سهم خودروسازان در حذف خودروهاي فرسوده
|
|
حداقل در دهسال گذشته «خودروهاي فرسوده» موضوع اصلي بحث هاي مربوط به آلودگي هواي تهران بوده است، اما هربار بعد از مذاكرات طولاني و نشست و برخاست ها باز هم مي بينيم در مورد خودروهاي فرسوده كه گفته مي شود، بخش مهمي از سنگيني بار ترافيك و آلودگي هواي شهر تهران بر اثر رفت و آمد آنها در شهر به وجود مي آيد، هنوز اندر خم يك كوچه ايم! دخالت سازمان هاي متعدد در اجراي اين طرح و نبود هماهنگي ميان آنها يكي از دلايل عدم موفقيت اجراي آن بوده است. در تعداد زيادي از ممالك جهان براي خارج كردن خودروهاي فرسوده از شبكه حمل و نقل شهرها از روش واحدي استفاده مي كنند. به اين ترتيب كه هر يك از واردكنندگان يا خريداران خودروهاي جديد موظفند در ازاي واردات يا خريد خودرو جديد، يك يا دو عدد پلاك خودرو فرسوده از رده خارج شده تحويل بدهند. با چنين كاري به مرور خودروهاي فرسوده از شبكه هاي حمل و نقل خارج و اتومبيل هاي جديد و نو جانشين آنها مي شوند. اما در كشور ما، چند مشكل عمده مانع از اجراي چنين طرحي شده است. اولاً، هنوز در توليد خودروهاي جديد و مجهز و فاقد آلودگي به يك جايگاه مطمئن و استانداردهاي لازم نرسيده ايم. متأسفانه تعداد قابل توجهي از خودروهاي جديد فاقد ضريب ايمني لازم در توليد گازهاي آلاينده مي باشند و مشخص نيست، اين قبيل خودروهاي آلوده كننده چگونه به چرخه مونتاژ خودرو در ايران راه پيدا كرده اند!؟ مسأله دوم، عدم توجه به وضعيت خودروهاي فرسوده و ارائه تعريف مشخصي از «خودرو فرسوده» است. همگان اذعان دارند كه در ميان خودروهايي حتي با بيش از ۲۰ سال كار، تعدادي وجود دارند كه از لحاظ سوخت و ساز و تحرك به مراتب سالم تر از خودروهاي جديد مي باشند. پس نمي توان اين دسته از خودروها را به آساني در فهرست خودروهاي فرسوده قرار داد و به جاي آنها، خودروهاي جديد اما آلوده كننده هوا را جايگزين نمود.
مسأله سوم، نگرش دست اندركاران توليد خودرو به سود است. در همه جاي دنيا، توليد كنندگان خودرو موظفند در ازاي سودي كه نصيبشان مي شود، هزينه هاي مربوط به جمع آوري خودروهاي فرسوده را نيز تقبل كنند، به طوري كه حقوق دارندگان خودروهاي قديمي كه اغلب از اقشار كم درآمد جامعه مي باشند، ضايع نگردد. اگر مجلس و دولت، چنين هزينه اي را به صورت مصوبه هاي قانوني در عهده صنايع خودروسازي و همچنين واردكنندگان خودرو قرار ندهند، طرح خارج كردن خودروهاي فرسوده از شبكه حمل و نقل كشور به اين زودي ها حل نخواهد شد. آيا نمي شود، بار هزينه هاي جورواجوري را كه به صنايع خودروسازي كشور تحميل شده تا به ازاي آن پرداخت هايي به اينجا و آنجا انجام بدهند، كاست و به جاي آن هزينه هاي واقعي مربوط به طرح خارج ساختن خودروهاي قديمي و فرسوده را جايگزين كرد؟ مسئولان مي توانند براي اين كار از روش ها و تجربه هاي ساير كشورها استفاده كنند. ادامه وضعيت كنوني و تزريق سالانه هزاران خودرو جديد به شبكه حمل و نقل شهرهاي بزرگ كشور و مهم تر از همه تهران، به پيچيده شدن گره ترافيك، آلودگي بيشتر هوا، اتلاف وقت مردم و رشد تصاعدي خسارات بسيار سنگين به جامعه و اقتصاد كشور را به همراه خواهد داشت. ذوقي
|