سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۶ - Mar.4,2003
كفي بالقناعة ملكا.
براي دولتمندي، قناعت كافي است.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
رخ از رندان بي سامان مپوشان
خدا را كم نشين با خرقه پوشان
گراني هاي مشتي دلق پوشان
تو نازك طبعي و طاقت نياري
دو نمايش براي كودكان
از امروز تا ۲۰ اسفند دو نمايش شاد مخصوص كودكان در تماشاگه پول به اجرا درمي آيد.
«حسن كچل» به كارگرداني عليرضا دري و «يك جفت كفش براي علي» كاري از اميد نياز عنوان اين نمايشهاست. اين نمايشها هر روز در ساعت ۳۰/۱۷ و ۳۰/۱۸ بر روي صحنه است.
صبحها نيز براي مدارس و مهد كودك ها سانس ويژه اي اختصاص يافته است. تلفن: ۸۷۷۴۷۴۵

آزادسازي نمايش فيلم به نفع سينما نيست
«داريوش  بابائيان » تهيه كننده  سينما معتقد است  كه  آزادسازي  نمايش  فيلم  به  نفع  سينماي  ايران  نيست .
نايب  رئيس  انجمن  سينماداران  پيشتر گفته  بود كه  با موافقت  معاون سينمايي  وزارت  ارشاد طرح  نمايش  آزاد فيلم  از سال  ۸۲ در سينماها اجرا مي شود،اما پس  از آن  وزارت  ارشاد اعلام  كرد كه  اين  طرح  قطعي  نيست . بابائيان  به  ايرنا گفت : بااجراي  طرح  «نمايش  آزاد فيلم»، تنها آثاري  كه  احساس  مي شود در جذب  مخاطب  موفق  هستند،امكان  نمايش  پيدا مي كنند و صف  نوبت  اكران  طولاني تر خواهد شد.وي افزود: اميدوارم  مديريت  جديد باحمايت  از بخش  توليد و نمايش  و گروه بندي  مناسب  سالنهاي  سينما، در رفع  مشكلات  صنعت  سينما همت  گمارد. بابائيان  گفت: ورود فيلم  خارجي  به  صورت  محدود و نمايش  آثار مطرح  سينماي  جهان  در طول  سال  زياني  متوجه  سينماي  كشور نخواهد كرد.

پوران درخشنده:
هنرمندان بايد ريشه مشكلات را نشان دهند
«پوران  درخشنده» كارگردان  سينماي  ايران ، رسالت  هنرمندان  و كارگردانان كشوررا در قبال  مسايل  «بزرگ» خواند و گفت  كه  هنرمندان  جامعه  بايد اين رسالت  را به  نحو احسن  انجام  دهند.
به  گزارش  روابط عمومي فرهنگسراي  مدرسه ، وي  درمراسمي در اين فرهنگسرا، افزود: بازگو كردن  مسايل  و مشكلات  اجتماعي  مي تواند يك  جامعه  رادرست  و يا تخريب  كند و به  همين  علت  بايد براي  نشان  دادن  مشكلات  و معضلات اجتماعي  تجربه  و شناخت  داشت .
اين  كارگردان  تأكيد كرد: به  مسايل  اجتماعي  مانند «اعتياد» بايد به  طوراساسي  و ريشه اي  پرداخته  شود.
درخشنده ، شناسايي  و پرداختن  به  ريشه  اعتياد را در كشور مشكل  دانست  وگفت : با تمام  اين  مشكلات ، يك  هنرمند بايد ريشه  درد را نشان  دهد و چگونگي حل  مشكلات  به  عهده  مسئولان  است .
اين  كارگردان  با اشاره  به  ساخت  فيلم  «سوداي  پرواز»، گفت : در اين  فيلم نيز سعي  دارم  با پرداختن  به  موضوعات  اجتماعي  كه  درحال  حاضر در جامعه  وجوددارد، جوانان  را با مشكلات  و خطرات  تهديدكننده ، آشنا كنم .
درخشنده ، تنها راه  رسيدن  به  جامعه  سالم  را داشتن  جوانان  سالم  دانست .
«رابطه »، «پرنده  كوچك  خوشبختي» و «سوداي  پرواز» از جمله  فيلم هاي  اين كارگردان  ايراني  است .

تابلوي نقاشي سالوادور دالي از سرسراي زندان ناپديد شد
سرقت اسرارآميز زندان رايكرز
003650.jpg
يك تابلوي نقاشي اثر سالوادور دالي، نقاش بزرگ سوررئاليست كه در سرسراي زندان معروف جزيره رايكرز در نيويورك نگهداري مي شد، ناپديد شده است.
به گزارش بي.بي.سي، مسئولان زندان گفته اند به رغم محافظت شبانه روزي سرسرا توسط نگهبانان، اين نقاشي به طرز اسرارآميزي دزديده شده و به جاي آن يك كپي قرار گرفته است. اين حادثه بيشتر به ماجراي فيلم هاي سينمايي شبيه است.
مقامات زندان صبح يكشنبه متوجه سرقت اين تابلو، كه عيسي مسيح را بر صليب نشان مي دهد، شدند.
كارشناسان هنري آخرين بار در سال ۱۹۸۵ ارزش اين تابلو را ۱۷۵ هزار دلار تخمين زده بودند. دالي اين نقاشي را براي عضو سابق كميسيون تأديب شهر نيويورك كشيده بود و مقامات زندان آن را براي سال ها بر ديوار سالن غذاخوري زندانيان نصب كرده بودند.
صبح شنبه يكي از افسران زندان احساس كرد كه چيزي در اين تابلو «درست به نظر نمي رسد». او از چند همكار خود خواست نگاهي به تابلو بياندازند. آنها نيز پس از بررسي نقاشي، نتيجه گرفتند چيزي در اين ميان غيرعادي است و بنابراين مقامات زندان و كارشناسان را خبر كردند. بازرسان متحيرند كه تابلويي با اين ابعاد، چگونه بدون جلب توجه از زندان خارج شده است. ابعاد اين تابلو ۱*۲/۱ متر بود.
در حقيقت پليس هنوز حتي نتوانسته است مشخص كند كه دقيقا چه زماني تابلو دزديده شده و نسخه بدلي با منگنه به جاي آن بر قاب نصب شده است.
نيكو ايپريفانوس، دوست نزديك دالي كه ۳۸ سال پيش شخصا تابلو را به زندان آورده بود، عقيده دارد كه چندين نفر در طرح جسورانه سرقت دست داشته اند.
وي به روزنامه نيويورك پست گفته است: «خداي من! مشكل مي تـوان تصور كرد تابلويي با اين ابعاد از يك زندان دزديده شده است.من نمي دانم چطور مي شود چنين تابلويي را سالم از آن جا بيرون برد.احتمالا دزدان آن را خراب كرده اند.»
زندانيان به سرسرا، كه محل رفت و آمد كارمندان و كاركنان زندان است دسترسي ندارند.
كارشناسان هنري ابراز عقيده كرده اند كه اين تابلو در حال حاضر بيش از نيم ميليون دلار ارزش دارد.
سالوادور دالي در سال ۱۹۶۵، هنگامي كه به دليل بيماري نتوانست براي يك سخنراني برنامه ريزي شده براي زندانيان درباره هنر در زندان جزيره رايكرز حاضر شود، به عنوان عذرخواهي اين تابلو را براي ميزبان خود خانم آنامسكويچ كراس، عضو وقت كميسيون تأديب نيويورك فرستاد.
او به سرعت و با استفاده از رنگ هاي قرمز و مشكي، طي ۲ ساعت تابلو را تمام كرد و توسط دوستش نيكوايپريفانوس به زندان فرستاد. دالي در گوشه تابلو نوشته بود: «براي سالن غذاخوري زندان جزيره رايكرز.» اين تابلو ۱۶ سال روي ديوار سالن غذاخوري نصب بود و سپس به سرسرا منتقل شد.

به علت عدم صدور مجوز و تأمين نشدن بودجه
هفته بزرگداشت صبا برگزار نشد
هفته بزرگداشت صدمين سالگرد تولد ابوالحسن صبا، موسيقي دان برجسته كشور، با عنوان «صد سال با صبا» كه قرار بود توسط پروژه «بناها و آواها» در دهه اول اسفند در كاخ گلستان برگزار شود، به علت تأمين نشدن منابع مالي براي پوشش هزينه هاي برگزاري برنامه و عدم صدور مجوز در موعد مقرر از سوي مركز موسيقي، برگزار نشد.
طبق برآورد اوليه قرار بر اين بود كه هزينه هاي برگزاري اين برنامه از محل فروش بليت،  كمك هاي مالي سازمان ميراث فرهنگي و همچنين جذب اسپانسرهاي تجاري علاقه مند به امور فرهنگي تأمين شود.
در كنار مشكلات اقتصادي ياد شده، مركز موسيقي به سبب آنكه تا به حال در كاخ گلستان موسيقي اجرا نشده است، صدور مجوز كنسرت را به تأييد كارشناسي محل ظرف ۴۸ ساعت قبل از اجرا موكول كرد،  اين در حالي بود كه مجوزهاي لازم از سوي سازمان ميراث فرهنگي پيرامون اين برنامه صادر شده بود.
اين مشكلات در نهايت باعث گرديد تا هفته بزرگداشت استاد ابوالحسن صبا، عليرغم برنامه ريزي دقيق، برگزار نشود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
كوروش بزرگ بنياد گذار كشور ايران، مردي كه توسط تاريخ نگاران «انديشمند، دادگستر و مهربان» توصيف شده است در مارس سال ۵۳۰ پيش از ميلاد، ۹ سال پس از اعلام امپراتوري ايران درگذشت. وي يازده سال پس از ايجاد دولت واحدي از سه طايفه مهاجر آرين ــ پارس، ماد و پارت؛ پس از تصرف بابل در آنجا در اكتبر سال ۵۳۹ پيش از ميلاد، امپراتوري مشترك المنافع ايران را اعلام كرده بود. امپراتوري ايران در زمان كوروش كه در غرب، سيروس و سايرس خوانده مي شود، از هند تا مرمره و از سيحون (سير دريا) تا درياي سرخ امتداد داشت. كوروش براي اخراج طوايف آرال كه در آسياي ميانه وارد سرزمين هاي امپراتوري پارس ها (تاجيكستان امروز) شده بودند به اين منطقه رفته بود كه به سوي او كه سوار بر ارابه بود و سربازانش را در ميدان جنگ هدايت مي كرد زوبيني پرتاب شد و به عمر وي پايان داد. باوجود درگذشت كوروش، سربازان او جنگ را بردند. آرالي ها تمدني عقب مانده و غير قابل قبول براي ايرانيان داشتند و كوروش مايل به آلوده شدن ايرانيان به اين تمدن نبود.
موسس ايران كه مادرش ماد و پدرش پارس بود در جنگ ها هميشه در ميان سربازان در ميدان جنگ بود و از آنان جدا نمي شد و جان خود را بر سر همين روش گذارد.
جنازه كوروش همچنان كه وصيت كرده بود به پاسارگاد منتقل و مدفون شد و آرامگاه او تا به امروز باقي مانده است و پس از وي پسرش كامبيز دوم (كمبوجيه) بر جاي او نشست كه مصر را ضميمه امپراتوري ايران كرد .كوروش جهاني فكر مي كرد و همه ملت ها را متساوي الحقوق مي دانست و عقيده به ايجاد يك دولت جهاني داشت تا جنگ ها و خونريزي ها پايان يابد و قانون حاكم بر روابط ملت ها باشد. اعلاميه او پس از فتح بابل كه سلطانش به آزار ساير ملل و نيز اتباع خود شهرت داشت نخستين منشور ملل متحد شناخته شده و نگهداري مي گردد. كوروش پس از تصرف هركشور كه مي كوشيد با كمترين تلفات انساني صورت گيرد، رهبران كشور را تغيير نمي داد، آداب، قوانين و دين ايرانيان (آيين زرتشت) را به آنان تحميل نمي كرد و شورايي از اين رهبران به رياست خود تشكيل داده بود و امپراتوري او در حقيقت يك جامعه مشترك المنافع بود و شرط عضويت در اين جامعه دادن آزادي به مردم، بر قراري حكومت قانون، منع بردگي و قطع ظلم و تعدي بود. ارتش كوروش سربازان اسير را به بردگي نمي فروخت و اموال ملت مغلوب را مصادره و غارت نمي كرد. كتاب مقدس يهوديان كوروش را آزاديبخش و او را يك منجي خوانده اند. برخي از متفكران اسلامي معتقدند كه منظور از «ذوالقرنين» در قرآن نيز كوروش است. طبق نوشته پاره اي از مورخان، فوت كوروش در چهارم مارس صورت گرفت.
ماندگار
پروفسور «رابرت دال» كه در ميان دمكراسي نويسان قرن ۲۰ در رديف اول قرار دارد و از عمر او ۸۸ سال مي گذرد، كتاب معروف خود «مقدمه فرضيه دمكراسي» را چهارم مارس سال ۱۹۵۶ منتشر ساخت. پروفسور دال كه كار تدريس دمكراسي را از ۱۹۴۶ آغاز كرده است عقيده دارد كه ميان واقعيت هاي دمكراسي و ايده آلهاي آن فرسنگ ها فاصله است. او مي گويد كه دمكراسي پس از نزديك به ۲۵ قرن هنوز ــ جز در كشورهاي كوچك اروپايي ــ فرضيه است و تا مسئله مشاركت در آن به طور كامل حل نشود به صورت فرضيه باقي خواهد ماند. دمكراسي بايد تدريس و تجربه شود تا مردم آن را از ضروريات زندگاني به حساب آورند. به عقيده دال، دمكراسي از تعديل توزيع ثروت و درآمد نمي تواند جدا باشد. او مي گويد كه نبايد گفت كاپيتاليسم مترادف با دمكراسي است، زيرا كاپيتاليسم اگر كنترل نشود در جامعه ايجاد نابرابري مي كند و مردم را از دمكراسي متنفر يا دست كم به آن بي اعتنا مي كند و در اينجاست كه آمادگي براي قبول ديكتاتوري زياد مي شود زيرا كه اكثريت مردم ذاتا خواهان ثبات و نظم هستند.
روزگار
«جورج ويل» مفسر قديمي و محافظه كار (جمهوريخواه) آمريكايي در آخرين تفسير هفتگي خود كه از شبكه «اي بي سي» پخش مي شود گفت : تظاهرات جاري ضد جنگ باعراق داراي شعار ضمني واحدي است و آن اين است كه نبايد به خاطر نفت، خون ريخته شود. وي گفت كه نفت نبايد مانند قديم انگيزه سياست قرار گيرد. هزينه جنگ با عراق و مرمت خرابي هاي ناشي از جنگ به نفت عراق نمي ارزد. اگر ما بخواهيم به خاطر نفت بجنگيم، آسانتر و ارزانتر است كه كانادا و مكزيك ــ دو همسايه نفتخيزمان را به جاي عراق مورد حمله قرار دهيم و يا اين كه ونزوئلا را كه تامين كننده بيشتر نفت مصرفي ماست اشغال نظامي كنيم. به اين ترتيب «جورج ويل» هم كه صداي محافظه كاران آمريكا خوانده مي شود به صف مخالفان جنگ با عراق پيوست.
پرسش هاي پزشكي
از دكتر گات سئوال شده است كه آيا درست است كه ماده سمي «بوتوكس» مي تواند چروك هاي پوست را از ميان ببرد و قيانه جوان به سالخوردگان بدهد و وي پاسخ داده است كه تجربه «بوتولينوم توكسين» براي بر طرف كردن چروك هاي پوست مراحل مقدماتي خود را طي مي كند. گرچه نتايج مثبت داده، ولي هنوز زود است كه در باره اش قضاوت قطعي كرد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

داستانك
الو!
هر دو به نفس نفس افتاده بودند اما هيچ يك حاضر نبود بايستد. دزد نمي خواست تسليم شود و پاسبان پير هم مي خواست در روزهاي پايان خدمتش سربلند باشد. بعد از مدتي تعقيب و گريز، دزد پا به كوچه اي گذاشت كه بن بست بودن آن را دير فهميد. ديگر راه فرار نبود، پاسبان از پشت سرش مي آمد و ديوارهاي بلند به او اجازه بالا رفتن نمي دادند، ته كوچه ايستاد و دستهايش را به نشانه تسليم بالا برد اما پاسبان كه به چند قدمي او رسيده بود چشمانش سياهي رفت، دست راستش را روي قسمت چپ سينه اش گذاشت و به زمين افتاد... حالا بهترين موقعيت بود، بايد فرار مي كرد، آهسته از كنار پاسبان گذشت و بعد شروع به دويدن كرد، سر كوچه كه رسيد ايستاد و نگاهي به پشت سرش انداخت، پاسبان همانجا افتاده بود... ديگر انگيزه اي براي فرار نداشت، از جيب خود سكه اي بيرون آورد و با عجله به طرف اتاقك تلفن رفت: ... الو ... اورژانس؟... محسن سعيدالسادات

گشتي در دنياي خبرها
بهترين و امن ترين شهرهاي جهان
لندن: همه ساله يك مؤسسه در انگليس شهرهاي جهان را از نظر كيفيت بهداشت، حمل و نقل، آموزش و پرورش، اقتصاد، رفاه اجتماعي و وضعيت سياسي مورد ارزيابي قرار داده و بهترين شهرها را انتخاب مي كند.
امسال نيز رده بندي ۲۱۵ شهر جهان اعلام شد كه شهر زوريخ سوئيس به عنوان بهترين شهر جهان اعلام گرديد.
همچنين دو شهر ونكوور و وين به طور مشترك دوم شدند و شهرهاي ژنو، سيدني، اوكلند، كپنهاگ، فرانكفورت، مونيخ و برن در رده هاي بعدي جاي گرفتند. در سوي ديگر جدول، شهر برازاويل آخر شد و بغداد در رده دويست و سيزدهم جاي گرفت.
همچنين از لحاظ امنيت شهرهاي لوكزامبورگ، برن، ژنو، هلسينكي، سنگاپور و زوريخ به عنوان امن ترين شهرها شناخته شدند و شهرهاي ميلان،  آتن و رم اروپاي غربي و واشنگتن در آمريكا عنوان ناامن ترين شهرها را به خود اختصاص دادند.
فقط به خاطر بستني
رم: يك مرد ۴۰ ساله در ايتاليا به دليل علاقه مفرط به بستني روانه زندان شد.
اين مرد كه تحت بازداشت خانگي قرار داشت دلش بستني خواست و تصميم گرفت از حريم خانه خارج شده و از مغازه بستني بخرد.
از قضا در داخل مغازه بستني فروشي يك مامور پليس حضور داشت و اين مامور با مشاهده مرد ۴۰ ساله به او مشكوك شد و درخواست كارت شناسايي كرد.
به هر حال مامور پليس متوجه شد كه او بدون اجازه پليس از خانه اش خارج شده به همين دليل قاضي بازداشت خانگي وي را تبديل به بازداشت در زندان كرد.
كودكان بيش فعال و خرخركردن
فلوريدا: بسياري از افراد تصور مي كنند كودكان بيش فعال كه بيش از حد فعاليت و جنب و جوش مي كنند از كم توجهي والدين و اطرافيان خود رنج مي برند، اما دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه علت اصلي فعاليت زودهنگام و بيش از حد اين كودكان، خستگي مفرط آنان به دليل كم خوابي و يا خرخركردن است.
پس اگر كودك بيش فعال داريد كه شب ها در خواب خرخر مي كند، سعي كنيد تا شرايط مناسب براي خواب راحت وي مهيا سازيد. چون اگركودك شما راحت و بدون خرخركردن بخوابد در طول روز بيش از حد فعاليت و جنب و جوش نخواهد داشت.
پستانك و شيشه شير مضر است
شيكاگو: پزشكان هشدار مي دهند استفاده از پستانك و شيشه شير توسط نوزادان باعث دوري جستن آنان از شير مادر مي شود. به عبارت ديگر، نوزاداني كه والدينشان براي ساكت و سيركردن آنان، پستانك و شيشه شير تجويز مي كنند پس از مدت كوتاهي از شير مادر بيزار شده و ديگر نمي توانند از سينه مادرشان تغذيه كنند.
معمولا نوزادان تا ۶ هفتگي بسيار گريه و بيقراري مي كنند و اگر والدين بتوانند در اين مدت با آوازخواندن، در آغوش گرفتن و ماليدن پوست خود به بدن نوزاد، فرزندشان را آرام كنند ديگر نيازي به پستانك و شيشه شير نخواهد بود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۶ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۲۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه دانشجو: نمايشگاه نقاشي فرزانه روح الهي/ تا ۱۵ اسفند/ خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق/ تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* موزه هنرهاي معاصر تهران: نمايشگاه آثار مجسمه و نقاشي پرويز تناولي و آثار اكسپرسيونيسم انتزاعي/ تا پايان تعطيلات نوروز ۸۲/ خيابان كارگر شمالي، جنب پارك لاله.
* نگارخانه بانو: نمايشگاه آثار نقش برجسته و نقاشي مليحه كيانيان/ تا ۱۹ اسفند/ خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانو/ تلفن: ۸۷۸۹۸۹۷
* خانه هنرمندان: نمايشگاه انيستاليشن افشان كتابچي و آثار عكس حميدرضا وصاف/ تا ۱۹ اسفند/ خيابان طالقاني، خيابان موسوي، باغ هنر/ تلفن: ۸۳۱۰۷۸۵
* نگارخانه سوره: نمايشگاه عكسهاي دانشجويان دانشگاه شاهد/ از ۱۱ اسفند/ ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن/ تلفن: ۶۴۱۸۸۲۳

گل و گياه
دافنه
نام علمي: Daphne mezereum
خانواده: THYMELAEACEAE
گلهاي معطر اين درختچه لوله اي، ستاره اي شكل و داراي چهار گلبرگ بوده از اواخر زمستان تا اوايل بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي آن به ۲/۱ متر مي رسد.
003765.jpg

نيازها: مكان سايه - آفتاب، خاك كمي قليايي تا خنثي با زهكشي خوب، در فاصله بين دو آبياري بهتر است سطح خاك كمي خشك شود.
ازدياد: از طريق خوابانيدن شاخه و يا قلمه ريشه، قلمه خشبي برگدار ساقه در تابستان و قلمه خشبي بدون برگ در پاييز و يا كاشت بذر امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |