جمعه 31 مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۴۴
دگرگوني  آب و هوا و آسيب هاي زيست محيطي جهان مرز نمي شناسد
موج  گرماي بي سابقه در اروپا
* گرماي شديد يخچال هاي دائمي سلسله جبال آلپ را در معرض ذوب شدن قرار داده استر * انباشت گازهاي گلخانه اي و دگرگوني آب و هواي جهان يكي از عوامل اصلي گرماي شديد تابستان امسال اروپاست
001960.jpg
جواد سفري
تابستان امسال، اروپا موج گرماي شديد و بي سابقه اي را تجربه كرد. افزايش دما در طول سه هفته اخير، زندگي عادي مردم در بسياري از شهرهاي اروپا به ويژه فرانسه، ايتاليا و اسپانيا را فلج كرد و به محيط زيست آسيب زيادي رساند. هرچند به گفته كهنسالان، بروز پديده گرمايي در قاره اروپا، به تناوب در طول پنجاه سال اخير سابقه داشته است، اما گرماي امسال و پيامدهاي آن به گفته كارشناسان در پانصد سال گذشته بي سابقه بوده است.
كارشناسان مركز اقليم شناسي پاريس، بروز پديده گرمايي شديد و كم سابقه اروپا را ناشي از دگرگوني آب و هواي جهان دانسته اند. به نظر آنان، تاثير گازهاي گلخانه اي بر آب و هواي جهان از جمله اروپا انكارناپذير است. به همين اعتبار، نشريه گروه صلح سبز در مادريد، پايتخت اسپانيا خاطرنشان كرد كه سرانجام اروپا كه در توليد گازهاي گلخانه اي سهم عمده اي دارد با پيامدهاي ناشي از تغييرات آب و هوايي جهان روبه رو شد و از اين بابت خسارات سنگيني را پرداخته است.
گازهاي گلخانه اي، شامل آن دسته از گازهاي ناشي از فعاليت هاي صنعتي به ويژه توليدكنندگان دستگاه هاي برودتي است كه با جمع شدن در جو زمين، از يك سو باعث نازك شدن تدريجي لايه ازن شده و از سوي ديگر به دليل جلوگيري از بازگشت گرماي ناشي از تابش خورشيد به زمين و از آن به جو، باعث ايجاد وضعيت موسوم به گلخانه اي مي شوند كه تغييرات وسيع آب و هواي جهان را به همراه داشته است. اين تحولات اقليمي در طول يك دهه اخير در بسياري از نقاط جهان از جمله آمريكا، انگلستان، استراليا، چين و بنگلادش باعث وقوع توفان هاي بسيار مهيب و پرخسارت شده است و موج شديد گرماي امسال در اروپا نيز از جمله پيامدهاي اين دگرگوني ها است.
در ميان كشورهاي توليدكننده گازهاي گلخانه اي ايالات متحده آمريكا با توليد بيش از ۳۵ درصد در جهان در رتبه نخست قرار دارد. اروپا،  روسيه، كانادا، استراليا، ژاپن و چين در مراحل بعدي قرار دارند. كشورهاي در حال رشد، در اين مورد سهم ناچيزي دارند، اما از پيامدهاي ناشي از انباشت گازهاي گلخانه اي در اتمسفر، زيان بسيار ديده اند. در واقع، كشورهاي توسعه صنعتي بيشترين سهم را در توليد اين گازها و دگرگوني آب و هواي جهان دارند، اما ضررهاي ناشي از اين تحولات متوجه همه ساكنان زمين مي شود.
براي مقابله با تغييرات اقليمي جهان و خطرات آن، گردهمايي هاي گوناگوني در ده سال گذشته برگزار شده است،  اما اجلاس «كيوتو » در سال ۱۹۹۷ ميلادي به مهمترين توافقنامه براي كاهش گازهاي گلخانه اي دست يافت. بيشتر كشورهاي جهان با امضاي اين پيمان نامه خود را نسبت به مواد آن متعهد دانسته اند اما آمريكا تاكنون از پيوستن به اين پيمان سرباز زده است و اجراي مصوبه هاي آن را مغاير با روند توسعه صنعتي اين كشور مي داند. كانادا نيز كه تا سال ۲۰۰۲ ميلادي از جمله مخالفان پيمان كيوتو به حساب مي آمد،هفته گذشته اعلام كرد كه با پذيرش كامل پيمان زيست محيطي كيوتو، بودجه اي را براي كاهش توليد گازهاي گلخانه اي به مدت پنج سال اختصاص داده است.
براي آگاهي بيشتر از پيامدها و آثار گرماي بي سابقه تابستان امسال در قاره اروپا خلاصه اي از اخباري را كه در اين مورد، مخابره شده بود، از نظرتان مي گذرانيم.
شايان يادآوري است كه آثار جانبي گرماي امسال اروپا بر محيط زيست اين قاره به ويژه محيط زيست كوهستاني، بسيار شديد بوده است.
* * *
گرماي شديد در اروپا كه با گرماي سوزان صحراي آفريقا مقايسه شده، خسارات بسيار سنگيني به همراه داشته است.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي.ان.ان اروپاييان تنها از گرما رنج نمي برند بلكه آتش سوزي هاي متعدد در چند كشور اروپايي با تلفات و خسارات سنگين مالي همراه بوده است. براساس آمار منتشر شده دستكم پنج درصد از اراضي جنگلي پرتغال تاكنون بر اثر آتش سوزي آسيب ديده است، بنا بر همين گزارش پرتغال با بدترين آتش سوزي در تاريخ خود مواجه است. آتش سوزي ها در فرانسه، ايتاليا و اسپانيا با توجه به خشكي هوا و وزش باد همچنان ادامه دارد.
گرماي سوزان در شهر پاريس،  پايتخت فرانسه زندگي را فلج كرد. به طوريكه پزشكان از دولت فرانسه خواستار كمك و توجه بيشتر به مسائل بهداشتي و پزشكي ناشي از گرما شدند. در دو هفته اخير بيمارستان هاي پاريس و شهرهاي فرانسه مملو از بيماراني بود كه بر اثر گرمازدگي يا ناراحتي هاي ناشي از گرما بستري شدند و بيمارستان هاي پاريس و اكثر شهرهاي فرانسه با كمبود جا مواجه گرديدند. پزشكان فرانسه اظهار داشتند كه تاكنون چنين وضعيتي را در بيمارستان ها به ياد ندارند.
در پاريس گرما بيشتر سالخوردگان و بيماران را از پاي درمي آورد و به همين جهت پزشكان فرانسوي از دولت خواستند تا يك رشته تدابير براي مبارزه با گرما و حفظ سلامتي مردم با توجه به كمبود امكانات در بيمارستان ها اتخاذ كند. از جمله اينكه تعدادي از تخت هاي بيمارستان با مرخص كردن بيماراني كه جان آنها در خطر نيست براي بيماران گرمازده در نظر گرفته شود و علاوه بر اين جراحي هاي غيرضروري لغو شود و اين در حالي بود كه بعضي از كاركنان بيمارستان داوطلبانه مرخصي هاي خود در ماه اوت را لغو كردند.

گرما و توفان در فرانسه
به گفته فرانگوا ماته، وزير بهداشت فرانسه بر اثر موج گرماي تابستان امسال در سراسر فرانسه بين ۱۶۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر جان باختند.
در ادامه موج گرما، بخش هاي وسيعي از فرانسه، به خصوص جنوب اين كشور دستخوش توفان هاي شديدي شد. اين توفان كه خسارات سنگيني به بار آورده، در يكصدسال اخير در چنين فصلي سابقه نداشته است.
در پي گرماي شديد هوا در اروپا مراكز توليد برق در فرانسه و آلمان براي تامين برق خانه ها و مراكز صنعتي تدابير ويژه اي اتخاذ كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي.بي.سي گرماي بي سابقه در قاره اروپا، مصرف برق را در اين كشورها به شدت افزايش داد. به همين دليل و در پي دريافت مجوز تخليه آب با دماي بالاتر از حد معمول از برج هاي خنك كننده در نيروگاه هاي آلمان،  مقامات فرانسوي نيز مجوز لازم را براي اين منظور دريافت كردند. اما هواداران محيط زيست در فرانسه با اعطاي چنين مجوزي به نيروگاه ها مخالفت مي كنند و مي گويند تخليه آب گرم نيروگاه ها به رودخانه ها و درياچه ها به تلف شدن آبزيان منجر خواهد شد.

خطر در كوه مون بلان
در پي بروز موج گرما و افزايش بي سابقه دما در اروپا كوه مون بلان براي نخستين بار از زمان فتح قله آن در سال ۱۷۸۶ به روي جهانگردان و گردشگران بسته شد. خطر سقوط بهمن بر اثر گرماي بي سابقه اروپا و خطراتي كه اين كوه براي گردشگران ايجاد مي كرد،  دليل بستن مسير مون بلان بود. همچنين عقب نشيني يخ هاي كوه هاي آلپ و ذوب شدن بي سابقه در يخچال هاي طبيعي اين رشته كوه ها در تابستان سال جاري به صنعت توريسم فرانسه خسارات سنگيني وارد كرده است و هواي گرمي كه از ماه فوريه به اين سو در اين كوه ها جريان داشته است همچنين پايه هاي برج ها و دكل هاي ويژه خطوط حمل اسكي بازان و تله كابين هاي آلپ را به شدت سست كرده و همين امر اين خطوط را براي استفاده ناامن و خطرناك ساخته است.
گذرگاه ها و راه هاي زميني كوه هاي آلپ كه زماني هزاران توريست را به خود جلب مي كردند، اينك بر اثر ذوب بي سابقه يخ ها و برف قلل اين كوه ها ناامن شده اند و شكاف هاي متعددي در طول اين گذرگاه ها دهان باز كرده اند كه تهديدهاي جدي براي جهانگردان و ديداركنندگان به شمار مي آيند.
با ذوب برف ها و يخ ها خطر فروريختن سنگ هاي دامنه هاي آلپ نيز افزايش پيدا كرده و اين نيز مخاطره اي جدي براي كوهنوردان و گردشگران به شمار مي رود.

فروپاشي يخچال هاي آلپ
همچنين گرماي بي سابقه در اروپا موجب سست شدن يخ هاي دائم يخچال هاي ارتفاعات كوه هاي اروپا به ويژه رشته كوه آلپ شد.
به گزارش شبكه يورونيوز، در بخش ايتاليايي كوه مون بلان بلندترين قله رشته كوه آلپ در ارتفاع دوهزار متري درياچه اي پس از آب شدن يخچال هاي دائمي پديد آمده كه اين پديده در اين منطقه بي سابقه است. در اين منطقه قطعات بزرگ يخ در حال ترك برداشتن است و به جهانگردان هشدار داده شده به ديواره هاي كوه نزديك نشوند.
در اروپا معمولاً در اين فصل در ارتفاعات سه هزار متري رشته كوه آلپ دما زير صفر بود، اما امسال دماي زير صفر تنها در ارتفاع چهارهزار متري مشاهده مي شود. براثر موج گرماي شديد، يخچال اشتوتباك اتريش امسال سه ميليون مترمكعب از يخ هايش را از دست داده است. به گفته كارشناسان اگر آب شدن يخ با اين آهنگ ادامه يابد تا پنجاه يا شصت سال ديگر اين يخچال ديگر وجود نخواهد داشت. از پانزده سال پيش بيشتر يخچال هاي اروپايي به سرعت در حال كاهش است كه اين وضع از پانصد سال پيش تاكنون بي سابقه است.

نگاهي به ريشه ها و علل آلودگي محيط زيست شهري و هواي تهران
آتش سوزي و ساخت و ساز غيرمجاز پارك هاي ملي تهران را تهديد مي كند
001985.jpg
آلودگي هواي تهران در اين روزها مرزهاي خطر را پشت سر گذاشته و نگراني هايي به وجود آورده است . در بررسي علل آلودگي هوا و خطرات ناشي از آن اگر به ريشه ها نپردازيم،به نتايج مثبتي دست نمي يابيم . مهم ترين راهكار براي حفظ محيط زيست و از جمله جلوگيري از آلودگي هواي تهران و ساير شهرهاي كشورمان توجه كافي به نحوه بهره برداري از منابع طبيعي است . در اين نوشتار با اشاره كوتاهي مبني بر ضرورت استفاده بهينه از منابع طبيعي، به عوامل آلودگي هوا در تهران و محيط زيست شهري نيز نظري مي افكنيم.
خداوند طبيعت را مساعد براي زندگي آفريده و در آن نعمات بسياري قرار داده كه بايد از اين مواهب الهي درست استفاده شود و با استفاده هاي غلط و نادرست محيط زندگي (اكوسيستم طبيعي ) دچار اختلال نشود و اين مسئله محدود به مرزهاي جغرافيايي نيست زيرا حفظ محيط زيست و منابع طبيعي يك مسئله جهاني است و هرگونه تخريب هتك حقوق همه انسان ها و موجودات زنده محسوب مي گردد. لذا جوامع بشري به دنبال ساماندهي استفاده از طبيعت هستند، سازمان هاي مختلفي در جهان به صورت دولتي يا مردمي (NGO) فعال شده اند كه در آموزش همگاني جهت استفاده بهينه از منابع طبيعي و محيط زيست مساعدت كنند.
آگاهي نسبت به اين مسئله بسيار مهم است كه بدانيم منابع طبيعي در جهان محدود است و استفاده درست و بهينه مي تواند جوابگوي نياز نسل آينده باشد، آلوده كردن محيط زيست، آب هاي زير زميني و ديگر منابع طبيعي شايد جبران ناپذير و غير قابل برگشت باشد.
نابودي جنگل ها و مراتع فرسايش خاك را درپي خواهد داشت و به دنبال آن از دست رفتن ارزش بهره دهي زمين است كه جبران ناپذير خواهد بود، نفوذ آب هاي آلوده باعث آلوده شدن آب هاي زيرزميني خواهد شد كه اين مسئله در شهر هاي بزرگ مثل تهران بسيار حائز اهميت است و يا اينكه زندگي جانوران آبزي را به خطر خواهد انداخت.
عدم برخورد با ناهنجاري هاي زيست محيطي و منابع طبيعي ناشي از چند عامل مهم است كه از جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد.كمبود هاي قانوني،عدم آگاهي نسبت به عواقب تخريب محيط زيست ، عدم احساس مسئوليت مديران،عدم توانايي برخورد با متخلفين ، منتفع شدن شخص ، گروه و يا سازماني از تخريب منابع طبيعي ، از جمله آفات محيط زيست و مغاير با منابع ملي ما است.
حفظ و نگهداري منابع طبيعي به احساس مسئوليت همه بستگي دارد . به خصوص نهادها و سازمان هايي كه مسئوليت مستقيم از طرف مردم ( دولت) به آنها واگذار گرديده است. صيانت از محيط زيست كلان شهر تهران نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است و اقداماتي نظير همايش محيط زيست ، صنايع سبز ، طرح جامع شهري ، دفع پساب هاي صنعتي به روش صحيح ، خروج كارخانجات آلاينده از تهران، سيستم علمي دفع فاضلاب، جلوگيري از ساخت و ساز هاي غيرمجاز در حاشيه رودخانه و جنگل ها، جلوگيري از تخريب جنگل هاي مصنوعي ، توسعه عمودي شهر، جداسازي زباله از مبدا، كاهش سوخت هاي فسيلي و روان كردن ترافيك در حفظ و نگهداري اين محيط بسيار موثر است.
با توجه به آلودگي و وضعيت بحراني هواي تهران توسعه سرانه فضاي سبز اجتناب ناپذير است كه اين مسئله در طرح جامع شهر تهران پيش بيني شده بود اما مصوبه اخير شوراي عالي معماري و شهرسازي شايد خلاف طرح جامع و در جهت توسعه افقي شهر و كم شدن سرانه فضاي سبز عمل كند.
متاسفانه جنگل هاي مصنوعي كه فيلتر تصفيه هواي تهران است در معرض نابودي كامل قرار دارد و عوامل متعددي در اين زمينه دخيل هستند كه مي توان به موارد زير اشاره كرد :
۱. ساخت و  سازهاي ادارات و سازمان هايي كه بعضاً بدون مجوز انجام مي گيرد و عدم برخورد قاطع با اين گونه ساخت  و سازها از طرف مسئولين ذيربط.
۲. دفع نخاله هاي ساختماني در حاشيه جاده هاي عبوري از داخل جنگل به طور مثال جاده لواسان حد فاصل سوهانك تا لشگرك ( در نزديكي سازمان مراتع و جنگل ها) محل دفع نخاله هاي ساختماني گرديده و اگر سازمان  مراتع و جنگل ها نگاهي كوتاه از پنجره ساختمان به اين محل بيندازد معضل فوق را مشاهده خواهد كرد.
۳. بي توجهي و كم آبي و خشك شدن قسمت هاي زيادي از جنگل.
۴. آتش سوزي كه بعضاً مشكوك است و مي تواند عمدي باشد.
۵. واگذاري بدون مطالعه اراضي مذكور به نهادها و سازمان ها جهت استفاده هاي اداري و مسكوني.
۶. عدم اطلاع رساني و آگاهي دادن از طريق رسانه هاي عمومي و سازمان هاي زيربط
خلاصه اينكه در مورد محيط زيست تهران بحث بسيار است ولي  آنچه مهم است اين است كه دو صد گفته چون نيم كردار نيست. سمينارها و گردهمايي ها زماني مؤثر است كه در عمل و در جهت حفظ منابع طبيعي به كار  آيد.
ناصر خرم ـ كارشناس عمران

ديدگاه
يك زمين يك خانواده
بهارزاد
001970.jpg

يك زمين، يك خانواده، از شعارهاي معروف جهاني است كه پس از برگزاري كنفرانس مهم زيست محيطي در شهر ريودو ژانيرو رواج يافت. اين شعارمفاهيم بسيار گسترده اي دارد. زمين يا زيست كره خانه مشترك مردم جهان و ديگر موجودات زنده است، اما نه به مفهوم چهارديواري و اختياري كه تداعي كننده نوعي گريز از مسئوليت هاي مشترك جهاني است.
واقعيت اين است كه مردم سراسر جهان زير آسمان مشتركي به سر مي برند، هواي مشتركي را تنفس مي كنند، منابع آب مشتركي دارند و مهم تر از همه اينها از محيط زيست مشتركي برخوردار هستند.
شايد تا چند دهه پيش چنين پنداشته مي شد كه آلودگي هواي يك شهر يا آلوده شدن آب يك رودخانه تاثيري در زندگي مردم ساير نقاط ندارد، اما اكنون بحران آلودگي همه جانبه محيط زيست مرزها را پشت سر گذاشته است آثار دوده ناشي از آلودگي هاي صنعتي را بر برف هاي سپيد هيماليا مي توان ديد. دانوب كه يكي از طولاني ترين رودهاي جهان است، آلودگي را با خود به سراسر قاره اروپا مي برد. آلودگي هوا و گازها و مواد آلاينده در هواي شهرها با وزش باد و جابجايي هوا از سرزميني به سرزمين ديگر و حتي از قاره اي به قاره اي ديگر رانده مي شود. اخيراً پژوهشگران آثار آلودگي آب اقيانوس آرام بر روي ماهي ها را در پهنه وسيعي از آب ها و سواحل مرتبط با اين اقيانوس مشاهده كرده اند. نابودشدن تدريجي جنگل هاي باراني (گونه اي از درختان كه به بارورشدن ابرها و توليد باران كمك مي كنند) در مناطق حاره جهان، آثار و پيامدهاي زيانبارش را متوجه مردم همه جهان مي كند. بنابراين دگرگوني هاي آب و هواي جهان نيز پديده اي است كه آثار و عواقب آن در همه جاي جهان بروز مي كند.گرماي شديد اروپا در تابستان امسال كه تلفات جاني نيز به همراه داشته است، ناشي از همين تغييرات اقليم است.
001990.jpg

قاره اروپا، افتخار برپايي يكي از مهم ترين انقلاب هاي اجتماعي - سياسي و همچنين نخستين انقلاب صنعتي جهان را دارا است. آثار توسعه همه جانبه، در زندگي مردم اين قاره و سطح رفاه آنها قابل مشاهده است اما با همه اينها، نمي توان گفت آثار و عواقب تغييرات اقليمي ناشي از آلودگي محيط زيست به ويژه آلودگي جو زمين اروپا را مستثني مي كند. دو سال پيش انگلستان با يكي از خطرناك ترين توفان هاي دريايي روبرو شد و نخستين بازتاب و واكنش مقامات اين كشور آن بود كه تمامي كشورهاي جهان مفاد پيمان كيوتو را به رسميت بشناسند و آن را به اجرا درآورند. گرماي شديد و بي سابقه تابستان امسال در اروپا، نيز هشداري جدي مبني بر فرارسيدن عصري است كه بشر با بهره برداري بيرحمانه و بي حساب از ذخاير طبيعت براي خود رقم زده است. كشورهاي توسعه يافته به ويژه ايالات متحده آمريكا،اروپا و ژاپن بايد به عنوان پيشگامان آلودگي محيط زيست هزينه هاي لازم را بپردازند تا سازوكارهاي مناسب براي كنترل آلودگي محيط زيست و از جمله كاهش گازهاي گلخانه اي در سطح بين المللي فراهم شود.
لغو ممنوعيت شكار نهنگ و اعتراضات
با لغو ممنوعيت ۱۴ ساله شكار نهنگ در «ايسلند» نخستين كشتي ويژه شكار بزرگترين پستاندار دريايي سواحل اين كشور را ترك كرد. تشكل هاي هوادار حفظ حيات وحش در خارج و داخل ايسلند به اين تصميم اعتراض كرده و از دولت ايسلند خواسته اند به دليل خطر انقراض نهنگ، شكار اين حيوان را ممنوع سازد.
در سال ۱۹۸۶ پس از آنكه كارشناسان صندوق حيات وحش سازمان ملل متحد هشدار دادند كه به دليل شكار بي رويه،نسل نهنگ در آب هاي ايسلند با خطر انقراض روبرو شده است، شكار اين پستاندار بزرگ دريايي ممنوع شد. اما ظاهراً در پي ممنوعيت ۱۴ ساله، مجوز شكار نهنگ در ايسلند صادر شده كه خود موجب اعتراضات بسياري گرديده است. تشكل هاي زيست  محيطي در ايسلند، ارزش تجاري شكار نهنگ در ايسلند را نسبت به ارزش افزوده توريستي آن بسيار ناچيز مي دانند و مصرانه خواستار ممنوعيت شكار اين حيوان هستند.

از هفت گوشه جهان
قرن آينده ، جهان سالخوردگان
001965.jpg

جمعيت شناسان هشدار داده اند، با افزايش جمعيت جهان در آغاز سده آينده به مرز ۱۰ ميليارد نفر، علاوه بر مشكلات زيست محيطي و اقتصادي، بحران رو به تزايد افزايش سالخوردگان نيز رخ مي نمايد. جمعيت كنوني جهان ۶ ميليارد و ۳۰۰ ميليون نفر است. بر اساس همين پيش بيني ها،  رشد جمعيت و مشكلات ناشي از آن د ر آينده بيشتر گريبانگير كشورهاي در حال رشد خواهد بود. در همين خصوص «ولفگانگ لوتز» از موسسه بين المللي تحليل سيستم هاي كاربردي در اتريش مي گويد: قرن بيستم سده رشد جمعيت بود، اما از ديدگاه جمعيت شناسي قرن بيست و يكم به عنوان سده سالخوردگي در تاريخ ثبت خواهد شد. به پيش بيني كارشناسان سازمان ملل متحد، درصد جمعيت جهان بالاتر از ۶۵ سال در سال ۲۰۵۰ به ۱۶ درصد خواهد رسيد.

آتش افروزي مافيا در جنگل هاي ايتاليا
001975.jpg

در گرما گرم تابستان داغ كم سابقه اروپا، وقوع آتش سوزي هاي پي درپي در جنگل هاي اين قاره ابعاد نگران كننده اي پيدا كرده است. اما انتشار اخبار مربوط به دست داشتن شبكه هاي مافيايي در بعضي از اين آتش سوزي ها به ويژه در «ايتاليا» بسيار توجه برانگيز است. مقامات ايتاليايي، صريحاً گفته اند در بعضي از آتش سوزي هاي مهيب، نظير حريق گسترده در پلاژهاي «ساردينيا» و جنگل هاي زيباي ساحلي در «آگالفي»، ردپاي مافيا ديده مي شود. آنها براي تصرف املاك اين مناطق جنگلي و همچنين استفاده خدعه آميز از مزاياي بيمه، اين آتش سوزي هاي وسيع و پرخسارت را به وجود آورده اند. اين مقامات تاكيد كرده اند كه شبكه هاي مافيايي با سوء استفاده از تابستان داغ و احتمال وقوع آتش سوزي در مناطق جنگلي، جنگل ها را به آتش كشيده اند تا وانمود كنند كه موج گرما، عامل بروز اين آتش سوزي ها بوده است. يكي از شاخه هاي فعال مافيايي در ايتاليا كه به «اكومافيا» شهرت دارد، متهم اصلي اين آتش سوزي ها شناخته شده است. اين شبكه پيش از اين در دفن غير مجاز زباله، نيز دخالت وسيعي داشته و به همين دليل «اكومافيا» لقب گرفته است.

كانادا و كاهش گازهاي گلخانه اي
001980.jpg

سرانجام پس از ماه ها انتظار دولت كانادا نيز مصوبات پيمان زيست محيطي كيوتو را پذيرا شد و به گفته ژان كرتين، نخست وزير اين كشور قرار است كانادا، يك ميليارد دلار كانادايي (۷۲۵ ميليون دلار آمريكا) براي كاهش گازهاي گلخانه اي اختصاص دهد. اين مبلغ نيمي از هزينه اي را كه قرار است كانادا در يك برنامه ۵ ساله براي اجراي مصوبات پيمان كيوتو اختصاص بدهد، تامين مي كند.

بالتيك و بحران آلودگي
001995.jpg

در حاليكه وضعيت محيط زيست درياي بالتيك به علت افزايش آلودگي ها نگران كننده توصيف شده است، يك شركت سوئدي اعلام كرده است كه در آينده نزديك در شرق جزيره گاتلند واقع در درياي بالتيك دست به اكتشاف گسترده نفت خواهد زد. اعلام اين خبر در جهت اعتراض شديد، تشكل هاي زيست محيطي به ويژه گروه بين المللي صلح سبز به دولت سوئد شده است.
صلح سبز پيش از اين هشدار داده بود كه به علت تردد بيش از حد ناوگان هاي صيادي، درياي بالتيك از لحاظ زيست محيطي و صنعتي بحراني پيدا كرده و به طور قطع،  تردد نفتكش ها مي تواند اين وضعيت را بيش از پيش وخيم سازد.

زمين
ادبيات
ايران
جامعه
رسانه
شهر
عكس
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  كتاب  |
|  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |