دوشنبه ۳شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۴۷ - Aug. 25, 2003
اَلْمَساجِدُ مَجالِسُ الاَنْبياءِ.
مساجد، مجالس پيامبران است.
پيامبر اكرم (ص) - مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۳۶۳
امروز با حافظ
حالتي رفت كه محراب به فرياد آمد
در نمازم خم ابروي تو با ياد آمد
كان تحمل كه تو ديدي همه بر باد آمد
از من اكنون طمع صبرو دل و هوش مدار
خاتمي: دولت پيگير آزادي مستندسازان ايراني است
رئيس جمهور از پيگيري و اقدام دولت براي آزادي مستندسازان ايراني كه در عراق در بازداشت به سر مي برند خبر داد.
به گزارش ايسنا، سيد محمد خاتمي در گفتگو با صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران ضمن اظهار تاسف عميق از بازداشت سعيد ابوطالب و سهيل كريمي گفت: اين برخورد نيروهاي اشغالگر نشان دهنده سياست غلط آنها و عدم صداقتشان در اين باره است كه خود را خواستار حقيقت و آزادي مي دانند.
رييس جمهور با بيان اينكه مهمترين راه آزادي، فراهم آوردن زمينه براي انتقال اخبار و اطلاعات از عراق مظلوم است گفت: آمريكايي ها با وجود چنين ادعايي، دو خبرنگار و مستندساز با سابقه كشور را كه نزد مردم، اصحاب مطبوعات و رسانه ها كاملا شناخته شده هستند را بازداشت كرده اند و متاسفانه با وجود گذشت مدت زيادي از بازداشت ايشان ما كماكان از وضعيت آنها بي خبريم.
رييس جمهور خاطر نشان ساخت: دولت براي آزادي اين دو مستندساز اقدام جدي كرده است خود من، وزير امور خارجه و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي موضع گيري صريح كرده ايم.
رييس شوراي امنيت ملي در ادامه گفت: دستورات اكيدي به دبيرخانه شوراي امنيت ملي، وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات صادر شده است آنها هم در سطح ديپلماسي و اطلاعاتي مشغول پيگيريهاي جدي هستند با مقامات عراقي و دولت انگلستان و سفارت سوييس در تهران هم مكاتباتي شده است.
سيد محمد خاتمي تصريح كرد: آنچه كه در مورد بازداشت مستندسازان در عراق صورت گرفته، خلاف ابتدايي ترين اصول و مباني حقوق بشر است و اين رفتارها سبب خواهد شد كه دوري مردم نسبت به اشغالگران هر روز بيشتر شود، كمااينكه امروز هم اين فاصله بسيار زياد است.
رييس جمهور با اعتراض نسبت به طولاني شدن مدت بازداشت سعيد ابوطالب و سهيل كريمي گفت: طبيعي است كه طرفداران اين گونه سياست ها، اين دو خبرنگار مظلوم ايراني را كه براي تهيه مستند به كشور عراق رفته بودند بازداشت مي كنند و تا روزهاي بسياري هيچ گونه اطلاعي نيز از وضعيت آنها به صليب سرخ و خانواده هايشان نمي دهند.
وي ابراز اميدواري كرد كه در آستانه هفته دولت شاهد حضور اين عزيزان در كنارمان باشيم، گرچه هر كجا كه باشند ما به يادشان خواهيم بود و تمام تلاشمان را در جهت آزادي اين عزيزان به كار مي بنديم.
سيد محمد خاتمي خطاب به خانواده هاي ابوطالب و كريمي گفت: ما از سلامت آنها مطمئنيم و اطمينان داريم كه خانواده هاي اين دو مستندساز با كمال مقاومت، صبر و ايستادگي مي كنند و در عين حال نيز حق دارند اعتراضات خودشان را مطرح كنند و اميدواريم كه هر چه زودتر آقاي ابوطالب و كريمي را در بين خانواده هايشان ببينيم.

وضعيت صنعت سينماي بنگلادش بحراني شد
تبادل اتهام
010760.jpg
هنرمندان و تهيه كنندگان سينماي بنگلادش به اعتصاب نامحدود دست زده اند.
به گزارش بي بي سي، بازيگران و تهيه كنندگان فيلم در اين كشور، هر يك ديگري را مسئول ورود ابتذال به فيلم هاي بنگالي معرفي مي كنند.
در حالي كه تهيه كنندگان و توزيع كنندگان درون ساختمان تعاوني توسعه فيلم در داكا، پايتخت تحصن كرده اند، كارگردانان و بازيگران سينما نيز مقابل اين ساختمان متحصن شده اند. اين تعاوني بزرگترين نهاد فيلمسازي كشور است.
كارگردانان و بازيگران، اين اتهام را كه آنها مسئول ترويج صحنه هاي برهنگي در فيلم ها هستند رد مي كنند.آنها فهرستي از اسامي ۱۳ تهيه كننده را منتشر كرده و گفته اند اين گروه صحنه هاي جنجال برانگيز و مبتذل را به فيلم ها تحميل مي كنند.
در مقابل تهيه كنندگان فيلم نيز تصميم گرفته اند همكاري با پنج كارگردان و بازيگر را در آثار آينده شان تحريم كنند.
پليس اطراف ساختمان تعاوني مستقر شده است تا از درگيري ميان دو گروه جلوگيري كند.
هر دو گروه اعلام كرده اند تا هنگامي كه به راه حلي براي مشكلات دست پيدا نكنند، به اعتصاب خود ادامه مي دهند.
دو گروه متخاصم شكايت خود را به دولت هم ارائه كرده اند، اما تاكنون هيچ تحركي از سوي دولت براي شكستن اين بن بست مشاهده نشده است. صنعت فيلم بنگلادش سالانه حدود يكصد فيلم بنگالي توليد مي كند. اين فيلم ها اخيرا به دليل رواج صحنه هاي برهنگي در حال از دست دادن مخاطبين خود هستند.

بهشت و زمين در جهاد دانشگاهي
فيلم سينمايي بهشت و زمين يا به عبارت ديگر (آسمان و زمين) به كارگرداني اليوراستون امروز در كانون فيلم جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران به نمايش در مي آيد.
اين درام جنگي به مدت ۱۴۰ دقيقه محصول ۱۹۹۳ آمريكا و فرانسه است و در آن، بازيگراني چون هاينگزاس نگرو و بوساروسن راك به ايفاي نقش پرداخته اند. اين فيلم براساس دو كتاب «زماني كه آسمان و زمين جا عوض مي كنند » و« كودك جنگ، زن صلح »به قلم له لي هايسليپ به تصوير كشيده شده است.
آسمان و زمين سومين فيلم ويتنامي اليوراستون است. او پيش از اين در دو فيلم جوخه (۱۹۸۶) و چهارم ژوييه (۱۹۸۹) به جنگ ويتنام پرداخته بود.
اليوراستون در مصاحبه هايش مدعي شده است كه در اين فيلم از ديد ويتنامي ها به جنگ نگريسته است.
كودكي له لي در دهكده اي مي گذرد كه آرامش آن را ورود گاه گاه سربازان فرانسوي يا دولتي به هم مي زند.
زماني كه له لي ۱۲ سال بيشتر ندارد ويت كنگ ها به دهكده آنها مي آيند و برادر او به نيروهاي ويت كنگ مي پيوندد.
سپس سربازان دولتي و آمريكايي مي آيند و له لي را به جرم همكاري با چريك هاي ويت كنگ دستگير و شكنجه مي كنند.
اليوراستون همچنين گفته است كه در اين فيلم كوشيده است از ديد يك زن به زندگي نگاه كند اما ديد فيلم عميقاً پدرسالارانه به نظر مي رسد.
استون در اين فيلم براي نخستين بار در فيلم هايش يك زن را به عنوان شخصيت مركزي قرار داده است جدا از مشكل و ايرادات فيلم در خصوص لهجه بازيگران، استون در اين فيلم موفق مي شود شخصيت اول داستان خود را به خوبي مورد كنكاش و بررسي قراردهد و تصويري گويا، نافذ و صادق از رنجهاي مردم ويتنام ارايه نمايد.

در واكنش به عدم صدور مجوز اجراي متون خارجي
مرزبان: بايد حرمت نمايشنامه نويسان مان را حفظ كنيم
هادي مرزبان، كارگردان تئاتر، در گفت  و  گو با ايلنا در خصوص عدم مجوز اجراي متون خارجي و تأثير آن بر روند اجراي نمايش در ايران گفت: من مخالف نويسندگان خارجي نيستم ولي ما در كشور خودمان نويسندگان خوبي داريم كه مي  توانيم از نوشته  هاي آن  ها استفاده كنيم. بايد اول خودمان را بشناسيم و حرمت نمايش  نامه نويسان خودمان را داشته باشيم.
وي افزود: ما در اين كشور فردوسي و مولانا و خيام و حافظ داريم؛ در كارهاي نمايشي نيز آدم  هاي كمي نداريم، آدم  هايي كه در دنيا مطرحند و فقط بايد به آن  ها توجه كرد.
مرزبان ادامه داد: در انگليس از
فارغ  التحصيلان بازيگري امتحان مي  گيرند و در يك سال، هفت يا هشت نفر را انتخاب مي  كنند و سه سال روي آن  ها كار مي  كنند تا «شكسپيرين» تربيت كنند، ولي متأسفانه در ايران هركس از راه رسيده به خودش اجازه مي  دهد، از شكسپير نمايش كار كند.
وي عدم صدور مجوز براي اجراي متون نمايشي خارجي را امري مثبت توصيف كرد و گفت: اين تصميم از آن  جهت كه در رشد نويسندگان ايراني مؤثر است، تصميم خوبي  است؛ ضمن اين  كه ما در كشور نويسندگان، متن  ها و كارگردانان خوبي داريم كه مي  توانيم بهترين بهره را از آن  ها ببريم.
اين كارگردان تئاتر در اين مورد كه آيا عدم صدور مجوز براي اجراي متون نمايشي خارجي باعث نمي  شود متن  هاي نمايش ايراني كه در حوزه اجرا بي  رقيب مي مانند، دچار ركود شوند، توضيح داد: من فكر نمي  كنم چنين اتفاقي بيفتد. سال گذشته يك گروه خارجي، نمايشي را كار مي  كرد كه همان نمايش را ايراني  ها هم  كار كردند، اما در مقايسه بين دو اجرا، نمايش ايراني در همه ابعاد به مراتب
قوي تر و بهتر از اجراي خارجي بود.
مرزبان در پايان گفت: به  هرحال من معتقدم با حرمت دادن و ارزش گذاشتن به كارهاي خودمان مي توانيم نمايش  هاي خوبي را در كشور داشته باشيم كه از اجراهاي متون خارجي چيزي كم نداشته باشد.

كوتاه از هفت هنر
۴ فيلم ايراني در بخشهاي غيررقابتي جشنواره ونيز
شصتمين دوره از جشنواره فيلم ونيز، از پنج تا پانزده شهريور ماه در ايتاليا برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين دوره از جشنواره، ۴ فيلم« ابجد» ساخته  ابوالفضل جليلي، «سكوت بين دو فكر» ساخته  بابك پيامي، «پابرهنه تا هرات» ساخته  مجيد مجيدي و «لذت ديوانگي» ساخته  حنا مخملباف، از ايران به نمايش در مي آيد. در بخش مسابقه  رسمي اين جشنواره تحت عنوان «ونيز ۶۰» هيچ فيلم ايراني حضور ندارد. فيلم مستند «پابرهنه تا هرات» در بخش سرزمين هاي جديد و فيلم هاي «ابجد» و «سكوت بين دو فكر »در بخش «خلاف جريان آب » به نمايش در مي آيد. به گزارش ايسنا، لذت ديوانگي نيز در بخش هفته  منتقدين به نمايش گذاشته خواهد شد.
آخرين مهلت شركت در كتاب سال
وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، پايان  شهريور ماه  را آخرين  مهلت  ارسال  كتاب  براي  شركت  در انتخاب  و معرفي  كتاب  سال  اعلام  كرد.
بيست  و يكمين  دوره  انتخاب  و معرفي كتاب سال  جمهوري  اسلامي  دهه  فجر ۱۳۸۲برگزار مي شود.
به  گزارش  روز يكشنبه  روابط عمومي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، اين  مراسم  هر سال  با هدف  ارزيابي  مكتوب  جامعه  و شناسايي ، قدرداني  و حمايت  از انديشمندان  و اهل  قلم  برگزار مي شود.
در انتخاب  بهترين  كتاب  سال  ۱۳۸۲، تمامي  كتابهايي  كه  در سال  ۱۳۸۱ براي  اولين  بار چاپ  و منتشر شدند، مورد توجه  و بررسي  قرار مي گيرند.
بر اساس  اين  گزارش ، تمامي  مولفان ، مترجمان ، مصححان  و ناشران  مي توانند دو نسخه  از كتابهاي  چاپ  سال  گذشته  خود را به  دبيرخانه  كتاب  سال  ارسال كنند. دبيرخانه  كتاب  سال  در خيابان  شهيد مطهري ، انتهاي  خيابان  فجر واقع  شده  است .
شهرك سينمايي دفاع مقدس در همدان
رئيس  حفظ آثار و ارزشهاي  دفاع  مقدس  همدان  گفت : به  منظور پاسداشت  ارزشها و آرمانهاي  دوران  جنگ  تحميلي،  احداث  يك  نمايشگاه  دايمي  و شهرك  سينمايي  دفاع  مقدس  در اين  استان  ضروري  است .
«حميد حسام» در نشست  كار گروه  فرهنگ ، هنر، بسيج  و تربيت  بدني افزود: سال هاي  گذشته  در هفته  گراميداشت  دفاع  مقدس  مكان هايي  براي  نمايش  صحنه هايي  از جبهه  و جنگ  در نقاط مختلف  استان  در نظر گرفته  مي شد كه  چندان  مناسب  نبود. وي  اضافه  كرد: ايجاد مكاني  مناسب  براي  اينكه  از يك  سو نسل  فعلي  در فضاي  دوران  جنگ  قرار گرفته  و از سوي  ديگر اقتدار نيروهاي  مسلح  به  نمايش  گذاشته  شود بسيار حايز اهميت  است .
وي  به  ضرورت  ايجاد يادمان  ۱۰۴ تن  از شهداي  روز قدس  در همدان  اشاره  كرد و گفت : براي  زنده  نگهداشتن  ياد و خاطره  اين  شهدا كه  به  هنگام راهپيمايي  روز قدس  به  شهادت  رسيدند بايد يادماني  در نقطه  مناسب  شهر همدان  ايجاد شود. وي  افزود: در اين  راستا با همكاري  بنياد شهيد انقلاب  اسلامي  و دانشكده  معماري  تاكنون  ۷۰ اثر از سوي  دانشجويان  براي  ايجاد اين  يادمان  پيشنهاد شده  است . هزينه  احداث  اين  يادمان  كه  هنوز مكان  دقيق  آن  مشخص  نشده  حدود ۶۰۰ ميليون  ريال  برآورد شده  است .
«اتللو» به روايت چكناواريان
لوريس چكناواريان، آهنگساز و رهبر اركستر، در حال حاضر براي تمرين قطعه اركسترال - نمايشي «اتللو» در ارمنستان به سر مي برد.
به گزاش ايلنا، اين قطعه اركسترال - نمايشي كه از ساخته هاي چكناواريان است، قرار است توسط اركستر مجلسي، متشكل از نوازندگان ايراني و خارجي اجرا شود و بر همين اساس چكناواريان براي تمرين با نوازندگان ارمني در ارمنستان به سر مي برد. قطعه «ليلي و مجنون» آخرين اثر اجرا شده توسط اين اركستر بود كه اواخر بهار به رهبري چكناواريان و گويندگي «ژاله صادقيان» در تالار وحدت به روي صحنه رفت.
درگذشت بازيگر آرژانتيني
امپريا والنتينا هنرپيشه و خواننده آرژانتيني در سن ۹۲ سالگي درگذشت.
به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز، والنتينا در سال ۱۹۱۰ از يك پدر و مادر اسپانيايي و در شهر بوينوس آيرس آرژانتين متولد شد. وي خيلي زود توانست در عرصه هنر از فيلم هاي صامت تا فيلم هاي با صدا پيشرفت كند و آثار زيادي از خود بر جاي بگذارد. وي در شهر مالاگا در جنوب اسپانيا بدرود حيات گفت.
صدور پروانه ساخت براي ۲ فيلم
شوراي صدور پروانه فيلمسازي ۳۵ ميليمتري وزارت ارشاد، مجوز ساخت دو فيلم سينمايي را صادر كرد.
به گزارش روابط عمومي معاونت سينمايي، فيلمهاي «پروانه اي در باد» به كارگرداني و تهيه كنندگي «عباس رافعي» و «شهر زيبا» به كارگرداني اصغر فرهادي و تهيه كنندگي ايرج تقي پور پروانه ساخت دريافت كردند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
يادبود
خانمي با لباس كتان راه راه و شوهرش با كت و شلوار نخ نما شده خانه دوز در شهر بوستن از قطار پايين آمدند و بدون قرار قبلي راهي دفتر رئيس دانشگاه  هاروارد شدند. منشي فورا متوجه شد اين زوج روستايي هيچ كاري در هاروارد ندارند و احتمالا شايسته حضور در كمبريج هم نيستند.
مرد به آرامي گفت: «مايل هستيم رئيس را ببينيم.» منشي با بي حوصلگي گفت: «ايشان تمام روز گرفتارند.» خانم جواب داد: «ما منتظر خواهيم شد.»
منشي ساعتها آنان را ناديده گرفت به اين اميد كه بالاخره دلسرد شوند و پي كارشان بروند. اما اين طور نشد. منشي به تنگ آمد و سرانجام تصميم گرفت مزاحم رئيس شود، هر چند كه اين كار نامطبوعي بود كه همواره از انجام آن اكراه داشت. وي به رئيس گفت: «شايد اگر چند دقيقه اي آنان را ببينيد، بروند.»
رئيس با اوقات تلخي آهي كشيد و سر تكان داد. معلوم بود شخصي با اهميت او وقت بودن با آنان را نداشت. به علاوه از اينكه لباس كتان راه راه و خانه دوز دفترش را به هم بريزد، خوشش نمي آمد. رئيس با قيافه اي عبوس و با وقار سلانه سلانه به سوي آن دو رفت.
خانم به او گفت: «ما پسري داشتيم كه يك سال در هاروارد درس خواند. وي اينجا راضي بود. اما حدود يك سال پيش در حادثه اي كشته شد. شوهرم و من دوست داريم؛ بنايي به يادبود او در دانشگاه برپا كنيم.» رئيس تحت تأثير قرار نگرفته بود... او يكه خورده بود. با غيظ گفت: «خانم محترم ما نمي توانيم براي هر كسي كه به هاروارد مي آيد و مي ميرد، بنايي برپا كنيم. اگر اين كار را بكنيم، اينجا مثل قبرستان مي شود.»
خانم به سرعت توضيح داد: «آه، نه. نمي خواهيم مجسمه بسازيم. فكر كرديم بهتر باشد ساختماني به هاروارد بدهيم.» رئيس لباس كتان راه راه و كت و شلوار خانه دوز آن دو را برانداز كرد و گفت: «يك ساختمان! مي دانيد هزينه يك ساختمان چقدر است؟ ارزش ساختمانهاي موجود در هاروارد هفت و نيم ميليون دلار است.»
خانم يك لحظه سكوت كرد. رئيس خشنود بود. شايد حالا مي توانست از شرشان خلاص شود.
زن رو به شوهرش كرد و آرام گفت: آيا هزينه راه اندازي دانشگاه همين قدر است؟ پس چرا خودمان دانشگاه راه نيندازيم؟» شوهرش سر تكان داد. قيافه رئيس دستخوش سر درگمي و حيرت بود. آقا و خانم ليلاند استنفورد بلند شدند و راهي پالوآلتو در ايالت كاليفرنيا شدند، يعني جايي كه دانشگاهي ساختند كه نام آنها را برخود دارد: دانشگاه استنفورد، يادبود پسري كه هاروارد به او اهميت نداد. نويسنده: مالكم فوربز
مترجم: وحيدرضا نعيمي

گشتي در دنياي خبرها
زندگي در جعبه پلاستيكي
لندن: يكي از معروف  ترين شعبده بازان خياباني جهان قصد دارد به مدت
۶ هفته در يك جعبه پلاستيكي معلق در هوا بدون غذا زندگي كند.
اين مرد ۳۰ ساله درون جعبه اي كه در كنار رودخانه تايمز لندن از يك جرثقيل آويزان شده به مدت ۴۴ روز بدون خوردن غذا و يا تماس با دنياي خارج زندگي خواهد كرد. او در اين مدت تنها به آب دسترسي خواهد داشت. وي پيش از اين به مدت
۳۵ ساعت روي يك ميله مرتفع ايستاده و سه روز هم در ميان يخ زندگي كرده است.
عاقبت هم كلاسي بودن
نيويورك: چندي پيش يك خانم ۲۷ ساله در آمريكا محكوم به تحمل ۴ ماه حبس شد، اما براي اينكه از رفتن به زندان فرار كند تصميم گرفت خود را به مردن بزند. به همين دليل وي يك تصادف خونين را صحنه سازي كرد و با رهاكردن مدارك شناسايي خود در محل حادثه اينگونه وانمود كرد كه در جريان حادثه جان باخته است. اما ديروز يك مامور پليس در تگزاس كه در كودكي با خانم مجرم هم كلاسي بود وي را در خيابان شناسايي و دستگير كرد.
رستوران ناشنواها
پاريس: از ۴ ماه قبل رستوراني در شهر پاريس افتتاح شده كه كاركنان آن همگي ناشنوا هستند. در ابتدا تصور نمي شد اين رستوران مشتريان زيادي جذب كند اما در حال حاضر اين مكان به يكي از شلوغ ترين رستورانهاي فرانسه تبديل شده است. حتي افرادي كه ناشنوا نيستند، به اين رستوران مراجعه كرده و با زبان اشاره غذاي مورد نظرشان را سفارش مي دهند.
اعتياد به پنير
واشنگتن: مردم آمريكا سالانه بيش از ۵/۱۳ كيلوگرم پنير مصرف مي كنند كه بيشتر اين پنيرها همراه غذاهايي چون پيتزا و همبرگر استفاده مي شود. نكته جالب اينكه تنها ۲۰ تا ۳۵ درصد كل پنير كشور توسط شهروندان خريداري مي شود و بقيه اين محصول لبني را ساندويچ فروشي ها، رستورانها و هتل ها خريداري مي كنند. سال گذشته، پيتزافروشي هاي آمريكا بيش از ۵/۲ ميليارد دلار پنير خريداري كردند. برخي از كارشناسان تغذيه مي گويند داخل پنير ماده اي اعتيادآور وجود دارد به همين دليل افرادي كه به طور مداوم پنير استفاده مي كنند به آن معتاد مي شوند.
مزايده تابلو پيكاسو
پاريس: تابلويي كه پابلو پيكاسو در دوران نوجواني نقاشي كرده بود به ارزش ۴۵۸ هزار دلار به فروش رسيد. در اين تابلو يك مرد به خانمي كه روي صندلي نشسته، يك سكه اهداء مي كند. پيكاسو در سال ۱۸۹۸ هنگامي كه ۱۷ ساله بود و در بارسلونا اسپانيا زندگي مي كرد، اين تابلو را نقاشي كرده بود.
قطع برق در هلسينكي
هلسينكي: قطع برق در پايتخت كشور فنلاند باعث اختلال در اين شهر شد.
شنبه شب هنگامي كه يك كابل انتقال برق فشار قوي از مدار خارج شد، شهر هلسينكي در تاريكي فرورفت. خاموشي ۴۰ دقيقه به طول انجاميد و در آن حركت خودروها و قطارها به حالت سكون درآمد و ترافيك شهر گره خورد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۶ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۵
طلوع آفتاب فردا: ساعت۶ و۳۱ دقيقه

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |