيد كه حق با شماست غير از اتلاف وقت و انرژي ثمري نخواهد داشت.
كليد سي و دوم- در شرايط فعلي هر موضوع و مشغله ذهني ارزش وقت صرف كردن ندارند. انرژي خود را براي كارهاي اصلي كنترل و ذخيره كنيد.
* * *
۳- عادتهاي مهار نشده- اگرچه مثالهاي مورد قبلي جزو عادتهاي مهار نشده هم محسوب مي شوند، اما به لحاظ اهميت موضوع، به مصاديق ديگر مسأله از زاويه اي ديگر اشاره مي شود. هر كدام از ما عادتهاي زيادي داريم كه ممكن است بد يا خوب باشند. آنچه در بحث حاضر اهميت دارد ميزان توانايي ها در مهار عادتهاي نامطلوب است. الان زمان مناسبي براي تغيير عادتها نيست، لذا در مورد عادتهاي بد اما كم اهميت، توصيه مي كنيم اقدامي انجام ندهيد و آن را به زماني ديگر موكول سازيد. اما عادتهايي هستند كه عدم توجه به آنها، مي تواند مشكل آفرين باشد مانند زياد تلويزيون ديدن؛ هستند كساني كه مثلا با قصد نيم يا يك ساعت پاي تلويزيون مي نشينند و تا به خود بيايند چند ساعت وقت تلف شده روي دستشان مي ماند. مطالعه در حالتهاي خوابيده، لميده و روي تختواب نيز از عادتهاي نامطلوبي هستند كه درصورت مهار نشدن، مشكل ساز خواهند بود. بعضي ها بساط مطالعه خود را مقابل تلويزيون پهن مي كنند، بعضي ها هنگام مطالعه به صرف تنقلات و خوردني هاي ديگر مي پردازند، بعضي ها زمان مطالعه راه مي روند و يا با صداي بلند درس مي خوانند و بعضي ها...؛ همه اين ها عادتهايي هستند كه اگر مهار نشوند باعث افت توانايي ها خواهند شد. اگر واقعا انگيزه اي قوي براي درس خواندن و موفقيت داريد، بايد بتوانيد اين عادتها را به كنترل خود درآورده و تغيير دهيد.
كليد سي و سوم- با مهار و كنترل عادتهاي نامطلوب، امكان استفاده بيشتر از توانايي ها و فرصت ها را به وجود آوريد.
* * *
۴- افكار مزاحم- انسانها در هر زماني سوژه هايي براي فكر كردن دارند، اما محدوديت فرصت و اولويت مسائل، ما را وادار مي سازد در هر زمان به موضوعاتي بينديشيم كه مهمتر هستند. زماني هم كه به موضوعاتي كه تصور مي كنيم مهمتر هستند، فكر مي كنيم. چون ذهن ما پويا است، گاهي افكار حاشيه اي جايي براي خود باز كرده و ذهن را مشغول مي سازند. اين افكار حاشيه اي را افكار مزاحم مي توان ناميد چرا كه مسير سوژه هاي اصلي ذهن را منحرف مي كنند. بحث افكار مزاحم و راههاي كنار آمدن با آنها، مسأله ساده اي نيست و نكات روان شناختي زيادي دارد. بعضي از افكاري كه در حال حاضر مزاحم تلقي مي شوند، در زمان و وقت مناسب مي توانند موضوعاتي بسيار مهم باشند. به عنوان مثال اين كه دانش آموزي به آينده و خوشبختي اش بيانديشد خوب است، اما اگر قرار باشد اين موضوع در شرايط حاضر بين سوژه هاي اصلي ذهن جا گيرد، فكري مزاحم تلقي خواهد شد!
شناسايي افكار و محركهاي مزاحم و غلبه بر آنها، از عوامل مهم تمركز حواس و افزايش بازده مطالعه مي باشد كه در شماره بعدي درباره آن صحبت خواهد شد.
كليد سي وچهارم- بايد مهارتهاي مواجهه با افكار مزاحم را در خود ايجاد و تقويت نماييد.
|