صفحه اول روزنامه هاي جهان
الاهرام كره شمالي در كنفرانس آ.س.آن شركت نمي كند. الشرق الاوسط نيروگاه هاي هسته اي آمريكا در معرض حملات تروريستي قرار دارند.
brown.gif
HAMSHAHRI
No. 3075 ,Jun. 13, 2003
جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۰۷۵
صفحه اول روزنامه هاي جهان
نوول ابسرواتور: آمريكا درصدد ايجاد محاكمه نظامي در گوانتانامو است. الجزيره: اتحاديه عرب خواهان دخالت براي توقف تروريسم اسرائيل شد.
هشدار حماس
خارجي ها اسرائيل را تر ك كنند
حماس تهديدهاي اسرائيل براي از بين بردن جنبش حماس را اعلام جنگ همه جانبه عليه اين جنبش دانست
005395.jpg
حماس روز پنج شنبه اعلام كرد كه در ادامه بمبگذاري در اتوبوسي در بيت المقدس، حمله هاي ديگري را نيز در خاك اسرائيل به عمل خواهد آورد و به خارجي ها هشدار داد كه براي حفظ امنيت خودشان، مناطق يهودي نشين را ترك كنند. حماس مسئوليت بمبگذاري انتحاري روز چهارشنبه در مركز خريدي در مناطق شلوغ شهر كه منجر به كشته شدن ۱۶ نفر شد را پذيرفته است و اعلام كرده كه اين حمله به انتقام تلاش اسرائيل براي ترور يكي از رهبران اين تشكيلات اسلامي انجام شده است. گروه حماس در بيانيه اي كه براي رويتر فكس كرده، نوشته است: «حمله بيت المقدس شروع دور جديدي از حملات انتقامي است. . . در اين حملات ما هر صهيونيستي را كه سرزمين ما را اشغال كرده است، مورد هدف قرار خواهيم داد. ما از شهروندان جهان مي خواهيم كه براي حفظ جان خود، زمين هاي يهودي را سريعاً ترك كنند. »
منابع حماس مي گويند كه سياست اين گروه اين است كه تعمداً به شهروندان خارجي حمله نكند اما كارگران آمريكايي، اروپايي و آسيايي مهاجر در بين كشته شدگان بمبگذاري هاي ۳۲ ماه اخير بوده اند. فلسطيني ها اين بمبگذاري ها را براي حفظ استقلال خود انجام مي دهند. در بيانيه حماس آمده است: «ما از همه واحدهايمان مي خواهيم كه سريعاً روي عكس العملي زلزله وار كار كنند. » حماس قول داده اسرائيل را نابود كند و حكومتي اسلامي برقرار سازد. «حماس» تهديدهاي اسرائيل براي از بين بردن جنبش حماس را «اعلام جنگ همه جانبه» عليه اين جنبش دانست.
«اسماعيل هنيه» از رهبران جنبش حماس به خبرگزاري فرانسه گفت: اين تهديدها اعلام جنگي همه جانبه عليه حماس و ملت فلسطين و توجيهي براي ادامه افزايش تشنج همه جانبه اي است كه «آريل شارون» نخست وزير اسرائيل بعد از اجلاس عقبه آن را آغاز كرده است.
از سويي راديو «تل آويو» با اشاره به ترور ناموفق «عبدالعزيز رنتيسي» يكي از مسئولان جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در نوار غزه گزارش داد كه اسرائيل در نشست هفته گذشته بندر عقبه براي توقف ترور شخصيت هاي فلسطيني هيچ تعهدي نداده است.
رنتيسي كه دو روز قبل از حمله اي نافرجام جان سالم به در برد، روز گذشته در گفت وگويي با خبرنگاران تأكيد كرد اكثر فلسطينيان طرح صلح خاورميانه اي جديد موسوم به نقشه راه را رد مي كنند. او كه از روي تخت بيمارستان در نوار غزه سخن مي گفت در ادامه اظهاراتش خطاب به خبرنگار شبكه CNN تصريح كرد اكثر فلسطينيان طرح صلح بوش و توافقات به دست آمده بين ابومازن، شارون و بوش در نشست عقبه را قبول ندارند و او بايد به خواست ملت فلسطين احترام بگذارد. رنتيسي كه شرايط جسمي مناسبي دارد تأكيد كرد ابومازن بايد بين شارون و فلسطينيان بايد يكي را انتخاب كند. او ابراز اميدواري كرد ابومازن در صف ملت فلسطين قرار گيرد. او اسرائيلي ها را به تظاهر به طرفداري و حمايت از صلح در گفتار و دست يازيدن به ترور و سركوب در عمل متهم كرد. رنتيسي در هنگامه افزايش خشونت ها در سرزمين هاي اشغالي طي دو روز اخير از عزم حماس براي ادامه حملات عليه منافع اسرائيل خبر داد.
روز چهارشنبه با عمليات يك رزمنده فلسطيني در بيت المقدس شانزده نفر كشته شده و حداقل صد نفر دچار جراحت شدند. هنوز عمليات انتقال اجساد و مجروحان به بيمارستان به اتمام نرسيده بود كه هلي كوپترهاي ارتش اسرائيل بر فراز سرزمين هاي فلسطين به پرواز درآمدند و با شليك دو موشك به يك خودروي حامل دو عضو حماس در غزه آنان را به قتل رساندند. اين بار براي حصول اطمينان از كشته شدن سرنشينان خودرو پس از به آتش كشيده شدن خودروي مذكور چند موشك ديگر نيز به سوي آن شليك شد. در اين حمله سهيل ابوناهل ۲۹ ساله و تيتو مسعود ۳۵ ساله جان خود را از دست دادند.
در اولين ساعات صبحگاه ديروز هم نيروهاي اسرائيلي با شليك چند موشك به سوي يك خودروي ديگر در غزه دو عضو ديگر حماس را به قتل رساندند. حمله انتحاري رزمنده فلسطيني به اتوبوس حامل مسافران در بيت المقدس و حملات انتقام جويانه بعدي ارتش اسرائيل سرآغاز دور جديدي از خشونت ها بين دو طرف است كه بسياري از رسانه هاي غربي از آن تحت عنوان نابودكننده پروسه صلح خاورميانه قلمداد كردند.
بوش رئيس جمهور آمريكا پس از حمله روز چهارشنبه يك رزمنده فلسطيني به بيت المقدس، اقدام حماس را شديداً محكوم كرد. در حالي كه مشاوران او در تلاشند تا دستاوردهاي نشست سه جانبه بوش، شارون و ابومازن در عقبه را با رايزني هاي گسترده حفظ كنند. بوش در اظهاراتش ادعا كرد كساني در خاورميانه هستند كه از صلح منزجرند و از جهانيان خواست كشتارها را محكوم كرده و منابع مالي حماس و ساير گروه هاي تروريستي را ضبط كنند. پس از تحولات اخير در سرزمين هاي اشغالي خبرگزاري آسوشيتدپرس با انتشار تحليلي در گرفتن دور جديدي از خشونت آن هم تنها يك هفته پس از ديدار عقبه را نشاني از خنثي شدن و بلااثر بودن تلاش هاي بوش براي اعاده صلح به خاورميانه دانست. تنها ساعاتي پس از حمله روز چهارشنبه بيت المقدس، كرن نوباچ تحليلگر سياسي تلويزيون دولتي اسرائيل با حرارت از لزوم اعزام تيم نجات آمريكا براي پايان دادن به شرايط جاري در خاورميانه خبر داد. او با اين ادعا كه اكنون در اسرائيل همه در مورد اين مسئله اتفاق نظر دارند كه اعاده صلح به خاورميانه مستلزم اعمال فشار شديد آمريكا بر طرف فلسطيني است را صائب دانست!
قرار است طي روزهاي آينده گروهي از مقامات آمريكايي براي نظارت بر نحوه اجراي توافقات به دست آمده در نشست سه جانبه عقبه وارد منطقه شوند و در اين اثنا اسرائيلي ها سعي دارند كاخ سفيد را به در پيش گرفتن سياستي سرسختانه تر در قبال فلسطينيان ترغيب كنند. هاآرتص روز گذشته در مقاله اي با اشاره با افزايش خشونت ها طي روزهاي اخير آنچه در پي مي آيد را نشاني از وجاهت و قدرت رئيس جمهور آمريكا دانست و سعي كرد اين گونه تداعي كند كه برقرار نشدن صلح در خاورميانه و پايان نگرفتن خشونت ها معادل بي لياقتي و ناكارآمدي رئيس جمهور آمريكا تلقي خواهد شد.

يك راديوي كرد زبان
آمريكا خواستار خروج نيروهاي تركيه از عراق شد
005390.jpg
يك راديوي كرد زبان
راديو حزب به كارگران كردستان عراق گفت: سفير آمريكا در آنكارا به نمايندگي از دولت متبوع، خواستار خروج نيروهاي ارتش تركيه از خاك عراق شد.
اين راديو روز پنج شنبه به نقل از منابع خود در آنكارا افزود: دولت آمريكا به رهبران تركيه هشدار داده كه هيچ توجيهي براي ادامه حضور نيروهاي تركيه در عراق وجود ندارد.
اين راديو كه صداي آن در سنندج شنيده مي شود، گفت: مقامات آمريكايي به دولت تركيه اطمينان داده اند كه احزاب كرد تهديدي براي تركيه نيستند. منبع ياد شده با اشاره به سخنان اخير برخي دولتمردان تركيه در مورد سياست هاي جديد اين كشور درقبال كردها، افزود: دولت تركيه قصد دارد چند دفتر سياسي و بازرگاني در شهرهاي بزرگ كردستان عراق تأسيس كند. منابع خبري كرد عراق ارديبهشت ماه گذشته نيز از تصميم دولت تركيه براي تأسيس كنسولگري در سليمانيه و اربيل خبر دادند. دولت تركيه از سال ۱۹۹۱ ميلادي كه مناطق شمالي عراق از كنترل دولت مركزي خارج شد، به بهانه تأمين امنيت مرزهاي جنوبي و سركوب كردهاي مخالف اين كشور اقدام به انتقال و استقرار نيروهاي نظامي در مناطق مرزي شمال عراق كرده است. ارتش تركيه از سال ۹۱ تاكنون علاوه بر لشكركشي هاي متعدد به كردستان عراق، پنج هزار نيروي ويژه اين كشور را به طور ثابت در مرزهاي شمالي داخل خاك عراق مستقر كرده است.

نشست وزيران دفاع ناتو در بروكسل آغاز شد
005380.jpg
وزيران دفاع كشورهاي عضو پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) روز پنجشنبه براي تعيين نقش متحدان غربي كه خارج از حوزه اروپا و آتلانتيك است، نشست دو روزه خود را در بروكسل پايتخت بلژيك آغاز كردند.
قرار است، طرح هاي ناتو براي پذيرش فرماندهي نيروهاي بين المللي كمك به امنيت در افغانستان (ايساف) كه از اوت آينده به عهده ناتو خواهد بود بررسي شود. بنابراين گزارش، راه هاي حمايت از لهستان كه قرار است به زودي فرماندهي نيروهاي برقراري ثبات در جنوب عراق را به عهده بگيرد، آخرين تحولات خاورميانه و حوزه بالكان و نيز مسئله تروريسم و سلاح هاي كشتار جمعي از نكات ديگري است كه در نشست دو روزه وزيران دفاع ناتو بررسي خواهد شد. همچنين تشكيل يك نيروي واكنش سريع براي ناتو كه بتوان آن را به سرعت به مناطق مختلف اعزام كرد، از مسايل مورد بحث وزيران دفاع ناتو خواهد بود.
از سوي ديگر «هنري كيسينجر» وزير خارجه اسبق آمريكا گفت: هدف آمريكا ايجاد شكاف در اروپا نيست اما چنانچه سياست اروپا درصدد جدايي از آمريكا است اين مسئله مي تواند موجب شكاف در خود آنان شود. وي كه در يك گردهمايي اروپا كه از سوي بانك آسترياي اتريش در وين برگزار شده بود سخنراني مي كرد، افزود: اروپا مي تواند قويا و بر خلاف عقايد آمريكا روش و سياست هاي متفاوت داشته باشد.
كيسينجر تاكيد كرد، اروپا نبايد سياست خارجي خود را برپايه منازعه با آمريكا بنا كند.

دو حزب عمده دولت ائتلافي ايتاليا تهديد به ترك دولت كردند
به دنبال شكست راست گرايان تشكيل دهنده دولت ايتاليا در دو مرحله انتخابات محلي اين كشور در ۱۵ روز گذشته، دو حزب عمده ائتلاف جناح حاكم، تهديد به ترك دولت كردند. «جان فرانكو فيني» معاون نخست وزير ايتاليا و رهبر حزب ائتلاف ملي اين كشور، روز پنج شنبه در شهر رم به خبرنگاران گفت: در صورتي كه از قدرت بيشتري برخوردار نشويم به خروج از دولت فكر خواهيم كرد.
فرانكو فيني كه در اين انتخابات شاهد شكست برخي نامزدهاي حزب خود بود اظهار داشت: اگر «سيلويو برلوسكوني» نخست وزير ايتاليا تغييراتي در قدرت انجام ندهد به صورت جدي تصميم به ترك دولت خواهيم گرفت. همچنين «امبرتو بوسي» وزير اصلاحات و رئيس حزب اتحاد شمال ايتاليا نيز خطاب به برلوسكوني گفت: اگر سخنان ما همچنان بدون شنونده بماند از ائتلاف حاكم خارج مي شويم.
امبرتو بوسي افزود: در وضعيت فعلي من يك وزير بي فايده در ساختمان وزارتخانه هستم و مانند برخي ديگر از مقام ها، عاشق ميز رياست نيستم و مي خواهم كار كنم. نتايج دو مرحله انتخابات قبلي كه به برتري حدود ۳۰ درصدي چپ گرايان مخالف دولت در برعهده گرفتن مقام هاي محلي شد سبب نگراني راست گرايان و همچنين تنش در جمع آنان شده است.

نگاه روزنامه نگار
آريل شارون جديد
مارتي جزر
ترجمه: بهمن دارالشفايي
هفته گذشته آريل شارون نخست وزير رژيم اشغالگر قدس با كنار گذاشتن مبناهاي فلسفي و سياسي حزب تحت رهبري اش، ليكود، اسرائيل و جهان را بهت زده كرد. شارون اعلام كرد شهرك هاي يهودي نشين ساخته شده در كرانه باختري و نوار غزه، در مناطق «اشغالي» واقع شده اند كه بايد بخشي از دولت مستقل فلسطين باشد. او با اعلام اين مطلب، موضع خود را به رقباي سياسي اش يعني اسرائيلي هاي صلح طلب نزديك تر كرد و از آرمان تاريخي حزب ليكود مبني بر تاسيس اسرائيلي بزرگ تر در «سرزمين مقدس» از رود اردن تا درياي مديترانه فاصله گرفت.
آيا اين موضع گيري جديد يك اظهار نظر واقعي است يا يك حقه تاكتيكي؟ آيا آريل شارون مي خواهد نقشي مشابه دي كلرك در آفريقاي جنوبي بازي كند؟ رهبري سياسي كه واقعيات را مي بيند، عقايد نادرست سياسي اش را با هدف به وجود آوردن يك سرمشق جديد كنار مي گذارد و اميدوار و انسان دوست است. دي كلرك يك نمونه مناسب است. او، مانند شارون، آرزوهاي يك ملت را ناديده گرفت و از محروميت اكثريت سياسي از حقش حمايت كرد. رسيدن به يك راه حل صلح آميز در آفريقاي جنوبي، همواره غيرقابل تصور به نظر مي رسيد. اما واقعيت اين است كه دي كلرك به پايان يافتن آپارتايد و گذار آفريقاي جنوبي به يك دموكراسي چند نژادي كمك زيادي كرد. اين سوال ممكن است درباره دي كلرك نيز پرسيده شود. آيا تغيير رويه آريل شارون به اين دليل است كه يك واقعه معنوي، يك لحظه اشراقي ذن يا يك معجزه الهي او را به خود آورده و به عقايد كهنه، چشم بندهاي ايدئولوژيك، تعصب هاي متعارف و باورهاي فسيل شده اي كه براي سال ها نزد رهبران سياسي خنگ و بي ذوق مورد قبول واقع شده بود، نگاهي دوباره كرده است؟ يا اينكه او در يك اقدام عمل گرايانه، استراتژي سياسي اش را تغيير داده است. او فهميده كه دوره سياست هاي گذشته سر آمده و زمان براي اتخاذ رويه هاي جديد آماده است. امكان سومي هم وجود دارد. آدم هاي بدبين اين امكان را مي پسندند: تغيير رويه شارون، يك حقه است. نكته مهمي كه بايد به آن اشاره كرد اين است كه آريل شارون يك سكولار است نه يك يهودي بنيادگرا. حمايت او از اسرائيل بزرگ هيچگاه پايه مذهبي نداشته است. خواسته اصلي او همواره امنيت اسرائيل بوده كه از نظر او عبارت است از ضعيف و بدون دولت نگه داشتن فلسطيني ها. اما مانند چيني هاي طرف حساب نيكسون و سياهان آفريقاي جنوبي كه در مقابل دي كلرك بودند، فلسطيني ها نيز دست از آرزوهاي ملي شان دست بر نخواهند داشت. شارون، به هر دليلي، تصميم گرفته است كه توهمات گذشته را كنار بگذارد و واقعيت را بپذيرد. او به اعضاي خشمگين حزب ليكود توضيح داد: «شما شايد اين كلمه را دوست نداشته باشيد ولي آنچه اتفاق مي افتد، اشغال است. نگه داشتن ۵/۳ ميليون فلسطيني زير اشغال براي اسرائيل، فلسطيني ها و اقتصاد اسرائيل نكته اي منفي است. »
كنار گذاشتن ياسر عرفات (حتي در حالي كه او رئيس جمهور منتخب فلسطيني هاست) تاثير خود را گذاشته است. عرفات، اين متخصص طفره رفتن بايد اسرائيلي ها را ديوانه كرده باشد. درست يا غلط، اگر اسرائيل هيچ خصوصيت ديگري نداشته باشد، قاطعيت دارد. احتمالاً اين ويژگي از نتايج تجربه قتل عام يهوديان است. يهوديان اروپايي كه نتوانستند تشخيص دهند كه نازي ها واقعاً خطرناكند، سر از اردوگاه ها در آوردند. آنها كه قاطعانه عمل كردند، از آنجا فرار كردند و بسياري از آنها هم به اسرائيل گريختند. عرفات به عنوان فرمانده، توانايي تصميم گيري ندارد. او همچنين نمي تواند يك ديدگاه دموكراتيك و مثبت را تدوين كرده و ارائه دهد. محمود عباس (ابومازن) نخست وزير جديد فلسطين، حتي نزد اسرائيلي ها به عنوان كسي شناخته شده كه روي حرفش مي ايستد. وعده او مبني بر متوقف كردن اعمال تروريستي و اعمال كنترل بر دولت فلسطيني، بدون شك اعتماد زيادي نزد شارون كه بيش از هر چيز به امنيت اهميت مي دهد، بر خواهد انگيخت. مدت ها است اسرائيل عرفات را متهم مي كند كه وقتي به زبان انگليسي صحبت مي كند، موافق روند صلح است ولي وقتي به زبان عربي حرف مي زند، در راه صلح مانع مي تراشد. اما آن چيز كه واضح است اين است كه وقتي محمود عباس از پايان يافتن خشونت فلسطيني سخن گفت، به عربي حرف مي زد.
محمود عباس در تلاش براي متوقف كردن خشونت فلسطيني ها با امكان وقوع جنگ داخلي فلسطيني، تهديد ترورها و سوءقصدها روبه روست. شارون هم با همين خطرها مواجه است. طرفداران دوآتشه اسرائيل بزرگ، در خيابان ها عليه روند صلح تظاهرات بر پا مي كنند. روزنامه اسرائيلي هاآرتص هشدار داده است كه عصبانيت دست راستي هاي اسرائيلي از شارون، كسي كه او را حامي خود مي پنداشتند، شبيه عصبانيتي است كه منجر به ترور اسحاق رابين (صلح طلب ديگر اسرائيلي) شد. تاريخ تلاش هاي صلح طلبانه در خاورميانه حتي خوش بين ترين ناظران را نيز دچار درنگ مي كند. آيا عباس مي تواند دولتش را تحت كنترل در آورد؟ آيا شارون حاضر خواهد شد كه همه شهرك ها را ترك كند؟
با وجود همه اين مشكلات، يك مانع برداشته شده است. آريل شارون، رهبر جنگ طلب ترين و دست راستي ترين دولت تاريخ اسرائيل و دشمن خوني دولت فلسطيني، واقعيت را پذيرفته و آنچه كه غيرقابل اجتناب و عادلانه است را اعلام كرده است.
منبع: آلترنت

اخبار كوتاه
پوتين: مردم روسيه متحد شويد
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه به مناسبت بزرگداشت روز ملي اين كشور كه براي نخستين بار طي چند سال اخير در ميدان سرخ برگزار گرديد خواستار اتحاد مردم كشورش شد. وي گفت: تجربيات گذشته به ما مي آموزد كه زندگي در يك خانواده قوي و متحد بهتر است. پوتين ضرورت پيشرفت روسيه به عنوان كشوري داراي يك هزار سال تاريخ و برخوردار از فرهنگ، مذاهب و مليت هاي مختلف در زمينه هاي گوناگون به ويژه اقتصادي را مورد تاكيد قرار داد. وي افزود: همه ما بدون توجه به مليت خويش بايد براي پايداري و ثبات در كشور و ايجاد شرايط زندگي خوب براي خود، فرزندان و نوادگانمان تلاش كنيم. در اين مراسم گروه هايي از ۸۹ جمهوري و استان خودمختار اين كشور كه لباس هاي محلي به تن داشتند رژه رفتند.

عراق از انگليسي ها كشته مي گيرد
چند دستگاه نفربر زرهي انگليسي كه به تازگي از مناطق جنگي عراق بازگردانده شدند با جابه جايي در يكي از شلوغ ترين بزرگراه هاي انگليسي موجب زنجيره اي از تصادف ها و مرگ پنج شهروند انگليسي شدند. اين حادثه زماني آغاز شد كه يك تريلر ۲۰ تني حامل چندين نفربر نظامي به دليل چرخش ناگهاني قسمت باربر خود را از دست داده به گونه اي كه اين بخش از آن آزادانه به حركت خود ادامه داد.
به گفته شاهدان، در پي برخورد بخش آزاد شده اين تريلر با خودروهاي ديگر، اين نفربرها به اطراف پرتاب شده و در برخورد با خودروهاي ديگر موجب بروز زنجيره اي از تصادم ها شدند. اين حادثه در تقاطع هاي نزديك بيرمنگام در مركز انگليس راه بندان وسيعي پديد آورد. تا روز بعد هنوز اين اتوبان در اثر شدت تصادف بسته بود.

ترغيب اسلام آباد به شناسايي اسرائيل
يك روزنامه چاپ اسلام آباد نوشت آمريكا پاكستان را براي به رسميت شناختن اسرائيل ترغيب مي كند. «خبرين» نوشت: جورج بوش در ديدار قريب الوقوع خود با همتاي پاكستاني اش درباره مسائل مختلف از جمله احتمال شناسايي اسرائيل بحث و تبادل نظر مي كند. «پرويز مشرف» قرار است در «كمپ ديويد» با بوش ديدار و درباره مسائل مورد علاقه شامل روابط دوجانبه اوضاع خاورميانه، جنوب آسيا و جهان تبادل نظر كند. بوش در راستاي ترغيب اسلام آباد، براي به رسميت شناختن اسرائيل، ميلياردها دلار كمك به پاكستان پيشنهاد خواهد كرد. بوش قرار است ۸۶/۱ ميليارد دلار بدهي پاكستان را نيز ببخشد.

آمريكا با چاوز كنار نمي آيد
اتو ريچ نماينده ويژه آمريكا در امور آمريكاي لاتين گفت كه واشنگتن از الگوي حكومتداري هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا نگران است. ريچ افزود: الگوي مورد نظر چاوز در اداره حكومت همانند شيوه هاي فيدل كاسترو رهبر كوباست. ريچ از جمله مقامات وابسته به جناح راستگراي افراطي دولت آمريكا است كه همواره از چاوز و كاسترو انتقاد مي كند. وي چاوز را به محدود كردن آزادي ها در اين كشور متهم ساخت و گفت: هوگو چاوز هنوز اين درس را فرا نگرفته كه موفق ترين جوامع آنهايي هستند كه از آزادي بيشتري برخوردارند. مقام آمريكايي اوضاع اقتصادي ونزوئلا را نيز نااميدكننده خواند و گفت كه اقتصاد اين كشور در سال گذشته با سقوطي برابر ۹/۸ درصد روبه رو بوده است و امسال نيز اين رقم افزايش خواهد يافت.

مانور مشترك كويت و آمريكا
روابط عمومي ارتش كويت با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه نيروهاي دريايي ارتش آمريكا در منطقه واقع ميان دو جزيره «عوهه» و «كبر» رزمايش برگزار مي كند. اين رزمايش از ۲۶ تا ۳۰ خردادماه و با مهمات واقعي اجرا خواهد شد. در بيانيه از كساني كه در دريا تردد مي كنند خواسته شده وارد اين منطقه نشوند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۳۱و۰
۴ـ اذان مغرب: ساعت ۲۰و ۴۴
اذان صبح فردا: ساعت ۳ و۴۹

نگاه جهان
005385.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران:
اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه : ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
۲۰۵۱۴۷۵-۲۰۵۵۶۶۶
۲۰۴۹۹۳۰-۲۰۴۸۴۳۶
تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

صفحه آخر
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |