سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۴ - Oct.14, 2003
الرَّحِيلُ وَ شِيك.
رفتن نزديك است.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
برروي ما ز ديده چه گويم چه ها رود
از ديده خون دل همه بر روي ما رود
بر باد اگر رود دل ما زان هوا رود
ما در درون سينه هوايي نهفته ايم
جشنواره بين المللي فيلم كوتاه در تهران
بيستمين  جشنواره  ملي  و هشتمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  كوتاه  تهران ، باحضور ۳۵ كشور، ۲۸ مهرماه  در مجموعه  سينمايي  فلسطين  گشايش  مي يابد.
دبير جشنواره  فيلم  كوتاه  تهران  ديروز در گفت وگو با خبرنگاران ، گسترش  فيلمسازي ، توجه  به استعدادهاي  جوان  و معرفي  آثار سينماي  كوتاه  را از جمله  اهداف   اين  رويداد فرهنگي  عنوان  كرد.
به گزارش ايرنا محمد آفريده  افزود: جشنواره  فيلم  كوتاه  تهران  شامل  دو بخش  ملي  و بين المللي  است  كه  آثار سينماگران  داخلي  در دو بخش  الف  (حرفه اي ) وب  (غيرحرفه اي ) به  نمايش  گذاشته  مي شود.
وي  خاطر نشان  كرد: امسال  براي  نخستين بار جشنواره  فيلم  كوتاه  همزمان با تهران  در استان هاي  كردستان ، لرستان ، اردبيل ، بوشهر و در بخشهاي ملي  و بين المللي  برگزار مي شود.
آفريده  توضيح  داد: هيأت  انتخاب  از ميان  هزار و ۵۷۷ اثر داخلي  ارسال شده ، تعداد ۹۳ اثر را براي  بخش  الف  مسابقه  ملي  و ۶۵ فيلم  كوتاه  را براي حضور در بخش  ب  جشنواره  فيلم  كوتاه  تهران  برگزيد.
ابراهيم  تجدد، شهرام  مكري ، كوروش  گرمساري ، فيما امامي  و نسرين  شاه محمدي  هيأت  انتخاب  جشنواره  فيلم  كوتاه  تهران  هستند.
دبير جشنواره  فيلم  كوتاه  تهران  ادامه  داد: هيأت  انتخاب  از ميان  بيش  از۶۰۰ اثر ارسالي  از ۵۰ كشور جهان ، ۶۲ فيلم  كوتاه  خارجي  و ۶اثر داخلي  را براي  نمايش  در بخش  بين الملل  انتخاب  كرد.
آفريده ، مرور آثار يك  فيلمساز (اميرشهاب  رضويان )، يك  فيلمبردار (ساعدنيكزاد) و مرور آثار فيلمسازان  جوان  استان  قزوين  را از جمله  برنامه هاي  بخش  ويژه   اين  جشنواره  ذكر كرد.وي  افزود: ربع  قرن  با انقلاب  اسلامي  و مرور آثار برگزيده  بيست  سال جشنواره  سينماي  جوان ، ديگر عناوين  برنامه هاي  بخش  ويژه  را تشكيل  مي دهد.
مديرعامل  مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي  گفت : برنامه هاي  مروري  بر سينماي  كوتاه  آلمان  از ديروز تا امروز و بررسي  آثار كشورهاي  انگلستان ، ژاپن  و بوسني  در بخش  جنبي  بين الملل  جشنواره  فيلم  كوتاه  برگزار مي شود.

دومين جشنواره شاهنامه خوانان در ياسوج
دومين جشنواره شاهنامه خوانان استان هاي خوزستان، فارس، لرستان ، چهارمحال و بختياري، بوشهر، و كهكيلويه و بويراحمد، در سالن مجتمع فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كهگيلويه و بويراحمد آغاز شد.
به گزارش (ايسنا)، در ابتداي اين جشنواره قزلباش ـ رئيس اداره ميراث فرهنگي استان گفت: شاهنامه يكي از منابع تحقيقاتي براي استفاده مردم ايران قبل از اسلام است.
وي افزود: شاهنامه جغرافياي سياسي قبل از اسلام را به وضوح تعريف كرده و به زواياي مختلف آن پرداخته است.
او همچنين كتاب شاهنامه را تلفيقي از فرهنگ و هنر ايراني دانست و گفت: انشاء الله كه ما بتوانيم با برگزاري چنين مراسمي احياگر سنت معنوي شاهنامه خواني در استان باشيم.
در حاشيه اين جشنواره، حسين روحاني مقدم ـ مدير اجرايي جشنواره ـ در گفت وگويي گفت: در اين جشنواره ۲۵ نفر از شاهنامه خوانان استان هاي لرزبان با خواندن شاهنامه، به رقابت با يكديگر مي پردازند كه به پنج نفر از اين تعداد كه بهترين سبك خواندن شاهنامه را رعايت كنند، جوايزي ازسوي اداره فرهنگ و ارشاد سلامي و اداره ميراث فرهنگي استان، اهدا خواهد شد.
وي گفت: هدف ما از برگزاري اين جشنواره زنده نگه داشتن ادبيات كهن و حفظ هويت ملي و كتاب شاهنامه است كه خود به عنوان تمدن بزرگ در تاريخ است.
روحاني مقدم در انتها گفت: شاهنامه و شاهنامه خواني مي تواند خلاء هاي به وجود آمده از لحاظ فرهنگي را پر كند و به فرهنگ ايراني بودن طراوت بخشد.

شب هاي سينما و ادبيات آلمان و فرانسه
همزمان با برگزاري هفته  فرهنگ آلمان و فرانسه ، شب هاي ادبيات و سينماي ايران و اين دو كشور نيز برگزار خواهد شد. به گزارش ايسنا، شب ادبيات ايران و آلمان امروز سه شنبه با حضور بهروز غريب پور و تانكرد دورمت و شب ادبيات فرانسه و ايران روز چهارشنبه اين هفته با حضور محمدعلي سپانلو و زاويه بازو در محل تالار سبز شيراز برگزار مي شود. همچنين فيلم هاي فرانسوي «مسعود افغان» ، «بودن و داشتن » ، فيلم آلماني « فلوت سحرآميز» و«  ازدواج مصلحتي» روز سه شنبه اين هفته و فيلم مستند آلماني« بچه هاي شوآب»  و فيلم فرانسوي «آخرين روزهاي زوگما» و برنامه فرهنگي «مترو پليس» در روز چهارشنبه اين هفته و فيلم هاي  «خاويار درياي خزر» و «خمسه نظامي» و «ترفندهاي سينمايي» از آغاز تا كنون روز پنج شنبه در تالار غزل شيراز به اجرا درخواهند آمد. بر پايه اين گزارش پروفسور اليور هنري پونرو پيرامون ادبيات فرانسه و  ميشل  هاوداير پيرامون تحصيل در فرانسه روز چهارشنبه اين هفته در تالار مهر شيراز سخنراني مي كنند.

داود آزاد در تالار انديشه
داود آزاد آهنگساز و خواننده موسيقي سنتي، عرفاني با ۸ قطعه جديد در روزهاي ۲۹ و ۳۰ مهرماه و ۲ آبان ماه در تالار انديشه برنامه اجرا خواهد كرد.
داود آزاد در گفت وگو با خبرنگار ما، با اعلام اين خبر افزود: اين كنسرت به شكل مركب نوازي و مركب خواني اجرا خواهد شد و قطعات در دستگاه هاي ماهور، شور، بيات اصفهان،  شوشتري،  مقام سحري به شكل مركب اجرا مي شود.وي گفت: اشعار انتخاب شده از مولانا، شمس مغربي، عطار و حافظ است و در اين كنسرت شهرام غلامي با بربط،  علي رحيمي با دف و تنبك، نويد دهقان با كمانچه، درشن آنند طبلازن هندي وي را در نواختن تنبور، تار و دف همراهي خواهند كرد.به گفته آزاد آثار تلفيقي كلاسيك - عرفاني ايراني در اروپا با استقبال مخاطبان مواجه شده است و علي رغم اينكه مردم معني اشعار را نمي فهمند اما ارتباط بسيار خوبي با اين نوع موسيقي برقرار كرده اند.

«ايران من» و «پينوكيو» در تالار هنر
دو نمايش عروسكي «ايران من» و «پينوكيو» در تالار هنر، وابسته به معاونت امور هنري وزارت ارشاد اسلامي بر صحنه رفته است.
«ايران من» كار فريبا رئيسي نمايش موزيكال بي كلامي است كه نوجوانان را با آئين هاي ملي و مذهبي ايران در تولد، محرم، نذري پزان، خواستگاري، سيزده بدر و حتي مرگ آشنا مي كند.
«پينوكيو» كار توسكا واقدي نيز روايتي است از افسانه معروف ايتاليايي كه به روش نمايش سياه اجرا مي شود و تمام ماجرا زير آب مي گذرد.

نگارستان
مطالعه
016958.jpg
۱- آنتونلو دامسينا (Antonello Damessina)
۲- تولد: ۱۴۵۶ / وفات: مسينا ۱۴۷۹
۳- سبك: از نقاشان دوره رنسانس است.
۴- زندگينامه: او هيچگاه از ايتاليا خارج نشد. به نظر مي رسد پيرو سبك نقاشان هلندي بوده است. نقاشي با رنگ روغن را پايه گذاري كرد و در سال ۱۴۷۵ كه به «ونيز» رفت، از اين سبك استفاده كرد. نحوه كار او با رنگ روغن روي «بليني» اثر گذاشت و او نيز به كار با رنگ روغن روي آورد.
۵- نام و مشخصات تابلو: ژرمون مقدس در حال مطالعه/ تاريخ نقاشي: ۱۴۷۵ / رنگ روغن روي چوب / ۵/۳۶*۴۶ سانتيمتر / فضاي كار: يادآور كشور هلند است.
وجود «شير» در سمت راست تابلو و مطالعه انسان موجود در تابلو، نمادي از تضاد آگاهي و ناآگاهي است.
۶- محل نگهداري تابلو: گالري ناسيونال، لندن.

گلستان
۱
تو عاشقانه ترين نام
و جاودانه ترين يادي،
تو از تبار بهاري - تو بازمي گردي.
تو آن يگانه ترين رازي - اي يگانه ترين
تو جاودانه تريني.
براي آن كه نمي داند
براي آن كه نمي خواهد
براي آن كه نمي داند و نمي خواهد
تو بي نشانه ترين باش
اي يگانه ترين!
۲
پرنده ها به تماشاي بادها رفتند
شكوفه ها به تماشاي آب هاي سپيد
زمين عريان مانده ست و باغ هاي گمان
و ياد مهر تو
اي مهربانتر از خورشيد! م.آزاد

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
كهكشان
او ايستاده بود و من مثل دوچرخه سواري كه نمي تواند توقف كند، دايم دورش مي گشتم، بر ديواره ديواره هايي ناقص و چون نخ كاموايي كه باز شده است هر لحظه از او دورتر مي شدم. اكنون او ستاره اي در دوردست است و من اختركي كه دورش مي چرخم و با هم در كهكشان مي غلتيم. درست مثل گلوله اي كاموا كه در سراشيبي مي غلتد و نخ بازشده اش در مسيري با منحني هاي فراوان، امتداد تپه را هاشور مي زنند.
آرش نصيري

روزنگار
اعدام طيب
روز بيست و دوم مهرماه سال ۱۳۴۲، يك شعبه دادگاه تجديدنظر نظامي تهران حكم اعدام طيب حاج رضايي و اسماعيل رضايي را تأييد كرد. ۷ متهم ديگر پرونده به حبس محكوم شدند. اتهامات اين گروه به قيام ۱۵ خرداد مربوط مي شد.
طيب حاج رضايي كه رئيس ميدان تره بار تهران بود در روز ۱۵ خرداد براي همراهي با موج مخالفت مردم و علما، ميدان را تعطيل كرد و در تظاهرات تهران نقشي برجسته داشت.
صبح روز ۱۸ خرداد نصيري دستور دستگيري طيب را صادر كرد. علت بازداشت او علاوه بر تعطيل كردن ميدان در روز ۱۵ خرداد، برنامه ريزي و شركت در جلسات سخنراني محرم بود كه در آن عليه دولت سخن هاي زيادي گفته شده بود. طي چند روز پس از بازداشت طيب حدود ۱۰ تن ديگر از تاجران و عوامل ميدان، به اتهام ارتباط داشتن با او بازداشت شدند.
آن ها پس از چندي به اتهام حمايت از امام خميني(ره) و تهيه ابزار و آلات حمله و درگيري با نيروهاي انتظامي محاكمه شدند. طيب علاوه بر اين به داشتن ارتباط مشكوك با يك فرد مصري و اخذ وجوهي از او براي به راه انداختن تظاهرات ۱۵ خرداد متهم شد. مردم عقيده داشتند كه اتهام آخر ابتدا قرار بود براي لوث كردن قيام، به رهبران روحاني نسبت داده شود، اما رژيم براي كاستن از عواقب منفي طرح چنين اتهامي، آن را به طيب نسبت داده است.
پس از اعدام طيب، جلسات درس بعضي مراجع و مدرسان حوزه علميه قم براي يك روز تعطيل شد.
جايزه براي دكتر كينگ
در چنين روزي در سال ۱۹۶۴، دكتر مارتين لوتركينگ، رهبر سياهپوست جنبش حقوق مدني آمريكا به خاطر مقاومت صلح آميزش در برابر تبعيض نژادي به عنوان برنده جايزه صلح نوبل معرفي شد. او در اين هنگام ۳۵ ساله و جوانترين فردي بود كه برنده جايزه نوبل مي شد.
لوتركينگ در سال ۱۹۲۹ در آتلانتا به دنيا آمد. پدرش يك كشيش باپتيست بود و او هم در رشته الهيات تحصيل كرد و دكترا گرفت. در سال ۱۹۵۵ در مونت گومري، نخستين جنبش خود را براي حقوق مدني از طريق تحريم شركت هاي اتوبوسراني با موفقيت به راه انداخت. او تحت تأثير شيوه گاندي در هند، روش مبارزه مسالمت جويانه را عليه تبعيض برگزيد. اعتراضات صلح آميزي كه او در سراسر ايالات جنوبي آمريكا به راه مي انداخت غالباً به طرز خشونت باري سركوب مي شد، اما كينگ و هوادارانش روش مسالمت را در هيچ شرايطي ترك نمي كردند.او كه سخنوري توانا بود توانست حمايت دولت فدرال و سفيدپوستان ايالت هاي شمالي را جلب كند. لوتركينگ در سال ۱۹۶۳ راهپيمايي بزرگي را در واشينگتن رهبري كرد كه سخنراني معروفش را در آن ارائه داد، سخنراني كه هرجمله اش با عبارت «رؤيايي دارم...» آغاز مي شد. سال ۱۹۶۴ سال موفقيت جنبش حقوق مدني كينگ بود. متمم بيست و چهارم قانون اساسي ايالت متحده تصويب شد و ماليات سرانه سياهان لغو گرديد. قانون حقوق مدني هم در همين سال تصويب شد كه برطبق آن قائل شدن هرگونه تمايز نژادي در استخدام يا تحصيل افراد ممنوع شد و تفكيك نژادي در اماكن عمومي لغو گرديد. حسن ختام سال ۶۴ براي جنبش حقوق مدني، اعطاي جايزه صلح نوبل به لوتركينگ بود.
مارتين لوتركينگ روز چهارم آوريل سال ۱۹۶۸ در ممفيس ايالت تنسي به دست يك سفيدپوست نژادپرست به قتل رسيد.
شكستن ديوار صدا
در چنين روزي در سال ۱۹۴۷، چوك ييگر خلبان آمريكايي جنگ جهاني دوم، سوار بر يك هواپيماي بل ايكس اس يك كه با نصب چند راكت تقويت شده بود ديوار صوتي را برفراز كاليفرنيا شكست و نخستين انساني لقب گرفت كه سريع تر از صدا حركت كرده است.
rooznegar@hamshahri.org

سلامتي
براي سالمندان
نتايج يك پژوهش تازه در آمريكا نشان مي دهد سالمنداني كه به طور مرتب از مولتي ويتامين ها استفاده مي كنند، بسيار كمتر از همسالان ديگر خود به دارو و درمان نياز پيدا مي كنند و هزينه تأمين ويتامين براي آنها از هزينه درمان ساير سالمندان كمتر است.
علت اين است كه با افزايش سن، سيستم ايمني بدن تحليل مي رود و ويتامين ها براي تقويت اين سيستم كمك بسيار مؤثري هستند.
بهاي دارو در ايالات متحده بسيار گران است و ممكن است در كشور ما اختلاف هزينه بين تأمين مولتي ويتامين و داروهاي ديگر رقم چشمگيري نباشد، اما به نظر مي رسد پيشگيري، هميشه از درمان دلچسب تر باشد.

گشتي در دنياي خبرها
استتار خط آهن
توكيو: تخم گذاري هزار پاها در غرب ژاپن باعث متوقف شدن حركت قطارها در اين منطقه شد. اين حشرات ۶*۳ سانتيمتري ۴۰۰ متر از خط آهن غرب ژاپن را كاملا پوشانده اند، به همين دليل حركت قطارهاي مسافربري دچار اختلال شد.
تخم گذاري هزار پاها در اين منطقه هر ۸ سال يك بار مشاهده شده است.
مرده زنده شد
دهلي نو: يك مرد ۸۰ ساله هندي كه از دنيا رفته بود در جريان مراسم غسل مجددا زنده شد.پس از مرگ اين پيرمرد، بستگان وي او را براي غسل دادن به غسالخانه انتقال دادند، اما به محض اينكه روي بدن وي آب سرد ريخته شد، پيرمرد چشمهايش را گشود و زنده شد. اين مرد پس از گشودن چشمهايش گفت: چقدر هوا سرد است.
زندگي در كنار هزار پا
بانكوك: يك جوان ۲۶ ساله تايلندي قصد دارد به مدت ۲۸ روز در يك اتاق شيشه اي در كنار هزاران هزارپا زندگي كند.
اين اتاق شيشه اي ۱۲ مترمربع مساحت دارد و در آن تخت، دستشويي، تلويزيون، يخچال و دستگاه تهويه نصب شده است.البته وي مي تواند هر ۸ ساعت به مدت ۱۵ دقيقه از اين اتاق خارج شود. همچنين يك گروه از پزشكان به صورت تمام وقت در كنار اتاق در آماده باش كامل به سر خواهند برد تا اگر هزارپاها مرد جوان را گزيدند به او كمك كنند.
تهديد همسر
ريكياويك: در بعدازظهرهاي سرد و تاريك فصل زمستان، رستوران بزرگ شهر ريكياويك كشور ايسلند مملو از مشتريان خارجي مي شود. در اين رستوران انواع غذاهاي دريايي سرو مي شود كه پرطرفدارترين آنها استيك نهنگ است.
چند روز قبل يك زوج آمريكايي براي صرف غذا به اين رستوران مراجعه كردند و مرد سفارش استيك نهنگ داد. البته وي بلافاصله با واكنش منفي همسرش مواجه شد. همسر او تهديد كرد اگر استيك نهنگ سفارش دهد از وي طلاق خواهد گرفت چون نسل نهنگ ها در حال انقراض است.
مرد نيز كه تهديد همسرش را جدي يافت، سفارش خود را پس گرفت.
مار در هواپيما
رم: حضور يك مار فراري در يكي از هواپيماهاي شركت هواپيمايي قطر باعث هراس مسافران اين پرواز شد. اين مار داخل چمدان يكي از مسافران قرار داشت كه از چمدان خارج شد و به كابين مسافران راه يافت. مسافران با ديدن اين مار فرياد كشيدند اما صاحب مار به طور مداوم تأكيد مي كرد، اين مار بي خطر است. سرانجام وي موفق شد مار يك متري خود را مهار كند تا مسافران نفس راحتي بكشند.
ناكامي شناگر
نيكوزيا: يك مرد انگليسي كه قصد داشت از قبرس تا فلسطين را شنا كند ناكام ماند و در بيمارستان بستري شد.
اين مرد ۳۹ ساله كه قصد شناكردن فاصله ۳۲۰ كيلومتري قبرس تا فلسطين را داشت ديروز به آب زد اما مسير خود را در دريا گم كرد و يك ماهيگير او را از خطر مرگ نجات داد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۰ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۵۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۱۰ دقيقه

گل و گياه
آنمون ژاپني
016956.jpg
نام علمي: Anemone hupehensis war. Japonica
Bressingham Glow
خانواده: RANUNCULACEAE
اين واريته داراي گلهاي صورتي پررنگ و گلبرگ هاي كشيده تر مي باشد. سطح خارجي گلبرگ ها نيز داراي كرك هاي ابريشمي سفيدرنگ است حداكثر بلندي ۱۲۰-۶۰ و گستردگي آن به ۴۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان سايه، آفتاب،  خاك غني از هوموس كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: ازطريق كاشت بذرهاي خريداري شده در شاسي سرد و يا تقسيم گياه در فصل بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |