شنبه ۳ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۸ - May . 24, 2003
دبير شوراي عالي مناطق آزاد:
توسعه خرمشهر و آبادان نيازمند شفاف سازي در تمام امور است
تا زماني كه درآمد ساكنان نقاط مرزي كشور يك سي ام درآمد آن سوي مرزهاست و افراد اين سوي مرز با حسرت به آن طرف مي نگرند، طبيعتا انتظار شكوفايي، امنيت و توسعه در اين مناطق انتظار نابجايي است.
به گزارش خبرنگار ايسنا ،حسين نصيري- دبير شوراي عالي مناطق آزاد در نخستين گردهمايي خرمشهر و توسعه، رشد را نيازمند وجود امنيت دانست و گفت: اين توسعه اي است كه مي تواند امنيت و رشد و توسعه را به ارمغان بياورد.
نصيري تصريح كرد: از سال ۷۲ تا سال ۷۹ به ازاي هر يك واحد سرمايه گذاري از سوي دولت، سه واحد سرمايه گذاري از طرف بخش خصوصي صورت گرفته است واين در حالي است كه در سال ۸۱ اين ميزان سرمايه گذاري به ۹ واحد افزايش پيدا كرده است.
وي با بيان اين كه طي سال هاي گذشته ۹۰۰ ميليون دلار بصورت مستقيم در مناطق آزاد سرمايه گذاري صورت گرفته است افزود: با ادامه اين روند اميد آن است كه اين سرمايه گذاري ها به رقم دو ميليارد دلاري برسد. دبير شوراي عالي مناطق آزاد با اشاره به وجود اقتصاد ناسالم و زيرزميني در كشور اظهار داشت: براي آباداني خرمشهر و آبادان بايد تمامي عرصه ها به طور شفاف مورد توجه قرار گيرند.

لغو تحريم عراق بازار جهاني نفت را دستخوش نوسان كرد
015550.jpg
با اعلام لغو تحريم در سازمان ملل عليه عراق قيمت نفت در بازارهاي جهاني كاهش يافت.
به گزارش شبكه تلويزيوني «سي ان ان»، روز پنجشنبه قيمت هر بشكه نفت نيومكزيكو براي تحويل در ماه جولاي با ۱۸ سنت كاهش به ۲۸ دلار و
۸۵ سنت رسيد.
قيمت هر بشكه نفت خام برنت براي تحويل در جولاي نيز با ۲۴ سنت كاهش به ۲۵ دلار و ۹۷ سنت رسيد، اما در معاملات روز جمعه قيمت نفت خام دوباره در بورس هاي لندن و نيويورك بالا رفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن بهاي هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال براي تحويل در ماه ژوئيه با ۲۹ سنت افزايش به ۲۶ دلار و ۲۶ سنت رسيد.
در بازار معاملات نيويورك نيز هر بشكه نفت خام سبك شيرين براي تحويل در ماه ژوئن با ۲۷ سنت افزايش ۲۹ دلار و ۱۲ سنت معامله شد.
يكي از اعضاي كميته مشورتي صنايع نفت عراق نيز گفت: اين كشور به زودي صادرات نفت خود را از بندر جيهان تركيه از سر خواهد گرفت.
به گزارش شبكه تلويزيوني المنار، فاضل عثمان عضو كميته مشورتي كه از سوي آمريكايي ها براي كمك به اداره صنايع نفت عراق تشكيل شده گفت: عراق تصميم دارد، صادرات نفت خام ذخيره شده خود در بندر جيهان تركيه را در نزديك ترين زمان ممكن از سر بگيرد.
وي گفت: باتوجه به موافقت شوراي امنيت سازمان ملل متحد با لغو مجازات هاي اعمال شده بر ضد عراق، اداره بازاريابي نفتي اين كشور به بررسي امكان امضاي قراردادهاي جديد صادرات نفت خواهد پرداخت.

وزير صنايع و معادن:
بدون حضور شركتهاي بين المللي بهره برداري از معادن ممكن نيست
015465.jpg
گروه اقتصادي: هيچ كشوري در دنيا وجود ندارد كه توسعه معادن خود را با تكيه بر منابع داخلي انجام دهد، بلكه شركتهاي بزرگ بين المللي در سطح جهان براي استخراج، بهره برداري و توسعه معادن كشورهاي مختلف سرمايه گذاري مي كنند.
اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن در نخستين اجلاس سياست عمومي سازمان نظام مهندسي معدن با اعلام اين مطلب گفت: وضعيت فعلي استخراج و بهره برداري از معادن كشور مطلوب نيست. وضع قانون ها و مقررات در بخش معدن به گونه اي است كه اگر ايران به عضويت سازمان جهاني تجارت درآيد كمترين فشار را متحمل مي شود.
تاكنون وجود ۵۲ ميليارد تن ذخاير معدني قطعي و احتمالي در كشور پيش بيني شده، كه ۳۵ ميليارد تن آن قطعي است.
جهانگيري با اشاره به اين كه توسعه معدن مي تواند، يكي از محورهاي اساسي توسعه اقتصادي كشور باشد، خاطرنشان كرد: رشد ارزش افزوده معدن در ايران در سال ۸۰ ، ۶/۹و در سال ۸۱ ، ۶/۱۱درصد بوده و به طور ميانگين اين بخش در پنج سال گذشته۲/۷ درصد رشد ارزش افزوده داشته است.
جهانگيري افزود: براساس برنامه سوم توسعه،  مجموع استخراج مواد معدني كشور در سال گذشته، ۱۲۶ ميليون تن پيش بيني شده بود كه به ۱۳۰ ميليون تن رسيد.
راه اندازي معدن مس «ميدوك»
معدن مس ميدوك در استان كرمان تا پايان تابستان امسال راه اندازي خواهد شد.
سرقيني - معاون وزير صنايع و معادن - در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب گفت: كارخانه ذوب مس خاتون آباد تا اواخر خرداد ماه و دو كارخانه سيمان داراب و سيمان بوشهر به ترتيب تا اوايل خرداد و اسفند امسال راه اندازي مي شوند.
وي با اشاره به اين كه مازاد توليد روي، امسال به ۶۰ هزار تن خواهد رسيد، اظهار داشت: صادرات مواد معدني امسال از رشد ۱۵ درصدي نسبت به سال گذشته برخوردار خواهد بود.
سرقيني با بيان اين كه طرح راه اندازي كارخانه توليد سرب و روي با ظرفيت ۱۰۰ هزار تن به زودي مطالعه و بررسي مي شود، گفت: اين كارخانه ظرف دو تا سه سال آينده راه اندازي مي شود و به دليل مصرف كم اين ماده در ايران، روي توليدي اين كارخانه به كشورهاي ديگر صادر خواهد شد.
وي، درآمد حاصل از صادرات مواد معدني را در سال گذشته ۷۷۲ ميليون دلار عنوان كرد و گفت: به دليل كاهش قيمت مواد معدني، ميزان صادرات در سال گذشته دو درصد كمتر از برنامه پيش بيني شده در قانون برنامه سوم بوده است و پيش بيني مي شود كه مقدار صادرات مواد معدني امسال از رشد ۱۵ درصدي نسبت به سال گذشته برخوردار باشد.

آغاز كار نخستين بانك غيردولتي در منطقه آزاد كيش
گروه اقتصادي: بانك پارسيان به عنوان نخستين بانك غيردولتي كار خود را در منطقه آزاد كيش آغاز كرد.
عبدالله طالبي مديرعامل بانك پارسيان در مراسم افتتاح بانك پارسيان در منطقه آزاد كيش گفت: در حال حاضر بانك پارسيان ۱۱ شعبه در سراسر كشور دارد كه تا پايان سال به ۳۰ شعبه افزايش مي يابد.وي با اشاره به اينكه بانكهاي خصوصي، كاغذبازي و مقررات دست و پاگير بانك هاي دولتي را ندارند، گفت: با توجه به روند روبه رشد ورود گردشگران داخلي و خارجي به منطقه آزاد كيش و تأسيس صدها شركت بخش خصوصي در اين منطقه و همچنين ايجاد بيش از ۵۰ شركت نفتي بين المللي، وجود بانك هاي غيردولتي و خصوصي مي تواند در توسعه و رونق اين منطقه و ديگر مناطق آزاد سهم بسزايي ايفا كند.

يادآوري
منطق اقتصادي
اقتصاد منطق ويژه و آهنين خود را دارد و اگر فردي، گروهي، حزبي يا دولتي بخواهد به هر دليل آن را ناديده بگيرد، سرانجام مغلوب اين منطق خواهد شد. مسئولان اقتصادي و سياسي كشور به رغم هشدارهاي مكرر كارشناسان اقتصادي سالهاست با گسترده تر كردن چتر حمايتي از واحدهاي فرسوده صنعت نساجي اجازه نداده اند كه سره از ناسره بازشناسايي شده و واحدهاي غيركارامد از بازار خارج شوند. اما اكنون به نظر مي رسد، خانم گلنار نصراللهي مديركل صنايع نساجي وزارت صنايع و معادن سرانجام منطق اقتصادي را پذيرفته و تأكيد دارد: «بنگاه هايي كه نمي توانند نوسازي و بازسازي كنند بايد از چرخه توليد خارج شوند و واجدين شرايط جايگزين آنها شوند... مبادي ورودي تمام پارچه ها بايد مشخص شود تا از قاچاق آن جلوگيري شود...».
يادآور مي شويم سالهاست كه آشنايان به علم اقتصاد مي گويند كه با حمايت هاي غيرعقلايي منابع ملي و گران قيمت را به پاي واحدهاي غيركارامد و فرسوده نريزيد و به كشور آسيب نرسانيد.

يادداشت
قطعنامه عراق و خط لوله باكو ـ جيحان دو خبر ناخوشايند
محمدصادق جنان صفت
در ميان ده ها خبر اقتصادي كه در دو روز گذشته از سوي خبرگزاري ها مخابره شد دو خبر هشدار دهنده كوتاه مدت و بلندمدت براي اقتصاد ايران نيز ديده مي شود كه لازم است از سوي مسئولان ارشد اقتصادي و سياسي كشور مورد توجه ويژه قرار گيرد.
خبر تسليم نسبي روسيه و فرانسه در برابر آمريكا براي پذيرش قطعنامه صادر شده از سوي اين كشور و واكنش بازار نفت به اين توافق، يك خبر نه چندان خوشايند اقتصادي براي ايران است. بر اساس گزارش هاي رسيده، پس از اعلام موافقت شوراي امنيت سازمان ملل با پذيرش قطعنامه لغو تحريم عراق، قيمت نفت برنت (يك شاخص قيمت براي نفت در بازارهاي بين المللي) با كاهش قابل توجه مواجه شده است.
با توجه به اينكه يك مقام نفتي عراق اعلام كرده است، صادرات نفت اين كشور از طريق بندر جيحان تركيه به زودي از سرگرفته مي شود، احتمال كاهش قيمت نفت بازهم وجود دارد. تداوم اين وضعيت مي تواند بودجه ۱۳۸۲ كل كشور ايران كه برپايه درآمد حاصل از فروش نفت خام بسته شده را با تهديد مواجه كند.
خبر دوم ناخوشايند، آغاز به كار لوله گذاري خط لوله نفتي باكو - تفليس - جيحان در گرجستان است كه با پيام احمد نجدت سزر رئيس جمهوري تركيه همراه شده است. شروع به كار اين پروژه به معناي ناديده گرفتن مزيت هاي اقتصادي ايران براي عبور لوله هاي نفتي از كشورمان است كه عدم النفع قابل توجه و بلندمدتي براي اقتصاد و امنيت كشور به همراه دارد.اقتصاد ايران بايد راههاي جبران از دست دادن منافع كوتاه مدت وبلند مدت از فقدان دو عنصر يادشده رابيابد؟ اينكه چگونه مي توان راهي پيدا كرد كه ايران نيز از مزيت هاي جغرافيايي خود همانند هر كشور ديگري بيشترين نفع را نصيب خود كند از دغدغه هاي مهم اقتصاد ايران است.

رئيس كل بيمه مركزي:
كيش، پايگاه مطمئني براي بيمه هاي خصوصي است
منطقه آزاد كيش، پايگاه بسيار مطمئني براي تأسيس شركت هاي بيمه اي بخش خصوصي است.
عبدالناصر همتي، رئيس كل بيمه  مركزي در حاشيه مراسم آغاز به كار بيمه خصوصي اميد در جزيره كيش با اشاره به مطلب فوق افزود: با توجه به ارائه تسهيلات و امكاناتي كه در مناطق آزاد در اختيار بخش خصوصي قرار مي گيرد، اميدواريم به زودي ديگر شعب بيمه اميد در مناطق آزاد قشم و چابهار و مناطق ويژه اقتصادي ايجاد شود.
وي ضمن اعلام اين مطلب كه از راه اندازي بيمه خصوصي در منطقه آزاد كيش ارزيابي بسيار خوب و مثبتي دارم، تصريح كرد: تاكنون دو شركت بيمه حافظ و اميد در كيش تأسيس شده و شركت بيمه  اتكايي امين نيز طي چند هفته آينده كار خود را در اين جزيره آغاز خواهد كرد.همتي گفت: بيمه هاي بخش خصوصي در مناطق آزاد از تعرفه  بيمه مركزي پيروي نخواهد كرد.
به گفته رئيس كل بيمه مركزي نرخ حق بيمه در اين مناطق، آزاد است و نرخ بيمه را رقابت تعيين خواهد كرد.
وي در خاتمه گفته هاي خود اظهار داشت: با رقابت دو شركت بيمه بخش خصوصي امين و اميد، مردم از نحوه سرويس دهي بهتري در منطقه آزاد كيش برخوردار خواهند شد.
ابوالقاسم دباغ، مديرعامل بيمه اميد در مراسم افتتاح اين شركت بيمه كه با حضور مسئولان اقتصادي سازمان منطقه آزاد كيش برگزار شد، گفت: ۹۰ درصد سهام بيمه اميد متعلق به شركت هاي بيمه آسيا، البرز و دانا و ۱۰ درصد آن متعلق به شركت بيمه صادرات و سرمايه گذاري است. وي با اشاره به اين كه شركت بيمه اميد تابع تعرفه هاي سرزمين اصلي نخواهد بود، افزود: بر اساس تشخيص كارشناسي در هر رشته، نرخ بيمه تعيين خواهد شد.
مديرعامل بيمه اميد، در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: اين شركت تلاش مي كند با حضور خود و ايجاد حلقه بيمه در زنجيره فعاليت اقتصادي اين مناطق به تدريج فعاليت خود را در سطح تمامي مناطق آزاد گسترش دهد.

تنها به خريد تجهيزات حفاري خارجي نياز داريم
ايران از كشورهاي صاحب فناوري در بخش حفاري مخازن نفت است، به طوري كه تنها در خريد تجهيزات جديد به همكاري با شركت هاي خارجي نيازمند است.
سيف الله جشن ساز، مديرعامل شركت ملي حفاري با بيان اين مطلب تأكيد كرد: ايران از توانمندي لازم براي انتقال تكنولوژي حفاري به كشورهاي ديگر برخوردار است.

شركت راه آهن اجراي چهار طرح ملي را آغاز كرد
شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران علاوه بر طرح هاي در دست اجرا و در حال پايان، اجراي چهار طرح عظيم و ملي را آغاز كرد.
به گزارش ايسنا، طرح راه آهن «اصفهان - شيراز» به طول ۵۰۶ كيلومتر با هدف اتصال استان فارس به شبكه راه آهن سراسري يكي از چهار طرح مذكور است.
طرح راه آهن «اراك - كرمانشاه - خسروي - همدان - تهران» به طول ۸۰۰ كيلومتر كه با هدف اتصال استان هاي غرب به شبكه راه آهن سراسري و اتصال راه آهن ايران به راه آهن كشورهاي عراق و سوريه در نظر گرفته شده، يكي ديگر از اين طرح ها است.
سومين طرح، طرح راه آهن «مراغه - اروميه» به طول ۱۸۰ كيلومتر است كه با هدف اتصال اروميه به راه آهن سراسري مطرح شده است.
طرح راه آهن «قزوين - رشت - انزلي» به طول ۲۲۵ كيلومتر با هدف اتصال مركز استان گيلان و بزرگترين بندر ايران در درياي خزر به شبكه راه آهن كشور به عنوان چهارمين طرح عظيم و ملي شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران اجرايي مي شود.

ايسنا گزارش داد:
كاهش ۴۰ درصدي داد و ستد سهام پس ازتغيير مديريت بورس
گروه اقتصادي: بازار سهام از آسيب پذيرترين و حساس ترين بازارها در همه دنياست. بازار سهام تهران نيز كه عموماً در برابر رويدادهاي خارجي تأثيرناپذير بود پس از تغييرات در مديريت بورس تهران با كاهش بسياري از شاخص ها مواجه شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران پس از تغييرات در مديريت بورس تهران بسياري از شاخص هاي بورس متأثر از آن نسبت به هفته گذشته با كاهش روبرو بودند.
به گفته روابط عمومي اطلاع رساني بورس تهران جلسه معارفه دكترحسين عبده تبريزي دبير كل جديد بورس اوراق بهادار روز يكشنبه در محل اين سازمان برگزار خواهد شد. در اين مراسم كه با حضور اعضاي هيأت مديره بورس برپا مي شود، وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس كل بانك مركزي سخنراني خواهند كرد.
عبده تبريزي دبيركل جديد بورس در گفتگو با ايسنا گفت: شفاف سازي و افشاي اطلاعات شركت ها و اقدام به قانون مهمترين اهداف و برنامه هاي من خواهد بود.
به نظر مي رسد با ورود عبده تبريزي به بورس و احمد ميرمطهري به سازمان خصوصي سازي كه هر دو از طرفداران سرمايه گذاري خارجي و خصوصي سازي هستند در آينده نزديك تغييرات گسترده اي در اين دو سازمان و اقتصاد كشور را شاهد باشيم.
احمد ميرمطهري مديرجديد سازمان خصوصي سازي در اين زمينه به خبرنگار ايسنا گفت: ساماندهي عرضه سهام شركت هاي دولتي و گسترده شدن فعاليت هاي سازمان از اهداف اصلي من است.
او افزود: البته نمي خواهيم خودمان را محدود به شركت هاي دولتي كنيم، بلكه با تدابيري كه انديشيده شده است، مي خواهيم سازمان را تبديل به يكي از قوي ترين اركان اقتصادي كشور كنيم.

عرضه بلوك هاي ۵ درصد در سازمان خصوصي سازي متوقف شد
خبر گزاري دانشجويان ايران -تهران :عرضه بلوك هاي ۵ درصدي به دليل ناهماهنگي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با سازمان خصوصي سازي متوقف شد.
يك منبع آگاه با بيان اين مطلب به ايسنا افزود: دليل ديگر توقف عرضه بلوك هاي ۵ درصدي، واريز نشدن درآمدهاي حاصل از فروش اين بلوك ها به خزانه داري كل كشور بود. اين منبع افزود: نظارت بر صحت عرضه سهام شركت هاي دولتي از وظايف سازمان خصوصي سازي بوده و طبق قانون واگذاري سهام شركت هاي دولتي مادر، توسط اين سازمان مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
اين در حالي است كه در فروش بلوك هاي ۵ درصدي سهام، وكالت سازمان خصوصي سازي درنظر گرفته نشده بود.
گفته مي شود سازمان خصوصي سازي با استناد به ماده ۱۹ برنامه توسعه سوم كه در آن آمده است كه ۵۰ درصد درآمد حاصل از فروش شركت هاي دولتي بايد به حساب شركت مادر واريز شود و نيز علاوه بر آن ۴۸ درصد به خزانه داري كل كشور پرداخت شود، اعلام كرده است؛ به دليل ناچيز بودن اين بلوك ها تمامي عايدي آن به شركت مادر تخصصي واريز شده است و خزانه داري كل از اين امر بي نصيب مانده است.
بنابراين گزارش به همين دليل با درخواست سازمان خصوصي سازي، وزارت امور اقتصادي و دارايي دستور توقف اين معاملات را اعلام كرده است.

اقتصادي
اجتماعي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |