دوشنبه ۳شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۴۷ - Aug. 25, 2003
فقط در تهران  اجرا مي شود
هشت  هزار موتورسيكلت  فرسوده  دوزمانه  تا پايان امسال  از رده  خارج  مي شود
گروه شهري: مشاور رئيس  سازمان  حفاظت  محيط زيست  گفت  : هشت  هزار دستگاه  موتورسيكلت  فرسوده  دوزمانه  تا پايان  امسال  در تهران  از رده  خارج  مي شود.
مجيد شفيع  پور در گفتگو با واحد مركزي  خبر، با اشاره  به  اينكه   ملاك  تشخيص  فرسودگي  موتورسيكلتهاي  دوزمانه  سال  توليد آنهاست،  هدف  از اين  اقدام  را كاهش  و كنترل  ميزان  آلاينده  هاي  خروجي  از اگزوز اين  نوع  موتورسيكلت ها كه  با سوخت  مخلوط روغن  و بنزين  كار مي  كنند دانست  و افزود: سازمان  حفاظت  محيط زيست  براي  از رده  خارج  كردن  هشت هزار دستگاه  موتورسيكلت  فرسوده  دو زمانه  مبلغ  ۱۵ميليارد ريال  بودجه  از محل  اعتبارات  طرح  جامع  كاهش  آلودگي  هوا تعيين  كرده  است .
وي  با تاكيد بر اينكه  طرح  از رده  خارج  كردن  موتورسيكلت  هاي  فرسوده  دوزمانه  فقط در تهران  اجرا مي شود زمان  اجراي  طرح  را از ابتداي  پاييز امسال  اعلام  كرد .
مشاور رئيس  سازمان  حفاظت  محيط زيست  در ادامه  با اشاره  به  همكاري  راهنمايي  و رانندگي  نيروي  انتظامي  در اجراي  طرح  توقف  رفت  و آمد موتورسيكلتهاي  دودزا و بدون  پلاك  گفت :  راهنمايي  و رانندگي  اين  نوع موتورها را بين  ۳ تا ۶ ماه  درتوقفگاه  خليج  متوقف  مي  كند و سازمان حفاظت  محيط زيست  نيز با شناسايي  موتورسيكلت  هاي  فرسوده  مستقر در اين توقفگاه  كه  پلاك  دارند با ارائه  تسهيلات  وام  و واگذاري  موتورسيكلت  چهارزمانه  نو، موتورسيكلت  فرسوده  را اسقاط و از رده  خارج  مي كند.
شفيع  پور گفت:   از آبان  امسال  هشتصد دستگاه  ميني  بوس  فرسوده  نيز در صورت  افتتاح  خط توليد ميني بوس  گاز طبيعي  سوز از رده  خارج  مي  شود.
نخستين كنگره كشوري آلودگي هوا
نخستين كنگره كشوري آلودگي هوا ۱۵ و ۱۶ مهرماه در تهران برگزار مي شود.
اين كنگره در تالار امام علي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و با هدف بررسي و شناخت منابع آلاينده در كشور و ارايه راهكارهاي عملي برپا مي شود.
بنابر گزارش رسيده محورهاي اصلي اين كنگره، مديريت، پالايش و كنترل آلاينده ها، معرف انرژي و آلودگي هوا، آلودگي هوا ناشي از بلاياي طبيعي، آلودگي هوا ناشي از منابع ثابت و متحرك، اثرات آلاينده ها و آ موزش و اطلاع رساني است.

يك گونه به شمار پستانداران ايراني افزوده شد
كشف راكون در جنگلهاي تالش
010725.jpg
گروه شهري: با مشاهده و شناسايي راكون در منطقه تالش گيلان يك گونه به پستانداران وحشي ايران اضافه شد.
مهندس هوشنگ ضيايي محقق حيات وحش و نويسنده كتاب راهنماي صحرايي پستانداران ايران در گفت وگو با قلم سبز ايران اعلام كرد: با دستگيري يك راكون با همكاري افراد محلي و كاركنان اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان و تهيه عكس و فيلم از آن، شايعات پيشين در مورد احتمال وجود راكون در جنگل هاي گيلان تأييد شد. وي افزود: اين راكون با نام علمي
PROCYOL Lotor پستاندار خاص قاره آمريكاست و از جنوب كانادا تا پاناماپراكندگي دارد ولي جهت تكثير و استفاده از پوست گرانبهايش سالها پيش در دو كشور فرانسه و اتحاد جماهير شوروي سابق رهاسازي شده است.
مهندس ضيايي اشاره كرد: از آنجايي كه منطقه جغرافيايي زيستي اين جانور با منطقه جغرافياي زيستي ايران فاصله زيادي دارد، احتمال اين كه اين حيوان به صورت طبيعي از گذشته در ايران وجود داشته است بسيار بعيد به نظر مي رسد. اما با توجه به اين كه راكون حيوان بسيار فعالي است و گاهي اوقات حدود ۸۰۰ كيلومتر فاصله را طي مي كند، مي توان حدس زد كه پس از تكثير در شوروي جمعيت اين حيوان گسترش يافته و وارد ايران شده است.
اين گزارش مي افزايد: از تاريخ ورود راكون به ايران اطلاعات زيادي در دست نيست. براساس بررسي هاي انجام شده و اظهارات افراد محلي اين حيوان براي اولين بار در سال ۱۳۶۹ در منطقه تالش مشاهده شده است.
مهندس ضيايي اشاره كرد: چند مرحله بررسي هاي صحرايي كه با همكاري آقاي شكرگزار محيط بان اداره تالش، آقاي مهندس احمد برومند و مهندس هادي فهيمي انجام گرديد، مشخص شد كه در سه روستاي تالش اهالي محل تعدادي راكون را مشاهده و حتي آنها را زنده گيري و يا به قتل رسانده بودند.
در منطقه آستارا نيز زارعين خبر از وجود حيواني به نام لاس پلنگ (گربه پلنگ) مي دادند كه اخيرا در منطقه مشاهده شده و به مزارع ذرت خسارت وارد مي كرد. مشخصات ارائه شده دقيقا با مشخصات راكون مطابقت داشت. در اوايل ارديبهشت ماه سال جاري يك راكون در يكي از روستاهاي اسالم توسط اهالي محلي دستگير و تحويل اداره محيط زيست تالش شد. اين حيوان پس از مدتي نگهداري در اداره و منزل محيط بان شكرگزار توسط ايشان در منطقه حفاظت شده ليسار رها شد.
مهندس ضيايي افزود: از آنجايي كه ورود جانوران غيربومي به يك منطقه و سازش آنها با محيط جديد ممكن است تاثيرات ناخواسته اي بر اكوسيستم منطقه ايجاد كند، لازم است در مورد محدوده پراكندگي، جمعيت، زاد و ولد و رژيم غذايي اين حيوان بررسي هاي جدي صورت گيرد. به هر رو به نظر مي رسد اين حيوان اكنون كاملا با اقليم گيلان سازگار شده و مي تواند در شمار يكي از پستانداران حيات وحش ايران محسوب شود.

ردپاي دايناسور شش متري در موزه دارآباد
010730.jpg
براي نخستين بار، قالب ردپاي دايناسور شش متري گياهخواري به نام «كامپتوزورس» در موزه طبيعت و حيات وحش ايران (دارآباد) به نمايش گذاشته شده است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك تهران، اين دايناسور عظيم الجثه با وزن تقريبي ۵۰۰ كيلوگرم، شش متر طول و ۷/۲ متر ارتفاع، حدود ۱۹۰ ميليون سال پيش در اطراف كرمان مي زيست و اثر پاي آن در تشكيلات زمين شناس شمشك داخل ماسه سنگها بر جاي مانده است.گروه چهار نفره اي كه از سوي موزه به محل اعزام شد، از ردپاي اين دايناسور قالب گيري و آن را به موزه دارآباد منتقل كرد.
شواهد موجود احتمال دسترسي به آثار ديگري از اين دايناسور و يا دايناسورهاي گوشتخوار در منطقه را مي دهد كه كارشناسان موزه دارآباد جستجو و كشف آنها را در برنامه هاي آينده خود قرار داده اند.

انتصاب در شهرداري تهران
گروه شهري: طي احكامي جداگانه از سوي محمود احمدي نژاد شهردار تهران، مهندس مجيد شايسته به عنوان شهردار منطقه ۱۸ و مجتبي اعلايي به سمت مديركل روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري تهران و مهندس عليرضا فخاري به سمت مديركل املاك و مستغلات شهرداري تهران منصوب شدند.

سومين  جشنواره  گياهان  دارويي  در تهران  آغاز به  كار كرد
گروه شهري: سومين  جشنواره  گياهان  دارويي    با حضور معاون  وزير جهاد كشاورزي، رئيس  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران  و رئيس  فرهنگسراي  طبيعت  و جمعي  از متخصصين  در امور گياهان  دارويي  در فرهنگسراي  طبيعت  آغاز به  كار كرد.
اين  جشنواره  كه  همزمان  با روز پزشك  فعاليت  خود را آغاز كرده ، تا ۱۳شهريور ادامه  خواهد داشت .
معاون  امور باغباني  وزارت  جهادكشاورزي  در مراسم  گشايش  جشنواره  گياهان دارويي ، اعلام  كرد: حدود ۱۰ ميليون  هكتار از زمين  ها، تحت  پوشش  كاشت  اين گياهان  است  كه  مصرف كنندگان  خاص  خود را دارد.
رئيس  فرهنگسراي  طبيعت  نيز در اين  مراسم، گفت : جشنواره  گياهان  دارويي  با همكاري  و مشاركت  معاونت  امور باغباني  وزارت  جهاد كشاورزي  و با حضور شركت ها و سازمان هاي  معتبر در امور گياهان  دارويي  كشور برگزار شده  است .
كاظم كمالي  نسب  از برگزاري  سه سمينار بزرگ  علمي  همزمان  با اين  جشنواره خبر داد و ارتقا و افزايش  آگاهي هاي  عمومي  نسبت  به  خواص  گياهان  دارويي  و انجام  مباحث  علمي  در اين  زمينه  را از اهداف  اين  سمينارها ذكر كرد.

ديدار اعضاي شوراي شهر تهران با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران چهارشنبه (۵ شهريور) اين هفته با شهروندان مناطق سه، پنج، هشت، دوازده، چهارده و نوزده ديدار و گفتگو خواهند داشت و دكتر نادر شريعتمداري در منطقه۳، دكتر نسرين سلطانخواه و منظر خير حبيب اللهي و مهندس خسرو دانشجو در منطقه ۵، دكتر حسن زياري در منطقه ۸، حبيب كاشاني و مهندس مسعود زريبافان و محمود خسروي وفا در منطقه ۱۲، مهندس واعظي آشتياني منطقه ۱۴، مهندس حسن بيادي و رسول خادم در منطقه ۱۹ با شهروندان اين مناطق ديدار و به بررسي مشكلات و نظرات آنان خواهند پرداخت.
شهرونداني كه مايل به حضور در اين جلسات هستند، مي توانند با مراجعه به روابط عمومي هر يك از مناطق يادشده براي ملاقات ثبت نام كنند.

امسال انجام مي شود
ثبت نام جديد سيم كارت تلفن همراه
«علي اكبر صنعتي »، مدير عامل  شركت  مخابرات  ايران  اعلام  كرد: امسال  بطور قطع  ثبت  نام  براي  سيم كارت  تلفن  همراه  انجام  مي شود.
دكتر صنعتي بدون  ذكر زمان  دقيق  ثبت نام  گفت : اين  ثبت نام  پس  از انجام  تعهدات  قبلي  و احتمالاً در ماههاي  آذر يا دي  خواهد بود.
وي با اشاره  به  آخرين  وضعيت  پروژه  تلفن  همراه  اعتباري  افزود: زمان  دقيق  واگذاري اين  وسيله  ارتباطي  پس  از عقد قرارداد با شركت  برنده  مناقصه  مشخص  مي شود. پيش  از اين  زمان  واگذاري  تلفن  همراه  اعتباري  ازسوي  منابع  مختلف ، پايان  امسال  گزارش  شده  بود.

احداث سرويس هاي بهداشتي
گروه شهري: از سوي شهردار تهران، مصوبه «الزام شهرداري به تهيه و ارائه لايحه احداث و افزايش سرويس هاي بهداشتي در سطح شهر تهران» به معاونت خدمات شهري شهرداري تهران ابلاغ شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، شوراي اسلامي شهر تهران، شهرداري را موظف كرده است تا نسب به تهيه لايحه احداث و افزايش سرويس هاي بهداشتي عمومي در سطح شهر و چگونگي اداره و نگهداري صحيح آنها، ظرف مدت سه ماه اقدام كند.

بيماريهاي قلبي و عروقي روزانه جان ۳۰۰ نفر را در كشور مي گيرد
گروه شهري: مدير كل  دفتر بهبود تغذيه  وزارت  بهداشت  ، درمان  و آموزش  پزشكي  اعلام  كرد: روزانه  در كشور۳۰۰ نفر به  علت  بيماريهاي  قلبي  و عروقي  جان  خود را از دست  مي دهند.
خانم  شيخ  الاسلام  بيماريهاي  قلبي  و عروقي  را يكي  از بيماريهاي  شايع  در كشور ذكر كرد و گفت : بيماري هاي  ديابت ، فشار خون ، بيماريهاي  استخواني  و اسكلتي  نيز ازجمله  مهمترين  بيماريهاي  شايع  در كشور است  كه  با اقدامات  ساده  بسياري  از اين  نوع  بيماريها قابل  پيشگيري  است .
وي   گفت : مصرف  مواد غذايي  نامناسب  در شيوع  انواع  بيماريهاي  قلبي  و عروقي  ،ديابت  و فشار خون  نقش  دارد و براي  مقابله  و جلوگيري  از شيوع  اين  نوع  بيماريها بايد نوع  تغذيه  مردم  اصلاح  شود.

اكثر مردم جهان در شهرهاي بسيار آلوده زندگي مي كنند
گروه شهري: براساس تحقيقات منتشره توسط سازمان بهداشت جهاني، اكثر مردم جهان در شهرهاي بسيار آلوده زندگي مي كنند.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، اين تحقيقات نشان مي دهد كه بيش از ۲/۱ ميليارد نفر مردم اين شهرها در معرض مقادير بيش از حد اكسيد گوگرد، ۴/۱ ميليون نفر در معرض مقادير بيش از اندازه ذرات معلق و ۱۵ تا ۲۰ درصد افرادي كه در آمريكاي شمالي و اروپا زندگي مي كنند در معرض مقادير فوق العاده اي دي اكسيد ازت قرار دارند.
هواي بيش از نيمي از شهرهاي جهان داراي مقادير بسيار زيادي دي اكسيدكربن است و تقريبا مردمي كه حداقل در يك سوم اين شهرها زندگي مي كنند در معرض مقادير بسيار بالاي سرب قرار دارند. همچنين آلودگي هوا در اكثر كشورهاي در حال توسعه رو به افزايش است.

عوارضي  آزادراه  تهران  - كرج  مكانيزه  مي شود
مدير عامل  شركت  ملي  آزادراه  تهران  - كرج ، از مطالعه  براي  مكانيزه  شدن اين  عوارضي  درآينده  خبر داد و گفت : خدمات  در اين  عوارضي  به  طور اتوماتيك ارائه  خواهد شد.
محمود كلانكي  افزود: درحال  حاضر مطالعات  لازم  براي  اجراي  اين  طرح  در دست  بررسي است  و با در نظر گرفتن  تمام  جوانب  و تصويب  نهايي ، سيستم  مكانيزه  جايگزين سيستم  دستي  مي شود.
وي  اظهار داشت : مكانيزه  شدن  عوارضي ، نيازمند يك  طرح  جامع  و برنامه ريزي دقيق  است  كه  بستر فرهنگي  آن  نيز بايد براي  مردم  فراهم  شود.
اين  مقام  مسئول ، جلوگيري  از اتلاف  وقت  و هزينه هاي  بالا و كاهش  ترافيك  رااز جمله  مزاياي  مكانيزه  شدن  عوارضي  عنوان  كرد.
وي  ، ترافيك  سنگين  و آلودگي  هوا را سبب  تعطيل  شدن  عوارضي  تهران  - كرج ذكركرد وگفت : با مكانيزه شدن  سيستم ، فعاليت  اين  عوارضي  دوباره  آغاز مي شود.
مدير عامل  شركت  ملي  آزاد راه  تهران  - كرج  ، علت  عدم  جمع  آوري  گيشه هاي عوارضي  در اين  محور را، كنترل  سرعت  و اجراي  قوانين  راهنمايي  و رانندگي  دراتوبان  عنوان كرد وگفت : اين  گيشه ها با هزينه  زيادي  احداث  شده  وبرچيدن  آن هانيز هزينه  زيادي  دارد، بنابر اين  در حال  حاضر امكان  تخريب  اين گيشه ها وجودندارد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |