صفحه اول روزنامه هاي جهان
• • تايمز لندن مدير ارتباطات نخست وزير بريتانيا بي بي سي را به دروغ پردازي متهم كرد. • & ال پائيس مقاومت در برابر اشغالگران عراق در حال افزايش است.
brown.gif
HAMSHAHRI
No. 3089 ,Jun. 27, 2003
جمعه ۶ تير ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۰۸۹
صفحه اول روزنامه هاي جهان
• & واشنگتن پست اوباش عراقي سربازان بريتانيايي را كشتند. • & نيويورك تايمز عرفات مي گويد شبه نظاميان فلسطيني آتش بس را خواهند پذيرفت.
نگاه جهان
كريستين ساينس مانيتور
006060.jpg

در جريان ديدار مشرف از واشنگتن مطرح شد:
خطر دستيابي تروريست ها به سلاح هسته اي
006050.jpg
آمريكايي ها پاكستان را تنها نقطه اي در جهان مي دانستند كه احتمال دستيابي تروريست ها به مواد هسته اي خطرناك در آن وجود دارد و اين نگراني بيشتر به اهرم فشاري عليه مشرف تبديل شده بود
جورج بوش رئيس جمهور ايالات متحده پس از ديدار با پرويز مشرف همتاي پاكستاني خود از اعطاي كمك سه ميليارد دلاري ايالات متحده به پاكستان در مقابل كمك اين كشور به جنگ جهاني با تروريسم خبر داد. پس از ديدار روز سه شنبه بوش و مشرف در كمپ ديويد، رئيس جمهور آمريكا از همتاي خود به عنوان رهبري شجاع و دوست ايالات متحده تمجيد كرد و از در نظر گرفتن كمك هاي اقتصادي جديد براي افزايش فرصت هاي اقتصادي و ارتقاي شرايط امنيتي براي شهروندان پاكستاني خبر داد. كمك سه ميليارد دلاري جديد آمريكا به پاكستان علاوه بر بخشودگي بدهي يك ميليارد دلاري اسلام آباد به واشنگتن است طي يك دوره پنج ساله در اختيار پاكستان قرار خواهد گرفت.
به رغم اعلام خبر اعطاي كمك سه ميليارد دلاري آمريكا به پاكستان كه پس از تصويب كنگره مراحل اجرايي پرداخت آن آغاز خواهد شد موضوع تحويل جنگنده، بمب افكن هاي F16 آمريكايي كه به رغم گذشت ۱۴ سال از امضاي قرارداد فروش آن به پاكستان هنوز تحويل اين كشور نشده اند كماكان حل نشده باقي ماند. اولين سري خريد تسليحات پاكستان مشمل بر ۲۸ فروند F16 خريداري شده از سوي پاكستان به دليل فعاليت هاي هسته اي كشور هيچ گاه تحويل ارتش پاكستان نشد و پس از كودتاي ۱۹۹۹ پرويز مشرف و اولين آزمايش هسته اي پاكستان و سپس اعمال تحريم هاي اقتصادي- نظامي عليه اسلام آباد اساساً به فراموشي سپرده شد.
در حالي كه مقامات پاكستاني از اعطاي كمك سه ميليارد دلاري آمريكا به پاكستان به عنوان نشاني از عمق دوستي دو كشور ياد كردند گروه هاي اپوزيسيون دولت پاكستان آن را مويد سرسپردگي دولت مشرف به آمريكا توصيف كردند. خورشيد احمد جانشين دبير كل حزب جماعت اسلامي پاكستان به عنوان بزرگ ترين و بانفوذترين حزب اسلامي اپوزيسيون دولت «لايحه كمك به پاكستان» را مايه ننگ مردم پاكستان دانست و در گفت وگو با خبرگزاري رويتر تصريح كرد از ديدگاه او و حزبش سفر مشرف به پاكستان هيچ دستاوردي براي مردم عامي اين كشور نداشته است.
طي ماه هاي اخير اسلام آباد از دو وجه مختلف تحت فشار بوده است. آمريكايي ها پاكستان را تنها نقطه اي در جهان مي دانستند كه احتمال دستيابي تروريست ها به مواد هسته اي خطرناك در آن وجود دارد و اين نگراني بيشتر به اهرم فشاري عليه مشرف تبديل شده بود. حتي در ضمن ديدار مشرف از واشنگتن يكي از مقامات ارشد دولت آمريكا روز چهارشنبه در گفت وگو با واشنگتن پست باري ديگر بر نگراني كاخ سفيد از احتمال دستيابي تروريست ها به سلاح هسته اي از طريق پاكستان يا اساساً سرنگوني رژيم پاكستان و قدرت گرفتن افراطيون در اين كشور ابراز نگراني كرد.
علاوه بر اين موضوع اسلام آباد از ديرباز به حمايت از برنامه هسته اي كره شمالي و كمك به اين كشور براي ايجاد تأسيسات سانتريفوژ متهم شده است. اين اتهامي است كه هميشه در اسلام آباد تكذيب شده است. مقامات آمريكايي ادعا دارند اطلاعات جامع، مستند و غيرقابل انكاري در مورد همكاري هاي هسته اي، موشكي دو طرف در اختيار دارند و اينكه يكي از ماهواره هاي جاسوسي آمريكا پاييز گذشته تخليه محمولاتي از يك فروند هواپيماي متعلق به نيروي هوايي ارتش پاكستان و در پي آن بارگيري موشك هاي ساخت كره شمالي به هواپيماي مذكور را از نزديك تحت نظر گرفته بودند.
در حالي كه مشرف پيش از اين اساساً وجود چنين همكاري اي را رد مي كرد به ادعاي روزنامه اينترنشنال هرالد تريبون كالين پاول روز پنج شنبه در سخناني خطاب به نمايندگان رسانه ها گفته بود مشرف به او اطمينان داده است همكاري هاي بين پيونگ يانگ و اسلام آباد متوقف شده است. هرالد تريبون استنتاج كرده بود كه چنين موضع گيري اي از سوي مشرف به منزله پذيرش همكاري هاي گذشته دو طرف است.
اعطاي كمك هاي مالي آمريكا به پاكستان منوط به حصول اطمينان از اين دو نكته شد و تحويل ۶۱ فروند F16 خريداري شده از سوي پاكستان طي ۱۴ سال گذشته نيز هرچند با مخالفت مقامات آمريكايي روبه رو شد اما تلويحاً تحويل آنها به تحقق دو خواسته كاخ سفيد از دولت پاكستان موكول شد. مشرف روز چهارشنبه در گفت وگويي با شبكه تلويزيوني ABC از درخواست خود براي ميانجي گري بوش در جهت پايان دادن به اختلاف نظر هند و پاكستان بر سر كشمير و حل و فصل مناقشه طولاني بر سر اين ناحيه خبر داد. او كه با برنامه خبري شبانه News Night Line سخن مي گفت ادعا كرد پاكستان علاقه مند است اين مناقشه هر چه زودتر پايان يابد اما در همين حين اعتقاد دارد حل و فصل مناقشه كشمير بدون اعمال نفوذ خارجي ها در كوتاه مدت ناممكن است.
رئيس جمهور پاكستان كه در دومين روز ديدار خود از آمريكا عصر روز چهارشنبه از انستيتو صلح در واشنگتن دي سي ديدار به عمل آورد در ضمن ديدارش در گفت وگويي با خبرنگار شبكه NBC پايان يافتن مناقشه هند و پاكستان بر سر كشمير را قائم به شناسايي ريشه هاي مخاصمه و منازعه سياسي دو طرف دانست. شبكه NBC در گزارش پنج شنبه خود در مورد ديدار مشرف از ايالات متحده او را متحد ارزشمند آمريكا در مقابله با طالبان و ساير تروريست ها دانست.

احتمال اعلام آتش بس از سوي حماس
006055.jpg
«عبدالعزيز رنتيسي» از رهبران جنبش مقاومت اسلامي فلسطين «حماس» با اعلام پايان رايزني هاي داخلي اين جنبش در مورد آتش بس، تأكيد كرد: صدور تصميم نهايي جنبش حماس در اين باره طي روزهاي آينده انجام خواهد شد. وي به خبرگزاري فرانسه گفت: رايزني و بحث و بررسي هاي داخلي درباره آتش بس پايان يافته است و بايد بعضي اقدام هاي داخلي (در اين جنبش) پيش از صدور تصميمي نهايي كه در چند روز آينده صورت خواهد گرفت، اتخاذ شود. رنتيسي درباره ماهيت اين اقدام ها توضيحي ارائه نكرد. اين در حالي است كه «ياسر عرفات» رئيس حكومت خودگردان فلسطين در شهر «رام الله» در كرانه باختري رود اردن اعلام كرد: گروه هاي فلسطيني ممكن است كه در ساعات آينده توقف آتش بس با اسرائيل را اعلام كنند.
از سوي ديگر «محمد الهندي» از رهبران بارز جنبش «جهاد اسلامي» فلسطين نيز در واكنش به سخنان عرفات، اعلام موضع گروه هاي فلسطيني درباره آتش بس را در ساعت هاي آينده بعيد دانست. الهندي با ابراز اميدواري درباره وجود يك موضع واحد و يكپارچه نزد گروه هاي مقاومت فلسطين گفت: رايزني هاي داخلي ما در شرف پايان يافتن است و منتظر مواضع برخي از زندانيان و افراد تحت پيگرد (از سوي اسرائيل) براي دريافت نظرات آنان درباره اين موضوع هستيم و اعتقاد نداريم كه اين امر در ساعات آينده به پايان برسد و به هنگام پايان آن، موضع خود را در چند روز آينده اعلام خواهيم كرد. جنبش «جهاد اسلامي» فلسطين سخنان رئيس جمهوري آمريكا را مبني بر اتخاذ تدابير جدي عليه گروه هاي فلسطيني و جنبش «حماس» را به عنوان محرك و چراغ سبزي براي ادامه ترورها و جنايت هاي اسرائيل دانست. «محمد الهندي» به اين خبرگزاري ها گفت: سخنان جورج بوش يك اعلام تحريك آميز و چراغ سبز جديد براي ادامه ترورها، بمباران بالگردهاي اسرائيلي ساخت آمريكا، حملات و ادامه جنايت هاي اسرائيل است. وي گفت: به بوش نبايد اين توهم دست دهد كه هرقدر ارتش اسرائيل قوي شود ضربه اي به جنبش هاي مقاومت وارد خواهد آمد.
اين مسئول جهاد اسلامي فلسطين افزود: بوش جنايت هاي «آريل شارون» نخست وزير اسرائيل را نمي بيند و ترورهاي اسرائيل را ترورسيم تلقي نمي كند در حالي كه مقاومت در برابر اشغالگري را تروريسم مي داند. وي در خصوص موضوع آتش بس گفت: گروه هاي مقاومت بعد از رايزني هاي عميق، تصميمي را در اين باره بر اساس اراده ملت فلسطين اتخاذ مي كنند. تصميمات ما از ترورها و تهديدهاي اسرائيل و آمريكا تأثير نمي پذيرند. الهندي در ادامه با تأكيد بر اجماع فلسطينيان براي ادامه مقاومت افزود: جنبش ما از اروپا جاي ديگري حمايت مالي نمي شود، اين فقراي ملت فلسطين و مسلمانان هستند كه از ما حمايت مي كنند. رئيس جمهوري آمريكا چهارشنبه شب گفت كه رهبران اروپايي و ديگر رهبران جهان را دعوت مي كنم تا هرچه سريع تر تدابير جدي را عليه گروه هاي فلسطيني مانند حماس اتخاذ كرده و منابع حمايتي آنان را قطع كنند.
از سويي، يك نوجوان ۱۵ ساله فلسطيني در واكنش به جنايت هاي ارتش صهيونيستي در سرزمين هاي اشغالي، روز پنج شنبه يك نظامي اسرائيلي را كشت. منابع پليس اسرائيل گزارش دادند، نظامي كشته شده در شهر «باقه غربي» در مناطق اشغالي سال ۱۹۴۸ از كاركنان شركت مخابرات اسرائيل حفاظت مي كرده است. در پي اين رويداد ده ها پليس باقه غربي را به محاصره درآورده و به جست وجوي نوجوان فلسطيني پرداختند. «گردان هاي شهيدان الاقصي» وابسته به «جنبش فتح» مسئوليت اين عمليات را به عهده گرفته است.

نگاه روزنامه نگار
رقيبان ديروز متحدان امروز
اردشير زارعي قنواتي
سفر آتال بيهاري واجپايي نخست وزير هند به چين و ديدار با مقامات كشور از جمله ون جيابائو نخست وزير و جيانگ زمين رئيس جمهور سابق را بايد نقطه عطفي در روابط بين دو كشور به حساب آورد. اين سفر برخلاف اينكه كنجكاوي رسانه هاي خبري را برنينگيخت اما با توجه به مسائلي كه طي مذاكرات و بيانيه مشترك اين ديدار مطرح شد نشان داد كه بسيار با اهميت تر از پيش بيني ها بوده است.
نخست وزيران دو كشور با صدور بيانيه مشتركي اعلام كردند منطقه خودگردان تبت بخشي از خاك چين است و در مقابل دولت چين نيز موافقت كرده است تجارت مرزي با هند را از طريق ايالت مرزي سيكيم از سر بگيرد. در گذشته هند از قبول اينكه تبت جزيي از خاك چين است طفره مي رفت و چين نيز هيچ گاه ادعاهاي دولت هند را در خصوص منطقه سيكيم به رسميت نمي شناخت. اين اختلافات تا بدان جا گسترده بود كه در دهه ۱۹۶۰ دو كشور به تنهايي يك سوم جمعيت جهاني را تشكيل مي دادند به جنگ كشاند.
در دوران جنگ سرد هند به خاطر ايجاد توازن منطقه اي در رقابت با چين بيش از هميشه به شوروي نزديك شد و چين نيز در مقابل با تقويت پاكستان سعي داشت سطوح توازن منطقه را متعادل كند. اين مسئله بعد از جنگ سرد و ظهور آمريكا به عنوان تنها قدرت اكتيو جهان معادلات نويني را پيش روي هند و چين قرار داد. صحنه جديد بين المللي به طور كلي نقش بازيگران منطقه اي را دچار تغييرات اساسي كرد و اهميت تعامل منطقه اي را بيش از پيش اجتناب ناپذير ساخت.
دور جديد تحركات ديپلماتيك در ماه هاي اخير با سفر هوجينتائو به روسيه و مذاكرات راهبردي با ولاديمير پوتين شروع شد. پس از آن ايگور ايوانف وزير خارجه روسيه با سفر به هند مذاكرات فشرده و با اهميتي را با مقامات ارشد هندي آغاز كرد. بنابراين چنانچه به سفر واجپايي به چين و توافقات به دست آمده خارج از اين تعامل منطقه اي نگاه شود موجب يك اشتباه فاحش خواهد شد. آتال بيهاري واجپايي در چين با استقبال مقامات ارشد اين كشور روبه رو شد و در بيانيه اي كه در پايان نشست با ون جيابائو انتشار يافت سعي شد تا به بررسي هاي دو طرفه پايان داده شود. آنان در اين مذاكرات به توافقات ديگري نيز دست يافتند كه مي تواند زمينه ساز توسعه روابط ديپلماتيك، اقتصادي و نظامي بين دو كشور باشد. همچنين مقامات چين و هند تصميم گرفتند تا به منظور تسريع در روند حل ديگر اختلافات مرزي بين پكن و دهلي نو نمايندگان سياسي ويژه اي را تعيين كنند. واجپايي در پايان اين نشست گفت كه اميدوار است با اين سفر اعتماد و تفاهم بين دو كشور تقويت شده و به گسترش همكاري هاي دوجانبه منجر شود. نخست وزير هند قرار است تا در اين سفر شش روزه با جيانگ زمين رئيس جمهور سابق كه هنوز به عنوان مهمترين مهره سياسي، نظامي در حلقه قدرت چين از او ياد مي شود نيز ديدار كند. چنين ملاقاتي با توجه به اينكه جيانگ مسئول كميسيون دفاعي چين است مي تواند اهميت توافقات نظامي بين دو كشور را نشان بدهد. مطمئناً وضعيت جديد بين المللي را بايد بازگشت به محور نظامي، امنيتي بر روند تحولات و مناسبات بين المللي به حساب آورد كه بعد از حمله آمريكا به عراق نمود چشمگيرتري يافته است. اين واقعيت قدرت هاي منطقه اي همچون چين و هند را واداشته است تا مؤلفه امنيت ملي ـ بين المللي را كه در سال هاي قبل اهميت خود را از دست داده بود مورد بازنگري يا تغيير قرار دهند.
از طرف ديگر بنيان رقابتي كه در طول نيم قرن گذشته درخصوص تلاش دو كشور براي رهبري منطقه جنوب و شرق آسيا وجود داشت با جهش چين به مركز فوقاني قدرت بين المللي اهميت خود را از دست داده است. هند به درستي درك كرده است كه ديگر قادر نيست در رقابت با چين الگوي مناسب و شرايط هم وزني را به كشورهاي پيراموني ارائه كند. بنابر اين نتيجه پافشاري بر چنين رقابتي به زيان اين كشور تمام خواهد شد. با توجه به چنين واقعياتي در شرايط كنوني مسئله همگرايي و تكيه بر منافع مشترك جايگزين رقابت هاي سنتي بين دو كشور شده است.
هم اكنون نيز با توجه به تثبيت قدرت هژمونيك و يكجانبه ايالات متحده بر روابط بين الملل كه موجب تهديد منافع ديگران شده بستر مورد لزوم براي تغييرات اساسي آماده گرديده است. همين واقعيت دليل اصلي نزديكي بين چين و هند به همراه روسيه جهت دستيابي به يك تعامل منطقه اي و در شكل فراتر آن اتحاد استراتژيك بوده است. تلاش هاي اخير بين اين سه كشور مؤيد اين موضوع است كه يك قطب رقيب در منطقه و جهان در حال سر برآوردن است. اين قطب محتمل به واسطه وسعت سرزميني، گستره جمعيتي، نيروي كار ارزان، توان نظامي و رشد بالاي اقتصادي پتانسيل مثبتي را براي ارائه گزينه و عينيت يافتن خواهد داشت.

اخبار كوتاه
برق در برابر آتش بس
نظاميان آمريكايي با هدف تنبيه مردم شهر بغداد برق اين شهر را براي دومين روز متوالي قطع كردند.
روزنامه البيات چاپ امارات عربي متحده در شماره امروز خود در اينترنت نوشت بار ديگر تاريكي مطلق به شهر بغداد بازگشت و اين شهر براي دومين روز متوالي شب بسيار تاريكي را پشت سر گذاشت.
نيروهاي آمريكايي نيز طبق معمول شايعاتي را پخش مي كنند مبني بر اينكه نيروهاي بعثي وابسته به رژيم سابق صدام حسين در حال انجام عمليات خرابكاري در شهر بغداد با هدف قطع كامل جريان برق هستند. اين در حالي است كه شهروندان عراقي مي گويند در برخي از مناطق شهر بغداد نيروهاي آمريكايي و انگليسي بر روي ديوارهاي اين شهر شعارهايي با مضمون آتش بس در برابر برق را نوشته اند. گفته مي شود نيروهاي آمريكايي روي برخي از تانك ها نيز نوشته اند برق را در قبال آتش بس از سوي مردم به آنها برمي گردانند. مردم بغداد به طور كلي از اين فشارها بسيار ناراضي هستند و معتقدند نيروهاي آمريكايي آنها را به خاطر تيراندازي افراد مسلح وابسته به صدام به طور دسته جمعي تنبيه مي كنند و اين برخلاف معاهدات بين المللي است.

خبري كه تكذيب شد
روزنامه «السياسه» چاپ كويت نوشت: مدير دفتر تبليغاتي كويت در امان، خبر ملاقات و نشست محرمانه هيأت كويتي با هيأت اسرائيلي در حاشيه نشست مجمع جهاني اقتصاد در امان را به شدت تكذيب كرد. اين روزنامه به نقل از «حميد المطيري» افزود: اين خبر صحت ندارد و كويت به قطعنامه ها و تصميمات اتحاديه عرب پايبند است و به هيچ عنوان قصد برقراري روابط حسنه يا سازش با رژيم صهيونيستي را ندارد. وي گفت: كويت زماني با اسرائيل ارتباط برقرار مي كند كه اين كشور حقوق از دست رفته ملت فلسطين را بازگرداند. المطيري تاكيد كرد: كويت آخرين كشور عربي خواهد بود كه با اسرائيل رابطه برقرار مي كند. برخي روزنامه هاي اردن از نشست محرمانه ميان هيأت كويتي و اسرائيلي در چارچوب نشست مجمع جهاني اقتصاد در اردن خبر داده بودند.

استانداردهاي دوگانه بوش
روزنامه «لس آنجلس تايمز» چاپ آمريكا سياست هاي واشنگتن در قبال برنامه هاي هسته اي ايران، اسرائيل، هند و پاكستان را يك «معيار دوگانه» توصيف كرد. اين روزنامه در تفسيري درباره سفر جاري «پرويز مشرف» رئيس جمهوري پاكستان به آمريكا و گفت وگوهاي وي در واشنگتن افزود: «در حالي كه دولت جورج بوش بيش از حد به برنامه هاي هسته اي ايران و كره شمالي توجه دارد، عجيب به نظر مي رسد كه ظاهراً آمريكا فكر مي كند سلاح هاي هسته اي در آسياي جنوبي، منطقه اي از جهان كه از نظر سياسي در حال انفجار بوده و داراي مشكلات عظيم اجتماعي است و صدها ميليون نفر در فقر زندگي مي كنند، چندان اهميتي ندارد. »
خانم «باربارا كراسيت» نگارنده اين تفسير مي نويسد: «شكست هاي اقتصادي و عمراني پاكستان نارضايتي هاي اسلامي را در ميان جواناني كه هيچ آينده اي ندارند مشتعل ساخته است.
اگر اين جوانان خشمگين كه عهد بسته اند عليه كفار بجنگند به قدرت رسيده و سلاح هاي هسته اي به دست آنها بيفتد، چه خواهد شد؟» وي نوشت: «در آسياي جنوبي نه تنها هر دو كشور هسته اي (هند و پاكستان) با خارج ماندن از پيمان NPT توانسته اند از بازرسي ها اجتناب ورزند، بلكه همچنين نسبت به حفظ تاسيسات هسته اي خود اعم از نظامي يا غيرنظامي، در سطح معيارهاي بين المللي بي ميل بوده و اين امر وحشت از بروز يك حادثه را تشديد مي كند. »
كراسيت تاكيد كرد: «آنچه كه جهان به طور فزاينده اي شاهد آن خواهد بود نمونه هاي بيشتري از معيارهاي دوگانه آمريكا است. »

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۳۱و۰۷
اذان ظهر: ساعت۳۱و۰۷
ـ اذان مغرب: ساعت ۲۰و ۴۷
اذان صبح فردا: ساعت ۳ و۵۱

فرمانده نيرو هاي امنيتي عراق منصوب شد
آمريكا يك عراقي را به عنوان رئيس نيروهاي امنيتي عراق معرفي كرد. روزنامه «دارالسلام» چاپ بغداد نوشت كه حاكم غيرنظامي آمريكا در عراق يك عراقي را به عنوان رئيس نيروهاي امنيتي اين كشور معرفي كرد. به گزارش خبرگزاري آلمان از بغداد، روزنامه دارالسلام ارگان «حزب اسلامي بغداد» افزود: «صبحي فرج عايش» افسر ارتش پيشين عراق به عنوان رئيس نيروهاي امنيتي اين كشور منصوب شد. براساس اين گزارش، فرد ياد شده نوه «محمد عايش» از اعضاي «شوراي فرماندهي انقلاب عراق» بود كه در سال ۱۹۶۹ به دستور «صدام حسين» اعدام شد.

چهل هزار نفر براي ارتش جديد عراق
نماينده اسپانيا در هيأت آمريكايي حاكم بر بغداد اعلام كرد كه اين هيأت در صدد بازسازي و تشكيل ارتش عراق با استعداد چهل هزار نفر نيرو است.
«فرناندو ديز موره نو» وزير مشاور در امور دفاعي اسپانيا و نماينده دولت اين كشور در امور عراق به خبرنگاران گفت كه با بازسازي ارتش عراق تعداد نيروهاي آن نسبت به قبل كاهش بسياري خواهد يافت.
به گزارش خبرگزاري «افه» اسپانيا، موره نو گفت كه ارتش عراق در زمان حكومت صدام حسين داراي ۴۶۰ هزار نفر عضو بوده است. ظاهراً يك ژنرال اسپانيايي نيز در بخش دفاعي هيأت حاكم بر عراق حضور دارد و در زمينه بازسازي ساختار نيروهاي مسلح اين كشور همكاري مي كند.
اين مقام اسپانيايي اضافه كرد كه دولت اين كشور خواستار آن است كه تعداد نمايندگان خود را در بخش هاي مختلف دستگاه آمريكايي حاكم بر بغداد به ۲۶ نفر افزايش دهد. در حال حاضر اكنون ۱۳ نفر متخصص اسپانيايي تحت فرمان مقامات آمريكايي در امور قضايي، مسكن و خدمات عمومي عراق فعاليت دارند. اسپانيا خواستار حضور در بخش هاي اقتصادي، امور داخلي، برق، كشاورزي، آبياري و بازسازي امور زيربنايي است. دولت راستگراي اسپانيا از حاميان اصلي واشنگتن در جريان اشغال عراق است. سرمايه داران بزرگ اين كشور نيز در انتظار دستيابي به قراردادهاي مهم در اين كشور اشغال شده هستند. با اين حال به گفته موره نو دولت اين كشور در بازسازي عراق تصميم گيرنده نيست و اين امر بر عهده شركت هاي آمريكايي است. مقام اسپانيايي اظهار داشت كه واشنگتن متعهد شده است تا پنجاه درصد از قراردادهاي فرعي بازسازي عراق را به شركت هاي غيرآمريكايي واگذار كند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران:
اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه : ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
۲۰۵۱۴۷۵-۲۰۵۵۶۶۶
۲۰۴۹۹۳۰-۲۰۴۸۴۳۶
تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

صفحه آخر
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |