جمعه ۶ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۸۹
به آينده خوش آمديد
روسا و مديران در جلسات هم مي توانند بي سروصدا بالا و پايين رفتن ارزش سهام را از طريق تلفن خود چك كنند
جانت كورن بلوم
005910.jpg

ترجمه: عليرضا عبادتي
ساعت ۳۰/۹ دقيقه صبح است. دي بلر نگران است كه پسر ۱۶ ساله اش نوبت دندانپزشكي را فراموش كرده باشد و چون سر كلاس درس است نمي تواند تلفني با او صحبت كند. بلر، كه در ساروگوتاي كاليفرنيا زندگي مي كند در دفتر كارش جلسه دارد، تلفن همراهش را برمي دارد و چند دكمه را روي آن مي فشارد. درست مثل زمان تلگراف كه مردم سعي مي كردند حداقل حروف را براي رساندن پيام خود به كار بگيرند او هم فقط مي نويسد:
can u b @ sasaki @ ۳۳۰ [يعني مي تواني ساعت ۳۰/۳ دقيقه خود را به ساسكي برساني] در حالي كه اگر مي خواست جمله را به صورت كامل بنويسد مي بايست مي نوشت:
Can You be at Sasaki at 3:30
چند ثانيه بعد پسرش هارون [Aaron] كه در آن لحظه پشت نيمكت در دبيرستان نشسته است، حس مي كند كه تلفن همراهش در جيبش مي لرزد. هول هولكي و يواشكي تلفن را از جيب بيرون مي كشد و نگاهي به صفحه نمايش آن مي اندازد و با عجله مي نويسد: can b there @ ۳۲۰ [مي توانم خودم را ساعت ۲۰/۳ دقيقه با آنجا برسانم].
به آينده خوش آمديد. برخلاف اينكه مي گويند فناوري هاي نو فاصله ها را ميان انسان ها زياد كرده، اصلاً اين طور نيست. با چند كلمه اي كه به اين طريق بين افراد خانواده رد و بدل مي شود، ارتباط ميان آنها نزديك تر مي شود. فرستادن و دريافت كردن پيام هاي كوتاه هم فال است و هم تماشا، هم سريع است و هم لذت بخش، ارزان هم تمام مي شود.
اروپايي ها از اوايل دهه ۹۰ شروع كردند اما اين راه ارتباطي ارزان و سريع به سرعت در همه جاي دنيا رايج و فراگير مي شود. كاربران قديمي عاشق آن هستند، اما نگران هستند كه استفاده بي موقع از آن نه تنها كار مردم را راه نمي اندازد، بلكه در اين روزگار پرمشغله مزيد بر علت مي شود.
نوجوانان و عاشقان ابزارهاي الكترونيكي و ارتباطي و كساني كه چند سالي است به اين روش ارتباطي عادت كرده اند، مي گويند اين راه بهترين روش برقرار كردن ارتباط در شرايطي است كه مكالمه تلفني غيرممكن يا بي ادبانه است. پدران و مادران هم معتقدند كه اين روش ارتباطي قوت قلبي است كه هر وقت دلواپس باشند مي توانند از سلامت فرزند خود خاطرجمع شوند.
روسا و مديران در جلسات هم مي توانند بي سروصدا بالا و پايين رفتن ارزش سهام را از طريق تلفن خود چك كنند. ۴۵ درصد نوجوانان آمريكايي ۱۲ تا ۱۹ ساله تلفن همراه دارند. براساس آمار موسسه تحقيقاتي نورث بروك، ۳۶ درصد نوجواناني كه از تلفن همراه استفاده مي كنند از رد و بدل كردن پيام به صورت متن نيز استقبال كرده اند. براساس آمار راديو جوان آلامداي كاليفرنيا حتي بعضي از جوانان ۸ ساعت در روز وقت خود را صرف پيام آني مي كنند. نگاهي به آمار تعداد پيام هاي فرستاده شده موجب حيرت مي شود. به عنوان مقايسه در ژوئن ۲۰۰۱ در ايالات متحده ۳۳ ميليون پيام متني از طريق تلفن هاي همراه رد و بدل شد كه اين رقم در دسامبر ۲۰۰۲ به يك ميليارد رسيد. اين آمار را «انجمن اينترنت و ارتباطات سلولي» منتشر كرده است.
استيون چان، ۳۰ ساله كه يك كافي نت به نام Cyber Hunt [كه معني كلمه به كلمه آن شكار در دنياي اينترنت است] را اداره مي كند، مي گويد: «از مكالمه تلفني متنفرم، از پيام صوتي هم همين طور، پيام داريد با يك متن كوتاه بفرستيد. »
اما براساس آمار تحليلگران «يانكي گروپ» فقط ۱۲ درصد از صاحبان تلفن همراه از پيام متني استفاده مي كنند، اما اين رقم روز به روز تغيير مي كند. در حالي كه ۱۴۴ ميليون (حدود نيمي از افراد مقيم آمريكا) تلفن همراه دارند، ۹۰ درصد اين تلفن هاي همراه ديجيتالي هستند و پيام متني، حداقل امكاني است كه در اختيار مي گذارند. دست كم اگر نفرستند، دريافت مي كنند.
«پل سافو» مدير موسسه «آينده» در منلوپارك كاليفرنيا مي گويد: «پيام متني نشانه كوچكي از رسيدن دنياي سايبر به دستان ماست و ما اكنون اين دنيا را فقط روي ميز تحرير محل كار و منزل نداريم. حالا اين دنيا راهي خودرو و حتي جيب هايمان شده است. »
اما سوال اين است كه آيا افزودن يك وسيله ارتباطي ديگر به دنياي انسان ها، ايده خوبي بوده است؟ بعضي از تحليلگران معتقدند كه پيام متني يا «خدمات رساندن پيام هاي كوتاه» SMS مخفف Short Message Service بيش از پيش به حواس پرتي انسان ها دامن مي زند. تا ديروز همه نگران اين بودند كه صحبت كردن با تلفن همراه هنگام رانندگي خطرناك است اما اكنون اين دغدغه هم اضافه شده است كه هنگام رانندگي پيام متني نيز تايپ شود كه خطر آن قابل مقايسه با مكالمه تلفن نيست. در كلاس درس هم دانش آموزان زبل و بازيگوش به جاي گوش كردن به درس معلم، دزدكي به تلفن هاي خود مشغول مي شوند. شايد حالت مضحك آن اين است كه فردي در پياده رو حواسش به تلفن همراه است و ناگهان سرش به تير چراغ برق مي خورد.
«پل سافو» در اين زمينه مي گويد: «من تا به حال چند بار ديده ام كه مردم از سر حواس پرتي و به دليل تمركز روي تلفن همراهشان به پاركومتر خورده اند. اصلاً شوخي نمي كنم. »
005925.jpg

جيمز كاتز استاد ارتباطات دانشگاه راتجرز مي گويد: «مردم جسمشان در يك مكان حضور دارد اما ذهنشان جاي ديگري است و از لحاظ روانشناختي غايبند، جسمشان را مي بينند اما روحشان در متني است كه مي نويسند. »
در مقابل عده اي ديگر مي گويند: نوجوانان ۱۳ تا ۱۹ سال و حتي جوانان بيست و چند ساله چنان با اين پديده هاي نوظهور خود را وفق مي دهند كه مي توانند چند كار را هم زمان انجام دهند.
بلر ۴۶ ساله كه صاحب يك كمپاني نرم افزاري است مي گويد: «هارون حين گوش كردن به موسيقي و در حال انجام تكاليف با دوستانش از طريق تلفن و نرم افزار پيام آني ارتباط برقرار مي كند، در واقع از پيچيدگي هاي مغزش به نحو احسن استفاده مي كند. ضمناً پيام متني در مواقعي به دادمان رسيده است كه اصلاً امكان تلفن زدن نبود. »
«هاوارد رينگولد» كه سال ها ناظر دنياي فناوري و صاحب كتاب:
Smart Mobs: The Next SocialRevolution يا توده هوشمند: انقلاب اجتماعي بعدي است مي گويد كه مردم از زمان افلاطون نگران ظهور ابزارهاي ارتباطي جديد بودند. در آن زمان هم مردم معتقد بودند الفبا باعث مي شود حافظه مردم ضعيف شده و ميزان رابطه نزديك ميان افراد كاهش يابد. از نظر رينگولد، اين مردم درست فكر مي كردند اما هميشه دلايل قانع كننده براي پرداختن چنين هزينه هايي وجود دارد. وي مي گويد: «اين روزها رفتارهاي ارتباطي نسبت به گذشته وقت انسان ها را بيشتر پر مي كند و اين رفتارها جايگزين تلف شدن وقت انسان ها شده است. اين روزها مردمي در خيابان ها مي بينيد كه در حال ارتباط با كساني هستند كه در نزديكي آنها نيستند. » رينگولد اضافه مي كند: «به قضاوت من نوجوانان امروزي علي رغم استفاده از ابزارهاي ارتباطي روز نسبت به نوجوانان گذشته حواس پرت تر نشده اند، اما اين واقعيت دارد كه نوه هاي ما خواهند گفت كه پدربزرگ هايشان قادر نبودند در يك لحظه چند كار را هم زمان انجام دهند.»
اگر در مدارس هنگام زنگ تفريح نگاهي به حياط بيندازيد، خواهيد ديد كه عده زيادي از كودكان به صفحه نمايش تلفن هايشان خيره شده اند و مدام دكمه هاي صفحه كليد آن را فشار مي دهند. اما اصولاً در همه مدارس صحبت تلفني يا فرستادن پيام متني هنگام برقراري كلاس ممنوع است. اما اين قواعد و قوانين به طور صددرصد رعايت نمي شوند. در مورد مكالمه تلفني امكان انجام دزدكي آن سر كلاس وجود ندارد، اما فرستادن و دريافت كردن پيام متني ممكن است.
اكثر دانش آموزان هنگام تايپ كردن نيازي به نگاه كردن به صفحه نمايش ندارند.
هارون مي گويد: اصولاً مجاز نيست كه كسي از تلفن همراه سر كلاس براي فرستادن متن استفاده كند، اما عملاً خيلي از بچه ها زير ميز اين كار را انجام مي دهند. معمولاً معلم ها، ديگر وقت خود را صرف درگير شدن با دانش آموزان نمي كنند. دانش آموزان هم خود را مقيد به اصول و قوانين نمي كنند. اين دانش آموزان از آخرين فناوري هاي روز براي تقلب هم استفاده مي كنند چون با آن مي توانند با كساني كه بيرون از كلاس هستند ارتباط برقرار كرده و جواب سوال ها را بپرسند.
راتجرز مي گويد: براساس آمارگيري غيررسمي تقريباً نيمي از دانش آموزان از اين تلفن ها در كلاس استفاده مي كنند اما تقلب با آن كار آساني نيست و با كمي دقت از سوي مراقبان امكان آن به حداقل مي رسد.
از نظر رينگولد صحبت درباره قدغن كردن يا مجاز كردن استفاده از اين فناوري ها ديگر دير است. چون اين موج به حركت در آمده و ايجاد مانع در برابر آن كار آساني نخواهد بود. شايد مي گوييد كه اين فناوري به درد بزرگسالان و ميانسالان نمي خورد، اما پاسخگوي نيازهاي واقعي آنهاست. راه هاي گوناگون ايجاد ارتباط از وسايل پيشرفت تمدن محسوب مي شود و بايد منتظر ماند و ديد كه بشر در گام هاي بعدي خود چه ابزاري را براي ارتباطات بهتر معرفي خواهد كرد.
USA Today

تلويزيون هاي موبايل
مردم مي توانند از طريق تلفن هاي همراه خود برنامه هاي تلويزيوني را تماشا كنند و نكته جالب آن اين است كه تماشاي تلويزيون از طريق موبايل هيچ هزينه اي براي صاحبانش ندارد
صنايع الكترونيك سامسونگ خدمات جديدي را براي بازار داخلي ارائه كرده است. در اين خدمات جديد مردم مي توانند به شبكه هاي تلويزيوني خود از طريق گوشي تلفن خود دسترسي داشته باشند. به عبارت ديگر مردم مي توانند از طريق تلفن هاي همراه خود برنامه هاي تلويزيوني را تماشا كنند و نكته جالب آن اين است كه تماشاي تلويزيون از طريق موبايل هيچ هزينه اي براي صاحبانش ندارد. اين در حالي است كه اكثر خدمات مشابه ديگر پولي هستند. به عنوان مثال اگر بخواهيد آخرين آهنگ ها و سرودها و يا كليپ هاي ويديويي را از طريق موبايل خود دريافت كنيد به ازاي آن بايد پول پرداخت كنيد.
موبايل سامسونگ مدل SCH - X820 مجهز به تنظيم كننده (tuner) مخصوص دريافت كانال هاي وي اچ اف و يو اچ اف محلي از طريق همان امواجي است كه براي تلويزيون هاي عادي تقويت مي شوند. تصاوير تلويزيوني روي صفحه نمايش ال سي دي ( LCD مخفف Liquid Crystal Display صفحه نمايش بلور مايع) به نمايش درمي آيند. امكان نمايش افقي و عمودي آن نيز وجود دارد. صفحه نمايش اصلي آن تصاوير را با وضوح ۱۶۶ پيكسل در ۲۰۰ پيكسل نشان مي هد. اين صفحه نمايش امكان تفكيك ۲۶۲ هزار رنگ را فراهم كرده است. علاوه بر اين صفحه نمايش كه در درون تلفن قرار دارد در بيرون آن هم يك صفحه نمايش كوچكتر از نوع OLED دارد كه وضوح آن فقط ۹۶ در ۶۴ پيكسل با تفكيك ۲۶۲ رنگ است. شايد باور نكنيد اما همين وسيله كوچك مي تواند چند لحظه اي از همان تصاوير به عنوان پس زمينه در صفحه نمايش استفاده كند. گوشي آن باعث مي شود هنگام تماشاي تلويزيون مزاحمت ايجاد نشود. باطري اين تلفن هم قوي است و تا دو ساعت استفاده مداوم دوام مي آورد. باطري چهارساعته آن نيز موجود است اما به عقيده طراحان براي فوتبال دوستان و يا عاشقان سينه چاك فيلم هاي سينمايي دو ساعت هم كافي است. اگر از تلويزيون آن استفاده نشود و تلفن به حالت آماده باش قرار گرفته باشد نوع معمولي آن تا ۱۹۰ ساعت و نوع ويژه آن تا ۳۸۵ ساعت دوام مي آورد.
از ساير ويژگي هاي اين موبايل سازگاري آن با CDMA (مخفف Code Division Multiple Access) است، استاندارد Cellular *۱ ۴۰ نوع زنگ تلفن پلي فونيك، دسترسي به اينترنت بي سيمي و پشتيباني از زبان جاوا اندازه اين موبايل ۵*۹ سانتي متر و وزن آن كمتر از ۱۳۰ گرم است. قيمت آن حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار است. هنوز قرار نيست چنين تلفن هايي به خارج از كره جنوبي صادر شود.
خيلي از گوش هاي ژاپني امكان پخش، ضبط تصاوير ويديويي و فرستادن آن از طريق اينترنت را فراهم كرده اند. اولين بار اين خدمات در ماه مارس ۲۰۰۲ توسط J-Phone باب شد و نسل سوم تلفن هاي همراه قادر است تماس تصويري برقرار كند و امكان دريافت موسيقي هاي مورد علاقه از طريق اينترنت بي سيمي فراهم شده است. اما اين امكانات همه به شبكه اي بستگي دارد كه تلفن هاي همراه را پوشش مي دهد. در بعضي از كشورهاي جهان سوم به قدري شبكه هاي موبايل عقب افتاده است كه اين گونه امكانات هنوز فراهم نيست.
آي دي جي

ديجيتالي كردن خاطرات
005945.jpg
اين هم يك دليل ديگر كه ديگر ويدئو سي دي منسوخ شده است. هر كسي كه در دوران فيلم هاي ويديويي از نوع وي اچ اس بزرگ شده است هر بار كه به مجموعه كلكسيوني كه جمع كرده نگاه مي كند احساس پشيماني مي كند. همه خاطرات دوران گذشته از مسافرت و تعطيلات گرفته تا مراسم عروسي، جشن تولد بچه ها و سخنراني فارغ التحصيلي فرزندان همه در قفسه خاك مي خورند. از همه بدتر اينكه هر چه گرد زمان بيشتر روي اين كلكسيون مي نشيند قاب ها و نوارهاي مغناطيسي اين فيلم ها فرسوده تر و كيفيت فيلم هاي آن خراب تر مي شود. با آمدن دي وي دي ها كه جاي كمتري اشغال مي كند و دوام بيشتري دارند و قدرت ذخيره سازي آنها چندين برابر ساير ابزارهاي الكترونيكي پيشين است بعضي از مردم به سراغ تبديل كلكسيون خود به جديدترين فناوري روز مي روند و به اصطلاح تصاوير آنالوگ خود را ديجيتال مي كنند. حتماً در فروشگاه هاي لوازم الكترونيكي و كامپيوتري هم ديده ايد كه براي تبديل وي اچ اس به دي وي دي تبليغ كرده اند.
بعضي هم با خريد «دي وي كمكوردر» به طور خودكار كلكسيون آنالوگ خود را ديجيتال كرده اند. مدلي كه اين روزها به بازار آمده و كار را بسيار آسان كرده، A Vermedia EZ Maker است با اتصال يو اس بي۲ مي توان هر چه كه با فرمت وي اچ اس ضبط شده به فرمت ديجيتالي دي وي دي (به يك چشم به هم زدن) تبديل كرد. اين وسيله تبديل كننده آنالوگ به ديجيتال در دست ها جا مي شود (بسيار كوچك است). همان سيم هايي كه روزگاري از يك ويدئو به ويدئوي ديگر وصل مي شد يا از تلويزيون به ويدئو متصل مي شد (با همان سيم هاي قرمز و سفيد و زرد) براي اين تبديل نيز به كار مي رود. مشكل اينجاست كه با همه آنكه EZ Maker كوچك است اما براي آنكه كارش را درست انجام دهد هزار و يك دنگ و فنگ دارد. از جمله اينكه كامپيوتر بايد حداقل ۲ گيگا بايت فضاي خالي داشته باشد و پردازشگر آن بسيار سريع باشد. به عنوان مثال بايد حداقل پنتيوم ۴ يا اتلان اكس پي ۲۱۰۰ مي تواند از عهده كار برآيد. بايد يك اتصال USB ۲.۰ برقرار شود و كارت گرافيكي آن توانايي گرفتن تصاوير با وضوح ۶۲۰ در ۴۸۰ پيكسل را دارا باشد. كساني كه اتصال يو اس بي آنها نسخه ۲ نيست بهتر است از ديجيتالي كردن خاطراتشان صرف نظر كنند چون سرعت انتقال آن به اندازه كافي نيست و نمي تواند سرعت گرفتن را با فرستادن سيگنال هاي الكتريكي متناسب كند. دو نرم افزار به نام هاي Neo DVD Standard و MovieShop همراه با اين وسيله تبديل [EZ Maker] در اختيار مشتري قرار مي گيرد كه در چند مرحله ساده كار تبديل را انجام مي دهد. نرم افزار دوم (MovieShop) يك ويژگي ديگر هم دارد. اين ويژگي كاربرد بسيار زيادي دارد و آن ويرايش فيلم هاست يعني شما خودتان مي توانيد روي فيلم هاي خودتان صدا بگذاريد و جاهايي از تصاوير را كه دوست نداريد «تار» كنيد يا حذف كنيد. قيمت آن ۹۰ دلار است و به مراتب ارزانتر از آن است كه بخواهيد كلكسيون خود را به بيرون بدهيد تا برايتان تبديل كنند.
Business

كمد آقاي ووپي
طرز كار فاكس
اين روزها اگر به هر دفتر يا اداره اي كه سر بزنيد حتماً يك دستگاه فاكس در بساط آنها خواهيد يافت بعضي به آن نمابر و بعضي دورنگار هم مي گويند. اين دستگاه كه به خط تلفن عادي وصل مي شود اين امكان را فراهم كرده كه تصويري از سند يا مدرك يا هر چيزي كه روي يك كاغذ ترسيم شده باشد در يك چشم به هم زدن به هر كجاي دنيا فرستاده شود. اولين بار امتياز آن در سال ۱۸۴۳ به نام Alexander Bain به ثبت رسيد.
005930.jpg

در فاكس هاي اوليه يك غلتك گردان وجود داشت كه به جاي آن در نسل هاي بعدي حسگرها به كار گرفته شدند. وقتي كاغذ در مقابل حسگر نوري به حركت درمي آيد آن بخش از صفحه كه مقابل اين حسگر است يا سياه است يا سفيد از كنار هم قرار گرفتن اين نقاط كه دقت آن ۲۵/۰ ميلي متر مربع است تكليف هر خط روشن مي شود. خط به خط كه صفحه روي اين غلتك يا در مقابل حسگرها به حركت درمي آيد تكليف نقاط كنار هم مشخص مي شود. فاكس هاي اوليه براي انتقال اين اطلاعات از يك تكنيك بسيار ساده استفاده مي كرد، زماني كه حسگرها در مقابل يك نقطه سفيد قرار مي گيرد يك علامت تُن مثلاً ۸۰۰ هرتز از طريق خط تلفن مي فرستد و اگر در مقابل يك نقطه سياه قرار گرفت يك علامت تُن ديگر مثلاً ۱۳۰۰ هرتز ارسال مي كند. در آن سوي دريافت كننده يك مكانيسم شبيه به فرستنده شامل غلتك گردان و حسگر و لنز وجود دارد با اين تفاوت كه براي چاپ اطلاعات ارسال شده نوعي قلم به كار رفته است. دستگاه فاكس دريافت كننده اگر با علامت تن ۸۰۰ هرتز مواجه شود قلم را به حركت درنمي آورد و بنابراين هيچ اثري روي كاغذ بر جاي نمي گذارد اما به محض آنكه با علامت تن ۱۳۰۰ هرتزي مواجه شد قلم به حركت درآمده و نقطه اي روي كاغذ بر جاي مي گذارد. با مشخص شدن تكليف هر خط، با حركت كاغذ تكليف خط بعد در صفحه روشن مي شود.
ماشين هاي فاكس مودم جديد به مكانيسمي مجهز است كه بعد از عبور يك برگ، برگي ديگر را تغذيه مي كند. طي سال هاي متمادي استانداردهايي براي به رمز درآوردن نقاط سياه و سفيد تعيين و اجرا شده است. اكثر ماشين هاي فاكس امروزي به عنوان (CCITT (ITU-T گروه ۳ شناخته مي شوند. ماشين هاي فاكس گروه ،۳ چهار خصوصيت دارند. اولي اينكه وقتي فاكسي از گروه ۳ باشد با هر فاكس ديگري كه به همين گروه تعلق دارد سازگار است. دوم بر اساس استاندارد و تعريف هاي مشخص وضوح افقي اين دستگاه ۲۰۳ پيكسل در هر اينچ يا ۸ پيكسل در ميلي متر است.
سوم اينكه وضوح عمودي آن سه حالت دارد الف - استاندارد ۹۸ خط در هر اينچ. ب - دقيق (Fine) ۱۹۶ خط در هر اينچ و ج - خيلي دقيق (Super Fine) (اگر چه جزو استانداردهاي گروه ۳ نيست اما اين روزها بسيار متداول شده است). ۳۹۱ خط در هر اينچ و بالاخره چهارمين خصوصيت استاندارد گروه ،۳ اين است كه حداكثر سرعت انتقال اطلاعات از طريق خط تلفن ۱۴ هزار و ۴۰۰ بيت در ثانيه است كه گاهي تا ۱۲ هزار بيت هم كاهش مي يابد و در شرايط فراواني نويز در خط تلفن تا ۲ هزار و ۴۰۰ بيت در ثانيه نيز كاهش پيدا مي كند.
005995.jpg

براي آنكه سرعت كار در فاكس هاي جديد بالا برود براي ۲۰۳ پيكسل در هر اينچ ۱۶۲۸ حسگر نوري به كار رفته است. به اين ترتيب هر خط از صفحه در يك مرحله اسكن مي شود. در داخل فاكس نور مهتابي روشن مي شود تا حسگرها نقاط سياه و سفيد را روي كاغذ با وضوح بيشتري اسكن كنند. درحالت استاندارد در هر صفحه اي كه قرار است فاكس شود ۱۱۴۵ خط وجود دارد و چون در هر خط ۱۶۲۸ نقطه توسط حسگرها اسكن مي شود، مجموعاً حدود ۲ ميليون بيت اطلاعات اسكن شده و فرستاده مي شود.
در دستگاه هاي مدرن تر براي كاهش تعداد بيت انتقال يافته سه حالت فشرده سازي اطلاعات به كار گرفته شده است كه به MR,MH و MMR معروف اند كه در آن M مخفف Modified به معني اصلاح شده H مخفف R.Huffman و مخفف Read است.
مكانيسم آن هم چندان پيچيده نيست. براي نقاطي كه خواص مشابه دارند مثلاً در صفحه اي كه نيمي از آن سفيد است و در آن تصويري وجود ندارد به جاي فرستاده شدن ۱۶۲۸ بيت به ازاي هر خط، براساس تعريف ۱۲ بيت اطلاعات فرستاده مي شود كه مشخص كننده آن است كه در تمام يك خط همه نقاط سفيد هستند.

گستره
005915.jpg

نسل جديد كلاه ايمني
به كارگيري يك صفحه نمايش الكترونيكي كه اطلاعات مفيدي را روي شيشه جلوي اتومبيل به نمايش مي گذارد مي تواند براي رانندگي در بزرگراه ها بسيار كارآمد باشد. اگر اين صفحه نمايش در مسيرهاي مسابقه جايي كه چشمان و توجه رانندگان پيوسته در حال تغيير جهت است، روي كلاه ايمني نصب شود كمك بيشتري خواهد كرد. با ابتكاري كه از كمپاني بي. ام. دبليو سر زده است اين ايده به حقيقت پيوست. در واقع يك صفحه نمايش رنگي با وضوح بسيار بالا كه براساس تكنولوژي LCD ساخته شده است در كلاه ايمني رانندگان قرار مي گيرد. اطلاعات مورد نياز مي تواند از طريق يك اتصال دورسنجي دوسويه (تبادل اطلاعات سيستم هاي اندازه گيري به وسيله سيم يا امواج) از خود اتومبيل منتقل شود. با آغاز رقابت هاي فرمول يك سال ۲۰۰۳ مي توان شاهد اين كلاه ايمني در ميادين مسابقه بود.

005920.jpg

يك گام تا كيوان
شمارش معكوس يك ساله براي فضاپيماي كازيني مأموريتي بين المللي و با رهبري ناسا به سوي كيوان در جريان است. اين كاوشگر فضايي ۴/۳ ميليارد دلاري دو طبقه شش تني پايان مأموريت هاي پرهزينه ناسا تا پيش از اتخاذ استراتژي ارزان تر و سريع تر مأموريت هاي اخير كاشف مريخ و نقشه بردار سراسر مريخ بود. بنا به اظهارات مقامات ناسا كازيني از سلامت قابل قبولي برخوردار است و در اول جولاي حركت مداري اش به دور كيوان را آغاز مي كند. سپس شش ماه بعد كاوشگر هيوجنس روانه تيتان، بزرگ ترين قمر كيوان، مي شود. مأموريت كازيني ـ هيوجنس ريسك مشتركي است كه ناسا و آژانس هاي فضايي اروپا و ايتاليا به آن دست زده اند.

005935.jpg

يادي از خاطرات سرد
با پيوستن جنگ سرد به خاطرات دور، نيروي دريايي ايالات متحده توليد زيردريايي هاي نظامي كلاس گرگ دريا (Seawalf) را متوقف و اقدام به ساخت طرح چندمنظوره جديدي كرد. به تازگي اولين نوزاد اين نسل جديد زيردريايي ها موسوم به ويرجينيا SSN774 مراحل عمده ساخت را با آزمايش هاي موفق بدنه فشارش پشت سر گذاشته است. اين زيردريايي كه اولين در كلاس ويرجينيا به شمار مي رود به يك افسر فرماندهي آينده به نام كاپيتان ديوكرن (D.Kern) كه پيش از اين فرماندهي زيردريايي سان فرانسيسكو (SSN711) را به عهده داشت، واگذار شده است. در همين رابطه حدود يكصد نفر از ۱۳۶ خدمه ويرجينيا نيز به خدمت فراخوانده شده اند. به آب اندازي زيردريايي براي سال ۲۰۰۴ زمان بندي شده است و در سال ۲۰۰۶ به خدمت گرفته مي شود.

005940.jpg

حال عضو پيوندي چطور است
يك سنسور سيار كوچك كه توسط آزمايشگاه ملي اواكسويج در ايالات متحده ساخته شده است پرسنل پزشكي را قادر مي سازد تا به سرعت تعيين كنند كه آيا اعضاي پيوند شده خون كافي دريافت مي كنند يا نه. توانايي جلوگيري يا دست كم تشخيص مشكلات گردش خون مي تواند منجر به كاهش عوارض پس از جراحي شود. روش هاي متداول امروزي شامل آزمايش هاي وسيع و شيوه هاي مهاجم است كه مي تواند باعث بروز عوارض پس از جراحي شود. اين سنسور كاشتني به كمك نور در سه فركانس متفاوت بافت مورد نظر را روشن مي كند. ميزان خون سرخرگي جاري در ميان بافت به آرامي فركانس نور را تغيير مي دهد. سپس اين اطلاعات به دست آمده براي تعيين شرايط عضو پيوند شده مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد. اين سنسور با موفقيت در موش ها آزمايش شده است.

تكنيك
ادبيات
اقتصاد
ايران
جامعه
رسانه
زمين
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |