جمعه 31 مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۴۴
روان انسان براي غلبه بر رنج فقدان بسيار توانمند است
درآمد الكترونيكي در خانه
002125.jpg
مهندس حميد انوشه
امروزه با پيدايش اينترنت و با وسعت و گستردگي آن، كه مي رود كل كره زمين را دربر بگيرد و احتمالاً در آينده نه چندان دور، گستردگي آن به كرات ديگر نيز سايه خواهد افكند، دنياي تجارت را برآن داشته است كه سيطره نفوذ خود را كه زماني محدوده كوچك اطراف خود را تحت پوشش داشت به كل جهان گسترش دهد، از اين روست كه بايد اكنون به علم روز مسلح شد و آن را در آغوش گرفت امروزه، اين يوزرها و كاربران هستند كه هويت و فرآيندهاي هويتي را مي سازند و منظور از هويت آنچنان كه كاستلز و دانيل بر عنوان مي كنند فرآيندي است كه يك كنشگر اجتماعي به وسيله آن خود را مي شناسد. اما اين شناسايي در حوزه كار و اشتغال چگونه صورت مي گيرد؟ آيا اگر كار نباشد، هويت معني خواهد داشت؟ از اين روست كه امروزه ميليون ها نفر از طريق به كارگيري كامپيوتر سعي دارند به بازارهاي مجازي بروند و براي خود كارهاي پردرآمد و سودآوري تعريف كنند. به عبارت بهتر بررسي ها نشان مي دهد كه بين سال هاي ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ خدمات مبتني بر دانش نه تنها اشتغال را كاهش نداده اند، بلكه افزايش كلي آن را نيز موجب شده اند. ضمن آنكه آمارها نشان مي دهند و همچنين تاكيد دارند كه اشتغال مبتني بر دانش نسبت به مشاغل خدماتي اطلاعاتي، از ثبات بيشتري نسبت به مشاغل ديگر برخوردار بوده اند. حال آيا شما مايليد به مشاغل اينترنتي بپيونديد؟ آيا مايليد مانند شاغلان «كار از خانه از طريق اينترنت» شما نيز مشغول به كار شويد؟ امروزه برنامه هاي كار از خانه چنان گسترش پيدا كرده است كه ميليون ها نفر را تحت پوشش قرار داده است و درآمد بسياري از آنها از مرز ۱۰ ميليون تا ۵۰ ميليون تومان نيز گذشته است، در اين باره رمز موفقيت در دستان خود شماست.
با اين روش (كار از طريق اينترنت) امروز ديگر كسي نبايد نگران كار و يا درآمد خوب باشد. اكنون مي توانيد هرجا مايليد زندگي كنيد و هرقدر مي توانيد، درآمد داشته باشيد. اكنون با وجود تجارت الكترونيكي جهاني اي- كامرث و شعبه هاي آن بي-دو-بي و بي- دو- سي و با پيدايش اينترنت تقريباً در بسياري از كشورها مخصوصاً در كشورهاي پيشرفته، ديگر كسي براي خريد اجناس و لوازم روزمره خود و حتي خريدهاي بالاتر از منزل خارج نمي شود و همه وسايل مورد نياز خود را از طريق اينترنت خريداري مي كند. هر مشتري در منزل خود با خيال راحت و آسوده براي خريد مايحتاج خود وارد اينترنت مي شود.
به تمام فروشگاه هاي موجود در اينترنت سرمي زند و محصول خود را انتخاب مي كند. همچنين مي تواند در زمان انتخابات تمامي كانديداها و برنامه هاي آنان و ... را در كامپيوتر مورد بررسي قرار دهد و با كليك كردن دستگاه خود كانديداهاي مورد حمايت خود را به پارلمان بفرستد يا مي تواند از طريق كامپيوتر در مورد نظرسنجي به عمل آمده درباره ترافيك و آلودگي فضاي شهر، اقدام به اظهارنظر كند و يا همسر آينده خود را از طريق اينترنت انتخاب كند.
بنابراين توليدكنندگان، عرضه كنندگان و مصرف كنندگان همه جا در دسترس اند و در اين ميان همه به فكر تسخير بازارهاي جديد هستند. اما به هر حال در اين رقابت تنگاتنگ، مسئله بازار و بازاريابي چه در حوزه هاي سياسي، خصوصي و اقتصادي نقش بسيار حياتي و مهمي دارد. زيرا همانگونه كه گفته شد نقش مشتري در اينجا تعيين كننده بازار است. در اينجاست كه تبليغات در اينترنت براي جلب مخاطب و مشتري نقش حياتي به خود مي گيرد. در اين ميان يكي از بزرگترين و قويترين روش هاي تبليغاتي آن، همين كار از خانه است. به عبارت ديگر شركت هاي توليدي، خدماتي و تبليغاتي مي توانند از طريق اينترنت، از تمام نقاط دنيا كارمنداني كه مي توانند من، شما و يا ديگران باشند به استخدام خود درآورند و از اين طريق با آنها قرارداد رسمي منعقد كنند. آنان به اين منظور سايت هايي را به صورت رايگان در اختيار اين كارمندان اينترنتي قرار مي دهند. در اين سايت ها، فروشگاه هاي اينترنتي و مجازي و محصولات اين توليدكنندگان عرضه مي شود. در اينجا وظيفه شما، تنها تبليغ اين سايت ها از طريق اينترنت و يا به هر شيوه دلخواه شما خواهد بود. اگر مايل باشيد خواهيد توانست روش هاي تبليغ و فروش را از طريق اينترنت كه يكي از بزرگترين مراكز تبليغاتي در عصر حاضر است بياموزيد. لذا شما بعد از معامله و فراگيري روش هاي تبليغاتي به طور دلخواه با آنها قرارداد خواهيد بست و به صورت كارمند الكترونيكي آنها درخواهيد آمد. آنها براي شما پرونده پرسنلي در نظر خواهند گرفت. دقيقاً مانند ادارات و كارخانه هاي ديگر. در اين پرونده پرسنلي وضعيت شغلي شما منعكس شده است و هر لحظه كه بخواهيد وارد پرونده خود خواهيد شد و مي توانيد تمام عمليات هاي انجام شده توسط خود را به وضوح مشاهده كنيد. نكته قابل توجه آن است كه در اين روش هيچگونه خطايي رخ نخواهد داد، ضمن آنكه مي توانيد از ميزان رشد كاري خود نيز آگاه شويد و دقيق تر به ارزيابي عملكرد خود بپردازيد.
لذا بعد از يادگيري اين روش، مي توانيد در اوقات بيكاري در پشت رايانه خود قرار بگيريد و با روزي يك ساعت كار با كل جهان به دادوستد بپردازيد و از اين طريق به درآمدهاي سرشاري برسيد. زيرا شما محصول خود را براي كل كره زمين تبليغ مي كنيد و هركسي كه به محصول شما نياز پيدا كند، آن را از شما خريداري خواهد كرد. البته توجه داشته باشيد كه در اين روش، تنها وظيفه تبليغ و بازاريابي به عهده شماست و كوچكترين مسئوليتي از زواياي ديگر متوجه شما نخواهد بود. زيرا شما نه از كسي پولي درخواست مي كنيد و نه قول تحويل كالا را به كسي مي دهيد. وظيفه شما به عنوان يك بازارياب تنها تبليغ است و بس. شما با استفاده از روش هاي تبيلغاتي از طريق اينترنت، افراد را در هر گوشه دنيا به سايت ها و فروشگاه هاي مجازي خود هدايت مي كنيد و اين وظيفه سايت است كه افراد را چگونه جذب كند و چگونه محصول را در اختيار آنها قرار دهد. بنابراين هر خريدي كه صورت بگيرد، مراتب از طريق ايميل(E-mail) به آگاهي شما مي رسد. همچنين براي اين منظور از طريق پرونده پرسنلي خود نيز مي توانيد از چگونگي اين امر خبردار شويد، لذا در اين خصوص كوچكترين تشويش و نگراني نخواهيد داشت.
بنابراين بعد از هر فروشي كه صورت مي گيرد، بلافاصله مبلغي به عنوان پورسانت به شما تعلق خواهد گرفت. به عبارت ديگر بعد از فروش جنس از طريق كامپيوتر، شركت مذكور نمي تواند پورسانت شما را نپردازد، زيرا خريد جنس از طريق بازار تبليغاتي شما به طور سيستماتيك در كامپيوتر شما و شركت مربوطه ثبت و ضبط شده است.
اما با ورود به بازار اينترنتي، حتي برخي شركت ها ممكن است علاوه بر پورسانت فروش، درآمدهاي مادام العمر نيز براي شما در نظر بگيرند، مانند درآمد به ثبت رساندن يك كتاب يا فروش يك نشريه از طريق آبونمان اينترنتي. مثلاً هرگاه يك مشتري از طريق سايت تبليغاتي شما سالانه يك نشريه را آبونمان شود، تا پايان دوره آبونمان، پورسانت به شما تعلق خواهد گرفت. يا مثلاً اگر فردي توسط شما به عضويت يك شركتي درآيد كه اقدام به فروش كالا و تخصيص اينگونه درآمدهاي مادام العمر مي كند و آن فرد، فرد ديگري را به عضويت درآورد، سپس فرد ديگري به همين ترتيب با او آشنا شود، چون نخستين فرد توسط شما به عضويت شركت براي استفاده از كالاها و ... درآمده است، بعد از مدتي پورسانت هاي مختلفي به شما تعلق خواهد گرفت و درآمد سرشاري از اين طريق نصيب شما خواهد شد. ناگفته نماند افرادي كه از طريق شما و يا اعضاي شما با اين شركت آشنا شوند به دوگونه عمل مي كنند: يا به فعاليت هاي بازاريابي مي پردازند كه در اين صورت شما از طريق آنها درآمد نوع دوم را خواهيد داشت و يا اينكه خريدي را انجام خواهند داد كه در اين حالت اگر اين فرد از طريق خود شما مستقيماً به شركت معرفي شده باشد كل پورسانت را دريافت خواهيد كرد. ولي اگر از طريق اعضاي زيرمجموعه شما معرفي شده باشند، بخشي از پورسانت را دريافت مي كنيد. به هر حال اين ها شيوه هاي جديد كار تجارت جهاني است. بايد هرچه زودتر با اين پديده انكارناپذير آشنا شويم و در جريان تحولات شگرف آن قرار بگيريم، والا آن اتفاقي كه نبايد بيفتد خواهد افتاد. يعني حذف از چرخه امور، فقر و عقب افتادگي.

ماشين  رسانه اي دروغگوي بوش
002140.jpg
هم اينك سي سال از قضيه واترگيت مي گذرد و به نظر مي رسد كه از آن زمان تاكنون اين روش دقيق و افشاگرانه گزارشگري رسانه ها نيز ديگربه درد شبكه تلويزيوني تاريخ(History ChanneL) مي خورد تا شبكه هاي خبر امروزي ۲۴ ساعته.
يكي از خبرنگاران آن زمان كاخ سفيد، درست همان وضعيت را براي رئيس جمهوري فعلي نيز صادق مي داند.
هلن توماس، رئيس خبرنگاران كاخ سفيد كه توسط تيم جورج دبليو بوش كنار گذاشته شد، در مقاله اي كه در برخي از روزنامه هاي آمريكا به چاپ رسيد، حتي موضوع را به پيش از واترگيت مي برد و به شباهت ژرف موجود بين ليندن جانسون و جورج بوش اشاره مي كند.
هلن توماس تنها تفاوت بين دوران جانسون و بوش را تغييرات عمده در روحيات روزنامه نگاران و در كل پوشش رسانه اي مي داند.
«شايد اگر ليندن جانسون نيز روزنامه نگاران امروزي را در كنار خود داشت، هرگز به خاطر رفتن به جنگ ويتنام سرزنش نمي شد.» اين جمله كه گفته دني اسكچر، روزنامه نگار كهنه كار آمريكايي است از سوي ديگر نيز معني مي شود:«اگر روزنامه نگاراني كه در دوره ليندن جانسون وجود داشتند، هم اينك نيز بودند، آنگاه بوش نيز به راحتي نمي توانست از دو جنگ خونين، با سرافرازي بيرون بيايد.»
هلن توماس در مقاله خود با اشاره به ضعف حافظه تاريخي مردم آمريكا و تغيير نگرش در سياست هاي كلان رسانه اي مي نويسد:  «تبليغات و تلاش رياكارانه بوش يادآور حقه بازي و سوءمديريت ليندن جانسون است كه ايالات متحده را به جنگ ويتنام رهنمون ساخت.»
جانسون بعدها تصديق كرد كه افكار مردم آمريكا را فريفته است و به خوبي دريافت كه رسانه ها در تغيير افكار عمومي عليه او و جنگ ويتنام نقش موثري داشته اند.
«جانسون به مردم آمريكا دروغ گفته بود و سربازان آمريكايي هيچ فتح و ظفري در ويتنام كسب نكردند جز آنكه گورستان آرامي براي جوانان آمريكايي فراهم شده بود.»
هلن توماس با مقايسه شرايط دو رئيس جمهور مي نويسد: «علي رغم دروغ هايي كه تيم بوش براي ترغيب ما به رفتن به جنگ با صدام گفت، اكنون نيز هيچ اتفاقي نيفتاده است.»
وجود سلاح هاي كشتار جمعي در عراق، ارتباط القاعده و صدام، احتمال حمله تروريستي صدام به آمريكا، خطرناك بودن صدام براي منطقه خاورميانه همه اينها دروغ هايي بوده اند كه به گفته هلن توماس خبرنگار سابق كاخ سفيد به ملت آمريكا خورانده شده بود، اماحالا پس از گذشت تقريباً  چهارماه از اشغال عراق توسط آمريكا، حتي يكي از اين ادعاها به اثبات نرسيده است.
توماس با تشريح و ريشه يابي اصل دروغگويي در ايجاد رابطه مناسب بين كاخ سفيد و افكار عمومي آمريكا مي نويسد: «با همه اين دروغ ها، كاخ سفيد هيچ ابايي از اينكه دروغ هاي ديگري بگويد، ندارد.»
آنها دروغ هاي ديگري مي گويند تا دروغ هاي قبلي خود را توجيه كنند و اين كار تا زماني كه ماشين رسانه اي آمريكا به همين صورت حركت مي كند، ادامه خواهد داشت.
توماس با برشمردن برخي از اين دروغگويي ها مي نويسد: «بر همين اساس است كه دوباره بايد از اسكات مك كلان سخنگوي كاخ سفيد بشنويم كه به روزنامه نگاران گفت سلاح هاي كشتار جمعي به زودي پيدا خواهند شد و هنوز خطرات بزرگي آمريكا و ساير جهان را تهديد مي كند.»
توماس معتقد است اعتقاد كاخ سفيد براين گمان است كه تكرار يك دروغ در رسانه ها از آن يك حقيقت مي سازد، اما او مي نويسد: «اين يك خيال خام براي سران كاخ سفيد است كه تكرار يك ادعاي بي اساس از آن يك واقعيت مي سازد.»
خبرنگار كهنه كار آمريكايي با انتقاد از سكوت محافل و رسانه ها به اين دروغگويي ها مي نويسد: «در اواخـر ماه مـارس،  ديـك چني معـاون رئيس جمهـوري در بـرنـامه «رسـانه اي ديدار با مطبوعات» (Meet The Press) شبكه تلويزيوني ان.بي.سي به طور رسمي و صريح گفت كه ما يقين حاصل كرده ايم كه صدام بمب اتم توليد كرده است.»
توماس با اشاره به اينكه حالا هيچ يك از اين ادعاها به اثبات نرسيده، مي نويسد:   «هيچكس گويي اين دروغ ها را به ياد نمي آورد و حالا كسي به خود اين اجازه را نمي دهد كه بپرسد پس چه شد؟» او سپس با تشريح ساير دروغگويي هاي اعضاي كاخ سفيد به تفصيل نمونه هايي را ذكر مي كند و نهايتاً  به موضوع كشته شدگان آمريكايي در عراق مي رسد: «هر روز آمريكايي ها در عراق مورد حمله قرار مي گيرند و روزبه روز به نارضايتي آنها افزوده مي شود، اما باز هم پوشش خبري در كار نيست.»
دني اسكچر، روزنامه نگار آمريكايي با تحليل مقاله هلن توماس مي نويسد: «اگر روزنامه نگاران دوران ليندن جانسون و رئيس جمهور نيكسون وجود داشتند شرايط را بسيار مرگبارتر از آن دوران مي ديدند.»
شايد براي بسياري، هم اكنون موضوع كار گذاشتن ميكروفن در ستادهاي انتخاباتي رقيب نيكسون،  كه به موضوع واترگيت و نهايتاً استعفاي وي منجر شد،  بسيار پيش پاافتاده به نظر برسد. از نگاه هلن توماس و دني اسكچر اتفاقاتي كه هم اينك در واشنگتن و كاخ سفيد مي گذرد بسيار بزرگتر و زشت تر از موضوع واترگيت است و تنها تفاوت در اين جا است كه مردم آمريكا به شنيدن دروغ عادت كرده اند.

مكث
002175.jpg
هجوم شبكه هاي تلويزيوني آمريكا براي خريد المپيك
سه كمپاني بزرگ تلويزيوني آمريكا، در رقابت براي خريد حقوق پخش بازي هاي المپيك سال هاي ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ شركت مي كنند. برخي از مديران ارشد شبكه هاي تلويزيوني آمريكا،  در محل استقرار مسئولان كميته بين المللي المپيك در لوزان سوييس گرد آمده اند تا درباره نحوه خريد و فروش حقوق پخش بازي هاي المپيك سال هاي آينده با يكديگر مذاكره كنند. مبالغ هنگفتي كه اين شبكه ها حاضرند در ازاي تصاحب حق پخش بازي ها بپردازند، پول بادآورده زيادي را نصيب ميزبان اين بازي ها مي كند. مديران شبكه هاي ان.بي.سي، اي.بي.سي و فاكس با مدير كميته بين المللي المپيك و چندتن از معاونان او وارد مذاكره شده اند تا نظر آنها را براي گرفتن امتياز پخش بازي هاي زمستاني ۲۰۱۰ و بازي هاي تابستاني ۲۰۱۲ جلب كنند. اين شبكه ها حاضرند مبالغ هنگفتي در ازاي اطمينان يافتن از پيروزي در اين رقابت بپردازند. اين غول هاي رسانه اي آمريكا تاكنون سخني از مبالغي كه قرار است بپردازند، به ميان نياورده اند و تنها راجع به برنامه هايشان در مورد چگونگي پخش بازي ها صحبت كرده اند. مبلغ كلي كه براي هر دو دوره بازي ها تصور مي رود پرداخت شود تا سقف دو ميليارد پوند است كه نسبت به مبلغي كه ان.بي.سي در سال ۱۹۹۵ براي گرفتن امتياز پخش بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۶ تورين پرداخت،  ۳۳ درصد افزايش داشته است. قرار است به هر شهري كه ميزبان بازي ها شود، حداقل يك ميليارد دلار از مبلغ ياد شده بپردازند. اين مبلغ در ازاي مالياتي است كه بايد به اداره ماليات آن شهر پرداخته شود. حقوق پخش تلويزيوني بازي هاي المپيك براي اولين بار در المپيك لندن در سال ۱۹۶۸ به بي.بي.سي فروخته شد كه بي.بي.سي در ازاي دريافت حق انحصاري پخش بازي ها، هزار سكه طلا پرداخت.
در راس متقاضيان خريد حقوق پخش اين دوره از بازي هاي المپيك شبكه ان.بي.سي،  متعلق به شركت جنرال موتورز قرار دارد. ان.بي.سي،  از سال ۲۰۰۰ تاكنون امتياز پخش تلويزيوني تمام بازي هاي المپيك را در اختيار داشته است. در كنار اين شبكه، شبكه اي.بي.سي،  متعلق به كمپاني بزرگ والت ديزني  ـ قديمي ترين پخش كننده بازي هاي المپيك ـ  قرار دارد و رقيب سوم هم شبكه فاكس متعلق به روبرت مرداك است. هر سه شبكه عزم راسخ دارند كه اين امتياز را كه موفقيت بزرگي براي آنها به ارمغان خواهد آورد، خريداري كنند.
هرچه مي گذرد، همزمان با افزايش قيمت حقوق پخش بازي هاي المپيك، شمار تماشاگران المپيك هم افزايش مي يابد. در سال ۱۹۵۶ تنها صدهزار نفر موفق شدند بازي هاي المپيك ملبورن را از طريق تلويزيون تماشا كنند و نيز برآورد شده است كه در حدود سه ميليارد و هفتصد ميليون نفر در سال ۲۰۰۰ توانسته اند مراسم افتتاحيه بازي هاي المپيك را ببينند. اين بدين معناست كه شبكه هاي تلويزيوني كه موفق به تصاحب حقوق پخش بازي ها شوند، مي توانند در طول هفده شب برگزاري بازي ها از شانس انتخاب اول بودن برخوردار شوند. ديويد هيل،  مديربخش ورزشي فاكس،  معتقد است كه با توجه به روند تخصصي شدن برنامه هاي شبكه هاي تلويزيوني، هرچه مي گذرد رويدادهاي مهمي چون المپيك، بااهميت تر مي شوند. يكي از فرضيه ها در مورد مكان احتمالي بازي هاي المپيك سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ اين است كه يك سري از اين بازي ها در آمريكاي شمالي برگزار شود. اگر اين فرضيه درست از آب درآيد، ونكوور مكان برگزاري المپيك زمستاني ۲۰۱۰ خواهد شد. در اين صورت ايالات متحده هم راضي خواهد شد. اما اگر دو كانديداي ديگر يعني سالزبورگ يا كره جنوبي انتخاب شوند، خبر بدي براي آمريكا خواهد بود و تلاش خواهد كرد تا با وارد آوردن فشار بر كميته المپيك بازي هاي ۲۰۱۲ را به آمريكاي شمالي بكشاند. اگر ونكوور رد شود،  مي كوشد گزينه هايي ديگر، چون نيويورك يا تورنتو را پيشنهاد كند.
شبكه سي.بي.سي، از شركت در اين رقابت رسانه اي كناره گيري كرد،  زيرا نمي تواند از عهده پرداخت هزينه پخش بازي هايي كه هنوز مكان برگزاري شان معلوم نيست، برآيد. كمپاني تايم وارنر هم به دليل اينكه معتقد است نمي تواند خود را با معيارهاي موردنظر كميته بين المللي المپيك تطابق دهد، از تلاش براي حقوق پخش اين بازي ها صرف نظر كرده است. نيل پليسون، مديرسابق بخش سي.بي.سي، و مشاور فعلي كميته بين المللي المپيك در امور مربوط به خريداران حقوق پخش بازي ها گفته است كه يك مسئله بسيار مهم براي انتخاب، پول است و اولين مسئله نوع برنامه ريزي شبكه ها براي پخش بازي هاست. با وجود اين،  همه شانس اول را شبكه تلويزيوني ان.بي.سي مي دانند.

نگاه
002135.jpg

اينترنت را در آغوش بگيريد
فروزان آصف نخعي
ما چه نقشه هايي براي يكديگر داريم؟ چگونه مي توانيم يكديگر را تحت تاثير قرار بدهيم، چگونه مي توانيم به فهمي عقلاني از تحولات حيرت انگيزي كه بر جوامع بشري آن هم با انقلاب ارتباطات حادث شده، نايل شويم؟ كاستني استاد اسپانيايي الاصل رشد برنامه ريزي در دانشگاه بر كلي كاليفرنيا كه به لقب «استاد استادها» نايل شده است، پاسخ به سؤالات مذكور را در گرو فهم جامعه شبكه اي مي داند كه محصول همگرايي سه فرآيند تاريخي مستقل است كه عبارتند از انقلاب اطلاعات كه ظهور جامعه شبكه اي را امكان پذير ساخت، تجديد ساختار سرمايه داري و اقتصاد متكي به برنامه ريزي متمركز از دهه ۱۹۸۰ به اين سو با هدف غلبه بر تعارض هاي دروني اين دو نظام و نهضت هاي فرهنگي دهه ۱۹۶۰ و دنباله هاي آن در دهه ۱۹۷۰ يعني نهضت ها و جنبش هايي مانند حزب  سبزها كه طرفدار محيط زيست و ... هستند.
اما نبايد فراموش كرد آنچه جامعه شبكه اي تحول يافته را ساخته، اختراع برق توسط اديسون است. اديسون با اختراع برق و الكتريسته بر زمان و مكان فائق آمد  و چنان شد كه در فرآيند تكنولوژيك آن، جامعه شبكه اي در آغاز هزاره سوم واجد ويژگي هاي زير به زعم كاستن شد:
۱- اقتصاد اطلاعاتي كه در آن بهره وري و رقابت ميان شركت ها و بنگاه هاي تجاري، مناطق و حوزه هاي اقتصادي كشورها بيش از هر زمان ديگر به معرفت، دانش، اطلاعات و تكنولوژي لازم براي پردازش اين اطلاعات از جمله تكنولوژي مديريت و مديريت تكنولوژي متكي شده است.
۲- اقتصاد جهاني كه نمي بايست آن را با اقتصاد جهان يكسان پنداشت. خصلت اين اقتصاد چنان است كه بخش ها،  بازارها و افراد غني را به يكديگر متصل مي سازد و در يك چرخه توليد سود به همكاري وا مي دارد و بخش ها و بازارها و افراد فاقد امكانات را از محدوده عملكردهاي سودآور خود طرد مي سازد.
۳- فعاليت هاي شبكه اي؛ اين فعاليت ها نوع تازه اي از سازمان و تشكيلات است كه مشخصه فعاليت اقتصاد جهاني به شمار مي آيد.
۴- تحول در نحوه انجام كار و در ساختار اشتغال؛ بر اين اساس كارمندان و كارگران بر خلاف گذشته قراردادهاي استخدام مادام العمر امضا نمي كنند و شيوه هاي خود اشتغالي، كار پاره وقت و اشتغال براي يك دوره موقت رواج يافته است در عين حال نگراني افراد از آينده شغلي خود و احساس بي اعتمادي نسبت به آينده، رشد پيدا كرده است.
۵- ظهور قطب هاي متقابل؛ فرآيند جهاني شدن و شبكه اي شدن فعاليت هاي اقتصادي موجب قوت بخشيدن به تلاش هاي فردي و تضعيف نهاد هاي اجتماعي نظير اتحاديه هاي كارگري و يا دولت رفاه مي شود. اين تحولات به نوبه خود تقابل ميان آنان كه به اطلاعات دسترسي دارند و از توانايي بهره مندي از آن برخوردار ند و كساني را كه در چنين موقعيتي قرار ندارند افزايش مي دهد بي دليل نيست كه مارتين تين هولتز رئيس نيويورك تايمز ديجيتال در مصاحبه اي اينترنتي توصيه مي كند كه اينترنت را در آغوش بگيريد، زيرا براي حذف نشدن بايد به قواعد بازي جديد مسلح شد.
۶- فرهنگ واقعيت مجازي؛ فرهنگ عصر اطلاعات در چارچوب انتقال نمادها به وسيله واسطه هاي الكترونيك شكل مي گيرد. اين فضاي مجازي حاوي اطلاعات متكثر و متنوع به صورت بخشي از واقعيت  اجتماعي عصرجديد در مي آيد و فضاي اصلي تعامل هاي معرفتي را كم و بيش در اختيار مي گيرد.
۷- سياست بر بال رسانه؛ در فضاي مسلط فرهنگي متكي به واقعيت مجازي، بازيگران سياسي به منظور بقا و حضور در صحنه و تاثير گذاري به روند تحولات ناگزيرند از رسانه هاي حاصل نمادهاي الكترونيك و به خصوص تلويزيون به صورت تمام عيار بهره برداري  كنند.
۸- زمان بي زمان و فضاي جريان ها؛ انتقال آني اطلاعات، داده ها و سرمايه ها و امكان ارتباط همزمان ميان افراد در نقاط مختلف عملاً فواصل زماني را از ميان برداشته و نظم طبيعي دوران قديم يا چارچوب هاي مكانيكي جهاني صنعتي را به كلي دگرگون ساخته است.
002130.jpg

بر اساس ويژگي هاي فوق، دينا ميسم دروني جامعه شبكه اي مستمراً در كار شكل دادن روابط دروني اين شبكه و باز توليد نظم ها و ارزش هاي نوين است.
اين موضوع آنقدر سريع صورت مي گيرد كه حكومت ها  و دولت ها را در معرض جنبش هاي اجتماعي- رسانه اي پنهان ناشي از نظام الكترونيك و هارموني ارزش هاي ناشي از چنين نظامي قرار مي دهد، اين امر تا آن اندازه پيچيده مي شود، كه افراد در چنين شبكه اي به دو ابزار قوي براي بقا، رشد و گسترش خود و تشكيلاتشان نياز دارند: نخست فهم دقيق بازي عقلاني در جامعه شبكه اي ديجيتال و دوم علاوه بر درك كاركرد، توجه به معنا و شناخت ناشي از روابط پيچيده ديجيتالي و جامعه شبكه اي كه در نهايت مي تواند آهنگ تحولات در درون شبكه  را به گونه اي حساب شده تنظيم كند، اما همچنان كه مارتين نيس هولتز، رئيس نيويورك تايمز ديجيتالي مي گويد: انتقال الكترونيكي جز براي تجارت و هم براي مصرف كننده اهميت بيشتري خواهد يافت و اما ما چگونه در بازار جهاني شدن اقتصاد آن هم در جامعه اطلاعاتي از قدرت رقابتي بيشتري برخوردار شويم؟ بي ترديد مقاله اي مندرج در متن صفحه به شما كمك كافي مبذول خواهد داشت.

رسانه
ادبيات
ايران
جامعه
زمين
شهر
عكس
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  كتاب  |
|  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |