سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۶۱ - May.27, 2003
ستادهاي ثبت نام دانش آموزان تشكيل شد
گروه علمي فرهنگي: ستادهاي  ثبت  نام  دانش آموزان  در مناطق  ادارات  و سازمانهاي  آموزش  و پرورش  تشكيل  شد.
به گزارش  روابط عمومي  وزارت  آموزش  و پرورش  ثبت نام  در مدارس  بايد طبق  مقررات  و با برنامه ريزي  دقيق  صورت  گيرد و در غير اين  صورت  با متخلفان  برابر مقررات  برخورد خواهد شد.
ستادهاي  ثبت نام  موظف  هستند در اطلاعيه اي  شرايط ثبت  نام  دانش آموزان  را با توجه  به  دستورالعملهاي  مربوط بطور شفاف  همراه  با ذكر شماره  تلفنهاي  خود به  واحد آموزشي  ارسال  كنند تا مدارس  نسبت به  نصب  آن  در محلهاي  مناسب  براي  آگاهي  خانواده ها اقدام  كنند.
اين  ستادها باهدف  نظارت  بر امر ثبت نام  با حضور رئيس  و معاونان  اداره ، مسئولان  آموزش  دوره هاي  تحصيلي ، كارشناس  بازرسي  و پاسخگويي  به  شكايات  و سه  نفر از مديران  منتخب  مدارس  تشكيل  خواهد شد.

وزراي علوم و آموزش و پرورش به مجلس فراخوانده شدند
گروه علمي فرهنگي: وزراي علوم و آموزش و پرورش  براي  پاسخگويي  به  سئوالات  نمايندگان  مردم  به  مجلس  شوراي  اسلامي  فراخوانده  شدند.
به  گزارش   ايرنا، شمس الدين  وهابي  و احمد ميدري  دو عضو كميسيون اقتصادي  مجلس ، با ارائه  سئوالاتي  خواستار پاسخگويي  مصطفي  معين  وزير علوم تحقيقات  و فناوري  در خصوص  علت  طولاني  شدن  راه  اندازي  طرحهاي  عمراني  زيرمجموعه   اين  وزارتخانه  در سالهاي  ۸۱ و ۸۲ شده اند.
در اين  نامه  آمده  است : در حاليكه  در قانون  بودجه  سال  ۱۳۸۱ پيش  بيني شده  بود ۲۸ طرح  با اعتبار ۱۵ هزار ميليارد ريال  به  بهره  برداري  برسد نه  تنها طرحها پايان  نيافت  بلكه  براي  تكميل  آنها بودجه  ۵۵ هزار ميليارد ريالي  پيش بيني  شده  است ، لذا بايد مشخص  شود علت  ۵/ ۳ برابر شدن   اين  اعتبارات  در سال  جاري  چيست؟
اعضاي  كميسيون  اقتصادي  مجلس  در سئوال  مطرح  شده  خود از وزير علوم ، تحقيقات  و فناوري  خواسته اند، عوامل  افزايش  بودجه   اين  طرحها را به  تفكيك  و با ذكر دلايل  براي  نمايندگان  مجلس  بازگو كند.
نماينده  مردم  سردشت نيز  در مجلس  شوراي  اسلامي  از اظهارات  وزير آموزش  و پرورش كه  در خصوص  برخي  مسايل  مرتبط با اين  وزارتخانه  مطرح  شده  بود قانع  شد.
عبدالله  سهرابي  روز دوشنبه  در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت  : در كميسيون  آموزش  و تحقيقات  مجلس  از وزير آموزش  و پرورش  در خصوص دلايل  افت  تحصيلي  دانش  آموزان  و علل  محروميت  فرهنگيان  بومي  مناطق  عملياتي غرب  كشور سئوالاتي  مطرح  شد.
وي  يادآورشد : در سه  ماهه  اول  و دوم  سال  تحصيلي  گذشته  برخي  مدارس بدون  برنامه  ريزي  اقدام  به  تعطيل  كردن  كلاسهاي  درس  در روزهاي  چهارشنبه  و پنجشنبه  كرده  بودند كه  اين  موضوع  تاثيرات  منفي  را در كارايي  دانش  آموزان  بجاي  گذاشته  است .
وي  از ديگر مسايل  موثر در افت  تحصيلي  را تغييرات  محتوايي  در روش تحصيلي  دانش آموزان  در مقاطع  پايه  اول  تحصيلي  عنوان  كرد.
اين  نماينده  مجلس  گفت : در مورد دلايل  محروميت  فرهنگيان  بومي  مناطق غرب  كشور و عدم  برخورداري  از برخي  مزاياي  مالي  و سنواتي  نيز از وزير سئوال  شد.

همايش بهره وري آموزش عالي در دانشگاه شريف برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: همايش «بهره وري در آموزش عالي» ۷ و ۸ خرداد ماه در دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي شود.
اين همايش به همت دفتر بهره وري و تحول اداري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و با همكاري دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي شود.
در اين همايش، اعضاي كميسيونهاي بهره وري و تحول اداري دانشگاهها و مراكز علمي و تحقيقاتي سراسر كشور درباره موضوعات مختلف بهره وري به بحث و تبادل نظر مي پردازند.

«همايش فناوري اطلاعات، دولت و دانشگاه» در دانشگاه اميركبير برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: اولين همايش «فناوري اطلاعات، دولت و دانشگاه» با حضور جمعي از مديران دستگاه هاي اجرايي، وزارتخانه ها و دانش پژوهان ۱۰ و ۱۱ خردادماه در دانشگاه اميركبير تهران برگزار مي شود.
سعادت پورمظفري رئيس كميته ارتباطات اين همايش، آشنا شدن بيشتر مديران دولتي و دانشگاه ها با اولويت ها و نيازهاي فناوري اطلاعات در حوزه كاري خود را از اهداف برگزاري اين همايش دوروزه عنوان كرد.

در نشست مجريان طرح تكريم ارباب رجوع در وزارت ارشاد ابراز شد:
حقوق ارباب رجوع بايد شفاف شود
گروه علمي فرهنگي: معيارهاي ارزيابي طرح تكريم در هر سازماني بايد شفاف شود تا ارباب رجوع به صورت جامع و شفاف حقوق خود را بشناسد.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ابوالقاسم ايرجي معاون طرح وبرنامه ريزي وتحول اداري درنشست مسئولان اجراي طرح تكريم ارباب رجوع در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي  با بيان مطلب فوق افزود: ضابطه مندكردن و استانداردكردن اصول طرح تكريم مهمترين بحث در ارتقاي محتواي فرهنگ سازي اين طرح است تا به دنبال آن ارائه كنندگان خدمات در سازمان ها و خدمات گيرندگان، وظايف و حقوق خود را بهتر بشناسند.
ايرجي با اشاره به تصويب نامه طرح تكريم مردم و جلب رضايت ارباب رجوع در نظام اداري از سوي شوراي عالي اداري، و اجراي آن در تمام وزارتخانه، سازمان ها و شركتهاي دولتي گفت: اجراي اين طرح در سال گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آغاز شد و دستورالعمل اجرايي آن آماده و با ايجاد شش كميته پي گيري مي شود.
وي افزود: ستاد اجراي طرح تكريم، دبيرخانه ستاد، كميته اطلاع رساني، مستندسازي، آموزش و نيروي انساني و كميته بازرسي و نظارت، از كميته هاي فعال در اجراي اين طرح هستند.
معاون طرح و برنامه ريزي و تحول اداري با اشاره به اينكه مرحله اول اين طرح به اتمام رسيده است گفت: راه اندازي تلفن گويا، ايجاد سايت اينترنتي، راه اندازي پيام گير واحد ارتباطات مردمي، نصب تابلوهاي راهنما، تهيه كتابچه راهنماي مراجعين و اطلاع رساني در زمينه معرفي متصديان امور و .... از جمله برنامه هاي طرح تكريم است كه در كميته اطلاع رساني، با همت مديركل حوزه وزارتي و روابط عمومي پايان يافته است.
ايرجي كميته مستندسازي را از ديگر كميته هاي فعال اين طرح معرفي كرد و گفت: اين كميته به منظور اصلاح روشهاي انجام كار و بررسي كارشناسي مراحل انجام كار با كسب نظر متصديان ارائه خدمات و نظرات ارباب رجوع فعاليت مي كند.

خانه صدقياني تبريز ويران شد
گروه علمي فرهنگي: خانه صدقياني تبريز كه از چهار خانه و يك باغ مرتبط با يكديگر تشكيل شده بود، هفته گذشته از سوي شهرداري منطقه يك تبريز، ويران شد.
اكبر تقي زاده مديركل اداره ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي با بيان اين مطلب به «ميراث خبر» گفت: تخريب اين خانه تاريخي طي دو شب و از ساعت هشت شب تا بامداد انجام شد و بيش از هزار متر مربع از اين بنا، از بين رفت.
به گفته تقي زاده، اين بنا كه بهمن ماه سال گذشته با شماره ۷۴۹۸ در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده بود به منظور احداث خياباني در حد فاصل خيابان مقصوديه و خيابان ارتش شهر تبريز، تخريب شد.
رامين راستي، مسئول روابط عمومي شهرداري منطقه يك تبريز در گفت وگو با «ميراث خبر» ضمن تكذيب اين خبر، گفت: «چنين اتفاقي از سوي شهرداري روي نداده است. من دقيقاً  در جريان امر نيستم اما تا حدي كه اطلاع دارم مي دانم شهرداري دخالتي در اين امر نداشته است».

تشكيل«صندوق حمايت حقوق دانش آموزان»
گروه علمي فرهنگي: «صندوق حمايت حقوق دانش آموزان» به منظور ارائه حمايتهاي مشاوره اي و فكري به آينده سازان جامعه در كشور تأسيس مي شود.
دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: اين صندوق با هدف ارائه مشاوره درباره مسايل و مشكلات خانوادگي و اجتماعي دانش آموزان از طريق پست داير مي شود.
حجت الاسلام «حميد آقايي» گفت: اين صندوق ابتداي سال تحصيلي ۸۳-۸۲ فعاليت خود را آغاز خواهد كرد و وكلاي مجرب به دانش آموزان براي حل مشكلات آنان مشاوره مي دهند.

موزه اختصاصي «مهر» راه اندازي مي شود
015975.jpg
گروه علمي فرهنگي: مجموعه نفيس و منحصر به فرد مهرهاي قديمي مرحوم نصرت الله بهاري به منظور راه اندازي موزه اختصاصي «مهر» در اختيار ميراث فرهنگي استان قزوين قرار گرفت.
اين مجموعه زيبا كه همزمان با گراميداشت هفته ميراث فرهنگي در تالار موزه چهلستون قزوين به طور موقت به نمايش گذاشته شده است شامل ۲۰۰۰ مهر مربوط به دوره هاي مختلف است.
مهدي رضاپور معاون ميراث فرهنگي استان قزوين با اعلام اين خبر گفت: اين مهرها حاصل ۳۰ سال تلاش مرحوم بهاري در گردآوري اين مجموعه است.
به گفته وي تنوع، اندازه، جنس دسته، سنگ مهر، شكل، خط، تزيينات، نام اشخاص و مكانها و... كه بازگو كننده بخشي از فرهنگ ملي ايران زمين است از ويژگي هاي بارز اين مجموعه به شمار مي رود.
در اين مجموعه علاوه بر تعدادي از مهرهاي پيش از تاريخ، مهرهايي از شخصيت ها، حكمرانان، سلاطين و مراكز حكومتي و نهادهاي مردمي ادوار مختلف همچون شيرالدوله، مهمانخانه قزوين، تفنگ خانه سلطنتي و... مهرهاي مهم ديگري كه از نظر تاريخي و موضوعي داراي اهميت بسيار است به چشم مي خورد.
به گزارش واحد اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي كشور، مرحوم بهاري در سال ۱۳۰۳ در شهر همدان متولد شد.
وي پس از اخذ مدرك ديپلم براي ادامه تحصيل به تهران آمد و در رشته تاريخ و جغرافيا دانشسراي عالي تهران در مقطع كارشناسي فارغ التحصيل شد و به استخدام آموزش و پرورش درآمد.
اين فرهنگي فرهيخته به مدت سي سال در آموزشگاهها و دبيرستانهاي تهران به تدريس پرداخت و نيز عهده دار رياست اداره فرهنگ گلپايگان و ملاير بود.
مرحوم بهاري مدتي نيز به عنوان مدرس مركز اسناد ملي ايران تجربيات خود در زمينه مهر را در اختيار علاقه مندان به اين رشته قرار داده است.

علمي فرهنگي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |