شنبه ۳ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۸ - May . 24, 2003
أَشْرَفُ الْغِنَي تَرْكُ الْمُنَي
شريف ترين بي نيازي، وانهادن آرزوهاست.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
در لباس فقر كار اهل دولت مي كنم
روزگاري شد كه در ميخانه خدمت مي كنم
در كمينم و انتظار وقت فرصت مي كنم
تا كي اندر دام وصل آرم تذروي خوشخرام
دستنوشته بتهوون بيش از ۲ ميليون پوند فروخته شد
حراج سمفوني نهم
015525.jpg
نسخه دستنويس سمفوني نهم بتهوون در يك حراجي به مبلغ ۱/۲ ميليون پوند به فروش رفت.
به گزارش بي.بي.سي اين دستنوشته حاوي نسخه نهايي سمفوني نهم بتهوون است. اين سمفوني توسط اكثر كارشناسان مهمترين اثر بتهوون، آهنگساز اسطوره اي تاريخ موسيقي، شناخته مي شود.
دستنوشته مذكور تنها نسخه كامل اين سمفوني است كه تاكنون به حراج گذاشته شده است. اين دستنوشته روز پنجشنبه در ساتبي لندن به قيمت ۲ ميليون و ۱۳۳ هزار پوند توسط يك مجموعه دار خصوصي خريده شد.
نسخه مورد بحث شامل قطعاتي از موسيقي است كه در نسخه اوليه نبوده و تاكنون منتشر نشده است. پيش از برگزاري مراسم حراج، كارشناسان انتظار داشتند قيمت پيشنهادي خريداران به ۳ ميليون پوند برسد.
دكتر استفان رو، رئيس واحد نسخ خطي خانه حراج ساتبي، گفت: اين يك دستنوشته بي نظير از يك اثر بي نظير است. اين سمفوني يك پيشرفت بزرگ بشري است و ارزشي همطراز هملت و شاه لير شكسپير دارد.
وي افزود: «اين دستنوشته كه پس از ارائه نسخه اوليه - كه با استفاده از چاپگر منتشر شده بود - نوشته شده، ظاهراً شامل بخش هايي است كه تاكنون منتشر نشده و كامل ترين نسخه سمفوني است كه تاكنون در بازار ديده شده است.»
نسخه مذكور توسط دو نسخه بردار براي بتهوون آماده شد، اما اين نسخه ۵۷۵ صفحه اي با صدها خط خوردگي و اصلاحاتي كه توسط آهنگساز اعمال شده است، نشان مي دهد كه اين اثر چگونه شكل نهايي را در سال ۱۸۲۴ پيدا كرد.
تغييرات ضرب آهنگ و بعضي كلمات نوشته شده توسط آهنگساز در اين دستنوشته، نشان دهنده خشم و خروش وي بوده؛ از جمله عبارت
.«du verfluehter kerl» (احمق لعنتي!) كه در گوشه اي نوشته است. ظاهراً اين موضوع ناشي از عدم رضايت بتهوون نسبت به كار نسخه نويساني بوده كه پس از مرگ نسخه نويس مورد اعتماد او كار نسخه نويسي را به عهده گرفته اند.
بتهوون ساختن سمفوني نهم را در پي سفارشي كه در سال ۱۸۱۷ به او داده شد، آغاز كرد.
سمفوني نهم بتهوون از سال ۱۹۸۶ به عنوان سرود رسمي اتحاديه اروپا انتخاب شد.

نامزدهاي دريافت جوايز جشنواره «يادگار»
نامزدهاي دريافت جوايز دومين جشنواره فيلم هاي مستند ميراث فرهنگي يادگار در بخش هاي مختلف معرفي شدند.
به گزارش ستاد خبري جشنواره داوران دومين جشنواره فيلم يادگار شامل ابراهيم مختاري، كمال تبريزي، اكبر عالمي، فرامرز طالبي و خانم مهناز مظاهري نامزدهاي دريافت جوايز جشنواره را به اين شرح اعلام كردند:
بهترين تحقيق: ۱- سقاي تشنه ۲- يزد پاييز ۸۱، ۳- نوروز ۴- ورشرنگ ۵- يادگار كهن
بهترين نگارش متن: ۱- سقاي تشنه ۲- چشم اندازهاي سياوش آباد ۳- هلال ۴- كاروان
بهترين مستند مردم  نگاري: ۱- كاروان ۲- پولكه، يك آيين مذهبي ۳- دره رويايي ۴- توفان سرخ
بهترين گويندگي: ۱- ميلكان ۲- هلال ۳- مفرغ كاران ۴- سقاي تشنه ۵- چشم اندازهاي سياوش آباد
بهترين صدابرداري: ۱- يك داستان پر آب چشم ۲- سقاي تشنه ۳- ورشرنگ ۴- يك قفس آزادي ۵- تاري از حيات
بهترين موسيقي: ۱- ياد و يادگار ۲- هدرسه
بهترين تدوين: ۱- چشم اندازهاي سياوش آباد ۲- سقاي تشنه ۳- كاروان ۴- پولكه يك آيين مذهبي ۵- ميلكان
بهترين فيلمبرداري: ۱- پير حرا ۲- گيسوي پريشان سنگ ۳- كاروان ۴- هدرسه ۵- سقاي تشنه
بهترين مستند داستاني (بازسازي): ۱- پيرحرا ۲- گزارش زيرخاكي ۳- يك قفس آزادي ۴- هلال ۵- توفان سرخ
بهترين كارگرداني: ۱- ميلكان ۲- پيرحرا ۳- كاروان ۴- هدرسه ۵- به فراو
بهترين مستند: ۱- كاروان ۲- پولكه يك آيين مذهبي ۳- ميلكان ۴- سقاي تشنه ۵- پير حرا
بهترين تهيه كننده: ۱- آخرين تير آرش ۲- دره رويايي ۳- سقاي تشنه ۴- ميلكان ۵- توفان سرخ
مراسم پاياني جشنواره عصر امروز (شنبه سوم خرداد ماه) همزمان با روز آزادي خرمشهر در سالن كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب برگزار خواهد شد و برگزيدگان هر بخش براساس رأي نهايي داوران جوايز خودرا دريافت خواهند كرد.

جشنواره فيلمهاي كوتاه در اصفهان
نخستين جشنواره فيلمهاي كوتاه اصفهان شامگاه پنجشنبه آغاز به كار كرد.
«زاون قوكاسيان»، دبير اين جشنواره گفت: در اين جشنواره ۶۵ فيلم كوتاه با موضوعات «داستاني»، «اعتياد»، «مستند» و «اصفهان شناسي» و در بخش بين الملل ۲۵ فيلم كوتاه در مدت پنج روز به نمايش در مي آيد.
وي افزود: بخش مروري بر آثار «سعيد منافي» كارگردان مردم شناس مقيم اتريش و بخش «دوباره به من نگاه كن» نگاهي به سينماي مربوط به افغانستان از برنامه هاي حاشيه اي اين جشنواره است.

پانوراماي فيلمسازان ايراني در جشنواره بارسلون
دهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي مستقل بارسلون اسپانيا بخشي را به سينماي ايران با عنوان پانوراماي فيلمسازان ايراني، اختصاص داده است كه در آن فيلم هاي كوتاه، پويانمايي، مستند و بلند سينمايي كشورمان به نمايش گذاشته خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي انجمن سينماي جوان فيلم هايي كه به درخواست مدير اين جشنواره، براي انتخاب اوليه در دو بخش مرور و مسابقه به دبيرخانه جشنواره بارسلون فرستاده شد عبارتند از: سنگواره (سعيد تارازي) گل (بيژن ميرباقري) تو كار سختي انجام دادي كه زنده شدي (مصطفي آل احمد) كانديدا (محمد شيرواني) جزيره آرامش (محمد قاسمي) يوفك (مهوش شيخ الاسلامي) او چه مي بيند (فيما امامي) دستهاي سنگي (محسن امير يوسفي) عروسك (محمدرضا رحماني) خانه مادري ام مرداب (مهرداد اسكويي) تا آن اندازه دور (علي محمدقاسمي) دام (فرشاد فداييان) ميچيكو (رضا الماسي) مادر (مرتضي ميرزايي) در دامن سكوت (پناه بر خدا رضايي) خاك خوب( زماني عصمتي) به سوي صفر (جمشيد رئوفي) بچه مگس (مصطفي آل احمد) موج بر ساحل (علي محمد قاسمي) پير حرا (مهوش شيخ الاسلامي).
اين جشنواره از ۲۳ آبان تا اول آذر برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پرسش پزشكي
دكتر گريفيت در پاسخ به پرسشي كه تلفات سالانه دود سيگار تا چه ميزان است گفت: پنج تا ده ميليون تن؛ به علاوه ابتلاء ده ها ميليون تن ديگر به انواع بيماري ها كه زيان مالي آن به كشورهايي كه درمان در آنجا رايگان است بيش از هزينه هاي ديگر است. دود سيگار در سال هاي اخير قاتل رديف اول انسان ها خوانده شده است.
دكتر گريفيت از تصويب ميثاق جهاني در چهارشنبه شب گذشته كه ضمن آن ۱۹۲ كشور به سيگار اعلان جنگ دادند به عنوان مهمترين پيروزي بشر نام برده و اظهار اميدواري كرده است كه پارلمانهاي اين كشور ها در آينده اي نزديك با تصويب اين ميثاق كه به امضاي نمايندگان اين دولتها رسيده است آن را به صورت قانون ضد مصرف سيگار در جامعه خود در آورند و به اين اعتياد خطرناك تقريبا پانصد ساله پايان دهند.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
www.iranianshistoryonthisday.com
يادگار
چهارم خرداد ۱۲۸۹ (۹۳ سال پيش ) دولت وقت ايران نشرياتي را كه تندرو تلقي مي كرد ممنوع الانتشار ساخت.
* سلطان احمد شاه قاجار، چهارم خرداد سال ۱۳۰۰ (۲۳ مه ۱۹۲۱) در پي يك مشاجره لفظي كوتاه با سيد ضياءالدين طباطبائي يزدي نخست وزير وقت، وي را از اين سمت بركنار كرد. گروهي از مردم تهران كه از سياست هاي داخلي دولت سيد ضياء ناراضي بودند در ميدان بهارستان بر ضد او دست به تظاهرات زده بودند و خواستار بركناريش شده بودند كه شاه وقت از اين فرصت استفاده كرده، وي را به كاخ گلستان احضار و به او تكليف كرد كه كناره گيري كند. سيد ضياء نپذيرفت و ميان آن دو مشاجره روي داد. سيد ضياء با كودتاي تيپ قزاق در اسفند ۱۲۹۹ بر سر كار آمده بود. دولت وقت پس از بركناري سيد ضياء، ۲۵ هزار تومان هزينه سفر به او داد تا كشور را داوطلبانه ترك كند و سيد ضياء از ايران رفت. او سال ها در خارج از كشور اقامت داشت و پس از بازگشت، از شهر خود - يزد - به نمايندگي مجلس انتخاب شد و اعتبار نامه او برغم مخالفت شديد دكتر مصدق كه وي را عامل يك دولت خارجي ( انگلستان ) اعلام داشت تصويب شد.
* نيروهاي مسلح ايران ۲۰ سال پيش در چنين روزي، ۲۱ ماه پس از آغاز تعرض نظامي عراق به ميهن ما، با از جان گذشتگي و فداكاري تحسين آميز و تاريخ ساز خود خرمشهر را از نيروهاي متجاوز پس گرفتند و مسير جنگ را تغيير دادند. در اين پيروزي- كه براي جهانياني كه تاريخ پرعظمت ما را نخوانده اند غير منتظره بود- تلفات سنگيني به عراقيان وارد آمد و بيش از ۳۰ هزار عراقي به اسارت در آمدند. مورخان اين پيروزي را در شمار بزرگترين جنگ هاي ميهني ايرانيان در طول تاريخ قرار داده اند.
ماندگار
ماه مه ۱۹۸۵ گروهي از روزنامه نگاران سالمند كه در جهان از شهرت حرفه اي و بي طرفي برخوردار هستند پس از يك نشست، اخطار كردند كه رسانه هاي بزرگ عمدتاً توجه خود را معطوف به حرف ها و بازي هاي سياستمداران و اعلاميه ها و مصاحبه هاي از پيش نوشته شده دولتمردان كرده اند و دارند از مردم عادي و مشكلات زندگاني آنان دور مي شوند. اين پيشكسوتان روزنامه نگاري اين روند را، خروج رسانه ها از اصول، و در نتيجه حرفه خود اعلام داشتند و تأكيد كردند كه ادامه اين روند منجر به آن خواهد شد كه همه فعاليت ها معطوف به اعمال و گفته هاي چند نفر در جهان شود كه اين بزرگ جلوه دادن ها عوارض جهاني خطرناك دارد. رسانه ها در آغاز كار به حرف ها و كارهاي مردم عادي و دشواري هاي آنان توجه بيشتري نشان مي دادند و اصول روزنامه نگاري بر همين اساس تدوين شده است كه دارد به فراموشي سپرده مي شود.
اين اخطار ظاهراً پس از نقل وسيع گزارش هاي چند شبكه خبري نظير سي ان ان و خبرگزاري هاي معروف به جهاني در رسانه هاي همگاني داده شد، زيرا كه اين شبكه ها عمداً و يا به دليل آساني دسترسي، توجه خود را به اخبار داده شده از سوي منابع دولتي و نيز اظهارات سياستمداران و دولتمردان معطوف كرده بودند.
گذشت زمان نشان داد كه در ۱۸ سال گذشته به اين اخطار توجه نشده است و به همين دليل مردم بمانند گذشته علاقه اي به خواندن و شنيدن خبرها ندارند، زيرا در آنها چيزي براي خود نمي بينند و عادت به خبر كه در سابق حكم نان و آب را داشت شديداً در حال كاهش يافتن است؛ مخصوصاً كه ثابت شده نسل آينده از درك بيشتري برخوردار خواهد بود.
ماندگار
گاي فريدل روزنامه نگار قديمي آمريكايي پنجشنبه گذشته در ستون روزانه خود نوشته است كه دانشگاه فني جورجيا به سفارش دولت آمريكا در حال ساختن دستگاهي بر پايه تكنولوژي رادار است كه افراد را از روي طرز راه رفتنشان تعيين هويت مي كند.
فريدل در مقاله خود اين دستگاه را جاسوس الكترونيك كوچولو نام نهاده و نوشته است كه شخصاً پس از استفاده دولت از اين دستگاه احساس راحتي خيال نخواهد كرد؛ زيرا نمي خواهد كه كسي او را بدون اطلاعش تحت مراقبت قرار دهد و پرسيده است كه آيا حفظ امنيت ارزش آن را دارد كه به خاطرش از آزادي گذشت؟

داستانك
كاش
گفت: راستش خيلي از كرمها خوشم مي آد، البته مي دونم عجيبه ولي... چطوري بگم، من عاشقشون هستم.
در اينجا ناگهان خنده اش گرفت، روسري اش را مرتب كرد و گفت: موجودات جالبي هستند، خيلي از شون خوشم مي آد.
و بعد رفت، بدون خداحافظي.
همچنان روي نيمكت نشسته  بودم.
هوا داشت كم كم باراني مي شد.
با خودم فكر كردم؛ كاش كرم بودم.
سيد شهاب الدين ميرشاه ولدي

گشتي در دنياي خبرها
زن ۱۱۶ ساله
نيكارآگوئه:  يك زن در نيكاراگوئه مدعي شده، ۱۱۶ سال سن دارد كه در اين صورت يكي از نامزدهاي دريافت عنوان پيرترين زن جهان خواهد بود.
اين زن صاحب ۱۰ فرزند است كه سه تن از آنان از دنيا رفته اند و بزرگترين فرزندش ۷۸ سال سن دارد.
وي هم اكنون در سلامت كامل بسر مي برد و تنها پاهايش اندكي متورم است.
او كه شناسنامه خود را گم كرده هر روز سوپ گوشت مي خورد اما هرگز از مشروبات الكلي استفاده نكرده است.
روغن گياهي به جاي بنزين
تگزاس: گروهي از دانشجويان يك دانشكده در آمريكا سفري جالب را آغاز كرده اند اما نكته جالب اينكه آنها براي اين سفر پول بنزين نمي پردازند.
آنها موتور اتوبوس مدرسه خود را به گونه اي تنظيم كرده اند كه به جاي بنزين يا گازوييل با روغن گياهي خوراكي كار مي كند.
يكي از اين دانشجويان مي گويد: روغن گياهي كمتر از بنزين و گازوييل، مواد آلاينده توليد مي كند و مهم تر اينكه، ما از روغن هاي مصرف شده در رستوران ها استفاده مي كنيم كه قرار بود به فاضلاب ريخته شود.
جنگ تراكتورها
برلين: چند روز قبل يك كشاورز در آلمان متوجه شد يك كشاورز ديگر با دو دستگاه تراكتور در مزرعه وي مشغول زراعت است به همين دليل بسيار خشمگين شد و تصميم گرفت از كشاورز متجاوز انتقام بگيرد.
او براي رسيدن به اين هدف، تراكتور خود را روشن كرد و با سرعت هر چه تمام تر به قلب دو تراكتور متجاوز زد كه در جريان اين برخورد، هر سه تراكتور منهدم شدند و در آتش سوختند. اما اين پايان كار نبود چون كشاورزان با يكديگر گلاويز شدند. در نهايت تنها با دخالت پليس اين آشوب پايان يافت.
سگ با وفا
لوتون (انگليس): يك سگ وفادار، دختر معلولي را از مرگ حتمي نجات داد. هنگامي كه اين دختر معلول ۱۸ ساله با ويلچر از مدرسه به خانه باز مي گشت ناگهان داخل يك نهر آب افتاد و به دليل شدت جريان آب در آستانه مرگ قرار گرفت.
در همين زمان، مردي كه از كنار نهر عبور مي كرد متوجه دختر معلول شد اما به درخواست كمك وي اعتنايي نكرد چون تصور مي كرد او شوخي مي كند.
به هر حال سگ باوفاي اين معلول با سرعت هر چه تمام تر خود را به يك رهگذر رساند و با اصرار و تلاش بسيار، آن رهگذر را مجبور كرد او را تا محل حادثه دنبال كند.
سرانجام اين رهگذر با تلاش سگ به محل حادثه رسيد و دختر معلول را از مرگ نجات داد.
ماجراي جامدادي ايراني
منچستر: هنگامي كه يك دلال عتيقه در بازارهاي اروپايي مشغول قدم زدن بود به يك قلمدان ايراني برخورد كه روي آن طلاكوب شده بود.
وي بلافاصله قيمت اين قلمدان را كه در قرن سيزدهم ساخته شده بود پرسيد و فروشنده قيمت آنرا ۲ هزار پوند اعلام كرد. دلال كه با شنيدن اين قيمت نازل از خود بي خود شده بود بلافاصله اين قلمدان را خريد و به انگليس بازگشت. از قضا يك مشتري با مراجعه به مغازه دلال مذكور، قلمدان را پسنديد و مبلغ ۳۰ هزار پوند براي خريد آن پيشنهاد كرد و قلمدان را خريد.
در آن زمان دلال تصور كرد، سود هنگفتي نصيبش شده اما سه روز پيش در جريان يك مزايده اين قلمدان ارزشمند به مبلغ ۱/۱ ميليون پوند توسط امير قطر خريداري شد. امير قطر براي خريد اين قلمدان با سلطان برونئي رقابتي نزديك داشت. قرار است اين قلمدان در موزه ملي قطر نگهداري شود.
مرگ در بيمارستان
لندن: مرگ يك پسر بچه سالم ۹ ساله در يكي از بيمارستانهاي انگليس جنجال بزرگي در اين كشور به راه انداخته است. قرار بود در اين بيمارستان روي انگشت دست اين پسربچه يك عمل جراحي بسيار ساده انجام شود اما در حين عمل جراحي، كپسول اكسيژن عمل نكرد و اين پسر جان باخت. اين كپسولها يكبار مصرف بودند و قرار بود پس از اولين مصرف به داخل سطل زباله انداخته شوند اما چون كاركنان بيمارستان از اين موضوع بي خبر بودند، كپسول را چندين بار براي بيماران مختلف استفاده كردند و از بخت بد پسربچه قرعه به نام وي اصابت كرد و كپسول در حين عمل جراحي وي از كار افتاد.
در حال حاضر قاضي مشغول بررسي اين پرونده است.

ساعات شرعي
ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۳۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۳ دقيقه

گل و گياه
گل باد
015515.jpg
نام علمي: Anemone coronaria
خانواده: RANUNCULACEAE
گياهي است دايمي با ريشه غده  اي كه گلدهي آن اواخر بهار- اوايل تابستان است. گلها در رنگهاي زرد، سفيد، صورتي، قرمز و نارنجي ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي گياه به ۵۰ و گستردگي آن به ۱۰ سانتيمتر مي رسد. به عنوان گل شاخه بريده مورد استفاده قرار مي گيرد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك مرطوب كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر تازه و يا تقسيم غده در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |