سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۸ - Oct.7, 2003
خشم اعراب و تعلل امريكا در برابر تهاجم اسرائيل به خاك سوريه
016540.jpg

واكنش ها به حمله روز يكشنبه اسرائيل به خاك سوريه همچنان ادامه دارد و اين در حاليست كه موضوع آگاهي يا عدم آگاهي آمريكا از اين حمله و موضع آن نسبت به اين اقدام تل آويو از موضوعات مورد بحث و گمانه زني دولت ها و تحليلگران است.
نشست اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل به درخواست سوريه و كشورهاي عرب يكشنبه شب به رياست رئيس  دوره اي جديد آن يعني آمريكا برگزار شد. در اين نشست اكثر كشورها در محكوميت حمله اخير اسرائيل به خاك سوريه سخن گفتند و حمله انتحاري شهر حيفا را نيز محكوم كردند. اما سفير آمريكا در اين شورا حمله اسرائيل را محكوم نكرد.و از روسيه به دليل «حمايت از گروه هاي تروريستي انتقاد كرد.
او از همه طرف ها خواست كه از شدت گرفتن تنش ها خودداري كنند و درباره عواقب اقداماتشان با دقت فكر كنند. وي گفت: به اعتقاد ما به نفع سوريه و روند صلح خاورميانه است كه دمشق از پناه دادن و حمايت از گروه هاي تروريستي خودداري كند.
نماينده آمريكا با پيش نويس قطعنامه پيشنهادي سوريه در شوراي امنيت در محكوميت حمله اسرائيل به سوريه مخالفت كرد و گفت، از اينكه در اين پيش نويس اشاره اي به محكوميت گروه هاي فلسطيني و انفجار شهر حيفا نشده است تعجب مي كند.
او به عنوان رئيس دوره اي شوراي امنيت گفت كه قصد ندارد به زودي نشست ديگري براي رأي گيري درباره قطعنامه پيشنهادي سوريه تشكيل دهد، زيرا نمايندگان بايد با دولت هايشان رايزني كنند.
در پيش نويس قطعنامه پيشنهادي سوريه ضمن محكوم كردن حمله اسرائيل به خاك سوريه از تل آويو درخواست شده است كه اقداماتي را كه ممكن است به بدتر شدن اوضاع و تهديد امنيت و صلح منطقه اي و بين المللي منجر شود متوقف كند.
واشنگتن ديروز در نخستين واكنش به اين حمله خواستار خويشتن داري دو طرف شد و از تل آويو و دمشق خواست دست به اقداماتي نزنند كه موجب افزايش تنش هاي موجود شود.
در همين حال خبرگزاري رويتر و آسوشيتدپرس از واشنگتن به نقل از يك منبع دولتي آمريكا درباره حمله اسرائيل نوشتند: ما مكرراً  به دولت سوريه گفته بوديم كه در جنگ عليه تروريسم در جبهه اشتباه قرار دارند و بايد به پناه دادن تروريست ها خاتمه دهند.
در حالي كه منابع آمريكايي مي گويند اسرائيل چندساعت بعد از اين حمله واشنگتن را از انجام آن مطلع كرده است اما تحليلگران غربي و برخي مطبوعات عرب زبان ديروز نوشتند، حمله تل آويو با چراغ سبز آمريكا صورت گرفته است.
روزنامه الرياض چاپ عربستان ديروز نوشت، اين حمله با توافق كامل واشنگتن با رژيم صهيونيستي انجام شده زيرا رهبران آمريكا و اسرائيل به دشمن جديدي از داخل كشورهاي عربي نياز دارند تابتوانند بر اساس آن كشورهاي منطقه را به تروريسم يا پشتيباني از آن متهم كنند.
با اين حال بي.بي.سي ديروز به نقل از برخي منابع خبري در واشنگتن نوشت، دولت بوش هيچ اطلاعي پيش از حمله اسرائيل نداشت و هيچ آگاهي قطعي از اينكه محل مورد حمله قرار گرفته يك اردوگاه تروريستي بوده است نداشته است.
016544.jpg

نمايندگان  دائمي كشورهاي  عربي  در اتحاديه  عرب ، ديروز تجاوز رژيم  صهيونيستي  به  خاك  سوريه  را محكوم  و آن را مبارزه  آشكار با تمامي  پيمانهاي  بين المللي  و اصول  پذيرفته  شده  جهاني  توصيف  كردند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره قطر،اين  نمايندگان  اعلام كردند اقدام  اسرائيل  مي تواند منطقه  را به  گرداب  خشونت  بكشاند.
آنان  ايستادگي  اتحاديه  عرب  در كنار دمشق  را براي  دفاع  از حق  قانوني  خود مورد تأكيد قرار دادند.
نمايندگان  كشورهاي  عربي  در بيانيه اي  از شوراي  امنيت  خواستند فورا و قاطعانه  به «تروريسم  سازمان  يافته  دولتي  و اقدامات  اشغالگران  اسرائيلي  عليه  ملت  فلسطين » پايان  دهد.
از سوي ديگر كوفي عنان دبيركل سازمان ملل ديروز در واكنش به حمله اسرائيل به سوريه گفت، اين اقدام را مورد بررسي دقيق قرار مي دهد.

با سپردن ماموريت تازه به كاندوليزا رايس انجام شد
افزايش نفوذ تندروهاي كاخ سفيد در عراق و آمريكا
016538.jpg
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز ديروز به نقل از مقامات بلندپايه دولت اين كشور نوشت: كاخ سفيد ديروز دگرگوني در شيوه نظارت بر تلاشهاي آمريكا براي فرونشاندن ناآرامي هاي عراق و افغانستان و همچنين بازسازي اين دو كشور را داده است.
به نوشته نيويورك تايمز براي رسيدن به اين هدف، گروهي جديد بنام گروه تثبيت عراق تحت امر كاندوليزا رايس مشاور امنيت ملي آمريكا تشكيل شده است.
نيويورك تايمز افزود: به نظر مي رسد هدف از تشكيل اين گروه واگذاري اختيارات و مسئوليت بيشتر به رايس و كاخ سفيد باشد.
رايس روز پنج شنبه گذشته با ارسال نامه اي محرمانه به كالين پاول وزير امور خارجه دونالد رامسفلد وزير دفاع و جرج تنت رئيس سازمان اطلاعات مركزي آمريكا سيا، نحوه اين تغييرات را شرح داده است.
رايس روز يكشنبه در مصاحبه با نيويورك تايمز گفت: پيشنهاد كرده است به منظور هماهنگ كردن تلاشهاي ضدتروريسم توسعه اقتصادي و امور سياسي عراق گروه هاي كاري تشكيل شود و با انتشار پيام هاي روشن از رسانه ها همگان را مطلع سازند كه آمريكا در عراق وارد مرحله خاصي شده است.
به گفته رايس اداره اين گروه ها به عهده چهار تن از معاونان وي خواهد بود.
تشكيل اين گروه نشاندهنده ناخشنودي بوش از تحولات عراق و عدم پيشرفت محسوس در افغانستان است. بوش كه در آستانه انتخابات آمريكا موقعيت خود را در گرو اين دو موضوع حياتي و به ويژه عراق مي داند، قصد دارد با ايجاد تغييراتي در هيات مسئولان اداره بازسازي عراق و افغانستان به تحولي دست يابد.
دونالد رامسفلد و مشاورانش در پنتاگون طي روزهاي اخير هدف انتقادات و گاه حملات شديد مخالفان و منتقدان اوضاع عراق قرار گرفته اند.
حملات روزانه به نيروهاي آمريكايي، عدم دستگيري صدام و عدم پيشرفت در كار بازسازي اين كشور موجب اين انتقادات شده است. به نظر مي رسد افزايش نقش رايس كه از اعضاي تندرو دولت بوش به شمار مي رود، تدبيري براي متمركزكردن قدرت و اختيارات، در زمينه عراق و افغانستان است. حل بحران اين دو كشور بر سرنوشت جورج بوش در انتخابات آينده رياست جمهوري آمريكا تاثير زيادي خواهد گذاشت.

نامزد مورد حمايت كرملين رئيس جمهور چچن شد
016542.jpg
براساس گزارش اوليه كميسيون انتخابات رياست جمهوري چچن احمد قادرف نامزد مورد حمايت روسيه با اكثريت آرا در اين انتخابات به پيروزي رسيده است.
به گزارش ايرنا از مسكو عبدالكريم آرساخانف رئيس كميسيون انتخابات گفت
چچن از مجموع ۸/۸۱ درصد آرا ريخته شده در صندوقهاي راي، قادرف موفق به
كسب ۶/۵۵ درصد مجموع آنها شد.
همچنين عبدالله بوگايف ۶/۵ درصد، شامل بورايف ۴/۳ درصد، حسين بيبولاتف ۶/۴، كودوس سادويف ۳/۱ درصد و بقيه كمتر از يك در صد آرا را به خود اختصاص دادند.
انتخابات رياست جمهوري چچن روز شنبه در اين جمهوري جنگ زده برگزار شد.
احمد قادرف پس از اعلام پيروزي اش درباره دولت آينده خود گفت كه براي برگزاري انتخابات پارلماني در اين جمهوري عجله اي ندارد.
خبرگزاري اينترفكس به نقل از قادرف اعلام كرد كه وي و آناتولي پاپف نخست وزير چچن پس از انجام مراسم تحليف رياست جمهوري به كار خود ادامه خواهند داد. قادرف تغييرات عمده در هيات دولت جمهوري چچن را رد كرد.وي افزود: به دليل وجود شوراي دولتي براي برگزاري انتخابات پارلماني نبايد عجله كرد.
قادرف تاريخ انتخابات پارلماني را موضوعي دانست كه بستگي به وضعيت در اين جمهوري جنگ  زده دارد.

رهبر سپاه صحابه كشته شد
اعظم طارق رئيس گروه منحله سپاه صحابه عصر ديروز در اثر تيراندازي افراد ناشناس در حوالي اسلام آباد به همراه سه محافظ و راننده خود به قتل رسيد.
به گزارش ايرنا راشد فاروقي سخنگوي اعظم طارق با تأييد خبر كشته شدن وي اعلام كرد، وي براي شركت در جلسه پارلمان از حوزه انتخابيه خود عازم اسلام آباد بود كه هدف تيراندازي افراد مسلح قرار گرفت.
اعظم طارق در دوران نخست وزيري نوازشريف به جرم دست داشتن در عمليات تروريستي به زندان محكوم شد تا اينكه سال قبل به عنوان نماينده زادگاه خود شهر جهنگ از ايالت پنجاب به پارلمان پاكستان راه يافت.
اعظم طارق پس از آزادي از زندان و راه يافتن به مجلس، حزب ملت اسلامي پاكستان را راه اندازي كرد.

موافقت دولت تركيه با اعزام نيرو به عراق
درصورت تصويب لايحه در مجلس تركيه، نيروهاي نظامي آنكارا به عراق خواهند رفت
هيأت وزيران تركيه ديروز در نشست علني خود به اعزام نيروي نظامي اين كشور به عراق رأي داد.
به گزارش ايرنا از آنكارا جميل چيچك سخنگوي دولت تركيه با اعلام اين خبر گفت: لايحه مذكور براي تصويب نهايي تقديم مجلس خواهد شد. در اين لايحه كه احتمالاً امروز در مجلس تركيه مورد بررسي قرار خواهد گرفت، مدت حضور نيروهاي تركيه در عراق، يك سال پيش بيني شده است.به گفته چيچك در صورتي كه مجلس تركيه اجازه اعزام نيروي نظامي را به عراق بدهد، دولت تركيه درخصوص جزئيات اين اعزام از طريق ستاد فرماندهي ارتش و وزارت خارجه با آمريكا تبادل نظر خواهد كرد.
وي در توجيه انگيزه پاسخ مثبت تركيه به پيشنهاد آمريكا در مورد اعزام نيروي نظامي تركيه به عراق گفت: منافع تركيه ايجاب مي كند كه اين كشور با در نظر گرفتن تحولات احتمالي چند دهه آينده در منطقه و براي رفع تهديدهايي كه از سوي نيروهاي سازمان «كادك» مستقر در شمال عراق متوجه اين كشور است، موضع گيري قاطعي در قبال تحولات عراق داشته باشد.

نشست وزيران دفاع ناتو در آمريكا
وزراي دفاع كشورهاي عضو ناتو امروز نشستي سه روزه را در كلرادواسپرينگز آمريكا آغاز مي كنند كه هدف آن بررسي آخرين تحولات عراق، مسئله افغانستان و بالكان و چگونگي تشكيل نيروي واكنش سريع ناتوست.
به گزارش خبرگزاري فرانسه مقامات آمريكايي در آستانه اين نشست از تلاش براي متقاعد كردن ناتو به مشاركت در مأموريت صلحباني و تأمين امنيت در عراق سخن گفتند. آمريكايي ها اميدوارند با فعال تر كردن ناتو در عراق و افغانستان نيروهاي ديگر كشورها را به اين دو كشور (به ويژه عراق) بكشانند تا از بار مسئوليت و تلفات نيروهاي آمريكايي كاسته شود.

آرميتاژ: ارتش پاكستان پشتيبان مشرف است
ريچارد آرميتاژ معاون وزير خارجه آمريكا ديروز بعداز ديدار با پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان در اسلام آباد گفت: به اعتقاد او مشرف از حمايت ۲۰۰ درصدي نيروهاي امنيتي برخوردار است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين در حاليست كه آرميتاژ هفته گذشته خطاب به نمايندگان آمريكايي در واشنگتن گفته بود برخي از نيروهاي امنيتي و ارتش پاكستان از همكاري با آمريكا راضي نيستند.
محور مذاكرات آرميتاژ با مشرف روند همكاري هاي دوطرف در مبارزه با تروريسم بود.

وضعيت فوق العاده و كابينه اضطراري در فلسطين
ياسر عرفات رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين شامگاه يكشنبه طي حكم ويژه اي احمد قريع نخست وزير جديد و هشت نفر از اعضاي كابينه اضطراري وي را معرفي كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رام الله، قريع گفت: عرفات با امضاي حكمي كابينه ۸ نفره دولت اضطراري فلسطين را تعيين كرد.
اين دولت براي يك ماه فعاليت خواهد كرد و پس از آن من بايد تاييد مجلس شوراي قانونگذاري فلسطين را كسب كنم.
اين اقدام به عنوان حركتي از سوي عرفات به منظور جلوگيري از تهديد رژيم صهيونيستي مبني بر اقدام به بيرون كردن وي در پي انجام عمليات شهادت طلبانه اخير تلقي مي شود. در حكم عرفات، ناصر يوسف كه فردي نزديك به عرفات و قريع مي باشد براي عنوان وزارت كشور كه مي تواند نقش مهمي براي سركوبي مبارزان فلسطيني ايفا كند، درنظر گرفته شده است.
همچنين سلام فياض و نبيل شعث به ترتيب براي وزارتخانه هاي دارايي و امور خارجه معرفي شده اند.
عرفات همچنين در مناطق فلسطيني وضعيت فوق العاده اعلام كرده است.
در همين حال حسني  مبارك  رييس  جمهوري  مصر ديروز هشدار داد كه  اگر رژيم  صهيونيستي ، ياسر عرفات  رييس  حكومت  خودگردان  فلسطين  را اخراج  كند، كسي را براي  جانشيني  وي  نخواهد يافت .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از قاهره ،
وي  افزود: اگر اسراييل  رهبران  فلسطيني  را اخراج  كند و يا به قتل  برسانددر اين  صورت  با چه  كسي  مي تواند مذاكره  كند.

خارجي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
انديشه
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |   شوراها   |  
|  شهر   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |