سهيلا نياكان
برپايي نمايشگاه گروه نقاشان ايراني در اسلو همزمان با برگزاري نمايشگاههاي مختلف ديگري در اين شهر بود.
اين نمايشگاه ها بيشتر در موزه هاي مختلف شهر و گالري هاي هنرهاي تجسمي در اوايل ارديبهشت ماه برپا شده بودند، چرا كه با توجه به شرايط آب و هوايي نروژ، بهار و تابستان بهترين فرصت براي حضور مردم در اماكن و مجامع عمومي است.
گزارشي اجمالي از مهمترين نمايشگاهها در شهر اسلو مي تواند چشم اندازي مقطعي و موضوعي از نمايش هنرهاي تجسمي در كشور نروژ به دست دهد.
موزه بين المللي هنرهاي كودكان
اين موزه به طور مرتب و منظم با برنامه اي جامع و از پيش طراحي شده، هنرهاي كودكان و نوجوانان كشورهاي مختلف را در معرض ديد مردم نروژ قرار مي دهد. شعار موزه، «ديدن دنيا از دريچه چشم كودكان» است و برنامه آن در ماه آوريل و مه اختصاص به نمايش نقاشي هاي كودكان ويتنام، اواكراين، چين، فرانسه، شيلي، سنگاپور، تايلند و هند در كنار آثار كودكان نروژي داشت. موضوع نقاشيهاي كودكان ۶ تا ۱۳ ساله در اين دوره مربوط به حضور كودكان در دنياي اطرافشان مي شد.
نكته قابل توجه بازديد منظم بچه هاي نروژي به همراه معلمان نقاشي آنها از اين موزه بود.
امپرسيونيستهاي نروژي
سبك امپرسيونيسم در نروژ ديرتر از موج آن در اروپا و در اواخر قرن نوزدهم به اين كشور سرايت كرد ،اما پايدارترين سبك هنري در ميان نقاشان نروژي است كه تركيب آثار آنها با گوشه هايي از مكتب اكسپرسيونيسم اروپاي شمالي سبكي ويژه در نقاشي اوايل قرن بيستم در نروژ بوجود آورده است.
«گالري ملي نروژ» اقدام به برپايي نمايشگاههايي از آثار مانه، بليك، هريت بيكر و به خصوص ادوارد مونش در طول سال گذشته كرده بود تا محققين و دانشجويان هنر نروژي به تأثير امپرسيونيستهاي اوايل قرن بيستم و شناسايي ريشه هاي آن در نقاشي كشورشان بيشتر آشنا شوند. از طرفي علاقه بي اندازه نقاشان نروژي به نقاشي هاي مونش قابل توجه بود و هيچ موزه يا گالري در اسلو بدون آثاري از مونش نيافتم.
در اين گالري طراحي ها و سياه قلم هاي نقاش نروژي توماس في آرنلي (۱۸۷۷-۱۸۰۲) متأثر از مكتب تركيبي امپرسيونيسم و اكسپرسيونيسم برپا شده بود.
طراحي هاي في آرنلي بازگوكننده طبيعت سرد و برف گرفته يا بنادر ماهيگيري نروژ است و نقاشي هنرمند كه در كنار ساحلي آفتابي پسر بچه اي را نقاشي مي كند، شايد گرمترين كار او به لحاظ رنگ گذاري و نورپردازي در ميان ديگر آثارش است.
نقاشيهاي پرپاله استروم (۱۹۹۴-۱۹۱۰)، جي، سي دال (۱۸۵۷-۱۷۸۵) ديگر آثار جديد و قديم نقاشان نروژي است كه بر نگاه طبيعت گرايانه نقاشان اين كشور تأكيد دارد.
گالري ملي اسلو، مهمترين محل مركز تحقيقات بصري دانشجويان دانشگاه اسلو است كه گالري در محل اين دانشگاه استقرار يافته است.
موزه هاي مونش، استنرسن و ويگلند نيز آثار متنوعي از مجسمه، هنر مفهومي و نقاشي را در برنامه كار خود داشتند. نكته مهم در امر اطلاع رساني كار موزه ها و گالريهاست. به گونه اي كه در بروشور هر نمايشگاهي، برنامه ديگر نمايشگاهها تيتروار اعلام شده است. نقشه اي به همراه بروشور نشان مي دهد كه محل گالري يا موزه كجاست و آدرس پست الكترونيكي به علاقه مندان كمك مي كند تا قبل از مراجعه به هر نمايشگاهي از چند و چون آثار ارائه شده با خبر شوند.
هنر مدرن و علاقه عمومي
برنامه موزه مونش از مارس تا مه اختصاص به يك قرن آثار اكسپرسيونيسم داشت. علاقه مندان زيادي از اين مرور آثار استقبال كردند و با بررسي كلي اين مجموعه به شناختي تحليلي و ريشه اي از اكسپرسيونيسم و آبستره در شمال اروپا و آلمان دست يافتند. آثاري از خود ادوارد مونش، يورن و پير آلچينسكي، هنري نانن و به خصوص اوتو وان لو كه نقدهاي مفصلي از كار او در مجله ها و نشريات هنري نروژ همزمان با برپايي اين نمايشگاه چاپ شد،از جمله آثار به نمايش درآمده دراين مدت هستند.
نكته مهم، روش بررسي آثار است كه در كاتالوگ نمايشگاه به بازديدكنندگان داده مي شد و جداي از اعلام تاريخچه و اطلاعات هنري درباره نقاشي ها و هنرمندان و نوع تأثير پذيري و تأثيرگذاري مكتب اكسپرسيونيسم و آبستره در آثار آنها نيز توجه شده بود.