سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۸ - Oct.7, 2003
گزارشي از دومين همايش چهار روزه جامعه مهندسان معمار ايران
معماري و شهر
دومين همايش چهار روزه جامعه مهندسان معمار ايران با عنوان «معماري و شهر» از هفتم تا دهم مهرماه در خانه هنرمندان ايران برگزار شد.
اين همايش تخصصي كه به طور سالانه برگزار مي شود، با شركت متخصصان معمار و شهرساز ايراني و فرانسوي طي چهار روز به ارائه برنامه هاي متنوعي پرداخت.
016494.jpg

نمايشگاه عكس معماري، نمايشگاه سه معمار ارمني، نمايشگاه عكس تونس، معرفي چهار معمار آوانگارد آلماني، ميزگرد حفاظت و توسعه معماري و سرمايه هاي فرهنگي شهر، نمايشگاه و فروش كتابهاي خارجي معماري و شهرسازي، نمايش فيلم هاي معماري و ارائه مقالات مختلف از سوي كارشناسان و معماران ازجمله برنامه هاي اين همايش بود.
موضوع بيست و دومين كنگره جهاني معماري «UIA- استانبول ۲۰۰۵»، يكي از موضوعات مقالات مطرح شده در همايش مذكور است كه توسط اكبر برزگري مولان،  عضو بخش فرهنگي جامعه مهندسان معمار ايران ارائه شد. وي در ابتدا گفت: «مناسبت دارد كه جمله معروف «لئون باتيستا البرتي» مطلع گزارش قرار داده شود: «معماري حرفه اي است والا». آوردن اين نقل قول صرفاً آرايه ادبي بخشيدن بر بحث نبوده، بلكه دليلي دارد كه با ذكر عبارت ديگر از همان معمار رنسانس روشن مي شود؛ «معمار، فردي است صاحب انديشه».
جالب تر اين كه اصطلاح مربوط به انديشه در عبارت بالا، قرابت واژه اي و مفهومي هرچه بيشتر با جمله تحول ساز «دكارت» دارد. يعني در پرتو جنبشي كه تفكر فوق را پلاتفورم خويش قرار داده بود، برقراري و برآمدن هر ساختار فضايي به عنوان بازنماياننده و نيز به عنوان تأويلي از نوع و چگونگي انديشه معمار مطرح گشت و به جاي اينكه تجلي اراده فرد (مالك و ساكن و سفارش دهنده بنا) اولويت داشته باشد،  چگونگي پرداختن به شرايط و نحوه توجه به خواسته ها و راهكارهاي برآورد آنها مدنظر قرار گرفت، چون انديشه با كشف و شناخت ملازم است.»
برزگري مولان همچنين گفت: «با پديداري گرايش و نگرش هاي متعدد نسبت به فرايند حيات بشري، حوزه فراگيري انديشه معمار و معماري نيز دچار دگرگوني شد و گستره آن از چارچوب اوليه (اصول انتظام و تركيب) فراتر رفت و مقوله فضا اجزا و مؤلفه هاي زندگي به حيطه انديشه و كنش معمار و معماري درآمد و پيش از اين كه تفوق طرح و اثر معماري در افق ديد ناظر خارجي عمده باشد، زمان آن رسيد كه افق ديد و انديشه معمار و نيز ميزان و نحوه پرداختن وي به عوامل و مواضع پيراموني مورد تأمل قرار گيرد و به بيان ساده تر اين كه چشمگيري شكلي اثر، جايگاه خود را به پردازش دقيق نسبت به پيرامون واگذار كند.»
وي در بخشي ديگر از سخنانش گفت: «آسياي صغير (آناتولي تركيه)، زادگاه يكي از متنوع ترين فرهنگهاي جهان است. دوره جمهوريت شهر استانبول واجد يك رشد افسونگرانه و پرجاذبه است كه در همه عرصه ها بر مدرنيسم ريشه دار، استوار است.
حق طبيعي براي داشتن سرپناه و خواست (اراده) به دست آوردن آن، بايد به خواسته اي براي داشتن محيط بهتر تبديل شود. اين بدان مفهوم است كه هر جزء زيباشناختي بايد آشكاراً با تنازع  بقا براي زندگي درآميزد. براي سلامت آينده شهرهايمان لازم است كه خواست جمعيت براي حيات و خواست معماران و متفكران براي محيط هماهنگ، با هم تركيب شود.»
حفاظت از بناهاي ارزشمند تاريخي
«حفاظت از بناهاي با ارزش» عنوان مقاله اي از ماندانا يزدان شناس عضو ديگر كميته فرهنگي جامعه مهندسان معمار ايران است كه در دومين روز همايش ارائه شد.
وي به معرفي برخي نمونه هاي تهران و تجارب خارجيان پرداخت و گفت: «حفاظت اقدامي در جهت دوام عمر بخشيدن به بناهاي ارزشمند تاريخي و جلوگيري از نابودي آنهاست. اين اقدام پيش از همه نيازمند اشتياق و علاقه نسبت به نجات ميراث فرهنگي است. عوامل طبيعي فرساينده طي تاريخ، اثرات مخرب قابل توجهي بر دست ساخته هاي انسان وارد مي آورند؛ اما از آنجا كه جهل و ناآگاهي و فراموشي، بيشترين نقش را در تخريب آثار داشته اند، امر آموزش درخصوص حفاظت، اهميت ويژه اي مي يابد. در اين راه، شناخت بناي تاريخي و ارزشهاي آن به منزله نخستين گام است.
هر بناي تاريخي بي شك داراي ارزشهاي كاربردي است،  اما اثر آن در وهله نخست هميشه عاطفي است؛ چون نمادي است از هويت فرهنگي و بخشي از ميراث ما به شمار مي آيد.»
وي همچنين گفت: «بهترين راه محافظت از بناهاي تاريخي برخلاف اشياء، تداوم بخشيدن به استفاده از آنهاست. درخور كردن بناها براي مصارف امروزي، غالباً تنها راهي است كه مي توان ارزشهاي تاريخي و هنري بنا را حفظ كرد.»
آموزش عام معماري
آموزش عام معماري (كارگاه آموزش معماري براي كودكان) از عناوين ديگر برنامه هاي همايش بود كه در اين زمينه مهندس بيژن شافعي مسئول انجمن فرهنگي جامعه مهندسان معمار ايران و سروه نقش بندي هماهنگ كننده كارگاه آموزش معماري به ايراد سخناني پرداختند.
برخي موارد مورد اشاره در اين بخش به اين ترتيب مطرح شدند: «برخي اوقات، بعضي كارگزاران و حرفه مندان معماري، اين تصور را پيش مي برند كه گويا كنش هاي معماري ما (به تنهايي) قادرند محيط و سيماي شهرهايمان را متحول سازند! اگرچه عرصه تعامل معماري محيط و فضاست، اما نبايد فراموش كرد كه خاستگاه و ايستگاه معماري صرفاً محيط مادي نيست، بلكه انسان و فقط انسان است كه بايد در تمركز و رويكرد معماري قرار گرفته و نسبت به جايگاه و تأثير آن، احاطه داشته باشد تا معماري محاط در ديد ظاهري (بصري) و ديد باطني (ذهن و انديشه) انسان متعالي گردد».
«انجمن فرهنگي جامعه مهندسان معمار ايران به پيروي از مسئوليت خويش مبني بر نگرش جامع به موضوع خلق و ساماندهي فضاهاي زيستي، به موازات مساعي براي بهبود نظام آموزشي، آموزش خواص را در دو مقطع بزرگسالان و كودكان در صدر برنامه خويش قرار مي دهد.»
معماري تخيل
مهندس معمار بابك شكوفي مقيميان نيز به سخناني در زمينه «معماري تخيل» پرداخت و گفت: اختلاف بين واقعيت فيزيكي و اثر رواني به عنوان تضادي كه ريشه هنر است، بحثهاي متعدد و جدي را در حوزه نقد هنري و زيبايي شناسي به همراه داشته است. مطرح شدن مسئله فاصله گذاري در هنر كه از الزامات هرگونه دريافت حسي هنري است، نتيجه مستقيم موجوديت اختلاف بين واقعيت فيزيكي و اثر رواني است. يعني اين واقعيت فيزيكي نيست كه مستقيماً به دريافت هنري ترجمه و معادل مي شود، بلكه در اين ميان اثر رواني كه درنتيجه يك فعاليت ذهني در مغز اتفاق مي افتد، زمينه دريافت هرگونه حس هنري را فراهم مي آورد. پس براي ما در اينجا جدا از واقعيت فيزيكي يك اثر شروع روند فعاليتي ذهني در مغز مطرح است كه زمينه ساز برقراري ارتباط هنري با واقعيت فيزيكي يك اثر است. يكي از مهمترين اتفاقاتي كه در چارچوب فعاليت ذهني منجر به دريافت هنري مطرح مي شود، تخيل است.»
چهار معمار آوانگارد آلماني
معرفي چهار معمار آوانگارد آلماني عنوان يكي ديگر از برنامه هاي همايش بود كه در قالب مقاله اي توسط زهرا پرهيزكار، مسعوده نورايي، آزاده خرمي و هانيه عباس زاده اين معرفي صورت گرفت.
«در تاريخ معماري و هنر، تغييرات مهمي كه در قرن بيستم رخ داد بي سابقه بود. بر اثر افزايش بي رويه جمعيت جهان، فعاليتهاي انسان صورتهاي ديگري يافتند، اما در هيچ زمينه اي مانند معماري اين چنين باشكوه به نمايش درنيامدند. برخي از معماران و مهندسان اين دوره، نبوغي را نشان دادند كه در هيچ دوره اي از معماري ديده نشده بود. اين پيشگامان واژه نامه اي جديد براي انواع ساختمانها ابداع كردند و هر كدام از آنها در زمينه اي به خصوص صاحب نظر شده و تبحر حاصل كردند.»
چهار نماينده آلماني از اين گروه كه درواقع جزئي از تاريخ معماري اند شامل: پيتر بهرنز، والتر گروپيوس، اريك مندلسون و لودويك ميس ون روهه هستند و هر يك به نوبه خود در زمينه هاي راسيوناليسم مدرن، آموزش معماري، صنعتي كردن ساختمان و رفع مشكلات اجتماعي مربوط به معماري فعاليت بسياري كردند. هر چهار نفر اين معماران در روند جريانات سياسي قرن بيستم قرار داشتند، اما طريقي كه اين جريانات زحمات آنها را بيان مي كند،  بدون غرض نيست. هر چهار نفر ناديده گرفته شدند تا در سالهاي بعد آشكار شد كه آنها چه چيز را در مقابل گروههاي حرفه اي قديمي مطرح ساخته بودند.
016500.jpg

«پيتر بهرنز از اولين معماران قرن بيستم است كه گونه اي از تفكر معماري را گسترش داد كه مي خواست پاسخگوي نيازهاي يك قرن صنعتي باشد. شايد بتوان گفت عامل اصلي موفقيت نهضت مدرن را نه در سانت اليا و نه در اريك مندلسون، بلكه در بهرنز و شاگرد بزرگ او والتر گروپيوس بايد جستجو كرد.»
«والتر گروپيوس در دفتر بهرنز كه يكي از پيشگامان معماري مدرن بود،  شروع به كار كرد و در همين زمان بود كه كارخانه كفش فاگوس را طراحي كرد. در سال ۱۹۱۸ پس از جنگ جهاني اول، سرپرستي مدرسه هنري را به عهده گرفت. اين مدرسه در نهايت به باهاوس تبديل شد. سالهاي پاياني زندگي گروپيوس بسيار پرمشغله بود. ساختمان اينترباو در برلين، سفارت آمريكا در آتن و مركز بوستن، دانشگاه بغداد و ساختمان بريتز- بوكاورودو در برلين غربي از آن جمله اند.»
«اريك مندلسون ديدگاههاي معمارانه خود را سالها قبل از ساخت برج انيشتين در قالب اسكيس هايي در مقياس كوچك بر روي كاغذ آورده بود. منحني هاي متهورانه در پرسپكتيوهاي اين طرح، به صورت عامل مشخصي در طرحهاي بعدي او آمد. او در سال ۱۹۳۵ براي طراحي پروژه هاي خانه سازي به فلسطين دعوت شد و دفتري در اورشليم افتتاح كرد. در ۱۹۴۱ به آمريكا مهاجرت كرد و چهار سال بعد دفتري در سانفرانسيسكو تأسيس كرد.
«لودويك ميس ون روهه، از سال ۱۹۱۱ به طور مستقل به كار معماري پرداخت و در سالهاي ۲۴-۱۹۲۱ چهار طرح بسيار خوب براي بناهاي بلند،  ويلاها و ادارات ارائه كرد. او بين سالهاي ۳۰-۱۹۲۵ علاوه بر يادبود رزا لوگزامبورك و كارل ليبكنشت خانه معروف Tungenhhat را طراحي و اجرا كرد. طرح اين خانه براساس ايده پلان آزاد و فضاي سيال بود و باز و شفاف بودن فضاها در آن سمبلي از «فضاي آزاد زندگي» وي در سال ۱۹۲۹ غرفه آلمان را در نمايشگاه بين المللي در بارسلوناي اسپانيا ساخت. وي در مدت فعاليت معماري اش در شيكاگو پروژه هاي متفاوتي را طراحي كرد؛ از آن جمله: خانه فارنس ورت در پلانوايلي نويز، بلوكهاي آپارتماني بلندمرتبه در شيكاگو و ساختمان سيگرام در نيويورك سيتي. او در سالهاي ۶۷-۱۹۶۲ گالري جديد برلين را طراحي و اجرا كرد.»
معرفي آثار معماري هرزوگ
و دمورن
ايمان رئيسي، مسئول امور دانشجويي و عضو هيأت دبيران جامعه مهندسان معمار ايران با ارائه مقاله «فراتر از سطح» به معرفي آثار معماري هرزوگ و دمورن پرداخت: «سطح همواره در تاريخ معماري مورد توجه بوده است و معماران همواره سعي داشته اند تا سطوح را از يكپارچگي برهانند تا جايي كه پوشاندن همه سطوح در بعضي دوره ها به يك اصل تبديل شده بود. اما در معماري معاصر، سطح دوباره تعريف شد و مي توان گفت كه دو ديدگاه نسبت به سطح پديد آمده است. ديدگاه اول پيرامون سطوح پيوسته است كه روند تكامل آن را مي توان از ويلاساووا (لكوربوزيه) تا موزه گوگنهايم (رايت) و كتابخانه ژوسيو (كولهاس) مشاهده كرد.
ديدگاه دوم، توجه به سطح به عنوان پوسته خارجي است كه تحت تأثير انديشه هاي فلسفي در دو قالب سطح شفاف و سطح كدر مطرح شده است. سطح شفاف كه محصول مدرنيسم بود، با پروژه خانه شيشه اي (فيليپ جانسون) به اوج قدرت شكلي خود رسيد و سطح كدر هم كه محصول پست مدرنيسم است با پروژه  اپراي توكيو (ژان  نوول) به اوج بيان خود رسيده است.
آثار هرزوگ و دمورن را هم مي توان در گروه پست مدرن قرار داد، به گونه اي كه از سطوح كدر و ابهام آميز جهت شكل دهي به پروژه هاي خود استفاده مي كنند. اين دو معمار سوئيسي در سال ۱۹۵۰ به دنيا آمده و بين سالهاي ۷۵-۱۹۷۰ تحت نظر آلدو روسي به آموزش معماري پرداخته و تاكنون ضمن تدريس در دانشگاههاي معتبر جهان به فعاليت حرفه اي خود ادامه مي دهند. آنها در سال ۲۰۰۱ ميلادي جايزه معتبر پرايتزكر را دريافت كردند. استفاده از تكنولوژي هاي پيشرفته چاپ روي بتن، شيشه و پلاستيك، نقاشي انتزاعي بر روي نماي ساختمان ها، تركيب مصالح شناخته شده به روش هاي جديد و توجه به نقش طبيعت در تأثيرگذاري بر سطوح خارجي ساختمان ازجمله مهمترين روش هاي مورد استفاده هرزوگ و دمورن است.»
همچنين نمايشگاه آثار سه معمار ارمني از ديگر برنامه هايي بود كه در همايش چهار روزه «معماري و شهر» در خانه هنرمندان برپا شد و تعدادي از آثار گابريل گوركيان، پل آبكار و وارطان هوانسيان مورد بازديد قرار گرفت. آرمن ميناسيان از اعضا ي كميته فرهنگي جامعه مهندسان معمار ايران به همين مناسبت به ايراد سخناني پرداخت.

برگزيدگان جشنواره عكس «مهر» معرفي شدند
مراسم اختتاميه نخستين جشنواره عكس مهر، ۹ مهرماه در اردوگاه شهيد باهنر تهران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روابط عمومي دفتر انتشارات كمك آموزشي، اعضاي هيأت داوران اين جشنواره با درنظر گرفتن معيارهايي چون نگاه ويژه عكاسانه، پرداختن به موضوعات نو و غير تكراري، توجه به تكنيك هاي عكاسي، برگزيدگان جشنواره را به شرح زير معرفي كردند. در بخش دانش آموزي با گرايش «آموزش و پرورش از نگاه دوربين» به ترتيب مهرداد كوچكي از تهران، محمدامير صفيري از تبريز و سيده سمانه رنجبر گل از همدان به عنوان نفرات اول تا سوم برگزيده شدند.
در بخش دانش آموزي با گرايش «آزاد» به ترتيب غلامرضا سراج همداني از اصفهان، ساناز جواني اسكويي از تهران و آيدا حبيب زاده از تالش به عنوان نفرات اول تا سوم شناخته شدند. همچنين هيأت داوران در اين بخش از ثمين سوري از تهران، ساناز صالحي و صديقه عبداللهي از اصفهان و پندار نبي پور از تهران تقدير كرد.
در بخش بزرگسالان با گرايش «آموزش و پرورش از نگاه دوربين» به ترتيب سيدمحمد فضائلي از تهران، مريم اعتمادزاده از قزوين و احمدرضا كريمي از تهران به عنوان نفرات اول تا سوم معرفي شدند.همچنين در اين بخش هيأت داوران از نرگس جودكي از تهران، عهديه دنيوي زاده از اهواز، احسان آقامحمدي نظري ازتهران، عبدالرضا ايزدبخش از بوشهر، علي اسدي از تهران و رامين اكبري اميرحاجيلو از فارس تقدير كرد.
در بخش بزرگسالان با موضوع آزاد نيز به ترتيب بهنام صديقي، فاطمه كوچكي و حسين كوچكي از تهران نفرات اول تا سوم را تشكيل دادند. همچنين هيأت داوران در اين بخش از علي سراجي همداني، ناصر اماني نيكجه و كريم متقي تقدير كرد.
اعضاي هيأت داوران اين جشنواره عبارت بودند از مسعود اميرلويي، فرهاد سليماني، عليرضا سندگل، عليرضا كريمي صارمي، مهسا قبايي، محسن وزيري، مناف يحيي پور، محبت الله همتي و اعظم حسن لاريجاني.

عضو هيأت انتخاب ششمين دوسالانه كاريكاتور:
مشكلات، تأثيري در كيفيت انتخاب آثار نداشت
كيفيت انتخاب آثار اين دوره دوسالانه كاريكاتور با وجود مشكلات پيش آمده براي يافتن محل برگزاري نمايشگاه فرقي با دوره هاي قبلي نداشت.
مانا نيستاني عضو هيات انتخاب آثار دوسالانه بين المللي كاريكاتور تهران در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب، برگزاري دوسالانه كاريكاتور را در جهت رشد و اعتلاي اين هنر در كشور مؤثر دانست و از جنب و جوش به وجود آمده در اثر برپايي اين دو سالانه استقبال كرد، اما با اين وجود نگراني خود را نسبت به پررنگ شدن بيش از حد نقش اين نمايشگاه در عرصه كاريكاتور كشور نيز ابراز كرد.وي گفت: محل عرضه كاريكاتور در مطبوعات است. بر روي ديوار نمي توان به دنبال مخاطب گشت. با اين وجود هر قدر فضاي عرضه كاريكاتور در مطبوعات به دلايل مختلف تنگ تر شود، تمايل جوانان به انجام كارهاي نمايشگاهي كه خطر كمتري را دربردارد افزايش مي يابد، همين امر نيز موجب رواج موجي از كاريكاتورهاي نمايشگاهي مي شود كه در نفس خود حركت زيبايي نيست.
اين هنرمند افزود: با توجه به اينكه در دو دوره قبلي برگزاري اين دو سالانه نيز، عضو هيات انتخاب آثار بودم، معتقد هستم كيفيت انتخاب آثار اين دوره دوسالانه فرقي با دوره هاي قبل ندارد. وي با اشاره به اينكه بازبيني و انتخاب بيش از چند هزار اسلايد طي تنها چند روز كار مشكلي است ،افزود: امسال هم همانند سالهاي گذشته دو تا سه روز براي بازبيني آثار صرف شد.
اين هنرمند ادامه داد: هيات انتخاب آثار، به داوري آثار نمي پردازد بلكه آثار را با متغيرهاي مورد نظر در دوسالانه مطابق مي دهد.

نمايشگاه آثار هنرمندان ايراني در قطر
نمايشگاه نقاشي وآثار حجمي ۱۴ هنرمند معاصر ايران از نهم مهرماه در دوحه پايتخت قطر گشايش يافت.
اين نمايشگاه با همكاري موزه هنرهاي معاصر تهران و مركز هنرهاي تجسمي قطر تا ۲۳ مهرماه ادامه دارد. در اين نمايشگاه ۵۱ اثر نقاشي از ۱۳ هنرمند معاصر ايران و همچنين ۵ اثر حجمي از خانم ياسمين سينايي در محل شوراي ملي فرهنگ و هنر در مركز هنرهاي تجسمي قطر به نمايش درمي آيد.
هنرمندان شركت كننده در اين نمايشگاه، پرويز كلانتري، علي اكبر صادقي، سيدمحمد احصايي، محمدعلي ترقي جاه، رضوان صادق زاده، مجتبي تاجيك، جواد نوبهار، ناصر عزيزي، شهلا اعتمادي، الهه مقدمي، فرح سيد ابوالقاسم، فرشته يميني شريف، اكرم افضلي و ياسمين سينايي هستند.

برگزيدگان دومين جشنواره نقاشي منطقه يك كشور معرفي شدند
دومين جشنواره نقاشي جوانان منطقه يك كشور كه در بندرعباس برگزار شده بود، يكشنبه با معرفي آثار برگزيده به كار خود پايان داد.
در اين جشنواره ۴۹ نفر از هنرمندان اعضاي كانونهاي فرهنگي هنري مساجد استانهاي كهكيلويه و بويراحمد، چهارمحال و بختياري، كرمان، يزد و خوزستان شركت داشتند.
هيأت داوران پس از بررسي آثار محمدرضا طاهرنسب از خوزستان محمدرضا كوهكن از بوشهر و حبيب نجفي از چهارمحال و بختياري را به عنوان خالق آثار برتر معرفي كرد.
همچنين در بخش بانوان، آثار زيبا زكريا از خوزستان اول و طوبي محمدخان خيرآبادي از چهارمحال و بختياري دوم و سيده معصومه موسوي از بوشهر سوم شد.
برگزيدگان اين جشنواره به جشنواره سراسري نقاشي كشور كه مهرماه در مشهد برگزار مي شود راه يافتند. دومين جشنواره نقاشي جوانان منطقه يك كشور را دبيرخانه ستاد كانونهاي فرهنگي هنري مساجد، نمايندگي سازمان ملي جوانان و با همكاري منطقه آزاد قشم برگزار كردند.

ششمين شماره از فصلنامه«خيال» ويژه كمال الدين بهزاد منتشر شد
016496.jpg
اين شماره از فصلنامه «خيال»، اختصاص به «استاد كمال الدين بهزاد» دارد كه فرهنگستان هنر، همايش بين المللي آن را امسال برگزار مي كند.
در «خيال ۶ » مطالب و مقالاتي چون «هندسه پنهان در نگاره هاي كمال الدين بهزاد»، «شاهنامه بايسنقري و تأثيرات آن»، «مقامهاي عرفاني در آثار كمال الدين بهزاد»، «زيبايي شناسي در هنر و ادبيات مانوي»، «احوال و آثار ياقوت مستعصمي»، «ذكر هنرمند»، «نشانه شناسي چند بعدي و هنر»، يك كتاب در يك مقاله: هنر اسلامي، معرفي كتاب: نگاره هاي نغز و «ديدگاه: نغز بهزاد در خيال من» درج شده است.در اين شماره مطالبي را از مهدي حسيني، خشايار قاضي زاده، مينا صدري، ابوالقاسم اسماعيل پور، ايرج نعيمايي،  مهرداد محمودزاده، فرهاد ساساني، هاشم بناء پور و مجيد كياني مي خوانيم.

انتشار سيزدهمين شماره «تنديس»
سيزدهمين شماره هفته نامه هنرهاي تجسمي «تنديس» منتشر شد.
برخي عناوين مندرج در اين شماره عبارتند از: نقاشي و نقاشان جنگ، انتزاع سقاخانه اي، جورج سگال، با عكاسان جنگ، بيل ويولا، جوينده اي در منطقه ممنوعه، مالكوم تارلوسكي و اخبار هنرهاي تجسمي.

نخستين نمايش آثار عكاسان ايراني و عراقي درباره جنگ
نمايشگاه  عكس  مشترك  عكاسان  ايراني  و عراقي  با عنوان  حقايق  دفاع  مقدس براي  نخستين  بار در فرهنگسراي  پايداري  تهران  بر پا شد.
در اين  نمايشگاه  حقايق  و اسناد پنهان  دوران  هشت  سال  دفاع  مقدس  از زاويه  ديد سعيد صادقي عكاس  ايراني  و عبدالبطاط، عكاس  عراقي  به  نمايش  گذاشته  شده  است .
رئيس  فرهنگسراي  پايداري ، اين  نمايشگاه  را نخستين  نمايشگاه  مشترك  در طول تاريخ  جنگ هاي  جهان  دانست  و گفت : در اين  نمايشگاه  فرازهايي  از تاريخ  كشور ايران  بويژه  دوران  هشت  سال  جنگ  تحميلي  از زاويه  ديد عكاسان  دو كشور به تصوير كشيده  شده  است .
سيد ياسر هشترودي در حاشيه  نمايشگاه  حقايق  دفاع  مقدس  به  خبرنگار ايرنا مركز استان  تهران ، گفت : وجه  سندي  اين  نمايشگاه  عكس  كه  براي  نخستين  بار برگزار مي شود، حائز اهميت  است .به گفته  وي ، نمايشگاه هايي  كه  تاكنون  در زمينه  دفاع  مقدس  برگزارشده  اغلب وجه  هنري  داشته اند. هشترودي  خاطرنشان  كرد: در اين  نمايشگاه  آثار دو عكاس  كه  همزمان  در دو جبهه  متفاوت  صحنه هاي  اشغال  خرمشهر را به  تصوير كشيده اند، به  نمايش  گذاشته  شده  است .وي  تصريح كرد: برگزاري  اين  نمايشگاه  براي  ايجاد ارتباط و آشنايي  جواناني كه  دوران  جنگ  را از نزديك  نديده اند، با رشادت ها و فداكاري هاي  رزمندگان  ايراني ، بسيار مؤثر است .
اين  مقام  مسئول  گفت : بازديدكنندگان  از اين  نمايشگاه  با يك  واقعيت  مجسم  از هشت  سال  دفاع  مقدس  روبه رو خواهند شد.
سعيد صادقي عكاس  ايراني ، در خصوص  چگونگي  برگزاري  نمايشگاه  حقايق پنهان  دفاع  مقدس  گفت : سالها منتظر بودم  تا فرصتي  ايجاد شود و حقايق  واقعي جنگ  تحميلي  را آنچنان  كه  در جبهه هاي  نبرد اتفاق  افتاده ، به  تصوير بكشم .
وي  ادامه  داد: در اين  راستا همزمان  با جنگ  آمريكا به  عراق  كه  براي  به تصوير كشيدن  نابودي  حزب  بعث  عراق  به آن  كشور رفته  بودم ، با عبدالبطاط عكاس  عراقي  آشنا شدم .صادقي  افزود: پس  از ارتباط با اين  عكاس  عراقي ، متوجه  شدم  كه  وي  نحوه اشغال  خرمشهر توسط حزب  بعث  و ديگر صحنه هاي  جنگ  تحميلي  را عكاسي  كرده  است . اين  عكاس  جنگ  ، يادآور شد: پس  از توافقاتي  كه  با عكاس  عراقي  حاصل  شد، تعدادي  از عكس هاي  او را به  همراه  عكس هايي  كه  در جبهه  خودمان  گرفته  شده بود، در قالب  يك  نمايشگاه  به  معرض  ديد عموم  قرار گرفت .
نمايشگاه  حقايق  دفاع  مقدس  تا جمعه ۱۸ مهرماه  در فرهنگسراي  پايداري  دائر است .

«معمار» جديد منتشر شد
016498.jpg
بيست و يكمين شماره فصلنامه تخصصي «معمار» ناشر انديشه و هنر معماري، ساخت و صنعت انتشار يافت.
عناوين مطالبي كه در اين شماره به چاپ رسيده اند شامل: سازه و پوشش، نقد كتاب معماري سطح، نگاهي ظريف به جنبش مدرن، فرهنگ و اخلاق در معماري، درخت گونه شناسي آثار معماري فرشيد موسوي و آلخاندرو زائروپولو، عناصر معماري: پلكان، معماري اطلاعات، دو طرح از شاميل محمدزاده، كارهاي مسعود افسرمنش، مسابقه طراحي مجموعه اقامتي- تجاري زائرسراي مشهد، مسابقه بين المللي طراحي ادارات مركزي ناتو در بروكسل، معماري و روابط فرهنگي ايران و چين، آثار شاخص معماري دوران معاصر تحت حمايت قانون، طراحي: عصر پلاستيك و طراحي تحت سلطه تكنولوژي.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |   شوراها   |  
|  شهر   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |