سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۴ - Oct.14, 2003
راه برون رفت آموزش عالي از بحران
به اين سه خبر و تحليل خبر توجه كنيد:
* خبر روز: رئيس دانشكده كامپيوتر و فناوري اطلاعات دانشگاه صنعتي اميركبير گفت: آموزش الكترونيكي براي جذب تعداد بيشتري از دانشجويان كشور در مقاطع عالي تر آموزش عالي، در آينده گسترش مي يابد.
* خبر قديمي تر: گروهي از استادان و دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي، در همايشي كه چندي پيش تحت عنوان «شكاف ديجيتالي» و در محل اين دانشگاه تشكيل شده بود، اعلام كردند در آينده اي نزديك و حداكثر تا چهار سال آينده، مشكل آموزش عالي كشور در پذيرش تعداد مشخصي از دانشجويان از بين خواهد رفت و پديده اي به نام كنكور، باتوجه به گسترش آموزش ديجيتالي ازميان مسايل جوانان، رخت برمي بندد.
* خبرهاي همه روزه: با يك نگاه ساده به روزنامه ها و فهرست اخبار علمي فرهنگي خبرگزاري هاي داخلي، هر روزه شاهد اخباري در زمينه تأسيس دانشگاه هاي مجازي، آموزش الكترونيكي، آموزش از راه دور و عناوين ديگري تحت اين مقوله هستيم.
در اين كه يكي از راهكارهاي اصلي برون رفت آموزش عالي كشورمان از بحران هاي فعلي و در پيش روي، توجه به آموزش هاي الكترونيكي است، حرفي نيست. ولي نگاهي ساده به پايگاه هاي اطلاعاتي دانشگاه هايي كه ادعا مي كنند، آموزش مجازي آنها به سامان رسيده و از ترم بهمن ماه، دانشجوي مجازي خواهند پذيرفت، نشانگر اين مسئله است كه كارهاي انجام شده،  بسيار مقدماتي و درحد قراردادن چند درس دانشگاهي بر روي سايت و ايجاد يك صندوق پستي الكترونيكي و امكانات محدود ديگري است كه اساسا نمي توان اين كار را آموزش مجازي و يا دانشگاه الكترونيكي به معناي واقعي كلمه دانست.
در عمده پايگاه هاي اينترنتي اين دانشگاه هاي مجازي، به غير از مسايل مرتبط با فناوري هاي مخابراتي، پهناي باند و سرعت قابل اعتماد براي اتصال به اينترنت كه خود جاي بحث دارد، تنها به غير از قدري برتري رايانه اي در زمينه برنامه نويسي و برخي ووله هاي تصويري، كمتر نشاني از ويژگي هاي دانشگاه مجازي را مشاهده مي كنيم و در اين كه در اين آموزش از راه دور، به غير از متخصصان فناوري رايانه اي و مردان اهالي كامپيوتر، چه تخصص هاي ديگري بايد به كار گرفته شوند،  نقايص اساسي قابل شناسايي است. به عنوان نمونه معلوم نيست جايگاه تكنولوژيست هاي آموزشي، برنامه ريزان درسي، ارزشيابان آموزشي و درسي، طراحان آموزشي و متخصصان راهبردهاي ياددهي - يادگيري كه در آموزش سنتي دانشگاهي  و مدرسه اي هم به درستي به كار گرفته نشدند، در آموزش الكترونيكي و از راه دور دانشگاهي، چگونه خواهد بود.
در اين كه يكي از چاره هاي اساسي برون رفت آموزش عالي ايران از بحران فعلي، توجه به حذف شكاف ديجيتالي ميان كشور ما و ساير كشورها و نيز توسعه آموزش الكترونيكي است، حرفي نداريم، ولي درخواست اساسي ما از مسئولان دانشگاه ها و آموزش عالي كشور اين است: بياييد با پرهيز از شعارزدگي و بدون رقابت منفي،و بدون براي اين كه دانشگاه و يا موسسه خود را به عنوان اولين دانشگاه الكترونيكي (البته بدون زيرساخت هاي اساسي آموزش مجازي) به شمار آوريم، از همين امروز دست به كار شويم و به كارگيري اساسي و همه جانبه آموزش مجازي در آموزش عالي و مدرسه اي كشورمان را جدي بگيريم.

يادداشت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |