جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۷۵
يادداشت جمعه
در آستانه بازي بزرگ
آرش راهبر
هميشه همين طور بوده، حداقل از زماني كه ما يادمان مي آيد يعني حدود ۲۰ سال پيش. ۲۲ نفر با پيراهن هاي آبي وقرمز، دو نفر به عنوان مربي كه سايه سنگينشان در تمام اين مدت بر سر تيم سنگيني كرده، داوراني كه ظاهراً تأثيري بر بازي ندارند و البته تماشاگراني كه معمولاً در ابراز شور و هيجانشان افراط مي كنند و گاهي حرف آنها از حرف مربي بيشتر دررو دارد. سال هاست كه بازي استقلال و پرسپوليس با همين مختصات انجام شده و به نظر مي آيد كه هيچ تغيير اساسي و عمده اي در تك تك اين مولفه ها صورت نپذيرفته. همه آنهايي كه اين بازي را سنتي مي نامند به صورت ناخودآگاه به اين واقعيت صحه مي گذارند كه اين بازي مثل تمام مظاهر سنتي پيرامون ما در برابر تغيير و تحول مقاومت مي كند. بازي استقلال و پرسپوليس سمبل فوتبال سنتي ماست. كافي است تا حواشي و متن اين مسابقه را از حدود يك هفته قبل تا چند روز بعد از آن در تمام اين سال ها مرور كنيم. معمولاً از ابتداي فصل روي تاريخ و زمان اين ديدار بحث هاي زيادي مطرح مي شود و عموماً هم يكي يا هر دو بازي رفت و برگشت با اگر و اما و تأخير برگزار مي شود.
درست يك هفته قبل از شروع بازي كركري ها و رجزخواني ها شروع مي شود و بازيكنان صحبت هايشان را با چاشني سياسي كاري، پنهان كاري در برابر حريف و روحيه بخشيدن به هم تيمي هايشان تحويل خبرنگاران مي دهند. مربيان از ايده هاي جديد براي شكست حريف سرسخت و قديمي مي گويند و احساسات هواداران نيز در كوچه و خيابان از زير پوستشان بيرون مي زند و رنگش را به رخ هوادار تيم رقيب مي كشد.
در حالي كه همه منتظر بازي كردن بازيكنان محبوبشان تا پاي جان هستند، ناگهان از دو سه روز مانده به بازي جريان نمايش تغيير مي كند. بازيگران صحنه كه به نظر مي آيد تحت تأثير كارگردان يا كارگردان هاي بيرون صحنه هستند، سعي مي كنند در قالب جوانمردهايي دربيايند كه فتوت و مروت براي آنها از همه چيز باارزش تر است. همه دم از بازي جوانمردانه مي زنند و در نمايشي تكراري كنار هم جمع مي شوند كه مثلاً كدورت ها برطرف شده. اما در همان مجلس آشتي كنان هم مي بيني كه همه، دور از چشم هاي جست وجوگر حاشيه پردازان دندان هايشان را به هم نشان مي دهند. تيتر همه روزنامه ها از يكي دو روز قبل از بازي حول و حوش اين مسئله دور مي زند كه: «اين بازي فقط سه امتياز دارد» يا «ما با هم دشمني نداريم» و يا بسياري جملات شاعرانه ديگر. اما همه مي دانند كه بازيگران صحنه فقط ماسك به چهره زده اند و حقيقت چيز ديگري است.
وقتي بازي شروع مي شود مي بيني كه تمام آن شعارها فقط به درد سطل آشغال مي خوردند و دهانت را مي بويند كه مبادا گفته باشي دوستت دارم! بازيكنان در زمين چمن تپه و ماهور زير پاي حريف مي زنند و تماشاگران هم ترقه، سنگ و هر چه دم دست باشد به زمين پرتاب مي كنند، همان تماشاگراني كه از سراسر ايران آمده اند. بين دو نيمه فرصتي براي آناليز كردن مربيان نيست و مثل هميشه اين سال ها پروين و پورحيدري روحيه مبارزه جويانه بازيكنان را تحريك مي كنند. مدتي بعد داور با هر بدبختي كه شده سوت پايان را مي زند و بعد از آن ادامه نبرد به بيرون از ورزشگاه كشيده مي شود. شيشه اتوبوس ها شكسته مي شود، صندلي هاي آن به سر و كله هوادار رقيب پرتاب مي شود و فرداي آن روز هم وعده انتقام در بازي بعد... اين نمايشنامه كهنه و تكراري سال ها است كه تكرار مي شود و هيچ آثاري از نوگرايي و تجدد در آن نيست.
• • •
اما بازي امروز استقلال و پرسپوليس مي تواند سرفصل جديدي در رقابت اين دو باشد. اين بار هم اين بازي فقط سه امتياز دارد منتها از نوع بي ارزش. اين بار ورزشگاه آزادي نونوار شده و كسي پيدا نمي شود كه بگويد: «دليل عصيانگري تماشاگران امكانات زير صفر ورزشگاه آزادي است.» اين بار بازيكنان چندين ميليون توماني مي دانند كه اگر بازي ضعيفي از خود نشان دهند، مثل فيلم هاي درجه (ج) سينمايي سقف حقوقشان در سال آينده آن قدر پايين مي آيد كه سرشان به آن مي سايد. اين بار جشن آشتي برگزار نشده تا آتش دشمني شعله ورتر شود. اين بار پروين و پورحيدري در شرايطي رجز مي خوانند كه شايد آخرين نبرد آنها در تاريخ طولاني حضورشان در دو تيم باشد. اگر مثل ما بدبين باشيد اين شرايط را براي تحول كافي نمي دانيد و اگر خوش بين، پس بايد براي شروع آن لحظه شماري كرد.

مقام معظم رهبري:
نبايد اجازه داد عده اي فضاي جامعه و دانشگاه را به نا امني آلوده كنند
دستيابي ايران به دانش پيچيده و بسيار پيشرفته هسته اي افتخار ملي است
005290.jpg
حضرت آيت الله خامنه اي عصر ديروز در ديدار هزاران نفر از خانواده هاي معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و ايثارگران شهرستان هاي ورامين و پاكدشت دستيابي ايران به دانش پيچيده و بسيار پيشرفته هسته اي را افتخار ملي و نتيجه اعتماد به نفس دانشمندان و پژوهشگران جوان كشور دانستند.
رهبرمعظم انقلاب اسلامي در اين ديدار كه در امامزاده جعفر بن موسي الكاظم(ع) انجام شد، با تاكيد برادامه راه پرافتخار و سعادت بخش شهيدان دستيابي ايران به دانش هسته اي را علت عصبانيت آمريكا برشمردند و افزودند: آمريكايي ها ازاينكه ملت ايران با تكيه براستعدادهاي جوان خود به اين دانش بزرگ دست يافته است، عصباني اند اما سعي مي كنند باجنجال در مورد ادعاي دروغ ساخت سلاح هسته اي در ايران علت واقعي عصبانيت خود را پنهان كنند.
ايشان با تاكيد براينكه ايران به دنبال ساخت سلاح هسته اي نيست افزودند: مشكل اصلي دشمن اين است كه فناوري پيشرفته هسته اي در ايران بومي شده و آمريكا ديگر نمي تواند باآن مبارزه كند و آن را ازبين ببرد. رهبرمعظم انقلاب اسلامي بااشاره به عقب ماندگي علمي ايران در دوران ستم شاهي خاطرنشان كردند: دشمن، به ويژه پس از اطلاع از دستيابي دانشمندان جوان ايراني به دانش هسته اي پي برده است كه با ادامه پرورش استعدادهاي جوان ايراني در دانشگاه ها ملت ايران از بيگانگان بي نياز مي شود به همين علت دانشگاههاي مارا به اغتشاش تهديد مي كند تا جلوي درس و بحث و تحقيق و توليد علم را بگيرد و ملت ايران را به دوران عقب ماندگي بكشاند، اما اين تنها يك خيال باطل است.
مقام معظم رهبري در بخش ديگري از سخنانشان با تجليل از شهيدان معظم منطقه پيشوا در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ افزودند: تجليل از شهيدان به عنوان وظيفه ملي آحاد مردم و مسئولان تنها بزرگداشت يك خاطره نيست بلكه نگاه به آينده دارد و زمينه سربلندي و سعادت نسل كنوني و آينده كشور را فراهم مي سازد. ايشان تلاش دشمنان را براي تضعيف هويت اسلامي، ملي و فرهنگي ملت ايران يادآور شدند و افزودند: آنها مي دانند كه اگر فرهنگ شهيدان دراين سرزمين همچنان زنده بماند هيچ قدرتي نمي تواند برملت ايران غلبه كند بنابراين تلاش مي كنند به هرشكل ممكن فرهنگ شهادت و فداكاري و ايثار را كمرنگ كنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي عزت و افتخار و سرافرازي ملت ايران را نتيجه ايثارخون فرزندان برومنداسلام و ايران برشمردند وخاطرنشان كردند: خانواده هاي معظم شهيدان در جنگ تحميلي حماسه هاي فراواني از صبرو پايداري آفريدند كه نظير آن را تنها در صدراسلام مي توان يافت. رهبر معظم انقلاب اسلامي هدف اسلام راخوشبختي مادي ومعنوي ملتها برشمردند وافزودند: اسلام رفاه مادي را همراه عزت وسربلندي به ارمغان مي آورد و اجازه نمي دهد جهانخواران و ستمگران ملت ها را، آن هم با وعده هاي دروغ دستيابي به رفاه و ماديت، ذليل و خوار كنند. ايشان بااشاره به آگاهي بسياري از ملت ها در مقابل شعارها و ادعاهاي مستكبران و در راس آنان آمريكاي شرير و شيطان گفتند: نگاه احترام آميز ملت هاي مسلمان به ملت ايران به عنوان قله عظمت و پايداري در برابر مستكبران و ارادت جوانان و روشنفكران جهان اسلام به امام راحل عظيم الشان به عنوان منجي بزرگ امت اسلامي، از نتايج اهتزاز پرچم پرافتخار اسلام است كه با ايثار شهيدان دراين سرزمين برافراشته شد و با همت و اعتماد به نفس ملت همچنان دراهتزاز خواهد بود. حضرت آيت الله خامنه اي همچنين ظهر ديروز با حضور ديروز درگلزار شهداي ورامين وباقرائت فاتحه براي شهيدان سرافراز انقلاب دردفاع مقدس، علو درجات مسئلت كردند. ايشان در پايان سفر يكروزه به ورامين، ديشب به تهران بازگشتند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در اجتماع پرشور مردم منطقه ورامين ابراز ناتواني آمريكا براي مقابله مستقيم با نظام اسلامي را نشانه عظمت ملت مومن و متحد ايران برشمردند و با تأكيد بر هوشياري همه مردم و مسئولان در مقابل شيوه ها و راهكارهاي دشمن، تلاش بيشتر مسئولان را براي حل مشكلات مردم به ويژه گراني هاي اخير خواستار شدند.
حضرت آيت الله خامنه اي تبليغات شديد بلندگوهاي تبليغاتي را براي متوقف كردن حركت بيداري اسلامي و مأيوس كردن ملت هاي مسلمان از جمله ملت ايران يادآور شدند و افزودند: هنگامي كه قيام ۱۵ خرداد ۴۲ با ايثار جان بهترين فرزندان اين سرزمين در منطقه ورامين، تهران و قم شكل گرفت يأس آفرينان وسوسه گر از بي نتيجه بودن مبارزه با رژيم پهلوي و حاميان آمريكايي اش سخن مي گفتند اما به فضل پروردگار و همت ملت مسلمان ايران تشكيل نظام اسلامي محقق شد و امروز نيز تلاش يأس آفرينان براي ايجاد نوميدي در ملت ايران به جايي نخواهد رسيد.
ايشان با انتقاد از هر حركتي كه موجب اختلاف در جامعه، ايجاد يأس در مردم و بزرگنمايي دشمن شود خاطرنشان كردند: آمريكايي ها اگر قادر به از بين بردن نظام اسلامي بودند حتي يك روز هم معطل نمي كردند اما دشمن فهميده است كه در مقابل ملت مومن و دلاور ايران به ويژه جوانان شجاع كشور كاري از او ساخته نيست بنابراين به صراحت اعلام مي كند راهكار ما براي مقابله با ايران جنگ نيست بلكه بايد به دنبال ايجاد اغتشاش در ايران باشيم.
رهبر معظم انقلاب اسلامي طرح آمريكا براي ايجاد ناآرامي و اغتشاش و اختلاف در كشور را نتيجه ضعف دشمن در مقابله مستقيم با ملت ايران برشمردند و افزودند: دشمنان به صراحت از ماجراجوياني كه مي توانند با اخلال در امنيت مردم، مزدور دشمن شوند حمايت مي كنند بنابراين همه ملت به خصوص جوان ها و مسئولان بايد هوشيار باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي با توصيه به جوانان مومن و حزب اللهي سراسر كشور براي پرهيز از وارد شدن در ميدان هايي كه اغتشاش گران زمينه آنها را فراهم مي كنند، افزودند: نبايد اجازه داد فضا غبارآلود شود و عده اي فضاي جامعه و دانشگاه را به ناامني آلوده كنند و سپس جوانان متدين را به اين امر متهم سازند البته اگر ملت ايران بخواهد در مقابله با اغتشاش گران وارد عمل شود مثل ۲۳ تير ۱۳۶۸ عمل خواهد كرد.
رهبر معظم انقلاب مانع تراشي بر سر راه سازندگي كشور و حل مشكلات موجود را از جمله اهداف آمريكا در ايجاد اغتشاش در ايران و مأيوس كردن مردم برشمردند و تصريح كردند: با وجود ملتي چنين بزرگ، كشوري ثروتمند با موقعيت بسيار خوب و اين همه نيروي جوان هيچ موجبي براي مأيوس شدن مردم ايران وجود ندارد.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به كارهاي بزرگي كه در سطح كشور در دست انجام است، افزودند اين كارها در مقابل آنچه بايد براي پيشرفت كشور و خدمت به مردم انجام شود كم است و بنده نيز به برخي مديريت ها و دستگاه ها ايراد و اعتراض مي كنم اما مسئولان در مجموع در حال برنامه ريزي و تلاش هستند و نبايد كسي عمداً يا از روي غفلت اقدامات بزرگ آنها را كوچك بشمرد و مشكلات را بزرگ جلوه دهد.
ايشان با تأكيد بر لزوم مقابله با گراني هاي پي درپي هفته هاي اخير افزودند: اين كار جزو سياست هاي دولت نيست و رئيس جمهور هم از آن ابراز ناخرسندي كرده اند كه بايد با پيگيري و جديت اين مسئله حل شود.
حضرت آيت الله خامنه اي نگاه بخشي برخي دستگاه ها را از جمله عوامل اخير قيمت ها دانستند و افزودند: برخي دستگاه ها كه مجوز افزايش قيمت دارند بي توجه به مسائل كلان كشور قيمت كالاها و خدمات را افزايش مي دهند كه اين مجوزها بايد لغو شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با انتقاد از كساني كه اوضاع كشور را همان گونه كه آمريكا مي خواهد تصوير يا تبليغ مي كنند، افزودند: اين كار يا غفلت است يا خيانت و كساني كه بلندگو و تريبون در اختيار دارند بايد در اظهارنظرها خيلي مراقب باشند تا خواسته يا ناخواسته در مسير تحقق اهداف دشمن حركت نكنند.
ايشان ملت عزيز ايران را به وحدت كلمه، همه مسئولان كشور را به خدمت رساني به مردم، دولت را به اجراي دقيق قوانين و جلوگيري از سوءتدبير و سوءاستفاده، مجلس را به پرداختن به نيازها و مسائل اساسي كشور و كم كردن از حجم مباحثات سياسي و دستگاه قضايي را به دقت در اجراي قوانين و تعقيب مجرمين توصيه كردند و افزودند: ملت به دستگاه هاي مسئول نظام اطمينان دارد و اين دستگاه ها با هوشياري آرامش كشور را حفظ مي كنند و به پشتيباني ايمان ملت نمي گذارند اهداف آمريكا در ايران تأمين شود.
ايشان با اشاره به حمايت آمريكا از جنايات صهيونيست ها در فلسطين اشغالي و برخورد ظالمانه آمريكا با ملت عراق خاطرنشان كردند: آمريكايي ها به دنبال ايجاد ديكتاتوري جهاني هستند اما ملت هاي آزاده هيچ گاه اجازه چنين كاري را نمي دهند.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنان شان با تجليل از اسلام خواهي و ايمان مردم ورامين، پيشوا، قرچك، پاكدشت و جوادآباد افزودند: شهيدان معظم اين منطقه در حماسه دفاع مقدس ادامه دهندگان راه شهيدان مظلوم ۱۵ خرداد ۴۲ در منطقه ورامين هستند كه شناسنامه پرافتخاري براي مردم اين منطقه به وجود آورده اند.
ايشان تكيه بر افتخارات گذشته را براي جهش به سمت افتخارات جديد حركتي اسلامي و موجب پايداري يك ملت برشمردند و از استقبال گرم مردم ورامين و مناطق اطراف صميمانه تشكر كردند.
در اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين محمودي امام جمعه ورامين ضمن خيرمقدم به رهبر معظم انقلاب گفت: مردم ورامين كه نقش ويژه اي در قيام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ داشته اند همچون گذشته حامي اسلام و انقلابند.
ناصر بخت فرماندار ورامين نيز ضمن خيرمقدم، توجه بيشتر دستگاه هاي مختلف به نيازهاي اين منطقه از جمله اشتغال زايي، ايجاد فضاهاي مناسب فرهنگي و ورزشي و توجه به كشاورزي را خواستار شد.
همچنين كنگره بزرگداشت يك هزار و دويست و پنجاهمين سال تولد حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) از محدثين بزرگ اسلامي ديروز با پيام مقام معظم رهبري در تالار شيخ صدوق حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در شهرري افتتاح شد.
در اين كنگره كه آقاي هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و ده ها تن از علما، انديشمندان و اساتيد حوزه ها و دانشگاه هاي تهران، مشهد، قم، اصفهان و شيراز حضور دارند، تاريخ تشيع در ري، تأثير حضرت عبدالعظيم(ع) در نشر و گسترش حديث، زندگينامه و مقام علمي و فرهنگي آن حضرت در مقالاتي مورد بررسي قرار مي گيرد.
اين كنگره به همت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم و موسسه علمي فرهنگي در الحديث برگزار شده است.
حضرت عبدالعظيم(ع) از نوادگان امام حسن مجتبي(ع) يكي از بزرگ ترين محدثين و دانشمندان اسلامي است كه محضر چهار امام معصوم را درك كرده و احاديث برخي از اين امامان شيعه را به طور مستقيم نقل كرده است.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين در سفر يك روزه به ورامين در گلزار شهداي اين شهر حضور يافتند و با قرائت فاتحه براي شهيدان سرافراز انقلاب و دفاع مقدس علو درجات را مسئلت كردند.

رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران تغيير كرد
زم رفت
005270.jpg
رييس جديد سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران منصوب شد. درپي بررسي سياست ها و عملكرد سازمان فرهنگي هنري شهر تهران از سوي هيات امناي اين سازمان، «اسفنديار رحيم مشايي» يكي از مديران صداوسيما به رياست جديد سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران منصوب شد. هيات امناي سازمان فرهنگي وهنري شهرداري تهران در جلسه روز گذشته رييس جديد اين سازمان را منصوب كرد. به گزارش روزپنج شنبه روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران، هيات امناي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران پس از بررسي سياست ها و عملكرد اين سازمان و با توجه به پايان دوره مسئوليت حجت الاسلام «محمد علي زم»، بر اساس ماده ۱۵ اساسنامه، مهندس «اسفنديار رحيم مشايي» را به سمت رئيس اين سازمان برگزيد. «رحيم مشايي» پيش از اين چهار سال در مديريت حوزه اجتماعي وزارت كشور و همين مدت به عنوان مدير راديو پيام و راديو تهران فعاليت كرده است. آخرين سمت وي مديريت راديو تهران بود. در چند روز گذشته معاون هماهنگي و برنامه ريزي، رييس سازمان بازرسي، مدير كل حراست و مدير كل دفتر شهرداري تهران نيز تغيير كردند.

آيت الله موسوي اردبيلي:
شخصيت هاي سياسي يكديگر را درك كنند و به وفاق برسند
يكي از مراجع تقليد گفت: در جامعه اسلامي بايد هدف اسلام و دفاع از آن باشد و همه افراد در اين مسير گام بردارند. به گزارش ايرنا، آيت الله «يوسف صانعي» روز پنج شنبه در ديدار دبير كل، روساي حزب همبستگي و فراكسيون اين حزب در مجلس شوراي اسلامي افزود: به قول امام راحل ما تابع انجام وظيفه هستيم و بايد به تكليف خود عمل كنيم. وي يادآور شد: شهيد مدرس نيز به دليل اينكه از اسلام دفاع كرد نامش باقي مانده و او هرگز نمرده، بلكه زنده است. وي گفت: در جامعه همه بايد بدون ترس و واهمه حرف خود را بزنند و نبايد سخن را با چماق و قلم را با فشار پاسخ داد و آن را محدود كرد. آيت الله صانعي افزود: منطق اسلام آن است كه در مقابل حرف با حرف و در مقابل قلم با قلم برخورد كرد. وي يادآور شد: حرف و سخن خود را كه در راستاي اهداف اسلام باشد بيان كنيد و نگوييد كه تأثيري ندارد، اين سخنان در تاريخ خواهد ماند. آيت الله صانعي در بخش ديگري از سخنان خود با محكوم كردن جنايات رژيم اشغالگر قدس، گفت: حركت هاي تروريستي اسرائيل بايد از طرف جامعه و تمام احزاب محكوم شود.
وي افزود: اسرائيل بايد بداند كه اين گونه برخوردها عواقب و عكس العمل هاي بسيار بدي را به دنبال دارد. وي يادآور شد: تأسف رئيس جمهوري آمريكا در قبال جنايات رژيم اشغالگر قدس به تنهايي پذيرفتني نيست، بلكه آنان بايد عملاً وارد كار شده و با اين رژيم برخورد كنند. آيت الله صانعي گفت: اسرائيل بايد بداند كه با اين گونه حركات آبروي خود را بيش از پيش برده و روزي خواهد رسيد كه تمام مسلمانان در مقابلش خواهند ايستاد.
آيت الله موسوي اردبيلي: گروه هاي وفادار
به انقلاب به دنبال وحدت باشند
آيت الله موسوي اردبيلي نيز در ديدار با اعضاي حزب همبستگي گفت: امروز نيروها و جناح هاي وفادار به انقلاب اسلامي بايد صميمانه و خالصانه به دنبال وحدت باشند. وي افزود: اختلافات و پراكندگي نيروها به ضرر كشور تمام خواهد شد. وي يادآور شد: در شرايط كنوني بايد گروه ها جايگاه يكديگر را بدانند و شخصيت هاي سياسي نيز با درك يكديگر يك وفاق در كشور را به وجود آورند. آيت الله موسوي اردبيلي يادآور شد: ريشه يابي اختلافات در شرايط موجود ضروري است و اگر وحدت ايجاد شود، بمب اتم نيز نمي تواند كارساز شود.
آيت الله مكارم شيرازي از ديگر مراجع تقليد در قم گفت: گروه ها و جناح هاي دلسوز انقلاب اسلامي بايد با گفت وگو با يكديگر و تداوم آن، جلوي بسياري از بحران ها را در كشور بگيرند. وي افزود: افراد و گروه ها بايد دور هم جمع شده و با يكديگر همفكري كنند و مطمئناً ادامه آن بسياري از سوءظن ها را از بين مي برد. وي گفت: وضعيت موجود فوق العاده حساس است و دنيا نسبت به گذشته تفاوت كرده است و حمله آمريكا به عراق نشان داد كه اين كشور كليه مقررات بين المللي را زيرپا مي گذارد. وي يادآور شد: در اين شرايط جز وحدت و اتحاد همه گروه هاي سياسي، چيز ديگري نمي تواند كشور را در مقابله با توطئه هاي استكبار جهاني حفظ نمايد. وي افزود: تجربه تاريخ معاصر نشان داده است كه دشمنان از جوانان زير چتر مذهب مي ترسند و اين مسئله در جنوب لبنان به خوبي نقشه هاي آنان را خنثي كرد. وي يادآور شد: سرمايه ما مذهب است و اگر در تمام زمينه ها تقويت شود كشور در هيچ زمينه اي با مشكل روبه رو نمي شود.

ناآرامي هاي شب دوم
گزارش خبري از حوادث نيمه شب چهارشنبه و بامداد پنج شنبه كوي دانشگاه
005280.jpg
ناآرامي هاي اطراف كوي دانشگاه تهران چهارشنبه شب و بامداد پنج شنبه نيز براي دومين شب متوالي ادامه يافت. طبق اخباري كه منابع خبري منتشر كرده اند، ظاهراً حوادث اين شب گسترده تر از شب نخست بوده و نيز داراي تفاوتي قابل توجه با حوادث سه شنبه شب بوده است. اين تفاوت از آن روست كه سه شنبه شب نخست دانشجويان بودند كه در اعتراض به خصوصي سازي دانشگاه ها دست به تجمع زده و به تدريج به خيابان هاي اطراف كوي وارد شدند و آنگاه افراد غيردانشجو به آنها پيوستند و ابعاد گسترده تري به اعتراضات دادند. اما چهارشنبه شب، ابتدا افراد خارج از كوي دانشگاه دست به تجمع زدند، سپس لباس شخصي ها مداخله كردند و در نهايت، دانشجويان نيز به تجمع پيوستند و سپس درگيري هايي گسترده تر از شب قبل به وجود آمد.
گزارش هاي خبري منتشر شده در خبرگزاري ها و سايت هاي خبري از مواردي چون سنگ پراني، شنيده شدن صداي انفجار ناشي از پرتاب نارنجك دست ساز و كوكتل مولوتوف، بسته شدن خيابان هاي اطراف كوي دانشگاه، برپا كردن آتش در وسط خيابان، سرداده شدن شعارهاي تند سياسي، اختلال درتلفن هاي همراه و حضور تعدادي افراد موتورسوار در جريان درگيري هاي چهارشنبه شب حكايت دارد. «علي اصغر خداياري»، معاون دانشجويي دانشگاه تهران در گفت وگو با ايسنا مسئله را بدين شكل توضيح داده است: «شروع داستان از بيرون كوي بود و هيچ آثاري از دخالت دانشجويان در آغاز آن وجود ندارد. افرادي در بيرون به دنبال تجمع كردن بودند و تعدادي موتورسوار در مقابل آنها، به دانشجويان هم توهين و آنها را براي تجمع كردن تحريك كردند. تعدادي از دانشجويان در ابتدا در داخل كوي جمع شدند و سپس با فشار به پشت يكي از نرده ها، آن را شكستند. عوامل ضدشورش در حدود ساعت ۱۱ در مقابل كوي حضور پيدا كردند و از سمت آنان به شدت به سنگ پراكني به داخل كوي پرداخته شد كه موجب عمل متقابل به مدت يكي دو ساعت شد؛ حتي تعدادي كوكتل مولوتوف نيز از داخل كوي به بيرون پرتاب شده بود. پس از رايزني هايي كه با نيروي انتظامي داشتيم و مداخله مأموران اين نيرو، سنگ پراكني قطع شد اما عوامل در طرف ديگر خيابان همچنان حضور داشتند.» خداياري كه در پي ناآرامي هاي پراكنده اي كه از آخرين ساعات چهارشنبه شب در برابر كوي دانشگاه شروع شد؛ در اين محل حضور داشت، حدود ساعت ۶ صبح در گفت وگويي اظهار داشت: «با توجه به اين كه در حدود ساعت ۵ بامداد روز پنج شنبه تنها عده معدودي كه دانشجو نبودند، همچنان در برابر كوي دانشگاه تجمع كرده بودند، اين انتظار وجود داشت كه با تدبير بيشتري از سوي نيروهاي انتظامي حاضر در محل اين مسئله به شكل مناسبي همچون سه شنبه شب، خاتمه پيدا كند.»
اين در حالي بود كه برخلاف انتظار ناظران به گزارش ايسنا، حوالي ساعت ۵ و ۴۰ دقيقه بامداد پنج شنبه گروهي در حدود ۵۰ نفر مركب از افراد لباس شخصي و نيروهاي ملبس به لباس يگان ويژه، سوار بر موتور و يا به صورت پياده، از تقاطع جلال آل احمد ـ كارگر شمالي، به صورت ناگهاني به سوي در پاييني كوي دانشگاه در مجاورت دانشكده فني حركت كرده و چند نفر از افراد لباس شخصي در پي پراكنده ساختن اشخاصي كه در اين مكان تجمع و اقدام به فرار به داخل كوي دانشگاه كرده بودند از محلي كه شب قبل نرده هاي آن برداشته شده، براي لحظاتي وارد كوي دانشگاه شده و تعدادي از حاضران را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
در اين ميان نيروهاي ويژه سعي در جلوگيري از تسري درگيري ها به درون كوي دانشگاه را داشتند. در اين لحظات، بر شدت درگيري، سنگ پراكني و تندي شعارها كه از نيمه شب آغاز شده بود افزوده شد و با بيدار شدن جمعي از دانشجوياني كه در اتاق هاي خود خوابيده بودند، بر احتمال بيشتر شدن تجمع كنندگان افزوده شد. نتيجه اين حوادث، درگيري نيروهاي لباس شخصي با دانشجويان بود. لباس شخصي ها كه پيش از اين تعدادي از دانشجويان از جمله يك دانشجوي مجروح را بازداشت كرده بودند، در اين زمان با واكنش دانشجويان روبه رو شدند. از سوي ديگر براساس گزارش ديگري ۳ تن از حاضران در تجمع از سوي دانشجويان به گروگان گرفته شدند و دانشجويان اعلام كردند كه در صورت آزادي بازداشت شدگان حادثه سه شنبه شب، آنان را آزاد خواهند كرد. اين سه تن در ساختمان ۱۸ خوابگاه هاي كوي حبس شده بودند، اما امكان تماس خبرنگاران با آنها فراهم بود. خبرنگار ايسنا از اين امكان استفاده كرد و به گفت وگو با بازداشت شدگان پرداخت. «مجيد بيجانلو» (مجتبي عروجي) كه در زمان دستگيري با خود گاز اشك آور و بي سيم حمل مي كرد، به ايسنا گفت: «بنده را برخي از دانشجويان كوي ساعت ۶ بامداد در حاشيه خيابان مقابل كوي دانشگاه و محل درگيري، دستگير كرده و به داخل كوي آوردند.» وي با اعتراض به حمل اشيايي مانند بي سيم، گاز اشك آور و... افزود: «عضو هيچ دستگاه نظامي يا انتظامي نيستم و در خصوص بي سيم نيز بايد گفت امروز هر كارمند شهرداري با خود بي سيم حمل مي كند، اما بنده كارمند شهرداري هم نيستم.»
وي بدون اشاره به علت حمل بي سيم و گاز اشك آور در مقابل كوي دانشگاه تهران اظهار داشت: «كليه پزشكان، مجاز به حمل گاز اشك آور بوده و در پشت شهرداري نيز به راحتي مي توان اين گونه ابزارها و وسايل دفاع شخصي را تهيه كرد.» بيجانلو با اعلام اينكه «پزشك هم نيست»، تصريح كرد: «ادعاي دانشجويان در خصوص سنگ پراكني به آنها تا چند ساعت قبل از دستگيري، كذب بوده و هيچ كس مرا در حال انجام اين عمل نديده است و من فقط در حال عبور از خيابان بودم كه ناگهان دستگيرم كردند.» وي در ادامه، يكي از دلايل دستگيري اش را «داشتن محاسن» عنوان و خاطرنشان كرد: تجمع كنندگان به خاطر حساسيت نسبت به اين مسئله با هر فرد داراي اين ويژگي ها كه در مقابل كوي تردد مي نمود، برخورد مي كردند. بيجانلو گفت: هيچ ارتباطي با فردي كه در هنگام دستگيري من اقدام به زدن اسپري به دانشجويان نمود و متواري شد، ندارم. در ادامه اين گفت وگو «مهدي فرشباف» و «عبدالله عصاره» كه به ترتيب، خود را دانشجويان رشته كامپيوتر و حقوق دانشگاه شهيدبهشتي معرفي كردند، در خصوص نحوه و علت دستگيري شان توسط دانشجويان گفتند: «دانشجويان از ساعت ۵ و ۳۰ دقيقه بامداد پنج شنبه ما را هنگام تردد در مقابل ساختمان ۱۸ كوي به خاطر مظنونيت نسبت به قيافه و چهره مان دستگير كردند.»
فرشباف، يكي از دستگيرشدگان و ساكن شهر قم همچنين در اين باره گفت كه از دانشجويان دانشگاه شهيدبهشتي بوده و به همراه دوستش از ساعت ۱۲ نيمه شب چهارشنبه به دنبال خاتمه يافتن اعتراض هاي دانشجويان دانشگاه شهيدبهشتي در خصوص تبعيض خوابگاه هاي آقايان و خانم ها به كوي دانشگاه تهران جهت كسب اطلاعات و اخبار ـ براي استفاده شخصي  ـ و مشاهده اعتراضات دانشجويان اين دانشگاه، وارد كوي شده و تا زمان دستگيري در داخل تجمع بوده است. عصاره نيز در اين باره با تأييد گفته هاي فرشباف اظهار داشت: «انگيزه ما از حضور در كوي دانشگاه تهران فقط ناشي از حس كنجكاوي و كسب خبر و به نوعي پيوستن به تجمع دانشجويان دانشگاه تهران بوده است كه به علت نداشتن كارت شناسايي توسط دانشجويان دستگير شده، و در ساختمان ۱۸ كوي حبس شده ايم.» از آنجا كه اين نگراني وجود داشت كه بازداشت اين سه تن، منجر به گسترش خشونت ميان طرفين شود، دو تن از نمايندگان نزديك به تشكل هاي دانشجويي مجلس و چند تن از مقام هاي وزارت علوم با دانشجويان وارد گفت وگو شدند، اما نماينده تجمع كنندگان گفت كه آزادي افراد، مشروط به آزادي دانشجويان بازداشت شده در حوادث كوي است. به دنبال اين ديدار فاطمه «حقيقت جو» خطاب به افراد حاضر در محل كوي گفت: آرامش خود را حفظ كنيد و با تعيين نماينده اي از ميان خودتان به بنده و آقاي تاجرنيا اجازه پيگيري خواسته هايتان را بدهيد. وي همچنين با قابل قبول و منطقي خواندن خواسته دانشجويان در زمينه آزادي مشروط افراد بازداشت شده اظهار داشت: از شما دانشجويان مي خواهيم كه اسامي افراد آزاد نشده را براي پيگيري مسئله به ما ارائه دهيد. همچنين «علي تاجرنيا» ديگر نماينده مجلس درخواست دانشجويان را علت حضورش در كوي دانشگاه تهران عنوان و خاطرنشان كرد: در قبال افراد دستگير شده از سوي تجمع كنندگان هيچ مسئوليتي ندارم، اما به عنوان يك نماينده مردم، پيگير مسائل دانشجويي هستم و آزادي دانشجويان دستگير شده را وظيفه ام مي دانم.
تاجرنيا افزود: ما به دنبال تحقق خواست شما هستيم تا حوادث ديگري از اين قبيل در آينده روي ندهد و بحث تخلفات به شكل درست و قانوني پيگيري شود. اين نماينده مجلس همچنين در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان در خصوص نحوه ورود افراد منتسب به انصار به كوي، گفت: «حتي دانشجويان دانشگاه هاي ديگر نيز براي ورود به خوابگاه دانشگاه با ممنوعيت مواجه مي شوند؛ مگر اينكه ميزبان يا مجوزي براي ورود داشته باشند؛ لذا اولين جرم افراد دستگير شده، ورود به كوي است.» اين در حالي بود كه سه تن از افراد منتسب به انصار در ديدار با تاجرنيا و حقيقت جو، آنها را داراي صلاحيت لازم براي بررسي و پيگيري مشكلشان ندانستند. در پي مذاكرات دانشجويان و نمايندگان، حدود ظهر روز پنج شنبه دو تن از دانشجويان بازداشت شده، آزاد و وارد كوي دانشگاه شدند. «محسن فاتحي» دانشجوي جامعه شناسي دانشگاه تهران در مورد نحوه بازداشت و آزادي خود گفت: «نيروهاي موسوم به انصار ساعت ۶ و ۳۰ دقيقه صبح مرا در داخل كوي بازداشت كرده و مورد ضرب و شتم قرار داده و پس از لحظاتي به نيروي انتظامي تحويل دادند. نيروهاي انتظامي چشم هاي ما را بستند و گفتند سرهايمان را پايين بگيريم.» وي از محل دقيق نگهداري خود ابراز بي اطلاعي كرد و گفت كه احتمالاً در مكاني در حدود عباس آباد نگهداري مي شده است. «روح الله بدري» ديگر دانشجوي آزاد شده كه در رشته تاريخ دانشگاه تهران مشغول به تحصيل است نيز با تاييد سخنان فاتحي گفت: «حسين نعمتي دانشجوي فوق ليسانس زيست شناسي نيز به همراه ما دستگير شد اما از سرنوشت وي اطلاعي نداريم.»
در پي آزادي دانشجويان افراد منتسب به انصار نيز كه در اختيار گروهي از تجمع كنندگان مقابل كوي دانشگاه قرار داشتند، توسط «علي تعالي» مديركل سياسي انتظامي استانداري تهران و در معيت ماموران از كوي دانشگاه خارج شدند. در پي اين امر گروهي از دانشجويان كه پيش از اين انتقال اين افراد را مشروط به آزادي تمامي دانشجويان دستگير شده در دو شب گذشته كرده بودند با طرح اين مطلب كه هنوز از سرنوشت گروهي از دانشجويان اطلاعي در دسترس نيست؛ به نشانه اعتراض در مقابل ساختمان مديريت كوي دانشگاه تجمع كردند. طبق گزارشي كه خبرنگار ايسنا ديروز از كوي دانشگاه مخابره كرد، اين تجمع و كليه تجمعات در داخل و يا خارج از كوي دانشگاه از ساعت ۱۴ و ۰۳ دقيقه پايان يافته است و دانشجويان در داخل و خارج خوابگاه در حال تردد و به امور معمول خود مشغول شده اند. فرجي دانا (رئيس دانشگاه تهران)، خداياري معاون دانشجويي دانشگاه تهران، رستمي مديركل بهداشت و درمان دانشگاه تهران و مطيعي مديركل كوي، ديروز در كوي حضور داشته اند.
همچنين، نماز جماعت ظهر و عصر در محل نمازخانه كوي دانشگاه برقرار شد. تاجرنيا و حقيقت جو نمايندگان مجلس ساعت ۱۳ از كوي دانشگاه خارج شدند و دو فرد زخمي و آزاد شده توسط نيروي انتظامي با اتومبيل يكي از مسئولان به مركز بهداشت و درمان كوي انتقال يافتند. اموال ضبط شده افراد منتسب به انصار نيز در اختيار نماينده وزارت اطلاعات قرار گرفت. در عين حال ديروز تعدادي از كارمندان انتظامات دانشگاه تهران به خوابگاه دانشگاه تهران منتقل شده اند تا در حفظ نظم و آرامش كوي به همكاران خود كمك كنند.

وزير امور خارجه كشورمان تاكيد كرد:
انعطاف كشورهاي ساحلي درياي خزر ضروري است
005295.jpg
كمال خرازي گفت: براي رسيدن به كنوانسيون حقوقي درياي خزر كشورهاي ساحلي بايد از خود انعطاف نشان دهند. به گزارش ايرنا، وي ديروز در ديدار با «نور سلطان نظربايف» رئيس جمهوري قزاقستان در «آستانه» پايتخت اين كشور، با اشاره به بحث رژيم حقوقي درياي خزر گفت: براي حصول به كنوانسيون درياي خزر كشورها بايد انعطاف لازم را نشان دهند تا به آنچه كه مورد اتفاق كليه كشورهاي ساحلي است، دست يابند.
خرازي مسايل منطقه از جمله قاچاق مواد مخدر و تروريسم را از موضوعات مهم دانست و گفت: همكاري هاي بين كشورهاي منطقه در رفع و حل اين موضوعات بسيار ضروري است و بايد كشورهاي منطقه در جهت رفع آن گام بردارند. وزير امور خارجه افزود: اوضاع خاورميانه پيچيده است و روند بحران هر روز پيچيده تر مي شود. ريشه تشنج و تنش نيز در اشغالگري و بي عدالتي و تبعيض نهفته است. خرازي با تشريح مواضع جمهوري اسلامي ايران در مورد سلاح هاي كشتار جمعي و برنامه هاي هسته اي ايران تاكيد كرد: ما معتقديم كه منطقه خاورميانه بايد عاري از سلاح هاي كشتار جمعي باشد. وي با اشاره به مسئله افغانستان گفت: متاسفانه مسئله افغانستان مجدداً به فراموشي سپرده مي شود. براي بازسازي و استقرار امنيت در اين منطقه نياز به همكاري هاي منطقه اي و بين المللي است. وي افزود: مسايل منطقه اي براي دو كشور حايز اهميت است و در مورد منطقه آسياي ميانه نيز مي توانيم همكاري هاي جديدي را سامان دهيم.
وزير امورخارجه گفت: همكاري هاي نفتي دو كشور به صورت سوآپ (تحويل نفت قزاقستان در شمال و صادرات نفت ايران در جنوب) را بايد گسترش دهيم و ظرفيت هاي ايران نيز در اين زمينه درحال افزايش است. وي اضافه كرد: فعاليت شركت هاي ايراني در قزاقستان از ابعاد خوبي برخوردار است و زمينه هاي گسترش اين همكاري نيز وجود دارد.
وي آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي همكاري با سازمان «سيكا» (سازمان همكاري امنيتي آسيا كه قزاقستان پايه گذار آن بود) را اعلام كرد. نور سلطان نظربايف، رئيس جمهوري قزاقستان نيز در اين ديدار ديدگاه ايران و قزاقستان را در بسياري از مسايل منطقه اي و بين المللي بسيار مهم و نزديك به هم دانست. وي در خصوص رژيم حقوقي درياي خزر گفت: حل مسايل درياي خزر به نفع همه كشورهاي منطقه است و راه هايي براي حل آن وجود دارد. نظربايف گفت: كنوانسيون درياي خزر بايد به مرحله توافق كشورهاي ساحلي برسد. رئيس جمهوري قزاقستان تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران و قزاقستان در مورد منطقه ديدگاه مشترك دارند. وي علاقه مندي كشورش را به گسترش روابط دو جانبه اعلام كرد و گفت: دوست داريم اين روابط را به عالي ترين سطوح برسانيم.
رئيس جمهوري قزاقستان با تاكيد بر حل مشكلات حمل و نقل در منطقه، نقش ايران را مهم دانست و گفت: همكاري هاي دو كشور در زمينه حمل و نقل رشد خوبي داشته و بايد افزايش يابد. وي همچنين توسعه «اكو» را بسيار مهم توصيف كرد و گفت: توسعه اكو هم مناسبات دوجانبه و هم روابط منطقه اي را تقويت مي كند. وي در مورد انتقال نفت از ايران گفت: ما حاضريم تا از طريق ايران منابع نفت و گاز خود را انتقال دهيم. وي همچنين در گفت وگو با خبرنگاران، تنها راه رسيدن به رژيم حقوقي درياي خزر را ادامه مذاكرات كارشناسي دانست و اظهار اميدواري كرد كه اين مذاكرات شرايط را براي برگزاري اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر آماده كند.
خرازي افزود: زمان خاصي براي برگزاري اين اجلاس نمي توانم اعلام كنم ولي هنگامي كه كنوانسيون رژيم درياي خزر آماده امضا شود اين اجلاس برگزار خواهد شد. وي اضافه كرد: اگر مذاكرات در فضاي تفاهم و انعطاف ادامه پيدا كند مي توان به نتايج نهايي آن اميدوار بود.
وزير امور خارجه با بيان اينكه درياي خزر بين همه كشورهاي ساحلي مشترك است، خاطر نشان كرد: درياي خزر بايد به نحوي عادلانه و به نفع كشورهاي ساحلي مورد بهره برداري قرار گيرد. خرازي اظهار اميدواري كرد كه با ادامه مذاكرات در جلسات پنج عضو ساحلي به نتيجه نهايي دست يافت. وي در زمينه روابط جمهوري اسلامي ايران با قزاقستان گفت: روابط دو كشور در ابعاد مختلف در حال گسترش بوده و همكاري دو كشور در زمينه هاي انرژي و سوخت نيز در حال پيشرفت است.

دروازه بان خبر
005305.jpg

پيام تبريك خاتمي به پوتين
خاتمي در پيامي به رئيس جمهور روسيه فرا رسيدن روز ملي اين كشور را به وي تبريك گفت. به گزارش اداره اطلاعات و اخبار دفتر رئيس جمهور خاتمي در اين پيام ضمن آرزوي بهروزي و شادكامي براي رئيس جمهور و ملت روسيه ابراز اميدواري كرد در سايه تلاش مقامات دو كشور مناسبات دوستانه ايران و روسيه در همه زمينه ها توسعه و تعميق يابد.

بازرسان تمام برنامه هاي خود را انجام دادند
سخنگوي سازمان انرژي اتمي فعاليت هيأت اخير اعزامي از آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران را از لحاظ زماني و بازديدها، طبق برنامه از پيش تعيين شده اعلام و تاكيد كرد: بازرسان آژانس همه برنامه هاي پيش بيني شده خود را انجام دادند. به گزارش واحد مركزي خبر، در پي اعلام برخي رسانه هاي خارجي در قصد پيش از موعد سفر هيأت بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي كه طبق برنامه هاي معمول خود از ايران بازديد مي كنند، سيدخليل موسوي سخنگوي سازمان انرژي اتمي ايران با تكذيب مراجعت زودهنگام اين هيأت گفت: براساس معاهده «منع گسترش سلاح هاي هسته اي» محل هاي مورد بازديد و برنامه سفر از پيش اعلام مي شود و اين هيأت نيز به طور كامل اين برنامه را در چهار روز اقامت خود در ايران انجام داده است.

با آشوبگران برخورد قاطع مي شود
مديركل سياسي ـ امنيتي استانداري تهران، تاكيد كرد: «با اغتشاش گران و آشوبگراني كه به نحوي درصدد سوءاستفاده از مسائل دانشجويي هستند، به طور جدي و قاطع برخورد خواهد شد.» «ابراهيم رضايي بابادي» ديروز در گفت وگو با ايرنا، به مسائل و اتفاقات دو روز گذشته كوي دانشگاه تهران اشاره كرد و گفت: ماجراها و وقايع دو روز گذشته كوي بررسي و قرار شد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به مسائل و مشكلات صنفي دانشجويان و درخواست هاي عمومي آنها رسيدگي كند. وي افزود: مجموعه مسئولان و دستگاه هاي درگير در اين وقايع، بايد حساب دانشجويان را از غيردانشجو و اغتشاش گران جدا كنند ضمن آنكه به طور جدي و قاطع با اخلالگران برخورد خواهد شد.

«پهلوي ها» و تحقير «ري»
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: «ري» همواره در طول تاريخ مركز تصميم گيري و تعاملات سياسي، اجتماعي و فرهنگي بوده است. هاشمي رفسنجاني ديروز در كنگره بزرگداشت حضرت عبدالعظيم(س) با تاكيد بر اينكه براي معرفي شهر تاريخي و فرهنگي «ري» كه در قلب ايران قرار دارد، بايد آثار و لوازم اطلاع رساني متناسب فراهم شود، افزود: تاريخ ما و آينده ما همواره به مكان هايي مانند «ري» احتياج داشته و دارد. وي گفت: خاندان پهلوي بسيار سعي كردند ري را تحقير كنند، لذا هر چه صنايع مزاحم و ضد محيط زيست بود، به اين شهر آوردند.

توهين در بولتن
«علي محمد نمازي»، نماينده لنجان با نشان دادن نشريات از نهادهاي لنجان به خبرنگار «رويداد» گفته كه اين نشريات بدون مجوز قانوني منتشر شده و به نمايندگان فحش مي دهند. پيش از اين نيز، «محسن آرمين» از «بخشنامه سراسري» به برخي نهادهاي رسمي براي برخورد با نمايندگان امضاكننده نامه به مقام معظم رهبري خبر داده بود. وزير اطلاعات روز چهارشنبه در برابر پرسش خبرنگاران درباره اظهارات آرمين، پاسخگويي را به بررسي دقيق تر موضوع موكول كرد.

توهين ازپيش تعيين شده به نمايندگان
«علي باقري» مدير كل سياسي وزارت كشور ديروز در جمع خبرنگاران در همدان افزود: سازوكارها در كشور به گونه اي است كه در خصوص مسائل مختلف از جمله تأمين امنيت در تجمع ها يك زنجيره قانوني حكمفرماست.
به گزارش ايرنا وي اضافه كرد: وزارت كشور براساس قانون وظيفه بررسي تقاضاي برگزاري تجمع هاي قانوني و صدور مجوز را دارد و پس از آن دستگاه هاي نظارتي و قضايي به عنوان حلقه هاي بعدي وظيفه جلوگيري از تخلفات احتمالي را به عهده دارند.
وي اظهار داشت هنگامي كه بر اساس برنامه هاي از پيش تعيين شده به نماينده رسمي مردم توهين و عده اي نيز قصد دارند تا حاكميت نظام را غيرقانوني جلوه دهند، اگر با اين گونه حركت ها برخورد قاطعي صورت نگيرد زمينه كارهاي خلاف قانون در جامعه به وجود خواهد آمد.

مجلس مثل شوراها
مديركل انتخابات وزارت كشور روز پنج شنبه، درخصوص ميزان مشاركت مردم در انتخابات مجلس گفت: اگر وضعيت كشور به همين شكل و ماهيت تداوم پيدا كند پيش بيني مي شود كه روند اين انتخابات همانند انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا باشد. «محمدعلي مشفق» افزود: اصلاح قوانين انتخابات مجلس و زمينه سازي و تمهيدات مجموعه دولت براي اصلاح برخي امور، تا حدود زيادي مي تواند فضاي مشاركت مردم را بهبود دهد.

استكبار درصدد تغيير نظام
سخنگوي دولت با اشاره به نقشه هاي مختلف استكبار براي تغيير نظام جمهوري اسلامي ايران گفت: استكبار جهاني به ويژه آمريكا درصدد تغيير نظام جمهوري اسلامي ايران است. رمضان زاده در مصاحبه اي كه از برنامه آن سوي خبر شبكه اول سيما پخش شد، گفت: آمريكا پس از پيروزي انقلاب اسلامي هميشه درصدد تغيير نظام جمهوري اسلامي ايران بود اما با توجه به مسائل داخلي خود گاهي فشار تبليغات را در سطح جهاني بيشتر و گاهي كمتر مي كند و الان از روزهايي است كه آمريكايي ها فشار تبليغاتي خود را بر ضدنظام جمهوري اسلامي ايران افزايش داده اند. وي اختلافات جناح هاي سياسي را نشانه رشد و شكوفايي جامعه دانست و گفت: جناح هاي سياسي درباره برخي از مسائل هر چند مهم با هم اختلاف دارند اما در دفاع از كشور تشخيص و حفظ منافع ملي و اداره كشور به دست نيروهاي داخلي با يكديگر هيچ اختلافي ندارند. رمضان زاده خاطرنشان كرد: مردم ايران ثابت كردند كه در مقابل تهاجم استكبار خواهند ايستاد. بنابراين مردم صاحب تمدن ايران قدرت تشخيص و اداره كشور را دارد و نيازي به دخالت بيگانگان ندارد.
005285.jpg

وزير خارجه عربستان فردا به ايران مي آيد
روزنامه عكاظ چاپ جده عربستان سعودي در شماره پنج شنبه خود از سفر وزير خارجه اين كشور به تهران در روز شنبه هفته آينده خبر داد. اين روزنامه افزود: شاهزاده سعودالفيصل در خلال اقامت خود در ايران با سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري و كمال خرازي وزير امور خارجه اين كشور ديدار و گفت وگو مي كند. عكاظ، بررسي روابط دوجانبه، تحولات منطقه اي، اوضاع عراق و طرح صلح منطقه خاورميانه را از مهم ترين محورهاي گفت وگوي وزير امور خارجه با مسئولان ايراني عنوان كرده است.

اينترنت و ماهواره معضل بزرگ كشور
يكي از اساتيد حوزه علميه تهران گفت: سيل تهاجمات دشمنان اسلامي، جوانان را آسيب پذير خواهد كرد لذا مسئولان بايد اين خطر را جدي بگيرند. حجت الاسلام «سيد محمد علي غروي» چهارشنبه شب در آيين سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) در مسجد رفعت قم افزود: امروز وقت آن رسيده است كه همه به جاي شعار وارد كارزار مبارزه با دشمنان شوند. وي از شبكه هاي اينترنت و ماهواره به عنوان يك معضل بزرگ ياد كرد و گفت: بي تفاوتي مسئولان در قبال اين گونه خطرات جاي سوال دارد و آنان بايد شرايط را براي مقابله با چنين معضلاتي آماده كنند. غروي يادآور شد: امروز كه گلستان كشور در حال پژمرده شدن است همگان بايد دست به دست هم، توطئه هاي دشمنان را خنثي كنند. وي در بخش ديگر سخنان خود شرايط محيط هاي دانشجويي را نيز حساس دانست و گفت: سودجويان از كوچك ترين فرصت استفاده كرده و با تحريك اذهان دانشجويان قصد ايجاد شورش و بحران در كشور را دارند. وي افزود: حفظ ارزش هاي اسلام و انقلاب وظيفه اي همگاني است و افراد بايد در هر موقعيت با هوشياري كامل، از آن پاسداري كنند.
005275.jpg

مذاكرات عالي پارلماني تهران ـ اروپا
هياتي عالي رتبه از مجلس شوراي اسلامي هفته آينده براي ديدار با اعضاي ارشد مجلس اروپا به بروكسل مي رود. مقام هاي آگاه مجلس اروپا در بروكسل با اعلام اين خبر به خبرگزاري جمهوري اسلامي افزودند: رياست هيأت سه نفره مجلس شوراي اسلامي در سفر به اروپا را «دكتر محسن ميردامادي» رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اين مجلس بر عهده خواهد داشت. اين اولين سفر نمايندگاني از مجلس شوراي اسلامي به اروپا براي ديدار با نمايندگان مجلس اروپا است كه نشانه روند رو به بهبود روابط ايران و اتحاديه اروپا است. سفر سه روزه هيأت مجلس شوراي اسلامي كه از روز دوشنبه آغاز مي شود، به دعوت «المار بروك» رئيس كميته روابط خارجي مجلس اروپا انجام مي شود. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در سفر به اروپا با «پت كاكس» رئيس مجلس اروپا ملاقات و علاوه بر گفت وگو با اعضاي كميته روابط خارجي مجلس اروپا با نمايندگاني از گروه هاي سياسي پارلمان اروپا نيز ديدار مي كنند. «المار بروك» سال گذشته در راس هياتي از نمايندگان مجلس اروپا از ايران ديدن كرده بود.

«رحمانف» دوشنبه در تهران
سفر رئيس جمهوري تاجيكستان به جمهوري اسلامي ايران از روز دوشنبه هفته آينده آغاز مي شود. يك مقام مسئول در رياست جمهوري اسلامي تاجيكستان با تاييد اين خبر گفت: «امامعلي رحمانف» براي انجام ديدار رسمي و نيز شركت در نشست مشترك رئيس جمهوري اسلامي ايران و رئيس دولت انتقالي افغانستان به تهران مي رود. وي افزود: قرار است در اين نشست درباره طرح احداث جاده و برقراري ارتباط زميني بين اين كشورها بحث و تبادل نظر و توافقنامه اي در اين زمينه امضا شود.
005310.jpg

هيچ گونه ناامني را برنمي تابيم
وزير كشور در جمع استاندار و فرمانداران استان كرمان، خطاب به اعضاي حاضر تصريح كرد كه با هر نوع حركت هرج ومرج طلبانه و آشوب گرايانه بايد برخورد شود.
موسوي لاري گفت: اينكه عده اي فكر مي كنند اگر كسي حرفي را خلاف ميل آنان مطرح كرد بايد با چوب و چماق به او حمله كنند، يا جلسه را به هم بزنند يا ماشين و ساختمان او را تخريب كنند، ولو تحت امر مقدسي هم باشد [بدانند] قاطعانه با اين مسائل برخورد مي شود.
وي افزود: اگر مديران سياسي و امنيتي با اين اتفاقات برخورد نكنند، رفتارهاي غيرقانوني اين عده تشديد مي شود. موسوي لاري با تاكيد بر اينكه اگر در جامعه ناامني مامن گزيند، فساد، بزهكاري و بيكاري از آن زاده خواهد شد گفت: تكليف ما در اين گونه قضايا روشن است؛ جلو هرگونه مسئله اي كه حادثه آفرين يا مشكل تراش باشد يا هرج ومرج در جامعه ايجاد كند با هر عنوان يا هر انگيزه اي كه باشد، به عنوان عامل زيان به جامعه گرفته مي شود.
وزير كشور با اشاره به اينكه استانداران و فرمانداران به عنوان روساي شوراي تامين استان ها و شهرستان ها، وظيفه ايجاد امنيت و مقابله با آشوب طلبي را بر عهده دارند، گفت: هر چند دولت تاكنون دروغ ها و هتاكي ها را تحمل كرده است اما در آنجايي كه با هدف بحران آفريني اقداماتي صورت بگيرد، حتماً بايد با آن برخورد شود. وي از استانداران خواست از همه توانايي هايشان براي حاكميت آرامش استفاده كنند.

نبايد از اظهارنظرها هراسيد
غلامرضا ظريفيان گفت: اگر نپذيريم كه دانشجو در عرصه هاي سياسي مي تواند به راحتي به ابراز اعتقادات و ديدگاه هاي سياسي اش بپردازد و اين امر با نوعي انسداد سياسي و بالا رفتن هزينه فعاليت سياسي روبه رو شود، طبيعتاً به شفافيت شرايط سياسي كشور كه نياز جامعه امروز ماست، لطمه مي خورد.
معاون دانشجويي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه انسداد در عرصه هاي گويش، گفتمان و رفتار خردورزانه سياسي، موجب انتقال اين فعاليت ها به عرصه هاي اجتماعي، صنفي و فرهنگي جامعه مي شود، بر لزوم به رسميت شناختن فضاي متعارف و متعادل سياسي در جامعه تاكيد كرد و اظهار داشت: از آنجايي كه دانشجويان به دليل طبيعتشان، با حرارت مطالباتشان را مطرح مي كنند، نبايد از اظهارنظرها و ديدگاه هاي آنان هراسيد زيرا با ظرفيت هاي خوبي كه در درون نظام موجود است، مي توان با ظرافت و دقت، انتقادات آنها را هضم كرد.

تعليق دو دانشجو در مشهد
دو تن از دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي مشهد از سوي كميته انضباطي دانشگاه يك ترم تعليق شدند.
به گزارش ايلنا، «احسان مصلي» و «امير راعي فر» از اعضاي انجمن اسلامي دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با حكم كميته انضباطي اين دانشگاه يك ماه تعليق شدند. گفتني است جلسه كميته انضباطي اين دانشجويان در اسفند ماه تشكيل شده بود اما به علت نامه ۱۲۵ نماينده مجلس در اعتراض به برخورد با دانشجويان اين حكم معلق مانده بود.

محاصره فرودگاه دوم
پس از ماجراي مشهد و محاصره فرودگاه اين شهر توسط گروه فشار به هنگام ورود «علي مزروعي» نماينده مجلس به اين شهر، اقدام مشابهي صبح روز سه شنبه در شهرستان «طبس» رخ داد. «ماشاءالله شكيبي» نماينده فردوس و طبس كه از امضاكنندگان نامه ۱۳۵ نماينده به مقام معظم رهبري است، در اين روز قرار بود با هواپيما راهي طبس شود اما از آنجا كه از شب قبل شبنامه هايي حاوي تهديد به برخورد با وي در فرودگاه منتشر شده بود، او به جاي پرواز از ساعت ۶ صبح با پرواز بعدي به حوزه انتخابيه خود رفت. گروه هاي فشار كه از اين مسئله مطلع نبودند با استقرار در محل فرودگاه، اتوبوس حامل مسافران كه آنها را از هواپيما به پاويون منتقل مي كرد، در اختيار گرفته و متوقف كردند اما با نيافتن شكيبي از فرودگاه خارج شدند. هنگام محاصره فرودگاه، گروه هاي فشار شعارهايي عليه نمايندگان مجلس و جبهه مشاركت سر مي دادند.
005300.jpg

مي خواستند تجمع كنند، نگذاشتيم
«حسين شريعتمداري» مدير مسئول «كيهان» در جلسه اي كه در تحريريه اين روزنامه در روز توقيف آن برگزار شد، به سخنراني پرداخته و گفته است: «تعداد زيادي از شهروندان در تماس هايشان نسبت به حكم صادره اعتراض داشتند و جمع كثيري هم مي خواستند مقابل دادگستري تهران تجمع كنند.» وي افزوده: «ما آنان را متقاعد كرديم دست به اين كار نزنند چرا كه قانون به هر حال محترم است و... شايسته نيست اگر در موردي اجراي قانون به ضرر خودمان بود، از تن دادن به آن طفره برويم.» شريعتمداري همچنين گفته: «برخي از شاكيان كيهان هم اكنون فراري و يا به كشورهاي اروپايي پناهنده شده اند.» او تاكيد كرده كه «اين فراز و نشيب ها نمي تواند كيهان را از انجام وظيفه خطيري كه به عهده دارد دور كند.»

از شنبه تا پنج شنبه
واكنش به گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي
005315.jpg
شنبه ۱۶ خرداد
مقام معظم رهبري تهديدات اخير آمريكايي ها را دنباله تهديدات ۲۴ سال اخير آنها دانستند و تاكيد كردند: ملت ايران و مسئولان كشور به دنبال جنگ نيستند و كشور را به ورطه درگيري نظامي نمي كشانند اما همه بدانند كه حمله به ايران به معناي خودكشي است و آحاد ملت به ويژه جوانان پر شور و آماده ايران، با هر مهاجمي بسيار مقتدرانه و سرسخت مقابله خواهند كرد. ايشان با اشاره به هزينه بسيار بالاي حمله به ايران براي دولت آمريكا، خاطر نشان كردند: آنها نيز به اين مطلب پي برده اند و لذا درصددند با مطرح كردن حمله نظامي و تهديدات ديگر، مردم و مسئولان ايران را دچار ترس و رعب كنند تا با عقب نشيني مسئولان و خيانت آنها به ملت به خواسته هاي خود برسند اما در ميان مسئولان كشور در قواي سه گانه، هيچ كس نمي تواند حتي اندك انگيزه عقب نشيني داشته باشد و اگر كسي نيز در جهت تسليم ملت و عقب نشيني از منافع ملي گام بردارد، ملت او را با نهايت بي رحمي كنار خواهد زد.
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري اظهار داشت: اگر خداي نكرده حكومت از مردم فاصله بگيرد و خواست هاي ويژه گروهي، به نام مردم و اسلام بر مردم تحميل شود و مطالبات مردم در نظر گرفته نشود، ميان مردم و حكومت جدايي مي افتد و از رهگذر اين مسئله مي تواند حس استقلال طلبي، عزت جويي و تجاوزستيزي كه شرط حيات دين است، آسيب ببيند و دشمنان بتوانند به يك كشور مستحكم ضربه بزنند.
مصباح يزدي در سخناني پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران گفت: نترسيد از پانصد ميليون دلاري كه جاسوسان آمريكا در اين كشور آورده اند تا بين مقامات ايران توزيع كنند. اين سخنان با واكنش مقامات رسمي كشور مواجه شد. از جمله حميد رضا آصفي سخنگوي وزارت خارجه گفت: موضوع دريافت پول از آمريكا از سوي مسئولان ايراني به هيچ وجه صحيح نيست و كذب محض است. محمدعلي ابطحي معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور نيز گفت: دستگاه هاي ذيربط از آقاي مصباح بخواهند خائن هايي را كه پول دريافت مي كنند به ملت معرفي كنند.
سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين گفت كه اين آژانس مواضع خود را در زمينه برنامه هاي هسته اي ايران ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در نشست شوراي حكام مطرح خواهد كرد. اين آژانس در گزارشي نوشت كه ايران وجود بعضي از مراكزي را كه مواد هسته اي در آنها فرآوري مي شود برخلاف تعهدات خود اعلام نكرده است. اين گزارش بحث برانگيز، به موضوع مورد توجه محافل داخلي و بين المللي تبديل شد.
يكشنبه ۱۸ خرداد
كار بررسي لايحه اصلاح قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي براي رفع ايرادات وارده با حضور اعضاي شوراي نگهبان و ۲۳ عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي آغاز شد.
سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در واكنش به گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران تاكيد كرد كه ما به تمامي مواد مطرح شده در گزارش اين سازمان پاسخ مي دهيم. وي تصريح كرد كه ايران اقدامي انجام نداده است كه تعهداتش را نقض كرده باشد. همچنين سيد خليل موسوي سخنگوي سازمان انرژي اتمي ايران گفت كه هيچ گزارش يا نامه رسمي از سوي سازمان بين المللي انرژي اتمي به دست ما نرسيده است. در عين حال ريچارد بوچر سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در واكنش به گزارش سازمان بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران گفت: آمريكا با اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي تماس نزديك خواهد داشت تا درباره اقدامات بعدي در قبال ايران تصميم گيري كند. همچنين كمال خرازي وزير امور خارجه و غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي ايران به كميسيون امنيت ملي دعوت شدند تا سياست هاي تهران را درباره انرژي اتمي به بحث و بررسي بگذارند.
دوشنبه ۱۹ خرداد
مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي ادعاهاي اخير مصباح يزدي مبني بر دريافت دلارهاي آمريكايي از سوي مقامات ايراني را نادرست خواند و تصريح كرد: روشن است كه اين ادعا صحت ندارد. وي از وزارت اطلاعات خواست تا با اين مسئله برخورد كند و بطلان آن را روشن سازد.
معاون سياسي وزارت كشور در مورد حملات جديد به برخي نمايندگان مجلس و بر هم زدن اجتماعات قانوني در مشهد، نيشابور و اراك گفت: اين حركت ها آن هم پس از اعلام استراتژي آمريكا مبني بر فشار گسترده به جمهوري اسلامي ايران بسيار مشكوك و سوال برانگيز است. وي افزود: عوامل اين حركت ها در حال شناسايي هستند و به زودي اسامي آنان براي رسيدگي قضايي به مراجع ذيربط معرفي مي شود و اميدواريم كه دستگاه قضايي برخورد سريع و قاطع با آنان بنمايد و ما اين موضوع را به طور جدي پيگيري خواهيم كرد.
آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان با قدرداني از نامه رئيس جمهور مبني بر اعلام پذيرش مرجعيت منحصر به فرد اين نهاد در مسئوليت هاي محول شده از طرف قانون اساسي و شرع، ابراز اميدواري كرد كه لوايح ياد شده در كميسيون هاي مربوط در مجلس شوراي اسلامي مورد رسيدگي دقيق قرار گيرد و مواردي كه شوراي نگهبان ايراد گرفته برطرف شود تا پس از بررسي مجدد شوراي نگهبان به تصويب برسد.
وزير امور خارجه در واكنش به برخي اتهام ها و فشارهاي خارجي مبني بر تلاش ايران براي دستيابي به فناوري هاي غيرمجاز هسته اي گفت: فشار بر ايران به عنوان كشوري توانمند در عرصه هسته اي نه تنها به جايي نمي رسد بلكه باعث رشد تفكرات راديكال در ايران مي شود كه اين مسئله به مصلحت هيچ كس نيست. وي با اشاره به اينكه با «ايران توانا» بايد تعامل و همكاري كرد نه اينكه آن را تحت فشار گذاشت، افزود: كشورهاي خارجي چه كمك بكنند و چه نكنند، ايران توانايي پيشبرد برنامه هاي هسته اي خود را دارد.
سه شنبه ۲۰ خرداد
رئيس جمهوري از قوه قضاييه، شوراي تامين استان ها، وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي خواست تا جلوي آشوبگران و غوغاگران را بگيرند. وي تاكيد كرد: اگر امري جرم باشد دستگاه هاي مسئول وظيفه برخورد با آن را دارند و اگر امري جرم نباشد هيچ كس تحت هيچ عنوان حق برخورد با آن را ندارد.
چهارشنبه ۲۱ خرداد
با كمترين تغيير نسبت به دوره پيش، اعضاي هيات رئيسه مجلس ششم براي چهارمين سال انتخاب شدند.
بيش از يكصد نماينده مجلس با امضاي نامه اي خواستار رسيدگي منصفانه و سريع به پرونده صدا و سيما در دستگاه قضايي شدند. همچنين ۵۶ نماينده در نامه اي به رئيس جمهور خواستار رسيدگي به مسئله پارازيت هاي ماهواره اي شدند.
پنج شنبه ۲۲ خرداد
برخي از دانشجويان ناراضي نسبت به خصوصي سازي دانشگاه ها، سه شنبه شب اقدام به تحصن و تظاهرات اعتراض آميز در كوي دانشگاه و خيابان هاي اطراف آن كردند كه تا ساعت ۴ صبح ادامه داشت. وزير اطلاعات خبر داد كه يك ستاد اغتشاش ۱۹نفره كه آمريكا به عنوان حامي آنها براي به آشوب كشاندن جلسات و اجتماعات سرمايه گذاري كرده، شناسايي و بازداشت شده اند. وي همچنين گفت كه در وقايع شب سه شنبه حدود ۸۰ نفر در حوالي كوي دانشگاه دستگير شده اند كه اين گروه از بازداشت شدگان شعارهاي غيرقانوني مي دادند و به تحرك افراطي گرايان و تندرويان داخلي و تحريكات خارجي به اقدامات غيرقانوني دست زده اند.
جك استراو وزير خارجه انگليس با اذعان به اختلاف نظر آشكار ميان لندن و واشنگتن درباره ايران افزود: تغيير رژيم در ايران بخشي از سياست دولت انگليس نيست.
سخنگوي دولت ابراز اميدواري كرد كه قوه قضاييه به وظيفه خود در جلوگيري از بروز اغتشاش و ايجاد آرامش در كشور عمل كند. همچنين موسوي لاري وزير كشور در خصوص اغتشاشات توسط گروه هاي فشار تصريح كرد كه قبلاً هم دولت و هم شوراي امنيت كشور نحوه تامين امنيت اجتماعات را مشخص و به همه دستگاه هاي مسئول در استان ها و شهرستان ها ابلاغ كرده اند. بنابراين دستگاه هاي مسئول بايد با تجمعات غيرقانوني و برهم زدن اجتماعات برخورد كنند.»

ايران در جهان
ادامه همكاري هسته اي تهران - مسكو
ايران همكاري هاي خود را با بازرسان تسليحاتي سازمان ملل در آژانس بين المللي انرژي هسته اي افزايش داده است. گروه بازرسان تسليحاتي سازمان ملل روز شنبه به ايران رسيده و برنامه هاي هسته اي ايران را با شفافيت بيشتري مورد بازرسي قرار داده است. روسيه يكي از اصلي ترين شركاي ايران در ساخت رآكتور يك ميليارد دلاري بندر بوشهر در جنوب ايران است. مسكو تاكنون از برنامه هاي هسته اي ايران دفاع كرده است و بارها اعلام كرده كه برنامه هاي هسته اي ايران صلح آميز است اما روسيه در چند روز اخير نشان داده است كه سياست هايش در قبال ايران تغيير كرده است.
توني بلر نخست وزير انگليس هفته گذشته اعلام كرد كه مسكو موضع جديدي را در قبال ايران اتخاذ كرده است و روسيه تا زماني كه جمهوري اسلامي ايران پروتكل الحاقي معاهده منع گسترش سلاح هاي كشتارجمعي را امضا نكند سوخت مورد نياز براي برنامه هاي هسته اي را به ايران صادر نمي كند. مقامات ايراني و روسي تاكنون هرگونه مواضع جديد روسيه نسبت به ايران را تكذيب كرده اند.
ايران همچنين داراي كارخانه غني سازي اورانيوم در حوالي اصفهان است و ماه گذشته اعلام كرده است كه براي توليد رآكتور آب سنگين فعاليت مي كند. در اسفند ماه محمد خاتمي رئيس جمهور ايران اعلام كرد كه ايران در حال فعاليت بر روي معادن اورانيوم در اطراف يزد شهري در مركز ايران است. پس از انتشار اين خبر آنتون خلاپكوف يكي از متخصصان مركز تحقيقات نظامي روسيه گفت مقامات روسي پس از آنكه از طرف ايران احساس خطر كردند تا حدودي مواضع خود را تغيير دادند. بدترين نوع سناريو اين است كه پيش بيني مي شود ايران تا سال ۲۰۰۶ مي تواند سلاح اتمي توليد كند.
نه تنها متخصصان آمريكايي بلكه متخصصان روسي هم پس از شنيدن خبر اين دو سايت هسته اي ايران متعجب شدند. خلاپكوف گفت روسيه و آمريكا بايد با متخصصان اروپايي همراهي كنند تا منبع ارسال چنين تكنولوژي اي به ايران كه احتمالاً كره شمالي يا پاكستان است را پيدا كند. جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا كه ايران را از اعضاي محور شرارت خوانده است از ۳۵ عضو آژانس بين المللي انرژي هسته اي خواسته است تا اعلام كنند ايران معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي را نقض كرده است. اين آژانس قرار است در ۱۶ ژوئن تشكيل جلسه دهد.
ريچارد بوچر سخنگوي كاخ سفيد درباره گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره برنامه هاي هسته اي ايران كه در ماه فوريه تهيه شده است مدعي شد گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي نشان مي دهد كه برنامه هاي هسته اي ايران واقعاً مشكل آفرين است. در عين حال روسيه اعلام كرد كه عليرغم وجود فشارهاي آمريكا همكاري هسته اي خود با ايران را ادامه خواهد داد. در عين حال ايگور ايوانف وزير خارجه روسيه اعلام كرد با وزير خارجه اسرائيل در مورد مشكل هسته اي ايران بحث و تبادل نظر كرديم و اين مباحثات كاملاً صريح و سازنده بود.

هشدار آمريكا به تركيه درباره ايران
روزنامه آكشام تركيه خبر داده كه «ريچارد پرل» مشاور وزير دفاع آمريكا در مورد ايران و سوريه به تركيه هشدار داده است. ريچارد پرل به تركيه هشدار داد كه اگر در مورد ايران و سوريه با آمريكا همكاري نكند روابط آنكارا و واشنگتن عاقبت بدي پيدا خواهد كرد.
پرل با بيان اينكه تركيه و آمريكا بايد در مورد بعضي مسائل دائماً با يكديگر تماس داشته باشند گفت: «راس مسائل موضوع ايران و سوريه قرار گرفته واگر تركيه در مورد ايران موضع گيري و عقيده اي متفاوت با آمريكا داشته باشد مطمئناً به رابطه آنكارا و واشنگتن ضربه خواهد زد.»

ائتلاف پنتاگون و معارضان آذري
پايگاه اسلام آن لاين خبر داده كه مسئولان وزارت دفاع آمريكا، پنتاگون، پس از ديدار با رئيس جنبش ضد ايراني نهضت آذربايجان بيانيه اي صادر كردند. در اين ديدار كه به منظور تشكيل ائتلافي عليه جمهوري اسلامي ايران انجام گرفت در مورد تقويت دموكراسي و حقوق بشر در ايران بحث و گفت وگو شد.
محمود علي چهره گاني، استاد سابق زبان شناسي دانشگاه تهران و رئيس جنبش ضدايراني نهضت آذربايجان كه در واشنگتن زندگي مي كند در گفت وگويي تلويزيوني اعلام كرد: مشغول همكاري با گروه هاي قومي ديگر مانند كردها، تركمن ها، عرب ها و بلوچ ها هستيم. وي سال گذشته نيز در گفت وگويي با يك نشريه آمريكايي گفته بود: تلاش ما در جهت ايجاد يك نظام دموكراتيك متحد در ايران است.
تحليلگران امور قفقاز در گفت وگو با خبرنگار «اسلام آن لاين» در استانبول تركيه گفتند؛ تماس هاي اخير دولت آمريكا با نيروهاي ضد ايراني آذربايجان در راستاي سياست تشكيل ائتلاف عليه جمهوري اسلامي ايران صورت مي گيرد. محمود علي چهره گاني كه در سال ۱۹۹۵ يك بار به جرم تشويش افكار جدايي طلبانه بازداشت شده بود، اخيراً در سفري ۴۶ روزه به جمهوري آذربايجان با حيدرعلي اف، رئيس جمهور اين كشور بحث و گفت وگو كرد.
وي همچنين با «موريس دانبي» نماينده سازمان ملل در امور قفقاز رايزني و ليستي از درخواست هاي خود را تقديم وي كرد. چهره گاني همچنين سال گذشته با مسئولين تركيه و به خصوص با مسئولان حزب جنبش ملي تركيه كه دفاع از حقوق ترك ها در خارج از اين كشور را بر عهده دارد نيز ديدار و گفت وگو كرد. وي علاوه بر اين ديدارها از پايتخت هايي اروپايي مانند برلين، استكهلم و كپنهاگ ديدار كرد.

ايران
ادبيات
اقتصاد
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |