شنبه ۳ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۸ - May . 24, 2003
ديروز صادر شد
بيانيه خاتمي در سالروز دوم خرداد
جنبش اصلاحات به بيگانگان تكيه ندارد
خاتمي: بيش از گذشته بر تفاهم، وحدت ملي و حفظ هويت دوم خرداد اصرار دارم
گروه سياسي: سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي در سالروز دوم خرداد با صدور بيانيه اي به تشريح ويژگي هاي اين روز، موفقيتها و موانع پيش روي جنبش دوم خرداد پرداخت.
خاتمي در اين بيانيه با بيان اينكه ملت ايران طي اين شش سال (پس از دوم خرداد) باكامرواييها و ناكاميهاي فراوان روبرو بوده است در ادامه نوشت: تهديد ها، تحميلها، فرصتها وافق هاي نو (در اين مدت) در برابر ملت كم نبوده است. وي با بيان اينكه امروز در فضاي ديگري به سر مي بريم، نوشته است: امروز از آن شور و اشتياق نخستين كه در درون و بيرون بوجود آمده بود كم شده است. خاتمي فاصله بين آرمانها و واقعيت، انباشت مطالبات و محدوديت منابع تأمين آنها، جوان  بودن جامعه، موانع، سنگ اندازيها، اشتباهات
و كم تجربگي ها را از جمله دلايل اين كاهش اشتياق بر شمرده است.
وي با بيان اينكه ممكن است مردم از مسئولان و افراد به حق گله مند باشند، خاطرنشان كرد: اما حركت پايدار ملت به سوي اصلاح امور لحظه اي متوقف نخواهد شد.
رئيس جمهوري در ادامه بيانيه خود با بيان اينكه مردم هيچگاه نگاهي به خوشايند يا ناخوشايند هيچ قدرت خارجي نداشته اند،اظهار داشت، رويكرد عقلاني و منطقي تفكر دوم خرداد توانسته است مناسبات جمهوري اسلامي ايران با جهان را بهبود بخشد.
سيدمحمد خاتمي با تأكيد بر اينكه همچنان بر عهد عزم خويش ايستاده است از سهم خود در قصوري كه داشته است از خداوند و مردم طلب گذشت و عفو كرده ، نوشته است: همواره نقد و حتي اعتراض را همچون محبت و وفاداري زنان، مردان و جوانان عزيز اين كشور به جان مي خرم.
همچنين رئيس جمهوري با بيان اينكه دوم خرداد تبار و هويت روشن ديني دارد، ولي به آزادي انديشه معتقد و از حقوق مخالفان خود دفاع مي كند،افزود: دوم خرداد،  جمهوري اسلامي را دستاورد بزرگ ملت مي داند كه براي اولين بار، آن هم به نام دين خدا و اصول فرهنگ اسلامي- ايراني، حاكميت او را بر سرنوشت خود به رسميت شناخت و امروز به صراحت مي گويم اگر خواستار آزادي، مردم سالاري، استقلال و پيشرفت هستيم با توجه به سرشت تاريخي و فرهنگي و موقعيت جغرافيايي و خصوصيات اجتماعي اين ملت، تنها در سايه جمهوري اسلامي است كه مي توان به اين همه رسيد.
جمهوري اسلامي خونبهاي عزيزترين فرزندان اين ملت رشيد و فهيم است و آسان به دست نيامده است كه آسان از دست برود.
در بيانيه سيد محمد خاتمي همچنين آمده است: دوم  خرداد بر جمهوري  اسلامي با همه  ابعاد آن پافشاري  مي كند و اگر اعتراضي  هست  از آن جهت  است  كه  اين  دستاورد بزرگ  مردم  ما، آسيب  نبيند.
اگر فرياد آزادي خواهي  و همزيستي  سرداده  مي شود و با برداشتهاي  ناسازگار با روح  قانون  اساسي  و ميراثهاي  انقلابي  مخالفت  مي شود، براي  تقويت  همين  نظام  است .
اگر از حقوق  مردم  و آزاديهاي  مصرح  قانوني  آنان  دفاع  مي شود، اگر به  تنگ  كردن  دايره  دين  و قانون  اساسي  بر مردم  و در اداره  جامعه  اعتراض  مي شود، اگر اصرار مي شود كه  بايد نسل  جوان  را باور كرد، اگر با خشونت گرايي  و اتهام زني  و... مخالفت  مي شود، اگر فرياد زده  مي شود كه زنده  باد مخالف  من  همگي  از آن رو است  كه  بنظر ما جمهوري  اسلامي و بنياد مردم سالاري  در اين  كشور تقويت  مي شود.
اگر با اسلام  طالباني  مخالفت  مي شود، براي  دفاع  از اسلام  امام  خميني (ره ) است  كه  در قانون  اساسي  به  رسميت  شناخته  شده  است .
اگر با هر دو تفسير ليبراليستي  و فاشيستي  از دين  خدا مخالفت  مي شود، براي  اين  است  كه  اسلام  پويا تقويت  شود.
اسلامي كه  منادي  معنويت  و اخلاق ، گم  شده  بزرگ  بشر امروز است  و پشتوانه  مردم سالاري  و آزادي  مردم .
اگر حاكمان  آمريكا مدام  به  ما حمله  مي كنند و ما را تحت  فشار قرارمي دهند و به  جاي  عذرخواهي  از آسيب هاي  فراواني  كه  به  ملت  و كشور مازده اند، به  اين  ملت  توهين  مي كنند، از آن رو است  كه  اين  ملت  را فهيم  و بزرگ  مي دانند.
آنان  براي  انجام  مقاصد خود نيازمند دشمن سازي  هستند و به اين  سبب  مي كوشند تا ملت  شريف  ايران  و انقلاب  او را كه  مي دانند، در نظر جهانيان  بزرگ  است ، بعنوان  دشمن  معرفي  كنند تا مقاصد استيلاطلبانه  خود را توجيه  نمايند.
ملت  ما هر چه  را از ياد ببرد و از هر كس  و هر چيز ناراضي  باشد، هيچگاه  مشكلات  و خسارتهايي  را كه  از ناحيه  آمريكا و دست نشاندگان  او ديده است  از ياد نخواهد برد و هيچگاه  عزت  بدست  آمده  از انقلاب  را بخاطر سختيها، نارساييها و نارواييهاي  طبيعي  و غيرطبيعي  از دست  نخواهد داد و هرگز چشم  اميد به  بيگانه  نخواهد داشت .
ملت  ما براي  پيشبرد آرمان  بزرگ  استقلال ، آزادي ، جمهوري  اسلامي  مي داند چه  مي خواهد و چگونه  بايد بخواهد و به  قيم  و ارباب  نياز ندارد.
هر فرد و گروه  سياسي  اين  واقعيت  را دريابد در كنار اين  ملت  است  و اگر در نيابد جدا از او است .
در بخش پاياني بيانيه رئيس جمهوري آمده است:
دوم  خرداد با تأكيد بر اين  مباني ، حريم ها و مرزهاي  روشن  و مشخصي نسبت  به  هر جريان  فكري  ديگري  دارد. دوم  خرداد مسيري  نو در دفاع  از جمهوري  اسلامي با تكيه  بر توان  ملت ، بدور از چشم داشت  و توقع  نسبت  به بيگانگان  است ، راه  ما و به  نظر ما راه  اكثريت  قاطع  مردم  ايران ، از آنان كه  سرمايه  بزرگ  يك  قرن  مبارزه  و بيداري  و هوشياري  اين  ملت ، يعني  انقلاب  اسلامي و دستاورد گرانقدر آن جمهوري  اسلامي را ناديده  مي گيرند، جداست .
نظر آزاد است  و ما از اين  آزادي  در چارچوب  قانون  كاملا دفاع  مي كنيم ، در عين  حال  بايد به  تفكيك  مرزبندي ها پايبند بود.
من  همه  گروه ها و گرايش هاي  سياسي، فرهنگي  و اجتماعي  كشور
و آحاد ملت ايران  را به  اين  مهم  فرامي خوانم  و از آنان  مي خواهم  در جهت  تقويت  نظام  جمهوري  اسلامي  ايران  و پيشبرد جنبش  اصلاح طلبانه  دوم  خرداد، متحدا گام  بردارند و در برابر مداخله جويي هاي  بيگانه  از يكسو و موانع  پيشرفت  كشور و روندهايي  كه  با روح  انقلاب  و قانون  اساسي  ناسازگار است  از سويي  ديگر بايستند، اين  پيام  روشن  دوم  خرداد است .
در اين  جهت  از تمامي مردم  ايران ، از عالمان  و روشنفكران  حوزه ها و دانشگاهها و دانشجويان ، از نمايندگان  ملت  و مجلس  محترم ، از نهادهاي  مدني  و مطبوعات  و از همكاران  خود در دولت  كه  با پايمردي  و تلاش  به  رغم  همه  مشكلات  و موانع  براي  تحقق  اين  مهم  در طول  اين  سالها به  جد كوشيده اند قدرداني  و نيز استمداد مي كنم  و همگان  را به  وفاق  و همدلي  و تلاش  براي استقلال  و آزادي  و پيشرفت  كشور و پاسخگويي  به  مطالبات  بحق  اين  مردم  دعوت مي كنم .
من  بر اساس  عهد خويش  همچنان  مصرانه  پيگير خواسته هايي  هستم  كه  در برنامه ها و مواضع  خود به  آنها وعده  داده ام .
اينك  براي  پيشبرد آنها بيش از گذشته  بر تفاهم  و وحدت  ملي  و تأكيد بر حفظ هويت  دوم  خرداد، آنگونه كه  شرح  كردم  و پيگيري  آرمانهاي  آن اصرار دارم .
اين  راه  را راهي  به  سوي سرافرازي  ايران  و اسلام  و حفظ سرمايه هاي  معنوي  و مادي  كشور و مايوس شدن  دشمنان  مي دانم  و اين  راهي  است  كه  به  اعتبار و تجربه ، آگاهي  و عزم  ملت ، بن بست  و توقف  ندارد.

بيانيه مجمع نيروهاي خط امام به مناسبت سالگرد دوم خرداد
مجمع  نيروهاي  خط امام  در بيانيه اي  به  مناسبت  دوم  خرداد ۷۶، اعلام  كرد كه  وظيفه  همه  دلسوزان  و علاقه مندان  به  سرنوشت  جمهوري  اسلامي  در همه جناح ها و گرايش هاي  سياسي ، رويكرد به  مردم  است .
به گزارش ايرنا در اين بيانيه خاطرنشان  شده  كه  در اين  رويكرد دوباره  بايد مطالبات  مشروع  مردم  احقاق  شود و پايه هاي  نظام  جمهوري  اسلامي  بيشتر مستحكم  گردد.
اين  تشكل  سياسي  عنوان  كرده  است: بايد پذيرفت  كه  بخش  قابل  توجهي  از مطالبات  مردم  كه  برخي  به  آن  عناوين  ناصواب  مي دهند، مطابق  اصول  انقلاب ، آرمان هاي  متعالي  امام  راحل (ره ) و قانون  اساسي  است  و تنها با سلايق  و منافع  عده اي  انحصارطلب  تعارض  دارد.
مجمع  نيروهاي  خط امام  افزوده است به  باور ما با وجود برخي  انتقادات  و كاستي ها، مردم  شريف  ايران  مصرانه  تلاش  براي  احقاق  حقوق  و تحقق  آرمانهايي  را كه  قريب  يك  قرن  پيش  آغاز كرده اند، همچنان  پي  خواهند گرفت  و بي شك  نقاط عطف  اين  تلاش  مقدس  جمعي  يعني  انقلاب  شكوهمند اسلامي  و نيز حماسه  دوم  خرداد ۷۶ ، راهگشاي  ادامه  اين  مسير ناهموار خواهد بود.
در اين بيانيه آمده است امروز و در آستانه  ششمين  سالگرد دوم  خرداد ۷۶ مي توان  شباهت هايي  ميان  شرايط موجود كشور و شرايط قبل  از دوم  خرداد آن  سال  جست وجو كرد.
اگر خطر تهديد خارجي  امروز با جديتي  بيشتر از سالهاي  گذشته  احساس  مي شود به  گواهي  صاحبنظران ، اين  شرايط مشابهت  بسيار با موقعيت  بين المللي  جمهوري  اسلامي  در ماههاي  منتهي  به  خرداد ۷۶ دارد.

تحريم  تازه آمريكا عليه ايران و چين
آمريكا روز پنجشنبه اعلام كرد چين و ايران را به دليل همكاري در زمينه موشك بالستيك مورد تحريم قرار داده است. اين كار سبب خواهد شد تا يك گروه صنعتي بزرگ چين از صادرات بيش از ۱۰۰ ميليون دلار كالا در دو سال آينده به آمريكا محروم شود.
به گزارش رويتر، يك مقام آمريكايي گفت تحريم اعمال شده بر شركت نورث چاينا اينداستريز (نورينكو) شديدترين مجازاتي است كه تا به حال عليه يك شركت چيني به اجرا درآمده است. شركت تحريم شده ايراني گروه صنعتي شهيد همت نام دارد. مقام ياد شده اين تصميم را مهم خواند.
جزئيات تحريم مزبور در نشريه فدرال رجيستر كه رسانه رسمي دولت آمريكا براي انتشار مقررات و تصميم گيري هاي جديد فدرال است، درج شده است. اين تحريم از تاريخ ۱۹ ارديبهشت به اجرا درآمده است.
تصميم براي اعمال تحريم در حالي گرفته مي شود كه روابط آمريكا با چين در زمينه هاي بسياري رو به بهبود بوده است و جورج بوش و هوجين تائو رئيس جمهوري چين قرار است ماه آينده با هم ديدار كنند.
دولت بوش تلاش هاي خود را براي كسب حمايت بين المللي براي مقابله با برنامه هسته اي تشديد كرده است. واشنگتن معتقد است ايران به سرعت به سوي توليد سلاح هاي هسته اي پيش مي رود. نورينكو يكي از بزرگترين گروه هاي صنعتي چين است كه طيف وسيعي از كالاها را توليد مي كند، از قبيل خودرو، فراورده هاي نوري، الكترونيك، شيميايي، مواد منفجره، مهمات، تجهيزات آتش نشاني، مصالح ساختماني و غيره. مقامات آمريكايي حجم صادرات نورينكو را به آمريكا ۱۰۰ ميليون دلار برآورد مي كنند. براساس اين تحريم، نورينكو و تمام شركت هاي وابسته به آن به مدت دو سال نمي توانند كالايي به آمريكا صادر كنند.
از آنجايي كه ايران همچنان مورد تحريم سختگيرانه آمريكاست، تحريم جديد تأثير چنداني بر گروه صنعتي شهيد همت نخواهد داشت كه يكي از مهم ترين شركت هاي توليد موشك بالستيك ايران به شمار مي رود.

ملا كريكار به ارتباط با شبكه القاعده اعتراف كرد
لندن- خبرگزاري  جمهوري  اسلامي : «ملا كريكار» چهره  جنجال آفرين  كرد عراقي  براي  نخستين  بار اعتراف  كرده  است  كه  با شبكه  القاعده  ارتباط داشته  و زماني  با معاون  اسامه  بن لادن  رهبر القاعده  ديدار داشت .
به  گزارش  شبكه  خبري  دولتي  ان .آر.كي  نروژ، كريكار كه  هم اكنون  به  اتهام  رهبري  گروه  شبه  نظامي  انصارالاسلام  در اسلو زنداني  است  اعتراف  كرده  كه  درسال  ۱۹۹۸ با ايمن  الظواهري  معاون  رهبر شبكه  القاعده  در شهر پيشاور پاكستان  ديدار و گفت وگو كرد.

ستاد برگزاري مراسم سوم خرداد:
تبيين ارزش هاي حقيقي سوم خرداد براي جوانان ضروري است
ستاد برگزاري مراسم سوم خرداد به مناسبت سالروز فتح خرمشهر بيانيه اي صادر كرد.
به گزارش  ايسنا در اين بيانيه آمده است: مقاومت خرمشهر نشان از حق باوري نسلي به پاخاسته بود كه در پرتو ولايت و براي حراست از ميهن اسلامي، مرزهاي شهادت را رهپويه خود ساخت تا اعجاز مقاومت را بر تارك تاريخ معاصر رقم زند كه درك عظمت آن نيازمند گذر زمان خواهد بود.
بيانيه مي افزايد: بي گمان تبليغ روحيه   ايثار و ارزش هاي حقيقي و ماندگار حماسه  سوم خرداد و تبيين منطقي ماهيت اين حماسه براي جوانان و نوجوانان ميهن اسلامي و همچنين ارج نهادن به مجاهدت هاي ارزشمند رزمندگان و نهادينه كردن قدرشناسي از خادمان سلحشوري كه با اخلاص و ايثار تلاش نمودند تا خرمشهر عزيز به آغوش ميهن اسلامي بازگردد از اهداف مهم و اساسي بزرگداشت اين روز عزيز است.

موافقت مقام معظم رهبري با عفو و تخفيف مجازات جمعي از محكومان محاكم نظامي
تهران- واحد مركزي خبر: در آستانه  سوم  خرداد سالروز حماسه  فتح  خرمشهر حضرت  آيت  الله  خامنه اي رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  با عفو و تخفيف  مجازات  جمعي  از محكومان  محاكم  نظامي  موافقت  كردند.
آيت الله  هاشمي  شاهرودي  رئيس  قوه  قضاييه  درنامه اي  به  مقام  معظم  رهبري در اجراي  بند ۱۱ اصل  ۱۱۰ قانون  اساسي  خواستار عفو و تخفيف  مجازات  تعدادي  از محكومان  محاكم  نظامي  شده  بود .
باقيمانده  محكوميت  حبس  تايك  سال  چنانچه  تا سوم  خرداد يك  چهارم  آن  تحمل  شده  باشد، باقيمانده حبس  بيش  از يكسال  تا پنج  سال  چنانچه  تا سوم  خرداد يك  سوم  آن  گذرانده شده  باشد، باقيمانده  جزاي  نقدي  بيش  از دوميليون  تا پنج  ميليون  ريال براي  محكوميني  كه  عجز از پرداخت  دارند و تا سوم  خرداد يك  دوم  مجازات حبس  خود را تحمل  كرده  باشند و يك  دوم  محكوميت  اضافه  خدمت  سربازاني  كه خدمت  قانوني  آنان  به  اتمام  رسيده  است ، موارد عفو و تخفيف  مجازات  مي  باشد.
نداشتن  بيش  از يك  سابقه  محكوميت  در جرايم  عمدي ، نداشتن  شاكي  خصوصي  ويا جلب  رضايت  شاكي  و يا جبران  ضرر و زيان  مدعي  خصوصي  و نداشتن  سابقه استفاده  از عفو در محكوميت  خود، به  عنوان  شرايط استفاده  از عفو بيان  شده  است  .
در اين  عفو و تخفيف  مجازات ، سرقتهاي  مسلحانه  و راهزني ، قاچاق  موادمخدر، قاچاق  و سرقت  سلاح  و مهمات ، اقدام  عليه  امنيت  داخلي  و خارجي ،جاسوسي  ، آدم ربايي ، تجاوز به  عنف ، دايركردن  مراكز فساد و فحشا و ارتشا و اختلاس  مستثني  شده اند.
متن  پاسخ  مقام  معظم  رهبري  به  نامه  رئيس  قوه  قضاييه  مبني  بر عفو وتخفيف  مجازات  جمعي  از محكومان  محاكم  نظامي  به  اين  شرح  است :
بسم الله الرحمن الرحيم
 با درود و سلام  به  ارواح  طيبه   شهداي  آزاد سازي  خرمشهر و ديگر شهيدان عزيز انقلاب  و دفاع  مقدس  و با اداي  احترام  به  همه   رزمندگان ومجاهدان  حماسه  آفرين  با پيشنهاد جنابعالي  موافقت  مي  شود.
سيد علي  خامنه اي 
۳۱/۲/۸۲

رئيس دوره اي اتحاديه اروپايي:
استفاده ايران از انرژي هسته اي صلح آميز است
گروه سياسي: جورج پاپاندرئو وزير امور خارجه يونان كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپايي را به عهده دارد در حاشيه كنفرانس مبارزه با مواد مخدر در پاريس به همراه كمال خرازي در نشست خبري مشتركي شركت كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از پاريس، وزير امور خارجه يونان به تلويزيون دولتي كشورش گفت: با خرازي گفتگوهاي مفيد و سازنده اي داشته است.
پاپاندرئو با بيان اينكه اتحاديه اروپا هرگز نگفته است كه جمهوري اسلامي ايران سلاح كشتار جمعي دارد و يا براي داشتن  آن برنامه ريزي مي كند افزود: در اين ديدار مطمئن شدم آنچه ايران مي خواهد، استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است و منتظريم گزارش البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي منتشر شود.
وزير امور خارجه يونان يادآور شد، اتحاديه اروپا با جمهوري اسلامي ايران در ماههاي اخير همكاري نزديك داشته است و در چند هفته آينده هم ديدارهاي دوجانبه ميان دو طرف برگزار خواهد شد. خرازي نيز در پاسخ به پرسشي در خصوص اتهامهاي آمريكا بر ضد جمهوري اسلامي ايران درباره حضور برخي از اعضاي شبكه القاعده در ايران گفت: ما با گروه القاعده جنگيده ايم و بسياري از آنها را هم يا اخراج كرده و يا به كشورهاي متبوعشان كه برخي هم اروپايي بوده اند تحويل داده ايم، بنابراين دليلي ندارد كه جمهوري اسلامي ايران به اعضاي القاعده پناه دهد.
هفته گذشته روزنامه الزمان چاپ لندن به نقل از پاپاندرئو نوشت: تهران در آينده مي تواند بزرگترين تهديد براي بحراني كردن روابط آمريكا و اتحاديه اروپا باشد.
وي كه هم اينك كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را برعهده دارد گفته بود؛ چگونه مي توانيم با كشوري كه شايد سلاحهاي كشتار جمعي توليد مي كند، همكاري و تعامل داشته باشيم. ما مي توانيم با همكاري آمريكا در يك اقدام پيشگيرانه پيام لازم در اين زمينه را به ايران ارسال كنيم.

رئيس مجلس:
مخالف ارجاع لايحه اختيارات رئيس جمهور به مجمع تشخيص هستم
گروه سياسي: رئيس مجلس مخالفت خود را با ارجاع لايحه تبيين اختيارات رئيس جمهور به مجمع تشخيص مصلحت نظام اعلام كرد.
به گزارش ايسنا مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي طي سخناني در سمنان در پاسخ به سئوالي درباره لايحه تبيين اختيارات رئيس جمهوري با اعلام نظر مخالف خود براي ارجاع به مجمع تشخيص افزود: از ابتدا نظرم بر اين بود كه به نحوي با شوراي نگهبان بر روي اين لايحه به تعامل و نتيجه برسيم.
وي ادامه داد: تلاش كرده و تلاش مي كنيم تا مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان به يك نقطه نظر واحدي برسند و نيازي به ارجاع لايحه به مجمع تشخيص مصلحت نظام نباشد.
كروبي تصريح كرد: حتي بعضي از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام هم مخالف رفتن لايحه تبيين اختيارات به مجمع تشخيص هستند.

آيت الله مشكيني:
صدام حسين بايد توسط ملت هاي ايران و عراق محاكمه شود
015500.jpg
قم - خبرگزاري جمهوري اسلامي: امام  جمعه  قم  گفـت : صدام  حسين  بدليل  جناياتي  كه  انجام  داده  بـايد توسـط ملت  عراق  يا ايران  محاكمه  شود.
آيت الله  مشكيني  در خطبه هاي ديروز  نماز جمعه  قم  افزود: مـردم ايران  نيز حق  دارند كه  حاكم  سابق  عراق  را به  محاكمه  بكشانند، زيرا جوانان بسياري  از اين  ملت  توسط رژيم  صدام  به  شهادت  رسيده اند. وي  گفت : خوشبختانه  دور از چشم  صدام  حسيـن  و به  كوري  چشم  بوش  مـردم  عراق پس  از ۳۰ سال  رنج  كه  تصورش  هم  تكان دهنده  است  از  آيت الله  حكيم  استقبال گرمي  كردند كه   اين  امر نشانگر علاقه  آنان  به  اسلام  و روحانيت  است . رئيس  مجلس  خبرگان  رهبري  گفت : در اين  سال ها هر كس  با صدام  مخالفت  مي كرد به  زندان  مي افتاد يا كشته  مي شد، امروز گورهاي  دسته جمعي  كشف  شده  نشانگر عمق   اين  جنايات  است .
وي  اضافه كرد: صدام  فردي  جنايتكار و خون  آشام  است  وبايد بصورت  علني  محاكمه  شود. آيت الله  مشكيني  گفت : ۶ تا ۷ ميليون  عراقي  كه  نيمي از جمعيت   اين  كشورراتشكيل  مي دهد روز اربعين  حسيني  در كربلا خواستار تشكيل  حكومت  اسلامي  شدند اما آمريكا با اين  امر مخالفت  مي كند. وي  افزود: بايد از بوش  پرسيد كه   آيا منطق  دموكراسي  مورد ادعاي  شما همين  است ؟ آيت الله  مشكيني  تصريح  كرد: اكنون  كه  سلاح هاي  كشتار جمعي  در عراق  يافت  نشد آقاي  بوش  بايد به   اين  سئوال  پاسخ  دهد كه  پس  دليل   اين  همه  كشت  و كشتار در عراق  چه  بود؟ امام  جمعه  قم  خطاب  به  مردم  عراق  گفت : مردم  و روحانيون   اين  كشور شمـا را نصيحت  مي كنند كه  با بزرگانتان  جمع  شويد، هواهاي  نفساني  را كنار بگذاريـد و متحد و يكپارچه  كشورتان  را از چنگ   اين  گرگ  خون  آشام (آمريكا) درآوريد.
وي  افزود: تلاش  كنيد حكومتي  اسلامي  در كشور خود تاسيس  كنيد و وقتي  بر اوضاع  مسلط شديد يك  قانون  اساسي  بنويسيد.

گراميداشت سالروز آزادي خرمشهر در نمازجمعه تهران
مقام معظم رهبري به مناسبت سالروز آزادي خرمشهر شماري از محكومان را عفو كردند
015495.jpg
گروه سياسي: خطيب جمعه و سخنرانان پيش از خطبه نمازجمعه ديروز تهران محور اصلي سخنان خود را به سالروز فتح خرمشهر اختصاص دادند.
در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ خرمشهر از اشغال نيروهاي نظامي عراق درآمد.
به گزارش ايرنا آيت الله يزدي خطيب نماز جمعه ديروز تهران با تبريك اين روز گفت: سوم خرداد از عبرتهاي بزرگ تاريخ ماست چرا كه به فرموده حضرت امام (ره) خرمشهر را خدا آزاد كرد.
سرلشكر رحيم صفوي فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سخنان قبل از خطبه هاي نماز گفت: اين حماسه نقطه عطفي در تاريخ ملت ايران است و سردار عليرضا افشار رئيس بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس مهمترين عامل فتح خرمشهر را روحيه ايثارگري و شهادت طلبي رزمندگان بيان كرد و افزود: فرهنگ شهادت بايد محور همه تحركات اجتماعي ما قرار گيرد. وي گفت:فتح خرمشهر در حقيقت معجزه و لطف الهي بود چرا كه ملتي بدون پشتوانه و در شرايط نامطلوب نظامي مي توانست بامدد الهي به پيروزي دست يابد.
آيت الله مصباح يزدي از ديگر سخنرانان پيش از خطبه هاي نماز جمعه ديروز نيز فتح خرمشهر را از نقطه هاي عطف تاريخ جمهوري اسلامي ايران خواند وگفت:  وقتي يك جامعه اسلامي براي مقابله با دشمن هرچه در توان داشته باشد، بكارگيرد خداوند با مددهاي غيبي كمبودها را جبران و پيروزي را نصيب اش خواهد كرد.
ديروز همچنين آيت الله يزدي در خطبه دوم نماز جمعه تهران خطاب به دولتمردان  كشور گفت : شما كه  مي گوييد، بايد از قانون  پيروي  كرد، سياست  بر تنش زدايي  است  و بايد آرامش  در كشور حفظ  شود، دو دستگي  و اختلاف  را كنار بگذاريد.
  عضو فقهاي  شوراي  نگهبان  افزود: هر روز يك بيانيه  نوشتن ، يك  اطلاعيه دادن ، يك  نامه  نوشتن ، امضا جمع  كردن  ، براي  يك روزنامه  تيتر درست  كردن  و تشكيلاتي  را گرم  كردن، كار درستي  نيست .
امام جمعه موقت تهران اضافه كرد:  چرا بايد خانواده هاي شهدا، جانبازان و مردم متحمل همه مشكلات و طبقات ضعيف اين جامعه وسيع سرگرم اين قبيل مسائل شوند، چرا بايد حاكميت گرفتار شود و بعد هم يك روز خروج، يك روز استعفا و يك روز نامه و بيانيه را مطرح كنيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |