سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۶ - Mar.4,2003
شوراي همكاري خليج فارس خواستار كناره گيري صدام از قدرت شد
003615.jpg
وزيران  خارجه  كشورهاي  عضو شوراي  همكاري  خليج  فارس  در پايان  نشست  ديروز خود در دوحه  پايتخت  قطر طي بيانيه اي  حمايت  خود را از طرح  امارات متحده  عربي  براي  حل  بحران  عراق  اعلام  كردند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از دوحه  دراين  بيانيه  آمده  است  : با توجه به  ايده  مطرح  شده  از سوي  شيخ  زايد بن  سلطان  آل  نهيان  رئيس  دولت  امارات متحده  عربي  درباره  عراق  و به  دليل  ماهيت  عربي  آن  ، شوراي  همكاري معتقد است  كه  اين  طرح  بايد در يك  چهارچوب  عربي  مورد بحث  و بررسي قرار گيرد.
دراين  بيانيه  از رئيس  دولت  امارات  و طرح  وي  كه  هدف  از آن  را رفع  شر از ملت  عراق  و دور كردن  آن  از پيامدهاي  اقدام  نظامي  ذكر كرده  ، تقدير و تشكرشده  است .
شيخ  حمد بن  جاسم  بن  جبرآل  ثاني  وزير خارجه  قطردر يك  كنفرانس  مطبوعاتي  كه  در پايان  اين  نشست  برگزار شد ، گفت  : كشورهاي عرب  حوزه  خليج  فارس با قدرت  ازطرح  شيخ  زايد حمايت  مي كنند و آن  را بسيار مهم  مي دانند.
وي  اين  طرح  را نشان دهنده  توجه  شيخ  زايد نسبت  به  امت  عرب  و ملت  عراق توصيف  كرد.
وزير خارجه  قطر خاطر نشان  كرد: اين  طرح  واضح  و روشن  است  و ازرهبري  عراق  مي خواهد تا تصميم گيري  كند اما در عين  حال  در امور داخلي عراق  دخالت  نمي كند.
شيخ  حمد با تاكيد براهميت  اين  طرح  يادآور شد: كشورهاي  حوزه  خليج  فارس  اين  طرح  را بار ديگر به  كشورهاي  عربي  ارائه  خواهند داد.
اين در حالي است كه سخنگوي بازرسان تسليحاتي سازمان ملل متحد در عراق ديروز گفت: عراق ظرف يك هفته آينده گزارشي درباره ذخاير باكتري
سياه زخم و گاز اعصاب وي ايكس خود كه بغداد ادعا مي كند يازده سال قبل آنها را از بين برده است به سازمان ملل ارائه خواهد كرد.

ياوران بن لادن
003610.jpg
دستگيري خالد شيخ محمد در پاكستان، بزرگترين دستگيري رهبران القاعده از زمان شروع تعقيب بين المللي آنهاست. اين مرد كويتي يكي از سه نفري است كه در شهر راولپندي در نزديكي پايتخت پاكستان به تازگي دستگير شده اند. محمد كه به ادعاي خودش، رهبر كميته نظامي القاعده و به شناسايي مأموران آمريكايي طراح اصلي حملات ۱۱ سپتامبر به نيويورك و واشنگتن است، نقشي محوري در شبكه القاعده دارد.
او ۳۷ سال سن دارد و  آمريكا براي سرش ۲۵ ميليون دلار جايزه تعيين كرده بود. اف.بي.آي هم او را در فهرست ۲۲ نفري افراد تحت تعقيب خود قرار داده بود.
روزنامه لس آنجلس تايمز به نقل از يك مقام آمريكايي نوشت: اگر بن لادن معمار القاعده بوده باشد، محمد هم مهندس آن بوده است.
محمد در سال ۱۹۶۵ در كويت به دنيا آمد، اما خانواده اش اهل بلوچستان هستند كه يكي از دو استان پاكستان در مرز افغانستان است.
او مدتي در آمريكا در كالج «چوان» در كاروليناي شمالي تحصيل كرد. بيشتر دانشجويان اين كالج را خاورميانه اي ها تشكيل مي دهند. او در آنجا در رشته مهندسي تحصيل كرده و به گفته مقامات كالج دانشجوي خوبي بوده است.
سپس در دانشگاه فني و كشاورزي دولتي در كاروليناي شمالي ادامه تحصيل داد. در اواخر دهه ۱۹۸۰ به شهر پيشاور رفت و در آنجا به همراه چند نفر ديگر گروه عرب كوچكي به طرفداري از بن لادن تشكيل داد.
در زماني كه پيشاور مركز مهم مبارزه مجاهدين افغان عليه اتحاد شوروي بود، او نيز به فعاليت هاي خود شدت بخشيد. در آن زمان آمريكا به اين گروه ها كمك مي كرد. اما خيلي زود ديدگاهها نسبت به آمريكا تغيير يافت و مجاهدين واشنگتن را خيانتكار خواندند. در سال ۱۹۹۵، رمزي احمد يوسف در اسلام آباد دستگير شد. گفته مي شود كه يوسف خواهرزاده محمد است. او به طراحي بمب گذاري سال ۱۹۹۳ در مركز تجارت جهاني متهم شده و اكنون دوران محكوميت حبس ابد خود را مي گذراند. يك سال بعد از دستگيري يوسف، محمد در آمريكا به خاطر نقشش در طرح انفجار در ۱۲ هواپيماي غيرنظامي آمريكا بر فراز اقيانوس آرام، محكوم شد و فراري بود. به گفته مأموران آمريكايي، او در چارچوب نقشش به عنوان عامل نيروگيري و هماهنگ كننده القاعده، به سراسر جهان سفر كرده است. او در انفجار سفارتخانه هاي آمريكا در آفريقا در سال ۱۹۹۸ و حمله به ناو آمريكايي در يمن در سال ۲۰۰۰ هم نقش داشته است. بعد از وقايع ۱۱ سپتامبر، محمد همواره در حال رفت و آمد ميان افغانستان و پاكستان بوده است. در سپتامبر سال گذشته، پليس كراچي اعلام كرد، او در درگيري ميان پليس و شبه نظاميان مظنون به عضويت در القاعده مجروح شده است.
يك روزنامه پاكستاني كه اين درگيري را گزارش مي كرد نوشت، مأموران تحقيق معتقدند، محمد همان كسي است كه گلوي دانيل پرل خبرنگار آمريكايي را در مقابل دوربين هاي تلويزيوني بريد و او را به قتل رساند. دانيل پرل بعد از ربوده شدن از سوي يك گروه شبه نظامي طرفدار القاعده در پاكستان، كشته شد. جسد غيرقابل شناسايي پرل چندماه پيش در مردابي در حومه كراچي پيدا شد.
چندي پيش، احمد عمر سعيد شيخ يكي از شبه نظاميان پاكستاني به دليل ربودن و قتل پرل به مرگ محكوم شد.
رويتر

بر سر موضوع عراق
آمريكا با عربستان هم معامله كرد
هفته نامه نيوزويك در شماره اخير خود نوشت، دولت بوش در اقدامي كه هم خشم محافظه كاران را برمي انگيزد و هم گروههاي حقوق بشر، تصميم گرفته نام عربستان سعودي را در فهرست كشورهايي كه به دليل محدودكردن آزادي هاي مذهبي مورد انتقاد قرار مي گيرند، قرار ندهد.
به نوشته نيوزويك، قرار است كالين پاول وزير خارجه آمريكا فهرست كشورهايي را كه از اين نظر مايه نگراني هستند و به عقيده واشنگتن، به طور سازمان يافته آزادي هاي مذهبي را نقض مي كنند اعلام كند.
بعد از بحث هاي بسيار و علي رغم توصيه كميسيون بين المللي آزادي مذهبي آمريكا، عربستان در اين فهرست وجود ندارد. به عقيده اين كميسيون، با سقوط طالبان،« عربستان شايد بدترين سركوب كننده حقوق مذهبي در دنيا است.»
نمايندگان محافظه كار كنگره آمريكا بارها از اين شيوه دولت عربستان ابراز ناخرسندي كرده اند. اما وزارت خارجه بر اين باور است كه انتقاد از عربستان درباره اين موضوع، در حال حاضر ممكن است با منافع گسترده تر آمريكا در منطقه تداخل پيدا كند.

آغاز محاكمه اعضاي ۱۷ نوامبر در يونان
محاكمه گروه چپگراي تندروي ۱۷ نوامبر كه به ۲۸ مورد اقدام به ترور متهم هستند از ديروز تحت تدابير شديد امنيتي و پشت شيشه هاي ضدگلوله در يونان آغاز شد.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، ۱۹ عضو اين گروه كه به بيش از ۱۰۰ مورد بمب گذاري و ۲۳ مورد قتل متهم هستند ديروز در زنداني در آتن محاكمه شدند. قتل رئيس دفتر سيا در آتن در سال ۱۹۷۵ و وابسته نظامي انگليس در سال ۲۰۰۰، از جمله اتهامات گروه ۱۷ نوامبر است.
يك گروه ويژه متشكل از سه قاضي اين افراد را محاكمه مي كنند و پيش بيني شده است كه اين محاكمه چندين ماه به طول انجامد. متهمان، اين دادگاه را ساختگي و خود را بي گناه خوانده اند.
الكساندر جيوتوپولس رهبر گروه ۱۷ نوامبر به يك هزار فقره جرم متهم شده اما ادعا مي كند كه هيچ ارتباطي با اين گروه ندارد. ديميتريس كوفوديناس كه از تروركنندگان اصلي اين گروه است، مسئوليت اتهامات را پذيرفته اما مي گويد: اعضاي گروه ۱۷ نوامبر مانند مبارزان مردمي جنگ استقلال يونان از سلطنت عثماني در سال ۱۸۲۱ هستند. اعضاي اين گروه سال گذشته بعد از سه دهه تعقيب و گريز دستگير شدند. اين گروه نام خود را از تاريخ يك شورش دانشجويي در آتن عليه ديكتاتوري نظامي سال ۱۹۷۳ گرفته است.

بازجويي خالد شيخ محمد آغاز شد
يك روز بعد از اعلام خبر دستگيري خالد شيخ محمد، مغز متفكر حملات ۱۱ سپتامبر و از رهبران مهم القاعده، در حاليكه مكان نگهداري او هنوز معلوم نيست، منابع خبري در واشنگتن از بازجويي گسترده و فني مأموران سيا و اف.بي.آي از اين رهبر القاعده خبر داده و مي گويند، اين بازجويي با توجهي ويژه به كمبود زمان همراه است.
آسوشيتدپرس در گزارشي در اين باره نوشت، اينكه سيا بتواند اطلاعات مفيدي از اين متهم بدست آورد يا نه به شيوه ها و مهارت  بازجويان و تمايل محمد به سخن گفتن بستگي دارد. اولويت مهم در اين بازجويي ها اطلاعاتي درباره حملات آينده القاعده است.
آسوشيتدپرس در پايان گزارش خود در اين مورد نوشت، به زودي يا شاهد تشديد تدابير شديد امنيتي در مناطقي در آمريكا خواهيم بود و يا شاهد عمليات گسترده در خارج از آمريكا براي دستگيري اسامه بن لادن.
در همين حال، در حاليكه منابع خبري در آمريكا مي گويند محمد در خارج از پاكستان در اختيار نيروهاي آمريكايي قرار دارد، مقامات پاكستاني از بازجويي مشترك مقامات آمريكايي و پاكستاني در داخل پاكستان خبر مي دهند.
طالبان :فرد بازداشت شده در پاكستان
خالد شيخ محمد نيست
يك  سخنگوي  گروه  طالبان  مدعي  شده  است  كه  فرد بازداشت  شده  در پاكستان «خالد شيخ  محمد» از رهبران  كليدي  شبكه  القاعده  نيست .
روزنامه  «نيوز» چاپ  راولپندي  نوشت : يك  سخنگوي  طالبان  به  نام «عبدالله» در مصاحبه  با اين  روزنامه  گفته است ، «خالد شيخ  محمد در مناطق مرزي  پاكستان  و افغانستان  بسر مي برد و متهم  بازداشت  شده  خالد شيخ  محمدواقعي  نيست .
اين  سخنگوي  طالبان  افزود: خالد شيخ  اصلا بلوچ  بوده  و پدرش  پس  از ازدواج با يك  زن  كويتي  در آن كشوراقامت  گزيد.
وي  اظهارداشت : خالد شيخ  از مشاوران  نزديك  اسامه  بن لادن  به  شمار مي رود ودر جهاد افغانستان  نيز نقش  داشته  است .
عبدالله  گفت :  اين  رهبر القاعده  بزودي  با ارسال  بيانيه  براي  روزنامه ها شخصا بازداشت  خود را تكذيب  خواهد كرد.

۷ فلسطيني در حمله ارتش اسرائيل به نوار غزه به شهادت رسيدند
هاني الحسن نسبت به طولاني شدن گفتگوهاي حماس و الفتح هشدار داد
هاني الحسن وزير كشور دولت خودگردان فلسطيني گفت:گفت وگو با جنبش حماس براي دستيابي به آتش بس با اسرائيل نبايد تا ابد ادامه داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رام الله، روزنامه فلسطيني القدس ديروز به نقل از هاني الحسن كه عضو كميته مركزي جنبش الفتح نيز هست نوشت، وي با عمر سليمان رئيس اطلاعات مصر كه ناظر بر گفتگوهاي گروههاي فلسطيني است تماس خواهد گرفت تا همگان را در برابر يك گزينه قرار دهد زيرا اين گفتگوها نمي تواند بدون دستيابي به نتايجي و نيز علائم تفاهمي، تا ابد ادامه يابد.
وي گفت: با وجود آ نكه ما اعتراف مي كنيم جنبش حماس ملاحظات خاص خودش را دارد، اما گفتگو بين الفتح و حماس به حدي رسيده است كه بايد تصميمي اتخاذ شود و درست نيست اين گفتگوها تا ابد ادامه يابد.
هاني  الحسن  افزود: از حماس  خواسته  است  پس  از موسم  حج  و عيد قربان  به گفتگوها بازگردد، زيرا مسوولان  حماس  در موسم  حج  با نيروهاي  اسلامي  كه  منبع  حمايت  و تأمين  مالي  حماس  هستند ديدار مي كنند و اين  حق  حماس  است اما حماس  تاكنون  به  گفتگوها باز  نگشته  است .
در همين حال، ارتش اسرائيل ديروز به يورش خود به نوار غزه كه منجر به شهادت هفت فلسطيني شد، پايان داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ارتش اسرائيل صبح ديروز به يورش شبانه خود در نوار غزه كه منجر به شهادت ۷ فلسطيني شد ، پايان داد .
در همين زمينه يك سرهنگ اسرائيلي كه خواست نامش فاش نشود و مسئوليت اجراي عمليات اين يورش را بر عهده داشت ، اعلام كرد : حمله نظامي ارتش به نوار غزه پايان يافت و ما به اهداف خود رسيديم .
اين يورش در اردوگاه البريج در جنوب شهر غزه روي داد و در جريان آن ۷ فلسطيني از جمله يك زن و يك كودك ۱۳ ساله شهيد شدند.
پنج فلسطيني ديگر كه در اين يورش به قتل رسيدند، ۱۷ تا ۲۴ ساله بودند.

ليبي سفير خود را از رياض فرامي خواند
در پي  مشاجره  بين  معمر قذافي  رهبر  ليبي و امير عبدالله  وليعهد عربستان  سعودي  در نشست  روز شنبه  سران  عرب ، ليبي تصميم  گرفته  است  سفير خود را دررياض  براي  مشورت 
فرا بخواند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از طرابلس،  كنگره  عمومي خلق  كه  بالاترين  نهاد قانونگذاري  ليبي  به  شمار مي رود با ابراز نارضايتي  ازتعرض  امير عبدالله  به  سرهنگ  قذافي  اين  تصميم  را اتخاذ كرده  است .
 اين  كنگره  افزون  بر  اين   آينده  مناسبات  دوجانبه  بين  دوكشور و همچنين  خروج  احتمالي  ليبي  از اتحاديه  عرب  را بررسي  خواهد كرد.

خارجي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |