سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۶۱ - May.27, 2003
۸۰ فيلم سينمايي در مرحله توليد
بنياد سينمايي  فارابي  اعلام  كرد كه  ۸۰ طرح  سينمايي  تا خردادماه  به  مرحله فني  و توليد رسيده  است .
روابط عمومي  بنياد سينمايي  فارابي  گزارش  داد: تعداد ۱۴طرح  در مرحله  صداگذاري  و ميكس ، ۱۳اثر در مرحله  تدوين ، ۱۳ فيلم  در حال فيلمبرداري  و ۴۰ طرح  سينمايي  در مرحله  تداركات  قرار دارند.
فيلمهاي  «آواز در باران »، «بوتيك»، «سفري  اين  چنين  دراز»، «غوغا»، «كفشهاي  جيرجيرك دار من»، «مزرعه  پدري»، «پروانه ها» و «حبس » از جمله  آثار در مرحله  صداگذاري  هستند. «ملاقات  با طوطي »، «گاوخوني »، «زهر عسل »، «افسانه  شهرجنگي »، «سوداي پرواز»، «برگ  برنده»، «شب  سفيد»، «زيتون  شكسته » و « ۱۳ گربه  روي  شيرواني » از فيلمهايي  هستند كه  در مرحله  تدوين  قرار دارند.
فيلمهاي  سينمايي  «روياي  جهنمي »، «دوئل »، «اشك  سرما»، «هم  نفس »، «داستان  ناتمام »، «خانواده  يك  قهوه چي  مرحوم » و «رومي  و زنگي» در مرحله  فيلمبرداري  هستند.

طي مراسمي با حضور شخصيت هاي فرهنگي و هنري
موزه امام علي (ع) عصر ديروز در تهران گشايش يافت
015970.jpg
گروه اجتماعي: تمامي آثار هنري معاصر مربوط به زندگاني، تصاوير و نام مبارك حضرت اميرالمؤمنين و ائمه معصومين در موزه امام علي(ع) به معرض نمايش گذاشته شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اين موزه ديروز با حضور جمعي از هنرمندان و مسئولان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران افتتاح شد.
محمدعلي زم در مراسم بهره برداري از اين موزه با ابراز تاسف از عدم بهره گيري از هنر و رشته هاي هنري در ارتقاي معرفت ديني و شناساندن بزرگان دين و رهبران ديني، خاطرنشان كرد: برخلاف ادياني چون مسيحيت كه از همه رشته هاي هنري در پايداركردن مرام و معارف ديني بهره گرفته اند متاسفانه در گذشته تاريخي، همواره نزديك شدن هنر و مذهب و تشيع با هنر و رشته هاي هنري با محدوديت ها و مكروهات و محرمات مواجه بوده است و امروز كه در دوران حاكميت جمهوري اسلامي و دوران مرام مولا اميرالمؤمنين بسر مي بريم، احساس اين كمبود وكاستي بيش از هر دوره ديگري خودنمايي مي كند.
گفتني است، عمليات احداث موزه امام علي(ع) در سال ۷۴ در بلوار اسفندياري در زميني به مساحت ۱۶۴۱ متر مربع و زيربنايي حدود ۳۸۰۰ متر مربع توسط شهرداري منطقه ۳ آغاز شد.

بازتاب
جايگاه نخبگان در شوراي عالي آموزش و پرورش
طرح چنين موضوعي در آستانه انتخاب دبير كل جديد شوراي عالي آموزش و پرورش نيازمند بيان تاريخ كوتاهي از تشكيل اين شوراست، زيرا بازخواني آن هرچند به اختصار ضمن تقويت حافظه فرهنگي ما را با يكي از نقطه عطف هاي تاريخ آموزش و پرورش كشورمان آشنا مي سازد. اين كه تأسيس دارالفنون به همت ميرازتقي خان اميركبير كه با بهره گيري از خزانه عمومي افتتاح شد، آغاز تصدي گري دولت بر امر تعليم و تربيت كشور بوده، سخن درستي است. (۱۲۶۸ هـ .ق). پس از وقوع انقلاب مشروطه و پديدار شدن حكومت قانون نيز ديگر بار بر متمركز بودن امر تعليم و تربيت صحه گذاشته شد (۱۳۲۴ هـ . ق). با تصويب قانون معارف، مردم مكلف شدند، فرزندان خود را از هفت سالگي به مدرسه بفرستند (۱۳۳۹ هـ .ق) وقتي مجلس شوراي ملي در ۱۳۰۰ هجري شمسي، قانون شوراي عالي معارف را تصويب كرد. اقداماتي از جمله صدور مجوز مدرسه، اعزام دانشجو به خارج از كشور و ارزشيابي مدارك تحصيلي طلاب علوم ديني و حتي صدور مجوز انتشار نشريات در شمار وظايف اين شورا قرار گرفت. از جمله اعضاي برجسته اين شورا علي اكبر دهخدا، ملك الشعراي بهار و علي اصغر حكمت را مي توان نام برد.
در پي تغيير نام وزارت معارف به وزارت فرهنگ در سال ۱۳۱۶ شمسي، شوراي عالي معارف نيز به شوراي فرهنگ تغيير نام يافت و به عنوان مرجعي قانوني براي نظارت بر فعاليت ها در تدوين مقررات آموزشي تعيين شد. مرحوم پروفسور حسابي و مرحوم دكتر سحابي از جمله اعضاي اين شورا بودند و توسعه دانشسراها و پايه گذاري اولين مدارس عشايري و انضمام بيمارستانها به دانشكده پزشكي، تأسيس كتابخانه دانشگاه تهران و لايحه ترميم حقوق معلمان از جمله اقدامات اين شورا بود. در سال ۱۳۴۴ شمسي با تفكيك وزارت فرهنگ به دو وزارتخانه، «فرهنگ و هنر» و «آموزش و پرورش»، شوراي عالي آموزش و پرورش تشكيل شد. در نخستين دوره شوراي عالي آموزش و پرورش، تغيير نظام آموزشي كشور و ايجاد دوره راهنمايي تحصيلي به اجرا درآمد. فعاليت اين شورا تا سال ۱۳۵۵ شمسي ادامه يافت و از اين تاريخ تا مهرماه ۱۳۵۸ متوقف شد. در بهمن ماه ۱۳۵۸، شوراي انقلاب اسلامي، قانون شوراي عالي آموزش و پرورش را به تصويب رساند. تصويب اين قانون، بيانگر درك اهميت نقش اين شورا و ضرورت استمرار فعاليتهاي آن پس از پيروزي انقلاب اسلامي بود. نخستين اصلاحات در مصوبه شوراي انقلاب با موضوع وظايف شوراي عالي آموزش و پرورش در ۲۵ آذر سال ۱۳۶۵ از سوي مجلس شوراي اسلامي صورت گرفت. پس از اين اصلاح، شوراي عالي آموزش و پرورش، عالي ترين مرجع قانونگذاري در آموزش و پرورش كشور بر مبناي اعتقادات ديني و تأمين استقلال و آزادي و كليه مصوبات اين شورا در حدود قانون معتبر و براي مؤسسات ذيربط لازم الاجرا شناخته شد.
آخرين تغييرات در قانون شوراي عالي آموزش و پرورش در بهمن ماه سال گذشته (۱۳۸۱) به تصويب رسيد و براي نخستين بار در تاريخ آموزش و پرورش كشور، رياست شوراي عالي آموزش و پرورش برعهده بالاترين مقام اجرايي كشور يعني رئيس جمهوري گذاشته شد و همچنين دو نفر از نمايندگان مجلس به عنوان ناظر، به عضويت اين شورا درآمدند. به اين مهم از آن رو اشاره شد تا اهميت انتخاب دبيركل جديد اين شورا، تحت الشعاع تبعات اشغال عراق و اوضاع منطقه قرار نگيرد. چرا كه شوراي عالي به عنوان يك نهاد تاريخي در قلب آموزش و پرورش كشور از اهميت خاصي برخوردار است و ضروري است اخبار مربوط به آن، بيش از پيش به اطلاع مردم و نخبگان و كارشناسان و كارگزاران آموزش و پرورش برسد. از جمله اين خبرها انتخاب دبيركل اين شوراست كه اين روزها موضوع روز در ميان رده هاي گوناگون حوزه ستادي اين وزارتخانه است. چرا كه با انتصاب دبيركل مبتكر گذشته اين شورا به مديريت دفتر منطقه اي آيسسكو (سازمان علمي، فرهنگي و آموزشي كشورهاي عضو) در تهران، جامعه آموزش و پرورش كشور معرفي دبير كل جديد از سوي وزير آموزش و پرورش و تأييد وي از سوي شوراي عالي را انتظار مي كشد. جابجايي و جايگزيني مديران كه در شمار نسل اول مديران آموزش و پرورش كشور بوده و امر تعليم و تربيت را براي خدمت به مردم برگزيده اند و در بسط و تعميق آگاهي هاي خويش پيرامون آموزش و پرورش جهاني نيز اهتمام داشته اند، همواره مورد توجه علاقه مندان امر تعليم و تربيت كشور بوده است. چرا كه نقش دبير كل در بطن اداره دبيرخانه شوراي عالي كاستن فاصله ميان مردم، تصميم گيران و مجريان است، موضوعي كه از ديرباز از جمله مسايل مبتلا به آموزش و پرورش كشور بوده است. اين نهاد تاريخي كه در روزگاراني سخت توانست گام هاي ارزشمندي بردارد، اينك نيز با حضور رئيس جمهوري و پنج وزير و فرهيختگاني چون دكتر توفيقي و دكتر حداد عادل و دكتر مهر محمدي و دكتر بهرنگي و تني چند از مديران و معلمان صاحب نظر، بتواند همچنان به نقش بايسته خويش در اعتلاي آموزش و پرورش كشور عمل نمايد.
دكتر مصطفي مجد

همايش ميثاق جوانان با امام(ره) در فرهنگسراي جوان
گروه اجتماعي: فرهنگسراي جوان با همكاري و مشاركت كانون آينده سازان پيشاهنگ و ستاد بزرگداشت ارتحال امام همايشي را تحت عنوان «امام و جوانان» برگزار مي كند.
همايش (امام و جوانان) به مناسبت فرا رسيدن چهاردهمين سالگرد ارتحال امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي و چهلمين سالگرد نهضت انقلاب اسلامي با هدف آشنايي جوانان با چگونگي شكل گيري نهضت انقلاب و شناخت ابعاد مختلف زندگي رهبر فرزانه برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي جوان: اين همايش در نظر دارد تا فعاليت هاي فرهنگي، اجتماعي جوانان را توسعه و آنان را نسبت به فعاليت هاي علمي، اجتماعي، هنري حساس نمايد.
بنابراين گزارش: همايش امام و جوانان يكشنبه ۱۱ خردادماه در حسينيه جماران از ساعت ۱۵ با حضور جوانان برگزار مي گردد. در اين همايش «حجت الاسلام سيد حسن خميني» در خصوص موقعيت و جايگاه جوانان در جامعه سخنراني خواهند كرد.

استعمال دخانيات در ميان دانشجويان كشور روبه افزايش است
گروه اجتماعي: همايش  اطلاع  رساني  درباره  آثار سوء مصرف  دخانيات  و به  مناسبت  هفته بدون  دخانيات  ديروز با همكاري  جمعيت  مبارزه  با استعمال  دخانيات  و شهرداري  منطقه  ۴ برگزار شد.
مسجدي  دبير كل  جمعيت  مبارزه  با دخانيات  در مصاحبه  با خبرنگار واحدمركزي  خبر با اشاره  به  اينكه  روند افزايش  مصرف  دخانيات  از كشورهاي  پيشرفته  به  كشورهاي  در حال  توسعه  انتقال  يافته  است  گفت : جمعيت مبارزه  با استعمال  دخانيات  در اين  روزها تلاش  مي  كند با برگزاري  اين  همايش ها، خانواده ها و مسئولان  را با آثار سوء مصرف  اين  مواد آشنا كنند.
وي  درباره  نتايج  مطالعات  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  درسالهاي  ۷۱ و ۷۷ افزود: در سال  ۷۱ / ۶/ ۲۸ درصد مردان  و ۶/ ۳ درصد دختران  بالاي  ۱۵ سال  سيگار مصرف  مي  كردند كه  اين  آمار در سال  ۷۷كاهش  يافته  است .
دبير كل  جمعيت  مبارزه  با دخانيات  گفت: براساس  اطلاعات  موجود درسال هاي  اخير آمار افراد سيگاري  كاهش  يافته  ولي  نسبت  جوانان  سيگاري از ۱۱ درصد به  ۱۷ درصد رسيده  است .
مسجدي  با ابراز نگراني  از افزايش  مصرف  سيگار در دانشگاههاي  كشور افزود:  دانشجويان  بيش  از ديگر قشرهاي  مردم  با آثار سوء مصرف دخانيات  آشنا هستند ولي  مصرف  سيگار در بين  دانشجويان  رو به  افزايش  است .
وي  در ادامه  از تشكيل  شوراي  عالي  كنترل  دخانيات  زير نظر معاون  اول رئيس  جمهور خبر داد.
دبير كل  جمعيت  مبارزه  با دخانيات  در پايان  از رسانه هاي  گروهي  كشور خواست  تا از هر گونه  تبليغ  مستقيم  و غير مستقيم  در خصوص  استعمال دخانيات  بپرهيزند.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |