جمعه ۶ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۸۹
راه اندازي بخش ويژه جرايم ميراث فرهنگي در دادگستري ها
006045.jpg
رئيس قوه قضاييه از ايجاد بخش ويژه دادگستري ها درباره جرايم مربوط به ميراث فرهنگي خبر داد.
به گزارش ميراث خبر، سيدمحمود هاشمي شاهرودي طي بازديد از نمايشگاه قوه قضاييه در كاخ گلستان بر نقش ويژه قوه قضاييه در حفاظت از ميراث فرهنگي تأكيد كرد.
هاشمي شاهرودي با اشاره به جرايم متعددي كه به جرايم ميراث فرهنگي صدمه مي زند گفت: «قوه قضاييه در آينده نزديك شعبه هاي ويژه استاني را براي بررسي پرونده هاي مربوط به ميراث فرهنگي ايجاد خواهد كرد.»
وي ضمن مهم خواندن نقش قوه قضاييه در حفظ و حراست از ميراث فرهنگي براي انتقال به نسل آينده گفت: «حفاظت از ميراث فرهنگي يكي از مسائل مهم است. اين ميراث، ميراث ملي و فرهنگي ماست. »
رئيس قوه قضاييه گفت: «خوب است كه در دادگستري بخش ويژه رسيدگي به جرايم ميراث فرهنگي داشته باشيم. ما اين دادگاه را تشكيل داديم و اميدواريم خدمات خوبي نيز انجام دهيم. »
در اين نمايشگاه غرفه ويژه ميراث فرهنگي نيز برپا بود. «عبدالكريم شادمهر» مدير دفتر اطلاعات سازمان ميراث فرهنگي، اين همكاري را نقطه عطفي در روابط سازمان ميراث فرهنگي و قوه قضاييه دانست.
وي گفت: «به طور حتم نقش ممتاز قوه قضاييه، در تعقيب و مجازات مرتكبين جرايم عليه ميراث فرهنگي، يكي از اصلي ترين عوامل حفاظت از ميراث فرهنگي است. »
در حال حاضر پرونده هاي بسياري در شعب مختلف دادگستري شهرستان هاي مختلف درباره جرايم مربوط به ميراث فرهنگي جاري است. اين پرونده ها بيشتر به قاچاق اشياء ميراث فرهنگي و تخريب حريم بناهاي ارزشمند تاريخي توسط اشخاص و نهادهاي مختلف مربوط است. دست اندركاران سازمان ميراث فرهنگي، هميشه درباره ميزان اندك مجازات عاملان تخريب و قاچاق ميراث فرهنگي گلايه دارند.

كوتاه و خواندني
• مسموميت در بيمارستان بوعلي همدان
تعدادي از كاركنان بيمارستان بوعلي سيناي همدان با خوردن بستني آلوده مسموم شدند. يك مقام مطلع با تأييد اين مطلب، گفت: ۵۰ نفر از كاركنان اين بيمارستان با خوردن بستني آلوده مسموم شده اند. وي افزود: مغازه داري كه اقدام به فروش بستني كرده پس از اين حادثه متواري شده است.

• هوا گرم مي شود
سازمان هواشناسي براي بيشتر نقاط كشور در سه روز آينده افزايش دما پيش بيني كرد. به گزارش اين سازمان آخرين نقشه هاي پيش يابي عددي نشانه تقويت سيستم كم فشار فصلي در سطح زمين و مركز كم ارتفاع زياد جنب حاره اي در سطوح فوقاني جو است.

• ماكت خانه عباسي ها
چهار جوان خوش ذوق ملايري خانه قديمي عباسي هاي كاشان را به طرز زيبايي با ماكت ساختند. خانه عباسي هاي كاشان كه در دو طبقه با خشت و گل بنا شده از بناهاي ماندگار دوره قاجار است و هم اكنون به موزه تبديل شده است. ماكت اين خانه با مقياس يك سي و سوم در ابعاد يك متر در يك و نيم متر طراحي و تهيه شده است. براي ساخت ماكت اين خانه اشكان محمدي، مجتبي اربابي، رضا ساريخاني و حامد زند مقدم هنرجويان رشته نقشه كشي ساختمان و معماري هنرستان ملاير ۶ ماه تلاش كرده اند. طراحي در ورودي با سه گره شمسه، ترنج و موج، معرق كاري درها و پنجره ها، استفاده از ۶۰۰ طلق رنگي به جاي شيشه و نورپردازي عمومي و موضعي، زيبايي خاصي به ماكت خانه عباسي هاي كاشان بخشيده است.

• اتفاق عجيب در بلژيك
در پي ظاهر شدن دايره هاي بزرگ و زيبا در مزرعه اي در بلژيك عده اي اين پديده را به موجودات فضايي نسبت دادند.
به گزارش شبكه ۵ تلويزيون فرانسه، دايره اي به شعاع ۶ متر در يك مزرعه گندم در منطقه سن ترون بلژيك پديد آمده است كه درون آن يك هلال و درون آن دايره اي كوچك تر مشاهده مي شود.
چنين پديده هايي در انگليس و هلند بسيار روي مي دهد اما در بلژيك نادر است. ژرار گرده از موسسه بلژيكي مطالعات پديده هاي فضايي با مشاهده اين مزرعه گفت اين اشكال بسيار زيبا را موجودات فضايي خلق كرده اند. اين اشكال شنبه شب در اين مزرعه ظاهر شده است.
ساكنان روستاي همجوار صداي عجيبي در ساعت ۲۳ شنيده اند اما رادارهاي محلي هيچ هواپيمايي را رديابي نكردند. اهالي منطقه به شدت به دخالت موجودات فضايي در ايجاد اين اشكال اعتقاد دارند اما دانشمندان به اين ادعاها اعتقادي ندارند و آن را كار مزرعه دار يا افرادي شوخ طبع مي دانند.

مرگ ۲۰۰ هزار نفر در حوادث رانندگي
همايش يك روزه سراسري پيشگيري از سوانح و حوادث كاشمر با هدف پيوند كاشمر به عنوان اولين شهر كشور به كميته جامعه ايمن، با حضور كارشناسان سوئدي و مسئولان وزارت بهداشت در كاشمر برگزار شد.
دكتر عليرضا داودي معاون بيماري هاي غير واگيردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اينكه سالانه بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر در كشور در حوادث رانندگي جان خود را از دست مي دهند، از سوانح و حوادث به عنوان دومين عامل مرگ و مير نام برد.
وي سلامت را به عنوان شاخص توسعه پايدار عنوان كرد و افزود: اگر در موارد مختلف امور كشور محور سلامت را مورد توجه قرار ندهيم، نتايج سوئي را در پي خواهيم داشت. معاون وزير بهداشت، گفت: روزانه ۱۰۲ مورد مرگ در كشور بر اثر سوانح و حوادث روي مي دهد كه بيشترين درصد حوادث در گروه سني فعال جامعه (۴۴ ـ ۱۵) سال است. وي خسارت ناشي از حوادث ترافيكي را ساليانه بيش از دو ميليارد دلار در كشور ذكر كرد و افزود: در حالي كه سوانح و حوادث در كشور سير صعودي دارد، در گوشه اي از كشور ما در شهرستان كاشمر سير نزولي داشته است.

يك عضو شوراي شهر تهران:
ايجاد مانع سر راه مديريت شهر منطقي نيست
يك عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: مصوبه اخير هيأت دولت درباره واگذاري اختيارات ويژه به استاندار تهران، مانعي بر سر راه مديريت شهر است.
اميررضا واعظي آشتياني روز گذشته با ابراز تعجب از تصميم اخير هيأت دولت آن را منطقي ندانست و افزود اين تصميم ها و حركت ها شائبه اي را مبني بر اينكه نگاهي سياسي در كارهايي اجتماعي در حال رخنه است ايجاد مي كند و اين موضوع مي تواند افت مديريت شهري باشد.
وي با انتقاد از واگذاري اختيارات ويژه به استاندار تهران گفت دولت بايد به سمتي حركت كند كه مردم در سرنوشت خود سهيم باشند و اين تصميم مغاير معيارهاي جامعه مدني است.
عضو شوراي اسلامي شهر تهران با تاكيد بر اينكه با اين تصميم گيري تداخل وظيفه ميان مديريت هاي استان و شهري به وجود خواهد آمد افزود از هيأت دولت انتظار مي رود ديدگاه اعضاي شوراي شهر در اين باره جويا شوند و در اين مصوبه تجديدنظر كنند.

ايران را بشناسيم
عمارت مشير
006035.jpg
عمارت مشير در خيابان شهداي سنندج واقع شده و از بناهاي مشهور دوره قاجاري است كه توسط ميرزا يوسف مشير ديوان مشاور و جانشين حاكم منطقه ساخته شده است.
اين بنا كه سالياني چند محل استانداري كردستان بود، هفت حياط و هفت آب نما دارد و شامل بخش هاي خصوصي، عمومي، تشريفاتي، خدماتي و بهداشتي است.
در بخش اصلي ساختمان، ايوان ستون دار، تالار، حياط و آب نما قرار دارد و دروپنجره هاي آن از تلفيق گره چيني و چوب و شيشه رنگي، اتاق ها را زينت داده است.

فرسودگي سه چهارم تاكسي هاي تهران
006040.jpg
سه چهارم از حدود ۳۰ هزار تاكسي فعال و ۲۰ هزار سواري شخصي در حال تردد در تهران، فرسوده هستند.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، با توجه به ۱۱ ميليون سفر درون شهري روزانه تهران و نيز جابه جايي تنها ۳۲ درصد شهروندان با وسايل شخصي، هرچه سريع تر از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده براي گره گشايي معضل ترافيك تهران اجتناب ناپذير است.
جدا از آلودگي ناشي از تردد تاكسي ها، اين خودروها به دليل نقص فني با توقف ناگهاني ناشي از خرابي خودرو سبب توقف بسياري از خودروها و حركت كند آنها و در نتيجه سبب معطلي آنها در ترافيك مي شود. همچنين درجا كار كردن خودروها سبب افزايش مصرف سوخت و در نتيجه افزايش آلودگي هوا مي شود.

مدار صفر درجه
درخواست هاي روزانه
يك روز پنج شنبه از خانه مي آيي بيرون، فكر مي كني كه امروز شايد خيابان ها خلوت تر از بقيه روزها است و به كارهايت مي رسي. سعي مي كني به اعصابت مسلط باشي و اين تسلط تا آنجا پيش مي رود كه وقتي در ايستگاه اتوبوس بعد از ۱۰ دقيقه دو تا اتوبوس خالي از مسافر در همان مسيري كه تو مي خواهي تردد كني از جلوي ايستگاه رد مي شوند راننده ها بدون اينكه به صف منتظران نگاه كنند پا روي پدال گاز فشار مي دهند و مي روند و نگاه مسافران رد عبور را مي نگرد تا اتوبوس بعدي كه اتفاقاً باز هم خالي عبور مي كند. تو سعي مي كني كه به اعصابت مسلط باشي و روزت را خراب نكني. بالاخره اتوبوس مي آيد و تو را به يكي از ميدان هاي اصلي شهر مي رساند و از آنجا سوار يك تاكسي خطي مي شوي و راهت را در يك بزرگراه ادامه مي دهي. توي بزرگراه هر كس به قسمي سعي دارد از ديگري سبقت بگيرد و بالاخره همه گره مي خورند و چند دقيقه طول مي كشد و صداي بوق همه را كلافه مي كند بالاخره راه باز مي شود و باز تو سعي مي كني كه اعصابت را داغون نكني.
واقعيت امر اين است كه مشكلات شهري اجتماعي بر روي روابط و رفتار شهروندان تاثير بسيار بدي خواهد گذاشت. گره هاي كوري كه در جامعه ايجاد شده است تاثيرش را روي مردم مي گذارد و تنش هاي بسياري را در جامعه ايجاد خواهد كرد. تا آنجا كه كارشناسان معقتدند جامعه ايران در حال حاضر به دلايل مختلف اجتماعي، اقتصادي و سياسي آماده شورش هاي كور اجتماعي است كه مي تواند مخاطرات فراواني به همراه داشته باشد. شورش هاي كوري كه هدايت كننده مشخصي نداشته و به صورت هنجارهاي مخرب اجتماعي رنگ سياسي به خود گرفته و گسترش پيدا مي كنند.
نمونه بارز اين شورش هاي كور اعتراض دانشجويان در چند هفته گذشته بود كه علاوه بر پايتخت ساير شهرهاي كشور را نيز در بر گرفت. اعتراضي كه روزها و شب ها ادامه يافت و تبعات آن هنوز هم در جريان است. بروز ناآرامي ها در چند سال گذشته تحليلگران را به اين نكته رسانده است كه مشكلات مردم درحوزه مسائل اجتماعي و اقتصادي رفته رفته سياسي مي شود.
كارشناسان معتقدند اگر به مطالبات اجتماعي و به ويژه اقتصادي مردم از راه هاي مسالمت آميز پاسخ داده نشود، هر حادثه اي مي تواند مبناي ناآرامي هاي جديد و غيرقابل پيش بيني در آينده باشد.
دكتر جمشيد پژويان معتقد است شرايط بد اقتصادي، افزايش بيكاري و گسترش ياس و نااميدي از عوامل مهم ناآرامي هاي اخير كشور بوده است.
اين اقتصاددان معتقد است: مردم انتظار دارند كه دولت و مجلس در انجام خواسته هايشان موفق باشند، وقتي دولت و مجلس نتوانند خواسته هاي قانوني و به حق مردم را تامين نمايند، علاوه بر افزايش ياس و نااميدي زمينه بروز ناآرامي ها و نابساماني هاي اجتماعي فراهم مي شود. دكتر پژويان عدم توجه به نظرات متخصصان در تصميم گيري ها و سياست گذاري هاي اقتصادي را يكي از دلايل بروز مشكلات دانست.
وي معتقد است دولت وظيفه دارد سهم مردم را از منابع طبيعي سرزمين زندگي شان به آنها بپردازد. اين اقتصاددان كه مطالعات و تحقيقات گسترده اي به خصوص بر روي خط فقر در كشور انجام داده هر فرد را داراي سهمي از منابع طبيعي سرزمين اش مي داند. اين منابع عبارتند از مراتع و جنگل ها، منابع زيرزميني مانند نفت و سنگ هاي قيمتي كه بنا به نظر دكتر پژويان دولت وظيفه دارد ضمن بهره برداري صحيح از اين منابع درآمد حاصل را به نوعي به مردم بازگرداند. تا به صورت درآمد مستقيم و يا ارائه امكانات رفاهي زندگي در اختيار تمام مردم بگذارد و به اين ترتيب سطح عمومي زندگي مردم ارتقا پيدا كند. به گفته دكتر پژويان بي توجهي به مطالبات اقتصادي مردم عامل پايين آوردن رشد اقتصادي، كاهش درآمد سرانه، افزايش بيكاري و گسترش بيش از پيش فقر مي شود. وي مي افزايد: وقتي اين مسائل حل نشود طبيعي است كه افراد به سمت كارهاي فراقانوني و غيرقانوني روي بياورند چه بسا كه از اين طريق شاهد افزايش حركت هاي غيرقانوني و مجرمانه باشيم. در هر حال حضور نارضايتي كوچك در زندگي ساده روزمره مانند آتش زير خاكستر است همين آتش زير خاكستر گاه با وزش بادي شعله مي كشد و آتش به پا مي كند با پاس كردنش و يا بي اعتنايي اش نمي توان آن را ناديده گرفت. مطالبات به حق مردم را بايد در اختيارشان نهاد تا آتش زبانه نكشيده است هنوز.

تحصيل از راه دور امكان پذير شد
معاون وزير آموزش و پرورش از امكان ادامه تحصيل از طريق آموزش از راه دور در مقطع متوسطه خبر داد. فاني معاون آموزش و پرورش نظري و مهارتي وزارت آموزش و پرورش افزود: دانش آموزاني كه به هر علتي نتوانسته اند در مدارس روزانه و حتي مدارس بزرگسالان تحصيل كنند، از اين پس مي توانند به طور آزاد از طريق امكانات آموزش از راه دور ادامه تحصيل دهند. وي گفت: آموزش از راه دور گامي براي گسترش آموزش متوسطه ميان مردم به ويژه دانش آموزان دورافتاده و پراكنده است. معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه مقدمات راه اندازي آموزش از راه دور از ابتداي امسال آغاز شده است، افزود: به زودي دستورالعمل و چگونگي نام نويسي متقاضيان اعلام خواهد شد. وي با تاكيد بر كيفيت بخشي در برنامه هاي دروس مقطع متوسطه، گفت: از سال تحصيلي آينده براي دانش آموزان متوسطه نظري، پژوهش سراهاي دانش آموزي داير خواهد شد. فاني با اشاره به كمبود دبير در رشته هاي رياضي، فيزيك و شيمي در دبيرستان ها، گفت: براي تامين نيروي مورد نياز دبيرستان ها، از سازمان مديريت و برنامه ريزي درخواست مجوز استخدام شده است.

برنامه سينماهاي تهران در يك نگاه
فيلم سينمايي عطش با بازي فريبرز عرب نيا و شهرام حقيقت دوست و بهرام رادان در سينماهاي: آسيا ،۶۴۰۲۹۰۹ آفريقا ،۸۹۰۶۱۶۱ المپيا ،۶۹۲۶۶۹۶ ايران ۳۱-،۶۵۳۸۶۱۱ بلوار ،۸۹۶۵۲۹۲ بهمن ۲ ،۶۴۱۸۸۰۱ پيوند ،۳۶۰۴۰۴۰ جام جم ،۵۶۵۱۲۸۲ جي ۳ ،۶۶۹۶۲۰۶ حافظ ،۳۹۰۱۰۶۴ دهكده المپيك ،۹۱۵۶۱۸ سارا ،۳۱۱۴۹۱۵ شاهد ،۶۸۱۵۵۶۶ شهر تماشا ۱ ،۶۴۲۶۱۵۹ شيرين ،۵۶۴۳۶۳۸ قيام ،۶۴۰۸۳۲۱ مراد ۶۵۰۳۳۸۲ و ميلاد ۳۶۹۸۸۶۳.
فيلم سينمايي صورتي ساخته فريدون جيراني و بازي رامبد جوان و ميترا حجار در سينماهاي: اروپا ،۳۹۱۳۱۶۹ ايران ۳ ۳ ـ ،۶۵۳۸۶۱۱ بهمن ۱ ،۶۴۱۸۸۰۱ پارس ۱ ،۶۹۲۶۹۵۳ توسكا ،۵۶۴۳۸۳۶ تهران ۱ ،۶۵۰۴۳۲۹ جوان ،۲۲۰۳۰۳۱ جي ۱ ،۶۶۹۶۲۰۶ سپيده ،۶۴۱۶۹۸۱ سعدي ،۶۴۶۸۴۶۱ شاهد ـ سالن شيدا ،۶۸۱۵۵۶۶ عصر جديد ۲ ،۸۹۵۱۵۵۰ قدس ،۸۹۰۴۵۸۵ كارون ،۶۸۸۵۰۴۶ كانون ،۸۶۲۸۲۶۶ گلريز ۱ ۸۶۱۸۶۱۳ و ملت ۳۱۲۴۶۱۸.
فيلم سينمايي زمانه با بازي هديه تهراني، محمدرضا گلزار و گلشيفته فراهاني در سينماهاي: پيام انقلاب ،۸۸۲۹۶۴۱ پيروزي ،۶۴۳۴۵۶۰ جمهوري ،۶۴۶۵۳۰۶ سروش ،۶۵۰۲۹۲۹ شاهد ـ سالن شقايق ،۶۸۱۵۵۶۶ عصر جديد ۱ ،۸۹۵۱۵۵۰ فرهنگ ،۲۶۰۱۲۰۵ گلريز ۲ ،۸۶۱۸۶۱۳ مركزي ۱ ۶۹۲۸۶۸۶.
فيلم سينمايي سيزدهمين سلحشور در سينماهاي با زيرنويس فارسي: سپيده ـ ساعت ۱۰ ،۶۴۱۶۹۸۱ كريستال ۱ ۳۱۱۶۶۶۵. با دوبله فارسي: پايتخت، تهران ۲ ،۶۵۰۴۳۲۹ رودكي ،۳۹۱۳۶۶۸ شباهنگ ۵۶۲۲۵۶۸ و شهر تماشا ۲ ۶۴۲۶۱۵۹.
فيلم سينمايي غزل با بازي حديث فولادوند، علي قربان زاده در سينماهاي: آستارا ،۲۶۱۴۰۲۲ استقلال ،۸۹۰۳۹۴۲ جي ۲ ،۶۶۹۶۲۰۶ شهر قشنگ ،۶۴۰۶۶۶۶ صحرا ،۶۵۰۶۶۶۶ فردوسي ۸۸۲۹۶۸۵ و مركزي ۶۹۲۸۶۸۶۲.
فيلم سينمايي دنيا با بازي محمدرضا شريفي نيا و هديه تهراني در سينماهاي: ايران ۲ ۳ ـ ،۶۵۳۸۶۱۱ بهاران ،۶۲۳۹۵۵۱ ستاره ۵۳۸۹۶۲۲ و ماندانا ۶۴۱۰۹۸۲.
فيلم سينمايي تيك با بازي ابوالفضل پورعرب در سينما: آسمان آبي ۳۳۴۱۶۶۸.
فيلم سينمايي واكنش پنجم ساخته تهمينه ميلاني و بازي نيكي كريمي و جمشيد هاشم پور در سينما: پارس ۲ ۶۹۲۶۹۵۳.
فيلم سينمايي خانه اي روي آب ساخته بهمن فرمان آرا و بازي رضا كيانيان و هديه تهراني در سينما: از روز جمعه ۳۰ خرداد در سينما فلسطين ۱ ۶۴۶۳۲۶۹.

رشد ۲۵ درصدي توليد واكسن
رئيس موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي كرج گفت: از سال ۸۰ تاكنون توليد واكسن هاي دامي و پزشكي اين موسسه ۲۵ درصد رشد داشته است.
دكتر محمدعلي اخوي زادگان روز پنج شنبه افزود: هم اكنون سالانه بالغ بر ۴/۳ ميليارد دز انواع واكسن و سرم هاي پزشكي، دامي و طيور در اين موسسه توليد مي شود. وي گفت: اين ميزان توليد حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ ميليون دلار صرفه جويي براي كشور در بردارد.
اخوي زادگان، تعداد طرح هاي تحقيقاتي سال گذشته موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي كرج را ۸۰ طرح ذكر كرد. وي خاطرنشان كرد: كل اعتبارات تحقيقات دامپزشكي اين موسسه در سال فقط دو ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال است كه كافي نيست. گفتني است سازمان بهداشت جهاني تاكنون بارها توان توليد فرآورده هاي موسسه رازي را تاييد و در آخرين بازديد نمايندگان اين سازمان جهاني، تاييد هرگونه فرآورده اين موسسه را مشروط به برخي تغييرات موقت كرده است.

معضل اعتياد و آسيب به امنيت كشور
رئيس سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد: عدم توجه و حساسيت لازم به مسئله اعتياد براي امنيت اجتماعي و امنيت كشور مشكل ساز خواهد شد.
دكتر «محمدرضا راه چمني» روز گذشته افزود: اعتياد امروز يك معضل اساسي براي كشور است و بايد به عنوان يك آسيب جدي مورد توجه قرار گيرد.
وي اعتياد را مادر انواع آسيب هاي اجتماعي دانست و تصريح كرد: بيش از ۵۰ درصد طلاق ها، ۳۰ درصد كودك آزاري ها، ۴۰ درصد سرقت ها و ۴۰ درصد خشونت هاي خانوادگي، فحشا و. . . ناشي از اعتياد است. وي كه در سالروز پنجم تيرماه روز جهاني مبارزه با موادمخدر سخن مي گفت خاطرنشان ساخت: تمام دستگاه هاي كشور بايستي براي كاهش مصرف موادمخدر و شمار معتادان در كشور احساس مسئوليت كنند. وي با هشدار به خانواده ها تصريح كرد: خانواده ها نيز بايستي در اين زمينه احساس مسئوليت نمايند.

شهر
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
علم
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |