شنبه ۳ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۸ - May . 24, 2003
جام تختي و جايگاه كشتي ايران
015485.jpg
علي رضا حيدري به آساني بر دانيل موريسون آمريكايي غلبه كرد.
گروه ورزشي: با پايان پيكارهاي كشتي آزاد جام تختي كه در آن كشتي گيران كشورمان به دليل سطح كيفي و نازل بين المللي آن بار ديگر بر اريكه قهرماني تكيه زدند به نظر مي رسد كه در ورزش پهلواني ما هنوز هم تصويري از مجموعه برنامه ها و مسائل اجرايي اشتباه وجود دارد كه براي متوليان كشتي به درستي شناخته شده نيست. در تحليل انواع دست آوردهاي جام بيست و دوم تختي و با رعايت انواع ساختارهاي بدنه اين ورزش، تحليل مجددي كه همه موارد خاص و عام را در بر گيرد، ضرورتي خاص است كه فقط در شرايطي مي تواند معنا پيدا كند كه در نقطه شروع و پايان آن تناقضات و ناهماهنگي ها مشخص گشته و در صورت لزوم، از ميان برداشته شوند.
در كشتي امروز ايران تنش ها و زمينه هاي ذهني غلطي وجود دارد كه اگر در التهاب موجود مدعيان اين رشته در دنيا به كنترل در نيايند همواره خطر ناكامي ها بيش از حد فعاليت ها باقي مي مانند و اين نكته بسيار مهمي است كه همه بايد در راه توسعه كشتي چنين اهدافي را مورد نظر قرار دهند.
الگوي موجود در كشتي ايران و شناخت كافي از ناتواني ها ما را وادار به تجديدنظر و پرداختن به مسائلي اصولي تر و علمي تر مي كند و اين را فقط مي توان در چارچوب همبستگي و صداقت در گفتار و پندار به دست آورد. بزرگنمايي هاي بي مورد ما را در ضلالت و گمراهي باقي نگه مي دارد. در حال حاضر با بررسي دست آوردهاي حاصله از جام تختي تمامي پيش بيني ها و پيش انديشي ها در رابطه با حضور موفقيت آميز كشتي گيران كشورمان در مسابقه هاي جهاني نيويورك و المپيك آتن كه قول قهرماني در آن ها بر در و ديوار نقش بسته است، خارج از ظرفيت كشتي ما است. حصول به چنين اهدافي زماني مي تواند رنگ واقع بينانه  به خود بگيرد كه در كاربري آن روش معقولانه اي براي محاسبه  وخط مشي اصولي وجود داشته باشد. حتي اگر همين حالا فرض بر اين باشد كه متوليان امروز كشتي ايران مي توانند مراحل گوناگون فعاليت را به طور منظم طي كنند، معيارهاي غيردقيق و بعضا تحريف شده حصول توافق درباره هدف هاي خاص را طولاني تر مي سازد و اينجاست كه تصميم و مشاركت ممكن، از حيطه كنترل خارج شده و داده هاي ناقص و يا غير قابل اعتماد حاصل مي گردد.
كشتي ايران زماني به آقايي و بالايي ممكن مي رسد كه نرخ رشد آن بالاتر از حداقلي باشد كه برنامه ريزان براي آن محاسبه كرده اند.
كشتي گير ششدانگ نداريم
بررسي آماري نتايج و عملكرد كشتي گيران وطني در اين دوره از پيكارهاي جام تختي نشان دهنده اين نكته است كه در هفت وزن موجود هيچ كشتي گيري ششدانگ نيست. كمبود جسارت در مبارزه روياروي، بدن هاي ناآماده و اصرار بر باقي ماندن در سطحي ثابت از تلاش و كوشش، در چهره بسياري از نمايندگان ما هويدا بود. سطح تمامي اين مشكلات در ميان بزرگان و جوانان يكسان ديده مي شد. ملي پوشاني همچون مهدي حاجي زاده (كه خود را كشتي گير يك بار مصرفي نشان مي دهد)، مجيد خدايي و بابك نورزاد در كنار جواناني نظير مسعود مصطفي جوكار، علي اصغر بذري، عليرضا درويشي، سعيد واگذاري، مجيد محمدي، حميد سيفي، سعيد ابراهيمي و حسن طهماسبي با قبول شكست در اين دوره نشان دادند كه در راه نيل به هدف نقطه شروعمان كجاست و اكنون در كجا هستيم.
چنين شكست هايي ما را وادار به تجديد نظر در تشكيلات و تعاريف مي كند. كشتي و كشتي گيري فعاليت هاي مجدانه تري را طالب است. غفلت پايدار راههاي صحيح را ناپايدار مي سازد.
حاجي زاده قرباني فرهنگ غلط ورزش
شكست مهدي حاجي زاده فني ترين كشتي گير دنيا و دارنده مدال طلاي وزن ۷۴ كيلوگرم جهان در سال ۲۰۰۲ مكمل جريان ناشناخته و ناپيدايي است كه به گونه اي روزافزون در ورزش و حالا هم مشخصا در كشتي خود را نشان مي دهد.
در هر نظام اجتماعي قهرماني داراي اهميتي خاص است و حال اگر در جامعه اي ورزشكاري كه به درجه قهرماني مي رسد به درستي تربيت نشده و آموزش ها و مهارت هاي لازم فرهنگي را فرا نگرفته باشد،  برنامه هايي كه براي خود تدارك مي بيند، بي ارزش و حتي زيانبار است.
قهرماناني كه نتوانند مسئوليت هاي اجتماعي خود را دقيق تر و روشن تر درك كنند طبعا به افرادي معمولي تبديل مي شوند كه در بسياري از اوقات راه برگشت هم برايشان بسيار دشوار مي شود. حاجي زاده الگوي مشخص روش هاي ناقص فرهنگي در ورزش كشور ما است. او كه امروز در كشتي تا به اين حد خود را ناتوان نشان مي دهد محصول و قرباني واقعي مديريت فرهنگي ورزش در كشور ما است.
حاجي زاده براي مقابله با شرايط موجود بايد كه مستقيما مورد نظارت جدي مردي همچون «رسول خادم» قرار گيرد كه با برنامه ريزي هاي فرهنگي اش در كشتي مي تواند سهم عمده اي در پرورش دوباره وي داشته باشد.
محمدرضا منصوريان


نتايج كشتي هاي پاياني جام تختي
۵۵ كيلوگرم: ۱- محمد اصلاني
۲- مجيد رودباري ۳- محمد رضايي
فينال: اصلاني با نتيجه (۰-۵) بر رودباري غلبه كرد.
رده بندي: رضايي در برابر حسين رنگرز با نتيجه (۲-۶) پيروز شد.
۶۰ كيلوگرم: ۱- محمد طلايي
۲- مراد محمدي ۳- عليرضا درويشي
فينال: طلايي در وقت اضافه با فن كمر در كمر محمدي را (۲-۴) شكست داد.
رده بندي: درويشي با حساب (۲-۴) بر مسعود مصطفي جوكار چيره شد.
۶۶ كيلوگرم: ۱- عليرضا دبير
۲- اصغر اردوخاني ۳- حسن طهماسبي
فينال: دبير در يك كشتي حساب شده با نتيجه (۲-۴) اصغر اردوخاني را مغلوب كرد.
رده بندي: حسن طهماسبي با نتيجه (۱-۶) مقابل علي اصغر بذري به برتري رسيد.
۷۴ كيلوگرم: ۱- رضا رمضان زاده
۲- هادي حبيبي ۳- جلال لطيفي
فينال: رمضان زاده در وقت اضافه
(۵-۷) بر حبيبي پيروز شد.
رده بندي: لطيفي به راحتي بر اندي هرووات كشتي گير آمريكايي غلبه كرد.
۸۴ كيلوگرم: ۱- فريدون قنبري
۲- پژمان درستكار ۳- مجيد خدايي
فينال: قنبري با نتيجه (۱-۳) درستكار را شكست داد.
رده بندي: خدايي در مسابقه با مجتبي بختياري به برتري (۱-۳) رسيد.
۹۶ كيلوگرم: ۱- عليرضا حيدري
۲- محمدحسين خالقي فر ۳- حميد سيفي
فينال: حيدري به دليل آسيب ديدگي خالقي فر دستش به عنوان برنده بالا رفت.
رده بندي: حميد سيفي كشتي گير بلغاري ديميتار خامچكوف از بلغارستان را ضربه فني كرد.
۱۲۰ كيلوگرم: ۱- عليرضا رضايي ۲- فردين معصومي ۳- برايان كك از آمريكا
فينال: رضايي با نتيجه (۰-۳) بر فردين معصومي پيروز شد.
رده بندي: كك توانست بر محمدجواد راسخي با نتيجه (۱-۳) غلبه كند.

براي انجام بازي با ازبكستان ۲۵ بازيكن به تيم فوتبال اميد دعوت شدند
گروه ورزشي: محمد مايلي كهن  سرمربي  تيم  فوتبال  اميد ايران  روز پنجشنبه  اسامي ۲۵بازيكن  را براي  ديدار اين  تيم  مقابل  تيم  فوتبال  اميد ازبكستان  اعلام  كرد.
ديدار برگشت  تيم هاي  فوتبال  اميد ايران  و اميد ازبكستان  در چارچوب مرحله  مقدماتي  بازيهاي  المپيك  ۲۰۰۴ آتن  روز شنبه  ۱۷ خردادماه  جاري  در ورزشگاه  آزادي  تهران  برگزار خواهد شد. ديدار رفت   اين  دو تيم  در تاشكند با نتيجه  ۳ بر يك  به  سود تيم  فوتبال  اميد  ايران  به  پايان  رسيد. به  گزارش  فدراسيون  فوتبال ، نفرات  دعوت  شده  مي بايست  ساعت  ۳۰/ ۱۲ دقيقه روز دوشنبه  پنجم  خردادماه  سال جاري  خود را به  مربيان  تيم  اميد ايران  در محل  اردوهاي  تيم هاي  ملي  فوتبال   ايران  معرفي  كنند.
اين  اردو آمادگي  به  صورت  شبانه  روزي  برگزار خواهد شد.
اسامي نفرات  دعوت  شده  به  شرح  زير است :
دروازه بانان : سيد مهدي  رحمتي  (فجر سپاسي  شيراز)، عباس  قاسمي (ذوب -آهن  اصفهان ) و حامد طباطبايي  (پگاه  گيلان )مدافعان : مرتضي  ابراهيمي (پگاه  گيلان )، مرتضي  كاشي  (پيكان  تهران )،محمد نصرتي  (پاس  تهران )، جلال  كاملي  فرد (فولاد خوزستان )، سيدعلي  ميرطرقي (ملوان  بندرانزلي ) و سيد محمد علوي  (فولاد خوزستان ) بازيكنان  مياني : علي  بداوي  و حسين  كعبي  (فولاد خوزستان )، ميثم  سليماني و ايمان  مبعلي  (نيروي  زميني )، مصطفي  مهديزاده  (شموشك  نوشهر)، مهرزادمعدنچي  (فجر سپاسي  شيراز)، محرم  نويدكيا (سپاهان  اصفهان )، مجتبي  ناظري  وفرشاد بهادراني  (ذوب  آهن  اصفهان )مهاجمان : داود حقي  (استقلال  اهواز)، سيد محمد مهدي  سيد صالحي  (فولاد سپاهان )، حميد شفيعي  (ذوب  آهن  اصفهان )، آرش  برهاني  (پاس  تهران )، ميثم  بائو (شموشك  نوشهر)، عليرضا عباسي  فر (برق  شيراز) و ابراهيم  فارسي  (سايپا تهران ).

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |