جمعه 31 مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۴۴
گفت و گو با دكتر محمد بيات ،معاون اجرايي و مالي سازمان نظام پزشكي به مناسبت روز پزشك
اولويت كاري سازمان: اصلاح سهم سلامت
002160.jpg

مراسم روز پزشك امروز در تهران با حضور اساتيد و اعضاي جامعه پزشكي در سالن  همايش هاي رازي برگزار مي شود.
جامعه پزشكي نمادي از فرهيختگان و استعداد هاي درخشان كشورمان است كه همواره از جايگاه رفيعي در ميان مردم برخوردار بوده و نقش كارآمد و تاثير گذاري در تحولات اجتماعي و فرآيند توسعه كشور داشته است.
نامگذاري سالروز تولد شيخ الرئيس ابوعلي سينا مايه مباهات علم و حكمت به عنوان « روز پزشك » نشانه قدرشناسي از اين منزلت و تكريم دانش و اخلاق پزشكي است.
همزمان با روز پزشك در تهران و ۱۷۵ شهرستان كشور، اعضاي نمونه جامعه پزشكي شامل پزشكان، دانپزشكان ، داروسازان و متخصصان علوم آزمايشگاهي نمونه كشور معرفي و مورد تجليل قرار خواهند گرفت . در جشنواره معرفي پزشكان نمونه همچنين از ايثارگران جامعه پزشكي شامل پزشكان، جانبازان، رزمندگان و خانواده هاي شهداي جامعه پزشكي نيز تجليل و قدرداني به عمل خواهد آمد .
به همين منظور با دكتر محمد بيات معاون امور اجرايي و مالي سازمان نظام پزشكي درباره برنامه ها و مسائل و مشكلات اين جامعه گفت وگويي انجام داده ايم كه مي خوانيد:
طبابت و حكمت همواره در بين مردم از جايگاه ويژه اي برخوردار بوده است. آفت هاي اين جايگاه و منزلت را چه مي دانيد؟
طبابت و حكمت در ايران با يكديگر عجين بوده و در تعاليم اسلام هم به عنوان علمي مقدس و با ارزش شناخته شده است . مهمترين سرمايه اين امر اعتماد بي حدي است كه در جامعه ما بين پزشك و بيمار وجود دارد. به طوريكه مردم پزشك را محرم خود مي دانند و نهفته ترين راز خود را با او در ميان مي گذارند . امروزه آفاتي اين جايگاه را تهديد مي كند. از جمله آن بيكاري جامعه پزشكي است كه متاسفانه به علت تربيت بيش از نياز كشور روبه فزوني است و شان و منزلت اين علم را فرو كاهيده است . آفت و ديگر برخوردار نبودن جامعه پزشكي  از سطح اجتماعي و اقتصادي مطلوب است.
امروزه سهم سلامت از بودجه عمومي كشور كمتر از حد مطلوب آن است و بايد با اصلاح آن بدون فشار به مردم ،مسايل جامعه پزشكي كشور بهتر تامين شود تا سلامت مردم ارتقا پيدا كند و راه بر راهزناني كه نوعاً بر اين جايگاه مقدس مي تازند،بسته شود.
تامين تجهيزات لازم، آموزش مداوم، فرهنگسازي و رعايت اخلاق حسنه نيز مي توند از آفات اين جايگاه بكاهد.
سازمان نظام پزشكي از نهاد هاي مدني تاثير گذار در هر كشوري از جمله ايران محسوب مي شود. تاثيراتي كه اين نهاد توانسته در تعامل بين مردم و نهاد هاي مرتبط ديگر ايجاد كند،چيست؟ همچنين خدمات وكاركردهايي كه براي جامعه پزشكان داشته است ...
سازمان نظام پزشكي گسترده ترين و قديمي ترين نهاد مدني كشور است كه در تعامل با دولت، جامعه پزشكي و مردم توانسته از حقوق بيماران دفاع و منافع صنفي جامعه پزشكي را پيگيري و با دولت در جهت ارائه خدمات بهتر همكاري نمايد. متاسفانه در كشور ما توليد كننده ، مصرف كننده، ناظر خدمات پزشكي يك ارگان است و آن دولت است كه در كشور هاي ديگر دنيا معمولاً چنين نيست. سازمان نظام پزشكي تلاش كرده قانون خود را اصلاح و از تصدي گري دولتي كاسته و خود به بعضي از خدمات بپردازد كه خوشبختانه دراين مسير موفق بوده است .
در حوزه آموزش مداوم بيش از هزار پزشك را آموزش ترك اعتياد داده است. با همكاري بهزيستي در اكثر كميسيون ها با وزارت بهداشت و درمان مشاركت داشته، به شكايات بيماران رسيدگي كرده، خدمات را در حد توان تامين كرده است. پرداخت وام، تحويل اتومبيل ، و نهايتاً راه اندازي صندوق تعاون و رفاه از اين جمله است . يكي از بزرگترين پروژه هاي IT كشور در زمينه پزشكي به عهده سازمان گذاشته شده است. كليه خدمات ماشيني شده و در حدود پنجاه شهرستان صاحب ساختمان، جهت انجام امور خود شده اند.
در سال جاري اولويت كاري سازمان اصلاح سهم سلامت از بودجه عمومي كشور و به تبع آن تعرفه هاي خدمات پزشكي است.
عمده مشكلات جامعه پزشكي را در چه حوزه هايي مي دانيد؟
مشكلات جامعه پزشكي عمدتاً به تعداد زياد و بيش از نياز فارغ التحصيلان ، بيكاري، عدم توجيه اقتصادي در امر سرمايه گذاري در زمينه پزشكي و مقارن نبودن تعرفه هاي خدمات است. همچنين توزيع نامناسب امكانات تصدي گري بيش از حد دولت ، قوانين دست  و پاگير كه عمدتاً مربوط به دوران كمبود ها و جنگ بوده و هنوز اصلاح نشده ، امتياز بندي هاي پيچيده و غير ضروري،كمبود امكانات رفاهي و آموزشي است.
002350.jpg

براي ارتقاي سطح بهداشت عمومي در جامعه چه برنامه ها و كارهايي را انجام داده ايد؟
وظايف بهداشتي عمدتاً به عهده وزارت بهداشت، و درمان و آموزش پزشكي است كه خوشبختانه موفقيت هاي چشمگيري داشته؛البته موضوع بهداشت عمدتاً امر حكومتي است اما سازمان با همكاري سازمان صدا و سيما و انتشار نشريات ( مثل برنامه هاي پيك سلامت و بروشور پيك سلامت) موفق شده است قدم هايي در اين زمينه بردارد. همچنين اجراي طرح تكفا در سازمان به ارتقاي اين امر كمك خواهد كرد و نيز سازمان در اكثر موارد با وزارت بهداشت و درمان همكاري لازم را مي نمايد.
تصويب نهايي قانون جديد سازمان پزشكي چه كمكي در رفع محدوديت ها خواهد كرد؟
تصويب نهايي قانون مي تواند بخشي از تصدي گري غير ضروري دولت را كاسته و با مشاركت خانواده بيش از يكصد و بيست هزار نفري سازمان، قدم هاي بزرگي را در جهت ارتقاي سطح سلامت جامعه و رضايتمندي جامعه پزشكي بردارد. گسترش امكانات رسيدگي به شكايات تعيين تعرفه در بخش خصوصي، صدور پروانه ها و مشاركت بيشتر در امر آموزشي - پزشكي از مهمترين بخش هاي قانون است كه اميد است با اجراي آن موفقيت بيشتري كسب شود.

نقطه ديد
معاون وزير بهداشت: فقط ۲۰ درصد تحقيقات پزشكي كاربردي است
002145.jpg
معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت، درمان و علوم پزشكي گفت: فقط حدود ۲۰ درصد پژوهش هاي علوم پزشكي كشور جنبه كاربردي دارد.
دكتر «حسين ملك افضلي» در گفت و گو با ايرنا در شاهرود افزود: البته معلوم نيست كه همين ميزان هم به دست كاربران برسد و يا از نظر آنان قابليت استفاده داشته باشد.
وي راه حل اين مسئله را مشاركت دادن كاربران در اجراي طرح هاي پژوهشي و جلب همكاري آنان از آغاز پروژه تحقيقي عنوان كرد.
وي جايگاه فعلي ايران در زمينه توليد علم پزشكي را راضي كننده ندانست و گفت: در عين حال حركت  رو به رشد است و اگر نگاه طولي بكنيم در چند سال اخير وضع بهتر شده و طي چهار پنج سال آينده خيلي بهتر خواهيم شد.
معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت افزود: در بخش علوم پزشكي ما با ۱۱ هزار محقق، سالانه حدود ۳ هزار مقاله (هر ۴ نفر يك مقاله) توليد مي شود كه ۸۰ درصد (۲۴۰۰ عنوان) در مجلات داخلي و ۲۰ درصد در مجلات خارجي چاپ مي شود.
وي اين رقم را غيرقابل دفاع دانست و گفت: تلاش مي كنيم با آموزش روش هاي مقاله نويسي و ارتباطات بتوانيم با بالا بردن كيفيت مقالات، نسبت مقالات خارجي به داخلي را افزايش دهيم.
وي تعداد محققان علوم پزشكي را ناكافي دانست و گفت: اكنون به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر جمعيت، ۱۶ پژوهشگر در زمينه علوم پزشكي داريم كه اين نسبت پايين است و بايد تغيير كند.
دكتر ملك  افضلي اعتبارات پژوهشي وزارت بهداشت را حدود ۳۴۰ ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: ۱۰۰ ميليارد ريال از اين بودجه در اختيار مراكز تحقيقاتي كشور كه در زمينه هاي مختلف پزشكي توليد علم مي كنند، قرار مي گيرد.
وي تعداد مراكز تحقيقات پزشكي كشور را ۷۰ مورد ذكر كرد وگفت: بيشتر اين مراكز در دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران، شهيد بهشتي، مشهد، اصفهان، شيراز و تبريز متمركز است.
وي افزود: صد ميليارد ريال از بودجه پژوهشي براي انجام فعاليت هاي تحقيقي در دانشگاه ها و دانشكده هاي علوم پزشكي هزينه مي شود و بقيه صرف پشتيباني از تحقيق، خريد كتب و ژورنال هاي خارجي، مسافرت اعضاي هيات علمي به همايش هاي بين المللي مي شود.
وي با اشاره به ناكافي بودن اعتبارات پژوهشي وزارت بهداشت گفت: اعتبار ما طبق نرم  جهاني و با توجه به تعدد مراكز تحقيقي و دانشگاه ها بايد بين ۵ تا ۱۰ برابر شود و به رقم ۳ هزار ميليارد ريال برسد.
ملك افضلي با بيان اينكه اكنون ۱۲ درصد از اعتبارات صرف پژوهش مي شود، گفت: در واقع بخش عمده اين اعتبار صرف امور پشتيباني، خريد كتاب، ژورنال و  هزينه سفر مي شود.
وي افزود: اكنون سهم هر محقق از اعتبارات پژوهشي به طور متوسط ۳۰ ميليون ريال است كه اين رقم بايد تا ۳۰۰ ميليون ريال افزايش يابد.
وي اعتبار ارزي بخش پژوهشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را سالانه ۱۰ تا ۱۲ ميليون دلار ذكر كرد و گفت: اين رقم براي خريد كتاب، ژورنال و شركت اعضاي هيات علمي و محققان در همايش هاي جهاني هزينه مي شود.

در شهر
002150.jpg

پيام رئيس سازمان نظام پزشكي ايران به مناسبت روز پزشك: جامعه پزشكي در ميان مردم از جايگاه والايي برخوردار است
«جامعه پزشكي» نمادي از فرهيختگان و استعداد هاي درخشان كشورمان است كه به جهت تركيب «طبابت و حكمت» و «علم و معرفت» همواره از جايگاه والايي در ميان مردم برخوردار بوده و نقش كارآمد و حتي پيشرو در تحولات اجتماعي و فرآيند توسعه كشور داشته است.
اين جايگاه رفيع برگرفته از تلاش خالصانه و از خودگذشتگي دانشوران و انديشه هاي پر فروغي است كه عمر خويش را به منظور كسب علم ، رفع درد از دردمندان و نجات جان بيماران دراين مرز و بوم سپري ساخته و شمع وجودشان را وقف طراوت و سلامتي مردم كرده اند.
نامگذاري سالروز تولد فخر جهان طبابت و مباهات عرصه علم و حكمت، شيخ الرئيس ابوعلي سينا به عنوان «روز پزشك » نماد قدرشناسي و تجليل نظام اسلامي و مردم مسلمان ايران از جايگاه، شان ،منزلت و خدمات ارزنده جامعه پزشكي كشور به شمار مي رود و ذكر و يادي است از خدمات بي منتها و فداركاري پزشكاني كه در همه مقاطع حساس تاريخ پرفراز و نشيب اين سرزمين به ويژه در ايام پرتنش پيروزي انقلاب اسلامي و سال هاي سخت و پرافتخار دفاع مقدس از بذل توان و جان خويش دريغ نكرده و نام ايران را به عنوان كشوري برخوردار و پيشگام در دانش و اخلاق پزشكي در صفحات تاريخ دنيا جاودانه كردند. سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران ضمن قدرداني از زحمات خالصانه و خدمات ارزشمند جامعه شريف پزشكي كشور، فرا رسيدن «روز پزشك» را به تمامي سپيد كسوتان گرانقدر اين سرزمين تبريك و تهنيت عرض مي كند.
002155.jpg

رئيس نظام پزشكي استان تهران اعلام كرد: ۱۰هزار پزشك بيكار
دكتر سيد «شهاب الدين صدر» رئيس سازمان نظام پزشكي استان تهران گفت: در طول يكسال در سراسر ايران تنها كمتر از ۱۰ پزشك از ادامه فعاليت درماني منع شده اند و ۵۰ درصد از پروند ه هاي شكايت از پزشكان حكم برائت دريافت كرده اند.
دكتر صدر در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به افزايش رشد جمعيت در سال هاي اخير و گسترده شدن خدمات پزشكي، تا حد قابل توجهي نيز از دامنه قصور و اشتباهات پزشكان كاسته شده است.وي همچنين خواستار لغو آيين نامه ها و قوانيني شد كه از سوي دستگاه هاي مختلف اجرايي براي پزشكان وضع مي شود و مشكلات بي شماري براي آنان به وجود مي آورد.
شهاب الدين صدر همچنين اظهار داشت: ارائه خدمات درماني در ايران از كيفيت مناسب و مطلوبي برخوردار است.وي در ادامه گفت: مهمترين مشكل پزشكان و ديگر شاغلان در امر بهداشت و درمان، در حال حاضر بحث اشتغال و بيكاري آنهاست،به طوريكه ۱۰ هزار پزشك، ۱۸ هزار ماما و ۱۸ هزار پرستار در كشور با مشكل بيكاري مواجه هستند.
002165.jpg

تاكيد وزارت بهداشت بر قداست حرفه پزشكي
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با صدور بيانيه اي به مناسبت فرارسيدن اول شهريورماه روز پزشك بر قداست حرفه پزشكي، تكريم پزشكان و حفظ منزلت حرفه اي آنان تاكيد كرد.
در اين بيانيه تصريح شده است:تكريم از شخصيت حكيم ابن سينا در حقيقت تجليل از علم و مقام عالم و خدمات علمي در سرزمين دانش ها و فضيلت ها است.
براساس اين گزارش در بخش ديگري از اين بيانيه با اشاره به روند روبه رشد توليد علم در جهان آمده است: در دنياي امروز كه دانش بشري در يك سير شتابان در مسير تعالي مي تازد، پيش تاختن و خويشتن يابي براي نسل وارث بوعلي ها و پاسدار انديشه ها و انقلاب شكوهمند اسلامي يك ضرورت حياتي است.

به مناسبت آغاز هفته دولت
مطالبات مردم و عملكرد اقتصادي دولت
002270.jpg

هفته دولت، كه از پس فردا (يكشنبه) آغاز مي شود، فرصت دوباره اي است براي مرور عملكرد دولت و ميزان پاسخگويي آن به مطالبات مردم كه در سالهاي اخير بارها تكرار و بر آن پافشاري شده است. ترديدي نيست كه مشكلات اقتصادي و مسائل مربوط به معيشت مردم و درصدر آنها معضل بيكاري، از عمده ترين مطالبات مردم بوده و هست كه دولت در رفع آنها موفقيت چشمگيري نداشته است، هرچند دولت آقاي خاتمي توانسته تورم را در حد متعادلي تثبيت كند و اصلاحات عمده اي را در زمينه مقررات و قوانين اقتصادي - در ادامه تلاشهاي دولت سازندگي - به ثمر برساند، اما به يقين
دولتمردان ما نيز اذعان دارند كه مردم شريف ميهن اسلامي شايسته برخورداري از زندگي به مراتب كم دردسرتر و پرتحرك تري هستند.
گزارش حاضر برخي از مهمترين دستاوردهاي دولت خاتمي در عرصه اقتصاد را در سال هاي اخير يادآور مي شود، اما به هيچ وجه به معناي آن نيست كه كاري فراتر از اين نمي شد براي مردم انجام داد، خاصه آنكه در دوره اول رياست جمهوري خاتمي يكدست نبودن مسئولان اقتصادي و اختلاف نظر شديد آنها از توان دولت براي حركت هاي جدي اقتصادي كاست.
نرم افزار، سخت افزار
فعاليت هاي اقتصادي دولت دو جنبه البته مكمل يكديگر را دارد. يك بخش از فعاليت هاي دولت در عرصه اقتصاد، فعاليت هاي سخت افزاري مثل احداث كارخانه فولاد، ساخت سد، احداث پالايشگاه، راه اندازي نيروگاه و حتي توزيع كالا و خدمات است. يك بخش ديگر و مهم فعاليت هاي دولت در اقتصاد كه امروزه مورد پذيرش همه كارشناسان و گروه هاي فكري است، جنبه نرم افزاري دارد. به اين معني كه دولت خوب در دنياي امروز دولتي است كه با تدبير و درايت و سياستگذاري كارآمد راه را براي فعاليت هاي شهروندان هموار كند.
دولت آقاي خاتمي را در چند سال گذشته به ويژه، در دوره دوم رياست جمهوري مي توان يك دولت خوب ناميد. دولت آقاي خاتمي از سال ۱۳۷۹ به بعد در اين عرصه اقداماتي انجام داده است كه اگر زودتر و از همان سال ۷۶ آغاز شده بود، امروز مي توانستيم از ثمرات آن بهره بيشتري بگيريم.
قانون برنامه سوم
در پاييز ۱۳۷۸ برنامه سوم توسعه با جمع بندي تجارب برنامه هاي اول و دوم و عمدتاً توسط طراحان و مجريان همان برنامه ها تدوين شد و به رغم اين كه در مجلس پنجم منتقدان دولت در اكثريت بودند، به تصويب مجلس رسيد. تفكر حاكم بر برنامه سوم كه روح كلي آن را اقتصاد بازار تشكيل مي دهد با روندهاي اقتصاد امروز سازگار بود. اين روح كلي را در «تجارت»، «صنعت»، «پول و بانكداري» ، «سياست هاي پولي» و ... به سهولت مي توان ديد. در واقع تدوين قانون برنامه سوم توسعه توسط دولت آقاي خاتمي در سال ۱۳۷۸ و تصويب آن در مجلس مهمترين اقدام دولت به شمار مي آيد. آزادسازي ورود بخش خصوصي به عرصه هاي بانكداري و بيمه، مخابرات، پست، صنايع پايين دستي پتروشيمي و... يكي از اصولي ترين و راهگشاترين بخش هاي قانون برنامه سوم است. در برنامه سوم توسعه، خصوصي سازي يك اصل پايدار و استوار بوده و هست. هرچند دولت در اجراي آن توفيق چنداني نداشته است در سال پيش نيز به همين دليل با كسري بودجه سنگيني روبه رو شد و اميدواريم در سال جاري در اين عرصه بتواند به موفقيت نائل شود. در اين برنامه ساماندهي شركت هاي دولتي در كانون توجه قرار گرفته بود. اما باز هم در عمل چيزي مشاهده نشد.
يكسان سازي نرخ ارز
آن دسته از فعالان، كارشناسان و مسئولان اقتصادي كه رويدادهاي سال ۱۳۷۱ و ۱۳۷۲ را به ياد دارند،  مي دانند كه دولت آقاي هاشمي رفسنجاني آغازگر اقدام بسيار مهم يكسان سازي نرخ ارز بود. واقعيت اين است كه در شرايط چند نرخي بودن ارز، كاركرد متغيرهاي اقتصادي همواره در غبارند و چيز واقعي از آنها ديده نمي شود.
اين ويژگي در همه سال هاي پس از پيروزي انقلاب چون بختك بر سر اقتصاد ايران سايه افكنده و مانعي بزرگ در راه شفاف شدن اقتصاد بود. دولت آقاي خاتمي با برخورداري از موقعيت خوب ارزي كه حاصل افزايش قيمت هاي جهاني نفت بود يكسان سازي نرخ ارز را در كانون اصلاحات اقتصادي دولت قرار داد. اين اقدام در سال ۱۳۸۱ صورت پذيرفت. اگرچه هنوز زود است كه درباره پيامدهاي مثبت و كم نظير يكسان سازي نرخ ارز بر كارنامه فعاليت هاي اقتصادي نظر داد،  اما اقدام دولت در اين باره توسط اغلب كارشناسان داخلي و خارجي كه با علم اقتصاد آشنايند تاييد شد. برخي پيامدهاي يكسان سازي نرخ ارز بلافاصله در عملكرد ورود و خروج سرمايه ها، واقعي شدن قيمت كالاها و خدمات، كاهش رانت خواري و... ديده شده است.
002275.jpg

اصلاح قانون ماليات ها
نظام مالياتي قلب و كانون سياست هاي مالي به شمار مي آيد. متغير ماليات ابزار نيرومندي در جهت دهي و ماهيت بخشي فعاليت هاي اقتصادي است. به طور مثال در صورتيكه نرخ و ضرايب ماليات بر بنگاه هاي صنعتي در اندازه هاي بالا تعيين شود، ميل به سرمايه گذاري صنعتي را كاهش مي دهد. عكس اين حالت نيز اتفاق مي افتد. دولت هاي مدرن با ابزار نيرومند ماليات، اقتصاد خود را ماهيت مي دهند.
پيش از دولت آقاي خاتمي، قانون ماليات هاي مستقيم كه براساس ماهيت اقتصاد متمركز دولتي دهه ۱۳۶۰ بنا نهاده شده بود، عملكردي مغاير با توسعه صنعتي و سرمايه گذاري صنعتي داشت. نرخ مالياتي متوسط ۵۴ درصد بر سود بنگاه هاي صنعتي كه در قانون مالياتي قبلي بود دو ضد انگيزه در فعالان اقتصادي بود.يك، ضد انگيزه فرار آنها از توسعه سرمايه گذاري بود تا از ماليات هاي سنگين خلاص شوند. ضدانگيزه دوم اين بود كه بنگاه هاي صنعتي را تشويق مي كرد «دو دفتري» باشند. يك دفتر واقعي براي خودشان و يك دفتر براي نشان دادن به دولت. قانون ماليات هاي مستقيم قبلي، حقوق و دستمزدبگيران را نيز رنج مي داد. در نرخ هاي بالاي ماليات بر حقوق و دستمزد كه بخش عمده اي از رشد دستمزدها و حقوق كاركنان دولتي و كارگران را به خود اختصاص مي داد.دولت آقاي خاتمي با درك پيچيدگي ها و تنگناهايي كه قانون ماليات هاي مستقيم داشت و به يك ضد توسعه تبديل شده بود، اصلاح قانون ماليات ها را در دستور كار قرار داد.
تعامل سازگار مجلس ششم و دولت آقاي خاتمي در مسير اصلاح قانون ماليات ها به بار نشست و اين قانون مترقي فارغ از نگرش هاي جناحي با همكاري ارزشمند كميسيون اقتصادي مجلس تصويب شد. اصلاح قانون ماليات ها و اجراي آن در سال هاي ۱۳۸۱ و امسال بخشي از گرفتاري هاي صاحبان و مديران بنگاه هاي صنعتي و اقتصادي را برطرف كرد. كاهش نرخ ماليات بر شركت ها از بيش از ۵۰ درصد به طور متوسط به ۲۵ درصد، قانون مالياتي ايران را در رديف قانون هاي مترقي قرار داده است.

قانون سرمايه گذاري خارجي
پس از پيروزي انقلاب بهمن ۱۳۵۷ و روي كارآمدن دولت موقت انقلاب، سرمايه گذاري خارجي در ايران تعطيل شد. در سال هاي تثبيت انقلاب و جنگ عراق و ايران و با توجه به شرايط زمان جنگ، آمدن سرمايه گذاران بين المللي به ايران منتفي بود. پس از جنگ نيز به دليل اينكه قانون جذب و حمايت از سرمايه هاي خارجي در شرايط دهه ۱۳۴۰ تصويب شده بود، ورود سرمايه هاي بين المللي به ايران رقم قابل توجهي نبود. بنابراين تلاش دولت آقاي هاشمي رفسنجاني براي اصلاح قانون يادشده آغاز شد كه سرانجام در دولت آقاي خاتمي به نتيجه رسيد. حجم سرمايه هاي خارجي در سال هاي ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۸ در بخش غيرنفتي كمتر از ۲۰۰ ميليون دلار بود. البته در اين ايام سرمايه گذاري خارجي در بخش هاي نفت و پتروشيمي آغاز شد و به سرعت روبه رشد نهاد و تا سال ۱۳۷۸ به حدود دو ميليارد دلار رسيد. در اين مسير آثار مثبت قراردادهايي كه در دولت قبلي براي سرمايه گذاري مشترك با خارجيان منعقد شده بود، بسيار راهگشا بود. اگرچه قانون فعلي نيز به دليل برخي ديدگاه هاي غيراقتصادي با تنگناهايي مواجه است، اما سازگاري قابل توجهي براي جذب سرمايه هاي خارجي دارد. در صورت درستي ادعاي مسئولان وزارت اقتصاد كه ظرف ۱۸ ماه پس از اجراي قانون جديد جذب و حمايت از سرمايه هاي خارجي نزديك به ۴ ميليارد دلار تقاضاي سرمايه گذاري بين المللي به اين وزارتخانه رسيده است، بايد اقدام اصولي دولت خاتمي را يك گام بزرگ به پيش دانست.
002280.jpg

حساب ذخيره ارزي
در سال ۱۳۶۵ و در اوج جنگ عراق و ايران، رهبران كشورهاي عرب نفت خيز كه با ايران در اوپك اتحاد داشتند، استراتژي فروش نفت خود را تغيير دادند. عربستان سعودي با اين توجيه كه بايد بازار از چنگ غيراوپكي ها خارج شود و اين با عرضه فراوان و كاهش قيمت ها ممكن است، شيرهاي نفت خود را به روي بازارهاي جهاني باز كرد.
قيمت نفت در بازارهاي جهاني سقوط كرد و ايران در فشار كمبود ارزي قرار گرفت. با سقوط قيمت نفت، برنامه ريزي هاي اقتصادي دولت با به هم ريختگي مواجه شد. اين اتفاق يكبار ديگر در سال ۱۳۷۶ رخ داد و دولت را سردرگم و كلافه كرد. مسئولان ارشد سازمان برنامه ريزي با درك پيچيدگي هاي اين پديده در قانون برنامه سوم ماده اي براي تاسيس حساب ذخيره ارزي گنجاندند. براساس اين ماده قانوني، دولت همه ساله سقف معيني از هزينه هاي ارزي را تعيين مي كند و مازاد آن را به حساب ذخيره ارزي مي ريزد. منابع اين حساب دو كاربرد دارد. نيمي از آن با نرخ هاي ترجيحي به متقاضيان سرمايه گذاري در بخش خصوصي وام داده مي شود و ۵۰ درصد بقيه براي تنظيم نيازهاي ارزي كشور در صورت كاهش درآمدهاي نفتي پس انداز مي شود. اگرچه در سال ۱۳۸۱ به دليل فشارهايي كه از سوي مراكز مختلف آمد دولت ناچار شد بخشي از منابع اين حساب را در بخش هايي هزينه كند كه در آيين نامه اجرايي نيامده بود، اما اطميناني كه منابع اين حساب و مسئولان ايجاد كرده، بسيار قابل توجه است.
تاسيس حساب ذخيره ارزي يكي از گام هاي بلند دولت در جهت جلوگيري از شوك اقتصادي در صورت نوسان شديد قيمت نفت به شمار مي آيد.

آزادي تجارت
در همه سال هاي پس از پيروزي انقلاب، تعرفه هاي گمركي بالا، موانع غيرتعرفه اي پرشمار وخاصه تنگناهاي ارزي، همه سد راه واردات قانوني بودند. گران شدن هزينه واردات، بخشي از بازرگانان را تشويق مي كرد از راه قاچاق وارد شوند. دولت آقاي خاتمي با درك اين نكته كه نمي توان درهاي كشور را تا ابد بر روي واردات بست، با استناد به قانون برنامه سوم توسعه،آزادسازي بازرگاني خارجي را در دستور كار قرار داد. براساس ماده ۱۱۵ قانون برنامه سوم حذف موانع غيرتعرفه اي و سوق دادن واردات به سمت تعرفه اي شدن در سال  ۱۳۸۰ تا امروز با نظمي قابل توجه انجام شده است، هرچند قاچاق كالا نيز همچنان ادامه دارد. اين اقدام دولت، صنعت، كشاورزي و خدمات ايران را در حالت نيمه رقابتي قرار داده است. اكنون ايران كشوري با بازرگاني باز به شمار مي آيد كه بايد در جهت آزادتر شدن، كاهش نرخ هاي تعرفه گمركي را در دستور كار قرار دهد.
البته اين اقدام نبايد به گونه اي انجام شود كه به ركود و سركوب توليد داخلي بيانجامد. جنگ تجاري آزادترين اقتصادهاي جهان بر سر واردات فولاد به دليل ضرورت حمايت از توليدات داخلي پيش روي ماست. نبايد آزادسازي ما به گونه اي باشد كه اهميت خودكفايي در اقلام استراتژيك و رونق توليد داخلي ناديده گرفته شود.

هنر هفته
آثار شوبرت و برامس در فرهنگسراي نياوران
علاقه مندان به موسيقي كلاسيك مي توانند امروز ( جمعه) در فضاي باز فرهنگسراي نياوران شاهد اجراي آثاري از شوبرت، برامس، هايدن، كورللي، خاچاطوريان و... قطعاتي از آهنگسازان گرجستان باشند.
اين گروه در سال ۱۹۹۲ از ۳ نفر از بهترين نوازندگان اركستر فيلارمونيك تفليس ( پروفسور خوشتاريا) ويلنسل، ( پروفسور پاآتا چانتورشيويلي) ويلن ، و ( زوراب ) پيانو پايه گذاري شد.
آنان تحصيلات موسيقي خود را در كنسرواتوار تفليس به پايان رسانيده و پس از آن سال ها در كنسرواتوار مسكو نزد اساتيد بزرگي چون: يوويچ و گيللس به تكميل تحصيلات تخصصي خودپرداخته اند.
از خصيصه هاي بارز اين گروه اجراي خالص و دقيق قطعات، انتقال حس به تماشاچيان و هماهنگي بسيار بالا است كه باعث شهرت روز افزون اين گروه در محافل بين  المللي شده است و تحسين بسياري از منتقدين را برانگيخته است.
002285.jpg

فيلم هاي جديد در سينماهاي تهران
يك كارشناس فرهنگي،هنري گفت: فيلم هاي غوغا، روياي جواني و بانوي من امروز در سينماهاي تهران اكران خواهد شد. فيلم هاي غوغا، روياي جواني و بانوي من مضموني اجتماعي دارند. فيلم غوغا به كارگرداني سعيد سهيلي و روزگار جواني به كارگرداني نادر مقدس جايگزين فيلم عروس خوش قدم شده اند.
فيلم بانوي من به كارگرداني يدا... صمدي در گروه سينمايي عصر جديد به روي پرده مي رود.
در اين فيلم كه جايگزين فيلم فرش باد شده است پرويز پرستويي، پانته آ قهرمان، جمشيد مشايخي و كتايون رياحي به ايفاي نقش مي پردازند.
اركستر محلي در خانه هنرمندان امروز اجرا مي شود
كنسرت اركستر زهي خانه هنرمندان ايران روزهاي ۳۰ و ۳۱ مردادماه (ساعت ۳۰/۲۰) به رهبري «ماموكا دليدزه» برگزار خواهد شد. در اين كنسرت قطعاتي ارمني و ايراني به كمك سازهاي زهي اجرا مي شود.
اركستر زهي خانه هنرمندان ايران كه خردادماه سال گذشته آغاز به كار كرده است؛امروز سومين اجراي خود را با حضور نوازندگان جواني چون «نويد مصطفي پور»، «نازگل رضواني»، «ايمان فخر»، «سعيد هاشم زاده»، «حميد ياسري»، «نرگس فلاح پور»، و... برگزار خواهد كرد.

راز شيشه اي امروز در فرهنگسراي نياوران
بنا برگزارش روابط عمومي بنياد آفرينش هاي هنري نياوران از امروز نمايش «راز شيشه اي» به نويسندگي و كارگرداني حميد ابراهيمي و تهيه كنندگي يحيي اقبالي در سالن اصلي فرهنگسراي نياوران به روي صحنه آمده است.
بازيگران اين نمايش، اكبر عبدي، فريبرز سمندر پور، پرديس افكاري، ماني كسرائيان، محسن افشار، فريبا آقاپور، الميرا عبدي و حميد ابراهيمي هستند.
در اين نمايش كه شبيه به تراژدي است جواني به نام جيم فارد كه ده سال است از مرگ مشكوك خواهرش مي گذرد در يكي از مسافرخانه هاي شهري كه خواهرش در آنجا كشته شده سكونت مي كند و قصد انتقام از قاتلان و همدستانشان را دارد،  اما متوجه مي شود كه رئيس پليس نيز در اين حادثه دست داشته است و در تقابل با آنها... فضاي نمايش در يكي از كشورهاي بي طرف در جنگ جهاني دوم است كه ديدگاهش در مورد زن ها، استفاده ابزاري از آنها است.
002290.jpg

جلوه هاي فرهنگ در آثار مهرجويي
پژوهشكده مردم شناسي سازمان ميراث فرهنگي كشور، با توجه به اهميت خوراك در مباحث مردم شناسي و انسان شناسي،  همايش خوراك و فرهنگ را اواسط شهريورماه برگزار مي كند.
اين همايش سعي دارد تا با توجه به اهميت موضوع كه به نوعي، به تكامل رشد فكري انسان بر مبناي آيين ها، باورها و انديشه هاي مردم بومي نسبت به خوراك مي پردازد، ارتباط بين دو عنصر خوراك و فرهنگ را در قالب هاي گوناگون آن و در صورت هاي آييني، مردمي، فرهنگي و مباحث مدرنيته بررسي كند.
همچنين ارائه مقالاتي چون جلوه هاي خوراك در آثار «داريوش مهرجويي» ، «زيست بوم و خوراك»، «نان بلوچ»، «خوراك در ديدگاه هاي عاميانه» و تشكيل ميزگردي با عنوان «خوراك و رشد انديشه انساني»  از ديگر برنامه هاي همايش خوراك و فرهنگ خواهد بود.

در شهر
امروز در تالار وحدت برگزار مي شود:مراسم پاياني جشنواره گل ياس
اجراهاي پنجمين جشنواره موسيقي گل ياس كه از ابتداي هفته در تالار وحدت آغاز شده بود، ديروز به پايان رسيد و امروز مراسم اختتاميه آن برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي مركز موسيقي از روز شنبه تا ديروز جمعاً ۱۲ گروه مختلف در نوبت هاي جداگانه به اجراي برنامه پرداخته اند.
در پنجمين روز از برگزاري اين جشنواره بزرگ موسيقي بانوان گروه «كلاسيك» به سرپرستي و آواز فريبااسدي و در نوبت اول و گروه «ياران» به سرپرستي افلياپرتو و خوانندگي خاطره پروانه در نوبت دوم، كنسرت اجرا كردند.
در آخرين روز از اجراهاي پنجمين جشنواره موسيقي گل ياس اركستر مجلسي تذرو به سرپرستي آي تك مطمئن و آواز مهنازسرخي، بهنوش اخي و شايسته احمدي (به زبان آذري) در نوبت دوم به اجراي برنامه پرداختند.مراسم اختتاميه اين جشنواره امروز جمعه در تالار وحدت برگزار مي شود.

امروز روخواني مي شود:دهاني پر از كلاغ
نمايشنامه «دهاني پر از كلاغ» نوشته «جمشيد خانيان» با كارگرداني «پيمان ملكي مقدم» در ششمين نشست نمايشنامه خواني مدرسه عالي بازيگري حوزه هنري روخواني مي شود.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري، اين كار توسط گروه توليد مدرسه عالي بازيگري حوزه هنري آماده شده است. «نويد فرح مرزي» به عنوان طراح و مدير اجرا و «سعيد غلامي و داود رشيدي» به عنوان بازيگر در اين برنامه حضور دارند.
اين نمايشنامه براساس داستان «هابيل و قابيل» نوشته شده و نويسنده در آن با رويكرد جديدي به اين قصه پرداخته و آن را به نوعي با موضوع دفاع مقدس ارتباط داده است. اين نمايشنامه قصه  برادري حسود است كه از برادر رزمنده اش نفرتي در دل دارد و از اين رو او را در جبهه به شهادت مي رساند و سپس از تمام موقعيت ها و امتيازات وي سوء استفاده مي كند.
اين برنامه در ساعت ۱۸ جمعه ۳۱ مرداد ماه در مدرسه عالي بازيگري حوزه واقع در ميدان فاطمي، رو به روي وزارت كشور، خيابان دوم، پلاك ۱۴، طبقه اول اجرا شده و ورود براي تمامي علاقه مندان آزاد است.

كنسرت گروه استاد شهنازي
كنسرت موسيقي ايراني گروه شهنازي به سرپرستي داريوش پيرنياكان و خوانندگي حميدرضا نوربخش، از ۳۰ مرداد تا يكم شهريور ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
داريوش پيرنياكان با تاكيد بر اينكه كنسرت گروه شهنازي به پاس بزرگداشت مقام رهبري استاد شهنازي است، گفت: استاد شهنازي يكي از تاثيرگذارترين هنرمندان در زمينه موسيقي به خصوص تارنوازي است و از اين حيث، موسيقي ايراني دين زيادي به اين هنرمندان دارد. وي افزود: مرحوم شهنازي شاگردان زيادي را در زمينه موسيقي ايراني تربيت كرد و از اين حيث هر كسي كه دستي به تار دارد بي تاثير از تار شهنازي نبوده است.
پيرنياكان،محمدرضا لطفي،حسين عليزاده، هوشنگ ظريف و داريوش طلايي از شاگردان استاد شهنازي به شمار مي آيند.
كنسرت گروه شهنازي با دستگاه هاي چهارگانه، اصفهان و آواز بيات اصفهان برگزار خواهد شد.
002295.jpg

زيورآلات ديروز و امروز در سعدآباد
مي گويند: «اگر در دنيا فقط يك زن وجود داشته باشد، زرگران بيكار نمي مانند.»
زيور و جواهر از روزگاران دور تا امروز نقش قابل توجهي را در زندگي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و هنري مردم ايران ايفا كرده است. نمونه هاي باقيمانده از دوران هخامنشي و ساساني از شاهكارهاي هنر تجسمي محسوب مي شوند و نمونه هاي دوران اسلامي نيز با وجود محدوديت ها از نمونه هاي برجسته به شمار مي آيند.
خودآرايي و استفاده از آرايه هاي تزييني هيچگاه مخصوص قوم يا نژاد و يا محدود به دوره تاريخي معيني نبوده است و اينگونه است كه تا زمان حاضر زنان و مردان از زيورهايي جهت تزيين استفاده مي كنند.
نگارخانه سعدآباد گوشه هايي از اين زيورآلات را كه با استفاده از سنگ هاي مختلف،  جواهر و فلزاتي از قبيل طلا،  نقره،  مس،  برنج و ... ساخته و پرداخته شده اند، به نمايش مي گذارد.در اين نمايشگاه شهرام ابراهيمي،  شهره اشتري، ندا بلوچي، كامليا سيروس بخت، كوروش صفايي،  پيمان عابدشاهي، تكتم فاضل، رامبد فياضي، آذين كي منش، ژان ماطاووسيان،  نساء مينويي و نيما نائيني شركت داشته و آثار خود را در معرض ديد علاقه مندان خواهند گذاشت. افتتاحيه اين نمايشگاه دوم شهريور ساعت چهار تا هشت بعدازظهر است و تا ۱۱ شهريور همه روزه به جز ايام تعطيل از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۲۰ براي علاقه مندان داير خواهد بود.

شهر
ادبيات
ايران
جامعه
رسانه
زمين
عكس
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  كتاب  |
|  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |