دوشنبه ۳شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۴۷ - Aug. 25, 2003
عبدالله رمضان زاده تشريح كرد
دستاوردها و عملكرد اقتصادي دولت
ايران در جايگاه نخست نرخ رشد اقتصادي در خاورميانه قرار دارد
دكتر رمضان زاده سخنگوي هيات دولت در مراسم افتتاحيه نمايشگاه بين المللي اردبيل و اولين نمايشگاه توانمندي هاي استان اردبيل با اشاره به تحولات اقتصادي دنيا و بوجود آمدن فرصت هاي جديد، گفت: «ايجاد اين نمايشگاه در اردبيل زمينه ساز فراهم شدن فرصت هاي مجازي براي پيشرفت اين منطقه است كه بايد يكي از نقاط جذب گردشگر و سكوي صادراتي استان باشد.»
به گزارش ايسنا، سخنگوي هيات دولت ضمن اشاره به رشد اقتصادي كشور گفت: «طي دو سال اخير نرخ رشد اقتصادي ايران از تمام منطقه خاورميانه بالاتر بوده، به طوري كه با نرخ رشد اقتصاد۴/۷درصد در سال ۸۱ در كل منطقه خاورميانه بالاتر از تمام كشورها بوديم و اميدواريم كه امسال اين مقدار به ۸ درصد برسد.»
وي تأكيد كرد:« يكي از كارهاي اساسي ما، سرمايه گذاري در بخش هاي زيرساختي شامل نفت، گاز، آب، برق، راه آهن، راه، مخابرات و رايانه است كه نرخ رشد بخش نفت در اقتصاد در سال ۸۱ منفي بود.»
دكتر رمضان زاده با اشاره به وجود ۱۸ درصد منابع گازي دنيا در مخازن نفتي پارس جنوبي كشور گفت: « تا قبل از دولت آقاي خاتمي چون منابع كافي براي سرمايه گذاري در اين ميدان نفتي وجود نداشت قطري ها به طور گسترده از آن برداشت مي كردند ولي ما در سال گذشته رقمي نزديك ۲۰ ميليارد دلار در اين مخازن سرمايه گذاري كرديم كه در طي پنج سال آينده سالي ۱۰ ميليارد دلار بر درآمد كشور اضافه مي شود و در كنار اين انتظار داريم كه سالي سه ميليارد دلار از پتروشيمي كسب درآمد داشته باشيم.»
رمضان زاده در ادامه با اشاره به احداث ۷۰ سد در كشور گفت:« در سال گذشته رقمي معادل دو ميليارد دلار براي سرمايه گذاري در بخش آب اختصاص يافته و تصور ما بر اين است كه اگر فقط سدهاي دشت خوزستان و دشت ايلام به بهره برداري برسد ميزان توليد كشاورزي در اين دو منطقه به ۱۰ برابر مي رسد و اميدواريم كه امسال براي اولين بار از واردات گندم بي نياز شويم.»
رمضان زاده يكي ديگر از منابع جذب سرمايه گذاري را در كشور گردشگري خواند و گفت: « درآمد دنيا از گردشگري ۹۰۰ ميليارد دلار است و در ۱۰ سال آينده بايد حداقل ۳۰ ميليارد دلار از گردشگري كسب درآمد داشته باشيم و استان اردبيل بايد سالي يك ميليارد دلار از گردشگري جذب كند.»
وي معتقد است:« بيكاري حدود ۵/۵ ميليون نفر، افزايش فاصله طبقاتي و رشد فقر از جمله مضرات ادامه وضعيت اقتصادي كنوني است و يكي از راه هاي جذب سرمايه گذاري در كشور نگاه به اقتصاد دنياست.»
سخنگوي هيات دولت با مهم خواندن نقش بخش خصوصي در كشور گفت:« براي توسعه بخش خصوصي، صندوق ذخيره ارزي تاسيس شده كه در دو سال اخير تا امروز، دو ميليارد و هشتصد ميليون دلار وام به بخش خصوصي داده شده است.»
وي اميدوار است كه نرخ رشد اقتصادي در كشور در سال آينده به ۶/۸ درصد برسد اما در عين حال دو عامل نظام مديريتي و فرهنگ كاري را در عدم استفاده از فرصت ها موثر مي داند.
سخنگوي هيات دولت گفت:« با توجه به دو سياست اصلي تقسيم كار ملي در كشور و توازن منطقه اي، دولت نگاه ويژه اي به اردبيل كرده است.»

علينقي خاموشي :
پيشرفت اقتصاد كشور در گرو الحاق به WTO است
خبرگزاري دانشجويان ايران- تهران:  اتاق بازرگاني نخستين نهاد رسمي اقتصادي كشور بود كه در حدود ۸ سال پيش موضوع الحاق به WTO را پيشنهاد كرد.
علينقي خاموشي، رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران، در گفتگو با ايسنا با اعلام اين مطلب اظهار داشت: پيشرفت صنعت و اقتصاد كشور در گرو اتصال به اقتصاد جهاني و سازمان تجارت جهاني است.
وي گفت: براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني بايد اقداماتي صورت گيرد تا صنايع كشور كمترين لطمه را ببينند، زيرا صنايع داخلي از ابتداي صنعتي شدن ايران، هميشه با وجود حمايت ها به حيات خود ادامه داده اند و بدون اين حمايت ها نمي توانند به كار خود ادامه دهند.
وي با بيان اين مطلب كه الحاق به WTO يك ضرورت است، گفت: بايد به صنايع داخلي هشدار بدهيم تا با وضعيت جديد خود را سازگار كنند. البته شايد در اين مسير برخي از صنايع صدمه ببينند و از دور خارج شوند، ولي اين راهي است كه تمامي كشورهاي جهان براي پويايي اقتصاد خود طي كرده اند و نبايد از آن هراس داشته باشيم.
خاموشي در مورد رد درخواست عضويت ايران در WTO به دلايل سياسي گفت: اتاق ايران طي مكاتباتي با اتاق بازرگاني پاريس خواستار اجراي كامل قوانين و مقررات پيوستن به WTO شده است ، زيرا شرايط عضويت در سازمان تجارت جهاني به هيچ وجه سياسي نيست و تنها اهداف آن، روان كردن تجارت اقتصادي بين كشورهاست.
وي در پايان گفت: ما با اين موضوع كه يك عضو از WTO عليه متقاضي جديد از زاويه سياسي نگاه كند مخالف هستيم و در مجامع جهاني با اين موضوع به مقابله مي پردازيم و اكثريت قابل توجهي از اعضاي سازمان تجارت جهاني طرفدار نظر و عقيده ما خواهند بود.

جهانگيري:
قدرت سياسي كشور نشأت گرفته از قدرت اقتصادي است
010755.jpg
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي: وزير صنايع  و معادن  گفت : قدرت  سياسي  كشور نشأت  گرفته  از قدرت  اقتصادي  است  و تضعيف  موقعيت  اقتصادي  ما بر موقعيت  سياسي  كشور تاثيرگذار است .
مهندس  «اسحاق  جهانگيري » يكشنبه  در دومين  روز برگزاري  همايش  ديپلماسي اقتصادي  ايران  افزود: اهميت  ديپلماسي  اقتصادي  بيشتر از ديپلماسي  سياسي  است ، چرا كه  ممكن  است  برخي  كشورها به  لحاظ سياسي  روابط نداشته  باشند، اما همكاري  اقتصادي  بين  آنها برقرار باشد.
وي  ويژگي هاي  عمده  اقتصاد ايران  را درونگرايي ، دولتي بودن  و انحصاري  و غيررقابتي  بودن  عنوان  كرد و افزود: درونگرايي  اقتصاد در بخش  صنعت  بيشتر خود را نشان  مي دهد و شاخص  آن  سهم  ما در تجارت  جهاني  و كل  صادرات  است .
جهانگيري  گفت : سهم  ايران  از تجارت  جهاني  حدود ۵/۰ درصد است  و سهم  كالاهاي  صنعتي  از صادرات  كشور گرچه  متغير است ، اما پيش بيني  مي شود امسال  بين  ۵/۲ تا ۳ درصد باشد، در حالي  كه  در كشورهاي  در حال  توسعه  بين  ۷۰ تا۸۰ درصد و در برخي  مواقع  تا ۹۰ درصد است .
وزير صنايع  و معادن  گفت : چالش هاي  جدي  اقتصاد ايران  حجم  كوچك  اقتصاد، رشد كم  اقتصادي  و روند نزولي  توليد ناخالص  ملي  كشور حتي  نسبت  به  كشورهاي  همسايه  و بيكاري  فزاينده  نسل  جوان  و تحصيلكرده  است .
وي  افزود: براي  مقابله  با اين  چالش ها بايد اراده  سياسي  در بالاترين  سطح  كشور و به  دنبال  آن  سياست  خارجي  و داخلي  كشور به  سمت  توسعه  اقتصادي  جهتگيري  و حركت  كند.
جهانگيري  اظهار داشت : سياست هاي  اجتماعي  كشور نيز بايد در جهت  احترام  به  مالكيت  بخش  خصوصي ، سرمايه گذار و كارآفرين  باشد.
همچنين  سياست هاي  پولي و مالي  و تجاري  در راستاي  صنعتي  شدن ، هماهنگ  شوند.وي  افزود: بخش  خصوصي  نيز بايد به  سمت  رقابتي  شدن  و توجه  به  كيفيت  كالا و كاهش  هزينه هاي  بنگاه ها و بازاريابي  مناسب  حركت  كند.
وي  با اشاره  به  اهميت  استفاده  از پيمان هاي  منطقه اي  و جذب  فناوري  گفت : تاكنون  از هيچ  پيمان  منطقه اي  استفاده  مناسب  نكرده ايم ، درحالي  كه  مهمترين گام  براي  تثبيت  موقعيت  اقتصادي  كشور بهره برداري  مناسب  و به  موقع  از پيمان هاي  منطقه اي  است .
وي  در پايان  افزود: علاوه بر مشاركت  فعال  در پيمان هاي  منطقه اي ، براي  توسعه  صادرات  كشور نيز به  فناوري  پيشرفته  نياز داريم  و حلقه  اتصال  ما با فناوري ، كشورهاي  صنعتي  هستند.

خريد گندم به مرز ۹ ميليون تن رسيد
به گزارش روابط عمومي سازمان مركزي تعاون روستايي ايران در راستاي حمايت از كشاورزان خريد گندم به صورت تضميني به مرز ۹ ميليون تن رسيد.
بنابه اين گزارش تا ابتداي شهريور ماه سال جاري ميزان خريد گندم تضميني توسط شبكه تعاونيهاي روستايي در سراسر كشور و سازمان غله به بيش از ۸ ميليون و ۹۲۱ هزار تن رسيد كه از اين ميزان سازمان تعاون روستايي بالغ بر ۶ ميليون و ۳۳۰ هزار تن و سازمان غله ۲ ميليون و ۵۹۱ هزار تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان سراسر كشور را خريداري كرده اند.
گفتني است از كل خريد گندم تا اين تاريخ استانهاي فارس با يك ميليون و ۱۸۰ هزار و ۶۹۳ تن و خراسان ۷۱۳ هزار و ۷۰۱ تن بيشترين ميزان خريد را نسبت به استانهاي ديگر داشته اند.

وزير دفاع ژاپن:
عقب نشيني از آزادگان خلاف منافع ژاپن است
خبرگزاري فارس:وزير دفاع ژاپن گفت: ژاپن نبايد از قرارداد چند ميليارد دلاري نفتي آزادگان صرفنظر كند، حتي اگر كشوري مثل آمريكا به بهانه نگراني از برنامه هسته اي ايران مانع آن بشود.
شيگرو ايشيبا وزير دفاع ژاپن تصريح كرد: صرف اينكه آمريكا از ما خواست اين قرارداد را امضا نكنيم، دليل خوبي براي عقب نشيني نيست.
ايشيبا در ادامه گفت: هر چند اين بحث در حوزه كاري بنده نيست، ولي به نظر من عقب نشيني از اين قرارداد در جهت منافع ملي ژاپن نيست.
وزير دفاع ژاپن امضاي اين قرارداد را موجب متنوع شدن منابع نفتي ژاپن دانست و گفت: امضاي اين قرارداد، روابط ديپلماسي بين ايران و ژاپن را نيز ارتقا مي بخشد.
از طرف ديگر سفير ايران در ژاپن گفت: در قرارداد نفتي آزادگان، منافع مشتركي وجود دارد و بايد براي مشكل بوجود آمده راه حلي پيدا كنيم و قرارداد نهايي شود.
علي ماجدي افزود: بايد منتظر بمانيم و ببينيم چگونه حل مي شود.
وي افزود: با توجه به اين كه دو كشور علاقه مند به ادامه مذاكرات هستند كه اين پروژه را به نتيجه برسانند، مذاكرات در حال ادامه است.
وي گفت: اعتبار ۳ ميليارد دلاري از طرف دولت ژاپن به ايران در خصوص ميدان نفتي آزادگان داده شده است.
وي در خصوص اتمام زمان قرارداد گفت: يك مدت زماني براي مذاكرات در يادداشت تفاهم دو طرف مشخص شده بود و لذا زمان قرارداد تمام نشده است و با توجه به اين كه دو طرف تمايل به ادامه مذاكرات دارند، اين مذاكرات ادامه پيدا مي كند.
وي حجم مبادلات تجاري ايران و ژاپن را ۸/۵ ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: از اين ميزان ۵ ميليارد دلار صادرات نفت و مشتقات نفتي به ژاپن و در مقابل ۸۰۰ ميليون دلار واردات از ژاپن است. وي در پايان گفت: در ۵ ماهه نخست امسال حدود ۹۷ ميليون دلار صادرات پتروشيمي به ژاپن صورت گرفته است.

محمد نعمت زاده :
امسال ارزش صادرات پتروشيمي به ۵/۲ ميليارد دلار مي رسد
خبرگزاري فارس: معاون وزير نفت در دومين روز اولين همايش ديپلماسي اقتصادي ايران گفت: برنامه هاي صنعت پتروشيمي در حال ترسيم و تدوين است و در افق ۹۴ ارزش توليدات پتروشيمي به ۲۰ ميليارد دلار خواهد رسيد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، نعمت زاده افزود: در افق سال ۹۴، پيش بيني و برنامه ريزي شده است كه بيش از ۵۰ درصد مالكيت اين صنعت به بخش غيردولتي واگذار شود. نعمت زاده گفت: در سال گذشته ارزش توليدات پتروشيمي به ۲ ميليارد دلار رسيد و از نظر وزني ۱/۱۳ ميليون تن مي باشد.وي گفت: پيش بيني مي شود امسال ۱۵ تا ۱۶ ميليون تن محصولات پتروشيمي توليد شود كه ارزش صادراتي آنها بالغ بر ۵/۲ ميليارد دلار خواهد بود.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۱۲
۴,345
۵,459
معادن منگنزايران
۶۵
۲,748
۳۲,326
روغن نباتي پارس
۸۶
۵,100
۱۳۰,040
مارگارين
۱
۴,100
۱۶,920
صنعتي پارس مينو
۶۱-
۱,189
۱۳,309
شوكو پارس
۰
۸,370
۲,326,390
پتروشيمي خارك
۴۱۲
۱۹,112
۴۸,101
پتروشيمي اصفهان
۲۹۱
۶,116
۵۲۷,608
پتروشيمي اراك
۳۷۸
۷,944
۴۰,000
پتروشيمي آبادان
۷۸
۱,653
۱۰,000
شيمي دارويي داروپخش
۹۶
۲,600
۴۷,751
پاكسان
۶۳
۱,952
۳۲,000
گلتاش
۶۵۱
۱۵,699
۱۳۵,884
لاستيكي سهند
۱-
۷,993
۷,871
كاشي حافظ
۰
۷۲,207
۳,550
سيمان سپاهان
۰
۲۷,062
۳,315
سيمان شاهرود
۰
۲۱,000
۵,564
سيمان هگمتان
۰
۴,088
۱,849
قطعات فولادي
۰
۳,500
۱,152
لوله وماشين سازي
۰
۲۱,337
۳,193
آلومتك
۰
۳,401
۶,333
مس شهيد باهنر
۰
۴,819
۱۰۴,245
ماشين سازي اراك
۸۷
۳,799
۱۱,686
ت-ماشين سازي اراك
۱۷۲
۳,899
۸,059
صنعتي آما
۷۳۴
۱۵,433
۴۱,711
كابل البرز
۰
۵,080
۳۱,912
مخابراتي راه دور
۰
۱۴,002
۲,215
كنتورسازي ايران
۰
۷,764
۱۰۳,789
ايران خودرو ديزل
۰
۹,350
۴۰۳,905
ايران خودرو
۰
۹,340
۴۸,807
گروه بهمن
۰
۱۷,061
۸,635
سايپا ديزل
۰
۲۴,714
۲۶۳,130
سايپا
۰
۲۰,000
۸۷,925
زامياد
۰
۳,988
۸۸,740
نيرومحركه
۰
۴,248
۲۸۹,572
محور سازان
۰
۶,801
۸,600
كاربراتورايران
۰
۶,248
۳۸,815
ريخته گري تراكتورسازي
۷۱۳
۱۴,973
۲۲۴,147
سايپا آذين
۰
۴۵,510
۱۴,565
صنعتي دريايي(صدرا)
۰
۱,624
۳۲,540
ساختمان اصفهان
۸۱
۱,702
۵۶,490
سامان گستراصفهان
۰
۶,050
۲۲,914
بانك كارآفرين
۰
۲,667
۲۹,442
توسعه صنايع بهشهر
۰
۳,699
۹۹,034
سرمايه گذاري ملي
۰
۲,301
۱۸۲,987
سرمايه گذاري سپه
۹۳
۲,580
۴۳۴,082
سرمايه گذاري پتروشيمي
۲۱۲
۴,526
۴,083,973
سرمايه گذاري بانك ملي
۰
۴,251
۲۲,161
سرمايه گذاري غدير
۰
۳,200
۱,478
پارس توشه
۰
۲۱,900
۱۲,945
گروه صنعتي سديد
۵۹
۲,836
۷۳۱,862
سرمايه گذاري ساختمان
۰
۳,750
۴۵۶,150
صنعت و معدن
۰
۲,495
۵,539
ت-صنعت و معدن
۰
۲,200
۲,424
معادن و فلزات
۰
۲,097
۵۵,186
سرمايه گذاري بيمه
۳۱۵
۶,617
۴,235
ويتانا
۹۵۰-
۵,000
۵۰۰
رنگين
۱۹۰۰-
۶,500
۱,000
فرآورده هاي تزريقي
۰
۵,843
۴۰۹
پارس سرام
۹-
۴,076
۷,498
مقره سازي
۳-
۶,195
۹,723
ايرا ن گچ
۱۵۰-
۱,400
۱۸,000
ت-نورد ولوله اهواز

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۰۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۶۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۴۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۳۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۴۹

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |