جمعه 31 مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۴۴
در گفت وگو با كيومرث درم بخش دبير نخستين جشنواره فيلم هاي جهانگردي
فيلم هاي جشنواره جهانگردي اعلام شد
نخستين جشنواره بين المللي فيلم هاي جهانگردي با شركت ۳۰ كشور جهان از ۱۲ تا ۱۴ شهريور در ارگ جديد بم برگزار مي شود.
نخستين جشنواره بين المللي فيلم هاي جهانگردي كه قرار بود ارديبهشت ماه برگزار شود، با چهار ماه تاخير از ۱۲ تا ۱۴ شهريور ماه در ارگ جديد بم با بيش از ۴۰ فيلم جهانگردي از سراسر جهان برگزار خواهد شد.
001910.jpg

كيومرث درم بخش دبير اين جشنواره در گفت وگوي اختصاصي، فيلم هاي ايراني جشنواره را كه توسط هيات انتخاب از ميان حدود ۷۰۰ فيلم براي نمايش در بخش اصلي جشنواره انتخاب شده است، به اين شرح اعلام كرد:
همسايگان خزر ساخته محمدحسين تمجيدي، ارگ بم ساخته مهرداد زاهديان، كوير ساخته احمدظريف رفتار، عاشقي در تخت سليمان ساخته بابك محمدي، ديدني هاي چهارمحال و بختياري و ورزش در طبيعت ساخته فرهادرمضاني، ارتفاعات ايران و بهشت  پنهان ساخته سيدمحمدرضا فخاري، اكوتوريسم، بيم ها و اميدها ساخته سيدمحمدرضا فخاري، كاخ گلستان ساخته مهدي قيصري، مجموعه گنجينه هاي ايران و خزانه جواهرات ملي ساخته سهيلا آذيش، مجموعه گنجينه هاي ايران، سفالينه ساخته محمودزنده نام، استاد حلي ساخته طباطبايي، لذت كشتن ساخته علي محمد قاسمي، گنبدسلطانيه ساخته سيدنعمت ا... اسماعيلي، سنگ آب ساخته بهرام گرديني، سبلان سحرانگيز ساخته كاظم گنجي، زارعي همراه باد در دل تنهايي كوير ساخته منوچهرطياب، خوزستان ساخته اردزند، ياد و يادگار ساخته مرتضي زراق كريمي، نقشينه ساخته محمود زنده نام، سرو خرامان ساخته جمشيد مجددي، كندوان ساخته كاظم سلطاني، برادران اميدوار ساخته بيژن ميرباقري، رقص  عشق ساخته بهزاد خداويسي، دست هاي خسته ساخته جمشيد مجددي، ضريح نور ساخته حبيب مهاجران، دختر كوه هاي شقايق ساخته فرهاد مهرانفر، جزايرمند ساخته سيدحسين صافي، ميراث من فرهنگ من ساخته محمد دستگردي، ديار فراموش شده ساخته سوسن شمس، كوهرنگ و چهار محال و بختياري ساخته فرهاد رمضاني و درياي مهر ساخته الهه گل محمدي، گل افشانه و سفر آبي ساخته جواد طاهري.
وي در بخش دوم با اشاره به ارسال هفتصد فيلم از ايران و سي كشور جهان به دبيرخانه جشنواره افزود: با نظر كميته انتخاب، سي فيلم مستند از ايران و ده فيلم مستند خارجي براي حضور در بخش نهايي مسابقه نخستين جشنواره بين المللي فيلم هاي جهانگردي برگزيده مي شود.
وي درباره اهداف برپايي جشنواره گفت: معرفي و نمايش جاذبه هاي گردشگري در ايران و جهان، توسعه پايدار فرهنگ حفظ محيط و ميراث فرهنگي و آموزش جامعه ايراني در حوزه فرهنگ گردشگري، مهمترين هدف برپايي اين جشنواره است.
درم بخش افزود: فيلم هاي مسابقه در پنج بخش گردشگران ورزشي، ميراث فرهنگي، اكوتوريسم طبيعت گردي، مجموعه حيات وحش ايران و گردشگري دريايي و كوير و هوايي، داوري خواهد شد.
در بخش جنبي جشنواره نيز با حضور منتقدان و عوامل سازنده فيلم علاوه بر نقد و بررسي فيلم هاي نمايش داده شده، ميزگردهاي تخصصي به منظور تبادل اطلاعات ميان كارشناسان گردشگري و فيلم سازان كشور برگزار مي شود.
دبير جشنواره بين المللي فيلم هاي جهانگردي خاطرنشان كرد در اين بخش همچنين مسابقه نقاشي با عنوان روياي سفر از نگاه كودكان ايران ميان كودكان ۸ تا ۱۳ سال برپا خواهد شد.
وي با اشاره به نقش صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در گسترش و اعتلاي فيلم هاي مستند ايرانگردي گفت: صدا و سيما به ويژه امور بين الملل اين سازمان همكاري بسيار باارزشي با برگزاركنندگان جشنواره داشتند و علاوه بر آن حضور پرتعداد فيلم هاي مراكز استان هاي صدا و سيما در جشنواره بيانگر حمايت اين سازمان از توسعه فرهنگ گردشگري در ايران است.
درم بخش گفت: تاكنون با بهرام بيضايي، مژده شمسايي، ناصرتقوايي، پرويز كيمياوي، زاون قوكاسيان و ناصركرمي براي حضور در هيات داوري جشنواره مذاكره شده است كه با توجه به نظر مثبت آنها به احتمال زياد در تركيب هيات حضور خواهند داشت.
001920.jpg

وي با تاكيد بر توجه هرچه بيشتر به گسترش فرهنگ جهانگردي افزود: جشنواره هاي فرهنگي در ايران همانند شهاب ها در آسمان هستند كه لحظه اي نورافشاني مي كنند و به دليل نبودن حمايت هاي مناسب و در شان و منزلت فرهنگ و هنر گرانبها و ريشه دار اين سرزمين، خاموش مي شوند.
درم بخش با اشاره به لزوم تشكيل سازماني كه بتواند فعاليت علاقه مندان تهيه فيلم هاي جهانگردي را در كشور سامان دهد، گفت: نقش سازمان ملي جوانان در اين بين برجسته تر است.
در كشور ما، بيش از هفتاد هزار تپه باستاني و يك ميليون و دويست هزار اثر تاريخي و معماري و هزاران يادگار دوران هاي دوردست وجود دارد كه در زمره بهترين هاي جهاني جاي گرفته و ايران را در رده هفت كشور معتبر جهان از لحاظ جاذبيت هاي گردشگري قرار داده است.
دبير جشنواره بين المللي فيلم هاي جهانگردي، با اشاره به برگزاري نخستين دوره اين جشنواره، ايران را داراي ميراث كهن فراوان دانست و در عين حال گفت: ايران از ميراث فرهنگي بسيار كهني برخوردار است،  ولي به دليل كمبود توليد فيلم هاي گردشگري در داخل ايران طبعاً اين زيبايي ها به خارج منتشر نمي شده است؛ ولي اخيراً به مقوله توريسم و فرهنگ گردشگري توجه شده است و جوانان، فيلم هاي زيادي از جاذبه هاي ايران تهيه مي كنند.
اين جشنواره هم، به عنوان مشوقي است تا فيلمسازهاي جوان كشور به ساختن فيلم هاي مستند خصوصاً علمي و آموزشي از جذابيت هاي گردشگري كشور روي آورند.
وي زحمت زياد تهيه فيلم هاي گردشگري را از عوامل كمي وجود اين فيلم ها عنوان كرد و گفت: وقتي سريال هاي تلويزيوني، آسان در آپارتمان و با هزينه هاي كم ساخته مي شود، كمتر كسي براي فيلمبرداري از غاري كه بايد سه روز در آن پياده روي كند، مي رود ولي اخيراً با عشقي كه براي كشف ايران در ميان جوانان ايران ايجاد شده است، مي توان آينده مطلوبي را براي فعاليت در اين عرصه تصور كرد.

نگاهي به فيلم فرش باد ساخته كمال تبريزي
جاودانگي عشق
001935.jpg
مختار شكري پور
«فرش باد» فيلمي ساده و روان با اتفاقات و منطقي باورپذير است كه نرم، نرم در دل مخاطب مي نشيند و بسان يك خاطره خوش و ماندني در ذهن تماشاگرش حك مي شود. در اين فيلم موضوعات متعدد و متنوع و قطعات مختلفي در يك كل هماهنگ و منسجم و در محور ساخت يك فرش سفارشي گرد هم آمده اند؛ كه البته در اين ميان عشق معصومانه وكودكانه «روزبه» به «ساكورا» هم به عنوان خطي، قصه و روند ساخت فرش را پيش مي برد.
«فرش باد» فيلمي است كه مي خواهد نمودي از فرهنگ و آداب و رسوم، رفتارها، منش ها، خلقيات، مكانهاي تاريخي و ويژگيهاي جغرافيايي و انساني ايراني و حتي در جاهايي ژاپني را نشان دهد ولي با اين وجود همه اينها در دامان، بستر و زمينه اي دراماتيك و با اتكا به شيوه هايي داستان پردازانه صورت مي گيرد كه تكيه اصلي اين داستان بر ماجراي عشق «روزبه» به «ساكورا» است كه همسو با ساخت و تهيه فرش پيش مي رود.
در واقع نكته جالب و بارز فيلم پرداخت به ماجراي عشقي دلپذير و نابي است كه در تار و پود فرش ايراني حك مي شود. فرشي كه بند بند آن براي تماشاگر ياد آور ماجراها و اتفاقاتي است كه در طول ساخت آن كه محور عمودي داستان  فيلم هم هست بر آدمهاي فيلم- به خصوص روزبه و ساكورا- مي گذرد.
در اينجا به عنوان مثال مي توان به پلان پاياني فيلم اشاره كرد كه در آن رديابي عشق «روزبه و ساكورا» در قالب گره هايي كه آن دو ازخود در بافت فرش به يادگار گذاشتند، به جا مانده است، گره هايي به رنگ صورتي و آبي- كه رنگ هاي سمبليك عشق اند. و به عنوان نشانه  و نمودي از اين عشق در قالي تنيدند. عشقي كه همدلي مخاطب بزرگسال را برمي انگيزد و او را به سالهاي دور مي برد و وي را با دنياي بي آلايش و عشق هاي پالوده شده دوران كودكي و معصوميت از دست رفته اش پيوندي دوباره مي دهد.
رجعتي دوباره به يك كودكي ناتمام و سعي در بازسازي ذهني آن به نحوي كه بتوان از اين فضاي بازسازي شده ذهني به عنوان سپري در برابر روزمرگي هاي تلخ اين روزها كه بر زندگي همه ما به نوعي حاكم است؛ بهره برد تا شايد موجبات تسلاي خاطر و رهايي از تعلقات پوچ و پيش پا افتاده روزمره از اين طريق فراهم آ يد.
در واقع وجود خصوصياتي از اين دست است كه فيلم را به فراتر از موضوع سفارشي اش ارتقا مي دهد و اين ارتقا ناشي از پا گذاشتن در دنيايي است كه در آن علاوه بر عشق ميان «روزبه و ساكورا» پاي خطوط فرعي ديگري چون: عشق مادر ژاپني به فرزندش، عشق مرد ژاپني به زن از دست رفته اش و عشق «ساكورا» به مادرش و عشق «فريبا و اكبر» به «ساكورا» و... به ميان مي آيد.
از اينها كه بگذريم اشاره گذرا، موجز و در عين حال كامل اين فيلم به مسئله جاودانگي است. جاودانگي كه زن هنرمند ژاپني از طريق هنر كه هنر فرش ايراني است بدان تحقق مي بخشد. در واقع اين فيلم با پرداختن به اين مقوله به جايگاه خلاقيت هنري در مواجهه با وحشت و اضطراب مرگ مي پردازد. ناگفته  نماند كه جاودانگي عشق هم از طريق گره هايي كه توسط «ساكورا و روزبه» در فرش تنيده مي شود اتفاق مي افتد. ضمن اينكه اين فرش مي تواند تجلي گاه تلاش آدمها و وقايعي كه بر آنها يه هنگام تهيه فرش گذشت باشد و اگر بخواهيم نگاه وسيع تري به اين فرش بيندازيم مي توانيم آن را به عنوان پرده اي در نظر بگيريم كه زندگي در آن نمايان است. زندگي آدمهاي متعددي كه در طول ساخت آن تلاش كردند، رنج كشيدند، بي خوابي را تحمل كردند و عاشق شدند.
و اما وجهه ديدني تر اين فيلم پرداخت نشانه شناسانه و رمزآلود تصويري اين فيلم به مسئله سلوك و مكاشفه است كه در سير داستان فيلم تصوير و بازگو شده است. يعني آدمها در مسير قصه و تداوم آن در نهايت به مكاشفه هايي ذهني و عيني دست مي يابند كه به عنوان نمونه مي توان به نمايي اشاره كرد كه فرش بافته و آماده بهره  برداري است؛ تارهاي فرش با يك قيچي بزرگ بريده مي شوند و چهره «ساكورا» از پس تارهاي فرش در مقابل «روزبه» ظاهر مي شود و اينجاست كه در قالب اين تصوير همان تك بيت شعر حافظ بزرگ در نظر مخاطب مي آيد كه مي فرمايد:
«حجاب چهره جان مي شود غبار تنم
خوشا دمي كه از آن چهره پرده برفكنم.»
و بدين گونه پرده برداشته مي شود و به قول «خيام» نه تويي مي ماند و نه مني، بلكه همه چيز ما مي شود و اين يعني همان انتها و بدايت عشق و كمال آن.
و اما نكته ديگر در خصوص اين فيلم اين است كه فيلم ساز در پس و پشت بار طنز فيلم تلخي هايي را نيز بازتاب مي دهد؛ تلخي هايي كه كش داده نمي شوند تا موجبات ملال مخاطب فراهم نيايد و فيلم ساز به يك اشاره به آنها اكتفا مي كند كه از جمله اين تلخي ها مي توان به حالي كه بر «فريبا و اكبر» به خاطر نداشتن فرزند مي گذرد اشاره كرد، حالتي ناكام كه در نگاههاي «اكبر و فريبا» به هنگام بازي آن دو با ساكورا به صورت موجز اما تأثيرگذار به تماشاگر القا مي شود. البته اين صحنه ها علاوه بر پرداخت به حال و روز ناكام و بي زايش «فريبا و اكبر» بيانگر عطوفت، گرمي و مهرباني ايرانيان به عنوان وجهي از وجوه فرهنگ ايراني هم هست.
نويسنده فيلمنامه- محمد سليماني- در مصاحبه اي اظهار داشته بود كه اين فيلمنامه را به صورت غريزي نوشته ام ولي آگاهانه يا ناآگاهانه در اين فيلم شگردهاي ظريف داستاني در كار آمده است. اين شگردهاي روايي و داستاني شامل گره هايي دراماتيك در داستان و فضاسازي هايي مي شود كه در تداوم قصه، رويدادها، كنش ها و واكنش هاي اصلي و فرعي اتفاق مي افتند. به عنوان مثال نويسنده براي پرداخت به نماهايي از نماز جمعه كه يكي از عناصر فرهنگ اسلامي ايرانيان است گره اي در قصه- نيازمندي فرش بافان به يك نوع نخ ايجاد مي شودكه از اين طريق «ماه باجي» اكبر را به دنبال نخ مذكور مي فرستد ولي از آنجا كه جمعه است و بازار تعطيل است كه اين تعطيلي روز جمعه هم وجهي ديگر از فرهنگ اسلامي و ايراني هست ، «اكبر» مجبور مي شود كه در ميان صفوف نماز جمعه به دنبال صاحب مغازه اي كه نخ قالي دارد بگردد و به وسيله اين گره دراماتيك نماهايي از نماز جمعه در كار مي آيد؛ ضمن اينكه در اين ميان اتفاقات طنزي هم اتفاق مي افتند كه بسيار ديدني بوده و همه اينها به نوعي فرهنگ و آداب و رسوم ايراني را مي رساند. از طرفي ديگر در شوخي و طنازي كه در جاي جاي فيلم مي آيد، انتقاداتي هم بر بعضي رسومات فرهنگي وارد مي آيد كه اين انتقادات در ديالوگها و رفتارهاي آدمهاي فيلم صورت مي گيرند.
با توجه به همه آنچه كه گفته شد نمي توان از قابليت هاي تصويري و ويژگي هاي بصري اين فيلم سخني به ميان نياورد زيرا اين فيلم به واسطه موضوعي كه دارد كه امكانات تصويري و بصري زيادي برايش مهيا بوده است و اين امكانات به فرش ايراني كه دنيايي از رنگهاست، مكانهاي تاريخي اصفهان، معماري اين مكانها، كوچه پس كوچه هاي شهري قديمي چون اصفهان و محيط هاي مردمي ايراني و حتي ژاپني برمي گردد.
به هر حال علاوه بر اينكه گره هايي دراماتيك چون نياز فوري خشك كردن نخ ها جهت بافتن هر چه زودتر فرش كه موجب به نمايش درآمدن و مانور رنگهاي متنوع نخ ها مي شود به ويژگيهاي تصويري ديگري چون: تنوع در عين حال يكدستي و تعامل نورها و رنگها، رنگ آميزي فضاها، رفتن به فضاهايي در طبيعت، رويدادهاي سرشار از حركت قصه كه موجبات حركات دوربيني زيبا و متنوعي را فراهم آورده است و انتخاب و چيدن رنگها در كنار هم مي توان اشاره كرد.
از طرفي هم شخصيت پردازي هاي دقيقي در اين فيلم صورت مي گيرد كه بسيار باورپذيرند و شايد خوب درآمدن اين شخصيت ها مديون بازي هاي انعطاف پذير، بداهه و نرم بازيگران باشد كه به خوبي از عهده ايفاي نقش ها برآمده اند كه در اين ميان بازي «مرادخان»و «ماه باجي»بسيار ديدني و بكر است. ضمن اينكه «رضا كيانيان» اين بار بسيار متفاوت تر از ساير نقش هايي كه بازي كرده عمل مي كند. «فريبا كامران» هم در نقش يك زن سنتي، مهربان و عاطفي بازي بسيار روان و دلپذيري از اين نقش ارائه داده است.
به هر حال «فرش باد» در سطح سينماي ايران فيلمي قابل قبول و ديدني است كه از يك طرف داراي مولفه هايي كه به اصطلاح هنري از نوع جشنواره پسندانه آن است و از طرف ديگري هم با دادن باري طنز آميز به قصه ساده اش ويژگي هاي عامه پسندانه و جذابي هم به فيلم داده است و از اين رو در گرو تلفيق اين دو رويكرد توانسته است نظر تماشاگران عام را به خود جلب كند و از طرفي مخاطب خاص را هم با تأكيد بر ظرافت هايي كه تا حدي مطرح شد راضي نگه داشته است.

نغمه
خير انديش و آرزوي بازگشت به صحنه
001915.jpg

«اگر روزي بدانم كه مي توانم زندگي ام را از طريق تئاتر تامين كنم هرگز سريال بازي نخواهم كرد.»
گوهر خير انديش، بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون با بيان اين مطلب گفت: هرگز خود را از تئاتر جدا نمي دانم و دوست دارم كه هميشه در اين زمينه فعاليت داشته باشم اما متاسفانه هم براي تامين زندگي ام و هم اينكه جز اين كار، شغل ديگري ندارم ،ناچارم كه در تلويزيون و سينما نيز كار كنم.
وي با اظهار تاسف از بودجه اندكي كه به تئاتر تعلق مي گيرد، گفت اجراي تئاتر نياز هر بازيگري است زيرا روي صحنه تئاتر و با نفس تماشاچي است كه غم و اندوهمان را فراموش مي كنيم و تزكيه و تخليه مي شويم.
بازيگر نقش عروس خون، گفت: هميشه تئاتر براي من محوري ترين زمينه فعاليتم بوده است اما متاسفم كه گاه فاصله بين كارهاي تئاتري ام زياد مي شود. به عنوان مثال، امسال پيشنهاد بازي در نمايش «در مصر برف نمي بارد» به كارگرداني دكتر رفيعي را داشتم كه به علت بازي در سريال سفر جادويي و فيلمي سينمايي نتوانستم با ايشان همكاري كنم.
وي از حضور هنرمندان با استعداد و فرهيخته اي مانند محمد رحمانيان ، حميد امجد، محمد چرمشير و ... ابراز خرسندي كرد و گفت: بعد از چرخه آتش و عروسي خون با اينكه پيشنهادات زيادي داشتم گرفتاري ها و كمبود وقت اين اجازه را به من نداد اما اميدوارم هر چه زودتر روي صحنه تئاتر بيايم و با حرم نفس تماشاگر احيا شوم.

تئاتر بعد از ۷۰ سال صاحب خانه شد
001930.jpg

بعد از ۷۰ سال تلاش تازه داريم صاحب خانه تئاتر مي شويم.
دكتر فرشيد ابراهيميان، رئيس هيات مديره كانون ملي منتقدان تئاتر با بيان اين مطلب گفت: بايد توجه داشته باشيم كه براي رسيدن به هدف غايي، نبايد شتاب كرد زيرا تحقق اين آرزو، مستلزم فراهم شدن عوامل بسياري است كه به تدريج در حال آماده شدن است ضمن اينكه ما در اين گونه امور، نوپا و بي تجربه هستيم و بايد از تجربيات ديگر كشور ها استفاده كنيم.وي با تاكيد بر اينكه خانه تئاتر مي تواند قدرت اجرايي بسيار خوبي داشته باشد، گفت: به دست آوردن اين قدرت اجرايي،به عوامل گوناگوني بستگي دارد. در حال حاضر خانه تئاتر مي كوشد زمينه هاي لازم را براي رسيدن به يك تشكل  قوي فراهم كند.وي تخصيص مكاني مستقل به عنوان خانه تئاتر را نخستين اقدامي دانست كه مي تواند زمينه ساز اقدامات مثبت بعدي باشد و گفت: خانه تئاتر مي تواند به هنرمندان هويت ببخشد و بدون داشتن مكاني كه هنرمندان نسبت به آن احساس تعلق و وابستگي كنند، هر اقدام اجرايي ديگري نمي تواند موثر واقع شود.
وي با اظهار اميدواري به اينكه خانه تئاتر بتواند در آينده مولد باشد، گفت: در حال حاضر اين خانه از پتانسيل ها و هنرمندان خوبي برخوردار است كه مي توان از آنها در جهت توليد يك تئاتر حرفه اي خوب استفاد كرد.

از خانه پيشكسوتان خبري نيست
شهره لرستاني - بازيگر و كارگردان تئاتر - درباره فعاليت هاي اخير خود گفت: امسال بعد از ۱۰ سال كه روي صحنه نرفته ام ، با يكي از كارهاي خودم به نام «ترس، دكتر جون ، ترس » روي صحنه مي روم.
وي كه نويسندگي، كارگرداني و بازيگري اين نمايش را برعهده دارد، درباره موضوع اين نمايش گفت: تا اين لحظه خودم هم هيچ چيز نمي دانم، تنها اين را مي دانم كه مي خواهم از تاريكي كارگرداني بيرون آيم و به بازيگري زير نورها بازگردم .وي اين نمايش را براي شركت در بخش مسابقه جشنواره فجر آماده مي كند.
لرستاني پيش از اين قرار بود دو نمايشنامه را بر اساس كتاب هاي مشهور و پرطرفدار «جاناتان، مرغ دريايي» و «چه كسي پنبه مرا برداشته است » نوشته و اجرا كند كه با اين نمايش جديد،فعلاً خبري از اجراي آنها نيست.
وي كه چندي با همكاري سازمان فرهنگي - هنري شهرداري اقدام به تامين خانه پيشكسوتان هنرمند كرده بود ، درباره فعاليت هاي اين خانه گفت: فعلاً خبر خاصي نيست.

آزيتا حاجيان و زن نيك سچوان
001940.jpg

آزيتا حاجيان و محمد رضا شريفي نيا، نمايشنامه اي از «برشت» را اجرا مي كنند.
حاجيان نمايش «از زن نيك ايالت سچوان» كه اقتباسي است آزاد از نمايشنامه زن نيك  سچوان (اثر برتولت برشت) را كارگرداني مي كند. گفته مي شود كه محمدرضا شريفي نيا تهيه كننده اين نمايش خواهد بود، اما ديگر عوامل اين نمايش ، هنوز مشخص نشده اند . احتمال حضور اين نمايش - كه كاري بسيار حجيم و پرسوناژ است - در جشنواره تئاتر فجر بسيار ضعيف است.

سايه روشن هنر
امروز در فضاي باز فرهنگسراي نياوران كنسرت موسيقي گرجستان
علاقه مندان به موسيقي كلاسيك مي توانند امروز جمعه ۳۱ مرداد در فضاي باز فرهنگسراي نياوران شاهد اجراي آثاري از شومان، شوبرت، براس، هايدن، كورللي، خاچاطوريان و قطعاتي از آهنگسازان گرجستان توسط گروه تريوفيلارمونيك گرجستان باشند.
اين گروه در سال ۱۹۹۲ از ۳ نفر از بهترين نوازندگان اركسترفيلارمونيك تفليس (پروفسور ميخائيل خوشتاريا)، ويولنسل، ( پروفسور پاآتاچانتو يشويلي) ويولن و ( روراب خوتيشويلي) پيانو پايه گذاري شد.
آنان تحصيلات موسيقي خود را در كنسرواتوار تفليس به پايان رسانيده و پس از آن سال ها در كنسرواتوار مسكو نزد اساتيد بزرگي چون روسترويوويچ و گيللس به تكميل تحصيلات تخصصي خود پرداخته اند .
از خسيسه هاي بارز اين گروه ، اجراي خالص و دقيق قطعات ، انتقال حس به تماشاچيان و هماهنگي بسيار بالا است كه باعث شهرت روزافزون اين گروه در محافل بين المللي شده است و تحسين بسياري از مستمعين و منتقدين را برانگيخته است.
لازم به ذكر است اين گروه تاكنون در فستيوال هاي بسياري دركشورهاي آلمان، سوييس، ايتاليا ، فرانسه، هلند و روسيه به اجراي برنامه پرداخته اند و هم اكنون نيز به طور منظم به تورهاي هنري خود ادامه مي دهند.

زندان زنان امروز در سوئد
001925.jpg

شركت پخش فيلم « فولكتس بيو» كه پخش كننده غالب فيلم هاي ايراني در سوئد است، برنامه اي با عنوان چادر سينما در شهر مالمو سوئد تدارك ديده است.
به گزارش خبرگزاري ها اين برنامه پس از يك هفته برگزاري، امروز ( ۳۱ مرداد ) به پايان مي رسد و در آن فيلم زندان زنان ساخته منيژه حكمت از ايران نيز به نمايش در مي آيد.
اين برنامه كه در فضاي باز صورت مي گيرد به نمايش فيلم هاي برگزيده از كشورهاي جهان اختصاص دارد.
«زندان زنان » با حضور در سوئد چهل و پنجمين حضور بين المللي خود را تجربه مي كند.

فرش صلح انتخاب مي شود
واحد اطلاع رساني فرش ايران، مسابقه فرش صلح را از فردا يكم تا هفتم شهريور ماه برگزار مي كند.
به گفته فائزه قادري - مدير بخش پژوهش واحد اطلاع رساني فرش ايران - در اين مسابقه كه با هدف تشويق طراحان و دانشجويان فرش،همچنين اشاعه صلح و دوستي ، همزمان با نمايشگاه بين المللي فرش در محل دائمي نمايشگاه بين المللي تهران برگزار مي شود ،مجموعه اي از طراحي نقشه يا حتي بافته هايي با موضوع صلح به نمايش در مي آيد.
اندازه طرح ها با حفظ هويت فرش ايراني و مشخصه صلح و دوستي، حداكثر ۷۰*۵۰ سانتي متر و در رج شماره ۳۰ مشخص شده است.
از ميان آثاري كه در نمايشگاه به نمايش درآمده اند طرح هاي برگزيده انتخاب و در نهايت از طرح برنده ۱۰ نمونه براي ارسال به سازمان ملل، يونسكو و ... بافته خواهد شد.


سيد محسن هاشمي مدير روابط عمومي جشنواره كودك
طي حكمي از سوي عليرضا رضا داد دبير جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان، سيد محسن هاشمي به سمت مدير روابط عمومي اين جشنواره منصوب شد.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي در متن حكم دبير جشنواره و مدير عامل بنياد سينمايي فارابي آمده است: با عنايت به شايستگي و توانايي تان، مديريت روابط عمومي هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان اصفهان به شما محول مي شود.
اميد است با اتكال به خداوند متعال و با تكيه بر دانش و نيز همكاري موثر اصحاب رسانه ها در بازتاب مطلوب و فاخر اين جشنواره كوشا و موفق باشيد.
سيد محسن هاشمي تاكنون به عنوان مدير اجرايي جشنواره هاي شانزدهم و هفدهم كودكان و نوجوانان ( سال هاي ۸۰ و ۸۱ ) و مدير برنامه ريزي و پيگيري جشنواره هاي موضوعي ( سال هاي ۸۰ و ۸۱ ) فعاليت داشته است.

هيات بازخواني جشنواره تئاتر ماه
هيات بازخواني متون اولين جشنواره سراسري تئاتر ماه مشخص شدند.
به گزارش ستاد خبري اين جشنواره دكتر مهدي پور رضاييان، سيد مهدي شجاعي ، خسرو حكيم رابط، محمد چرم شير و سعيد اسدي كار بازخواني متون ارسالي به جشنواره را از اول شهريور ماه سال جاري در دو مرحله آغاز خواهند كرد.
همچنين نتايج بازخواني اولين جشنواره تئاتر ماه اوايل مهر ماه سال جاري اعلام خواهد شد.
علاقه مندان مي  توانند جهت شركت در اين جشنواره تا تاريخ ۱۵ شهريور ماه سه نسخه از متون ارسالي خود را به نشاني دبير خانه جشنواره واقع در تقاطع خيابان حافظ و سميه، حوزه هنري مركز هنرهاي نمايشي ارسال كنند.

هنر
ادبيات
ايران
جامعه
رسانه
زمين
شهر
عكس
كتاب
ورزش
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  كتاب  |
|  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |