جمعه ۶ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۸۹
نگاهي آماري به ليگ ۸۲-۸۱
دقيقه ۲۴۴۰
006010.jpg
بعد از انجام ۱۸۲ مسابقه دومين دوره رقابت هاي ليگ برتر به پايان رسيد. اگر چه وقفه هاي نسبتاً طولاني در برگزاري مسابقات دوربرگشت به نوعي حساسيت هاي تعدادي از بازي ها را كاهش داد اما به طور كلي مي توان اميدوار بود برنامه ريزي سومين دوره اين رقابت ها كه از اوايل شهريور ماه آغاز مي شود از نظم قابل قبولي برخوردار باشد.
درصد برد
نام تيم
۵/۶۱
۱ـ سپاهان
۵۰
۲ـ پاس
۳/۴۲
۳ـ پرسپوليس
۳/۴۲
۴ـ فجرسپاسي
۵/۳۸
۵ـ پيكان
۵/۳۸
۶ـ ذوب آهن
۶/۳۴
۷ـ سايپا
۶/۳۴
۸ـ فولاد
۶/۳۴
۹ـ برق شيراز
۶/۳۴
۱۰ـ استقلال اهواز
۶/۳۴
۱۱ـ ابومسلم
۶/۳۰
۱۲ـ استقلال تهران
۱/۲۳
۱۳ـ نفت
۱/۲۳
۱۴ـ ملوان
در يك نگاه آماري به اين مسابقات نكات تازه تري به چشم مي خورد: سپاهان، مهم ترين نقطه ضعف خود را تا آخرين هفته حفظ كرد. رتبه ششم در جدول شماره ۵ نشان دهنده ناهماهنگي مهره هاي دفاعي اين تيم است. البته ذكر اين نكته ضروري است كه درصد گل هاي زده و خورده در جدول هاي شماره چهار و پنج براساس ۴۰۲ گل ردوبدل شده در اين رقابت ها در نظر گرفته شده است.
پاس، پيكان و سايپا، تيم هاي صنعتي پايتخت، فصل كم نوساني را پشت سر گذاشتند. البته شاگردان ذوالفقارنسب شروع خوبي نداشتند اما در طول چهار هفته پياپي به نتايج ايده آلي دست يافتند. سايپا و پيكان اگر چه توانستند در رده سوم جدول رده بندي هم در طول اين رقابت ها قرار گيرند اما جايگاه نهايي آنها در تمامي جدول هاي مورد نظر تفاوت چنداني با جدول نهايي اين رقابت ها ندارد.
درصد تساوي
نام تيم
۳/۱۵
۱ـ سپاهان
۳/۱۵
۲ـ ذوب آهن
۱/۲۳
۳ـ پاس
۹/۲۶
۴ـ پيكان
۹/۲۶
۵ـ فولاد
۶/۳۰
۶ـ سايپا
۶/۳۰
۷ـ استقلال
۶/۳۰
۸ـ نفت
۶/۳۰
۹ـ ملوان
۶/۳۴
۱۰ـ فجر
۶/۳۴
۱۱ـ برق
۵/۳۸
۱۲ـ استقلال اهواز
۳/۴۲
۱۳ـ پرسپوليس
۳/۴۲
۱۴ـ ابومسلم
پرسپوليس در رده سيزدهم جدول شماره ۲ قرار دارد. نظرات مختلفي را مي توان در اين مورد مطرح كرد اما به نظر مي رسد كه اكثر كارشناسان موافق اين موضوع باشند كه پرسپوليس امسال در خط حمله چندان قدرتمند نبود و اين تعداد نتيجه تساوي را نمي توان چندان به بازي هجومي پرسپوليس و روش تدافعي تيم هاي حريف ارتباط داد. اين تيم محبوب پايتخت اگر از خط دفاعي نسبتاً مناسبي برخوردار نبود مطمئناً در رتبه بهتري در جدول شماره ۲ قرار مي گرفت!
درصد باخت
نام تيم
۳/۱۵
۱ـ پرسپوليس
۱/۲۳
۲ـ سپاهان
۱/۲۳
۳ـ فجرسپاسي
۹/۲۶
۴ـ پاس
۶/۳۴
۵ـ پيكان
۶/۳۴
۶ـ سايپا
۵/۳۸
۷ـ فولاد
۵/۳۸
۸ـ استقلال
۵/۳۸
۹ـ استقلال اهواز
۵/۳۸
۱۰ـ ابومسلم
۱/۴۶
۱۱ـ ذوب آهن
۱/۴۶
۱۲ـ برق
۱/۴۶
۱۳ـ نفت
۱/۴۶
۱۴ـ ملوان
شاگردان پيرواني، واژه «متوسط» را به معناي واقعي كلمه معني مي كنند.
آنها به جز خط حمله معمولي خود در ساير خطوط روزهاي آرامي را پشت سر گذاشتند. فولاد و تيم بگوويچ را مي توان يكي از هجومي ترين تيم هاي ليگ برتر دانست. آنها هرگز به دفاع فكر نكردند و به همين دليل يك پاي ثابت بهترين بازي هاي ليگ برتر بوده اند، مقايسه وضعيت اين تيم در جدول شماره ۴ و ۵ نتايج بهتري را درباره اين تيم خوزستاني ارائه مي دهد. استقلال، ذوب آهن، برق شيراز را مي توان تيم هاي «خنثي» ناميد. اگرچه در دوره اي كوتاه شاگردان ساموئل بازي هاي تماشاگرپسندي را ارائه دادند.
درصد گل هاي زده
نام تيم
۶۹/۱۱
۱ـ سپاهان
۲۰/۹
۲ـ پاس
۴۵/۸
۳ـ فولاد
۸
۴ـ استقلال
۵/۶
۵ـ پرسپوليس
۲/۶
۶ـ سايپا
۶
۷ـ فجر
۶
۸ـ برق
۶/۶
۹ـ پيكان
۲/۶
۱۰ ـ نفت
۶
۱۱ـ استقلال اهواز
۵/۵
۱۲ـ ذوب آهن
۵/۵
۱۳ـ ابومسلم
۲/۴
۱۴ـ ملوان
استقلال تهران در فصلي كه بيشترين تعداد باخت را در طول تاريخ چندين ساله اين باشگاه كسب كرد در هيچ زمينه اي نتايج مطرح و قابل بحثي در اختيار ندارد. وضعيت تيم هاي قعرنشين جدول هم نيازي به توضيح ندارد. نكته قابل توجه اين است كه بدشانسي و كم تجربگي شاگردان صالح نيا باعث شده تا آنها در جدول شماره ۲ هم از جايگاه مناسبي برخوردار نباشند.
درصد گل هاي خورده
نام تيم
۲۲/۵
۱ـ پرسپوليس
۲۲/۵
۲ـ فجر
۶۲/۵
۳ـ پاس
۹۶/۵
۴ـ پيكان
۴۶/۶
۵ـ ابومسلم
۶۱/۶
۶ـ سپاهان
۲۱/۶
۷ـ ذوب آهن
۴۶/۶
۸ـ سايپا
۴۶/۶
۹ـ استقلال
۴۶/۶
۱۰ـ استقلال اهواز
۴۵/۸
۱۱ـ نفت
۴۵/۸
۱۲ـ ملوان
۹۵/۸
۱۳ـ فولاد
۴۵/۹
۱۴ـ برق

جام كنفدراسيون ها
جادوي هميشگي را نديديم
006005.jpg
ترجمه: علي فولادي
طرفداران كم، ستاره هاي غايب، چند نام فريبنده و البته بدون زرق و برق. آنچه از تورنمنت كنفدراسيون هاي امسال برداشت شده، همين است. گل هاي تماشايي و استعدادهاي جوان كه براي شهرت خود را به آب و آتش مي زنند نيز نقطه قوت رقابت ها محسوب مي شود. اما همه آنچه از چنين ريخت و پاشي انتظار داشتيم، اين بود؟
با نگاه اول متوجه پيكره بي رمق جام مي شويم. در حالي كه امكان كنش و واكنش هاي نفس گيرتري وجود داشت. چهره رونالدينيو را در دقايق واپسين ديدار با تركيه به ياد آوريد كه انگار براي زنده ماندن مي جنگيد! آن اراده ملموس در آن صورت كودك وارش با آن لبخند جدا ناشدني تركيب غريبي به هم زده بود. اين نكته نشان مي دهد حتي پيروزي در جام كنفدراسيون ها براي بزرگان اهميت به سزايي دارد و تنها سياست هاي نسبتاً نامتعادل فيفا در اين زمينه اجازه شكوفايي بيشتر و دامن زدن به روحيه مبارزه طلبي را نداده است.
بازي ها در زماني برگزار مي شود كه اروپا دلزده از پيچ وخم هاي عجيب باشگاهي است و از اين سو غيبت زين الدين زيدان، ديويد ترزگه، رونالدو، ريوالدو و روبرتوكارلوس فقط از دوتيم شركت كننده، چندان ناباورانه به نظر نمي رسد. البته سياهه غايبان محدود به اين نمي شود و حسن ساس و هاكان شوكور و پاتريك امبوما و لورن از كامرون را نيز مي توان به آن افزود. جاي خالي آنها واقعاً احساس مي شود و جام از اين ناحيه ضربه اصلي را تحمل مي كند. براي اثبات اين ادعا مي توان به مسابقه برزيل و ايالات متحده در ليون، شهر ۲/۱ ميليون نفري اشاره داشت كه فقط بيست هزار تماشاگر از آن استقبال كردند و تنها نيمي از آن ورزشگاه چهل و دو هزار نفري را پر كردند. اين شكست نيست؟
تيمي كه تحت نام «سله كائويي ها» و يا همان برزيل در اين جام شركت كرد هيچ نشاني از آن نبوغ و خلاقيت آشنا را نداشت و متشكل از ناشناخته هايي بود كه فاصله زيادي با ستاره ها داشتند و هرگز نتوانستند در حد انتظارات به چشم آيند. اين حكايت براي ميزبان نيز صادق است. آبي ها در بازي با نيوزلند تنها فريادهاي سي و هفت هزار نفر هوادار خودي را در ورزشگاه هشتاد هزار نفري استاد دوفرانس، ورزشگاهي كه در پايتخت ده ميليوني واقع شده شنيدند تا سيصد و يازده هزار بليتي كه از ده مسابقه ابتدايي، فروش نرفته بود، بيش از پيش به چشم آيد. اين اتفاقات نشان مي دهند، شور بيشترين چيزي است كه فقدانش در بازي ها به چشم مي آيد.
اما خوشبختانه اين شور و هيجان گاهي اوقات احساس مي شود. مثل آن گل به ياد ماندني ساموئل اتوو در مصاف كامرون و برزيل و يا آن شوت فني لودويچ ژولي جوان از فرانسه در برابر نيوزلند و يا آن اشتياق تحسين برانگيز شاگردان جوان زيكو كه نامنصفانه مقابل فرانسه مغلوب شدند. آرزو داشتيم جام لبالب از اين لحظات بود. ولي چنين نشد از اين روي دل خوش مي كنيم به حضور جوان ترها چون فيليپ مكسز و بنوت پدرتي از فرانسه و يا مودسته مبامي بيست ساله كامروني. در اين ميان پدرتي با تجربه ناشي از هفت بازي ملي، چنان در خط مياني فرانسوي ها درخشان ظاهر شده كه همگان به آينده روشن او ايمان آورده اند. ضمناً بايد نام كاموراي ژاپني را نيز كه سه گل در دو مسابقه به نام خويش ثبت كرده در خاطر سپرد. به هنگام رويارويي با فرانسه «ضربه ايستگاهي» خارق العاده اي را به سمت چارچوب حريف فرستاد كه مي توانست جهت جريان آب را تغيير دهد، اما واكنش استثنايي فابين بارتز مسير آن توپ و سرنوشت دو تيم را تغيير داد تا آن پيروزي دو بر يك فرانسه دست نخورده باقي ماند. لحظات ناب و استعدادهاي بكر اين چنيني در اين دوره كم نبودند و يقيناً در تورنمنت هاي بعدي نيز نمونه هايي از اين دست فراوان خواهند بود، فقط فيفا مي داند تا شور را باز گرداند. جادوي آشناي فوتبال را هنوز در جام كنفدراسيون ها نديده ايم.
منبع: C.N.N

لباس سياه براي قوي سپيد
006000.jpg
همان طور كه پيش بيني مي شد آخرين بازي مرحله يك چهارم پاياني جام حذفي ايران به سود سپاهان به پايان رسيد تا اين تيم در ادامه موفقيت هايش نيم نگاهي هم به جام حذفي داشته باشد.
در حالي كه تا سه هفته پيش از ملوان بندرانزلي به عنوان تيم شگفتي ساز و داراي توانايي شكست سپاهان ياد مي شد، بي روحيه گي بازيكنان ملوان پس از سقوط به رقابت هاي دسته اول باعث شد، تا آخرين شانس كسب موفقيت براي اين تيم نيز از دست برود. ملواني ها كه در بازي رفت با نتيجه چهار بر دو در اصفهان مغلوب سپاهان شده بود، در كمال تعجب شادي غير قابل انتظاري را از خود به نمايش گذاشتند. اما در بازي برگشت آن هم در بندرانزلي هيچ نشاني از آن اشتياق و شور و حرارت ديده نشد. ديروز عصر حتي تماشاگران علاقه مند انزلي كه همواره در چنين شرايطي با حمايت قابل توجهي ملوان را همراهي مي كردند، با ورزشگاه تختي انزلي قهر كردند و در نهايت ۲ تا ۳ هزار نفر براي تماشاي بازي قوي سپيد و فولاد سپاهان روي سكوها نشستند. از سوي ديگر بازيكنان اين تيم نيز در شرايطي كه چندان با روحيه و پرانگيزه به نظر نمي آمدند تحت تاثير همين وضعيت قرار گرفته و درصد بيشتري از روحيه شان را از دست دادند. بازي آغاز شد و تركيب سپاهان نشان داد كه اين تيم با وجود به دست آوردن قهرماني در ليگ همچنان بازي هاي جام حذفي را جدي گرفته است.
بازي در نيمه اول با افت و خيز نه چندان زيادي پيگيري شد و در پايان آن سپاهان با دو گل محمود كريمي و ملوان با تك گل پژمان نوري به رختكن رفتند. جالب است كه پژمان نوري با هنرمندي ضربه كاشته به دست آمده را تبديل به يكي از گل هاي زيباي جام حذفي كرد تا باز هم قدرت خود را به رخ تيم هاي خواهانش بكشد. در نيمه دوم نيز اتفاق خاصي نيفتاد و تنها گل هاي سعيد رمضاني براي سپاهان و احمد جمشيديان بازي را از حالت سكون خارج كردند. با به صدا درآمدن سوت پايان بازيكنان ملوان با بي تفاوتي به رختكن رفتند تا فكري براي آينده كنند.
• در حاشيه اين ديدار هم اتفاقات جالب توجهي رخ داد. از ابتداي بازي عده كمي از تماشاگران ملواني كه به نظر مي آمد دل خوشي از بهمن صالح نيا ندارند، محمد احمدزاده مربي فصل قبل اين تيم را تشويق مي كردند. هر چند عده اين تماشاگران زياد نبود اما به خاطر سكوت ديگر تماشاگران در بيشتر لحظات بازي صداي آنها به وضوح شنيده مي شد.
عده اي از هواداران اندك ملوان در مورد استقبال نكردن از اين بازي معتقد بودند كه براي اين بازي تبليغات آن چناني نشده بود و به دليل سقوط ملوان به دسته اول مردم هم آنچنان دل و دماغ حضور در ورزشگاه را نداشتند. از طرف ديگر با پايان گرفتن بازي عده اي از تماشاگران شروع به اعتراض به بهمن صالح نيا كردند و حتي برخي از آنها پا را از محدوده ادب فراتر نهاده و نسبت به مربي ملوان شروع به فحاشي كردند. البته پيش از شروع بازي شايع شده بود كه قرار است عده زيادي از هواداران تيم براي اعتراض به حضور بهمن صالح نيا در ملوان كنار هم جمع شده و مراتب اعتراضشان را با اين ترتيب به گوش مسئولان ملوان برسانند. به نظر مي آيد در روزهاي آينده وضعيت ملوان چه در سطح مديريت و چه در سطح بازيكنان و مربيان دچار تغيير و تحولات زيادي شود.

اخبار كوتاه
رئيس فدراسيون بين المللي شمشيربازي در تهران
فدراسيون شمشيربازي روز پنج شنبه اعلام كرد «رنه راگ» رئيس فدراسيون بين المللي شمشير بازي براي نظارت بر مسابقات شمشير بازي جام جهاني تهران روز ۱۳ تيرماه سال جاري به تهران سفر خواهد كرد.
اين فدراسيون همچنين افزود تيم اسپانيا با ۱۲ شمشيرباز در رقابت هاي شمشيربازي جام جهاني تهران حضور خواهد يافت.
مسابقات شمشيربازي جام جهاني تهران گرامي داشت شهداي نيروي انتظامي با شركت ۴۰ تيم در روزهاي ۱۲ تا ۱۴ تيرماه سال جاري در مجموعه ورزشي آزادي تهران برگزار خواهد شد.
جيني مارتي، ايگناسيو كاسارس، قهرمان جوانان جهان در اسلحه سابر، و جوزل اباژو از جمله شمشيربازان اسپانيايي در اين مسابقات خواهند بود.
بلژيك، نروژ، شيلي، مكزيك، آلمان، پرتغال، اتريش، سوئيس، اوكراين، قزاقستان، تايلند، قطر، پورتوريكو، ارمنستان، سوئد، چين، هلند، دانمارك، روسيه، لهستان، آذربايجان، ژاپن، تركمنستان، فرانسه، اسپانيا، زلاندنو، استراليا، يونان، ايرلند، بلغارستان، گرجستان، هند، تركيه، كرواسي، كويت، عربستان، عراق، تونس، ونزوئلا و ايران تيم هاي شركت كننده در اين مسابقات هستند.

پايان
جشنواره فيلم هاي ورزشي
دومين جشنواره بين المللي فيلم هاي ورزشي و تلويزيوني تهران همزمان با آخرين روز از هفته المپيك عصر امروز در آكادمي ملي المپيك به پايان مي رسد.
در آيين پاياني اين جشنواره «محسن مهرعليزاده» معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان تربيت بدني، «مصطفي هاشمي طبا» رئيس كميته ملي المپيك، «محمدصالح قذدر» دبير كل فدراسيون ورزشي همبستگي كشورهاي اسلامي، سفراي ۲۱ كشور منطقه جنوب و غرب آسيا و جمع كثيري از مسئولان ورزشي، فرهنگي و هنرمندان كشور برگزار خواهد شد.
دومين جشنواره بين المللي فيلم هاي ورزشي و تلويزيوني همزمان با هفته المپيك و با شعار «ورزش، رسانه و همبستگي» از عصر روز يكشنبه گذشته در آكادمي ملي المپيك آغاز شد.
در اين جشنواره كه ۵ روز به طول انجاميد، ۳۳۰اثر از ۲۱ كشور جنوب و غرب آسيا حضور دارد كه در بخش هاي مستند، داستاني، انيميشن، نمايش هاي ورزشي، تلويزيوني، تبليغات ورزشي و آموزش با هم به رقابت پرداختند.
در پايان اين جشنواره به فيلم هاي اول تا سوم جوايزي اهدا خواهد شد. فيلم هاي فوق همه روزه در فرهنگسراهاي طبيعت، انديشه، جوان، ورزش، سرو و دانشجو به طور رايگان براي عموم به نمايش گذاشته مي شود.

وضعيت مبهم
واليبال جوانان ايران
شركت تيم واليبال جوانان ايران در رقابت هاي بين المللي ايتاليا همچنان در پرده ابهام قرار دارد.
مسابقات بين المللي واليبال جوانان ايتاليا در روزهاي ۱۱ تا ۱۴ تيرماه جاري در اين كشور برگزار خواهد شد. فدراسيون واليبال ايتاليا از تيم هاي ايران، آلمان و تونس براي شركت در اين رقابت ها دعوت به عمل آورده است. «سعيد درخشنده» سرپرست تيم واليبال جوانان ايران روز پنج شنبه در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت ۵۰ درصد كارهاي اعزام اين تيم به ايتاليا انجام شده است.
درخشنده مشكلات نظام وظيفه بازيكنان تيم واليبال جوانان ايران را عمده ترين مشكل اعزام اين تيم عنوان كرد و ابراز اميدواري كرد اين مشكلات هر چه زودتر برطرف شود. تيم واليبال جوانان ايران كه خود را براي شركت در رقابت هاي جهاني اين رشته آماده مي كند، هم اكنون در اردوي آمادگي به سر مي برد. مسابقات واليبال قهرماني جوانان جهان از اول شهريور ماه سال جاري در تهران آغاز مي شود و تيم ايران به همراه تيم هاي ونزوئلا، كره جنوبي و مصر در گروه اول قرار دارد.

زمان ديدارهاي تيم واليبال نوجوانان در رقابت هاي جهاني
دوشنبه ۱۶/۴/۸۲
يكشنبه ۱۵/۴/۸۲
شنبه ۱۴/۴/۸۲
پرتغال ـ ونزوئلا
استراليا ـ پرتغال
استراليا ـ ونزوئلا
تايلند ـ استراليا
ونزوئلا ـ تايلند
پرتغال ـ تايلند
چين ـ مصر
مصر ـ اسلواكي
چين ـ اسلواكي
اسلواكي ـ روسيه
روسيه ـ چين
روسيه ـ مصر
هلند ـ مغرب
چك ـ لهستان
هند ـ لهستان
ايران ـ ايتاليا
ايران ـ هلند
برزيل ـ چك
هند ـ چك
مغرب ـ ايتاليا
ايران ـ مغرب
لهستان ـ برزيل
برزيل ـ هند
هلند ـ ايتاليا
تيم ايران نخستين ديدار خود را در رقابت هاي واليبال قهرماني نوجوانان جهان روز شنبه، ۱۴ تيرماه جاري، رأس ساعت ۳۰/۱۵ دقيقه به وقت بانكوك تايلند، ۱۱ به وقت تهران، مقابل تيم مغرب برگزار خواهد كرد.
نوجوانان واليبال ايران در ادامه ديدارهاي مقدماتي خود در روزهاي يكشنبه و دوشنبه ۱۵ و ۱۶ تيرماه، به ترتيب در ساعات ۳۰/۱۳ و ۳۰/۱۶ به وقت تايلند، ۹ و ۳۰/۱۲ به وقت تهران، به مصاف تيم هاي هلند و ايتاليا خواهند رفت.
برنامه دور مقدماتي اين مسابقات به شرح زير است:

انحلال ملوان شايعه است
مديرعامل باشگاه ملوان نيروي دريايي بندرانزلي با تكذيب وجود هرگونه مسائل حاشيه اي در باشگاه گفت: خبر انحلال اين باشگاه فقط يك شايعه است.
ناخدا «رشيد سازمند» روز پنج شنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: اين شايعه ساخته و پرداخته همان كساني است كه در طول فصل براي ملوان مشكل ايجاد كردند.
وي تأكيد كرد، در آينده اي نزديك در نشستي با مسئولين بلندپايه نيروي دريايي منطقه تمامي مسائل و مشكلات اين تيم از آغاز و تا پايان فصل بررسي و تصميمات لازم اتخاذ خواهد شد. «سازمند» در خصوص موضع جدايي شماري از بازيكنان ملوان از اين تيم اظهار داشت: باشگاه ملوان به فكر جدايي از هيچ كدام از بازيكنان خود نيست و با تمامي بازيكناني كه حاضر به ادامه همكاري و بازي در اين تيم باشند كماكان همكاري خواهد كرد. مديرعامل باشگاه ملوان در پايان افزود: ما خود را شرمنده كليه دوستداران ملوان در اقصي نقاط كشور به ويژه در استان گيلان مي دانيم و از همه آنها به دليل برآورده نشدن انتظاراتشان كه همانا بقاي ملوان در ليگ برتر بود پوزش مي طلبيم. تيم فوتبال ملوان نيروي دريايي بندرانزلي، تنها نماينده استان گيلان در ليگ برتر فوتبال باشگاه هاي كشور بود. اين تيم در پايان دومين دوره رقابت هاي فوتبال قهرماني باشگاه هاي برتر ايران با ايستادن در قعر جدول رده بندي اين پيكارها به مسابقات دسته اول سقوط كرد.

شوراي عالي ورزش
تشكيل مي شود
شوراي عالي ورزش چهارشنبه هفته آينده به رياست حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهوري تشكيل جلسه مي دهد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين جلسه سند راهبردي طرح جامع تربيت بدني و ورزش كشور به تصويب نهايي خواهد رسيد. لازم به ذكر است براساس راهكار اجرايي شماره يك برنامه سوم توسعه بخش تربيت بدني و ورزش كشور، سازمان تربيت بدني موظف شد طرح جامع ورزش كشور را با تاكيد بر عمومي كردن ورزش، علمي كردن امر تربيت بدني و ورزش، توسعه ورزش قهرماني در رشته هاي داراي اولويت و مستعد و توسعه ورزش حرفه اي، تمركز امور سياستگذاري و نظارت در يك سازمان و واگذاري امور تصدي به بخش غيردولتي، توسعه پژوهش و تحقيق، توجه جدي به امر تربيت بدني و ورزش در مدارس و دانشگاه ها تهيه و به هيات وزيران ارائه كند. در اين راستا سازمان تربيت بدني اقدام به تشكيل كميته هاي كارشناسي و تخصصي و جلسات بررسي و هماهنگي با عضويت افراد متخصص از دستگاه هاي زيرمجموعه بخش كرد و مطالعات و اقدامات مربوط به تهيه و تدوين نهايي طرح جامع ورزش كشور برابر تصميمات اتخاذ شده در سه مرحله انجام شد.

خوشامد به كوئيروژ
«كارلوس كوئيروژ» مربي جديد پرتغالي تيم فوتبال رئال مادريد اسپانيا از اينكه به اين سمت انتخاب شده احساس غرور و افتخار مي كند و مربيگري در بزرگ ترين تيم جهان را افتخاري بزرگ براي خود مي داند. به گزارش روز پنج شنبه خبرگزاري فرانسه از مادريد، اين مربي رسماً روز چهارشنبه به عنوان مربي جديد تيم رئال مادريد معرفي شد. وي در مصاحبه اي با خبرگزاري فرانسه با پرسش هاي اين خبرگزاري در اين زمينه ها پاسخ گفت. كوئيروژ در اين مصاحبه از فلورنتينو پرز رئيس باشگاه رئال مادريد كه او را براي اين سمت برگزيد تشكر كرد و گفت كه رهبري كردن تيمي كه بهترين كارنامه را در جهان دارد افتخاري بزرگ است. وي همچنين از آلكس فرگوسن مربي تيم منچستر يونايتد انگليس كه اعتماد به نفس لازم را در او براي قبول اين پست حساس ايجاد كرد نيز تشكر و قدرداني كرد. كوئيروژ تصريح كرد كه بدون كمك تيم منچستر يونايتد به اين درجه از اعتبار نمي رسيد. كوئيروژ دستيار فرگوسن در تيم منچستر يونايتد بود. كوئيروژ اطمينان خاطر داد كه همه تلاشش را به عمل خواهد آورد تا انتظاراتي را كه باشگاه و هوادارانش از او دارند، برآورده سازد.
با توجه به سابقه پرافتخار رئال مادريد و كار درخشاني كه مربي سابق اين تيم ويسنته دل بوسكه از خود در تيم بر جاي گذاشت، اينك بيشترين انتظارها از كارلوس كوئيروژ مي رود. كوئيروژ با تصديق اين نظريه مي گويد: اين طبيعي است كه بيشترين انتظارات از من مي رود. اما من از مربيان كاركشته اي همچون فرگوسن يا دل بوسكه نه تنها واهمه اي ندارم بلكه آنها برايم جذاب هستند و اين اشتياق را كه خود را به جايگاه والاي آنها برسانم در من ترغيب مي كند. كوئيروژ در پاسخ به اين سوال كه با مسئله حجم انبوه ستارگان تجمع شده در تيم رئال چگونه كنار مي آيد و آيا از همه آنها يك جا در زمين استفاده مي كند يا آنها را به نوبت وارد تيم مي سازد، گفت: من از بازيكنانم تنها يك چيز مي خواهم و آن حرفه اي بازي كردن است. او ادامه داد: اين غير ممكن است كه از تك تك اين ستارگان بخواهيم بهتر از اين بازي كنند اما از مجموعه آنها در كنار هم مي توان انتظار داشت كه فوتبال بهتري ارائه كنند. كوئيروژ اضافه كرد: هدف من هميشه اين بوده كه بهترين بازي ممكن ارائه شود و اين ممكن نيست مگر آنكه بازيكناني اين انگيزه را در خود ايجاد كنند و از لحاظ روحي و جسمي آمادگي كامل داشته باشند. اين مربي پرتغالي گفت: فيگو و زيدان در كنار هم بهترين تركيب ممكن را مي سازند. اگر يكي از آنها بازي نكند تنها دليلش اين است كه اين بازيكن در اندازه هميشگي خود نيست و يا آسيب ديده است. او ادامه داد: در تيمي همچون رئال مادريد بايد انتظار تيمي را داشت كه از ۲۴ ساعت ۲۵ ساعت بازي كند. رئال تيمي است كه بايد انتظارات امروز و آينده را پاسخگو باشد.

تندباد بكام
تب بكام به يك مد پوشش تبديل شده است به خصوصوقتي بدانيم بين جوانان ژاپني و دوستانشان چشم و هم چشمي هاي زيادي در مورد تقليد از بكام وجود دارد در آن سوي سواحل سرزمين آفتاب تابان نيز اپيدمي بكام دست كمي از ژاپن ندارد
مدت زمان زيادي طول كشيد زوج انگليسي راه خود را از ميان توده جمعيت حاضر در سالن فرودگاه به سمت توده جمعيت ساكن در توكيو باز كنند تا نخستين ضيافت از تور چندمرحله اي شان در شرق آسيا را برپا دارند
لويد رايت
005970.jpg

ترجمه: آران
هفته گذشته ژاپن مورد هجوم يك تندباد بزرگ قرار گرفت. اين تندباد نه همان «تايفون» معروف كه هر سال به شكل موسمي شرق آسيا و جنوب ژاپن را درمي نوردد بلكه يك انگليسي موبور بود كه توفاني در رسانه هاي ژاپن به راه انداخت. ديويد بكام تنها چند ساعت پس از رسمي شدن خبر انتقالش به رئال مادريد به همراه همسرش ويكتوريا آدامز وارد فرودگاه ناريتاي توكيو شد و يك سروصداي حسابي به راه انداخت. بلافاصله او توسط صدها جوان ژاپني كه مثل بچه هاي خواهان آب نبات او را با ولع برانداز مي كردند و اسمش را فرياد مي كشيدند استقبال شد.
مدت زمان زيادي طول كشيد تا زوج انگليسي راه خود را از ميان توده جمعيت حاضر در سالن فرودگاه به سمت توده جمعيت ساكن در توكيو باز كنند تا نخستين ضيافت از تور چندمرحله اي شان در شرق آسيا را برپا دارند.
اين يك ملاقات سه روزه از ژاپن بود كه قرار آن از سال پيش به هنگام حضور بكام در جام جهاني ۲۰۰۲ به همراه تيم ملي انگليس با دو كمپاني محلي گذاشته شده بود. يك توليدكننده محصولات زيبايي و ابزار جراحي و يك كارخانه سازنده شكلات.
ديدار بكام از ژاپن درست يك سال پس از اپيدمي «بكام ـ مانيا» در ژاپن انجام مي گرفت كه حتي بازي هاي انگلستان در جام جهاني خاور دور را تحت الشعاع خود قرار داد. از آن پس تصوير عمومي بكام در ميان چشم بادامي ها همچنان محبوب مانده و هيبت قداست يافته او در نظر شرقي ها به همان شكل حفظ شده است.
ژاپني هاي صرفه جو از هر كسي با يك مجسمه شكلاتي سه متري استقبال نمي كنند. اين مجسمه شكلاتي در ماه دسامبر توسط همان شركت شكلات سازي كه از بكام دعوت به عمل آورده قالب ريزي شده بود و گويا هنوز مردم حتي به آن ناخنك هم نزده اند. چه ابهتي دارد بكام كه حتي تمثال شكلاتي اش اين قدر جذبه دارد؟
افسوس بزرگ اين بود كه تنها رسانه هاي ژاپني قادر به شركت در كنفرانس مطبوعاتي بكام بودند آن هم صرفاً وابسته هاي خبري كه طرف حاميان مالي ژاپني بكام بودند. با اين وضع خبرنگاران خارجي بايد داستاني خيالي از قصه بكام در ژاپن به اروپا مخابره مي كردند. گرچه اين اتفاق به عدم شفافيت سفر بكام منجر شد اما هشداري مهم بود به رسانه هاي بين المللي كه از الان نام خود را در ليست انتظار سومين سفر بكام به ژاپن در سال آينده ثبت نمايند.
با وجود همه سروصداهايي كه ژاپني ها به راه انداخته اند و عليرغم برگزاري موفق جام جهاني ۲۰۰۲ در اين كشور هنوز نشانه هاي كمي وجود دارند از اينكه فوتبال ژاپن بتواند بيسبال، مهم ترين ورزش ملي را از ميدان به در كند. بنابراين به سختي از جشن پرده برداري از دو تنديس بكام كه به انحصار رسانه هاي ژاپني درآمده بود شگفت زده مي شويم. به قول ريكو دنتسو يكي از مديران موسسه ارتباطات دنتسو كه در مورد زندگي ژاپني ها تحقيقات مي كند «خيلي از ژاپني ها حتي فوتبال بازي كردن بكام را نديده اند!» اين خانم محقق مي افزايد «از نظر ژاپني ها چهره، تيپ و مدل موي بكام مهم تر از ورزش اوست. » و همين حالا محبوبيت او آنقدر بالاست كه نام او مي تواند فروش هر محصولي را تضمين كند و انتظار مي رود چهره او در كنار شاخص سهام و تابلوهاي تبليغاتي پشت مدير هر شركتي را به يك سود راحت سالانه گرم كند.
تب بكام به يك مد پوشش تبديل شده است به خصوص وقتي بدانيم بين جوانان ژاپني و دوستانشان چشم و هم چشمي هاي زيادي در مورد تقليد از بكام وجود دارد. در حقيقت هر كسي كه مدتي را در ژاپن سپري كرده باشد متوجه مي شود كه اين چشم و هم چشمي هاي دوستانه بر سر استفاده از كالاها و پيروي از مدهاي گوناگون يكي از جذابيت هاي اصلي در زندگي قشر وسيعي از مردم است، به خصوص در ميان دختران جوان. دوران رياضت اقتصادي مردم ژاپن كه هميشه مثل يك تصوير ثابت پيش روي خارجي هاست، هرگز در داخل ژاپن و با ولخرجي هاي مردم در مراكز خريد شهرهاي بزرگ مطابقت ندارد.
علاوه بر اين شايد ژاپن آخرين الگوي به جا مانده از جوامعي باشد كه بر اثر تبليغات تلويزيوني چنان گرد يك سوژه يا تصوير اجتماعي حلقه مي زنند كه تا مدت ها در آن ذهنيت باقي مي مانند و گاهي اوقات اين دغدغه را دارند كه براي موضوع اصلي كانديداهايي با شرايط پايين تر در نظر بگيرند تا يك وقت لذت جذبه شان زايل نشود. به عنوان مثال ستاره هاي بسيار جوان پاپ ژاپني نسبت به استعدادهاي واقعي پاپ بسيار بيشتر پولسازي مي كنند.
پيش بيني مي شود در چنين فضايي خوش چهرگي و موفقيت هاي ورزشي بكام در كنار آرامش ذاتي و شيوه غيرمعمول زندگي اش، به شكل گيري شخصيت رسانه اي او منجر شود و محبوبيت روزافزون او به سراسر ژاپن گسترش يابد.
005980.jpg

مي توان اين پيش بيني را بدين شكل تعميم داد كه هر چيزي نام بكام را بر خود داشته باشد از نگاه مصرف كنندگان ژاپني برنده نهايي خواهد بود.
در آن سوي سواحل سرزمين آفتاب تابان نيز اپيدمي بكام دست كمي از ژاپن ندارد. او حالا يك تك چهره جهاني است كه مرزهاي نژادي و مذهبي را درنورديد و براي ميليون ها نفر از برلين گرفته تا بانكوك سمبل يك شخصيت دوست داشتني و جذاب است. البته در ژاپن حرص و ولع مردم نسبت به يك چنين شخصيتي بسيار بيشتر از ساير كشورهاي آسيايي است. ژاپني ها كه آرزو دارند ظاهري غربي بيابند اگر يك غربي خوش تيپ را كه عينك آفتابي بر چشم دارد مدتي در خيابان هاي توكيو ببينند كمتر از بكام برايش غش و ضعف نخواهند كرد.
شايد تصوير شخصيتي كه بكام از خود ارائه مي دهد به عنوان يك مرد خانواده دار و صميمي با رفتاري سهل و آسان نيز به اندازه ويژگي هاي ظاهري اش مهم باشد. اين خصوصيات شخصيتي حكم يك كلكسيون مختصر و مفيد از مجموعه ارزش هاي ژاپني ها را دارد. از اين زاويه جديد مي توانيم براي او يكي ديگر از خصايص مورد علاقه ژاپني ها را فرض بگيريم: «يك مرد حقوق بگير كه به جاي كت و شلوار، كفش و لباس فوتبال بر تن دارد. »
اما اگر انتظار داشته باشيد قدرت سخنوري «بك زيبا» هم به اندازه شهرتش باشد اشتباه كرده ايد. مثل اين است كه از پابلو پيكاسو انتظار شعر گفتن داشته باشيد. مصاحبه هاي بانمك بكام در ژاپن كه جواب هايش همانقدر قابل پيش بيني بود كه سوال هايش كليشه اي و تكراري، نشان مي دهند بكام همان سوپراستاري كه رسانه ها در بوق و كرنا كرده اند نيست. حتي بعضي ها اعتقاد دارند بكام به يك مربي اختصاصي براي مصاحبه احتياج مبرم دارد. پتانسيل تجاري فوتبال در ژاپن اصلاً تعريفي ندارد. اما بكام به طرزي غيرمنتظره از بستر توسعه يافته فوتبال سود برده است. ستاره هاي اسم و رسم دار فوتبال تازه ياد گرفته اند روي تبليغات تلويزيوني كار كنند. اولين مورد كه بسيار موفق هم بود به يك ژاپني مشهور مربوط مي شد كه چند سال پيش با گويش ايتاليايي بامزه اي بر صفحه هاي تلويزيون ژاپني ها ظاهر شد و بدين ترتيب پيشگام رشد تبليغات ورزش در كشورش شد. او كسي نبود جز هيده توشي ناكاتا.
بكام طي اقامت كوتاهش در ژاپن برخورد بسيار گرمي با طرفدارانش داشت و مثل كانديداهاي رياست جمهوري كه در پي رأي مردمند، براي هر هواداري كه پيش مي آمد يا براي ديدن او از سروكول ديگران بالا مي رفت، دست دراز مي كرد يا ابراز احساسات مي نمود. با وجود تنديسي كه از او به يادگار ماند شكي وجود ندارد كه اين استقبال شايان نمايانگر شخصيت و روحيّات حقيقي ژاپني ها نبوده است. اگر بكام مجبور شود در ژاپن مدتي بازيكن يا مربي باشد ـ اتفاقي كه سال گذشته در خلال جام جهاني افتاد ـ او با تجربياتي كاملاً متفاوت از رسانه ها نسبت به اين ماه عسل كوتاهي كه در ژاپن گذرانيد، روبه رو خواهد شد. به عنوان مثال فيليپ تروسيه مربي سابق تيم ملي ژاپن در كتاب خاطراتش تحت عنوان «شور» نگاهي منفي به اين موضوع دارد. او كه اغلب با بخش مربوط به روابط عمومي شغل مربيگري مشكل داشت مصائب و تجربياتش را اين چنين بيان مي كند: «مطبوعات اينجا مي خواهند آدم ها را شكار كنند و آنها را ببلعند. در ژاپن وقتي كه آدم مشهوري مي شوي مثل يك سوژه با تو برخورد مي شود. اينگونه است كه خبرنگاران همه جا من را دنبال مي كنند و البته قانون هم چنين اجازه اي به آنها مي دهد. »
تروسيه در پايان اين بحث مي گويد: «به خاطر همين رويكرد، رسانه هاي ژاپن به جاي فراهم كردن اطلاعات مفيد و كاربردي براي خوانندگانشان مدام اخبار احساسي را تعقيب مي كنند. »
حرف هاي تروسيه كاملاً مصداق دارد. روزنامه هاي بزرگ ژاپني برخلاف همتايان اروپايي شان گاهي اوقات صرفاً به يك تيتر بزرگ و يك عكس چشمگير روي جلد خلاصه مي شوند. فرداي روزي كه بكام به ژاپن رسيد روزنامه محلي اوكاياما صفحه اول خود را اختصاص داد به دو عنوان كوچك بر بالاي داستان ورود بكام با فونت سنتي ژاپني كه يكي به معناي «دوباره» و ديگري به مفهوم «در آتش» بود. يك تيتر شاعرانه اما دوپهلو كه اگر در مورد اريك كانتونا زده مي شد كار به جنجال كشيده مي شد. اما در مقابل پرتيراژترين روزنامه ژاپني «يوميوري» تيتري صريح تر انتخاب كرده بود كه ترجمه آن تقريباً «بكام خام» مي شد كه درواقع به مدل شكلاتي او اشاره داشت. البته در آينده تنها رستوران هاي مخصوص فروش غذاي سنتي ژاپني «سوشي» كه مورد توجه بكام واقع مي شوند در مركز شهر مادريد يافت خواهند شد نه در ژاپن يا انگلستان. با اين وجود بكام با ملاقات هاي منظّم سال به سالي از ژاپن سعي مي كند بازارش در ژاپن را گرم نگاه دارد كه تحسين عمومي و ظاهر معصومانه بكام در اين راه كمك شاياني به او مي كنند. اما اينجا در ژاپن مردم دوست دارند بت هاي تازه تري كشف كنند. ريكو سوزوكي محقق ژاپني مي گويد: «مردم ژاپن زود حوصله شان سر مي رود و من فكر مي كنم محبوبيت بكام حداكثر يك سال ديگر ادامه خواهد يافت. » تا چنين روزي از راه برسد، اشتباه بزرگي است اگر بكام از اين تجارت خوب چشم پوشي كند چرا كه هميشه نمي توان در اين گوشه دنيا چنين شانسي يافت. اما تازه كارهايي مثل ويكتوريا آدامز همسر بكام چه كار بايد بكنند؟ او مسلّما در قدم اول خودش را به گرانترين طراح كيمونو خواهد رساند تا مثل يك «گيشه مغرور» در شهر تاريخي كيوتو جلوه كند درحالي كه بكام مي تواند براي خالي نبودن عريضه رژيم غذايي اش را عوض كند، مقداري وزن اضافه كند و به عنوان كشتي گير سومو در اوزاكا به ورزش ادامه دهد. بدون شك آن وقت ترانه «Big in Japan» آلفاويل در مورد او مصداق پيدا خواهد كرد.

خداحافظ سبيلو
يكشنبه شب گذشته، درحالي كه تمام اسپانيا در التهاب و نگراني حاصل از بازي ضربدري باسك و مادريد به سر مي برد، سكوت توام با تشويش مربي رئال يعني دل بوسكه كمتر از قهرماني ققنوس ها به چشم آمد. دل بوسكه مثل هميشه با آرامش عجيبي رئال را به پيروزي رساند و پس از به صدا درآمدن سوت پايان بازي و به دست آمدن بيست و نهمين قهرماني مادريد نيز كاملاً بر حركاتش مسلط بود. در حالي كه همه بازيكنان چند مليتي رئال غرق در شادي بودند و جام باشگاه هاي اسپانيا را يكي يكي بالاي سر مي بردند، دل بوسكه متفكرانه به تماشا نشسته بود. شايد هيچ كس به اندازه خود دل بوسكه از اتفاقات فرداي رئال خبردار نبود. درست در اواخر بازي رئال در برابر بيلبائو دل بوسكه، فرناندو هيرو را از بازي خارج كرد تا به شكلي تمثيلي، كنار گذاشتن كاپيتان رئال را به اطلاع همه برساند.
فرداي همان روز زمزمه هايي مبني بر عدم تمديد قرارداد با «سبيلو» و كاپيتان ۳۵ ساله اش شنيده شد، تا اينكه خورخه والدانو مدير بخش فوتبال باشگاه رئال خبر كنار گذاشتن اين دو را رسماً اعلام كرد. البته در مورد هر دوي اين دو نفر صحبت هايي قبل از پايان گرفتن ليگ به گوش مي رسيد. گمانه زني هايي كه ارتباط رئال را با هيرو به خاطر پا به سن گذاشتن و دل بوسكه را به دليل قهرماني احتمالي سوسيه داد ختم شده تلقي مي كرد. رئال اگرچه دقيقاً در آخرين هفته قهرمان شد اما به هرحال وعده دل بوسكه عملي شد.
فرداي شب باشكوه قهرماني رفتارهاي عجيب فرناندو هيرو در مراسم شكرگزاري در كليسا و در حضور كاردينال مادريد نشان مي داد كه خود او نيز تقريباً مطمئن شده كه به زودي مادريد را ترك خواهد كرد.
005990.jpg

اين دو اتفاق در حالي رخ داد كه به نظر مي آمد رئال با قطعي كردن قراردادش با ديويد بكام به يك پيروزي بزرگ پيش از شروع فصل دست پيدا كرده و سيلي سختي به بارسا زده است. با اين وصف دل بوسكه ديگر نخواهد توانست از روي نيمكت، بازي پسر خوش تيپ و شيك پوش منچستر را در بين فوج ستارگان رئال مادريد تماشا كند.
نكته جالب تر اينجاست كه اولين كسي كه به عنوان جانشين دل بوسكه در نظر گرفته شده كسي نيست جز كارلوس كوئيروژ،دستيار آلكس فرگوسن در منچستر يونايتد.
انريك سانچز سخنگوي باشگاه رئال در اين مورد مي گويد: «هيأت مديره رئال مادريد همگي متفق القول هستند كه نبايد با دل بوسكه تجديد قرارداد كرد. ويسنته انتخاب مديران براي تيم اول رئال نيست. » سانچز ضمن آنكه شرح جزئيات بيشتر را به كنفرانس هاي مطبوعاتي موكول مي كرد، گفت: «مهمترين مسئله موردنظر آنها در حال حاضر اين است كه در رئال تغييراتي ايجاد كنند. اعضاي هيأت مديره لزوم تحولات را احساس كرده اند و مي خواهند تحولات برمبناي طرح هاي ورزشي جديد و مدرن و ضوابط جديد ايجاد شود. »
بنابراين طبيعي است كه تركش هاي اين تحولات باعث كنار گذاشتن فرناندو هيرو با ۱۴ سال سابقه بازي در سطح اول رئال شود.
خورخه والدانو درباره عدم تمديد قرارداد هيرو مي گويد: «هيرو به سرحد پاياني دوران فوتبالش رسيده و ما معتقديم كه اين بهترين موقع براي قطع ارتباط او با رئال مادريد است، با وجود تمام احترام و عشقي كه نسبت به او احساس مي كنيم. » اين جمله نشان دهنده روي ديگر سكه دنياي فوتبال يعني بي رحمي در برابر بازيكنان ناتوان و پا به سن گذاشته است. والدانو اضافه مي كند: «امروز روز بسيار سختي بود. دو نفر از كساني كه صاحب استانداردهاي لازم براي باشگاه بودند حالا رفته اند، اما به نظر من بايد در اين موقعيت تحولات جديدي ايجاد كنيم قبل از آنكه همه چيز بگندد. »
اگرچه پيدا كردن جانشين براي هيرو چندان سخت به نظر نمي رسد اما به جاي دل بوسكه چه كسي خواهد آمد. باشگاه رئال از روزي كه به فكر كنار گذاشتن دل بوسكه افتاده، به دنبال جايگزين مناسب او نيز بوده است. اين طور كه پيداست خورخه والدانو در رأس تيمي قرار دارد كه روي گزينه هاي موجود در حال بررسي هستند. يكي از اولين نام هايي كه اين روزها در مطبوعات اسپانيا روي آن بحث مي شود كوئيروژ است. مربي پرتغالي كه سال ها قبل لوئيس فيگو را كشف كرد. همچنين او سابقه كاركردن با بكام را نيز دارد.
البته به غير از كوئيروژ نامزد ديگري هم براي مربيگري تيم ستارگان جهان وجود دارد، آرسن ونگر كسي است كه بيش از همه لياقت چنين موقعيتي را داراست. البته بعيد به نظر مي آيد كه ونگر لحظات جذاب و دوست داشتني اش در آرسنال را فراموش كرده و به مادريد بيايد.
جالب اينجاست كه در اثناي اين تغيير و تحولات بعضي از ستارگان رئال مادريد هنوز هم از دل بوسكه حمايت مي كنند.
زين الدين زيدان گران ترين ستاره جهان فوتبال يكي از كساني است كه حضور دل بوسكه را در مادريد ضروري مي داند. «من فكر مي كنم كه دل بوسكه يك مربي كامل براي رئال است. براي او فوتبال همه چيز است. اما هميشه در نهايت آرامش كارش را انجام مي دهد. »
شايد به همين دليل بود كه بازيكنان رئال پس از قهرماني در ليگ اسپانيا نخواستند براي دومين بار دور افتخار بزنند، گويي آنها هم فهميده بودند كه در دل «سبيلو» چه مي گذرد.

آگرانديسمان
تعطيلات زياد نشود
امين ساكت
005975.jpg

بالاخره ليگ ۸۲ ـ ۸۱ به خير و خوشي به پايان رسيد و سپاهان اصفهان با نتايج كاملاً قابل دفاع به عنوان قهرمان شگفتي ساز، پس از سال ها جام قهرماني را به يكي از شهرستان ها برد. در مورد شرايط و مسائل ليگ اخير صحبت هاي زيادي شده است و تقريباً بيشتر مسائل آن از زواياي مختلف مورد تحليل و نقد و بررسي قرار گرفته است. ۱۴ تيم حاضر در ليگ هريك ۲۶ بازي را در طول هشت ماه (۳۴ هفته) برگزار كردند و با مشخص شدن دو تيم سقوط كننده به دسته اول چشم انتظار شروع ليگ ۸۲ هستند. انتظار مي رود با تجربه ۲ ساله برگزاري ليگ برتر سومين دوره آن با مشكلات كمتري آغاز و با تعطيلي و تأخير كمتري به انجام برسد. آنچه مسلم است اعلام تاريخ دقيق شروع سومين دوره ليگ برتر مي تواند اولين قدم موثر در برنامه ريزي صحيح و دقيق و اجراي دقيق تر آن باشد.
بنابر اظهارات مسئول روابط عمومي سازمان ليگ برتر، اوايل شهريور ماه سال جاري سومين دوره ليگ برتر با حضور ۱۴ تيم آغاز خواهد شد. عليرضا كرد اظهار داشت كه اين تاريخ در صورت منظم برگزار شدن ديدارهاي باقي مانده جام حذفي قطعي خواهد بود و با اين ترتيب تيم هاي حاضر در ليگ آتي مي توانند از حالا به برنامه ريزي در مورد مسائلي چون بدن سازي، يارگيري و برنامه هاي مالي و اداري بپردازند. بر طبق سنوات گذشته مي توان تاريخ فصل نقل و انتقالات را نيز از حدود اتمام جام حذفي تا يك هفته مانده به آغاز ليگ بعدي در نظر گرفت.
اضافه بر اعلام زمان هاي شروع فصل نقل و انتقالات و ليگ آينده بايد به اين نكته هم توجه كرد كه امكان اضافه شدن تيم هاي ليگ از ۱۴ به ۱۶ تيم به هيچ وجه وجود ندارد و نامه نگاري ها و رايزني هاي اخير كه از سوي بعضي از ارگان ها و نهادها و حتي مجلس در مورد افزايش تعداد تيم ها صورت گرفته به نتيجه نخواهد رسيد. ظاهراً فدراسيون فوتبال هنوز توانايي هاي لازم را براي اجراي اين برنامه در باشگاه ها نمي بيند.
با اين اوصاف بد نيست نظري به فرصت تعطيلي بين دو ليگ و زمان آن بيندازيم. بر طبق صحبت هاي كارشناسان و از نظر علوم مرتبط با ورزش، براي هر ورزشكار حرفه اي باقي ماندن در شرايط مسابقه در طول سال مفيد خواهد بود. تنها يك ماه استراحت فعال را بايد براي ورزشكاران در نظر گرفت.
005985.jpg

ولي الله صالح نيا قهرمان سابق دهگانه ايران و مربي بدنساز فوتبال در اين مورد مي گويد: «براي يك سال فعاليت ورزشي مداوم يك ماه استراحت فعال كافي است. استراحت فعال به اين معني است كه ورزشكار كلاً يك ماه ورزش تخصصي خود را رها كرده و به ورزش هاي پرتحرك ديگر مثل شنا، تنيس، دوچرخه سواري و. . . مي پردازد. در واقع بدن ورزشكار در اين يك ماه هم بايد با ورزش عجين باشد. البته فوتباليست ها مي بايست در اين مدت چند كيلويي به وزن خود اضافه كنند كه در زمان شروع تمرينات ابتداي فصل به سمت تعادل پيش بروند. اما به نظر مي آيد كه فاصله حدوداً دو ماهه بين ليگ اخير و ليگ آتي كمي بيش از حد استاندارد باشد. صالح نيا در اين مورد معتقد است كه: «استراحت بيش از حد باعث از دست رفتن ورزشكار مي شود. » البته به نظر مي آيد كه اين فاصله براي رسيدن به اهداف ديگري هم باشد. در واقع بازي هاي آتي تيم ملي بزرگسالان در مرحله مقدماتي جام ملت هاي آسيا و مسابقات مقدماتي المپيك ۲۰۰۴ آتن به عنوان يكي از اهداف كوتاه مدت مد نظر فدراسيون قرار گرفته است. در اين فاصله امكان هماهنگ شدن بازيكنان تيم المپيك و بزرگسالان بيشتر فراهم مي شود و موفقيت در بازي هاي آتي هم در دسترس خواهد بود.
از سوي ديگر لزوم برگزاري مسابقات مقدماتي براي تيم هاي ملي و ديدارهاي تداركاتي سبك براي تيم هاي باشگاهي نيز در همين زمان احساس مي شود. به هر حال فدراسيون فوتبال حتماً بايد به اين نكته توجه كند كه به خاطر بازي هاي ملي متعددي كه امسال پيش روي ماست بايد در آغاز ليگ در اوايل شهريور اهتمام بورزد، در غير اين صورت ممكن است اين ليگ هم تا نيمه هاي سال آينده به طول بينجامد و اين اصلاً مورد پسند هيچ يك از عناصر مرتبط با فوتبال ايران نيست.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
شهر
علم
كتاب
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |