سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۴ - Oct.14, 2003
وضعيت چندگانه مدارس و توزيع امكانات
مدارس دولتي از لحاظ امكانات پشتوانه هاي مالي و كادرهاي آموزشي سال به سال فقيرتر مي شوند، چرا كه بهترين معلمان اين بخش با حقوق و مزاياي بهتر توسط ديگر مدارس جذب مي شوند
016916.jpg
مهر در ميان ماههاي سال ماه ميزان، آغاز خزان و شروع فعاليت مدارس و دانشگاههاست. سالها پيش از اين در كتاب هاي درسي اول دبستان نخستين درس با همين نام «نخستين روز درس» به دانش آموزان خوشامد مي گفت، اكنون نيز، كتاب سال اول دبستان در محتوا با همين پيام ها آغاز فصل مدرسه و كتاب را به دانش آموزان خوشامد مي گويد. شيريني و شادماني آغاز سال تحصيلي در چنين روزهايي بر شهر، خانه و مدرسه حكمفرما مي شود. بچه ها، كتاب هاي جديد و نو را بارها و بارها مي گشايند و تماشايش مي كنند. اين شوق سال تحصيلي جديد و كتاب هاي جديد است اما در كنار اين شادي ها و شور فراوان، خانواده هايي هم هستند كه براي ثبت نام فرزندان خود هنوز در حال دوندگي اند. مي دانيد كه ما مدارس چندگانه داريم: مدارس دولتي، غيرانتفاعي، شاهد، خاص و... و هر كدام شرايط خود را دارند. اين گوناگوني و شرايط مختلف امكانات را نيز به صورت نامساوي ميان مدارس تقسيم كرده است. مدارس دولتي از لحاظ امكانات، پشتوانه هاي مالي و كادرهاي آموزشي سال به سال فقيرتر مي شوند، چرا كه بهترين معلمان اين بخش با حقوق و مزاياي بهتر توسط ديگر مدارس جذب مي شوند. همچنين در آستانه شروع سال تحصيلي، چالش شهريه ميان اولياي دانش آموزان و مدارس دولتي آغاز مي شود. آموزش و پرورش در قالب بخشنامه و يا اظهارات مسئولان اين وزارتخانه و ادارات تابعه آن مدام هشدار مي دهد كه مدارس دولتي حق دريافت وجه را ندارند، اما مديران مدارس دولتي هم مي دانند كه بدون كمك مردم نمي توانند به حيات خود ادامه بدهند در نتيجه، پاره اي مسائل آگاهانه به ديده اغماض نگريسته مي شود تا اگر ممكن است جريان كمك هاي مردم به مدارس دولتي ولو بسيار كم تداوم داشته باشد. اما در همه مدارس دولتي چنين وضعيتي حاكم نيست. اگر در بعضي محله هاي تهران مردم حتي از پرداخت ۵ هزار تومان براي كمك به مدرسه اظهار عجز مي كنند در بعضي مدارس دولتي در منطقه اي مثل شميران، شهرك غرب و... پرداخت كمك با ارقام بالا و به صورت همت عالي صورت مي گيرد و البته خانواده هاي كم درآمد نمي توانند فرزندان خود را در اين مدارس ثبت نام كنند، چون حداقل مبلغ پرداختي هم از توان اقتصادي آنها خارج است.
مدارس غيرانتفاعي هم عليرغم بخشنامه ها و تأكيدات هر ساله وزارت آموزش و پرورش، به نسبت اينكه در كدام نقطه از شهر قرار گرفته باشند و يا چه اندازه صاحب شهرت و آوازه باشند، شهريه دريافت مي  كنند. مدارس شاهد هم از دانش آموزان ناوابسته به خانواده هاي شاهد شهريه هاي بالايي مي گيرند. در اين مدارس شرط معدل هم برقرار شده است و اگر دانش آموزي حتي از يك درس نمره اي كمتر از نمرات ممتاز بياورد، از ثبت نام و ادامه تحصيل محروم مي ماند. اين شمايي هر چند مختصر و محدود از وضعيت مدارس چندگانه در كشور ماست. هر چند مدارس خاص وابسته به بانكها، ارگانها و... را از قلم انداختم و آنها هم شرايط ويژه خودشان را دارند. اين گوناگوني را مي گذاريم كنار مفاد صريح قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران كه تأكيد دارد بر رايگان بودن تحصيلات براي همه متقاضيان تحصيل از دوره ابتدايي تا پايان تحصيلات دانشگاهي، يعني قانونگذار با درك نياز جامعه صرف نظر از ميزان درآمد و امكانات، تسهيلاتي را پيش بيني كرده است تا به موجب آن هيچ كودكي به علت فقدان درآمد خانواده اش از تحصيل بازنماند واقعيت هايي مثل تحريم هاي اقتصادي، جنگ تحميلي و ساير مسائل مشكلات اقتصادي سنگيني را بر ميهن ما تحميل كرد و در نتيجه، امكانات دولت براي تأمين مدارس و پاسخگويي به نياز جامعه مطابق آنچه در قانون اساسي جمهوري اسلامي پيش بيني شده است، ضعيف و ناتوان شد. اما رشد نامتعارف مدارس غيردولتي تحت هر نام و عنوان و ضعف روزافزون مدارس دولتي بخصوص محروم ماندن اين بخش از كادرهاي ورزيده آموزشي را نمي توان با دلايل فوق توجيه كرد. در هر شرايطي بايد دولت، امكانات بهتر و مطلوب تري را در اختيار مدارس دولتي قرار دهد تا خانواده هاي محروم و كم درآمد از حداقل پرتوهاي عدالت اجتماعي كه از اهداف مهم نظام جمهوري اسلامي بوده است، برخوردار شوند. آيا وضعيت كنوني مدارس و مقايسه ميان مدارس دولتي و غيردولتي، اين ضرورت را بيش از بيش مطرح نمي سازد.
ما هر استدلالي كه داشته باشيم نبايد سامانه و منظر آموزشي ما شكاف عميقي با آنچه در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران پيش بيني و تصريح شده، داشته باشد. در غير اين صورت وامدار مردم فقير و كم درآمدي خواهيم شد كه همچنان اكثريت جامعه ما را تشكيل مي دهند. نگاهي به شعارها و اهداف انقلاب و جمهوري اسلامي در طول بيست و چند سال گذشته درس هاي زيادي به ما مي دهند و بسيار عبرت آموزند.
مظفر، آموزگار قديمي
معلم بازنشسته

ضرورت تعمير و نگهداري پل هاي هوايي تهران
016918.jpg
پل هاي هوايي به عنوان سازه هاي كارآمد در شبكه ارتباطي، نقش بسيار ارزنده اي در كاهش گره هاي ترافيكي و سهولت آمد و شد خودروها ايفا مي كنند. عمر مفيد پل ها به دليل وجود عوامل متعدد فرساينده مانند: رطوبت، باران و برف، يخ زدگي، تغييرات دما، خوردگي و نيز ارتعاش ناشي از حركت خودروها كاهش مي يابد. از آنجا كه ساخت و نصب اين گونه پل ها، به زمان و هزينه بسيار زيادي نياز دارد و از طرفي به دليل اهميت ايمني،  جهت عبور و مرور خودروها كه از نظر جاني و مالي مي تواند خسارت آفرين باشد، لزوم توجه به نگهداري و بررسي منظم و رفع عوامل فرسايش و اشكالات موجود در آنها، بيشتر مشخص مي گردد.
بازرسي و بازبيني دوره اي مرتب و منظم، بازديد توسط كارشناسان با استفاده از راديوتراپي جهت اطمينان از عدم وجود ترك خوردگي و ترك هاي نامشخص، رفع زنگ زدگي به روش سندبلاست و ايجاد پوشش مناسب بدنه فلزي با بهترين مواد (به جهت طولاني شدن عمر پوشش و كاهش هزينه رنگ آميزي مجدد)، تعويض قطعات معيوب در اولين فرصت به منظور جلوگيري از آسيب رسيدن به ديگر قطعات سازه و بسياري موارد ديگر را مي توان در خصوص نگهداري پل هاي هوايي برشمرد.
اما آنچه اهميت ويژه اي نسبت به موارد فوق پيدا مي كند، جلوگيري از ايجاد ضربه هاي ناخواسته و مداوم بر پيكره پل است. وجود دست اندازها و ناهمواري  سطح سواره روپل هاي هوايي و عبور مداوم خودروها از روي آنها، ضربه و ارتعاش ناخواسته اي ايجاد مي كند كه بسيار فرساينده و مضر مي باشد. ضمن آن كه ترمزگيري قبل از رسيدن به دست اندازها و روي آنها، شدت ضربه را چند برابر مي كند. پوشش هاي مخصوص سطح سواره رو پل هاي هوايي بايد از برداشتن كامل و زدودن پوشش قبلي آن توسط دستگاههاي خاص پاشيده شوند. اين مواد به جهت سبك بودن، چسبندگي خوب، سرنخوردن در فصل گرم سال و اصطكاك مناسب در باران و برف و يخبندان، مقاومت در برابر ترك خوردگي، شكستگي، مناسب ترين پوشش پل هاي هوايي مي باشند اما چند سالي است كه سطح پل هاي هوايي توسط آسفالت پوشش داده مي شود. به جهت آن كه سطح سازه فلزي پل، در سطح سواره رو، ورق فلزي صاف بوده و در بعضي قسمتها به مرور زمان و با آمد و شد خودروها حالت صيقلي نيز پيدا كرده است، آسفالت، روي اين سطح، گيرايي لازم را نداشته و به سطح نمي چسبد و در فصل تابستان به دليل گرم شدن و بالا رفتن دماي آسفالت و فلز زيرين، روكش آسفالت روان شده و با حركت و ترمز گيري خودروها به مانند فرش پهن شده روي سنگ صاف، دچار سرخوردگي و چين خوردگي شده و دست انداز ايجاد مي كند كه اين پديده را در اغلب پل هاي موجود به صورت آشكار مي توان مشاهده نمود.
پيشنهاد مي شود، ضمن رعايت اصول نگهداري و بازبيني و بازرسي دوره اي، از پوشش هاي اپوكسي مخصوص استفاده گردد و يا دست كم در صورت استفاده از پوشش آسفالت به چند نكته توجه شود:
۱. پاكسازي و زدودن كامل لايه پوشش معيوب قبلي به نحوي كه سطح فلزي پل نمايان شود.
۲. نصب شبكه آرماتور(آجدار) با چشمه ۱۵*۱۵ يا ۲۰*۲۰ سانتيمتري به فاصله ۱ تا ۲ سانتي متر از سطح فلزي سواره رو روي پل به منظور ايجاد مانع سرخوردگي و لغزش آسفالت همانند شبكه آرماتوربندي كه در بتن ريزي كف محوطه به كار مي رود. اين ترفند به طرز مؤثري از روان شدن و جابه جايي آسفالت جلوگيري مي كند. همراه با اين شبكه به منظور برطرف ساختن صاف و صيقلي بودن ورق هاي فلزي سطح سازه پل مي توان از ورق هاي آجدار استفاده نمود و يا ضريب اصطكاك ورق هاي صاف موجود را با جوش دادن ميل گردهاي آجدار در فواصل حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتيمتري از يكديگر بالا برد.
۳. دقت در انتخاب مصالح (قير و شن دانه بندي) و استفاده از امكانات آزمايشگاه فني و مكانيك خاك و آزمايشگاه مصالح ساختماني در جهت انتخاب بهينه مصالح مطابق با كاربرد خاص و نوع آب و هواي كشور.
۴. برطرف كردن سريع ناهمواري ها و ترك هاي كوچك توسط اكيپ هاي ترميم و لكه گيري جهت جلوگيري از گسترش خرابي ها. با به كار بستن موارد ياد شده تا حد زيادي از خسارتهاي وارده به پل هاي هوايي جلوگيري شده، عمر مفيد اين سازه هاي گرانبها افزايش خواهد يافت.
مسعود زند بكله

راهكاري براي خارج ساختن خودروهاي فرسوده
016920.jpg
در مورد طرح خارج ساختن خودروهاي فرسوده از شبكه حمل و نقل شهري پيشنهاد مي كنم كه در ازاي واردات يك خودرو نو، يك يا دو دستگاه اتومبيل كهنه و فرسوده توسط شخص يا اشخاص از رده خارج و پرس شود و به اين ترتيب سند اتومبيل فرسوده باطل گردد.
اين طرح داراي امتيازات زيادي مي باشد از جمله، هواي سالم تري براي تهران به ارمغان مي آورد. مصرف بنزين را بين ۵۰ تا ۶۰ درصد كاهش مي دهد، حقوق صاحبان خودروهاي فرسوده محفوظ مي ماند و ... با اجراي چنين طرحي دست كم در مقابل نمره كردن يك اتومبيل خارجي يك تا دو ماشين كهنه و فرسوده از رده خارج مي شود.
تقي الهي

بازتاب
يارانه براي آلودگي هواي تهران!
بنابه خبر ي كه چندي پيش در روزنامه همشهري منتشر شد، سهم نونهالان تهران از مسموميت هواي اين شهر، معادل دودكردن روزانه ۳ تا ۴ عدد سيگار است! شگفت كه هنوز بسياري از ما متوجه اين فاجعه زيست محيطي نشده ايم.
واقعيت تلخ آن است كه بيشتر ما متأسفانه اتومبيل شخصي را بخشي از لباس خود مي انگاريم چنانكه صبحگاه پشت فرمان خودرو مي نشينيم و تا پاسي از شب اين مركوب بي زبان را در خيابان ها مي تازانيم. نتيجه حتمي اين رفتار خودپسندانه همين مسموميت نگران كننده هواست كه همگان و ازجمله ميليون ها كودك بي گناه را رنجور و بيمار مي كند.
جاي تأسف است كه بسياري از شهروندان در جريان سفرهاي درون شهري به جاي استفاده از اتوبوس (با ظرفيت جابه جايي ۱۵۰۰ نفر در روز) به علت دسترسي به بنزين تقريبا رايگان - به بهاي يك سوم قيمت تمام شده و پنج بار ارزانتر از نوشابه! - گزينه حمل و نقل «انفرادي» با ظرفيت ميانگين (۳ نفر در روز!) را به اجرا گذاشته اند!
ظاهرا علت ترديد دولت در تعيين قيمت منطقي بنزين،  پر هيز از آثار تورمي است. اما نظر به اينكه بنزين به هيچوجه در تهيه و توليد كالاها دخالتي ندارد - شايد به جز چند مورد غيرقابل اعتنا - و سوخت ناوگان عمومي هم گازوييل و گاز است لذا دولت بايد با سوءاستفاده چيان با شدت تمام برخورد كند زيرا در وضع فعلي، به غير از اتلاف غيرمسوولانه منابع كشور كه به نسل هاي آينده تعلق دارد،  پاي سلامت جسمي و رواني يك ملت و حيثيت اجتماعي و فرهنگي جامعه در ميان است.
درمورد تأمين بودجه براي تجهيز ناوگان عمومي غالباً گفته شده كه عزم ملي لازم است. اينك وقت استفاده از عزم ملي است: دولت از مردم درخواست كند كه فقط به مدت ۳ ماه بنزين را بدون يارانه يعني ليتري ۲۰۰ تومان خريداري كنند. وجوه حاصل از تفاوت قيمت با احتساب ۶۰ ميليون ليتر مصرف روزانه كشور، از قرار هر ليتر ۱۳۵ تومان در هر روز بالغ بر ۸ ميليارد تومان و طي سه ماه حدود ۷۰۰ ميليارد تومان خواهد شد.
با ين پول مي توان ۷ هزار اتوبوس (هر دستگاه ۱۰۰ ميليون تومان) خريد و به طور نسبي در اختيار استان تهران و مراكز استان ها نهاد تا - همزمان با اعلام قيمتي منطقي براي بنزين - براي جابه جايي درون شهري مردم مورد استفاده قرار گيرند.
و اما درمورد پديده غيرمجاز مسافركشي كه متأسفانه به حمل و نقل شهري پيوند جدي يافته، عجالتا هموطناني كه از اين طريق ارتزاق مي كنند، خودروشان را گازسوز كنند تا بتوانند بدون افزايش كرايه و ايجاد آشفتگي در جامعه، به كارشان ترجيحاً در حاشيه شهرها ادامه دهند تا بعد براي اين اشتغال بي معني كه خود به طور ناخودآگاه رفتار و منش بي قانوني را در جامعه جا مي اندازد، چاره اي انديشيده شود.
احمد نجفيان - كارمند بازنشسته بانك

از ميان نامه ها و پيام ها
زمينهاي اطراف مسيل رودخانه مرزداران در نقشه شهرداري منطقه ۲ فضاي سبز قيد شده است و هم اكنون توسط سودجوياني تفكيك و گويا در معرض فروش مي باشد.
لذا ما ساكنين و اهالي بلوار مرزداران خواستار رسيدگي مسئولين شهرداري منطقه ۲ به عدم تغييرات در فضاي سبز اطراف مسيل رودخانه مرزداران مي باشيم.
با تشكر از زحمات شهرداري منطقه۲
اهالي و ساكنين بلوار مرزداران
روز جمعه تلفن همراه اينجانب در ميدان تره بار پونك واقع در بلوار كمالي گم شد و ساعتي بعد توسط يكي از كارگران ميدان به مسئولين محترم دفتر تحويل گرديد. به عنوان يك شهروند لازم است از حسن سلوك و امانتداري آن كارگر شريف و مسئولان محترم دفتر ميدان در ايجاد چنين محيطي تشكر و قدرداني  كنم.
محمد اسماعيل كلانتري
شهريور ماه امسال يك دستگاه اتوبوس مسافربري كه عازم همدان و سنندج بود در نزديكي همدان به علت خواب آلودگي راننده واژگون شد و در نتيجه عده اي از مسافران كشته و مجروح شدند. شماري از مجروحان حادثه از بستگان نزديك من مي باشند. اين اتوبوس متعلق به يكي از تعاوني هاي ترمينال غرب بود. حال مي پرسم، چه كسي را بايد مقصر معرفي كنيم؟ چرا بايد يك راننده خسته و خواب آلود پشت فرمان اتوبوس بنشيند و جان مسافران را به خطر بيندازد؟
معلم بازنشسته از تهران
تهران با كمبود آب روبه روست. به اين دليل همه ما بايد در مصرف اين ماده حياتي صرفه جويي كنيم. در بعضي از كوچه ها و معابر گاهي مي بينيم كه شهروندان به جاي جمع آوري آشغال روي زمين يا جاروي نمدار سعي مي كنند، با فشار شديد شيلنگ آب اين كار را انجام بدهند. يا در بعضي از خانه ها ، ادارات، توالت هاي عمومي، شيرهاي آب خراب بوده و چكه مي كنند. اين آب با هزينه بسيار سنگيني به دست مي آيد و فراوري مي شود و هدر دادن آن از نظر شرعي و اخلاقي نادرست مي باشد.
يك شهروند از تهران

تأخير در پرداخت مطالبات معوقه بازنشستگان به هر دليل كه باشد، به اين قشر از لحاظ اقتصادي و روحي آسيب هاي زيادي مي رساند.
پيشنهاد مي كنم، براي تسريع در پرداخت هاي معوقه اعم از تغيير ضريب، بن، تفاوت، پاداش، وام بازنشستگي راهكاري مؤثر در پيش گرفته شود.
به عنوان مثال آيا نمي توان از حساب ذخيره ارزي كشور مبلغي را براي اين كار اختصاص داد؟
محمد فرياد- تهران
مستمري بگيران تأمين اجتماعي براي دريافت حقوق ماهانه خودشان با مشكلات گوناگوني روبه رو هستند و ظاهراً موانع را بايد در گردش كاري حدفاصل سازمان تأمين اجتماعي و پستخانه جست وجو نمود. اين تأخير به هر دليل كه باشد باعث شده كه دريافتي مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي به جاي پنجم هرماه گاهي تا بيست وهفتم يا بيست وهشتم ماه طول بكشد. شناسايي علت هاي اين كندي كار مشكلي نيست و نياز به دقت و توجه بيشتر مسئولان محترم دارد.
محمد اسماعيل- تهران
ايجاد سد معبر در پياده روها و حتي گاهي خيابان ها توسط بعضي از دست اندركاران ساخت و ساز در تهران يك سهل انگاري آزاردهنده است.
به عنوان مثال، در فلكه اول تهران پارس در يك خيابان فرعي كه در آن يك دبيرستان دخترانه نيز وجود دارد، گاهي پياده روها توسط دست اندركاران بناهاي در حال ساخت با انبوهي آجر، تيرآهن و ساير مصالح ساختماني مسدود مي شود و دانش آموزان مجبورند به ناچار از وسط خيابان عبور كنند كه به علت تردد اتومبيل خطرات جدي براي آنها در بردارد. پيشنهاد مي كنم شهرداري و شوراي اسلامي شهر تهران دستورالعمل مشخص و ضابطه مندي را براي چيدمان مصالح ساختماني در مقابل بناهاي در حال ساخت به اجرا در آورند كه حقوق مردم صدمه نبيند.
موسوي نژاديان- تهران

پاسخ مسئولان
در حد امكانات از خوابگاه ها استفاده مي شود
در پاسخ به مطلب مندرج در ستون «از ميان نامه ها و پيام ها» تحت عنوان «خوابگاه براي همه» در روزنامه مورخ ۲۵/۶/۸۲ جوابيه زير توسط دانشگاه آزاد اسلامي واحد آشتيان به روزنامه ارسال شده است.
با توجه به اين كه در مجتمع هاي خوابگاهي دانشگاه آزاد اسلامي واحد آشتيان بيش از ۱۲۰۰ نفر دانشجوي غيربومي به سر مي برند و بنابر درخواست جمعي از دانشجويان خوابگاه ها و در راستاي ايجاد بستري امن و مناسب براي دانشجويان ساكن در خوابگاه ها مقرر گرديد از ارايه امكانات خوابگاهي به دانشجوياني كه بيش از دو ترم مشروط شده اند يا كميته انضباطي دانشجويان، ايشان را از خوابگاه محروم ساخته، ممانعت به عمل آمد. هر چند كه به صورت خاص و موردي عده اي از اين دانشجويان هم اكنون از امكانات خوابگاهي استفاده مي كنند.
پيشنهاد به خانواده ها
در ساعات اول روز و هنگام شروع كار ادارات و مدارس بيشترين فشار بر حمل و نقل شهري در جريان جابجايي دانش آموزان توسط خودروهاي شخصي به وجود مي آيد. لذا بهتر است خانواده ها براي كمك به روان سازي ترافيك شهر، حتي المقدور زودتر از خانه به قصد مدرسه حركت كنند، تا از وارد آمدن فشار بر ترافيك شهر اجتناب شود.
عضدي پور

سخنگاه آزاد
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |