جمعه 31 مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۴۴
ديروز در اصفهان برگزار شد:
گردهمايي شهرداران كلان شهرهاي كشور
شهردار تهران:با قوانين و نظام اداري ۶۰ سال قبل ديگر نمي توان مديريت شهري را در شهرداري ها اعمال كرد و توقع حركت فعال از آنها داشت
002325.jpg

بيست و سومين نشست شهرداران كلان شهرهاي كشور ديروز با هدف شناسايي هرچه بيشتر مشكلات جاري و تبيين راهكارهاي مناسب براي آنها در كتابخانه مركزي شهرداري اصفهان گشايش يافت.
اصفهان، اهواز،  تبريز، تهران، شيراز، قم، كرج و مشهد شهرهايي هستند كه با داشتن جمعيت بيش از يك ميليون نفر به عنوان كلان شهر محسوب مي شوند.
به گزارش ايرنا، شهردار اصفهان در آيين گشايش اين نشست نيز هويت مردمي شهرداري ها و هويت قانوني شهرداري ها را از اساسي ترين مشكلات فراروي شهرداري ها ذكر كرد.
به گفته وي، هويت شهرداري ها براي مردم بايد ترميم شود و براي ايجاد بانك شهروند كه حق مردم است بايد تلاش مجدانه به عمل آيد.
وي گفت: اگر شهرداري ها درصدد انجام كار خوب هستند بايد پشتوانه مردمي داشته باشند كه اكنون به ظاهر چنين پشتوانه و اعتماد مردمي براي شهرداري ها به ويژه شهرداري هاي كلان شهرها وجود ندارد.
سقاييان نژاد گفت: شفاف شدن قوانين و مقررات و دقيق شدن بودجه بندي ها براي «پيكره مريض» شهرداري ها بسيار موثر است.
در اين نشست شهردار تهران نيز گفت: با تصميمات مقطعي و سليقه اي نمي توان شهرهاي امروزي را اداره و مديريت كرد.
محمود احمدي  نژاد لازمه اين مديريت را وجود برنامه مدون، ديدكلان و آينده نگري دانست.
احمدي نژاد همچنين تصريح كرد: با قوانين و نظام اداري ۶۰ سال قبل ديگر نمي توان مديريت شهري را در شهرداري ها اعمال كرد و توقع حركت فعال از آنها داشت.
002300.jpg

به گفته وي مديريت شهري كشور اكنون در برابر تحولات مدنيت با يك حركت نه چندان مطلوب منفعل است.
احمدي نژاد ايجاد منابع در آمدي سالم براي شهرداري ها را ضروري خواند و گفت: شهرداران كلان شهرها بايد اجازه قانوني داشته باشند تا از منابع مالي و توانمندي هاي خود استفاده بهتر كنند.
وي اتكاي اين شهرداران به فروش مازاد تراكم را يك بيماري پيچيده دانست و افزود: اگر اين بيماري امروز درمان نشود در آينده علاج آن ناممكن خواهد بود.
سيدمرتضي سقاييان نژاد شهردار اصفهان،  سيدعبد الصمد مهدوي، شهردار اهواز، سيدحسين فراهنگ پور، شهردار تبريز، محمود احمدي  نژاد، شهردار تهران، صمد رجا، شهردار شيراز، محمد زند وكيلي،  شهردار قم، علي تركاشوند، شهردار كرج و سيد هاشم بني هاشمي،  شهردار مشهد، شركت كنندگان در اين نشست يك روزه بودند.

تورهاي گردشگري از طريق راه آهن شمال راه اندازي مي شود
002310.jpg
استاندار مازندران گفت: استفاده از ظرفيت راه اندازي تورهاي گردشگري از طريق راه آهن شمال به رونق صنعت گردشگري كمك مي كند.
دكتر«غلامرضا انصاري» ديروز در بازديد از محور راه آهن «ورسك» تا ساري، افزود: برقراري خطوط گردشگري با واگن هاي كوچك كه توان پذيرايي و توقف در ايستگاه هاي مختلف را داشته باشد مي تواند موجب رونق گردشگري استان شود.
وي راه را يكي از شاخص هاي مهم توسعه در جوامع پيشرفته دانست و ادامه داد: كشورهاي توسعه يافته دو مبنا را در زيرساخت هاي خود به صورت جدي دنبال كردند كه يكي راه آهن و ديگري آزادراه است.
دكترانصاري با اشاره به فاصله اندك مازندران تا مركز كشور گفت: اگر ما داراي شبكه ريلي و راه مناسب كه زمان سفر را تقليل دهد، باشيم، بخش زيادي از ساخت و سازهايي كه در بخش ساختمان در مركز كشور وجود دارد به استان مازندران انتقال مي يابد.
وي گفت: از سوي ديگر با توجه به اينكه بخش زيادي از صنايع كه در تهران وجود دارد با توجه به مصوبه اخير دولت به اطراف تهران انتقال خواهد يافت از اين طريق نيز جاذبه هاي زيادي براي ساكنان تهران براي سفر به مازندران به وجود مي آيد.
استاندار مازندران ادامه داد: اگر امكانات حمل و نقل ريلي، هوايي و زميني مناسب داشته باشيم، ۵۰ تا ۶۰ درصد جمعيت تهران به مناطق ييلاقي استان سفر خواهند كرد كه تحول اقتصادي چشمگيري را شاهد خواهيم بود.
وي با اشاره به بستر مناسب براي سرمايه گذاري داخلي و خارجي در استان گفت: اگر اندكي از بوروكراسي و ضوابط مالي خود را كاهش دهيم و تضمين لازم را براي سرمايه گذار خارجي فراهم كنيم زمينه سرمايه گذاري براي شبكه ريلي را توجيه پذير خواهد كرد.

حيدريان، معاونت امور سينمايي:
۳۴ پروژه سينمايي با ۴۵ تالار نمايش در حال احداث است
معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: با پديده پرده دزدي سينما
(كپي رايت) برخورد قانوني مي شود.
مهندس محمدمهدي حيدريان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در مشهد، پرده دزدي سينما را يك كار ناهنجار و زشت در عرصه فرهنگ و هنر دانست.
وي افزود: افراد سودجو فيلم در حال اكران را از پرده سينما ضبط و همزمان در بازار به صورت غيرقانوني عرضه مي كنند.
وي ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با هماهنگي نيروي انتظامي با شبكه هاي قاچاق و توزيع فيلم هاي غيرمجاز برخورد قانوني مي كند.
معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: توليدكنندگان سينما براي توليد ۸۶ فيلم بلند مجوز ساخت گرفته اند.
مهندس حيدريان گفت: ساخت فيلم هاي مشترك به ابتكار بخش خصوصي در قالب سه پروژه فيلم در دست اقدام است كه يكي از فيلم ها با مشاركت سه كشور ساخته مي شود كه حضور فيلمسازان ايراني را در بازارهاي خارجي بيشتر مي كند.
وي در خصوص صادرات فيلم هاي ايراني گفت: در دهه فجر امسال، بازار بين المللي عرضه فيلم هاي ايراني در تهران برگزار مي شود كه خريداران و فروشندگان داخلي و خارجي در اين بازار شركت خواهند كرد.
مهندس حيدريان افزود: در حال حاضر ۲۷۰ تالار سينما در كشور داريم كه هشت باب سينما امسال به بهره برداري رسيده است.
وي گفت: ۳۴ پروژه سينمايي با ۴۵ تالار نمايش فيلم در كشور در دست ساخت و يا تجهيز است و سياست وزارت ارشاد تشويق سرمايه گذاران در ايجاد مجتمع هاي سينمايي با چند سالن است.
حيدريان در بازديد از خبرگزاري جمهوري اسلامي مركز خراسان افزود: با نهايي شدن بيمه خبرنگاران بخشي از مشكلات و دغدغه اين قشر زحمتكش حل خواهد شد.
وي افزود: با حل شدن بحث بيمه خبرنگاران، علاوه بر ارتقاي كمي و كيفي توليدات خبري، تاثيرگذاري و ماندگاري آن نيز بيشتر خواهد شد.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به انقلاب اطلاعات و اخبار در جهان كنوني اشاره و از آن به عنوان يك فرصت ياد كرد و افزود: بايد از اين فرصت مناسب به نحو مناسب تر و در جهت منافع ملي و عمومي استفاده مطلوب كرد.
حيدريان با بيان اينكه انقلاب اطلاعات به سمت نابودي فرهنگ هاي بومي در حركت است، ضرورت هوشياري خبرنگاران را براي مبارزه با اين معضل اجتماعي يادآور شد.
وي ادامه داد: خبرنگاران بايد با معرفي بيشتر ارزش هاي فرهنگي و تاريخي كشور، جايگاه و فرهنگ ريشه دار ايرانيان را به جهانيان بيشتر بشناسانند.

تاكيد رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بر اهميت جايگاه مسجد در اعتقادات مردم
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بر اهميت جايگاه مساجد در حوزه اعتقادي مردم تاكيد كرد و گفت: مساجد، معابد و مكان هاي عبادي همواره در تقويت پايه هاي فطري و اعتقادي جامعه بشري موثر هستند.
به گزارش ايرنا ، آيت ا... هاشمي رفسنجاني، كه ديروز در آيين افتتاحيه هفته جهاني مسجد سخن مي گفت، خاطرنشان كرد جريان فطرت انسان و ارتباط الهي بشر در اماكن عبادي همچون مسجد جلوه گر مي شود و اين نياز هيچگاه خاموش نمي شود.
همايش هفته جهاني «مسجد» به منظور بررسي و تبيين جايگاه مسجد در جامعه اسلامي از امروز
(۳۰ مرداد) در محل همايش هاي صداو سيما آغاز و تا پنجم شهريور ماه ادامه دارد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به تجاوز رژيم صهيونيستي به مسجد الاقصي اشاره كرد و گفت: سالگرد تقارن اين اتفاق با آغاز به كار همايش جهاني مسجد و توجه جهان اسلام و به خصوص سازمان كنفرانس اسلامي به اين مقوله جاي قدرداني دارد.
سازمان كنفرانس اسلامي روز ۲۱ آگوست
(۳۰ مرداد)، سالگرد به آتش كشيدن «مسجد الاقصي» توسط صهيونيست ها را روز جهاني مسجد اعلام كرده است.
آيت ا... هاشمي رفسنجاني،  مساجد را محل قدرنمايي واقعي مومنان و مردم خواند و گفت: اگر ميان مساجد جهان اسلام تعامل و وحدت رويه ايجاد شود بسياري از مشكلات مسلمانان در دنياي امروز مرتفع خواهد شد.

براي بازگشت به كشورشان
مهاجران افغاني فقط يك ماه فرصت دارند
احمد حسيني، مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور، گفت: آهنگ بازگشت مهاجران افغاني در ايران با اتخاذ سياست انقباضي از اول مهر ماه سال جاري سريعتر خواهد شد.
وي در گفت وگو با خبرنگاران افزود: براساس توافق سه جانبه ايران، افغانستان و سازمان ملل قرار است بازگشت مهاجران افغاني تا پايان ۸۳ انجام شود.
حسيني با بيان اينكه بازگشت مهاجران افغاني به دليل عدم اجراي تعهدات از سوي دو طرف مقابل تهران به تعويق افتاد، گفت: شرط موفقيت هر برنامه اي اجراي تعهدات است در حاليكه دو طرف قرارداد يعني سازمان ملل و دولت اسلامي افغانستان به تعهدات خودشان براي بازگشت مهاجران افغاني عمل نكردند.
وي افزود: در اين ميان تنها دولت جمهوري اسلامي ايران به تعهدات خودش مبني بر ثبت نام از مهاجران افغاني براي بازگشت، هماهنگي با بانك مركزي براي خروج اموال و نقدينگي آنان، تاييد مدارك آموزشي فرزندان مهاجران و ... عمل كرده است.
مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي گفت: متاسفانه وزارت عودت مهاجران افغانستان پس از امضاي قرارداد سه جانبه تاكنون نتوانسته به تعهدات خودش يعني فراهم كردن حداقل امكانات براي مهاجران، عمل كند.
وي افزود: از طرف ديگر ماموران مرزباني افغانستان از تردد غيرمجاز افغاني ها به ايران جلوگيري نمي كنند كه اين خود مشكل جديدي براي ايران است.
حسيني افزود: اين در حالي است كه سازمان ملل نيز رسماً اعلام كرد كه حداكثر تا پايان سال آينده ميلادي به مهاجراني افغاني كمك خواهد كرد.
وي گفت: براساس اعلام سازمان  ملل از سال آينده ميلادي ۵۰ درصد كمك ها، طي سال ميلادي ۲۰۰۴ بسته هاي مواد غذايي و از سال ۲۰۰۵ كمك به مهاجران افغاني مستقر در اردوگاه ها قطع خواهد شد.
به گفته وي، سازمان ملل همچنين كمك بودجه بهداشت و درمان براي مهاجران افغاني در ايران را به يك سوم كاهش و كمك هاي آموزشي را متوقف خواهد كرد.
مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي با تاكيد بر اين نكته كه دولت ايران به تنهايي بايد برنامه بازگشت مهاجران افغاني را ادامه دهد، گفت: اگر جمهوري اسلامي ايران در اجلاس هفته آينده در ژنو پس از مذاكرات با طرف هاي قرارداد، عزم جدي از سوي آنان براي اجراي تعهداتشان مشاهده نكند، دولت ايران مجبور خواهد شد سياست انقباضي بازگشت مهاجران افغاني را تشديد كند.
به گفته وي، براساس توافق صورت گرفته قرار است حداكثر ظرف يك و نيم سال آينده تمامي افغاني ها به كشورشان بازگردند.
وي افزود: در طرح تشديد سياست انقباضي كه هفته آينده در وزارت كشور مطرح خواهد شد، برخورد قاطع نيروي انتظامي با مهاجران افغاني متخلف، تشديد مجازات كارفرماياني كه به مهاجران غيرقانوني كار مي دهند، ممانعت از ثبت نام دانش  آموزان پيش دانشگاهي كه حضورشان در ايران غيرقانوني است و... پيش بيني شده است.
حسيني تاكيد كرد: هر افغاني كه براساس طرح آمايش حداكثر تا پايان شهريور ماه سال جاري مدارك خود را تعويض نكند حضورش در ايران غيرمجاز شمرده مي شود و از اول مهرماه با آنان برخورد خواهد شد.
وي با اشاره به ميزان بازگشت داوطلبانه افغاني ها به كشورشان گفت:  از ميان يك ميليون و ۸۰۰ هزار افغاني مستقر در ايران طي ۲۰ فروردين سال ۸۱ تاكنون ۵۴۰ هزار تن به كشورشان بازگشتند.

اقتصاد
۱۶ كشور جهان در چهارمين نمايشگاه بين المللي صوتي تصويري
چهارمين نمايشگاه بين المللي تجهيزات صوتي، تصويري، سينمايي، عكاسي و ادوات موسيقي از ۲۹ مهر تا ۳ آبان امسال در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار خواهد شد.
به گزارش واحد مركزي خبر تاكنون بيش از ۸۰ شركت داخلي و خارجي از ۱۶ كشور جهان براي حضور در چهارمين دوره اين نمايشگاه اعلام آمادگي كرده اند.
شركت هاي داخلي و خارجي حاضر در نمايشگاه آخرين دستاوردهاي خود را در زمينه دوربين هاي پيشرفته مورد استفاده در سينما، تلويزيون و عكاسي، تجهيزات سمعي و بصري، تجهيزات مورد استفاده در استوديوهاي سينمايي و تلويزيوني، انواع پروژكتور، مونيتور، آثار برجسته سينمايي، تلويزيوني، عكاسي، سيستم هاي رايانه اي تصويري و ضبط تصوير ويديويي به نمايش مي گذارند. همچنين دوربين هاي مداربسته، لوازم مربوط به جلوه هاي ويژه، تجهيزات متحرك تصويربرداري، عكاسي سه بعدي، تكنيك هاي ديجيتالي، سيستم ضبط صدا، چاپ روي پرده، تكنيك هاي ساخت علايم تبليغاتي و تبليغات تجسمي، كنفرانس ويديويي و انعكاس وسايل نورپردازي، تجهيزات ترجمه همزمان و دوبله، سيستم هاي تبليغات منور مبدل ها، تصوير ديجيتالي، انواع ميكروفن دستگاه هاي همزمان كننده، انواع لنز مورد استفاده در صنعت سينما، تلويزيون و عكاسي، آنتن هاي تلويزيوني و مركزي، مبلمان و دكوراسيون سالن هاي تئاتر، سينما و كنفرانس نيز در اين نمايشگاه عرضه خواهد شد.
در اين نمايشگاه همچنين شركت كنندگان آخرين محصولات و دستاوردهاي خود را در بخش سيستم هاي تقويت كننده، ويدئو وال، آمفي تئاتر و كنفرانس، مواد شيميايي ظهور در فيلم و عكس، لوازم صوتي و تصويري و ادوات موسيقي و تجهيزات وابسته و تلفن همراه و تجهيزات وابسته در معرض ديد عموم بازديدكنندگان قرار خواهند داد.

عمليات انتقال گاز پيرانشهر به پايان رسيد
رئيس اداره گاز پيرانشهر گفت عمليات خطوط انتقال گاز اين شهرستان با نصب علمك هاي گاز در نقاط مختلف شهر به پايان رسيد.
اسماعيل رسول زاده: روز پنج شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت هم اكنون چهار هزار و ۴۰۰ علمك گاز با ۷۳ كيلومتر خطوط انتقال و شبكه گذاري در سطح شهر پيرانشهر آماده بهره برداري است.
وي يادآور شد با پايان عمليات علمك گذاري با انتقال گاز به خطوط انتقال چهار هزار و ۴۰۰ خانوار از نعمت گاز طبيعي برخوردار خواهند شد.
رسول زاده از گازرساني به نخستين روستاي شهرستان پيرانشهر در سال جاري خبر داد و گفت در صورت پرداخت پنج درصد حق خود ياري از سوي اهالي روستاي شيرين آباد عمليات اجرايي آن به زودي آغاز مي شود.

۹۹۹ پروژه عمراني در خراسان به بهره برداري مي رسد
معاون عمراني استاندار خراسان گفت: ۹۹۹ پروژه عمراني، توليدي و صنعتي در هفته دولت در اين استان به بهره برداري مي رسد.
«محمد مهدي مقدوري» در گفت و گو با ايرنا افزود: براي بهره برداري از اين پروژه ها پنج هزار و ۳۵۲ ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است. وي اضافه كرد: ۱۱۶ مورد از اين پروژه ها با اعتباري بالغ بر ۴۹ ميليارد و ۸۹۴ ميليون و ۴۳۵ هزار ريال در مناطق محروم و ما بقي پروژه ها در مناطق برخوردار قرار دارند.
وي تصريح كرد: اداره كل نوسازي مدارس با ۲۳۲ پروژه، سازمان جهاد كشاورزي با ۱۳۸ و شركت مخابرات با ۱۱۳ پروژه به ترتيب بيشترين پروژه افتتاحي را در اين هفته به خود اختصاص دادند.
نيروگاه سيكل تركيبي نيشابور، سد بتني، بازسازي راه ها، كارخانه آجر نسوز و واحد توليد رب گوجه فرنگي از جمله مهمترين پروژه هاي افتتاحي در اين هفته در مناطق استان خراسان هستند.

نبود ماشين آلات بزرگترين مشكل معادن ايران
كارشناس ارشد معادن وزارت صنايع و معادن گفت: نبود ماشين آلات استخراج و فرسودگي ماشين هاي موجود بزرگترين مشكل معادن كشور به حساب مي آيد.
كاووس قاسمي كه ديروز جهت نظارت بر نخستين دوره انتخابات نظام مهندسي معدن به چهارمحال و بختياري سفر كرده بود، در گفت وگو با ايرنا افزود: هيات وزيران بايد از صاحبان معادن و بهره برداران حمايت مالي كند و جهت خريد ماشين آلات و تكنولوژي استخراج معادن، تسهيلات ويژه اي را در اختيار آنها قرار دهد. وي نبود امكاناتي نظير برق و دسترسي نداشتن به جاده هموار را از مشكلات ديگر معادن كشور ذكر كرد و گفت: در برخي از موارد افراد بومي براي صاحبان معادن مشكلاتي را در خصوص اشتغال ايجاد مي كنند كه بهره برداران بايد با فرهنگسازي اين مشكل را در مناطق داراي معدن حل كنند.
مهندس قاسمي خاطرنشان كرد: هم اكنون در ايران حدود دو هزار و ۵۰۰ معدن فعال فلزي و غيرفلزي وجود دارد كه زمينه اشتغال يكهزار نفر را در كشور فراهم كرده است. وي تعداد مهندسان معدن كشور را ۶ هزار نفر ذكر كرد و گفت: اين تعداد در رشته هاي معدن، نقشه برداري، زمين شناسي، متالوژي استخراج به فعاليت مشغول هستند.

دروازه بان خبر
بارش باران هواي تهران را فرحبخش كرد
بارش بي سابقه باران در چهارشنبه شب هواي تهران را فرحبخش و مردم را غافلگير كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، رحمت الهي بار ديگر شامل مردم شد و بارش بي سابقه باران در تابستان گرم و  آلوده تهران، ميليون ها نفر از پايتخت نشينان را از انواع بيماري هاي ناشي از آلودگي هوا نجات داد.
بارش نم نم باران در تهران تقريبا از نيمه شب شروع و همچنان ادامه پيدا كرد.
با اين رحمت الهي ديگر مي توان به هشدارهاي مسئولان كه از مردم و به خصوص سالمندان و كودكان درخواست مي كردند از خانه خارج نشوند، توجه نكرد.
به گفته سالمندان بارش رحمت الهي در اواخر مرداد ماه در تهران كم سابقه بوده است.

كميته «دفاع از فرهنگ و هنر» براي آزادي دو مستندساز ايراني
توسط جمعي از هنرمندان، كميته اي تحت عنوان «كميته دفاع از فرهنگ و هنر» براي ياري رساندن به آزادي دو مستندساز ايراني تشكيل شد.
به گزارش جمعي از هنرمندان و نويسندگان، اقدام به تشكيل كميته اي با نام كميته دفاع از فرهنگ و هنر كرده اند.
اين كميته كه با هدف دفاع از حقوق انساني و هنري سعيد ابوطالب و سهيل كريمي تشكيل شده است، تلاش دارد تا با آگاهي دادن به افكار عمومي داخلي و خارجي و ارسال نامه هايي به مسئولان جمهوري اسلامي، شخصيت ها و نهادهاي فرهنگي و هنري و خبري جهان و فعاليت هاي ديگري در همين راستا، زمينه را براي آزادي اين دو مستندساز ايراني مهيا كند.
در اين كميته، هنرمنداني از عرصه هاي مختلف هنري، چون مستندسازان، عكاسان، نويسندگان، فيلمسازان و... حضور دارند.

زهرا شجاعي: قرن بيستم در رابطه با زن كارنامه درخشاني ندارد
همايش بزرگ منطقه اي «زن مسلمان و چالش هاي روز» با حضور «زهرا شجاعي»، مشاور رئيس جمهوري اسلامي ايران و خانم «نجوي قصاب حسن»، وزير فرهنگ سوريه در دمشق به كار خود پايان داد.
اين همايش به مناسبت سالروز ميلاد فرخنده بانوي بزرگ اسلام، فخر زنان جهان، حضرت فاطمه زهرا(س)، سه شنبه شب گذشته در مركز فرهنگي «المزه» دمشق گشايش يافت.
در اين همايش دو روزه كه به ابتكار رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، ترتيب يافت، شماري از شخصيت ها و انديشمندان ايراني،  سوري، لبناني، مصري، اردني، فلسطيني و ديگر كشورهاي اسلامي و عربي شركت داشتند.
همايش ياد شده با استقبال گرم و گسترده زنان سوري به ويژه تحصيلكرده و جوان و انبوه شيفتگان اهل بيت(ع) روبه رو شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، در نشست پاياني  اين همايش، خانم شجاعي در سخناني زير عنوان «قرن بيست و يكم، چالش ها و راهبردهاي زنان مسلمان» تاكيد كرد كه «اكنون تنها راه نجات و رهايي، همبستگي آحاد بشري با يكديگر براي نيل به اهداف مشترك و آرمان هاي والاي انساني است.»
وي گفت كه «قرن بيستم در رابطه با زن به ويژه زن مسلمان كارنامه چندان درخشاني از خود برجاي نگذاشت.»
در نشست هاي علمي اين همايش شماري از اساتيد دانشگاهي و انديشمندان كشورهاي جمهوري اسلامي ايران، سوريه، لبنان، مصر و يمن سخنراني كردند.
002305.jpg

۹ كشته در حادثه رانندگي داراب
براثر سه حادثه رانندگي در شهرستان داراب استان فارس در دو روز اخير ۹ نفر كشته شدند.
براساس گزارش رسيده از شهرستان داراب، در تصادفي كه بين يك دستگاه خودرو پيكان سواري با يك دستگاه كاميون حامل بار در مدخل ورودي روستاي «فرگ» از توابع شهرستان داراب رخ داد، شش نفر سرنشينان خودرو سواري جان باختند.
كشته شدگان در اين حادثه شامل عروس و اعضاي خانواده وي هستند كه براي برپايي جشن «حنابندان» عازم اين روستا بودند.
پليس علت اين حادثه را انحراف به چپ ناگهاني راننده خودرو پيكان اعلام كرده است.
در حادثه ديگري در پانصد متري ورودي روستاي فرگ، يك كاميون به علت خواب آلودگي راننده اش، دو موتورسيكلت سوار را زير گرفت و كشت.
همچنين در برخورد يك دستگاه موتورسيكلت با يك وانت نيسان راكب موتورسيكلت كشته شد.
علت اين تصادف بي احتياطي راننده وانت نيسان اعلام شده است.

طرح معافيت فارغ التحصيلان پزشكي از خدمت خارج از مركز تقديم مجلس شد
نورالدين پيرموذن، مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت كه فراكسيون پزشكان مجلس ششم، طرحي را براي معافيت فارغ التحصيلان پزشكي از خدمت خارج از مركز، تقديم هيات رئيسه مجلس كردند.
نماينده مردم اردبيل در مجلس در جمع خبرنگاران پارلماني اظهار داشت كه اين طرح در آستانه شهريور ماه و سالروز تولد ابن سينا و روز پزشك، تقديم مجلس شد و هيات رئيسه مجلس نيز امروز وصول آن را اعلام كرد.
مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان كرد كه اين الزام، در سال هاي اول انقلاب و به دليل كمبود پزشك، براي رشته هاي گروه پزشكي لحاظ شد اما اكنون، وجود آن با توجه به حدود ۴۵ هزار فارغ التحصيل بيكار پزشكي و پيراپزشكي در كشور، غيرضروري به نظر مي رسد.پيرموذن افزود: به موجب ماده واحده اين طرح، »كليه فارغ التحصيلان رشته هاي گروه پزشكي در مقاطع تحصيلي فوق ديپلم و بالاتر، از تاريخ تصويب اين قانون، همانند فارغ التحصيلان ساير رشته هاي تحصيلي دانشگاهي از الزام و انجام هرگونه طرح خارج از مركز معاف مي شوند.« وي تصويب و اجراي اين قانون را موجب بازگرداندن نشاط به جامعه پزشكي كشور دانست.

رئيس كميته اجرايي كاهش آلودگي هوا:
اجراي طرح رفت وآمد خودروها بر اساس زوج و فرد لازم الاجراست
رئيس كميته اجراي كاهش آلودگي هوا گفت: با اختصاص ۲۳ ميليون دلار، ۲۷ ايستگاه سنجش آلودگي هوا در شهر هاي اصفهان، مشهد و اراك و ۱۸ ايستگاه نيز در تهران تا پنج سال آينده داير مي شود.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، يوسف حجت  در نشستي خبري با اشاره به اينكه سازمان حفاظت محيط زيست به اين منظور ۲۰ ميليون دلار از بانك جهاني وام گرفته است، افزود: اين سازمان نيز خود سه ميليون دلار از هزينه احداث اين ايستگاه ها را پرداخت مي كند. وي همچنين درباره به كارگيري ۹ ايستگاه سيار سنجش آلودگي هوا گفت: هم اكنون يكي از ايستگاه ها در ميدان فاطمي و ديگري در بوستان پرديسان براي سنجش آلودگي هوا فعال هستند.
حجت در ادامه از به كار گيري ايستگاه هاي سيار در شهرهاي تبريز، اهواز و شيراز خبر داد. رئيس كميته اجراي كاهش آلودگي هوا درباره درستي اطلاعات ايستگاه سيار سنجش آلودگي هوا در ميدان فاطمي افزود: حدود دو ماه است كه اين ايستگاه در ميدان فاطمي داير است و اطلاعات آن نشان مي دهد كه ميزان آلاينده ها در اين منطقه بسيار بالاست. وي با اشاره به شماره گذاري ۴۰۰ هزار خودرو در تهران تا پايان امسال تاكيد كرد: برنامه هاي جامع كاهش آلودگي هوا به ويژه اجراي طرح استاندارد آلايندگي براي خودروهاي نو موفقيت آميز بوده است و محاسبات نشان مي دهد كه با وجود افزايش خودرو ها ميزان برخي از آلاينده ها نسبت به سال هاي گذشته كاهش يافته است و چهارصد هزار خودرو فقط معادل ۶۰ هزار خودرو آلودگي خواهد داشت.
حجت از افزايش ميزان آلاينده منوكسيدكربن در هواي تهران ابراز نگراني كرد و گفت: ميزان منوكسيد كربن نسبت به چهار سال گذشته افزايش يافته كه اين روند بسيار خطرناك است. وي در ادامه خاطرنشان كرد: كميته اجرايي كاهش آلودگي هوا با اجراي طرح رفت و آمد خودروها بر اساس زوج و فرد بودن پلاك آنها در روزهايي كه وضع آلودگي هوا در حد مجاز قرار دارد، مخالف است.
حجت با اشاره به بروز وضع اضطراري درآلودگي هوا در روزهاي ۲۲ و ۲۳ مرداد درباره عملكرد ناقص دستگاه ها در اجراي طرح رفت و آمد خودروها بر اساس زوج و فرد بودن پلاك  آنها، افزود: دستور العمل اجراي اين طرح در مواقع اضطراري آلودگي هوا مربوط به چند سال گذشته است و با توجه به برگزاري جلسات متعدد كارشناسي و نيز اجراي موفقيت آميز آن در سال هاي گذشته بايد در اين دو روز در محدوده ترافيكي مواقع اضطراري اجرا مي شد كه متاسفانه نحوه اجرا از نبود آمادگي لازم در دستگاه هاي ذي ربط براي اجراي اين طرح حكايت مي كند.
رئيس كميته اجرايي كاهش آلودگي هوا اجراي طرح
رفت و آمد خودروها بر اساس زوج و فرد بودن پلاك آنها را از مواد قانوني و لازم الاجرا در وضع اضطراري آلودگي هوا دانست.حجت همچنين انتصاب مديران جديد در برخي دستگاه ها را علت اصلي آشنا نبودن آنها با اجراي اين طرح خواند و تصريح كرد: كميته اجرايي كاهش آلودگي هوا و كميته هماهنگي و نظارت بر مواقع اضطراري آلودگي هوا بايد مديران ياد شده را با دستورالعمل ها آشنا مي كردند.
وي در پايان بر افزايش جريمه خودروهايي كه برگه معاينه فني ندارند، تاكيد كرد و گفت: با وجود تلاش ماموران راهنمايي و رانندگي در جريمه بيش از ۳۰ هزار خودروي فاقد برگه معاينه فني در تهران، افزايش ميزان جريمه از انتشار و آلودگي خودروها به ويژه خودروهاي فرسوده بدون برگه معاينه فني جلوگيري مي كند.

ريزش برف در ارتفاعات كلاردشت
ريزش برف در ارتفاعات و روستا هاي منطقه كلاردشت مردم اين خطه را غافلگير كرد. اين برف از نخستين ساعات بامداد روز پنجشنبه به ويژه با آرامي دشت ها و قله هاي علم كوه و تخت سليمان پر جاذبه ترين منطقه كوهنوردي كشور در جنوب شهر حسن كيف را سفيد پوش كرده است. به گزارش خبرنگار ايرنا، بارش برف مناظر بديع و دلپذير از زمستان را در كوهستان هاي اين منطقه آورده است. ريزش برف سبب شده كه شدت سرما در ارتفاعات كلاردشت بيشتر شود و كوهنوردي در علم كوه و تخت سليمان را پر مشقت تر كند. يك منبع موثق در پايگاه ويژه فدراسيون كوهنوردي كشور توصيه كرد: كوهنورداني كه به قله هاي كلاردشت صعود مي كنند بايد به وسايل زمستاني مجهز باشند. ارتفاع قله هاي علم كوه و تخت سليمان به ترتيب با چهار هزار و ۸۵۰ و چهار هزار و ۳۳۵ متر از نظر وجود ديواره هاي سخت و منحصر به فرد از شهرت جهاني برخوردار است .

مقام معظم رهبري در ديدار با كاركنان وزارت اطلاعات:
تا هنگامي كه هوشياري وجود داشته باشد هيچ يك از توطئه ها و رجزخواني هاي دشمنان نظام به نتيجه نخواهد رسيد
حضرت آيت ا... خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار وزير اطلاعات و جمعي از مديران، كارشناس و كاركنان اين وزارتخانه با قدرداني از خدمات خالصانه و بسيار با ارزش مجموعه وزارت اطلاعات تاكيد كردند اين تلاش  ها كه در شرايط دشوار و پيچيده صورت مي گيرد و بسياري از مردم و مسئولان هم از آن بي اطلاع هستند، قطعاً از اعمالي است كه خداوند آنها را به صورت ويژه تحت نظر و عنايت دارد و نيروهاي وزارت اطلاعات بايد قدرشناس چنين جايگاه و منزلتي باشند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به توانايي هاي عملي و تخصصي بسيار خوب در وزارت اطلاعات و حساسيت كار در اين وزارتخانه افزودند: مديران و كاركنان وزارت اطلاعات بايد علاوه بر افزايش توانايي هاي تخصصي،ارتباط معنوي خود را نيز هر چه بيشتر با خداوند متعال تقويت كنند تا همواره درمقابل وسوسه ها تسليم ناپذير باشند . مقام معظم رهبري ياد، ذكر خدا و اطمينان به كمك الهي را در كارهاي دشوار بسيار نتيجه بخش دانستند و خاطرنشان كردند: هوشياري نيز از جمله مسائل مهمي است كه همه مسئولان و دستگاه هاي مسئول به ويژه وزارت اطلاعات بايد آن را حفظ كنند.
ايشان با قدرداني از هماهنگي و هوشياري دستگا ه هاي مسئول در اغتشاش هاي خردادماه تاكيد كردند : تا هنگامي كه هوشياري وجود داشته باشد هيچ يك از توطئه ها و رجزخواني هاي دشمنان نظام به نتيجه نخواهد رسيد.
در اين ديدار پيش از سخنان مقام معظم رهبري، وزير اطلاعات با اشاره به هماهنگي خوب ميان اين وزارتخانه و ديگر دستگاه هاي مسئول از فعاليت هاي مديران و كاركنان وزارت اطلاعات و نتايج مثبت اين فعاليت ها گزارشي ارائه كرد.
يونسي گفت: وزارت اطلاعات با شناختي كه از شرايط كشور و توطئه هاي دشمنان دارد اين نويد را مي دهد كه ايران اسلامي، امروز مستحكم تر از از هر زمان ديگر آماده رسيدن به يك آينده بسيار درخشان و همراه با اقتدار است.

نگاه جمعه
طرح از روزبه عباسي
002330.jpg

ايران
ادبيات
جامعه
رسانه
زمين
شهر
عكس
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  كتاب  |
|  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |