شنبه ۳ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۸ - May . 24, 2003
فرآيند آموزش در گروه هاي اجتماعي
اشاره: اغلب دانش آموزان در فعاليت هاي گروهي به راحتي مي توانند آنچه را كه در كلاس هاي رسمي ياد گرفته اند، به طور تجربي لمس كنند. بنابراين كارشناسان علوم اجتماعي بر اين باور هستند كه مي توان با تشكيل گروه هاي اجتماعي، مضامين آموزشي را به افراد تعليم پذير به صورت ملموس ياد داد.
فرآيند گروه پذيري، تأثير گروه بر فرد و مسائل مرتبط با آن به خودي خود يكي از شاخه هاي علوم اجتماعي است. با اين حال از آنجا كه فرآيند آموزش در نهادهاي رسمي در گروه هاي اجتماعي شكل مي گيرد، لذا «خانم صديقه حسني»، با گردآوري و تدوين مطالبي در اين زمينه توانسته بار ديگر اهميت گروه را در نهادهاي آموزشي يادآور شود. با هم اين مطلب را پي مي گيريم.
آموزش، يك جريان و فرآيند چند جانبه است كه در خلال تعامل افراد در گروه صورت مي پذيرد. افراد در گروه، هرچه جامعه پذير و انتقادپذيرتر و از تصميم گيري هاي خودخواهانه وارسته تر باشند، اين آموزش عميق تر و دروني تر صورت مي پذيرد.
كارشناسان علوم اجتماعي معتقدند فعاليت هاي گروهي، تنها وسيله اي براي شناخت افراد نسبت به ارزش هايي است كه شخصيت آنها را تغذيه مي كند و يا آن را تقويت مي نمايد. اين درك آگاهانه از خود و محيط اطراف مي تواند از طريق حواس، تخيل و ارزش هاي شخصيتي، فعاليت هاي حركتي و قرارگرفتن در موقعيت هاي واقعي به دست آيد. به اين ترتيب، فعاليت هاي گروهي به عنوان يك تسهيل كننده نقش اساسي در زمينه آموزش خواهد داشت.
به عنوان مثال در استفاده گروهي كودكان از وسايل بازي مورد علاقه يكديگر، چون عده بيشتري از آنان از شيء خاصي استفاده مي كنند، ناگزير بايد مدت كمتري آن را در اختيار خود داشته باشند لذا در اين آموزش بزرگسالان مي توانند نقش مؤثري را ايفا كنند و آن اين كه بايد به ملايمت به كودكان تفهيم كنند كه مي توان براي استفاده از شيء موردنظر از شيوه نوبت گرفتن بهره بگيرند.
مباحثه گروهي بين نوجوانان و جوانان نيز از اين زاويه قابل بررسي است. در گروه هاي همسالان كه براي نوجوانان مهمترين منبع اطلاعاتي به شمار مي آيد، تبادل اطلاعات از طريق گفتگوي آنان و در شكل فعاليت هاي آزاد و غيردرسي صورت مي پذيرد. بسياري از «نيازهاي امروز» جوانان در خلال اين مباحثه ها شناخته مي شود، در حالي كه تبادل اطلاعات در مدرسه به شكل رسمي نياز فرداي نوجوان را به طور مشروح تأمين مي كند.
علاوه بر آن انجام فعاليتهاي گروهي بر هويت يابي افراد نيز تأثير مي گذارد. اگر هويت را در انسان،  به معناي پيداكردن تصويري از خود و جامعه بدانيم، فرد خود را در آئينه گروه مي بيند و از خويشتن تصويري را ارائه مي كند و چون در گروه گفتار، رفتار و منش فرد در معرض قضاوت افراد بيشتري قرار مي گيرد، او اطلاعات بيشتري را از خودش بدست مي آورد و هويتش را بهتر مي شناسد. از طرفي ديگر اگر فرد مورد انتقاد گروه قرار بگيرد، همين انتقادها، اطلاعات بيشتري را در مورد خودش به او مي دهد كه او را در بالندگي و ايفاي نقش اجتماعي كمك خواهد كرد. زيرا هر چه اطلاعات انسان نسبت به پيرامون و هويت اش بيشتر شود، خطا و اشتباهش كمتر خواهد بود. در فعاليت هاي گروهي به طور طبيعي يك سلسله مهارتهاي اجتماعي به افراد آموخته مي شود،  به طور مثال وقتي كه فرد در زمان و وضعيت معيني رفتار مناسبي را انتخاب نمايد به بخشي از مهارت هاي اجتماعي دست يافته است و اين فرآيند جز در بستر گروه صورت نمي پذيرد، از طرفي ديگر در آموزش مهارت هاي اجتماعي، توانايي هاي فرد نيز رشد مي يابد، به اين ترتيب كه نشانه هايي را كه مبين حالت و وضعيت افراد در گروه است را به درستي تشخيص و هر يك را در جاي خود قرار مي دهد.

امتحانات پاياني دانش آموزان در سراسر كشور شروع شد
والدين امتحانات و رفتارهاي خوب و بد
شايد از عجيب ترين رفتارهاي والدين ايراني، نوع برخورد آنها با مسائل تحصيلي و امتحانات فرزندانشان باشد. حساسيت هاي بي مورد، توقعات نامعقول، تكاليف تحميلي، كنترل هاي لحظه به لحظه اي و مواردي از اين قبيل رفتارهايي هستند كه متأسفانه در بين والدين زياد ديده مي شوند. جالب آن كه، بسياري از والدين در شرايطي به اين رفتارها متوسل مي شوند كه از آنها كمتر نتيجه مي گيرند. پدرها و مادرها براي اتخاذ روشهاي صحيح تربيتي در خصوص مسائل تحصيلي و امتحانات فرزندانشان ابتدا بايد رفتارهاي خود را مورد ارزيابي و بازنگري قرار دهند.
015460.jpg

مطلب حاضر به ارزيابي رفتارهاي والدين در مورد امتحانات مي پردازد. اگرچه رسم معمول آن است كه اول رفتارهاي خوب را مي گويند، اما به لحاظ شيوع و رواج رفتارهاي نامطلوب در بين والدين ابتدا اين موارد را مطرح و سپس آنها را با رفتارهاي مطلوب مقايسه مي كنيم. خوب است شما هم رفتارهاي خود را براساس ملاكهايي كه عنوان مي شوند مورد ارزيابي قرار دهيد.
رفتارهاي بد
۱- با زور و تحميل، برنامه مطالعه ايام امتحانات براي او تهيه كنيد و يا از او بخواهيد كه تغييرات آني در رفتارهاي خود ايجاد كند. مثلاً تلويزيون نبيند، بيرون نرود، از اتاقش بيرون نيايد، با دوستانش تماس نگيرد و...
۲- براي كسي كه مستقل است و كارهايش را خودش انجام مي دهد، كنترل هاي شديد ايجاد كنيد، در منزل اعلام وضعيت فوق العاده نماييد، در برنامه اش دخالت كنيد، براي تشويق او از رفتارهاي افراطي و نمايشي استفاده نماييد- رفتاري كه بچه هاي مستقل آن را تحقير تلقي مي كنند- و او را به رقابت با ديگران واداشته و اين حس را در او تحريك كنيد.
۳- در مورد بچه هاي نيمه مستقل، رفتارهاي يك طرفه در پيش بگيريد، مثلاً بدون توافق كامل با او ،  برايش معلم خصوصي بياوريد. دانش آموزان نيمه مستقل حتي اگر بر زبان نياورند، به طور معمول از نظارت و همراهي والدين بدشان نمي آيد، به شرطي كه استقلال عمل خودشان زير پا گذاشته نشود.
۴- پدر و مادر به صورت توأم به كار فرزندشان نظارت و دخالت داشته باشند و يا تقسيم وظايفي در اين خصوص انجام نداده باشند.
۵- والدين از رفتارهاي هيجاني و احساسي استفاده كنند. براي تحريك فرزندان و ايجاد انگيزه درس خواندن در ايام امتحانات،  ديگران را به رخ او بكشيد،  تحقيرش كنيد،  تهديدش كنيد،  براي درس نخواندنش جار و جنجال راه بيندازيد.
۶- براي كسي كه به هر دليلي به درس و امتحانات اهميت نمي دهد، بخواهيد با اصرار و صحبت و نصيحت اهميت موضوع را به او بفهمانيد. به او بگوييد كه اگر امتحاناتش خوب نباشد، چنين و چنان خواهد شد و براي موفقيت چاره اي جز درس خواندن ندارد.
۷- از فرزندتان فقط نمره بيست بخواهيد و بعد هم ادعا كنيد كه برايتان يادگيري مهمتر از ۲۰ گرفتن است!
۸- قبل يا بعد امتحان با معلم فرزندتان يا عوامل مدرسه در مورد نحوه طراحي سؤالات، روش تصحيح اوراق و يا ورقه امتحاني فرزندتان، اداره جلسه امتحان و... به جر و بحث بپردازيد. بخواهيد كه به هر نحو ممكن نمره فرزندتان را تغيير دهيد و كاري كنيد كه كمتر از ۲۰ در كارنامه او ثبت نشود.
۹- به فرزندتان درباره نحوه حضور در جلسه امتحان، كنترل اضطراب، روش پاسخ دادن به سؤالات و ساير موارد توصيه ها و پيشنهادهايي ارائه كنيد كه خودتان تخصصي درباره آنها نداريد.
۱۰- تا لحظات آخر و حتي در مسير راه مدرسه،  داخل سواري و اتوبوس، در پياده رو و تا دم در مدرسه با فرزند خود درس مرور كنيد. جلوي در مدرسه بايستيد و به محض خروج فرزندتان از جلسه امتحان، با حساسيت از او درباره نتيجه و نمره سؤال كنيد.
رفتارهاي خوب
۱- اگر فرزندتان برنامه اي براي مطالعه دارد يا مي خواهيد كه داشته باشد، در تنظيم و اجراي اين برنامه ناظر و همراه خوبي باشيد. مداخله جويانه عمل نكنيد. كاري نكنيد كه فكر كند استقلال عملي نداشته است.
۲- در مورد فرزنداني كه مستقل هستند و كارهايشان را خودشان انجام مي دهند، سعي كنيد حتي نظارت هم خفيف و داوطلبانه باشد. او نبايد احساس كند كه كارش را بلد نيست و شما اصرار بر كنترل او داريد. اگر هم مي خواهيد به او روحيه بدهيد و تشويقش كنيد، اين كار را منطقي انجام دهيد.
۳- در فرصت هايي كه پيش مي آيد با فرزندتان- به خصوص آنهايي كه مستقلند- درباره ضعف ها و مشكلات احتمالي و راهها و روشهاي برطرف كردن آنها صحبت كنيد. بچه هاي مستقل شايد زياد دوست نداشته باشند كمك بخواهند، بنابراين بايد براي آنها موقعيتي ايجاد كرد كه بتوانند مسائل شان را بر زبان بياورند.
۴- به جاي مقايسه و تحريك حس رقابت بر تقويت انگيزه هاي دروني تأكيد بيشتري داشته باشيد. اگر او بپذيرد و باور كند كه مي تواند از توانايي هايش بهره بيشتري ببرد و انتظاراتش را از خودش افزايش دهد، با آرامش به سراغ امتحانات خواهد رفت.
۵- در مورد بچه هاي نيمه مستقل، نظارت و اگر لازم بود تا حدودي سخت گيري اعمال كنيد. سعي كنيد به صورت منطقي بپذيرد كه به اين نظارت نياز دارد و هدف شما از اين نظارت، مداخله نيست، بلكه همراهي است. در هر صورت،  مراقب باشيد استقلال عمل او را از بين نبريد.
015455.jpg

۶- تصميم بگيريد و مشخص كنيد كه تنها يكي از والدين مسئوليت نظارت و همراهي در ايام امتحانات را داشته باشد. نفر دوم هم نبايد خود را كاملاً كنار بكشد و مي تواند نقش  انگيزشي و تقويت روحيه را ايفا كند.
۷- توقعاتي را كه از فرزندتان انتظار داريد، اول خودتان ارزيابي كنيد و ببينيد چقدر منطقي است؟ فقط از ديد خودتان به اين توقعات نگاه نكنيد، شرايط سني و محيطي و عوامل ديگر را هم مدنظر داشته باشيد. شايد خود شما در ايام دانش آموزي بچه درسخوان و علاقه مندي بوديد و درسهايتان را خوب مي خوانديد، ولي فرزندتان در حال و هواي شما نباشد. بعد از ارزيابي، توقعات منطقي خود را با وضوح و روشني براي او بيان كنيد. كاربرد اين مورد براي بچه هاي نيمه مستقل و همچنين بدون علاقه و انگيزه بيشتر است. اگر شرايط فراهم باشد، مي توانيد پيمان نامه اي شامل وظايف و انتظارات متقابل بنويسيد و امضا كنيد.
۸- به هيچ وجه فرزندتان را نسبت به معلم،  طراحي سؤالات، احتمال سخت گيري در تصحيح اوراق و غيره بدبين نكنيد. اگر مي توانيد بعضي از شرايطي را كه ممكن است در جلسه امتحان اتفاق بيفتد، پيش بيني و تمرين كنيد؛ مثلاً  اگر در جلسه امتحان زياد مضطرب شود، به يكي دو سؤال اول نتواند جواب دهد، سؤالات سخت باشد،  مراقب يا مراقبين جلسه امتحان رفتار مناسبي نداشته باشند و... اگر اطلاعاتي در اين موارد نداريد از كساني كه اهل فن هستند، كمك بگيريد. به طور حتم نوع راهنمايي دانش آموز براساس مقطع تحصيلي او متفاوت خواهد بود.
۹- فرزندتان را از نمره و نتيجه امتحان نترسانيد. او هر قدر با خيال آسوده تري در امتحان شركت كند، احتمالاً نتيجه بهتري خواهد گرفت. اضطراب و ترس ناشي از اين كه نتوانند رضايت شما را جلب نمايد، در عملكرد او سر جلسه امتحان تأثير منفي خواهد داشت. البته يك نكته كلي تر و اساسي تر اين است كه والدين ايراني بايد نگرشهاي خود را در مورد درس خواندن،  مسائل تحصيلي، نمره و پيشرفت اصلاح كرده و تغيير دهند.
۱۰- شب امتحان بايد فرزندتان به موقع بخوابد. به هيچ وجه نه خودتان اين كار را انجام دهيد و نه به فرزندتان اجازه بدهيد كه تا ديروقت براي درس خواندن بيدار بماند. بهترين و عاقلانه ترين كار اين است كه تا ساعت ۹-۸ شب همه مطالعات به اتمام رسيده و او با آسودگي به رختخواب برود، صبح به موقع بيدار شود،  حتماً صبحانه بخورد،  با آرامش مسير خانه تا مدرسه يا محل امتحان را همراه يا بدون همراهي شما طي كند و با خيال راحت سر جاي خود در جلسه امتحاني بنشيند. باور كنيد به همين راحتي!
ابراهيم اصلاني
روان شناس تربيتي

آموزشي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |