جمعه ۶ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۸۹
صندوق بين المللي پول:
ايران بالاترين رشد اقتصادي خاورميانه را دارد
«عبدالعلي جبلي» معاون صندوق بين المللي پول گفت: در سال گذشته عملكرد اقتصادي ايران با حدود هشت درصد توليد ناخالص داخلي بدون نفت، در بين كشورهاي حوزه خاورميانه و شمال آفريقا يكي از بالاترين نرخ هاي رشد اقتصادي را داشته است. «جبلي» معاون مدير بخش خاورميانه صندوق بين المللي پول پنج شنبه شب در گفت وگو با خبرنگاران افزود: با توجه به اصلاح قانون سرمايه گذاري خارجي و اتخاذ سياست هاي اقتصادي مناسب توسط مسئولان ايراني، وضعيت اقتصاد ايران در سال گذشته بهتر شده است. وي گفت: در گذشته علاقه مندي سرمايه گذاران خارجي در ايران بيشتر در بخش نفت بوده اما در چند سال اخير با توجه به اصلاحات انجام شده در قانون سرمايه گذاران خارجي، سياست يكسان سازي نرخ ارز و اصلاح نظام تجاري، علاقه مندي سرمايه گذاران خارجي براي سرمايه گذاري در ساير بخش هاي اقتصادي ايران فراهم شده است. وي تصريح كرد: حدود دو ميليارد دلار از سوي سرمايه گذاران خارجي براي سرمايه گذاري در بخش هاي غيرنفتي در ايران تعهد شده كه در آينده اين سرمايه ها وارد ايران خواهد شد. جبلي گفت: پيش بيني ما اين است كه در سال هاي آينده سرمايه گذاران خارجي زيادي براي سرمايه گذاري وارد ايران خواهند شد. وي گفت: نتيجه اصلاحات انجام شده در خصوص قانون ماليات ها، قانون سرمايه گذاري، نظام يكسان سازي ارزي، نظام تجاري و برنامه آزادسازي در حوزه تجارت سبب شده فضاي ايران براي سرمايه گذاران خارجي در زمينه اقتصادي بيش از پيش فراهم شود. وي در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: با توجه به نرخ رشد اقتصادي بالا در سال گذشته، ايران نيازي به استقراض از صندوق بين المللي پول ندارد. جبلي افزود: صندوق بين المللي پول به كشورهايي وام مي دهد كه مشكل تراز پرداخت داشته باشند و براي واردات از خارج دچار كمبود منابع، دارايي و ذخاير ارزي خارجي باشند. وي گفت: ايران هيچ كدام از اين مشكلات را ندارد زيرا اقتصاد ايران از نظر تراز پرداخت ها و دارايي هاي خارجي در وضعيت مناسبي قرار دارد. وي افزود: با توجه به اينكه بدهي هاي خارجي ايران پايين تر از استانداردهاي تعيين شده است لذا بانك جهاني فقط در زمينه پروژه هاي خاصي به ايران وام پرداخت خواهد كرد. وي به رقم هفت تا هشت ميليارد دلاري بدهي هاي خارجي ايران اشاره كرد و گفت: اين رقم در سطح پاييني قرار دارد و در آينده براي اقتصاد ايران هيچ مشكلي در اين خصوص به وجود نخواهد آمد.

يادداشت جمعه
با رويايي بزرگ مسافريم
احمد غلامي
. . . دو سال و پنج ماه هم گذشت. پرونده اين دوره كاري نيز بسته شد. پرونده اي كاغذي كه مثل برگ هاي پاييزي زرد با صداي خش خش زيرپاي عابر پياده اي خاك خواهد شد. اما اين همه آن چيزي نيست كه ما به دست آورده ايم. آن چيزهايي كه ما به دست آورده ايم و آن را از دست نخواهيم داد از جنس دوستي و صميميت است در كنار اندوخته هاي علمي ما از ديگران. هركدام از ما برگ كوچكي بوديم در كنار يكديگر و چسبيده به شاخه و تنه اي بزرگتر در سرزميني كه مردمش با عشق و علاقه اين درخت را آبياري كردند. اگر اين درخت سايه اي داشت از سخاوت دست هاي شما بود. ما نيز در كنار هم گروه اقتصاد، دانش، ورزش، ادب و هنر، علم، اجتماعي، سياسي، همشهري تهران و جوان همه و همه از هم مي آموختيم و آنچه را مي دانستيم سعي مي كرديم به شما بگوييم، نه اينكه چيزي به شما ياد بدهيم كه شما بي نياز از دانسته هاي ما بوديد. ما در كنار هم، با نگاه هاي هم، دنياي ديگري را مي يافتيم و آن را با زبان مشترك بين خودمان و شما به يكديگر پيوند مي زديم، باز مي شديم. يك خانواده بزرگتر با دانشي فراتر از حد يك مجموعه كوچك. دانشي در حد يك روزنامه و دانشي در حد يك خانواده بزرگ ايراني. قطعاً همه ما، همه شما را راضي نمي كرد. برخي گروه ها را بيشتر مي پسنديدند و برخي را كمتر. آنچه مهم بود بين همه ما، ارائه يك كار خوب قابل قبول و حرفه اي بود براي خوانندگان. نمي دانم تا چه حد موفق بوديم؟ اما به يك نكته ايمان دارم و آن دادن اين خبر است كه همه گروه هاي همشهري جهان تلاش مي كردند، مخاطبان خود را راضي كنند. اگر شما راضي نبوده ايد از عذر تقصير ما بگذريد. اين مجموعه با دلگرمي به حمايت شما كشتي اش را به بنادر ديگري راهي خواهد كرد. نمي دانم در بندري كه پهلو خواهيم گرفت چه آينده اي در انتظار ماست. اميدوارم در ساحل آن آدم هايي را ببينيم كه سال ها چشم به ديدارشان داشتيم. كاش وقتي به ساحل بندر جديد مي رسيم از ما استقبال شود، چرا كه ما با روياي بزرگي عازم اين سفر شده ايم. تا خدا چه بخواهد...

سعيد الصحاف پس از يك روز بازداشت آزاد شد
«محمد السعيد الصحاف» وزير سابق اطلاع رساني عراق روز پنج شنبه به شبكه خبري العربيه گفت كه خود را به نيروهاي آمريكايي تسليم كرده بود و بعد از بازجويي آزاد شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از دوبي، شبكه ياد شده با نمايش تصاويري از الصحاف در زمان جنگ، پخش مصاحبه به عمل آمده با وي (الصحاف) را كه در حومه بغداد صورت گرفته است، به بعد موكول كرد. اين شبكه از قول الصحاف دستگيري وي توسط نيروهاي آمريكايي را تكذيب كرد. الصحاف (در اين مصاحبه) خاطر نشان كرده است وي خود را تسليم نيروهاي آمريكايي كرده و بعد از بازجويي توسط آمريكايي ها بلافاصله آزاد گرديده است. شبكه العربيه قبلاً اعلام كرد كه مصاحبه الصحاف را روز جمعه پخش خواهد كرد.

سخنگوي وزارت امورخارجه روسيه:
همكاري ايران و روسيه شفاف است
الكساندر ياكوونكو سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه روز پنج شنبه بر شفاف بودن همكاري هاي اين كشور با جمهوري اسلامي ايران و آمادگي مسكو براي مذاكره با هر كشوري در اين زمينه تاكيد كرد.
ياكوونكو در گفت وگو با خبرنگاران گفت: پس از بررسي برنامه هسته اي ايران در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي كه بالاترين جايگاه در اين سازمان را دارد شدت اين مسئله پايان يافت. وي افزود: به رغم آن ما براي بررسي اين مسئله در فضايي كاملاً شفاف با كشوري از جمله آمريكا كه هنوز در اين زمينه نگراني دارد از آمادگي لازم برخوردار هستيم. ياكوونكو گفت: مسكو هيچ گونه مانعي در راه ادامه همكاري هاي خود با ايران نمي بيند و آماده است اين مسئله را با ساير كشورها مورد بحث و بررسي قرار دهد.
وي در ادامه اين گفت وگو و در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا در مورد ديدگاه روسيه در مورد وضعيت افغانستان، وضع اين كشور به ويژه در زمينه توليد مواد مخدر را بغرنج خواند.

رئيس فراكسيون اقليت مجلس:
از لباس شخصي ها حمايت نمي كنيم
رئيس فراكسيون اقليت مجلس در دومين جلسه غيرعلني كه پيرامون ناآرامي هاي اخير تشكيل شد، خطاب به اصلاح طلبان گفته: «ملي فكر كنيم و يكديگر را محكوم نكنيم. » وقتي مقام رهبري در ورامين حساب خود را از لباس شخصي ها جدا كردند، شما هم بايد آن را جدا كنيد. » حداد عادل همچنين پرسيده كه «چرا هميشه دانشجويان را تبرئه مي كنيد؟ چرا نمي گوييد ممكن است آنها جرمي صورت داده باشند. »
محسن آرمين در جواب او گفته: «اگر قرار بر انصاف و عدالت است بايد هر كس خلاف كرد با او برخورد شود و مثل ۱۸ تير ماه گذشته نشود كه دانشجويان دستگير و عوامل خودسر رها شوند.»
آرمين همچنين از جناح اقليت خواسته تا عليه لباس شخصي ها موضع گرفته و از آنها حمايت نكنند كه در اينجا حداد عادل رئيس فراكسيون اقليت فرياد زده كه «والله حمايت نمي كنيم. »

ممنوعيت اسكان افغاني ها در خراسان
مدير كل دفتر امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري خراسان گفت: اسكان مهاجرين افغاني در شهرستان هاي اين استان ممنوع شده است. «محمد علما» روز پنج شنبه با اشاره به شروع طرح تعويض مدارك افزود: تمام مهاجرين افغاني مقيم خراسان به جز مهمانسراي تربت جام بايد براي تعويض مدارك شناسايي به باجه هاي پستي مشهد مراجعه كنند. وي اضافه كرد: با آغاز طرح تعويض مدارك ارائه هر گونه خدمات و پاسخگويي ادارات به مهاجران افغاني براساس مدارك شناسايي جديد صورت مي گيرد.

سازمان تبليغات اسلامي:
۲۰ هزار روحاني ديگر نياز داريم
مدير كل امور مجلس سازمان تبليغات اسلامي گفت: ۱۰ هزار نفر روحاني در اقصي نقاط كشور به عنوان مبلغ ديني مرتبط با اين سازمان مشغول فعاليت هستند. حجت الاسلام «اسماعيل فلاح» روز پنج شنبه در گردهمايي روحانيون طرح هجرت و مستقر در روستاهاي استان يزد افزود: به منظور تامين نياز روستاهاي دور افتاده و محروم به مبلغ مذهبي، ۸۳۸ نفر نيز به عنوان روحاني مستقر با اين سازمان همكاري دارند. وي گفت: با وجودي كه حوزه هاي علميه براي تربيت روحانيون آگاه و دين شناس فعاليت دارد، به ۲۰ هزار نفر روحاني براي امر تبليغ نياز داريم.

نگاه جمعه
كاريكاتور: كيارش زندي
006080.jpg
كاريكاتور: كيارش زندي

بيانيه معاونان دانشگاه ها درباره دانشجويان
006075.jpg
هفته اي كه گذشت عمده ترين موضوعي كه از سوي دولت، مجلس، نهادهاي مدني و دانشگاه ها مورد پيگيري بود، بحث بازداشت دانشجويان در جريان ناآرامي هاي اخير بود. اين مسئله روز پنجشنبه نيز ادامه يافت. مهمترين درخواست ها در گردهمايي معاونان دانشگاه هاي كشور مطرح شد. سي و يكمين گردهمايي سراسري معاونان دانشجويي و فرهنگي و مديران كل دانشجويي دانشگاه ها ديروز در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.
شركت كنندگان در اين گردهمايي ضمن بررسي و تبادل نظر پيرامون مسائل صنفي و سياسي دانشگاه ها و به ويژه حوادث و رخدادهاي اخير بيانيه اي صادر كردند كه در بخشي از آن آمده است: «بي ترديد حضور دانشجويان و دانشگاهيان متعهد و فرهيخته در تعميق و استمرار ارزش هاي بنيادين انقلاب اسلامي و آرمان هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي امري انكارناپذير است، ولي متاسفانه ذهنيت تاريخي دانشجويان حكايت از بي مهري ها و بي عدالتي هايي دارد كه در جريان رسيدگي به حادثه تلخ و ناگوار ۱۸ تير ماه سال ۶۸ صورت گرفت. همچنين عدم برخورد جديدي با عوامل و مسببين اصلي اين واقعه، به ويژه عوامل اغتشاشگر و خودسر زمينه را براي تجاوز علني و مكرر گروه هاي مذكور به حريم دانشجويي و دانشگاهي در پي داشته است، از اين رو يك بار ديگر ضمن تاكيد بر حفظ حريم و حرمت دانشگاه ها و دانشگاهيان و اعلام انزجار از اقداماتي نظير اهانت به رئيس دانشگاه و يا حمله به خوابگاه هاي دانشجويي و مراكز علمي، از عملكرد نيروي انتظامي كه در وقايع اخير با هوشمندي، درايت و خويشتن داري تلاش زيادي در آرام سازي محيط هاي دانشجويي و حفاظت از حريم دانشگاه ها به عمل آورد تشكر و قدرنمايي مي نماييم.
همچنين با توجه به اينكه در وقايع اخير تعدادي از دانشجويان دانشگاه ها دستگير و به محاكم قضايي تحويل شده اند از مراجع ذي صلاح قضايي درخواست داريم ضمن رعايت تمامي حقوق بازداشت شدگان دانشجو با آنان براساس قانون، عدالت و رافت اسلامي برخورد شود. بديهي است كه عدم شفافيت در اين زمينه و يا كم توجهي در مورد اعلام اسامي بازداشت شدگان، تبعات نامطلوبي بر روحيه جوان و شاداب دانشجو بر جاي خواهد گذاشت. »

آخرين گفت وگو
جمعي از فعالان جنبش دانشجويي كه عمدتاً از اعضاي انجمن هاي اسلامي دانشجويان هستند، اواخر هفته گذشته نامه اي سرگشاده به رئيس جمهور را منتشر كردند كه در آن ضمن اعتراض به نحوه برخورد گروه هاي لباس شخصي و عدم برخورد با اين افراد، خواستار قاطعيت رئيس جمهور در بيان و ابراز مواضع خود به نفع دانشجويان شدند. اين فعالان دانشجويي با انتقاد از بازداشت دانشجويان در روزهاي اخير و عدم اعطاي مجوز برپايي مراسم سالگرد ۱۸ تير به دفتر تحكيم وحدت، خطاب به خاتمي گفته اند كه «اين جملات آخرين رشته هاي گفت وگو ميان جنبش دانشجويي و حاكميت است. »

بازداشت دبير تشكيلات تحكيم وحدت
با وجود افزايش درخواست ها براي آزادي دانشجويان، عبدالله مومني دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت چهارشنبه عصر پس از پايان جلسه شوراي تهران بازداشت شد. به گزارش انجمن اسلامي دانشگاه صنعتي اميركبير، وي پيش از بازداشت در جلسه شوراي تهران دفتر تحكيم وحدت گفت: ظاهراً بازداشت ها متوقف شده است و مقامات امنيتي در ديداري كه با نمايندگان مجلس داشته اند از توقف روند دستگيري ها خبر داده اند.
وي افزود: با اين حال در صورتي كه بازداشت شدم، مواضع من همان مواضع زمان آزادي و قبل از زندان من خواهد بود و هرگونه تغيير مواضع مسلماً زير فشار بازجويي خواهد بود. ما چيز پنهاني نداريم و نيروهاي امنيتي از جزئيات زندگي ما اطلاع كامل دارند و اصولاً يك جنبش اجتماعي، مدني و اصلاحي چيزي براي پنهان داشتن ندارد و آنچه كه دارد در عرصه عمومي عرضه مي كند. مومني ضمن اشاره به برنامه هاي هويت صدا و سيما گفت ديگر اين روش ها جواب نمي دهد و همگان به نمايشي بودن اين گونه برنامه ها واقفند و تمام كساني كه در مقابل دوربين تحت فشار به چيزي اعتراف مي كنند پس از قرار گرفتن درشرايط آزاد اعترافات خود را پس گرفته اند. اعضاي شوراي تهران دفتر تحكيم وحدت نيز گفتند: اصولاً ما از هيچ يك از دانشجويان و اعضاي انجمن ها انتظار تحمل و ايستادگي و مقاومت در برابر فشار را نداريم و به حكم انسان بودن همه ما حد تحمل ما نيز در حد انسان است.

اعتصاب غذاي دانشجويان در اصفهان
اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي اصفهان و علوم پزشكي در ادامه اعتصاب غذاي خود اطلاعيه تازه اي منتشر كردند.
در اطلاعيه آمده است: «همچنان كه بارها اعلام كرده ايم متذكر مي شويم، فضاي سياسي كشور به هيچ وجه پاسخگوي مطالبات و خواسته هاي مردم نيست. ما موافق برخورد با همه قانون شكنان هستيم، من جمله آناني كه باعث تخريب اموال عمومي مي شوند. اما اين اعتقاد را هم داريم كه قبل از آنان بايد افرادي محاكمه شوند كه عامل اصلي اين وضعيت هستند. افرادي بايد دستگير و محاكمه شوند كه باعث فقر و بيكاري مردم و عصبانيت جوانان هستند. افرادي بايد محاكمه شوند كه آقازاده هايشان با چپاول بيت المال ميليون ها برابر آنان كه تخريب اموال مي كنند به مردم ضربه مي زنند. آناني بايد محاكمه شوند كه با مقاومت در برابر برنامه هاي رئيس جمهور منتخب مردم باعث شدند كه مردم راه ديگري براي بيان خواسته هاي خود انتخاب كنند. اين دقيقاً ضدعدالت علوي است كه دانشجو يا جواني را صرفاً براي بيان خواسته اش زنداني كنند. »
اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي اصفهان و علوم پزشكي پس از چهار روز اعتصاب غذا اعلام كرده اند كه تا رسيدن به اهداف خود مبني بر آزادي تمام دانشجويان زنداني فاجعه كوي دانشگاه هاي تهران و تبريز در ۱۸ تير ماه ،۶۸ آزادي بدون قيد و شرط دانشجويان دستگير شده در حوادث اخير در دانشگاه هاي سراسر كشور و برخورد با گروه هاي فشار و عوامل موسوم به خودسر كه عامل تمامي آشوب ها، فتنه ها و اغتشاشات در سال هاي اخير بوده اند، دست از اعتصاب غذا بر نخواهند داشت.

استيضاح خاتمي مطرح نيست
006090.jpg
«نورالدين پيرموذن» نماينده اي كه برخي روزنامه ها به نقل از وي، خبر احتمال استيضاح خاتمي را داده بودند، ديروز گفت: «نمي خواهيم رئيس جمهوري را استيضاح كنيم. »
نماينده اردبيل در گفت وگو با خبرگزاري «مهر» درباره نامه اي كه با امضاي ۲۵ نماينده تقديم هيأت رئيسه مجلس شده است، گفت: اينجانب و نمايندگاني كه اين نامه را امضا كرده ايم، قصد استيضاح آقاي خاتمي را نداريم و فقط با استفاده از قدرت نظارتي مجلس از رئيس جمهوري سوال كرده ايم و خواستار حضور وي در يك جلسه غيرعلني در مجلس شديم.
وي با خودداري از اعلام محتواي پرسش هاي نمايندگان از رئيس جمهوري گفت: «محور سوالات متفاوت است و كليه امور اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي را در برمي گيرد و چون پاسخگويي به اين سوالات فراتر از حيطه وظايف وزرا است، شخص رئيس جمهور بايد پاسخگوي اين سوالات باشند. »

احسان نراقي در گفت وگو با همشهري:
ايران و فرانسه براي بازداشت سران گروه رجوي توافقي نداشتند
006095.jpg
دولت فرانسه در بازداشت نيروهاي سازمان مجاهدين (منافقين) جرات به خرج داده و اين اقدام قابل تحسين است.
«احسان نراقي» جامعه شناس و تحليلگر مسائل سياسي در گفت وگو با خبرنگار «همشهري» با بيان مطلب فوق افزود: فرانسه ريسك بزرگي را انجام داد و با چنين گروهي مواجه شد. اعضاي اين گروه، آدم هاي خيلي تند و شيادي هستند و كارشان اين است كه حرف ها را خلاف واقع بگويند و با دروغگويي مقابل غرب مظلوم نمايي كنند. مثلاً چهار نفر از آنها اقدام به خودسوزي كردند و با اين كار قصد جلب احساسات را دارند.
وي گفت: از آنجايي كه جمهوري اسلامي از اين گروه دل خوشي ندارد، اعضاي اين سازمان مي گويند كه جمهوري اسلامي با دولت فرانسه زدوبند كرده است اما تا آنجايي كه من اطلاع دارم دولت فرانسه از روي تشخيص خود دست به اين كار زده و هيچ مذاكره اي با ايران براي برخورد با اعضاي سازمان نداشته است.
وي در تحليل اقدام فرانسه در بازداشت مريم رجوي و ديگر اعضاي اين گروه در پاريس اظهار داشت: شايد فرانسه با اين اقدام مي خواسته به ما بفهماند كه ما هم نبايد به سازمان هاي تندرو كمك كنيم. در هر صورت دولت فرانسه اقدام مهمي را انجام داده است.
نراقي اضافه كرد: ايران براي ورود به مناسبات بين المللي، بايد اصول و قواعد را رعايت كند و تلاش كند از تصوير منزوي و آشوبگري كه دنيا از ايران دارد، بيرون آيد با اروپا در موارد مختلف از جمله موضوع انرژي اتمي به تفاهم برسد و طوري عمل كند كه به كشوري تبديل شود كه ديگران نتوانند به آن ايراد بگيرند.
وي همچنين در پاسخ به پرسشي در خصوص ناآرامي هاي اخير در دانشگاه ها با اشاره به اينكه خواست دانشجويان در اعتراض به خصوصي شدن دانشگاه ها بحق و مشروع بوده است، گفت: متاسفانه مسئولان به خصوص وزير علوم، در ابتدا حساسيت لازم را به خرج ندادند. ايشان و معاونانشان بايد با دانشجويان مذاكره و با توافق مشكل را حل مي كردند ولي متاسفانه از آنجايي كه مقامات اين كار را در ابتدا انجام ندادند، موضوع تبديل به طرح شعارهاي سياسي شد.
وي اضافه كرد: بنده ساليان دراز مسئول امور جوانان و دانشجويان يونسكو بوده ام و اينكه دانشجو از آزادي حرف بزند، مطلب عجيبي نيست. همه جوانان امروز در دنيا از آزادي حرف مي زنند ما خيلي هم بايد خوشحال باشيم كه دانشجويان ما از آزادي حرف مي زنند و مي توانيم به آقاي بوش بگوييم كه شما در امور دانشجويان ما مداخله نكنيد. اما اگر جلوي آزادي آنها را گرفتيم و به آنها امكان بيان نداديم، در آن زمان آقاي بوش و ديگران مي گويند كه چرا دانشجو را سركوب مي كنيد. در اين صورت است كه بهانه به دست آنها مي دهيم. در صورتي كه مي توانيم دانشجو را به راحتي به زندان نبريم و به بوش و ديگران هم بگوييم كه امور ايران به شما مربوط نيست.
نراقي با اشاره به اينكه نبايد از سروصداي دانشجويان به هراس افتاد، افزود: ما هميشه افتخار مي كنيم كه در ايران، كشتار و زدوخورد و درگيري كم اتفاق مي افتد و اميدوارم كه روز به روز از تعداد اين اتفاقات كاسته شود و بتوانيم به همه بگوييم كه ما كشوري متحد هستيم و لياقت آزادي را داريم.

دروازه بان خبر
جانشين مهاجراني آمد
رئيس جمهوري در پي استعفاي «عطاءالله مهاجراني» از رياست مركز بين المللي گفت وگوي تمدن ها «محمود بروجردي» را به عنوان سرپرست جديد اين مركز منصوب كرد. خاتمي همچنين از تلاش هاي مهاجراني رئيس سابق مركز بين المللي گفت وگوي تمدن ها قدرداني كرد.
دشمن عده اي را در داخل اجير كرده
معاون فرهنگي سپاه پاسداران منطقه لرستان روز پنج شنبه در آيين گشايش طرح «ميثاق با ولايت» در كوهدشت گفت: دشمن اصلي ما يعني آمريكا قصد دارد با كمك هاي مالي براي نظام ما مشكلاتي را ايجاد نمايد و براي رسيدن به اين هدف عده اي فريب خورده و غافل را در داخل كشور اجير كرده و آنان نيز با وي هم صدا شده اند. هم اكنون جنگ رواني و تبليغاتي آمريكا از طريق تهاجم فرهنگي عليه نظام جمهوري اسلامي آغاز شده و ما در يك نظام بسيار سخت و نامتقابل وارد شده ايم. وي، خواهان آمادگي كامل جوانان و نوجوانان جامعه براي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن شد و گفت: تقويت جسمي و روحي، آمادگي سياسي، فرهنگي و اقتصادي از عمده ترين راه هاي مقابله با اين تهاجم است.
كنفرانس خبري فراكسيون دانشجويي
نمايندگان جنبش دانشجويي در مجلس فردا در مورد ناآرامي هاي اخير و بازداشت دانشجويان جلسه مطبوعاتي خواهند داشت. در اين جلسه كه در محل پارلمان برگزار مي شود، نمايندگان جنبش دانشجويي در مجلس - علي تاجرنيا، ميثم سعيدي، فاطمه حقيقت جو، علي اكبر موسوي خوئيني و رضا يوسفيان - كه پي گير مسائل دانشجويي در مجلس هستند، شركت خواهند كرد.

پول «القاعده» در بانك هاي ايران نيست
خبرگزاري فارس ديروز به نقل از يك مقام آگاه اعلام كرد كه هيچ پولي از اعضاي القاعده وارد سيستم بانكي ايران نشده است. اين مقام توضيح داده: «بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر به منظور بررسي مسئله پولشويي اعضاي القاعده و جلوگيري از ورود اين افراد در سيستم بانكي كشورهاي مختلف كميته اي در سطح جهان تشكيل شد. ايران نيز از اعضاي كميته مذكور است و از آن زمان تاكنون موردي در خصوص پولشويي و حضور القاعده در سيستم بانكي كشور به چشم نخورده است. »

متهم به «پارتي بازي»
رئيس قوه قضاييه ديروز در جمع مسئولان دستگاه قضايي گفت: تكريم طرفين پرونده هاي قضايي از سوي قضات تنها يك حرف نيست و بايد به اين مسئله توجه داشت و به آن عمل كرد. وي به برخي اتهامات وارده به عملكرد دستگاه قضايي اشاره كرد و افزود: نحوه رفتار قضات با طرفين دعاوي در برخي موارد باعث آن شده است كه دستگاه قضايي به برخي پارتي بازي ها و تضييع حقوق شهروندان متهم شود.

شناسايي «اغتشاشگران» در قزوين
فرمانده انتظامي استان قزوين گفت: كليه افراد اغتشاشگر حادثه خوابگاه دانشجويان دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) قزوين شناسايي شده اند.
وي گفت: نيروي انتظامي براي جلوگيري از بروز هرگونه تنش و بحران احتمالي پس از شناسايي افراد اغتشاشگر، آنان را به مسئولان دانشگاه معرفي كرده تا خود مسئولان مربوطه براي آنان تصميم گيري كنند. خوشبختانه با حضور به موقع نيروي انتظامي در صحنه ياد شده مشكل پيش آمده سريعاً رفع شد.

G دانشجويان به افراد خودسر سوژه ندهند
آيت الله منتظري در پاسخ به سوالي در خصوص نيروهاي خودسر حمله كننده به دانشجويان و تكليف دانشجويان در مقابل آنها اظهار داشت: مشكل گروه هاي خودسر مشكل جديدي نيست و از مشكلات بزرگ كشور و حاكميت ماست و متاسفانه مسئولان اقدام جدي در رفع آن نمي كنند و لازم است دانشجويان عزيز ضمن انجام وظايف خويش كوشش نمايند سوژه به دست افراد خودسر ندهند. وي همچنين در خصوص استعفاي نمايندگان مجلس گفت: اگر فرضاً نمايندگان مجلس قدرت بر انجام وظيفه نمايندگي نداشته باشند بايد موكلان خود را در جريان قرار دهند و با نظر آنان در رابطه با ماندن يا استعفا تصميم بگيرند.

ياران سعيد عسگر آزاد شدند
يك روزنامه صبح در شماره اخير خود خبر داد: «تعدادي از همدستان سعيد عسگر كه با حكم دادستان عمومي و انقلاب در جريانات اخير دانشگاه علامه دستگير شده بودند، پس از بازجويي و تحقيقات مقدماتي با سپردن تامين مناسب به بازپرسي، از زندان اوين آزاد شده اند. اين افراد در جريان بازجويي و تحقيقات مقدماتي اتهامات خود را نپذيرفتند. هرگونه دخالت در حادثه طرشت (خوابگاه دانشگاه علامه) را منكر شدند. تعداد اين افراد ده نفر است.»

G دعوتنامه اسكناسي
سايت «بازتاب» روز پنج شنبه گزارش داد: «پس از فروكش كردن ناآرامي ها در شهر اصفهان، طي سه روز اخير، تلاش هايي براي ايجاد ناآرامي ها در ۱۸ تير آغاز شده است. يكي از روش هاي تازه، دعوت به تجمع و ناآرامي به وسيله اسكناس است. در اين شيوه متني براي دعوت به تجمع و ناآرامي در روز ۱۸ تير، بر روي صدها اسكناس ۱۰۰ توماني نو نوشته و در سطح شهر پخش شده است. »
G طرح دوباره «انتخابات استاني»
روزنامه بشير مازندران در شماره اخير خود از قول «حسين روزبهي» نماينده ساري به عنوان يكي از موافقان استاني شدن انتخابات مجلس نوشت: شوراي نگهبان با اصل استاني شدن انتخابات مجلس مخالف است و ديگر نمي توان طرح را قابل پيگيري دانست.
روزبهي ادامه داد: كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي اصرار دارد كه اين طرح مجدداً در مجلس مطرح شود و در صورت رد مجدد آن توسط شوراي نگهبان به مجمع تشخيص مصلحت نظام برود.
اين نماينده مجلس تصريح كرد: مجلس و موافقان طرح در تلاش هستند و اصرار دارند تا جايي كه مي توانند به دنبال تامين نظر شوراي نگهبان باشند. به نوشته بشير، روزبهي گفت: به نظر مي رسد كه استاني شدن انتخابات مجلس براي دوره هفتم مجلس عملي نشود هر چند اكثر نمايندگان مجلس تمايل به استاني شدن انتخابات دارند.

G تصويب مهم ترين لوايح در مجلس ششم
نماينده مردم بهشهر و نكا در مجلس با مثبت ارزيابي كردن عملكرد مجلس دوره ششم گفت: اين مجلس در سه سال گذشته مهم ترين لوايح را به تصويب رسانده است. «علي اصغر رحماني خليلي» در جمع مردم «بندپي» نوشهر افزود: تصويب لوايح قانون ماليات، تجميع عوارض، جذب عوارض تاريخي و صندوق ذخيره در مجلس دوره ششم، در حد ظرفيت و توان اين مجلس بوده است.

G تأكيد بر برخورد با معترضان در همدان
امام جمعه همدان در واكنش به اعتراضات دانشجويي در هفته گذشته در اين شهر گفت: برخورد جدي با عاملان اغتشاش هاي اخير ضروري است. آيت الله «ابوالحسن موسوي همداني» روز پنج شنبه در آيين يادواره شهداي قوه قضاييه افزود: دادگستري استان همدان با عاملان آشوب و اغتشاشگران در هفته گذشته برخورد بسيار خوبي داشته است. برخورد با اين افراد بايد همچنان ادامه پيدا كند، تا ديگر شاهد اين وقايع نباشيم. نيروي انتظامي نيز با تلاش مستمر و پيگيري هاي شبانه روزي در برگشت آرامش نقش بسزايي داشتند.

G قصد اشغال ايران را ندارند
«سرجيو ويرا دومللو» نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل در عراق در جريان يك كنفرانس خبري در بغداد، هرگونه برنامه نيروهاي ائتلاف براي اشغال ايران و عربستان سعودي را رد كرد.
دومللو در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران كه از وي «نقش سازمان ملل در صورت اشغال ايران و عربستان سعودي توسط نيروهاي ائتلاف» را پرسيده بود، گفت: دبير كل سازمان ملل پاسخ اين سوال را كه توسط برخي از همكاران شما طي چند روز گذشته مطرح شده، داده است و او اعتقادي ندارد كه چنين قصدي از سوي كشورهايي كه بدان اشاره كرديد، وجود داشته باشد و اين فرضيه خارج از سوال است.

G روز «انسجام خواص»
جامعه روحانيت مبارز تهران در بيانيه اي به مناسبت سالگرد هفتم تير اعلام كرد: «امروز براي همگان به ويژه خواص، دوران بازگشت مجدد وحدت و انسجام است و حوزه هاي علميه و علما و نويسندگان و دستگاه هاي تبليغي و همه رسانه هاي تصويري و نوشتاري بايد تلاش كنند كه با ارائه الگوي صحيح از اسلام و تبيين شاخص هاي مديريت ديني، طعم شيرين و مصفاي مديريت ديني نشأت گرفته از سه منبع فطرت، عقل و نبوت را به ذائقه مردم بچشانند تا با هدايت جامعه جوان كشور و ساخت جامعه نمونه، زمينه فراگير شدن حكومت ديني در سراسر جهان به دست حضرت بقيةالله فراهم شود. ملت شريف ايران مي داند كه روشنفكران غرب زده چيزي نيستند كه بتوانند پيوند ناگسستني اين ملت را با عزم دينداري، عزت، عظمت و استقلال بشكنند. »

G شكست فضاي انحصاري رسانه اي
معاون سياسي سازمان صدا و سيما گفت: صداوسيما با افشاگري سياست هاي دوگانه توأم با نفاق آمريكا در منطقه و حضور همه جانبه و به موقع در صحنه هاي جنگ عراق و افغانستان سعي كرد فضاي انحصاري رسانه هاي دنيا را بشكند. «مهدي رحماني فضلي» در برنامه گفت وگوي ويژه خبري شبكه استاني صداوسيماي مركز مازندران افزود: همكاران ما در صدا و سيما زحمات زيادي را در افغانستان و به خصوص عراق متحمل شدند و با حضور در صحنه هاي جنگ حقايق را به گوش جهانيان رساندند.

G آشوب از طرف فتنه گران
آيت الله «ناصر مكارم شيرازي» روز پنج شنبه در ديدار با مسئولان نيروي دريايي سپاه گفت: «در اين زمينه بايد حق و دشمن را شناخت و با اتحاد در مقابل توطئه هاي آنها ايستادگي كرد. اگر خدايي ناكرده در چنين شرايطي ما نيز آتش بيار دشمن شويم يك وقت خواهيم ديد كه آنان وارد سرزمين ما شده و همه را از بين خواهند برد. در شرايط كنوني كه آشوب هايي از طرف فتنه گران در كشور انجام مي شود كاخ سفيد مي گويد ما از دموكراسي در ايران حمايت مي كنيم و مردم اين كشور بايد آزادي داشته باشند. آنان اين سخنان را در حالي بيان مي كنند كه در كشور همسايه ما اجازه برقراري دموكراسي را نمي دهند. »

G مذاكرات قاضي دادگاه گنجي با مرتضوي
«علي بخشي» قاضي دادگاه تجديدنظر «اكبر گنجي» كه به نفع وي حكم داد و پس از آن ناچار به بازخريد شد، به تازگي مشاور حقوقي كميسيون اصل ۹۰ شده است.
وي اواخر هفته گذشته ديداري با «سعيد مرتضوي» دادستان عمومي و انقلاب تهران داشته است. اين ديدار در خصوص مسائل اخير و سرنوشت دانشجويان بازداشتي بوده است. علي بخشي در اين ديدار دانشجويان را به سه دسته تقسيم كرده و گفته است: «عده اي با احساس مسئوليت بوده و قصد دارند به صورت آرام مطالبات خود را مطرح كنند. دسته دوم كساني هستند كه آسيب ديده اند و قصد تظلم خواهي دارند و قشر سوم كه درصد بسيار كمتري هستند شايد متصل به ضدانقلاب باشند. »
علي بخشي مشاور حقوقي كميسيون اصل ۹۰ جايگاه دادستاني عمومي و مدعي العموم را متفاوت از قضاوت در دادگاه مطبوعات عنوان كرده و گفته است: «شما بايد با دانشجويان صحبت كرده و پس از شنيدن حرف هاي آنها، مسائل را مستقيماً به مقام رهبري منعكس كنيد. » مرتضوي نيز در پاسخ بخشي به وي قول داده كه توصيه هاي او را عملي كند و آن را با رئيس كل دادگستري استان تهران نيز مطرح سازد. علي بخشي پس از ديدار با مرتضوي با كروبي رئيس مجلس نيز ديدار و گفت وگو كرده است.

G احتمال تحصن نمايندگان دانشجويي
به دنبال تشكيل دومين جلسه غيرعلني مجلس در خصوص حوادث اخير دانشگاهي كه با حضور وزيران اطلاعات، كشور، علوم، معاون پارلماني رئيس جمهوري و فرماندهي كل نيروي انتظامي در مجلس بر پا شد، جمع بندي نمايندگان اين بود كه دلايل مسئولان امنيتي و انتظامي در توجيه مسائل پيش آمده قانع كننده نيست و به همين خاطر گفته مي شود كه به زودي اقدام عملي خود را در اعتراض به اين تحركات به مرحله اجرا در خواهند آورد.
در اين زمينه سايت خبري جبهه مشاركت گفته، كه نمايندگان جنبش دانشجويي قصد دارند در اعتراض به بازداشت دانشجويان دست به تحصن بزنند.

G شكايت يك نويسنده به خاتمي
«عليرضا جباري» روزنامه نگار و مترجم عضو كانون نويسندگان كه از اوايل زمستان گذشته به تناوب تحت بازجويي قرار داشت، در نامه اي به رئيس جمهوري از قاضي شعبه ۱۶۱۰ دادگاه ويژه مهرآباد شكايت كرد.
در اين نامه كه سايت «رويداد» آن را منتشر كرده جباري با تشريح جزئيات اعتراف گيري هايي كه توسط بازجوي پرونده انجام شده، شكايت هاي مشخصي را خطاب به خاتمي مطرح كرده تا وي به عنوان مسئول نظارت و پيگيري بر حسن اجراي قانون اساسي و مسئول مستقيم تامين حقوق شهروندان آنها را پيگيري كند. جباري در اين نامه مفصل، زمان نخستين بازداشت خود را ۶ دي ماه سال گذشته اعلام كرده است، بازداشت كنندگان وي دو مامور اداره اماكن بوده اند.
به گفته جباري «وي با چشم بند، با وضعي نامناسب و توهين آميز» به بازداشتگاهي منتقل شده و در مدت ۴۰ روز نگهداري در اين بازداشتگاه، بازجويي وي را به شدت مورد ضرب و شتم (شامل سيلي، مشت و لگد)، نشاندن بر روي زمين راهروهاي بازداشتگاه، كشيدن موها و كندن سبيل و توهين و فحاشي قرار داده است.

G «حيوانيت» و ليبراليسم
رئيس نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها گفت: اباحه گري و حيوانيت رها شده، يكي از دلايل تمايل انسان ها به ليبراليسم در جوامع است.
«محسن قمي» روز پنج شنبه در همايش مشترك روساي دانشگاه ها و مسئولان نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي منطقه هفتم در مشهد افزود: دشمنان انقلاب مي كوشند از طريق رسانه هاي گسترده خود به اشاعه اباحه گري بپردازند. اينان درصددند كه اين امر را به عنوان يك مكتب جديد در بين نسل جوان جلوه دهند.

G استفاده بسيج از بيت المال
فرمانده بسيج وزارتخانه هاي كشور گفت: بسيجيان در استفاده صحيح از بيت المال بايد طلايه دار باشند. سردار «پرويز سروري» روز پنج شنبه در گردهمايي فرماندهان و اعضاي شوراي بسيجيان در بندرعباس افزود: معيار بسيجي ماندن خدمت رساني هر چه بيشتر به مردم است. كسي كه داعيه قبول مسئوليت دارد بايد ظرفيت پذيرش آن را در خود افزايش دهد.

G شعار «لباس شخصي ها» و «آقازاده ها»
«سيداحمد خاتمي» عضو جامع مدرسين، ديروز گفت: برخي ها به جاي محكوم كردن اغتشاش گران و اخلالگران با شعار «لباس شخصي ها» و «آقازاده ها» به فكر بازي هاي سياسي خود هستند.
وي در مراسم گراميداشت شهداي هفتم تير در حسينيه بني فاطمه لشكر قدس گيلان گفت: اغتشاشات اخير از خارج هدايت و خط دهي مي شد.
بسياري از كساني كه دستگير شده اند دانشجو نبوده اند و اين پرسش را مطرح كرد كه آيا دانشجوي «كوكتل مولوتوف انداز» نبايد دستگير شود؟

تحريم هاي اقتصادي بيشتر عليه ايران
چندين تن از نمايندگان مجلس آمريكا از كاخ سفيد خواسته اند تا از تحريم هاي اقتصادي بر ضد جمهوري اسلامي ايران و شركت هاي خصوصي طرف معامله با ايران بهره گيرند و راه كمك هاي مالي به اين كشور را سد كنند. مسئولان وزارت خارجه آمريكا نيز در جلسه پرسش و پاسخ كميسيون فرعي روابط بين الملل مجلس نمايندگان، اعلام كردند دولت ها و شركت هاي اروپايي را در فشار ديپلماتيك گذاشتند تا قراردادهاي نفت و گاز با جمهوري اسلامي را لغو كنند.
به موجب قانوني كه ۶ سال پيش سناتور داماتو به كنگره پيشنهاد داد، دولت آمريكا مي تواند نه تنها در درون مرزهاي خود، بلكه در سراسر جهان شركت هايي را كه در بخش نفت و گاز در ايران، سالانه بيش از ۲۰ ميليون دلار سرمايه بگذارند تنبيه كند.

«استراو» مي آيد
مقامات دولت انگليس اعتقاد دارند: حتي پس از صحبت هاي اخير نخست وزير انگليس درباره حمايت از اغتشاشات اخير ايران، تغييري در روابط دو كشور به وجود نيامده است. اين مقامات مي گويند: در پي اظهارات توني بلر نخست وزير انگلستان و تنش در روابط في مابين، دولت انگليس سفر ديگري را براي جك استراو وزير امور خارجه اين كشور به ايران در دست بررسي دارد. به گزارش خبرگزاري مهر، مقامات دولت انگليس اعتقاد دارند حتي پس از صحبت هاي نخست وزير انگليس در حمايت از ناآرامي هاي اخير ايران تغييري در روابط دو كشور به وجود نيامده است و اين سفر مسائل شكننده در روابط دو طرف را از بين خواهد برد.

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس
با پروتكل الحاقي بايد كارشناسانه برخورد كرد
همزمان با افزايش درخواست هاي جهاني به ويژه از سوي اتحاديه اروپا براي امضاي پروتكل الحاقي آژانس بين المللي انرژي اتمي درخواست هايي در داخل كشور براي پذيرش اين مسئله در روزهاي اخير مطرح شده كه عمدتاً از سوي اصلاح طلبان بوده است.
در همين زمينه «رضا يوسفيان» عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي بر برخورد كارشناسانه و منطقي با پروتكل الحاقي تاكيد كرد. يوسفيان با بيان اينكه دستيابي ايران به سلاح هاي هسته اي باعث ايجاد حساسيت هايي در سطح منطقه و جهان شده است، گفت: براي جلوگيري از روند اين حساسيت ها لازم است تبليغات آمريكا و اروپا عليه ايران را جدي بگيريم.
نماينده شيراز با اشاره به برخورد منطقي با پروتكل الحاقي ۲+۹۳ تصريح كرد: براي جلوگيري از ايجاد تنش در منطقه و جهان و شكل گيري ائتلاف جهاني عليه ايران بايد تدابير ديپلماتيك خاصي را در پيش گرفت تا بتوان اروپا و جهان را مطمئن كرد كه ايران هيچ خطري براي دستيابي به سلاح هاي هسته اي ندارد.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي توسل به شيوه هاي نظامي در برخورد با تهديدات اخير آمريكا را نادرست ارزيابي كرد و افزود: برخورد نظامي با تهديدات آمريكا نتيجه اي جز آنچه كه ما هم اكنون در عراق شاهد آن هستيم، نخواهد داشت.
يوسفيان در پايان با اشاره به ناآرامي هاي اخير مقابله جدي با اين تهديدات را با توجه به وضعيت منطقه، مهم دانست و برخورد قانوني با اغتشاشگران و عوامل خودسر را خواستار شد.

توافق اروپا و آمريكا در مورد محدودسازي فعاليت هسته اي ايران
بوش: گزارش اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي به روشني خودداري ايران از عمل به تعهدات خود در قبال جهان و نيز جلوگيري از دسترسي مقام هاي آژانس توضيح مي دهد
006085.jpg

جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا گفته است ايالات متحده و اتحاديه اروپا براي مقابله با چالش هاي ناشي از اشاعه سلاح هاي كشتار جمعي توسط كره شمالي و ايران با يكديگر همكاري نزديك دارند.
بوش و رهبران اتحاديه اروپا پس از مذاكرات چند ساعته در واشنگتن روز چهارشنبه در يك نشست مشترك رسانه اي شركت كردند.
رئيس جمهور بوش در اين نشست قبل از طرح سوال هاي خبرنگاران گفت: «ايالات متحده و اتحاديه اروپا امروز براي متوقف كردن اشاعه سلاح هاي هسته اي، ميكروبي و شيميايي كه بزرگ ترين تهديد عليه امنيت آنها است گام هاي جديدي برداشتند. » او افزود: «ايالات متحده و اتحاديه اروپا براي رويارويي با چالش هاي ناشي از اشاعه سلاح هاي كشتار جمعي از سوي كره شمالي و ايران از نزديك با يكديگر همكاري مي كنند. »
بوش در اين زمينه فقط به ايران پرداخت و از صحبت درباره كره شمالي خودداري كرد. محافظه كاران نوين حاكم بر كاخ سفيد كه از انديشه هاي افراطي برخوردارند از سه هفته پيش جنگ رواني شديدي را بر ضد جمهوري اسلامي ايران به راه انداخته اند.
رئيس جمهور آمريكا مدعي شد: «گزارش اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي به روشني خودداري ايران از عمل به تعهدات خود در قبال جهان و نيز جلوگيري از دسترسي مقام هاي آژانس (بين المللي انرژي اتمي به مراكز مورد نظر در ايران) توضيح مي دهد. »
سازمان بين المللي انرژي اتمي در گزارشي كه هفته گذشته منتشر كرد فقط خواهان همكاري بيشتر ايران در زمينه بازرسي از تاسيسات هسته اي اش شد. بوش در ادامه اظهار داشت «آمريكا و اتحاديه اروپا توافق دارند كه ايران بايد با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري كامل داشته باشد. ما توافق داريم ايران بايد پروتكل الحاقي را امضا و به آن عمل كند كه ابزار جديدي در اختيار آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار مي دهد تا درباره فعاليت هاي مخفيانه تسليحات هسته اي آن تحقيق كند. تمام جامعه بين المللي بايد ايران را مجبور كند به تعهدات خود پايبند باشد. »
تازه ترين بستر جنگ رواني بر ضد تهران، ادعاي مقام هاي با گرايش نظامي گرايانه آمريكا مبني بر تلاش ايران براي دست يابي به سلاح هاي اتمي است. ايران با رد اين ادعا گفته است كه درصدد به دست آوردن سلاح هسته اي نيست اما بهره برداري از انرژي هسته اي صلح آميز را حق خود مي داند.
كنستاندينوس سيميتس، نخست وزير يونان و رئيس دوره اي اتحاديه اروپا و رومانو پرودي، رئيس كميسيون اروپا كه به همراه بوش در اين نشست رسانه اي شركت داشتند در اظهارات خود اشاره اي به ايران و برنامه هسته اي آن نداشتند. پاسخ پرودي به سوال يك خبرنگار از وي پيرامون مذاكرات احتمالي اتحاديه اروپا و آمريكا درباره چگونگي اقدام در صورت مخالفت ايران با امضاي پروتكل الحاقي چندين بار ناتمام باقي ماند و بوش با قطع كردن مكرر سخنان او سعي كرد به آن جواب دهد.
جورج بوش قبل از آنكه پرودي قادر به بيان نخستين جمله از پاسخ خود باشد با قطع سخنان او گفت: «ايران بايد پيروي كند. جهان آزاد از ايران مي خواهد تبعيت كند. از اين مرحله جلوتر نبايد رفت. »
بوش با قطع مجدد تلاش پرودي براي پاسخ به سوال پرسيده شده از وي ادامه داد: «ما از ايران انتظار داريم اين كار را انجام دهد. شما (خبرنگار) فرض مي كنيد آنها چنين كاري را نخواهند كرد. ما اعتقاد داريم اگر جهان آزاد يكپارچه شود آنها پيروي خواهند كرد. »
006105.jpg

رئيس جمهور آمريكا براي سومين بار متوالي با قطع اظهارات پرودي گفت: «هرگاه آنها تبعيت نكردند در آن زمان به آن خواهيم پرداخت. »
پرودي سرانجام موفق به پاسخگويي شد و اظهار داشت «گفت وگو با ايران روزانه و به طور عميق ادامه دارد و ما فشار مي آوريم تا آنها با تمامي بازرسي ها حتي بازرسي هاي از قبل برنامه ريزي نشده موافقت كنند زيرا بايد اطمينان پيدا كنيم (برنامه هسته اي ايران) هيچ خطري را متوجه آينده صلح نخواهد كرد. بايد كاملاً اطمينان حاصل كنيم. »
بوش براي چهارمين بار و قبل از اعلام پايان نشست رسانه اي، سخنان پرودي را قطع كرد و گفت: «اگر جهان با يك صدا صحبت كند آنها (ايران) تبعيت خواهند كرد. »
006100.jpg

واكنش دالتون
از سوي ديگر در پي احضار سفير انگليس به وزارت خارجه براي پاسخگويي به اظهارات «توني بلر» كه از تظاهرات اعتراض آميز در ايران حمايت كرده بود، سفير انگليس به شدت از دستگاه ديپلماسي ايران انتقاد كرد.
«ريچارد دالتون» گفت: «بسياري از بيانيه هايي كه دولت ايران صادر مي كند، قبولش براي كشورهاي ديگر مشكل است. بعضي وقت ها اين طور احساس مي كنم كه ايراني ها اصلاً دوست ندارند كسي در موردشان چيزي بگويد ولي اغلب مواقع براي خودشان اين حق را قائل مي شوند كه هر چيز ناخوشايندي را كه خواستند بر ضد ديگران بگويند. »
وي افزود: ما هميشه شكايت هايي از ايران دريافت مي كنيم در مورد صحبت هايي كه رهبران بريتانيا كردند، سفراي همكار من در تهران مي گويند كه در مورد كشورهاي آنها هم همين اتفاق مي افتد. در حالي كه مسؤولان ايران صحبت هاي خيلي تند را عليه رهبران ما مي گويند اگر شما با لحن خيلي تند از كشورهاي ديگر انتقاد كنيد آيا عاقلانه نيست كه در مورد چيزهايي كه ديگران در مورد شما مي گويند، حساسيت به خرج ندهيد؟
دالتون همچنين گفت: «ايران بايد گام هاي زيادي را بردارد و جامعه جهاني را متقاعد كند كه فعاليت هسته اي اش شفاف است. چرا بايد ما امتياز بدهيم در حالي كه امضاي پروتكل الحاقي به نفع خود ايران است. نگراني ديگر ما اين است كه ايران هميشه با برخي از گروه هايي كه مخالف روند صلح خاورميانه هستند، روابطي داشته و دارد. »

بررسي دوباره لايحه انتخابات
نمايندگان مجلس اين هفته لايحه اصلاح قانون انتخابات را بار ديگر در دستور كار خود دارند. اين لايحه كه يكي از دو لايحه اصلي خاتمي است، يك بار از سوي شوراي نگهبان با ايرادهاي بسيار رد شده است.
كميسيون امنيت ملي مجلس كه به طور تخصصي مسئوليت تصويب اين لايحه را عهده دار است براي رفع ايرادات دو عضو شوراي نگهبان را به جلسات كميسيون فرا خواند. آن طور كه «محسن آرمين» نايب رئيس كميسيون امنيت ملي گفته، در مجلس اول همكاري خوبي از سوي شوراي نگهبان وجود داشت و توافقاتي حاصل شد اما در دو جلسه بعد، اين همكاري ها كاسته شد.
آرمين گفته كه «صادق لاريجاني» از فقهاي شوراي نگهبان كه در اين جلسه حضور داشت صراحتاً توافقات جلسه اول را نيز رد كرده و گفته كه در شوراي نگهبان لايحه رد خواهد شد.
ناظران پارلماني معتقدند كه با وجود اصلاحات انجام شده، لايحه انتخابات شانس چنداني براي تصويب از سوي شوراي نگهبان ندارد. با اين حال، خاتمي روز چهارشنبه بار ديگر ابراز اطمينان كرد كه لوايح دوگانه اش تصويب مي شود.

برگزاري مراسم تشييع جان باختگان سانحه هوايي
پيكرهاي پاك هفت تن از شهداي سانحه سقوط هواپيماي ۱۳۰ نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ديروز با حضور فرمانده و كاركنان اين نيرو خانواده هاي معظم شهدا در منطقه هوايي مهرآباد تشييع شد.
پيكرهاي پنج شهيد بعد از اين مراسم در قطعه ۳۰ ويژه خلبانان شهيد نيروي هوايي در بهشت زهرا به خاك سپرده و پيكر پاك دو شهيد نيز براي خاكسپاري به مشهد مقدس منتقل شد.
واحد مركزي خبر اسامي قربانيان حادثه را بدين شرح اعلام كرده است: امير سرتيپ خلبان «حجت الله كاربر»، امير سرتيپ خلبان «محمد ارژنگي»، امير سرتيپ مهندس پرواز «احمد عابدي سوقاري»، امير سرتيپ مهندس فني «حميد انتخابيان»، سروان «غلامعلي چگيني»، سروان «علي يعقوبي» و سروان «مهدي نظري» مهندسان پروازي هواپيما.
گفتني است عصر چهارشنبه يك فروند هواپيماي نظامي ۱۳۰ نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به علت نقص فني در رودخانه شور واقع در جنوب شهرستان رباط كريم با هفت سرنشين و خدمه سقوط كرده بود.

از شنبه تا پنج شنبه
نمايندگان پيگير بازداشت دانشجويان
006110.jpg
شنبه ۳۱ خرداد
•  آيت الله محمد يزدي در خطبه هاي نماز جمعه تهران از دستگاه قضايي و دادستان ها خواست كه در برخوردهاي اخير، ملاحظه و عطوفت را كنار بگذارند زيرا طبق شرع و قانون كسي كه امنيت را متزلزل مي كند بايد به مردم معرفي شود تا مردم متوجه مخالفان نظام گردند.
• رئيس نمايندگي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي نتيجه نشست شوراي حكام آژانس در وين درباره برنامه هاي هسته اي ايران را براي تهران موفقيت آميز خواند.
وي گفت كه نتيجه نشست شوراي حكام تا حدودي براي ايران قابل قبول است و همكاري ما با آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه پيدا مي كند و تهران اميدوار است كه موضوع ايران هر چه زودتر بسته شود.
• خانواده عباس عبدي در نامه اي به روساي قواي سه گانه خواستار انتقال وي به بند عمومي و بازبيني در روند دادرسي پرونده او شدند.
• شوراي نگهبان طرح استاني شدن انتخاب مجلس شوراي اسلامي را رد كرد.
يكشنبه ۱ تير
• وزير انرژي اتمي روسيه اعلام كرد كه همكاري جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين المللي اتمي در حد عالي است. وي افزود پس از آنكه همه واحدهاي هسته اي ايران تحت كنترل آژانس بين المللي قرار گرفت، سوخت هسته اي به ايران تحويل داده خواهد شد.
• مريم رجوي به همراه ۱۴ تن از اعضاي منافقين به حكم قاضي ضد تروريسم فرانسه، روانه زندان شدند و محاكمه وي در دادگاه پاريس آغاز شد.
• به دنبال دستگيري هاي اخير، وزارت علوم در نامه اي به رئيس جمهوري، خواستار مشخص شدن مرجع دستگيري دانشجويان شد.

دوشنبه ۲ تير
•مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت كه شوراي عالي امنيت ملي تصويب كرده كه برخورد با عوامل ناآرامي توسط وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي صورت گيرد و تمامي افراد بازداشت شده نيز تحويل وزارت اطلاعات داده شوند.
•۱۶۶ نماينده مجلس شوراي اسلامي در نامه اي اعتراض آميز نسبت به هتك حرمت دانشگاه تصريح كردند كه تداوم حضور لباس شخصي هاي خودسر، مترادف با ايجاد و گسترش ناامني است.
•محسن آرمين نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي از به بن بست رسيدن جلسات مشترك با شوراي نگهبان درباره لايحه اصلاح قانون انتخابات خبر داد.
•كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد از ايران و آمريكا خواست اختلاف نظر به وجود آمده بر سر برنامه هسته اي تهران را مهار كنند.

سه شنبه ۳ تير
•عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت با اعلام اظهار تاسف شديد دولت از حمله لباس شخصي هاي خودسر به خوابگاه هاي دانشجويي تصريح كرد: انتظار داريم كه برخورد دستگاه قضايي با همه كساني كه در آشوب هاي اخير موجب بر هم زدن آسايش و امنيت عمومي شدند، قانوني و برابر باشد تا اين القا را كه در گذشته وجود داشته، مجدداً در جامعه به وجود نياوريم كه با مسببان اصلي برخي از حوادث برخورد نمي شود. وي همچنين گفت كه دولت از عدم برخورد با مسببان اصلي جنايت ۱۸ تير ۶۸ ناراضي است و ما انتظار داريم نه تنها با مسببان اصلي وقايع اخير بلكه با مسببان اصلي جنايت هايي كه در ۱۸ تير انجام شد، برخورد شود.
•به دنبال بازداشت و محاكمه اعضاي گروه رجوي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران تصريح كرد كه هيچ معامله و كار پشت پرده اي بين ايران و فرانسه صورت نگرفته است و فرانسوي ها به طور مستقل و براساس مسئوليت هاي بين المللي خود، اين اقدام را انجام دادند.
چهارشنبه ۴ تير
•سيد محمدرضا خاتمي نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: آنچه كه الان در ما اتفاق مي افتد و فشارها و توهين هايي كه به نمايندگان مي شود چيزي جز مخدوش كردن چهره اسلامي نظام نيست و اين نشان مي دهد كه آنها و تهديدكنندگان هيچ منطقي براي پاسخ دادن ندارند.
•نايب رئيس كميسيون امنيت ملي از به پايان رسيدن بررسي لايحه اصلاح قانون انتخابات و نهايتاً ارائه آن به صحن علني مجلس در هفته آينده خبر داد.
• در پي اظهارات روز گذشته توني بلر نخست وزير انگليس در مجلس عوام آن كشور در حمايت از تظاهرات اخير در ايران، ريچارد دالتون سفير انگليس در تهران به وزارت امور خارجه ايران فرا خوانده و مراتب اعتراض ايران به اظهارات مداخله جويانه نخست وزير انگليس ابلاغ شد.
•۲۵ نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با امضاي نامه اي از هيات رئيسه مجلس خواسته اند تا جلسه غيرعلني با حضور رئيس جمهور درباره بررسي حوادث اخير برگزار شود.

پنج شنبه ۵ تير
• دادستان كل كشور نحوه عملكرد و فعاليت دادسراي عمومي و انقلاب تهران در برخورد با ناآرامي هاي اخير را مثبت ارزيابي كرد. همچنين مهدوي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي دومين جلسه غيرعلني را براي بررسي حوادث اخير دانشگاه ها مثبت و مفيد خواند. در عين حال، جمع بندي برخي نمايندگان از دو جلسه برگزار شده در خصوص ناآرامي هاي اخير، اين بود كه دلايل مسئولان امنيتي و انتظامي در توجيه مسائل پيش آمده قانع كننده نبوده و آنها اقدام عملي خود را در اعتراض به اين تحركات به مرحله اجرا در خواهند آورد.
• شوراي نگهبان با ارسال نامه اي به وزارت كشور خواستار رايانه اي شدن انتخابات مجلس هفتم شد.
• رئيس جمهور در گردهمايي سراسري مسئولان قوه قضاييه مهم ترين رسالت يك نظام و قوه قضاييه كارآمد را «ناامن كردن فضا براي ناامن كنندگان جامعه» دانست و با اشاره به خطراتي كه هر جامعه اي را مورد تهديد قرار مي دهد، گفت: هيچ خطري بيشتر از پايمال شدن حقوق عامه و برخورد با آزادي ها، جامعه را مورد تهديد قرار نمي دهد.
• محسن كديور در مراسم دعا براي آزادي دانشجويان بازداشت شده گفت: امروز به در خانه خدا آمده ايم تا بياموزيم آنها با كفار مواجه نيستند بلكه با مشتي دانشجو مواجه و موظفند كه با آنها بااخلاق ديني برخورد كنند. . . ممكن است شوي تلويزيوني ساخته شود ولي وجدان آگاه جامعه مي داند كه اين مسائل مثل كف روي آب است.
• جمعي از فعالان جنبش دانشجويي در نامه اي در نامه اي سرگشاده به رئيس جمهور ضمن اعتراض به نحوه برخورد گروه هاي لباس شخصي و عدم برخورد با اين افراد، خواستار قاطعيت رئيس جمهور در بيان و ابراز مواضع خود به نفع دانشجويان شدند.
• وزير علوم، تحقيقات و فناوري ادعاي اخير دادستان عمومي تهران مبني بر درخواست اين وزارتخانه براي دستگيري دانشجويان را تكذيب كرد. همچنين معاون دانشجويي وزارت علوم خبر داد كه مجموعاً ۸۰ دانشجو در رابطه با مسائل اخير در اختيار وزارت اطلاعات هستند كه ۳۲ نفر از آنها در تهران بازداشت شده اند.
•رئيس جمهوري در پايان نشست هيأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: انتقاد و اعتراض بايد آزادانه باشد، اما تقاضا اين است كه اعتراضات در چارچوب قانون باشد. هيچ نظامي از آشوبگري و برخوردهاي خودسرانه با دانشجويان و ديگر افراد حمايت نمي كند.

ايران در جهان
آمريكا استراتژي انتخاب نكرده است
«دولت آمريكا به دنبال كسب حمايت بين المللي براي جلوگيري از توليد سلاح هاي هسته اي در ايران است؛ اما استراتژي مشخصي براي چگونگي مواجهه با ايران انتخاب نكرده است. »
خبرگزاري رويتر با اشاره به مطلب فوق با ارائه گزارشي آورده است: «اختلاف نظر مقامات بلندپايه آمريكا درباره كره شمالي و عراق، اكنون به ايران رسيده است؛ اما هيچ صحبت جدي درباره حمله به ايران وجود ندارد، زيرا نيروهاي آمريكايي در عراق و افغانستان گسترده شده اند. » رويتر در ادامه آورده است: «كنت كاتزمن، كارشناس امور خاورميانه در كتابخانه مركز تحقيقاتي كنگره آمريكا، معتقد است «سياست دولت آمريكا در قبال ايران اين است كه به اين كشور اجازه دستيابي به توانايي تسليحاتي داده نشود و يكي از اين راه ها، تغيير حكومت اين كشور مي باشد. »
به گزارش ايسنا بر اساس اين تحليل، آمريكا، از اهداف هسته اي ايران، حمايت اين كشور از گروه هاي شبه نظامي مخالف روند صلح خاورميانه و پناه دادن به اعضاي القاعده نگران است. در اين ميان آژانس بين المللي انرژي اتمي، اتحاديه اروپا و روسيه، همزبان با آمريكا از ايران خواسته اند تا به بازرسان تسليحاتي اجازه دهد از تأسيسات هسته اي بازديدهاي بيشتري داشته باشند. در بخش پاياني از اين تحليل آمده است: «اعتراضات ضددولتي در ايران اين اميدواري را در ميان دولتمردان آمريكايي به وجود آورده است كه اين اعتراضات مي تواند منجر به انقلابي مانند انقلاب ۱۳۵۶ در ايران شود. اين دولتمردان معتقد هستند كه سرنگوني صدام، قدم مهمي بوده است؛ اما تقويت دموكراسي در ايران، عامل مهمي براي ثبات منطقه اي خواهد بود و مي تواند باعث مواجهه آسان تر با مسئله تسليحات هسته اي شود. »
شكاف بر سر ايران عميق تر از عراق
«تيم سياست خارجي جورج بوش ماه ها در خصوص نحوه برخورد با جمهوري اسلامي با اين بن بست مواجه بوده است كه آيا بايد وارد يك مقابله مستقيم نظامي با ايران شد، يا فقط به وارد آوردن فشار ديپلماتيك بر ايران اكتفا كرد؟ آيا بايد وارد يك گفت وگو با اصلاح طلبان ايران شد، يا دشمنان نظام جمهوري اسلامي را تقويت كرد؟»
هفته نامه نيوزويك با بيان اين مطلب نوشته است: «در دولت بوش درباره اينكه چگونه مي توان در سياست هاي تهران تغيير ايجاد كرد، تعارض وجود دارد. بوش در خصوص اعتراضات اخير در ايران حمايت و موضع حمايت گرانه خود را اعلام كرد و به ايران هشدار داد كه رفتار محترمانه اي با دستگيرشدگان داشته باشد. گرچه مقامات كاخ سفيد براي توضيح آنچه كه در تهران رخ داد، صراحتاً اصطلاح تغيير رژيم را به كار نبردند، اما نمايندگان و سناتورهاي كنگره، خواهان اين هستند كه آمريكا سياست خود در قبال ايران را صراحتاً بيان كند. با اين حال مقامات دولت بوش اصرار دارند كه آنها هيچ گونه طرحي براي تغيير دولت جمهوري اسلامي از طريق حمله نظامي ندارند. مقامات دولت بوش مي گويند كه گفت وگوهاي ايران و آمريكا كه در ژنو انجام شده بود و با اتهام آمريكا به ايران در خصوص پناه دادن به اعضاي القاعده قطع شد، مي تواند دوباره برقرار شود و اين امر مي تواند موجب آب شدن يخ هايي شود كه از سال ۱۳۵۶ در روابط دو طرف ايجاد شده است. » از سوي ديگر اتحاديه اروپا روشي كه در قبال ايران اتخاذ كرده است، متفاوت از آمريكا مي باشد. نيوزويك در انتها نوشته است: «شكاف آمريكا و اروپا بر سر ايران عميق تر از عراق است. مقامات كاخ سفيد معتقدند كه اروپايي ها درباره اصلاح طلبان ايران ناآگاه هستند و نسبت به روابط تجاري شان با ايران بدبين مي باشند؛ در حالي كه بر روي ايران به تصميم قطعي نرسيده اند. به طور كلي هر چند آمريكا حمايت خود را از دانشجويان و معترضان در تهران اعلام كرده است، اما دانشجويان معتقدند كه آمريكا هيچ كاري براي آنها نمي تواند بكند و اين كه آمريكا فقط به دنبال منافع خود است. »

G پيگيري برنامه هاي هسته اي
روزنامه آسياتايمز با ارائه تحليلي آورده است: «اما اين ها بيانگر آن نيست كه تهران به زودي تسليم فشارها خواهد شد؛ بلكه پاسخ هاي اوليه اش جسورانه نيز بوده است. چندين عامل پشت سر فعاليت هاي هسته اي ايران وجود دارد كه بدون شك مهم ترين آن، تجربه يك حمله شيميايي از سوي عراق طي جنگ هشت ساله دو كشور است. » در ادامه اين تحليل ادعا شده است: «اين امر باعث شده است سياستگذاران ايران به فكر بيفتند تا يك عامل بازدارنده عليه اين گونه حملات در اختيار داشته باشند. ايران براي اينكه هدف حمله مشابه اسرائيل به پايگاه هسته اي عراق قرار نگيرد، برنامه هاي هسته اي اش را به آرامي و در مكان هاي دورافتاده و در تأسيسات زيرزميني دنبال مي كند. »
در بخش ديگري از اين مطلب آمده است: «بدگماني ايران نسبت به اسرائيل، اظهارات ضداسرائيلي در داخل و خارج از كشور و حمايت از اقدام عليه اسرائيل و آمريكا به مدت بيست سال، باعث شده است كه ايراني ها از اينكه هدف حمله نظامي آمريكا يا اسرائيل قرار بگيرند، در هراس باشند و به همين جهت درصدد دستيابي به قدرت بازدارنده قابل اعتماد هستند. »
اين روزنامه در ادامه نوشت: «احساس ملي گرايي نيز عامل مهم ديگري در پيگيري برنامه هاي هسته اي از سوي ايران است. ايراني ها احساس مي كنند كه كشورشان در مركز سياست جهان قرار دارد و هر كسي را كه توطئه اي عليه اين كشور داشته باشد، يك هدف مي دانند. پس ايران بايد براي مقابله با اين گونه توطئه ها، سلاح هسته اي در اختيار داشته باشد.»

ايران
ادبيات
اقتصاد
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |