|
|
|
|
|
|
|
رئيس شوراي شهر:
مجوز ساخت درتهران فقط سه طبقه
محدود شدن ساخت به سه طبقه رقم بزرگي از درآمد هاي شهرداري را كم مي كند اما ساماندهي خوبي براي شهر است
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت : در شهر تهران ديگر اجازه ساخت براي ساختمان هاي بيش از سه طبقه صادر نمي شود و هرگونه ساخت و ساز خارج از اين ضوابط، خلاف است .
مهدي چمران در گفت و گو با ايرنا، افزود: شهرداران مناطق از اين پس بايد از خلاف جلوگيري كنند و فردي مجاز به ارجاع پرونده به كميسيون ماده ۱۰۰ نيست .
وي اجراي اين حكم را بنا به دستور شوراي عالي شهرسازي و معماري الزامي دانست و آن را در توضيح اجبار تغيير ساختار مالي شهرداري اعلام كرد.
رئيس شوراي شهر تهران گفت : با توجه به قانون مصوب شوراي عالي شهرسازي در خصوص فروش تراكم و برخورداري از اطلاعات ناكافي مردم در اين زمينه ، پيش بيني مي شود سه هزار ميليارد ريال درآمد ناشي از فروش تراكم تحقق نيابد.
وي افزود: بر اساس تصميم شوراي عالي شهرسازي كه ۱۰ روز پس ازآغاز سال جاري تصويب شد، شهر تهران به چهار منطقه يا پهنه تقسيم بندي و ضوابط خريدتراكم در آن اعلام شد.
چمران گفت : بر اين اساس پهنه اول شهر تهران از دامنه هاي رشته كوه البرزتا بزرگراه همت است كه در اين منطقه تنها افرادي مجاز به خريد تراكم مازادهستند كه زمين آنها ۳۰۰ متر و بر خيابان يا كوچه ۱۲ متري واقع شده باشد.
وي افزود: اين افراد مجاز به خريد تراكم بيش از ۱۲۰ درصد (تراكم مجاز)تا ۱۸۰درصد هستند كه دراين صورت مجاز به ساخت حداكثر سه طبقه واحد ساختماني مي شوند.
رئيس شوراي اسلامي شهرتهران اظهار داشت : مصوبه ۳۲۹ شوراي عالي شهرسازي پيش از اين اجازه ساخت پنج طبقه را به متقاضيان ساخت مي داد كه در مصوبه جديد اين شورا ميزان ساخت به سه طبق محدود شد.
وي گفت : محدود شدن ساخت به سه طبقه ، رقم بزرگي از درآمدهاي شهر را كم مي كند، ولي در عين حال ساماندهي خوبي براي شهر است .
چمران افزود: پيدا كردن زمين ۳۰۰ مترمربعي بر كوچه ۱۲ متري بسياري ازقطعات زمين را از حيث خريد تراكم حذف مي كند.
وي اظهار داشت : بين بزرگراه همت و خيابان انقلاب پهنه دوم شهر تهران تعريف شده است كه در اين پهنه زمين بايد ۲۵۰ مترمربعي و بر خيابان ۱۰ متري باشد تا اجازه ساخت اضافه تراكم تا سه طبقه براي آن صادر شود.
رئيس شوراي شهر تهران ، پهنه سوم شهر را منطقه مياني خيابان انقلاب تاميدان شوش تعريف كرد و افزود: در اين قسمت ، زمين ۲۰۰ متر مربعي بر كوچه يا خيابان ۸ متري اجازه ساخت تراكم تا سه طبقه را دارد.
وي گفت : از قسمت شوش به پايين ، پهنه چهارم شهر تهران تعريف مي شود كه قطعه زمين براي استفاده از تراكم مازاد نبايد كوچكتر از ۱۵۰ متر مربع باشدو بايد بر كوچه شش متري واقع شده باشد.
چمران ، عمل به قانون جديد را مربوط به افرادي كه پيش از اين هزينه خريدتراكم را پرداخت كرده اند ندانست و افزود: اين عده مي توانند از مصوبه قبلي شوراي عالي شهرسازي استفاده كنند.
رئيس شوراي شهر تهران گفت : بر ساخت ساختمان هاي بلندمرتبه قانون ديگري حاكم است كه براي زمين هاي بيش از يك هزار متر با ايجاد فضاي سبز و باقرار دادن در فرمول مخصوص تعيين شده ، تعيين مي شود.
وي ، با اشاره به صدور حكم شهردار جديد تهران ، افزود: آقاي احمدي نژادبرنامه هاي كلي خود در ارتباط با مباحث شهري را ارائه داده است ، ولي باتوجه به آنكه احتمالا كسب درآمد از طريق تراكم محقق نمي شود ، بايد بر اين برنامه ها نظارت مجدد شود.
|
|
|
بودجه حفاظت از تنوع زيستي ۵ برابر افزايش يافته است
گروه شهري: اعتبار مورد نياز براي حفاظت از تنوع زيستي كشور از ۴۰۰ ميليون تومان در سال قبل به ۲ ميليارد تومان در سال جاري افزايش يافت.
معاون محيط زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست در گفت وگو با قلم سبز ايران با بيان اين مطلب گفت: «تنوع زيستي، يكي از شاخص هاي مهم در ارزيابي برنامه توسعه كشورها است كه با توجه به حساسيت موضوع در كشور ما، تدوين استراتژي ملي تنوع زيستي در صدر برنامه هاي سازمان بود كه با مساعدت صندوق تسهيلات جهاني (GEF) و با همكاري بيش از ۱۰ دستگاه دولتي و سازمان غيردولتي سرانجام ۴ استراتژي مهم تدوين شد.»
انوشيروان نجفي گفت: «ارتقاي آگاهي هاي عمومي، انجام برنامه هاي تحقيقاتي، بهره برداري 'پايدار از منابع تنوع زيستي و ايجاد مديريت قانونمند در حفاظت از تنوع زيستي از جمله رئوس چهارگانه اين برنامه بود كه در حال حاضر با بودجه ۲ ميليارد توماني كه از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي براي تحقق اين استراتژي ها اختصاص يافته است در دست اجرا است.» وي همچنين حفاظت از زيستگاه ها را به عنوان تنها شرط لازم در حفظ تنوع زيستي و از جمله برنامه هاي مورد توجه سازمان حفاظت محيط زيست برشمرد و افزود: «در حال حاضر بيش از ۲۰ پروژه ملي با محوريت تنوع زيستي و با همكاري مراكز تحقيقاتي و دانشگاه ها در دست مطالعه و اجرا است، همچنين چندين پروژه هم با همكاري سازمان هاي بين المللي دنبال مي شود كه پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي، درناي سيبري و پروژه حفاظت از تنوع زيستي زاگرس و حفاظت از تالاب ها از جمله اين طرح هاست.»
|
|
|
كودكان خياباني اولين قربانيان آلودگي هوا
|
|
عملكرد ريه و دستگاه تنفسي كودكاني كه در هوا و محيط پاك زندگي مي كنند، حدود ۱۰ درصد بيش از آنهايي است كه در محيط بيروني و هواي آلوده فعاليت مي كنند.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، اين مسأله در مورد بچه هاي خياباني به مراتب جدي تر است چرا كه اين قبيل كودكان دائماً در لابه لاي خودروها و معابر پرتردد و چهارراه هاي پرترافيك رفت و آمد دارند و ساعات طولاني را به اين نحو سپري مي كنند.
بر اساس تحقيقات شركت كنترل كيفيت هوا اين مسأله سبب ورود مقادير زيادي گازهاي سمي و خطرناك به ريه هاي كودكان شده و آثار نامطلوبي بر سلامتي آنها برجاي مي گذارد.
دليل آنكه كودكان بيشتر تحت تأثير آلودگي هوا قرار مي گيرند نفوذ ذرات و گازهاي آلاينده و تجمع آنها در ارتفاع حدود يك متري زمين است كه تقريباً حول و حوش ورودي هاي تنفسي كودكان قرار مي گيرد.
تشكيل نخستين سيستم تجاري بين المللي كنترل انتشارات آلاينده
گزارش ديگري حاكي است كه تا پايان هفته آتي پارلمان اروپا براي ايجاد نخستين سيستم تجاري بين المللي كنترل انتشارات آلاينده گلخانه اي قانون وضع مي كند.
به گزارش رويترز، تا پايان هفته آتي توافق پارلمان و اتحاديه اروپا منجر به تصويب قوي ترين قانون كنترل انتشارات آلاينده دي اكسيدكربن كارخانجات مي شود.
برپايه اين گزارش، اين قانون مبني بر تشكيل نخستين سيستم تجاري بين المللي كنترل انتشارات آلاينده گلخانه اي كه اصلي ترين عامل آن دي اكسيدكربن است وضع مي شود و برپايه آن از سال ۲۰۰۵ بيش از ۱۰ هزار مؤسسه تجاري متعهد مي شوند كه انتشارات آلاينده پالايشگاه ها، كوره هاي ذوب فلز، فولادسازي، كارخانه هاي كاغذ سازي خود را كاهش دهند و در غيراين صورت بابت انتشارات آلاينده شان هزينه پرداخت كنند.
پيمان كيوتو به نفع اقتصاد اروپاست
شبكه خبري آسمان آبي ايران همچنين گزارش داد: تعهد به پيمان بين المللي «كيوتو» در اتحاديه اروپا منجر به كاهش هزينه هاي اشتغال مي شود.
در اين باره به نقل از برآوردهاي كميسيون اروپا اعلام شده است: «تعهد مؤسسات تجاري و صنعتي در كشورهاي اروپايي هزينه هاي اشتغال براي دولت هاي اين كشورها را تا ۳۵ درصد كاهش مي دهد.»
برپايه اين گزارش، تلاش كشورهاي اروپايي كاهش انتشارات آلاينده كارخانجات و پالايشگاه ها و بخش هاي صنعتي و خانگي مصرف انرژي را نيز محدودتر مي كند.
|
|
|
تجهيز ۳ تقاطع به «سيستم زمان شمار ترافيك»
به منظور كاهش فشار رواني بر رانندگان خودروها در پشت چراغ قرمز و كنترل دقيق ترافيك از سوي ماموران راهنمايي و رانندگي؛ از سوي معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري منطقه پنج در ۳ تقاطع مهم و شلوغ غرب تهران «سيستم زمان شمار ترافيك» نصب و راه اندازي شد.
تقاطع هايي همچون (همت- جنت آباد) - (ستاري- آيت الله كاشاني) و (اشرفي اصفهاني- سازمان آب) به سيستم «زمان شمار ترافيك» مجهز شده اند. وظيفه اصلي اين سيستم در تقاطع ها اين است كه زمان توقف خودروها در پشت چراغ قرمز و زماني را كه خودروها فرصت دارند از تقاطع هاي چراغ سبز عبور كنند را با شمارش معكوس زمان نشان مي دهد.بزودي شش تقاطع اصلي ديگر در منطقه ۵ از جمله جنت آباد - كاشاني ، تعاون - رسالت ، سردار جنگل - ميرزا بابايي به سيستم زمان شمار ترافيك مجهز مي شود .
|
|
|
فروش بليت هاي خطوط هوايي و ريلي ايران اينترنتي مي شود
تهران بزرگ- خبرگزاري جمهوري اسلامي: كارشناس كميته فناوري اطلاعات وزارت راه و ترابري گفت : اين كميته دربخش مشتري مداري خود ، در حال راه اندازي سايت هاي اينترنتي است تا مشتريان خطوط هوايي و ريلي بتوانند بدون مراجعه به دفاتر خدمات مسافرتي بليت خودرا تهيه كنند.
«رضا يوسفي » پس از بازديد تعدادي از مديران وزارت راه و ترابري كشور از مركز اطلاعات مديريت ترافيكي و سايت ايرنا مستقر در اين مركز، افزود: در حال حاضر يكي از شركت هاي هواپيمايي (آسمان ) بليت پروازهاي خود را از طريق اينترنت به فروش مي رساند و قراراست اين سيستم فروش بليت در كليه شركت هاي هواپيمايي به اجرا درآيد.
وي ادامه داد : در اين سيستم ، مشتري ، پرواز خود را از ميان پروازهاي موجود انتخاب و از طريق رايانه كدي در اختيار وي قرار مي گيرد و به دليل اين كه هنوز سيستم كارت اعتباري در كشور چندان مورد استفاده قرار نمي گيردفرد با پرداخت پول بليت مي تواند بليت خود را از طريق پيك دريافت نمايد.
وي اظهار داشت : هم اكنون سايت اينترنتي كميته فناوري اطلاعات وزارت راه تمامي اطلاعات مربوط به خطوط هوايي ، زمان و ظرفيت كليه پروازهاي داخلي و خارجي و اطلاعات انتخاب مسير را در اختيار متقاضيان قرار مي دهد.
وي با بيان اين كه با راه اندازي سيستم خريد اينترنتي بليت مشكلات تهيه بليت به ويژه در ايام تعطيل كاهش مي يابد ، ادامه داد : با اين سيستم وقت مشتريان براي خريد بليت به هدر نمي رود.
|
|
|
مشكلات حمل و نقل شهري تهران
شركت واحد، اتوبوس و خط ويژه بيشتر مي خواهد
|
|
گروه شهري: معاون بهره برداري شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه گفت : افزايش تعداد اتوبوسهاي اين شركت به خطوط ويژه نياز دارد.
تيموري با بيان اينكه از دو سال گذشته اتوبوسي به ناوگان شركت اتوبوسراني تهران بزرگ افزوده نشده است افزود: مصوبه هيئت وزيران درباره طرح گازسوزكردن خودروها، شهرداري و راهنمايي و رانندگي را از واگذاري پلاك به خودروهاي ديزلي منع كرد.
وي اضافه كرد قراربود امسال ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز به اتوبوسراني تحويل داده شود كه اين كار تاكنون عملي نشده است. وي بيشتر اتوبوس ها را با كاركرد بالاي پنج سال اعلام و با بيان اينكه تاكنون ۷۰۰ دستگاه اتوبوس از شبكه اتوبوسراني خارج شده است اضافه كرد :به جاي اين اتوبوسها هيچ خودرويي در ناوگان حمل و نقل عمومي جايگزين نشده است. معاون بهره برداري شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در ادامه گفت با وجود اينكه بودجه اين شركت دو بار در شوراي شهر تهران تصويب شد اما شهرداري به موقع آن را پرداخت نكرد و عملاً شركت واحد با مشكلات عديده اي روبرو شد. وي افزايش قيمت فرآورده هاي نفتي را در سال ۸۲ موجب افزايش مسافران وسايل حمل و نقل عمومي دانست و با بيان اينكه علاوه بر اين در سال فقط در تهران۴۰۰ هزار دستگاه خودروي سواري داراي پلاك مي شود، افزود اين عوامل سرعت حركت اتوبوسها را كاهش مي دهد.
تيموري نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي را در تهران ضروري خواند و با اشاره به اينكه بكارگيري اتوبوسهاي ديزلي در نوسازي ناوگان ممنوع است ،اضافه كرد :اتوبوسهاي گازسوز نيز نيازمند جايگاههاي گاز هستند كه تاكنون بجز افسريه در هيچ منطقه تهران اين جايگاهها ساخته نشده است .
وي با بيان اينكه تاكنون دويست دستگاه از اتوبوسهاي شركت واحد گازسوز شده است گفت قطعات گازسوزكردن باقيمانده اتوبوسها نيز خريداري شده كه با مشكلات گمركي روبروست .
تيموري به افزايش خطوط ويژه اتوبوس در تهران تأكيد كرد و افزود :تهران ۵۷ كيلومتر خط ويژه دارد و چنانچه اين ميزان به چهار برابر افزايش يابد شهروندان به استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي تشويق خواهند شد.
وي سرعت جابجايي مسافران درون شهري را براي ناوگان عمومي مهم توصيف و خاطرنشان كرد اگر به مسيري اتوبوسهاي قابل توجهي افزوده شود اما ترافيك سنگين مسير مانع حركت آنها شود فقط وقت مردم تلف خواهد شد.
|
|
|