سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۸ - Oct.7, 2003
ملاحظاتي بر امضاي پروتكل
همزماني مواضع قلدرمآبانه آمريكا در شوراي امنيت در رابطه با حمله و تجاوز اسراييل به سوريه با حضور بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي در ايران و خواسته هاي بعضا نامعقول و بهانه جويانه برخي از غربيان و خصوصا آمريكا از ايران در ارتباط با فعاليت هاي هسته اي كشورمان اين نكته را در ذهن متبادر مي سازد كه آيا هدف از بازرسي ها و درخواست پيوستن ايران به پروتكل الحاقي واقعا حصول اطمينان از صلح آميزبودن فعاليت هاي هسته اي است و يا ايجاد بستري براي بهانه جويي ها و قلدري هاي آمريكا مي باشد. طبق اطلاعاتي كه براي آژانس بين المللي انرژي اتمي و همين طور براي آمريكا هم ناآشنا و غيرقابل دسترسي نمي باشد كارشناسان سازمان انرژي اتمي گرچه ازنظر نرم افزاري به فن آوري غني سازي اورانيوم دست يافته اند ليكن ازنظر سخت افزاري به علت كاستي هاي زياد هنوز تا رسيدن به غني سازي در سطح فراتر از آزمايشگاه فاصله دارند به طوري كه حداقل چهل برابر سانتريفوژهاي موجود را بايد بسازند و نصب نمايند. از سوي ديگر ايران كه به صورت آشكاري بارها اعلام نموده است در خلال بيست سال آينده برنامه توليد ۷ هزار مگاوات را در شش نيروگاه مشابه بوشهر دردست اقدام دارد بنابراين بسيار طبيعي است كه براي تأمين سوخت اين نيروگاه ها و باتوجه به دستيابي دانشمندان جوان ايراني به تكنولوژي غني سازي اقدامات جدي و پيگيري براي بازيافت سوخت از طريق برپايي صنعت غني سازي اورانيوم صورت پذيرفت. عضويت ايران در پيمان منع تكثير سلاح هاي هسته اي (NPT) و امضاء معاهدات پادمان (safeguard) و آيين نامه هاي آن در كنار نظريات فقهي صريح رهبر معظم انقلاب درمورد حرمت شرعي استفاده از سلاح هاي هسته اي ضمانت كافي براي جامعه جهاني محسوب مي شود كه ايران قصد توليد سلاح هسته اي را ندارد. حتي اقدامات گذشته مقامات كشورمان براي همكاري هاي بيشتر و داوطلبانه با آژانس همراه با وعده جلب رضايت آژانس در رابطه با پروتكل الحاقي مشروط بر به رسميت شناختن حق جمهوري اسلامي ايران براي بهره گيري از امتياز مندرج در پيمان NPT در واقع امر مي تواند رفع كننده نگراني هاي جامعه جهاني از خطرات دستيابي ايران به سلاح هسته اي باشد.
اما قرائن بسياري در سخنان مقامات رسمي آمريكا وجود دارد كه آنان به دنبال بهانه جويي هستند و با امضاي پروتكل الحاقي راضي نخواهند شد. آنان نه تنها خواستار توقف پروژه غني سازي بلكه خواستار توقف ساخت نيروگاه بوشهر بوده اند كه خود به خوبي مي دانند كه هيچ ارتباطي با توليد بمب هسته اي ندارد. اين نيروگاه از نوع آب سبك است كه آمريكا در دوره كلينتون با كره شمالي توافق كرده بود كه در قبال تعطيلي نيروگاه هاي آب سنگين كه در آن امكان بازيافت پلوتونيم قابل استفاده در سلاح وجود دارد، اين نيروگاه ها را به كشور مذكور بدهد.
جمهوري اسلامي ايران با نظارت گسترده تر آژانس مشكلي ندارد، زيرا كه چيزي را مخفي نكرده است اما بايد مطمئن شود كه امضاي پروتكل الحاقي پايان ماجراست و نه آغازي براي طرح سوءظن هاي جديد و ايجاد مزاحمت ها و متوقف كردن فعاليت هاي علمي هسته اي صلح آميز و محروم ماندن از حقوق قانوني يك عضو بنيانگذار و قديمي NPT.
بر آمريكا و اروپا و ديگر كشورهاي عضو شوراي حكام پوشيده نيست كه پروژه غني سازي اورانيوم ايران در حد ۵/۳ درصد است درحالي كه توليد سلاح هسته اي نياز به اورانيوم غني شده ۹۷ درصدي دارد.
آمريكايي ها با سوءاستفاده از محتواي قطعنامه اخير آژانس مي خواهند با كشاندن موضوع به شوراي امنيت فشارهاي جديدي از طريق تحريم هاي اقتصادي متوجه ايران سازند كه خود در راستاي هدف تقابل ديرينه شان با نظام جمهوري اسلامي است البته مي توان حدس زد كه اين تحريم ها مغاير با منافع ديگر كشورها ازجمله اروپا و روسيه خواهد بود زيرا آنان به هرحال بازار مناسبي را در ايران دارند و تحريم ها مي تواند اين بازار را از دست ايشان بيرون آورد. حتي آنها براساس تجربيات دهه اول انقلاب به خوبي مي دانند كه در اين صورت ايران خود را آماده بدترين سناريوها خواهد كرد و در اين صورت ديگر بر روي ايران به عنوان يك وزنه موثر و تعادل بخش در بحران هاي عراق و افغانستان و ديگر نقاط منطقه حساس خليج فارس و خاورميانه نخواهند توانست كه حساب كنند.
اين درحالي است كه در يكي دو سال اخير ايران توانايي خود را در ايفاي چنين نقشي در منطقه به خوبي نمايش داده است و اروپا و روسيه و كشورهاي منطقه صراحتا و آمريكا تلويحا به مفيدبودن اين نقش اعتراف نموده اند.
به نظر مي رسد كميته هاي تصميم ساز و تصميم گير در كشورمان در ارتباط با مشكل اخير به موارد ذيل توجه كنند:
۱ - دستگاه ديپلماسي كشور بايد اولا بيش از پيش فعال شود و از حالت كليشه اي رد و بدل هيأت ها و سخنان رسمي خارج شود. ثانيا بيش از گذشته بايد در جزييات فني امور مربوط به سازمان انرژي اتمي قرار گيرد.
به عبارت ديگر، مسئوليت فني اين سازمان و مسئوليت نمايندگي ايران در آژانس توسط اين سازمان رافع مسئوليت هاي وزارت امورخارجه براي هدايت مذاكرات نمي باشد.
بي ترديد تنها با هماهنگي بين اين دو دستگاه در تبادل اطلاعات و دعوت ها و مذاكرات و موضع گيري ها مي توان ازپيامدهاي خطرناك در اين برهه حساس مصون ماند. گرچه ماموريت قانوني دبير شوراي عالي امنيت ملي براي اداره هماهنگ اين امور تا حدي كاهش دهنده نگراني است.
۲ - بايد به اروپا كه بيشتر نگراني امنيتي دارد تا قصد بهانه گيري و روسيه كه نگراني اصلي اش ناهماهنگي با غرب است فهماند كه تناقضات و ابهامات ناشي از خواسته هاي مطروحه در قطعنامه و مذاكرات و مواضع آمريكا ما را از آينده اين روند نگران مي سازد و لذا آنان نخست بايد با دادن پاسخ صريح به اين سئوال ها ما را روشن سازند كه خواسته نهايي ايشان و پايان خط كجاست؟ چه تضميني وجود دارد كه پس از الحاق به پروتكل با تحريكات اسراييل و آمريكا فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران متوقف نشود؟ چگونه مطمئن شويم كه نيات شوم آمريكا و اسراييل عليه موجوديت و استقلال و منافع ملي ايران با دستاويز قرار دادن پروتكل الحاقي تحقق نخواهند يافت؟
چرا علي رغم مجهزبودن اسراييل به سيصد كلاهك اتمي اعضاي غربي آژانس هيچگونه اقدامي حتي در حد صدور قطعنامه براي تحقق خاورميانه عاري از سلاح اتمي به عمل نمي آورند؟
۳ - كشورهاي منطقه و غيرمتعهدها احساس بدي نسبت به روند مطرح شده در آژانس دارند و به آينده بسيار بدبين هستند و اين وضع را خطري عمومي و بالقوه براي كشورهاي خود مي دانند، بايد با تعامل بيش از پيش با ايشان در مواضعي
هم جهت با يكديگر عمل كنيم. اين تعاملات را چه با اين كشورها و چه با اروپا و روسيه بايد به سطحي بسيار بالاتر از نمايندگي ايران در آژانس يا معاونين و مديران وزارتخانه و به سطوح رؤساي كشور و وزراي خارجه ارتقا دارد و به خصوص با اروپايي ها بايد برخوردي بدون ابهام و درجهت يافتن پاسخ به سئوالات فوق داشت و ايشان را نيز از اهداف خود بايد صراحتا مطمئن سازيم.
۴ - بايد عزم ملي خود را جهت حفظ دستاوردهاي علمي خود بنمايانيم و نشان دهيم كه اين امر جزء مهمي از منافع ملي ماست ومردم ونظام ما نه تنها در مقابل اقدامات مخل منافع ملي خارجيان ايستادگي خواهند كرد بلكه در مقابل هر گونه اقدام ناهماهنگ داخلي با منافع ملي ملت ما عكس العمل نشان خواهد داد.
مقام معظم رهبري:
زورگويان جهان نمي خواهند ايران ،دانش هسته اي داشته باشد

تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي:رهبر معظم  انقلاب  اسلامي ديروز در ديدار ائمه  جمعه  سراسر كشور،آگاهي ، ايمان  و پايداري  مردم  را تكيه گاه  اصلي  نظام  اسلامي خواندند وتصريح  كردند: رفتار و عملكرد همه  «دستگاهها و سازمانها» و عوامل  و عناصرتاثيرگذار بايد بگونه اي  باشد كه  «ايمان ، بصيرت ، نشاط و روحيه  مردم» روز به روز بيشتر شود.
حضرت  آيت  الله خامنه اي  با اشاره  به  نقش  آحاد ملت  در قوام  و تداوم نظام اسلامي ، بيان  حقايق ، تعميق  بصيرت  مردم  وتقويت  ايمان  و استقامت  آنان را از جمله  وظايف  ائمه  جمعه  برشمردند و خاطرنشان  كردند:نماز جمعه  بعنوان رسانه اي  فراگير و پرنفوذ مي تواند با برخورداري  از ائمه  جمعه  عالم ،عامل ، حكيم  و آگاه  به  اقتضائات ، نقش  موثري  در تحقق  اين  اهداف  ايفاءكند.
ايشان  در تبيين  نقش  ائمه  جمعه  و همه  دستگاههاي  رسمي و غير رسمي نظام  در هدايت  حركت  عمومي جامعه ، درك  اهميت  وجودي  نظام  اسلامي در سرنوشت امت  اسلامي و بيداري  ناشي  از انقلاب  اسلامي را ضروري  خواندند و افزودند: اگرچه  دستگاههاي  تبليغاتي  صهيونيستها و مستكبران  با گرد و غبار تبليغاتي  خودمانع  از درك  كامل  اين  حقايق ، حتي  در داخل  كشور، مي شوند اما واقعيت  آن است  كه  نظام  اسلامي مايه  اميد و نشاط روحي  ملتهاي  مسلمان  است  و شوق  حيات دوباره  اسلام  هر روز بيش  از پيش  در دل  ملتها و نسلهاي  متجدد جهان  اسلام ،رشد و نمو مي كند و نبايد براساس  القائات  دشمن ، اين  تاثير عظيم  انقلاب اسلامي را ناديده  گرفت .
رهبر معظم  انقلاب  با اشاره  به بروز نشانه هاي  اسلام  خواهي  مردم  عراق اعم  از شيعه  و سني  خاطرنشان  كردند: زمينه هاي  اسلام  خواهي  در تمامي  كشورهاي  اسلامي وجود دارد و در هر نقطه  جهان  اسلام  كه  زمينه  و فرصت  بروز آرمانهاي حقيقي  ملتها فراهم  آيد مردم  با فداكاري  و شور و اميد، حاكميت  اسلام  را فرياد مي زنند.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  همچنين  تشكيل  نظام  اسلامي را به  مثابه  وقوع زلزله اي  عظيم  در دنياي  استكبار ارزيابي  كردندوافزودند: نظام  اسلامي علاوه بر ايجاد امواج  اسلام  خواهي  در ملتها، همچون  موجودي  پويا و رو به  رشد،هزينه  و خسارات  فراواني  به  زورگويان  جهاني  تحميل  كرده  است  و استكبار باتوجه  به  آثار وجودي  نظام  اسلامي ، از اول  پيروزي  انقلاب  براي  منفعل  ساختن يا از ميدان  خارج  كردن  اين  نظام  همه  تلاش  و امكانات  خود را بكار گرفته است .
رهبرمعظم  انقلاب  ايجاد ناآرامي درمناطق  مختلف  كشور، تشويق  صدام  و دادن قول  كمك  به  رژيم  بعثي  براي  حمله  به  ايران  و ترور شخصيتهاي  موثرسياسي  وروحاني  را ازجمله  توطئه هاي  دشمنان  ملت  ايران  برشمردند و افزودند: برغم اين  توطئه هاي  مستمر، نظام  اسلامي توانسته  است  در اين  جاده  سنگلاخ  با حفظ استقلال  كشور، آزادي  عقيده  و بيان  را تامين  كند و با تكيه  برآراي  مردم بعنوان  مبناي  اداره  كشور، به  پيشرفتهاي  برجسته اي  دست  يابد.
ايشان  رشد علمي كشور و دستيابي  به  فناوريهاي  پيشرفته  را نمونه اي  از شكوفايي  استعدادهاي  ملت  در نظام  اسلامي برشمردند و خاطرنشان  كردند: زورگويان  جهاني  بخوبي  واقفند كه  ما سلاح  هسته اي  نداريم،  بلكه  آنچه  آنها را نگران  كرده  دستيابي  ملت  ايران  به  دانش  هسته اي  است  زيرا جهان  استكبار نمي تواند بپذيرد كه  ايران  اسلامي با شعارهاي  عدالتخواهانه  و آزادي طلبانه  خود،به  رشد و توسعه  و پيشرفت  علمي دست  يابد.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي در نتيجه گيري  از واقعيتهاي  يادشده  افزودند: مراكز قدرت  جهاني  با ادامه  توطئه هاي  خود، انفعال  ياشكست  ملت  ايران  و متوقف كردن  راه  پيشرفت  اين  كشور را هدف  قرار داده اند. بنابراين  لازم  است  آحاد مردم ، قواي  سه گانه ، دانشگاهها،حوزه ها، ائمه  جمعه  وهمه  دستگاهها و نهادها، در نقطه  مقابل  خواست  دشمن ، استقامت  و پاي  فشردن  بر صراط مستقيم  راسرلوحه  كار خود قراردهند و با « كار و تلاش  بيشتر وبهتر» و حفظ «عزم  و اراده  ملي»، راه  تحقق  اهداف  و آرمانهاي  انقلاب  را پرشور و پراميد ادامه  دهند.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  همچنين  با اشاره  به  ارتقاي  كمي و كيفي  نمازجمعه  از شوراي  سياستگذاري  ائمه  جمعه  و ديگر دست  اندركاران  برگزاري  نماز عبادي  سياسي  جمعه  تشكر كردند.
در اين  ديدار قبل  از سخنان  رهبر معظم  انقلاب ،آيت  الله  مشكيني  امام جمعه  قم  بابيان  توصيه هايي  اخلاقي  خطاب  به  ائمه  جمعه  گفت : ائمه  جمعه  درمقام يكي  از مربيان  جامعه  مسئوليتهاي  سنگيني  برعهده  دارند كه  بايد با تقوا و خلوص  و معنويت  به  آنهاعمل  كنند.
رئيس  شوراي  سياستگذاري  ائمه  جمعه  نيز دراين  ديدار گفت : هجدهمين گردهمايي  ائمه  جمعه  سراسر كشور با عنوان  «نهضت  خدمت رساني  به  مردم»  برگزار شده  است .
حجت الاسلام  و المسلمين  تقوي  همچنين  گزارشي  از عملكرد شوراي  سياستگذاري  ائمه  جمعه  بيان  كرد.

يادداشت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |   شوراها   |  
|  شهر   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |